Amigalla Assyille...neuvoja kiitos......

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2001 » Viestit 06/2001 asti » Amigalla Assyille...neuvoja kiitos...=) « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Antti Sokero
Torstaina, 3. toukokuuta, 2001 - klo 17.25:   
Joo.....siis olis tarkoitus lähteä oman Amyn (ja parin kaverin) kanssa Assembly 2001, mutta "ongelmia" tällä hetkellä tuottaisi hieman oikean/toimivan verkkokortin (PCMCIA RJ-45) löytäminen. Koneena olis tornitettu A1200 603e/040/BVision+muuta sälää ja olis kiva saada jotain neuvoja, kun ei hirveesti ole kokemusta amigan liittämisestä verkkoon saati muutenkaan verkkokorteista...

Joten ensinnäkin löysin Serv-it nimisen tietokone liikkeen nettisivuilta (www.servit.fi)seuraavanlaisen kortin --->TARGET PCMCIA ETHERNET ADAPTER 10MB 285,00 mk, joka mielestäni löytyy Cnet devicen tuettavien korttien listalta ja siten haluaisin jonkinlaista varmistusta tuohon ennen kuin menen sen tilaamaan....

Toiseksi haluaisin tietää mikä TCP-IP stackki softa(miami, genesis) kannattais tohon hommata ja mistä moisen saisi tilattua...(hinta soveltuvuus.....ym.)??

Ja tietysti, jos sinulla on muita vinkkejä niin haluaisin mielelläni kuulla niitä...

Olisin erittäin kiitollinen kaikista neuvoista ja vinkeistä mitä sinulla, joka mahdollisesti asiasta jotain tiedät, olisi minulle annettavana.... kiitos....=)

 

tripper
Torstaina, 3. toukokuuta, 2001 - klo 19.02:   
Tosta verkkokortista mulla ei oo kokemusta, mutta ainakin Ariadne2:lla, Apollo PCMCIA:lla ja puuceellä on koneet olleet hyvin verkossa jo jonkin aikaa. Assyilla mulla oli viimeks mukana juuri tuo A2.
MiamiDX soveltuis varmasti parhaiten, rekisteröimättömän version rajoituksisa en oo varma, muuta kuin että pitää käynnistää kait tunnin välein ohjelma uusiks. www.nordicglobal.com on muistaakseni osoite jos kandee ettiä (ja aminet). Genesikselläkin pitäisi sujua ja sehän löytyy ainakin AmigaOS3.5:n ja 3.9:n mukana. En edelleenkään muista ovatko täysiä versiota kun en käytä.
Envoy3:sta suosittelen jos yhdistät 2 tai enemmän Amigoita yhteen (toimii myös TCP-IP stacki päällä, tosin jotain pientä piti muuttaa, muuten tulee törmäyksiä). Se on ihan näppärä Assyillakin, jos haluut toisen kaverin kanssa mounttailla toistenne partitioita jne (mutta maksaa muutaman satasen..GE:ltä löytyy).
Löytyykö V-adapteria, eli sellaista että saat PCMCIA-paikan käyttöön tornissa ?
Nojoo, kysele lisää kun mieleen tulee .Muut varmaan tietää tosta kyseisestä verkkokortista enemmän..

 

jPV
Torstaina, 3. toukokuuta, 2001 - klo 19.49:   
3.9:n mukana tulee täysversio Genesiksestä. 3.5:n mukana rekkaamaton Miami...

 

Kannala Kimmo
Perjantaina, 4. toukokuuta, 2001 - klo 17.57:   
Niin, sulla Antti ei sitten taida olla Zorro -väyläkorttia siinä tornissas?

Käsittääkseni, kun hankkii NE2000(vaimikälie) -yhteensopivan PCMCIA ethernet kortin, sopivalla liitännällä/adapterilla varustettuna, niin sillä pääsee jo pitkälle.
Esimerkiksi Aminetista voi koettaa penkoa ajureita moisille, muistelen joskus uteliaisuuttani niitä sieltä hakeneeni&löytäneeni (minulla ei oo A1200:sta).

En ole saanut aikaiseksi läviverkon rakentamista kämpille, mutta Amigani on kuitenkin 10Mbit linkillä Oulun yliopiston verkon kautta kytköksissä ulkomaailmaan ja homma toimii hyvin Miami:lla ja Genesiksellä. Miami:n OS3.5 versio sisältää 30 minuutin taimerin, muutoinpa Miami on suositeltava, koska siinä on mm maailman helpoin konfiguroitavuus (IMHO). Genesis on kuulemma 2x nopeampi joissain koneissa (A1200&PCMCIAethernet?), mutta minulla (A4k&Ariadne2) ei nopeuseroa nuilla ole. Sen sijaan genesis vadduilee että se ei saa suljettua jotain yhteyttä, silloin kun sen pistää pystyttään uutta yhteytä, yhteys kuitenkin avautuu 1. yrittämällä. Sulkemisen jälkeen ei uuden yhteyden tekeminen onnistu.
-> jotain pitäis osata konfata paremmin, mutta en tiedä mitä, miami hoiteli kaiken automaattisesti (pirulainen).

Serv-It on muuten ihan ok firma. ostan varmaan noin 80% tietokoneraudasta kyseisestä firmasta. Ja joka ikinen kerta kun mainitsen jonkin komponentin tulevan Amigaan, saan samat (erittäin kotoisan oloiset) kuittailut siitä että eikös se Amiga ole kuollut ja kuopattu. ;)
(firman pomo on entisiä työkavereita, hän on korjannut satoja Amigoita entisessä elämässään yms...)

Off-topic: eli asiasta 76:een, jostain syystä Amiga Active on saatavana Oulussa useista eri liikkeistä (prisma, citymarket, akateeminen kirjakauppa,...). Mistähän moinen johtuu? Viime keväänä/kesänä piti ruikuttaa + rukoilla jotta Amiga Activen sai edes yhdelle R-kioskille.

 

Antti Sokero
Perjantaina, 4. toukokuuta, 2001 - klo 21.51:   
Kiitoksi nyt noista neuvoista......mutta sen verran nyt voin tässä antaa lisätietoja tosta mun koneesta seuraavasti....
Eli valitettavasti siinä ei ole minkäänlaisia Zorro-väylä virityksiä
ja sen takia tähtäimessä olisi nimenomaan noi PCMCIA-kortit...
Käyttiksenä minulla on myös kyseinen OS 3.5 jossa tosiaan on toi demo
versio Miamista tunnin aika rajoituksella....tarkoituksena nyt olis
vaan tiedustella paljonko moisista kannattais maksaa.....vai
kannattaako yleensä edes rekisteröidä.....Os 3.9:lläkin on ihan
kiitettävästi hintaa, että siinä kertyis Assembly matkalle vähitellen
ihan kiitettävästi hintaa....


Tripperiltä tiedustelisin, että mitä tolla V-liitin systeemillä
tarkoitit......että onko se semmonen 90 asteen kulma tohon porttiin
vai mikä.......semmonen nimittäin olis ihan kätsä.....vaikka
periaatteessa selviän kyllä ilmankin (paljonkohan moinen mahtaa
maksaa....)

Mutta pitää tässä katella ja kysellä.....onhan tota aikaa vielä kesä
funtsia...=)

ps. Noita AmigaActive lehtiä olis kyllä kiva löytää, mutta eipä niitä
paljoa täälläpäin(Äänekoski) näy....Jyväskylässä tosin kerran näin
ison nipun mutta hintaa oli sillä hetkellä hieman liikaa =(...

 

Tatu Tamminen
Perjantaina, 4. toukokuuta, 2001 - klo 22.00:   
Joo.. onhan toi lehti vähän kallis.. JKL:ssä sitä myydään Suomalaisissa Kirjakaupoissa, Sokoksella ainakin. Hinta lienee päälle 90mk, joten kallis on..

 

Tripper
Lauantaina, 5. toukokuuta, 2001 - klo 1.40:   
Antille: V-adapterilla tarkoitin sitä kulmapalikkaa juu. Eli siis et tarvitse ? Sulla taitaa olla suhteellisen tilava torni sitten ?,-) ..että se kortti mahtuu sinne (tai aukko tornissa ja pöydässä ;).
Kaipa tuo MiamiDX:n rekisteröinti parisen sataa maksaa, mutta on myös sen arvoista jos aikoo myöhemminkin leikkiä verkkokortillaan. Ja tokihan OS3.9:n mukana muutakin tulee kuin Genesis.

Tatu: Joo AA on hirmuhintainen, mut kyllä mä sitä välillä ostelen (tai pyydän tätiä lähettämään Englannista ;).

 

jPV
Lauantaina, 5. toukokuuta, 2001 - klo 2.06:   
Kyllä sitä AA:ta tilataan jokaiseen Lehtipisteen myymälään (eli esim paikalliseen R-kioskiin), kun vaan kysyy.
Hintaa toki on, mutta niinpä sitä tapaa olla muillakin englannista tai muualta tuoduilla läpysköillä. Itse olen ostellut kyllä joka kuukausi AA:n, vaikka irtorahaa ei olekaan :) On sen verran laadukas lehti ja kun se kerran Suomeen saatiin...

 

Tripper
Lauantaina, 5. toukokuuta, 2001 - klo 5.51:   
Jep, nimenomaan. Kun vihdoin tänne saatu, niin kyllä ainakin sitä halunneet voisivat aina välillä sen ostaakin..että kannattaa lehtipisteellekin tilata lehteä Suomeen.

 

Antti Sokero
Lauantaina, 5. toukokuuta, 2001 - klo 13.31:   
Joo....toi mun torni on kyllä aika iso (Nokian serveri kotelo), mutta
ei se verkkokortti kyllä sinne sisälle muuten mahtus......mutta
aattelin että kun sen sais kyllä siitä yläosasta sen verran raolleen,
että kyllä sen kortin pitäs siihen kyllä onnistua samaan...(tosin
törröttäis typerästi sieltä, mutta hätätapauksessa kuitenkin...)

Saakos tota Miamin kokoversiota suomesta (esim. GE:ltä) vai pitäskö
tilata jotenkin ihan mieletömän hankalasti ulkomailta....?

 

Tuomas
Sunnuntaina, 6. toukokuuta, 2001 - klo 0.23:   
Off-topic: Jättäisivät noista lehdistä kansiromput pois niin hinta tippuisi. Saahan kaiken tavaran kuitenkin netistä (jos edes kiinnostaa). Kyllä toi lähes satasen hinta on liian kova. Varsinkin kun kovimmat uutiset on tullut luettua netin kautta jo aikoja sitten.

 

jPV
Sunnuntaina, 6. toukokuuta, 2001 - klo 1.45:   
Joo...eipä ole tullut aikoihin edes laitettua kansiromppua asemaan, saati sitten katsottua tarkemmin mitä ne sisältää. Taitaa olla puolen vuoden AA:n kansiromput vielä lehtien muovitaskuissa elleivät ole tipahtaneet vahingossa pois niistä :)

 

Wizor
Tiistaina, 8. toukokuuta, 2001 - klo 8.57:   
Gentle eye:llä saattaa olla vielä Miami 3.2b romppua varastossa, mutta muuten sen joutuu tilata luottokortilla MiamiRegister ohjelmalla suoraan. Mikään muu ei nykyään toimi eli EI kannata lähettää pelkkää rahaa Nordicglobal/Holger Kruse:lle. Ja kun avaimen saa kannattaa Miami/About ikkunasta ottaa rekisteröinti koodi talteen jotta saa uudet avaimet MiamiRegister ohjelmalla jos hukkaa vanhat! Sekin tuntuu olevan ainoa tapa millä mitään tukea enää saa.

-W

 

J-P
Keskiviikkona, 9. toukokuuta, 2001 - klo 23.30:   
Vai että kansirompun poistaminen kannattaisi?
Pieni vilkaisu tämän Englannista tilaamani lehden kanteen, ja kappas, siinähän lukee £5.95???

Jos romppu otetaan pois, ja 5 vaihdetaan neljäksi, olisi kyseenalaista, näkyisikö tämä muutos Suomessa asti...
Eli minun puolestani saa pysyä siinä, kun on sentään kunnon li(i)malla, joka ei edes kantta revi...

Niin, ja jos PCMCIA-kortin paketissa lukee NE2000 compatible (Ainahan niissä...) on varmaan 10% mahdollisuus, että se toimii Amigassa... Itse käytin Dynalink-korttia ja hyvin toimi, piti vain repiä koneesta irti käynnistyskertojen välillä, yksinkertaisen korjauksen juottelemalla siitäkin pääsee...

Eli kannattaa tutustua cnetdevice.lha (kai?) paketin sisältöön jo hyvissä ajoin, siinä on juotto-ohjeet, jatietenkin yhteensopivuuslista...

Itse testasin juuri paria PCMCIA-verkkokorttia, pakkohan sitä oli, kun maksoivat 30mk / kpl, mutta kumpikaan ei sitten toiminut... Muuten olisit halvalla saanut ;)

Ja kortin toimiminen / toimimattomuus on helppo selvittää
Miamilla ilman verkkoakin...

 

IKE
Torstaina, 10. toukokuuta, 2001 - klo 10.44:   
Off-topic:AmigaActivea saa Suomesta, kunhan kysyy sitä. :-)

Kannala Kimmo: AmigaActiven myynti on varmaan noussut. Itse olen huomannut että jonkinlaista Amigan uudelleen nousua olisi havaittavissa, ei välttämättä isoa mutta kuitenkin. Ei ole pitkään aikaan ollut näin runsaasti Amiga tavaraa kaupan. Miksi? Ehkä Saku-lehdellä on jotain tekemistä asian kanssa. Kiitos siis Sakulle.

jPV: lahjoita mulle ne kansiromput. :)
Mulla ei ole Internetiä, kun ei ole aikaa "Internetiä" viritellä.

Tripper: Jep. Tuskin ne mitään lehteä tilaa, jos kukaan ei sitä osta. (kapitalisti-p*skiaiset...;)

Ylivieskassa AA oli n.70-80mk.

Mikähän tuo AmigaActiven kannessa oleva vihreä neliö on, jossa on luku 15. Suomen elokuvatarkastamon tarkastamako... ;)

 

Pekka Nissinen
Torstaina, 10. toukokuuta, 2001 - klo 11.48:   
Tuosta AA:n hinnasta vielä sen verran, että ainakin täällä
Rovaniemen leveysasteilla kyseisen lehden hinta on komeat
94mk!!! Että silleen... Hyvä lehti muuten, laadukkaan oloinen
ja hyvästä paperista... Ainoa asia mitä noihin kaipaisin
olisi tuollaiset CU:n ja AF:n tyyliset "täysversio" ohjelmat
kuten esim CU:n matkassa tullut Cinema4D. Mutta hyvä näinkin,
onpahan sentään joku Amy-lehti... :)

 

Kure
Torstaina, 10. toukokuuta, 2001 - klo 14.56:   
Joo muistaakseni Tampereella Sokoksella AA oli kans jotain ~90mk luokkaa.. hrrrr... :|

 

J-P
Torstaina, 10. toukokuuta, 2001 - klo 16.09:   
No, jos (=kun) hinta hirvittää, niin ottakaa hyvänen aika järki ja äidin VISA-kortti käteen, ja selittäkää, että menee 'hyvään tarkoitukseen' eli Englannin opiskeluun...

Jos 1 numero maksaa n.2x tilaushinnan, niin kannattaa kyllä miettiä, säästääkö ostamalla vain joskus...

Itselleni AA tuli luotettavasti tilauksen loppuun asti, ja osoitteenmuutoskin onnistui. Sama koski myös Amiga Formatia, jonka tilaus loppui sopivasti paria numeroa ennen julkaisun loppumista...

Jaa... Pitäisi kyllä vähitellen uusia se tilaus... Uusin numerohan tulee Suomeen jo arviolta kuukauden kuluttua ;-)

 

Hooligan/DCS
Torstaina, 10. toukokuuta, 2001 - klo 16.29:   
mä tilasin AmigaActiven täksi vuodeksi eikä se nyt vielä ole kaduttanut. on siinä aina muutamaksi tunniksi lukemista, sama raha per numero menee kummiskin johonkin viinaan viikonloppuna x8 joten so wot. mutta irtonumerot on kalliitaa.. taitaa olla lahdessa siinä 70-80mk

kansi rompuilla ei tee mitään, jaa, no on ne hyviä mukin alusia mutta ei se hinta siitä miksikään muuttuisi vaikka se cd poistuisi.

 

Ace
Maanantaina, 14. toukokuuta, 2001 - klo 11.12:   
Tuosta AA:n tilauksesta sen verran, että jos ei omista VISAa, niin tilaus onnistuu kvickin kautta http://www.kvick.com. Itse tilasin lehden ko. palvelun kautta, eikä mitääm probleemia ole ilmennyt.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: