A1200 lisälevyasemien elvyttely

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2020 » A1200 lisälevyasemien elvyttely « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Baselet
Käyttäjätunnus: baselet

Rekisteröity: 3-2020
Torstaina, 5. maaliskuuta, 2020 - klo 21.50:   
Moro! Keskustelunavausta tässä uudelta käyttäjältä (jos joku vanha profiili vuosikymmenten takaa löytyy ni sit löytyy, en muista ;) )
Postailen nyt tännekin vähän juttua jos vaikka jotain keskustelua saisi aikaiseksi.
Poikkesin tuossa paikallisella kirppiksellä mistä löytyy retrokonekirppari ja pelastin A1200 lisälevareita roskikselta ja aloin tutkiskelemaan niitä josko heistä saisi vielä soivia pelejä. Aika perusjuttua tuntuu olevan noissa, kolme nyt avannut ja kaikissa aikalailla samaa vikaa, konkat kuivuneet ja vuotaneet emolle sekä vetohihna löysällä. Näyttää melko simppeliltä noiden korjaus, eka asema mitä kokeilin vaihdella osoitti jo heräämisen merkkejä ja suostui ainakin formatoimaan levyn ihan OK. Ainoa kaski kannessa mitä ei heti löytynyt pöytälaatikosta oli 2,2 uF bipolaarinen konkka (Partco tilaus on jo uunissa :-) )
Onkos väki noita herätellyt, kannattaako näiden kanssa puuhastella? Tiedän että on gotekkeja ja muuta hienoutta, mutta kyllä ainakin omalle 1200:selle toimiva lisälevari tai pari on ihan tervetullut toiminto.
Laittelen varmaan lisää infoa ja kuvia tänne tai muualle kun saan projektia etenemään ja levarit testattua miten hyviä noista vielä tulee ja muuta tietoa.
Jos jollain on muita hyviä vinkkejä tai tyyppivikoja tiedossa kuin konkat, vetohihnat ja liukukiskojen rasvaus niin saapi heitellä vinkkejä. Harrastuksena tässä näitä vanhoja masiinoita ja muuta elektroniikkaa tulee korjailtua aina välillä ja asiaan kuuluvia juutuubeja katseltua, mukavaa puuhastelua "kotilabrassa" ainaki jos ei muuta ja pelastuupahan tavaraa roskikselta :-)

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 5. maaliskuuta, 2020 - klo 23.57:   
Mä laittaisin noihin kuoriin Gotekit, eli vaikka et saisikaan niitä henkiin, niin yleensä niissä on erillinen "ohjauspiiri" tms, johon levyasema kytketään lyhyellä korppu kaapelilla.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Perjantaina, 6. maaliskuuta, 2020 - klo 9.54:   
Tervetuloa takaisin Baselet! Kyllä tuo vanhakin profiili varmaan foorumin member listasta löytyisi, ehkä olisi yhdistettävissäkin.

"A1200 lisälevareita" on aika outo termi minulle. Tietääkseni mikään ulkoiseen kehikkoon laitettu levykeasema ei ole tarkoitettu vain yhdelle Amiga mallille, mutta hihnoista päätelleen tarkoitat ns. slim lisälevareita, joissa on Citizenin vai mikä se nyt oli koneistot. En ole koskaan nähnyt Amigojen alkuperäisissä sisäisissä asemissa hihnoja.

Olen muuttanyt ulkoisia lisälevyasemia myös sisäisiksi Saku 2014 tapahtumassa toin nelitonniseni jossa DF2: ja DF3: asemat olivat asennettuna isoon PC-koteloon DF0: ja DF1: yläpuolelle. Toinen näistä taisi olla PC levyaseman koneistolla ja Ian Stedmanin adapterilla joka muuntaa sen Amiga sopivaksi, mutta tällöin kuoret jäävät auki, koska yhdistelmä on liian pitkä vanhojen kuorien sisälle. Olen yrittänyt jonkinlaiste ennätystä tehdä siitä kuinka monta toimivaa korppuasemaa voi olla yhdessä koneessa. En vielä tiedä missä menee raja kun DF0:, DF1:, DF2: ja DF3: jälkeen voi kytkeä asemia Catweaselin kautta ainakin pari ja sitten vielä vaikka Single Board Computer ISA-korttien kautta 1-2 PC asemaa. Sakussa koneessani oli 6 levykeasemaa, silloin en omistanut vielä SBC-kortteja. Eihän tuossa paljoa järkeä ole sen enempää kuin useassa näytönohjaimessa samassa Amigassa, mutta periaate on sama eli tehdä jotain mitä ei ole ennen tehty samassa mittakaavassa.

Täällä ja muuallakin retropiireissä on omat kannattaja kuntansa levykkeiden arvostukselle ja korppuasemaemulaattorien käytölle. Molemmissa omat hyvät puolensa. Itse tunnen levykemaailman paremmin ja omistan ison alkuperäisten pelien kokoelman, joka ei ymmärrä Gotekeista yms. mitään, joten tykkään pitää levykeasemiani kunnossa ja omistaa niitä useampia per kone.

Omistan myös Gotekin FlashFloppyfirmiksellä ja aidon HxC aseman, mutta en ole ihan sujut niiden käytössä. Aina on jotain poikkeamaa. Toki olen ajanut kaiken mahdollisen .ADF muotoon siltä varalta jos alkuperäiset levyt pettävät, mutta vieläkään ei ole selvää miten noita imageja käytetään jouhevasti ilman valitsimien ja valikoiden mikromanagerointia ja huolta siitä kirjoittaako joku peli pelitalletukset .ADF sisälle. Miten tietty peli hoitaa levyn vaihdot jne.

Chinon asemista annan vinkin että ne on helppo purkaa kuorestaan kolmella ruuvilla ja etupaneelin irroituksella ja niissä saa hyviä tuloksia vain neljän helppopääsyisen elkon vaihdolla. Lisäksi pudotan isopropanolia levytunnistetappeihin ja pumppaan niitä hetken aikaa ylös alas. Pyyhin lukupäät isopropanolilla. Hihnoja eivät nämä laadukkaat asemat käytä.

Chinonit ovat ainakin A500 ja A2000 koneissa yleisiä. Puhun nyt mallista FB384 (itse kutsun sitä Fat Beast-asemaksi koska kaikki FB-alkoiset (myös HD-asemat) ovat 3cm paksuja ja sopivat vain A500 sisään (ilman etupaneelia) ja A2000 sisään, muissa (ainakin A4000 ja A1200) olen törmännyt korkeusongelmiin jotka vaatisivat kotelo-osien työstöä.

FB-357A HD-asemassa on ainakin yksi täysin ilman purkamista helposti vaihdettava pintaliitos elko joka kannattaa vaihtaa sitä olen tehnyt pariin asemaani. Matalammasta FZ-387A en ole varma vaikka sellainenkin minulla on.

Catweasel nelosen käyttöohjeessa on vinkkejä siitä mitkä ovat suunnittelultaan hyviä asemia eli niitä mihin kannattaa panossa. On asemia jotka tekevät toimivinakin teknisiä virheitä. Samoin SuperCardin ja Kryofluxin dokumentaatiossa/foorumeilla.

Nuo kuminauha vetoiset asemat ovat inhokkejani ja siksi myin kaikki mitä omistin tämän foorumin Jopelle, jolla on kokemusta niistä ja varaosahihnoja. Aina jos näet alle 2.5cm korkean slim aseman on se yleensä Citizenin hihnavehje jonka ulkoiseen koteloon ei mahdu edes Gotek.

Kerran tuli eteen oliko se A1200 sisäinen asema, muistaakseni Panasonic. Siinä vikana oli piirilevy jota oli kammettu jollain ja samalla oli yksi rata levyn reunassa katkennut ja levyn reuna oli silminnähden eri korkeudelle kahdesta kohtaa. Siihen painetta ja pikaliimaa ja tinasilta katkenneelle radalla. Toimii, joskus on helppoja korjauksia, joskus vaikeampia, mutta arvostan kyllä muidenkin vaivannäköä noiden eteen.

 

Baselet
Käyttäjätunnus: baselet

Rekisteröity: 3-2020
Perjantaina, 6. maaliskuuta, 2020 - klo 17.16:   
Juu juurikin näitä slimmejä Citizen-koneistolla olevia tuli haalittua, itselläni on yksi alkuperäinen niiltä ajoilta kun 1200:sen ostin. Toki se muihinkin malleihin sopii. Harvemmin noita hihnavetoisia tulee vastaan mutta nää slimmit on remmillä (valitettavasti). Yllättävän hyvälaatuista kumia kyllä tuo hihna, ihan ehjä vielä vaikka vähän onkin venynyt. Pienellä keittelyllä kumiin voisi saada lisää pehmeyttä kenties niin ei murru niin helposti, ehkä niihin jotain kemikaalejakin on.
Partcosta löytyi monenlaista "kasettidekin" vetoremmiä mikä speksien puolesta saattaisi vaikka sopia, ensi viikolla saapunevat postissa muun roinan joukossa niin pääsee mallailemaan.

Noita sisäisiä PC-asemia olen modaillut useammankin DF0:ksi, toimivuus on vähän vaihtelevaa mutta mukavaa puuhastelua. 2000-luvun asemat ei tunnu olevan yhtä robustia kamaa kuin "vanhat hyvät" mutta eipä niissä käyttötuntejakaan montaa ole ja mokomia kun saa ilmaiseksi läjittäin niin hyvä leikkiä.

Itsellä kanssa monta boksia niitä 30v vanhoja korppuja lapsuusajoilta onneksi tallessa niin ei ole kiire gotekkeilemaan, kyllä sitä oikeita asemia pitää ihmisellä olla :-)

 

Max
Käyttäjätunnus: stude

Rekisteröity: 9-2012
Tiistaina, 10. maaliskuuta, 2020 - klo 22.03:   
Mulla on pari tuollaista remmivetoista, toisen ostin korjattuna ja toiseen vaihdoin remmin itse. Ainoa vika siis molemmissa vanhan remmin löystyminen. Valitettavasti remmin vaihto ei kauaa auttanut, uudet menivät piloille nopeasti vaikkei levareita edes käytetty (tai sitten juuri siksi). Mielelläni laitan uudelleen kuntoon jos löytyy hihna joka kestää.

 

Baselet
Käyttäjätunnus: baselet

Rekisteröity: 3-2020
Tiistaina, 10. maaliskuuta, 2020 - klo 22.15:   
SMD konkat noissa oli vuotaneet ja tuhoutuneet täydellisesti ja ruostuttaneet samalla piirilevyn johtimia. Remmit vähän venyneet mutta hyvin ne vielä toimii kun laittoi vähän O-rengasta tai jotain siihen moottorin vetopyörän ympärille että sai halkaisijaa vähän isommaksi. Noiden neljän identtisen levarin perusteella sanoisin että melkoinen ihme jos niistä mistään tuon aikakauden masiinoista enää on konkista mitään jäljellä.
Partco kun saisi paketin liikkeelle niin saisin loput osat ja pääsisin kunnolla testailemaan noita.

 

Tuomo Mustonen
Käyttäjätunnus: tjm

Rekisteröity: 2-2010
Tiistaina, 31. maaliskuuta, 2020 - klo 13.38:   
Olen koittanut saada toimiin yhtä citizen koneistolla olevaa roctec levyasemaa. Hihnan vaihdoin ja vuotaneet konkat olen uusinut. Piirilevyn vauriot korjasin myös mutta asema ei alkanut toimimaan.
Se saa jostain väärän track-0 tiedon ja ei osaa ajaa lukupäätä takaisin oikealle 0-uralle.
Siinä on optohaarukka joka pitäisi kertoa logiikalle milloin lukupää on 0-uralla mutta tässä asemassa 0-uran tieto tulee heti kun lukupää liikkuu pykälän sinne päin, eli asema ei saa ajettua lukupäätä oikeaan kohtaan.
Optohaarukan mittasin testikytkennällä ja se on ehjä.
Olisi mukava saada tämä toimimaan taas vaikka ei sille käyttöä paljon ole.

 

Tuomo Mustonen
Käyttäjätunnus: tjm

Rekisteröity: 2-2010
Tiistaina, 31. maaliskuuta, 2020 - klo 13.41:   
Hihnoja saa täältä: https://www.ebay.com/itm/FLAT-SECTION-DRIVE-BELT-71mm-x-0-6mm-x-2-8mm-1-Belt-1st-class-post/301376271629?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

macce2
Käyttäjätunnus: macce2

Rekisteröity: 9-2010
Maanantaina, 20. huhtikuuta, 2020 - klo 0.31:   
Minulla oli ongelmia parinkin ulkoisen lisälevykeaseman kanssa, ja yhdestä taisin saada rikki tuon moottorin " ohjausruuvin / akselin".
Toinen näyttää jälleen toimivan, paitsi että jostain syystä lisää mystiset df2 ja df3 bad wb:hen.
Samasta syystä wb myös tuntuu nyt hakevan ulkoisia levyasemia selvästi kauemmin, jos tuo df1 ( ulkoinen) on kytkettynä päälle.
Muistan joskus aiemminkin, " korjailtuani" noita ulkoisia levareita törmänneeni samanlaiseen ongelmaan, mutta en muista lainkaan, kuinka sain sen aikanaan ratkaistya / korjattua... (?)

 

macce2
Käyttäjätunnus: macce2

Rekisteröity: 9-2010
Maanantaina, 20. huhtikuuta, 2020 - klo 0.34:   
Edellä mainitsemani "korjattu" lisälevyasema pitää pientä "hurinaa" levykkeen ollessa asemassa, vaikka lukee levyä ok... (?!)

 

macce2
Käyttäjätunnus: macce2

Rekisteröity: 9-2010
Tiistaina, 21. huhtikuuta, 2020 - klo 0.51:   
Siis hurisee, vaikkei lukisi / kirjoittaisikaan levyä..

 

Baselet
Käyttäjätunnus: baselet

Rekisteröity: 3-2020
Tiistaina, 21. huhtikuuta, 2020 - klo 19.45:   
Mulla yhdessä noista ulkoisista asemista oli ainakin valmistusvirhe siinä kotelon sisällä olevalla piirilevyllä. Siitä puuttui yksi vastus mikä muissa on kyllä paikallaan. Varmaan joku alas/ylösvetovastus jollekin signaalille.. sen piirilevyn vika vois kyllä sotkea sen väylän osoitteistuksen ja saada useampia "valeasemia" näkymään väylään. Olettaisin että sen piirilevyn tehtävänä on jotenkin muuttaa ketjutettavan aseman df-tunnus pykälää isommaksi.
Pari noita korjattuja koneita tossa nyt olis pöydällä odottamassa testausta. Joku hyvä automaaginen testaussofta olis varmaan näppärä millä sais verrattua asemia keskenään onko ne 100% kelvollisia.

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Keskiviikkona, 22. huhtikuuta, 2020 - klo 1.27:   
http://flux.mbnet.fi/saku/hedaka.jpg

http://flux.mbnet.fi/saku/fdd_1.jpg

C=lehti 5/90 on lisälevyaseman rakennusohje, jossa valotetaan toimintaa samalla. Piirikortin tehtävä on kertoa aseman tyyppi (3.5 tai 5.25 tuumaa), sekä tallentaa yhden bitin muistiin moottorin pyörimistila. Tyyppi hoidetaan 7438 nand-porteilla ja moottorin tila 7474-kiikulla.

Hedakan korjausohjeessa kerrotaan ilmeisesti virheellisesti, että piirikortin tehtävä on kertoa asemien määrä ja tyyppi. Lisäksi tekstissä kerrotaan, että vastus laitetaan 7438 nastaan 2, mutta kuvassa nasta 1. Olen ammoisina aikoina tehnyt tuon modauksen, mutta en muista enää detaileita. Pitäisi kaivaa hyllystä, avata ja tutkia. Päällepäin asemaa en tunnista hedakaksi, joten pitäisi availla enemmän. Vihje fotoineen tervetullut.

DF-tunnuksen siirto isommaksi lienee toteutettavissa laittamalla ketjutusliittimeen karvat pykälää pienemmäksi.

Asian tiimoilta innostuin äskön kaivamaan lisälevyasemahyllyäni ja avaamaan aseman, jonka olen ostanut uutena ammoisina aikoina. Muistaakseni Triosoft, punainen pahvilaatikko, power-merkkinen, epson smd-300 asema. Hyvin on toiminut ja tarvittaessa lainattu A500 df0:ksi, kun se on ollut rikku. Yksi erikoisuus on jäänyt mieleen; ohjelmallisessa pc-emulaattori on/off kytkin piti olla offilla, että toimi. Nyt kun on enemmän asemia, voisi selvittää, käyttäytyväksi muut asemat samoin. Aikoinaan tätä ihmettelin ja uumoilin syyksi vain yhtä ic-piiriä. Avasin ja otin foton, fdd_1.jpg. Vain 7474 ja 7438 on korvattu trankulla.

Eniten olen modannut Panasonic JU-257A606P pc-hd-asemia Amigaan sopivaksi. En muista, olenko edes muita. Tästä on jo aikaa, ettei kunnolla muista. Hyllyssä kasa modattuja ja modausta odottavia. Hyvin toimivat, mutta yksi erikoisuus niissä on. Aseman oma led välkkyy lukemisen aikana, kun Amigan normaaleissa asemissa ledi palaa yhtäjaksoisesti.

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Keskiviikkona, 22. huhtikuuta, 2020 - klo 16.43:   
http://flux.mbnet.fi/saku/fdd_2.jpg

http://flux.mbnet.fi/saku/master5a1_3.jpg

Kartoitin lisälevyasemahyllyn tilannetta siirtämälle ne pöydälle laskettavaksi, 14 kpl. Viimeisin hankinta lienee Hanzulta mustanvärinen, istuu cdtv kaveriksi nätisti. Ajan hampaan takia tuskin kaikki toimivat. Ostetaan-osastolla on tarvetta, pitäisi tutkia tarkemmin.

Poweri on lerppuasemaan, jossa on erikoisuutena mikrokytkin, kuva master5a1_3.jpg, joka tekee diskchange-komennon tarpeettomaksi. Amigan oma 1020-lerppuasema ei osaa itse tunnistaa, onko lerppua vaihdettu.

1010-asemissa ei ole powerin läpivientiä, joten perään voi ketjuttaa vain omalla powerilla olevan lerppuaseman. Varmaankin ajateltu, ettei Amigan poweri ylikuormitu.

Oikealla ylhäällä olevaan on vaihdettu modattu Panasonic JU-257A606P.

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Torstaina, 23. huhtikuuta, 2020 - klo 15.16:   
http://flux.mbnet.fi/saku/fdd_3.jpg

http://flux.mbnet.fi/saku/fdd_4.jpg

Toisen aseman avaus tuotti tulosta. Hedaka on se, johon olen vaihtanut modatun pansun. Toimintavarmuutta lisäävä vastus näyttää laittavan ylösvedon kelluvaan nandin inputtiin. Juotoksesta päätellen olen ensin yrittänyt ohjeessa olevan kuvan mukaiseen ykkösjalkaan ja sitten tekstin mukaiseen kakkoseen.

 

macce2
Käyttäjätunnus: macce2

Rekisteröity: 9-2010
Torstaina, 23. huhtikuuta, 2020 - klo 17.33:   
Edellä kertomani aseman hurina johtui "pyöritys- moottorista", joka ei sammunut kuten pitäisi. (Tosin esim xcopy tuntuu jättävän sen päälle?!)
Hyvä kun hoksasin tuon, että olin koonnut lisälevyaseman ulk. metallikotelon alaosan kiinnitysruuvit väärässä järjestyksessä; kun takaosassa olikin pidemmät ruuvit lyhempien sijaan, pääsivät ne ottamaan kiinni ohjauspiirilevyyn ja saattoivat aiheuttaa em.ongelmani.
Tosin epäilin myös piirillä olevaa pientä pötkömäistä vastusta, jonka jaloille puhdistusaineen suihkutus käynnisti äkkiä pyöritysmoottorin... (?!).

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: