Jos hiiriportti A4k:ssa häröilee.

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2019 » Jos hiiriportti A4k:ssa häröilee. « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 5. joulukuuta, 2019 - klo 10.29:   
Meinasin kysyä ohjeita, mutta löysin jo hyviä...

http://amiga.serveftp.net/JumpyMouse.html
https://eab.abime.net/showthread.php?t=43304

 

macce2
Käyttäjätunnus: macce2

Rekisteröity: 9-2010
Tiistaina, 10. joulukuuta, 2019 - klo 1.36:   
Minulla on A4000Dn kanssa ongelmia uuden KTRL+ joypadini kanssa.
Epäilen virtalähdettä ( alkup.) riittämättömäksi ( koneessa 68060 ja kaikki zorro-paikat käytössä!) ja mittasin pinnien 7 jännitteet koneen ollessa päällä.
Jostain syystä eka mittauksella antoi vain n. +4,66 V; myöhemmin n. +4,79 V kummassakin. Molex- liittimestä antoi miltei ohjearvon; heittoa pari sadasosaa.
Taitaa olla vähän siinä " sallitun" alarajoilla ..?!
Minun on ollut jo pidemmän aikaa tarkoitus vaihtaa virtalähde tehokkaampaan ja tuli kesällä ostettua tuollainen Silverstone 300w micro-Atx virtalähde ( jota täällä Sakullakin minulle mm suositeltiin).
Tutkin ennen tilaamista ko. laitteen speksejä ja huomasin, että vanhemmassa v.1 mallissa luvattiin +5 V linjaan enemmän ampeereja (25?) kuin uudempaan ( v.2 ?!) ja päädyin vaatimaan Sstonen virtalähteen version 1, jonka pitkähkön odottelun jälkeen sain.
Minulla on Elboxilta aiemmin tilattu Atx- to- A4000 adapteri, jolla viime yönä päädyin konetta/ virtalähdettä testaamaan.
Kytkim vSilverstoneen lisäkuormaksi pari asemaa molex-liittimiin.
Käynnistyi lopulta sillatessani hetkeksi kaksi pinniä adapterilla ruuvitaltalla.
Hämmästykseni / pettymykseni oli suuri, kun nyt jälleen mittasin ohjainporttien pinnien 7 jännitteet; antoi vain n.+ 4,63 V.
Tiedän monen nyt heti epäilevän, että ongelma on jossain emolla, mutta en oikein jaksa uskoa sitä välttämättä syyksi, ennen kuin virtalähde- homma on tarkemmin selvitetty.
Eli mikä neuvoksi; auttaisiko asiaa ehkä Silverstonen muiden " lähtöjen" ( esim. Prossu-; jne jne) kuormittaminen ?
Eli suuremmalla ( normi Pc-) kuormituksella + 5 V linjakin saisi lisäpotkua ?!
Jos em. kokeilisi, miten se käytännössä helpoiten toteutettaisiin ?

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 10. joulukuuta, 2019 - klo 11.43:   
Siis olikos sulla "Atx- to- A4000 adapteri":ssa A4000 emo kiinni kokeilun aikana. Ilmeisesti oli kun ohjainportteja mittailit.

Luulisi A4000:n tekevän kuormaa riittävästi jo muutenkin. Kun itse väkersin AT virtalähteen A4000D koneeseen huomasin että kytkennässä menee niin reippaasti virtaa että liitokset kuumuu, jos ne ei ole vimosen päälle hyvät.

(en voi omasta nelitolpasta jännitteitä nyt mitata, kun en tohdi edes virtaa kytkeä ennen kuin katson ettei siellä ole konkat vuotaneet pitkin emoa.

Asiaan hyvin vähän liittyen: SAM440ep vehkeessä mulla sen sijaan on semmoinen riesa että sen "power good" tunnistus on vanhentunut yliherkäksi ja siinä pitää olla about 5kpl kovalevyjä + led valoja yms.jne 12v ja 5V linjoissa ennen kuin emolevyn mielestä ATX virta on käyttökelpoista. Tulossa on nyt mini-ITX/nano virtalähde, joka toivottavasti auttaa siihen.)

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 10. joulukuuta, 2019 - klo 11.53:   
Sitten kun laittelen A4k:ta takaisin käyttökuntoon....
pitää itselle ehkä investoida tuollainen:
(A4000 - ATX adapteri)
https://amigakit.amiga.store/product_info.php?products_id=615

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: