Amigan virittely ohjelmallisesti

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 03/2002 » Amigan virittely ohjelmallisesti « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ibe U
Tiistaina, 29. tammikuuta, 2002 - klo 11.44:   
Onko kukaan tutkinut tarkemmin mitä kannattaisi käyttää 680x0:lla? Tai onko aiheesta olemassa jotain guidea. Käytössäni on 68040, patchit mitä ajan, joilla ilmeisesti vaikutusta käytännön nopeuteen ovat:

Fblit, eron huomaa
MCP, en muista mitä on päällä
BlazeWCP, hajuakaan mitä tekee mutta ei tunnu haittaavan, vaikka en saannutkaan ScummVM:ää toimimaan.

Testailin Aibb:llä joissakin testeissä on selvästi nopeampi kuin esim 060 ilmeisesti ilman vastaavia patcheja.

 

Ville
Tiistaina, 29. tammikuuta, 2002 - klo 12.10:   
Tässä listaa mitä mulla on käytössä ja toimii hyvin:

FBlit
MCP
BlazeWCP
FastExec (Harry Sintosen versio)
BlizKick + Exec (kickattu 3.5 ROM-versio)
NSDPatch
680x0-libraryt
CyberPatcher
SCSI-kiintolevyjen kontrollointi (nopeutta lisää :))

OxyPatcher (kaupallinen)
MathLibsPatch (Aminetista)

Ja bugeja poistava komento startup-sequenceen:

C:CPU060 NOSTOREBYPASS

Laitoin noita linkkejä tohon,jos niistä jotain hyötyä olis.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 29. tammikuuta, 2002 - klo 16.59:   
Mitäs tuo BlazeWCP tekee? Kattelin itsekin noita SIntosen FastExec juttua, mutta siihen oli joku syy miksi sitä en käytä, olisko ollu, että vaatii ROM imagen johon patchaa juttunsa ja rekickaa sen sitten käyttöön? Mulla on 3.1 ROM, saisiko siitä jotensakin sen imagen tuon FastExecin käyttöön? Myös sellainen, että kun mulla on A4060 turbo niin kannattaako RemApollo laittaa, onko siitä jotain käytännön hyötyä tms? MCP:hän muistaakseni jo siirtää ROM:n Fast-muistiin..

 

Ville
Keskiviikkona, 30. tammikuuta, 2002 - klo 12.32:   
Blazewcp nopeuttaa chunky-2-planar toimintoja.Ainut syy miksen juuri nyt käytä Fastexeciä on JST-pelien toimimattomuus, muita ongelmia ei ole ollut.Fastexec ei tarvitse toimiakseen kickattua ROMia.Pelkkä Exec taas on Sintosen kehittämä ROM-patchi elikkä ensin teet siitä 3.1 ROMista tiedoston vaikka käyttämällä Rom2File-ohjelmaa (kickkaa tiedosto-ROM BlizKickillä, ei kannata käyttää MCP:tä) ja sitten luet sen guiden sieltä Exec-paketista.Jollakin ZapExec-ohjelmalla piti purkaa SetPatch-komennosta tiettyjä toimintoja ja niitä pystyy sitten käyttämään BlizKickin moduuleina.Kuulostaa ehkä monimutkaiselta mutta ei se sitä oikeastaan ole. Homma pelaa hyvin ja oikein ihmettelee miten nopean 060:sta voi saada WB-ympäristössä :)

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 30. tammikuuta, 2002 - klo 15.17:   
Ahaa.. tuleeko noi tarvittavat ohjelmat sen Exec patchin kanssa? Harmi ettei ole blizzard turboa, toimiiko toi homma myös RemApollolla (koska mulla on Apollon A4060 turbo) ?

 

Tommi
Keskiviikkona, 30. tammikuuta, 2002 - klo 15.58:   
FText, joka on tarkoitettu Fblitin kanssa käytettäväksi nopeuttaa TODELLA paljon tekstien päivitystä, korvaa graphics.libraryn Text() rutiinin.

 

Mika Hanhijärvi
Keskiviikkona, 30. tammikuuta, 2002 - klo 17.49:   
Käyttääkös muuten muut tuota Ftext:a graffalaudan kanssa ? Itse asensin sen aikanaan sillon kun oli vielä pelkkä AGA, enkä ole tullut sitä poistaneeksi. Tiedä sitten onko tuosta Voodoo3 + P96:n yhdistelmän kanssa hyötyä.

 

Ville
Keskiviikkona, 30. tammikuuta, 2002 - klo 17.52:   
Exec-paketissa tulee kyllä tarvittavat ohjelmat mukana. Unohdinkin kokonaan ton FTextin,onhan sekin mulla käytössä :)
Varokaa muuten sitä Torbjörn Anderssonin FastExeciä, kone sekoaa lopullisesti :( Ilmoitelkaa jos hoksaatte jotain muita hyviä patcheja!

Tämmöstä vielä että unohtakaa Windozen tyyliset startmenut ja käynnistysnappulat ja tutustukaa Wangipadiin jos ette oo vielä ehtiny. Mainio keksintö.Meinaan että ohjelmia saa tupata loputtomasti listaan eikä tule ruudun reuna vastaan kuten esim. startmenussa.Itse olen listannut kaikki pelit Wangipadiin ja hyöty- sun muut ohjelmat Toolsdaemoniin ja yhdistelmä toimii mainiosti. Ja tottakai Toolsdaemonin kanssa kannattaa käyttää MagicMenua (mieluiten 2.30:aa, 2.33 ainakin kaatuilee mulla...)

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 30. tammikuuta, 2002 - klo 18.42:   
Ville: mulla on FastExec käytössä ollu jo pitkän aikaa enkä ole huomannut mitään erikoista kaatuilun lisääntymistä, yhtä vakaa (tai epävakaa..) tämä on kuin ennenkin.

No, nyt asensin uusimman FBlitin, FTextin ja ton BlazeWCP:n.. en tiedä onko niistä hyötyä kun on tämä näytönohjain, mutta onpahan asennettuna nekin nyt sitten.

 

jPV
Keskiviikkona, 30. tammikuuta, 2002 - klo 19.36:   
Ei tuota FBlittiä ja sitä käyttäviä ohjelmia kannata käyttää graffakorttien kans...tulee korkeintaan ongelmia.
Lukekaa ne .guide:t...

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 30. tammikuuta, 2002 - klo 19.52:   
Jeh, näin tuli kokeilun kautta todettua. FBlit vielä toimii, mutta FText ja BlazeWCP kaataa ramlibin mulla. En tiedä johtuuko koneesta vaiko mistä,tarkistin ettei MCP:ssä ole vastaavia patchejä edes päällä.

Hain exec44_1_beta4.lha:n, mutta vaatii ROM imagen johon ei tule mukana ohjelmaa jolla sen saisi tehtyä. Pitänee etsiä jostain moisen tekevä ohjelma samoin kuin se RemApollo.

 

Mika Hanhijärvi
Keskiviikkona, 30. tammikuuta, 2002 - klo 21.36:   
No en minä Ftextiä olisi tuonne jättänyt jos se katelisi konetta :)
Ramlib-gugurakaan näkynyt vuoteen ainakaan.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 30. tammikuuta, 2002 - klo 22.10:   
Hmm.. no jompikumpi taikka sitten joku patchi/hacki ei tykkää toisesta. En tiedä, vaan tulipa kylmää vettä niskaan tuon exec44:n kanssa, tai oikeammin RemApollon kanssa. Sain ROM filen tehtyä ja sen patchattyäkin, mutta RemApollo sanoo, jotta A4000 versiossa pitäisi turbosta repiä eka SIMM irti, eli siis sen paikan pitäisi olla tyhjä, jotta kys. ohjelma toimii? Älkää vaan sanoko vaihtoehdot on joko 32M vähemmän muistia tai tuo exec44 :)

 

Jontsa
Torstaina, 31. tammikuuta, 2002 - klo 8.06:   
Oletko kokeillut BlizKick-nimistä ohjelmaa? On myös Harryn tuotantoa. Täällä pelittää ongelmitta.

 

Ibe U
Torstaina, 31. tammikuuta, 2002 - klo 10.52:   
Voihan Peeekele WHDLoad lakkasi toimimasta.... Mikäköhän yllä mainituista aiheuttaisi sen??? Virittelin FBlit niin että IKonit ovat Fast muistissa. Taustakuvalla ja 64 väriä chippiä on jäljellä silti 1,5mb aikahyvin :) Olin lukevinani FBlit tekijän sanoneen että teoriassa vois olla madollista tehdä AGA:lle ajuri joka pitäisi kaiken Fastissa . Mutta kyllä WB:n käyttö nopeutui 100%

Tää on just näitä juttuja MIKS mä harrastan amigaa, tää on nimittäin hauskaa, siis viritellä käyttistä. Mä en oo asentanut mitää PC tyylin käynnistys softia, mä halua että käyttiksen tyyli on AMIGA. Eli AmiDock ja Toolmanager. Pitää toivoa että kun uus Amiga tulee se saa julkisuutta tarpeeksi ja MorpOS ei söisi samoja markkinoita.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 31. tammikuuta, 2002 - klo 12.21:   
Jontsa: ei taida BlizKick toimia Apollon turbojen kanssa?

 

Ibe U
Torstaina, 31. tammikuuta, 2002 - klo 13.28:   
BlizKick ei toimi Apollon tubjen kanssa, ainakaan mä en ole saannut toimimaan.

 

Mika Hanhijärvi
Torstaina, 31. tammikuuta, 2002 - klo 14.03:   
Nyt on itseltänikin tuo Ftext poistettuna, saapa nähdä vaikuttaako tuon poistaninen nyt jotain. Todennäkösesti se jo jonkin aikaa huomasi ettei FBlit ollut käytössä eikä sitten itsekään tehnyt mitään. Jotenkin tuo vain oli unohtunut tuonne Startup-sequenceen, enkä muistanut sen vaativan Fblitin. Noh mistäpä noita kaikia patcheja muistaisi.

 

Ibe U
Perjantaina, 1. helmikuuta, 2002 - klo 10.07:   
Eilen illalla asensin FText:in ja konffasin FBlit:in ohjeen mukaisesti NEWicons:it ja WB:n omat ikonit Fast muistiin. TAustakuvista huolimatta Chippiä oli jäljellä 1.5 mb kun sitä ennen noita oli 1.1 mb. Huvikseni kokeilin MCP:n memory optioita ja huomasin että Tinymeterin voi siirtää Fast muistiin??????? Siis sitä jota guiden mukaan ei pitäisi käyttää ollenkaan jos ei omita grafiikka korttia.???

Muistia ilmesty 50 kb lisää. Pitää jonain iltana testailla mitä muita Commoditeseja voi "promotoida" fastiin. Amidock:in siirtäminen fastiin kaataa koneen. Ikävää chippiä olisi jäännyt melkein 200kb enemmän vapaaksi. Olisihan se kiva käynnistää esim. Napalm Workbenchistä :-)

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 2. helmikuuta, 2002 - klo 14.13:   
Testattu: ei toimi RemApollo myöskään mulla A4060 kortin kanssa ainakaan suoraan. Herjaa vaan ettei löydä tarvittavan tyyppistä Apollo turboa :I

 

ptr
Lauantaina, 2. helmikuuta, 2002 - klo 17.49:   
A4060 toimii kyllä RemApollon kanssa, mutta ensimmäisessä muistipankissa ei saa olla simmiä 8I . Suurin osa BlizKickin moduuleista toimii myös RemApollon kanssa.

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 3. helmikuuta, 2002 - klo 14.44:   
Niin se dokumentti sanoo, en kuitenkaan aio uhrata 32 megatavua muistia vain sen takia että saan sen Exec44:n koneeseen.

 

Tommi
Maanantaina, 4. helmikuuta, 2002 - klo 14.06:   
Muuten sen AmiDock:in saa fastiin. Mulla toimii ainakin, ikonit ja taustakuvat fastissa, 64 väriä, chippiä jää yli 1700kb. Siis näyttötila on Multiscan 640x480.

 

Ibe U
Maanantaina, 4. helmikuuta, 2002 - klo 14.49:   
Millä siirsit sen fastiin?? MCP:llä kun sen tekee kone lataa amidockiin saakka normaalisti ja sitten kaatuu. Ikonit on mullakin fastissa. 720 x 556 dbpal 64 väriä, taustakuva ja chippiä jäljellä 1550kb. Tästähän sais hyvän kilpailun aikaiseksi ;-)

 

Tommi
Maanantaina, 4. helmikuuta, 2002 - klo 15.01:   
Joo kaikkihan riippuu siitä miten oot FBlit configuroinnu. Jos sulla on OS3.9 niin älä laita startuppiin WbCtrl komentoa tahi LoadWB SIMPLEGELS komentoa kuten jossain on neuvottu. Tee näin:

o In the SYS:Prefs/Workbench preferences editor, set the "Images in:" cycle gadget to "Other Memory", and click "Save".
o Ensure the following lines are in your S:Startup-Sequence after the command: "Assign >NIL: ENV: RAM:ENV"
o C:FBlit (with AddBobPatch & RemIBobPatch switched off, and the QBSBlitPatch on in FBliGui)
o C:LoadWB (without the SIMPLEGELS argument)
o Reboot, and you should have more available CHIP RAM.

ja lisää sitten FBlitguin asetuksissa AmiDock Include listaan. Nuo asetukset antavat käytännössä maksimi Chipin käyttöön.

 

Ibe U
Tiistaina, 5. helmikuuta, 2002 - klo 9.50:   
Toi on ilmeisesti se vaihtoehtoinen tapa (jota mä en lukennut) FBLitin ohjeista?

 

Tommi Nieminen
Torstaina, 7. helmikuuta, 2002 - klo 1.30:   
Jos en väärin muista niin CGXAGA fblitin kanssa nopeuttaa grafiikkaa ja lisää vapaata chippiä sen lisäksi että osa cybergfx vaativista ohjelmista toimii sillä ilman näytönohjainta.

 

Ibe U
Tiistaina, 12. helmikuuta, 2002 - klo 10.19:   
Fblit:tillä saa Napalmin toimimaan suoraan Workbenchistä!! Muutin includen excludeksi hyvin toimii! Eli siis kaikki jotka voidaan suorittaa fastissa suoritetaan siellä, paitsi ne jotka on lisätty exclude listaan.

Heretic ikkunassa AGA:lla, toimii vallan pelattavasti 128 väriä tms 320x200. Ilmeisesti Fblit pystyy hoitelemaan senkin. Napalm ei varsinaisesti nopeudu mutta, se että sen pystyy käynnistämään Workbenchistä on "iso ilo"

Onko kukaan muu käyttänyt FBlit:in exclude tilaa??? On ollut vähän henkimaailman ongelmia, ilmeisesti johtuen siitä, mutta en haluaisi pistää sitä poiskaan.

 

Tommi
Keskiviikkona, 13. helmikuuta, 2002 - klo 12.33:   
Mun mielestä kannattaa käyttää ennemmin include tilaa, on pikkasen turvallisempaa... Ja näkeehän sillä logging optiolla mitä FBlit pystyy siirtämään fastiin.

 

Ville
Torstaina, 7. maaliskuuta, 2002 - klo 15.41:   
Joo, taas tuli kokeiltua yhtä ohjelmaa.Windozessahan pystyy ikkunat siirtämään kuvaruudun ulkopuolelle,joten tämä ohjelma tekee saman:

ftp://de.aminet.net/pub/aminet/util/misc/PowerWindowsNG.lha

README
http://ftp.uni-paderborn.de/aminet/aminet/util/misc/PowerWindowsNG.readme

Toimii mulla hyvin,ainoastaan MUI-ikkunoiden ponnahdusvalikot ei pelaa,eli ei pysty esim. snapshot-toimintoa tekemään.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: