IHMETTELEN VAAN

Saku-foorumi » Classic Amiga » Pelit » Viestit 2002 » Viestit 06/2002 asti » IHMETTELEN VAAN « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Death
Tiistaina, 12. helmikuuta, 2002 - klo 13.14:   
Ei voi kuin ihmetellä.
Äijät täällä puhuu peleistä jotka vaatii "hirmuista" konetehoa amigalta ja silti ne on jotain "keen5:n" tasoista "grafiikkaa" sisältävää sontaa kun uusiakin pelejä on pc:llä.
Sen sanon että en ole mikään amigistivihaaja vaan pidän itsekin amigasta mutta tämä on jo liian naurettavaa jätkät!

esim. minkälaiset vaatimukset quakessa on...ääh..
ja sitä paitsi amikistit...tai no äh, onhan emutkin keksitty pc:lle.

 

Jontsa
Tiistaina, 12. helmikuuta, 2002 - klo 14.08:   
Miksi pelaan niinkin vanhaa peliä kuin Descent: Freespace Amigalla, kun pelistä on tullut jo monta uutta versiota PC:lle?
Koska se on mahdollista. Mitä hienoa on omistaa PC ja pelata sillä. Se on yhtä jännää kuin maalin kuivuminen kesällä.

Pelaamisessa on aivan eri meininki, kun se tehdään Amyllä !

Ja kun esim. Freespacen kyljessä lukee, että minimivaatimus 50 mhz Amiga, niin pakkohan se on nähdä.

Tykkään peleistä. Freespace on ollut loistavaa ajan vietettä ja on sitä mennyt useampi hetki Shogon kanssa verkkopelinä.
Mutta en todellakaan aio ostaa PC:tä ja siihen windözää, että pääsen pelaamaan jotain uusinta uutta superduper 3d hässäkkää.


Tämähän on monen muun ohella aivan makuasia. Jos haluaa pelata uusinta uutta nopealla ylikellotetulla PuuCeellään, niin hyvä on. Se vaan on tylsää. Eivätkä sellaiset henkilöt ilmeisestikään ymmärrä miksi pelaaminen on hienompaa Amigalla.

 

Timo P
Tiistaina, 12. helmikuuta, 2002 - klo 15.15:   
Minulla on ylikellotettu PuuCee, mutta silti en ole kovinkaan suuri PC-fani. Pidän paljon enemmän Macista ja Amigasta. Ja koska Amiga on alunperinkin suunniteltu myös pelikäyttöön, niin se selittää myös sen, että miksi Amigalla pelaaminen on hienompaa.

Ja nimim. Deathille noista PC:n Amiga-emuista. Niillä ei päästä lähellekkään sitä tunnelmaa, mikä on oikeassa Amigassa. Itseäni ei ainakaan kiinnosta räpeltää emulaattorin kanssa, kun on oikea Amiga käden ulottuvilla.

 

pVC
Tiistaina, 12. helmikuuta, 2002 - klo 17.00:   
Mikä on Keen5?
Uusia pelejä tosiaan on PC:llä, mutta entä jos ei ole sitä PC:tä..ja vieläpä uutta ja kallista sellaista. Monet Amigistit ovat sen sijaan ostaneet PS2:n pelinälkäänsä tyydyttämään.
Itseäni ei pelaaminen niin paljoa kiinnosta, että viitsisin alkaa laittaan rahaa ja vaivaa pelikoneeseen, joten mulle riittää Amigan pelitarjonta vallan mainiosti. Kiva kun uusia pelejä kuitenkin tulee, vaikka eivät olisikaan ihan nyky-pc-pelien tasoisia. Lisäksi ihmettelen tuota PC-pelaajien asennetta nykyään...peli ei voisi olla hyvä ellei siinä ole vähintään 1024x768x32 grafiikkaa ja triljoonaa polygonia isommilla fps:illä kuin edes monitorista lähtee virkistystaajuutta. Mielestäni pelattavuus on se tärkein ja tuollaiset muut ovat aika epäoleellisia viimekädessä.

 

KimmoK
Tiistaina, 12. helmikuuta, 2002 - klo 17.01:   
Death, ulkomaisilla forumeilla joku vois tuumata: "get a life". Itse asiassa, postaukessasi ei ollut mitään tolkkua. Voisitko selventää, siis mikäli olit edes haluamassa asiallista keskustelua.


No yritän kuitenkin pistää jotain asiallistakin tähän:
- PC ei ole Amiga
- Valtaosa nykyisistä Amigan käyttäjistä käyttää sitä muista kuin 3D peli -syistä.
- Suuri osa nykyisistä Amigan käyttäjistä käyttää PCromua tai pelikonsolia 3D pelaamiseen
- Osa Amigan käyttäjistä tykkää pelata vain Amigalla. Amigalle Descent Freespace on uusinta uutta 3D rintamalla.
- Meitä ei kiinnosta jauhaa jaskaa PC:stä, tää on Amiga -forumi ;)

Sitten seuraa henkilökohtainen mielipide yms.:
Olen poistanut kaikki pelit kotipuuseestäni, ei ne suostuneet toimimaan siinä kaatumatta tai tökkimättä, vaikka on uusimmat ajurit, takuuseen vaihdetut komponentit, megahertseja 800 ja muistia puoli gigaa. Itse asiassa edes webbisurffaaminen ei luonnistu, esim. ann.lu jumittaa koneen täysin, aina. Onneksi se vaimon tekstinkäsittelykäytössä toimii välttävästi, on vaan kuulemma hemmetin hidas ja hidastuu päivä päivältä... ja kirjoitinajurikin on tullut hulluksi, taas, pitäs asentaa uudestaan viidennen kerran, ja mitähän se skannerikin vilkuttelee omia aikojaan... Well, windows is like that. Työpaikalla on "onneksi" tuhatpäinen armeija ylläpitohenkilökuntaa näitä hoitamaan ... mitähän tarttis maksaa että pitäisivät kotiwintoosankin "pystyssä" ... Amigan systeemithän pysyy pystyssä ylläpitämättä.

btw. mikä on keen5?

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 12. helmikuuta, 2002 - klo 18.42:   
...tai sitten meillä on PC pelkästään siksi kun sitä
tarvitsee koulu/työ asioiden takia (=ohjelmia joita
ei ole Amigalle) ja jolla ei voi edes pelata kun se
on niin hidas ettei uusimmat pelit edes pyöri siinä
kuin ehkä korkeintaan dia-show nopeutta.

Minulle ainakin tietokone on pääasiassa työväline
enkä edes pelaa sillä, en kummallakaan Amigalla taikka
PC:llä. Jokainen tekee mitä tekee, minä koodaan ja
pitelen yhteyksiä kavereihin emailitse, ja siihen en
PC:tä tarvitse :)

 

Jon
Tiistaina, 12. helmikuuta, 2002 - klo 19.57:   
PC:n pelithän eivät onneksi vaadikaan konetehoa ollenkaan. Uusia pc-koneitahan kehitetäänkin ja ostetaankin jatkuvasti jotta tekstinkäsittely toimisi paremmin. Puolitoista vuotta vanhan koneen komponenteilla voi kokeilla onneaan vaikka sorsanmetsästyksen koittaessa.

Miksi minäkin sorruun trolliin?

 

JPQ
Tiistaina, 12. helmikuuta, 2002 - klo 21.07:   
Death: Minä en jaksa puucee raudan ja ohjelmien ongelmia. Ja toiseksi yksi asia mitä ei vielä tänäänkään Amiga emut tue aidot amigisit. Ne on ihan eri maailmasta kuin normaalit PC:een käyttäjät. Miksi käyttää sika kankeaa windowssia kuin löytyy Nopea ja ketterä amigaos. Itsellä on amigassa muutama pikkupeli jotka riittää minulle.
Ja itse tarvitsen valitsemieni softien pyöritykseen amigan. Amigan ohjelmointikin vaikuttaa kivemmalta kuin Windows PC:een.
T. Amiga & Mac & SGI & Atari Fani

 

Mika Hanhijärvi
Keskiviikkona, 13. helmikuuta, 2002 - klo 0.56:   
"uusiakin pelejä on pc:llä." No ei se merkkaa yhtään mitään onko peli uusinta uutta vai ei.
Ei se että peli on uusi tee siitä hyvää. Minusta pelattavuus ja pelin
sisältö on huomattavasti tärkeämpi kuin se, että peli on viimesintä
tuotantoa. Ei se, että jokin peli on hiukan vanhempi tee
siitä yhtään huonompaa. PC-maailmassa tuntuu nimenomaan olevan
vallalla ajatustapa, että jo esim vajaan vuoden ikäinen peli on
ikivanha kökkö jolla ei tee mitään. Peli itseasiassa vanhenee jo
parissa kuukaudessa.

Minusta tuo on aika outo ajatustapa, joka kyllä osottaa toisaalta
nykypelien tason kun niiden suosio ei tuota pitkäikäisempi ole.
Totuus nyt kuitenkin on se, että todella hyvä peli on sellainen
jota on nautittava pelata vielä senkin jälkeen kun se ei ole enää
aivan uusi. Jos todella hyviä pelejä lähdetään hakemaan, niin
idealtaan ja pelattavuudeltaan parhaat pelit löytyy 80 ja 90 luvulta.
Nykyajan PC-pelit on suurimmalta osalta joitain
poikkeuksia lukuunottamatta minusta pelkkää päätöntä grafiikalla
mässäilyä ilman minkäänlaista kunnon peliideaa tai pelattavuutta, eli
Death:n omilla sanoilla sanottuna sontaa. pelkkä viimeisintä huutoa
oleva grafiikka ei tee pelistä hyvää.

 

M.Kuuva
Keskiviikkona, 13. helmikuuta, 2002 - klo 13.50:   
On PC:llekin kivoja pelejä, jota pelaaminen kiinnostaa. Onko sitten haluna nauttia viihteestä vaiko uuden tietokoneen nopeuden tuomasta ylpeydestä. Vaimoni ei ymmärtänyt ollenkaan tietokonettani, kun sillä ei toimi MS Office softat. "Eihän siitä ole sitten mitään hyötyä!" Loppujen lopuksi on kyse vain siitä, ymmärtääkö asiaa oikein. Toiselle tuo masiina on työkalu asiakirjojen luomiseen, jotta saa erinäiset työt tehdyksi. Toiset hankkivat työelämää silmälläpitäen kullanarvoista kokemusta digitaalisen median käsittelystä, työasema-tyylisestä ajattelutavasta yms. Jotkut taas vain istuvat Amigan ääressä ilman päämäärää, klikkaillen sitä-sun-tätä, vain siitä syystä koska käyttöjärjestelmä on mukava käyttää. Eräät puolestaan ohjelmoivat pitkät illat, yötkin. Useimpia näistä yhdistää OS-tuning -niminen harrastus.

Tässä muutamia, joihin olen itse syyllistynyt. Olenpa kuullut niitä teidänkin harrastelevan.

 

Janne Sirén
Keskiviikkona, 13. helmikuuta, 2002 - klo 15.32:   
Eihän Deathin kommentit sinänsä mitenkään hassuja ole. Ihan hyvä kysymyshän tuo on. Ymmärrän itse hyvin monet amigistien argumentit ja muistan kuinka nautin Amigalla Mystistä mielettömästi, eikä PC-versio jaksanut napata. Jotain mystistä siinä on.

Mutta silti: kysymys sinänsä on ihan asiallinen. Monet Amigan omat pelit viime vuosina ovat olleet aika hirveitä ja parhaat porttauksia PC:n vuoden-pari vanhoista peleistä - sinänsä hyviä, mutta silti vain sitä vanhaa. Paybackin kaltaiset ilopilkut ovat olleet harvassa.

Saman ongelman on Linux-yhteisökin kohdannut, mutta vähän eri tavalla. Harva jaksaa maksaa vanhasta PC-pelistä enää kun se viimein ilmestyy Linuxille. Sinänsä jännää että amigistipiireissä ongelma maksupuolella ei olekaan niin suuri, kuten Hyperion on huomannut...

Amigistit ovat syystä tai toisesta valmiita maksamaan vanhemmista peleistä uuden hinnan pelatakseen niitä omalla koneellaan. Taitavat Macintoshillakin monet tehdä samaa. Konsoleillakin. Ja mikäs siinä, mutta en minä silti hirveästi ihmettele jos jotakuta maallikkoa vähän tämä Amiga-touhu ihmetyttää.

Onhan se ihmeellistä. :-)

 

Mika Hanhijärvi
Keskiviikkona, 13. helmikuuta, 2002 - klo 16.22:   
No viimeaikojen Amigan omista peleistä tulee Payback ekana mieleen, eikä se kyllä mitenkään hirveä ole. Payback:han on siis GTA-klooni (Gran theft Auto)ja loistava semmoinen onkin. Omasta mielestäni Payback hakkaa alkuperäisen GTA2:n kirkkaasti, GTA3 sitten onkin asia erikseen. Payback:sta on myös Warp3D:lla 3D-kiihdytetty versio ja se vasta hyvältä näyttääkin. 060:lla tuo w3d versio ei ole pelattava oikeen, mutta PPCV:llä kylläkin.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 13. helmikuuta, 2002 - klo 16.24:   
Jep, kovin on ihmeellistä touhua tämä. Amigistit
ovat valmiita yllättävän paljoon koneensa eteen,
jopa siinä määrin että useasti olen minäkin kuullut
oudoksuvia kyselyitä siitä miksi edelleen sitä käytän.

Mitä siihen sitten vastaisi?, kallishan tämä on,
antiikkinen tekniikaltaan, oikuttelevakin (ainakin
minun koneeni) ja huonosti yhteensopiva valtavirta
"standardien" kanssa..

Vaan, tärkeintä lienee se, että tämä on hauskaa, voisi
sitä kai pöhkömpiäkin harrastuksia olla. Tämä tarjoaa
jokaiselle jotain erilaista, jokaisella lienee omanlaisensa
syy siihen miksi tähän vieläkin kynsin ja hampain
tarrautuu sohien kepillä PC ja Macci miehiä loitommaksi.

Jeh... ei aina ole täys-järkistä puuhaa tämä.. :)

 

Mika Hanhijärvi
Keskiviikkona, 13. helmikuuta, 2002 - klo 16.53:   
Jep :) Tärkeintä on, että homma on edellen kivaa ja hauskaa :) Yleensä useimmat, jotka ihmettelevät Amigistien touhuja ajattelevat hommaa juuri hyötynäkökohtien kannalta, ja eihän tässä kylmällä logiikalla ajateltuna ole järkeä :) Muttei Amigaa voi ajatella noin, jos sitä haluaa ymmärtää.

Ainakin minulle, ja varmasti useimmille muilekin Amiga on ennenkaikea kiva ja rakas harrastus, enkä ainakaan minä harrastusta valitessani mieti niinkään sitä kuinka voisin siitä hyötyä, vaan sitä onko sen parissa puuhailu hauskaa. Sikäli kyllä yllättävää, että harva harrastus vie niin mukanaan ja säilyttää mielenkiintonsa niinkuin Amiga. Moni muu homma olisi varmaan alkanut kyllästyttää jossain vaiheessa jos olisin alottanut sen jo 1989 kuten Amigan käytön. Jopa oma aikanaan hyvin alkanut futisharrastukseni on jäänyt pois, mikä on kyllä toisaalta sääli. No eipä siihen olis enää oikeen aikaakaan.

Toisaalta jos ajatellaan hiukan sitä hyötypuolta, niin Ainakin itselleni Amigistina olo on opettanut hurjkasti tietokoneista yleensä, ja uskallampa veikata että keskiverto Amigisti tietää monesti enemmän yleensä tietokoneiden toiminnasta, kuin keskiverto sunnuntai surffailija.

Omakohtaisesti epäilen suuresti, ettei mielenkiinto tietokoneisiin olisi ilman Amigaa säilynyt niin, että toivottavasti vielä jonain päivänä olen töissä koodailemassa jotain hommeleita. Epäilen suuresti, että jos en olisi Amigaan törmännyt niin olisin opiskellut/ opiskelemassa ravintola-alaa, joka vielä lukion alussakin kiinnosti melkoisesti.

 

Nakkel
Torstaina, 14. helmikuuta, 2002 - klo 0.44:   
M. Kuuva: "Jotkut taas vain istuvat Amigan ääressä ilman päämäärää, klikkaillen sitä-sun-tätä, vain siitä syystä koska käyttöjärjestelmä on mukava käyttää"

Ai miten kivasti sanottu! :) En oo vuosiin tehny mitään viisasta Amigalla, vain klikkaillu sitä-sun-tätä ja hoonannu käyttistä mitä kummallisimmilla lisätilpehööreillä.

Amiga on mulle eräänlaista stressihoitoa, kun täytyy töissä käyttää Windowsia, se vaan on mukava istua alas ja pupeltaa Ossia omiin kuoseihin.

Enkä mä mitenkään vihaa/inhoa Windowssia, ihan/melko pätevä ohjelma. Tuottavan firman tyyli toimia vaan ei miellytä.

Varmaanki kaikkein parasta AmigaOSsissa on sen selkeys.
Mp3set ei pelitä? Eiku Aminettiin mpega.libraryä hakemaan ja viskataan se LIBS:iin. Sitten jo(t)ku sitä käyttävät softat kehiin ja kas! Nyt soi mp3setkin.

Emmä tajuu mitä mä sönkötän, mutts hei! Amigaa on kiva kätyyää ja mulla on nu senat sakasin ja väsyttää. gzzzzz...

 

J.
Torstaina, 14. helmikuuta, 2002 - klo 9.45:   
Minä olen ollut Amigisti vuodesta 89 asti eikä muutosta ole näköpiirissä. Minua Amigassa kiehtoo sen hyvä käytettävyys verrattuna Windowsiin. Linuxia en ole käyttänyt ja MacOS-kokemuskin rajoittuu pariin pikaiseen kokeiluun joten niistä ei ole sanomista.

Amigalla voi kätevästi tehdä kaikenlaista pientä tai vain tuhlata aikaa :-) Aikanaan AMOSilla saattoi pikaisesti tehdä kaikenlaisia pikku kokeiluja (vaikka AMOS on kyllä syvältä jos tahtoo käyttää vähän kehittyneempää systeemiä).

Amigan ADOM on sikäli kiva että siihen voi helposti ottaa käyttöön melkein minkä tahansa vakiolevyisen fontin vain pistämällä sen tooltypeihin. PC-puolella DOS taitaa rajoittaa fontin valintaa ? Itsellä on esmes tällä hetkellä käytössä Courier 24 1600x1200 resossa ja hyvältä näyttää.

Välillä tulee tehtyä kaikenlaisia pieniä rendauskokeiluja tai piirreltyä jotain. Musiikkia tulee kuunneltua myös välillä.

Ehkä voisi verrata Amigaa johonkin pikku jekkuilijaan jonka kanssa on hauska viettää aikaa. PC on tylsä työkone joka vain tekee määrättyä tehtävää.

 

Ville
Torstaina, 14. helmikuuta, 2002 - klo 10.55:   
"Amiga on mulle eräänlaista stressihoitoa, kun täytyy töissä käyttää Windowsia, se vaan on mukava istua alas ja pupeltaa Ossia omiin kuoseihin."

Aivan! :)

Mitäs tähän enää voi sanoa...

 

TSK
Torstaina, 14. helmikuuta, 2002 - klo 12.50:   
Eipä ainakaan kunnon autopelejä saa Amigalle eikä oikein kai Amyyn kiinni rattia ja polkimiakaan.

Itse en enää pelaile liikaa pelejä ja moneen muuhun vanha kunnon Amykin käy.

PuuCee on hyvä pelikonsoli. Amiga on hyvä tietokone.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 14. helmikuuta, 2002 - klo 14.11:   
Tuohon voisi olla syynä se, että Amigan joystick
portit ovat digitaalisia ja siksi sopivat vähän
huonosti moisiin vermeisiin joissa pitää voida
lukea muitakin asentoja kuin "kaasu pohjassa"
"kaasua ei paineta ollenkaan" tjsp :)

 

JPQ
Torstaina, 14. helmikuuta, 2002 - klo 14.12:   
TSK:

FREEWHEEL Ratti-ohjain,FREEWHEEL Ratti-ohjain ANALOG
Yllä olevat löytyivät gentle eyen sivulta. Siitä sitten vsin koodaamaan. Gentle Eye: www.ge.vip.fi

Ongelma on kai siinä että niitä ei ole hirveästi käytössä ja sitten ei ole sopiville peleille kysyntää.

 

pVC
Torstaina, 14. helmikuuta, 2002 - klo 14.26:   
Joo, onhan noita adaptereita analogisille rateille ja joikkareille...VirtualGP on kuulemma hyvä ratin kanssa.

 

Mika Hanhijärvi
Torstaina, 14. helmikuuta, 2002 - klo 16.29:   
Amigan joystic portti ei kylläkään ole digitaalinen pelkästään :)
Amigan joysticporttia on mahdollista käyttää myös analogisessa
tilassa. Amigan joysticportissa on erilainen liitin mutta se ei estä
analogisten tikkujen käytöä. Itselläni on omatekoinen joystic
adapteri, joka ei ole mitään muuta kuin 9-pin liitin amaigan päähän ja
15pin liitin pc-tikun päähän. liitinten välissä ei ole muuta kuin
johtoa ja ympärillä kuoret. Tuota adapteria käyttäen sitten oilen
pelaillut esim F1GP:tä. on muuten ihan eri perlata analogisella
tikulla kuin digitaalisella :) toinen hyvä esimerkki Amigan
hoysticportin analogisuudesta on se, että esim minulla on nytkin
kytkettynä siihen AmigaTemp:llä lämpötilan mittausta vrten kaksi
lämpöanturia, jotka ovat vain johdon päässä olevat kaksi NTC-vastusta
joiden resistanssi muuttuu analogisesti lämpötilan muuttuessa.

Eli ei se PC:n ratin ja polkimen kytkeminen olisi mitenkään mahdoton
homma, kunhan vaan tekisi sopivan adapterin ja peli tukisi sitä. ratti
voisi hyvin olla joystic portissa ja polkimet hiiriportissa, esim
jotenkin noin.

 

Mika Hanhijärvi
Torstaina, 14. helmikuuta, 2002 - klo 16.36:   
Tai no miksei se sopivalla kalibroinnilla menisi yhteenkin porttiin

 

TSK
Torstaina, 14. helmikuuta, 2002 - klo 20.56:   
Muistin että olen itsekin kokeillut moista adapteria. Mutta ratin ja polkimien käyttö ei onnistu yhdellä portilla vaan vaatisi kahden portin käyttöä. Ei taida Amigan pelit liiemmin kahden portin kytkentää hyödyntää valitettavasti.

Ja kunnon pelit puuttuu.

 

Mika Hanhijärvi
Perjantaina, 15. helmikuuta, 2002 - klo 4.00:   
Jep valitettavan harva peli tukee analogisisa tikkuja Amigalla. F1GP,
VirtualGP, TFX-lentosimu muistaakseni, jaja höm eipä tule muita
mieleen. Outoa kyllä, että kaikenmaailman kuakejen sorsia julkaistaan
levitykseen, muttei esim autopelien. Olen aikalailla varma, että jos
jonkun hyvän vaikka vanhemmankin autopelin sorsat julkaistaisiin niin
ei kauan menisi että siitä tulisi Amiga-porttaus.. Toivossa on hyvä
elää.

 

Jarmo Piippo
Perjantaina, 15. helmikuuta, 2002 - klo 12.22:   
Myös Jetpilot -lentosimu tukee analogista tikkua, olen
sitä joskus sellaisella pelannutkin ja hyvin toimi. Harmi
vain, että peli itse on nykivä 060:llakin vaikkei mikään
erityisen laadukas ollutkaan, edes julkaisuvuonnaan.

KimmoK: Commander Keen oli PC:n tasohyppelysarja.

Itse en ihmettele ollenkaan, että monia ihmetyttää Amigaa
yhä käyttävien innostus. Omalta kohdaltani asian voisi pukea
sanoiksi lähinnä seuraavasti: Amigan käyttö tuntuu ikiomalta
kotitietokoneelta, kun taas PC tuntuu kuin käyttäisi jotain
yleisöpäätettä tavaratalon kulmalla. Amiga on ehkä heikompi,
mutta se on Mun Oma Juttu, eikä mikään kasvoton digiboksi.

Mutta kuten Jontsa totesi, makuasioista on nimenomaan kysymys,
ja niistähän ei sananlaskunkaan mukaan kannata kiistellä. ;)

 

Tommi
Perjantaina, 15. helmikuuta, 2002 - klo 14.49:   
Ootteko koittannu Wreckagea? löytyypi aminetista. Siinä vasta
autopeli... :)

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 18. helmikuuta, 2002 - klo 22.52:   
Muistuu ajopeleistä sellainen motskaripeli aikojen alusta kuin
Super Hang On, joka oli kyllä pelattavuudeltaan mainio kun
valitsi hiiriohjauksen. Siinäpä oli eka peli, jossa mäet
tosiaan tuntuivat vatsanpohjassa.

 

cAHVA
Tiistaina, 19. helmikuuta, 2002 - klo 10.06:   
Jos mopo peleistä puhutaan niin "No second prize" oli/on paras. Hiiriohjaus toimii kuin unelma ja vektorigraffakin on suht nopeaa. Nojoo... Vois noi kiltit EA:n pojat julkaista Need for speedin(4) sorsat, siinä oli ihan pätevä engine...

 

Nakkel
Keskiviikkona, 20. helmikuuta, 2002 - klo 0.50:   
"I mean, they own hideously-expensive Amiga PPC hardware but they can't afford the game?"

Snippi Hyperionin hemmojen kanssa käydystä IRC keskustelusta osoittaa että muutkin ihmettelevät vaan. :)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 20. helmikuuta, 2002 - klo 10.52:   
Kyllä osa porukasta piratoisi raudankin, mutta sitä on paljon vaikeampi piratoida.
Toisaalta on varmaan sellaisiakin joilla on mennyt "viimeiset rahat" Amiga rautaan, eivätkä siksi osta ohjelmia.
Ja olen tavannut myös henkilöitä jotka ei tosiaankaan käsitä että developereille pitää maksaa jotta he pysyvät hengissä kehittääkseen niitä ohjelmia.

Sitten on vielä niitäkin "idiootteja" jotka ostavat peeseerautaa pelaamiseen ja itkevät kun amigalle ei ole huippupelejä. PERHANA! olisivat sijoittaneet ne rahansa AMIGAsoftaan niin kaikki olisi paljon paremmin.

huh, minähän meinaan ihan kiivastua, sorry.

Itse olen tehnyt valinnan että en osta 6000+mk:n arvoista PPC turboa vaan ostan vähintään samalla rahalla Amigasoftaa. Suosittelen muillekin.
Jatkossa lienee nyt kuitenkin pakko nostaa kone 500Mhz tietämille, mutta sitten jatkuu taas Amigasoftan OSTAMINEN.

 

Mika Hanhijärvi
Keskiviikkona, 20. helmikuuta, 2002 - klo 12.57:   
Jep, varmaan yhdeltä ja toiselta löytyy jotain kopioitua. Itseltänikin, eikä siitä nyt oikein ylpeä voi olla. Omakohtasesti olen kyllä sitä mieltä, että heti kun koulun loputtua saan vakituista työtä ja tuloja pitää alkaa korjaamaan tilannetta. Vaporin softat olisi aivan ensimmäisinä rekisteröinnin kohteena. Yleensäottaen olen sitämieltä, että vähiä Amiga developereita pitäisi tukea, eikä kopioida ohjelmia, mutta pakko myöntää että parin viimevuoden hirveän rahatilanteen takia on itsekin tullut lipsuttua tuosta. Pitää korjailla tilannetta joo kunhan rahaa alkaa valua mullekin päin.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 20. helmikuuta, 2002 - klo 13.44:   
Niinpä, köyhänä opiskelijana ei juuri ostella niin
softaa kuin hardistakaan vaikka Amigan softat ovat
kyllä kiitettävän kohtuu hintaisia verrattuna PC
maailmaan jossa vastaavat softat maksavat yleensä
vähintään 5x sen määrän oravannahkoja.

Toisaalta Amigalla on oikein mukavasti PD/SW ohjelmia
niin moneen tarkoitukseen ettei kaupallisten ohjelmien
piratisointi ole kovin välttämätöntä normaaleihin ja
vähän epänormaaleihimpiinkin tarkoituksiin vaan olisihan
se kiva niitä SW ohjelmoijiakin tukea :)

Lightwave & Photogenics noista isommista ja kasa
pienempiä ohjelmia olisi ostos-listalla täällä
kunhan töitä saisi :)

 

Jarmo Piippo
Keskiviikkona, 20. helmikuuta, 2002 - klo 22.54:   
Anteeks vaan, mutta missä vaiheessa tässä mukamas kopioiduista
peleistä puhuttiin? Eipäs oleteta aina pahinta... ;-) Itselläni
on kirjahyllyssä lähes kolme metriä alkuperäisiä Amigan pelejä
ja ohjelmia, ja lisää tulee. (Komea näky muuten.)

Muistakaa myös, että monet vanhoista peleistä on nykyään ihan
laillisesti imuroitavissa kys. luvan saaneilta saiteilta, ei
niistä puhuminen tarkoita pirailua. Aitoihin verrattuna tosin
nettiversiot eivät ole kelvollisia, näyttävät tosi ankeilta
kirjahyllyssäkin (hih).

 

JPQ
Torstaina, 21. helmikuuta, 2002 - klo 0.22:   
Softien hinnasta tietääkö kukaan mikä PC:een softissa maksaa? no se että kone mille on tehty vaikeampi ohjelmoitava näin olen käsittänyt.

 

Jon
Torstaina, 21. helmikuuta, 2002 - klo 13.27:   
Joku JBuilder on tehty Javalla ja maksaa varmaan kymmeniä tuhansia..no toimiihan se useammalla systeemillä..

Onko PC vaikea ohjelmoitava? Ei ole pulaa resursseista yms..VisualStudiolla voi nakella namiskoita käyttöliittymään jne. Mitä JPQ mahtaa tarkoittaa?

Rajapintoihin yms. en ota kantaa, sen verran vähän olen kuitenkin ohjelmia tehnyt Windowsilla, saati Amigalla ;)

 

Mika Hanhijärvi
Perjantaina, 22. helmikuuta, 2002 - klo 9.25:   
Eri juttu sitten onko tuommoinen "nakellaan namiskoita
käyttöliittymän" sitten hyvää ohjelmointia ja saako sillä aikaan
kunollista ja tehokasta koodia. Oma mielipiteeni on, että ei saa
tuommoiset automaatit ei koskaan tuota kovin kaunista ja tehokasta
koodia siitä on turha edes nähdä unta.

 

Jon
Perjantaina, 22. helmikuuta, 2002 - klo 11.08:   
Minua vain ihmetyttää että miksi PC on vaikeampi ohjelmoitava kun sille löytyy työkaluja sekä kirjallisuutta aika runsaasti.

Minun mielestäni PC hyötysofta (ei pelit..) on kallista. Tosin jotkut Amiga-ohjelmansa Windowsiin kääntäneet ovat pitäneet hinnan samana eli edullisena :)

Tuosta namiskoinnista minulla on sellainen käsitys, että juuri jollain JBuilderilla/Fortella rakennellaan käyttöliittymä ja ne generoivat jonkin verran sitä ikkunakoodia. Mutta entä VisualC? Eikös ne tiedot mene johonkin resurssitiedostoon ja kaiken joutuu tekemään kuitenkin itse, ainakin Win32 API:ssa.

 

pVC
Perjantaina, 22. helmikuuta, 2002 - klo 12.32:   
Onhan se x86 assembly aika karmeaa 68k:hon verrattuna, mutta kukapa enää nykytehoilla assyllä jaksaisi muutenkaan mitään vääntää.

 

Mika Hanhijärvi
Perjantaina, 22. helmikuuta, 2002 - klo 14.08:   
En muista miten se oli Visual C++:ssä... viimeksi tein 1999
Nokialla töissä ollessa pari GUI-hommelia Visual C++:llä, mutta
noista tehtiin DLL, jolla sitten laajennettiin InstallShield:n
ominaisuuksia. Ei pysty just muistamaan miten tuo GUI-generointi sillä
meni.

 

KimmoK
Perjantaina, 22. helmikuuta, 2002 - klo 14.38:   
Itse olen "piirtänyt" pari yksinkertaista sovellusta wintoosalle. Helppoa kuin mopolla ajo, paitsi jos jotain tarvii saada jouhevaksi ja sulavaksi tai jos mammuttikoko ei haittaa. "Hello world" taisi käyttämälläni työkalulla olla vähän reilun megatavun kokoinen.

Onneksi on gigahertsit keksitty wintoosafriikkien elämän helpottamiseksi. Gigahertsi Amigalaitteelle tarkoittanee sydänkohtausta koneen käyttäjälle, kannattanee laittaa vain puoligigaa noin niinku lämmittelyn vuoksi, ettei käytön nopeus säikäytä liikaa...

 

JPQ
Perjantaina, 22. helmikuuta, 2002 - klo 18.37:   
Jon: Sitä ne "oikeat" koodarit sanoo syyksi. Ja maksaahan ne puuceen ohjelmointi völineet sikana. Ja amigalle itse haluaisin kunnon GUI-editorin. äänestyksen huomioiden MUI-editorin. Älkää vain sanoko että sellainen on koska onhan sellainen mutta ei toimi HiSoft C++:san kanssa. Jolla pitäisi toimia samat ohjelmat kuin StormC:ssä runko näyttää olevan sama eli MaxonC.

 

Mika Hanhijärvi
Lauantaina, 23. helmikuuta, 2002 - klo 8.42:   
Joo ja MUIBuilder:n ongelmana on se, ettei sitä ole päivitetty
aikoihin eikä sillä saa useimpia uudempia MUI-palikoita
käytettyä.

 

JPQ
Lauantaina, 23. helmikuuta, 2002 - klo 16.35:   
Mika H: No kiitoksia lisämiinuksista.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: