Kannattaako?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 03/2002 » Viestit 04/2001 » Kannattaako? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Petri Kainulainen
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2001 - klo 12.55:   
Aloitin hetken mielijohteesta pohtimaan Amigan hankkimista. Kannattaako? Erityisesti haluaisin kuulla vertailua PC:n kanssa.

 

Tripper
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2001 - klo 13.00:   
Tottakai, heh :) Jos tosissaan haluu amya päivitellä, niin rahaa saa palamaan suht helposti mut halvallakin noita alustoja (A1200) joille laajentaa kyllä lähtee. Ja enhän mä voi muuta kuin suositella, mut ite oonkin amigisti..joten :)

 

Petri Kainulainen
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2001 - klo 13.04:   
Mikäs olisi sellainen lähtöhinta, vaikkapa uudelle A1200-paketille. Tiedän toki, että hinta perustuu paketin raudalle. Olisi kiva kuulla joitakin suosituksia. Potkua olisi hyvä olla kiitettävästi, mutta hinta voisi olla ensi alkuun kuitenkin suhteellisen edullinne. Tässäpä vaikea kombinaatio. =)

 

Jontsa
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2001 - klo 15.00:   
Asiasta ihan kolmanteen, että minulla on kaveri joka on myös hankkimassa Amya PC:n rinnalle. Hänkin on ajatellut juuri 1200:sta ja siihen SCSI:a ja ehkäpä verkkokorttia. Itse suosittelin 1200+blizzard060+SCSI+PCMCIA verkkokortti. Tämä konfiguraatio pohjautuu siihen että hänellä olisi jo PCMCIA verkkokortti ja SCSI kovo ja romppu.

Häneltä löytyy PC:n torni, joten sinne voi alkaa amigaa laajentaan joskus.

Sitten joskus kun haluaa investoida lisää, Mediator PCI ja voodoo3 jollainen löytyy jo itseltä.

 

Tripper
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2001 - klo 15.39:   
Uutena ei varmaan kannata ostaa (jos edes saa). Arvioisin että A1200 lähtee ilman lisukkeita varmaan jollain 500mk:lla. Kalleinta tohon onkin ostaa itse turbokortti. Jontsan mainitsema blizzardin 060 turbo on kyllä hintainen, joskin monessa suhteessa hintansa väärtti. Veikkaisin sen maksavan käytettynä sellaisen 1500mk.
Mediator+voodoo3(tai mille nyt tehdäänkään ajureita)+sharkppc yhdistelmällä pitäis toimia jo tulevat AmigaOS(4.0-->) päivitykset. Myös Eyetechin AmigaOnen saa kiinni A1200:een. Mutta tällöin sen pitää jo olla tornikotelossa.

 

Mika Hanhijärvi
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2001 - klo 22.51:   
GentleEyellä www.ge.vip.fi, uusi A1200 Magic pack taisi olla 1080mk,
eri juttu sitten onko noita jäljellä vielä. Mutta tosiaan käytettynä
perus a1200:n voi saada puoli ilmaiseksi, ne ei paljon enää maksa.
500mk on varmaan joo aika hyvä arvio.

 

Kannala Kimmo
Perjantaina, 20. huhtikuuta, 2001 - klo 16.34:   
Haloo, hei, onkos nyt jokin poikkeuksellisen iso reikä otsonikerroksessa vai mitä on tapahtunut kun jengi alkaa Amigoita ostella?
Aprillipäiväkin oli ja meni, joten alkakaas kertoa mitä teillä on mielessä. ;)

A) aikomus pelata "vain" ((vanhoja)) pelejä
B) tarkoitus tutkia mitä kakkea Amigalla nykyisin pystyy tekeen yms.
D) lisätä tietokonekokoelmaan tallin ylisille vielä yksi laite
C) muuta, mitä:...................

Jos vastaus on B ja kyseessä "ensikertalainen" Amigisti, silloin oheisen tyyliset suositukset & varoitukset on paikallaan..

Suositukset:
-Amigalla peuhaaminen on elämysmatka verrattuna irq/DMA/Windows hevlettiin PC puolella
-Amiga on yksinkertainen, mutta kuitenkin monipuolinen, joustava laajennettava, toimiva,...
-jne...

Varoituksen sanat:
-Amiga harrastus vaatii paneutumista
-Classic Amiga ei pärjää 3D pelejen nopeudessa PC:lle
-Ohjelmien saatavuus on Classic koneila huononemaan päin
-naapurin PC nörtti tai superstoren guru ei osaa autaa jos eteesi tulee Amiga -ongelma
-jne...

IMHO: 1080mk korkkaamattomasta A1200:sta ei ole liikaa jos suunnittelee viihtyvänsä Amiga -rintamailla pitemmänkin aikaa. Kuitenkin 1000mk:lla pitäisi saada jo valmiiksi viritellyn (turbo&lisämuisti&kovalevy&torni...), käytetyn Amigan.

PS. itsekin olen ajatellut laitaa tuossa syksyn lähestyessä uuden Amigan, kun taitaa tuosta vanhasta kohta aika jättää...

 

Petri Kainulainen
Perjantaina, 20. huhtikuuta, 2001 - klo 23.51:   
Itsehän yksinkertaisesti haluaisin pelailla jotakin kivoja pelejä ja tutkia, miten tätä konetta voisi käyttää. Myös ohjelmointi luonnollisestikin kiinnostaa.

 

Pekka Nissinen
Sunnuntaina, 22. huhtikuuta, 2001 - klo 14.51:   
Eräs mahdollisuus voisi olla sellainen, että ostaisi käytetyn A1200:n ja siihen AmigaOne-laudan (kunhan ne nyt saataisiin valmiiksi myyntiin ja vielä näillekkin leveysasteille). Varsinkin itse olen hyvin kiinnostunut tuosta AmigaOne:sta ja olen valmis hankkimaan sellaisen, kunhan ne vain ensin saapuisivat!? Jos on suunnitellut hankkiavansa Amiga1:n sen ilmestyessä on syytä tietää, ettei A1:stä voi käyttää itsenäisenä koneena ennen OS4.2:n ilmestymistä! USB-väylää kun ei hyödynnetä vielä OS4.0:ssa, joten koneeseen ei saa näppistä/hiirtä kiinni ilman A1200:n emolevyä! Tosin eipä siihen A1200:n emoon muuta tarvisikaan, näppis-interfacen ja tornin lisäksi, niin siinä olisi käypä ja tehokas kone nopealla G3/G4:lla ja AGP-näyttönohjaimella! Jopa vanhojen AGA:a tarvitsivien pelien/ohjelmienkin pitäisi toimia (ainakin jollain asteella?) eikä tarvisi enää kärsiä 68k-prossujen hitaudesta, sillä jo G3 riittää lyömään oikean 060:n emulaatiolla. OS4.2:n saapuessa voisi sitten luopua jo vanhasta A1200:n emosta ja asentaa A1:n omaan ATX-torniinsa ja nauttia Amiga-elämyksistä parhaillaan!

 

Mika Hanhijärvi
Maanantaina, 23. huhtikuuta, 2001 - klo 6.05:   
Hmm "A1200:n ja sille Amigaone laudan..." :) siis itseasoassahan A1200
on laajennuskortti AmigaOne:lle eikä toisinpäin :)

Sellaista mahdollisuutta on väläytelty, että joku tekisi
virallista tukea odotellessa aivan perusajurin pelkille
USB-näppiksille ja hiirelle. Tosin Fleecy sanoi, että vaikka
joku sellaisen tekisinkin, niin RTA tulee vasta AmigaOS4.2:n, eli siis
Retargetable audio. Se taas tarkoittaa sitä, että ennen 4.2:a
standalone AmigaOne:ssa ei olisi ääniä vaan niitä varten tarvittaisiin
a1200 emo. OS4.2:sta lähtien sitten a1200:n todella voisi päästää
eläkkeelle.

 

Jontsa
Maanantaina, 23. huhtikuuta, 2001 - klo 8.34:   
Kaverini on Amigasta kiinnostunut, kun on omistanut joskus A600:en, hänellä on ylimääräinen SCSI kovo, romppu, PCMCIA ethernet ja Voodoo3:kin.

Kai se on ihan mielenkiinnosta, mihin amiga pystyy.

 

Kimmo Kannala
Maanantaina, 23. huhtikuuta, 2001 - klo 15.39:   
Itse käsitin jostain niin että 4.0:n aikoihin voisi jonkin SB kortin saada pelitämään AHI:n avulla, mutta ei siis mitään varmaa tietoa...

Hmmm. sekosinkos jo laskuissa, sain tuosta kolme mahdollista "uutta" Amigistia / paluumuuttajaa. ;)

 

IKE
Keskiviikkona, 25. huhtikuuta, 2001 - klo 14.17:   
Kuinka vanha olet, ja mitä teet sinä oi Petri Kainulainen? Se vaikuttaa ostopäätökseen huomattavasti. Mikäli olet esim. (lukio-)opiskelija, niin en voi muuta kuin suositella Amigan ostoa. Ainakin kurssiarvosanoihini Scalalla varustettu Amigani on vaikuttanut huomattavasti. Siis Amiga ja Scala on MUST videotyössä, esitelmien tukena jne. Joten tuosta näkökulmasta Amigaa voi suositella. Mutta toisaalta kuten Jontsa sanoi, kyse on kai mielenkiinnosta kiinni mihin Amiga pystyy.
Mutta voin kyllä vakuuttaa, että ilman Amigaa ei englannin/ruotsin/kuvaamataidon/äidinkielen/historian/ jne. kurssien numerot olisi noin korkealla kun ne nyt ovat. Ja myöhemmin voi Amiga- ja Scala-taidoillaan ruveta tekemään rahaakin, mutta se on oman tarinansa arvoinen se. Ja mikäli täytyy verrata PC-koneisiin... no kuinka monta uutta PC:tä saa 1000mk:lla ja pystyy lisäksi käyttämään sitä videontekoon? Vedä tuosta johtopäätösesi Amigan oston suhteen, siis mikäli todellakin tarvit esim. kurssiarvosanojen tms. parannusta... :-)

Mikäli aiot ruveta ohjelmoimaan ja olet lisäksi esim. lukio opiskelija, niin ei voi muuta kuin sanoa että se varmasti vaikuttaa kurssiarvosanaan korottavasti. Eikö olekin erikoista, jos osaa muutakin kuin kurssilla opetettuja ohjelmointi taitoja. Itse tein ainakin C/C++ harjoitustyöni Amigalle. Ja todellakin, Amigalle. Eli tein siitä sellaisen, että se ei enää PC:llä toiminut. :) Pienellä muutoksella sen kyllä saisi toimimaan PC:ssäkin, mutta sitä ei kerrota opettajalle (paitsi jos uhkailee, että on pakko toimia PC:ssä)... :)

 

J-P
Torstaina, 26. huhtikuuta, 2001 - klo 14.58:   
hmm... Miksi kaikki puhuvat vain A1200:sta tai sellaisista
Amigoista, joita ei ole vielä ilmestynytkään?

No, onhan itsellänikin pääkoneena A1200 + PPC ym.
kivaa, mutta tossa kesällä ostin kaverilta A2k:n
3 levarilla 300mk:lla...

Niin, ja tulihan mukana kans toi Philips-monitori,
jota käytän nykyään TV:nä TV-luvantarkastajan varalta ;)

No, eihän sillä sellaisena paljon mitään tehnyt,
lähinnä kookas A500, mutta tilasin Gentle Eyeltä
8mb muistikortin ja SCSI-ohjaimen, niin saihan
siitä ihan käyttökelpoisen... Pitäis vain
hommata vielä >50mb levy...
3.1 ROMin pistin kans jossain vaiheessa.

En kiistä, etteikö olisi tullut halvemmaksi ostaa A1200,
mutta mielestäni se on jonkinlainen 'keräilykappale'
Ja A1200 minulla on jo.Oikeastaan monitorin takia ostin, tuli vain vähän
päiviteltyä...

Toinen harkinnanarvoinen vaihtoehto olisi myös A600
IDE-väylänsä ansiosta. Eihän noissa uusimpia pelejä saa
toimimaan, mutta wanhat JST/WHDload-installoidut ECS-
pelit pelittää moitteettomasti.

Kun Amigat ovat jonkinlaisia 'keräilykappaleita',
niin mikset hankkisi vielä erilaista sellaista?

Tosin kannattaa lisävarustelu miettiä etukäteen...

J-P

 

Ibe U
Perjantaina, 27. huhtikuuta, 2001 - klo 13.21:   
Haa, pakko kertoa omat mielipide!

Mulle Amiga on harrastus, mä en vertaa sitä PC:hen.

Mä pidän käyttiksen konffailusta, vanhoista peleistä, DPaintista ja siitä että kun tulee töistä kotiin ei tarvitse käynnistää PC:tä.

Kone on tällä hetkellä 040 40mzh, 060 ois hakusessa ja scandoublerikin kiinnostais jotta saisi kunnon näytöt toimimaan.

Tarkoitus ois pysy classick linjalla ja myöhemmin sitten harkita "Virallisia Amigoita"

Eniten harmittaa tällä hetkellä Apollo turbo korttini johon ei mahdu kaks puoleiset simmit, 32mb simmejä kun en oo nähnyt yks puolisina.

Ibe U

 

Vaakku
Perjantaina, 27. huhtikuuta, 2001 - klo 18.43:   
Kannattamisesta en nyt niinkään tiedä. Mutta näin paluumuuttajana ja reilun viikon vanhan A1200:n omistajana on sanottava että ainakaan vielä ei ole hankinta harmittanut. =)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: