Amiga 1200 1D4 emon konkkien vaihto

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2018 » Amiga 1200 1D4 emon konkkien vaihto « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Lauantaina, 24. marraskuuta, 2018 - klo 18.40:   
Rupesin tuossa vaihtelemaan emolle konkkia ja ne vaihdettuani ei yllätys yllätys Amiga herää enää henkiin. Juotoksia olen tarkastellut kovasti enkä löydä vikaa. Onhan niiden emolevyn läpi tulevien konkkien ainoa kontaktipaikka siellä emon toisella puolella (ettei tarvitse juottaa molemmin puolin)? Mitenkäs noita voisi mittailla fiksusti tai muuten etsiä vikaa? Alkaa olemaan kohta epätoivonen fiilis. Onkos jollakin myydä ylimääräinen toimiva A1200 emo edullisesti? :o

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Sunnuntaina, 25. marraskuuta, 2018 - klo 23.02:   
Olet varmaan tarkastanut että kaikkien polariteetti meni samoin päin kuin oli. Elkolla kestää vähän aikaa ennekö se poksahtaa, jos on juotettu paikalleen väärin päin.

Läpiladottavien elkojen kanssa ei tarvitse juottaa kuin juotospuolelta, mutta tarkasta irroitetut vanhat lähtikö vahingossa kupariholkki mukana, jos lähti joudut juottamaan molemmin puolin. Joskus kupariholkin raunion saa pois jalasta ja työnnettyä takaisin reikään.

SMD-elkojen kanssa tarkastaisin padin ja radan välisen kannaksen liittymäkohdan johon voi helposti tulla katkos etenkin jos pad noisee ylös.

Se että jokaisen elkon maat piippaavat yhteen. On nopea mitata. Myös monien elkojen plus napa on samassa linjassa.

Skemojen lisäksi voit tehdä contuinity checkkiä tällä: http://www.amigapcb.org/

Joskus SMD-elkot ovat vuotaneet niin laajalle ympäristössään että tämä saaste lähtee liikkeelle niitä vaihdettaessa aiheuttaen oikosulun ja tuhoten jonkun komponentin. Voi olla myös ESD vahinkoa.

Ei kannata liian helposti luovuttaa. Samaa työtä tai pahempaa voi olla edessä toisessakin emossa.

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Maanantaina, 26. marraskuuta, 2018 - klo 19.04:   
Kiitos Hanzu neuvoista. Tuo linkki oli kätevä.

Polariteetit ok. Läpiladotut ok.
Yksi padi oli heikosti johtava ja irti mutta tuntui tulevan kuntoon tinailemalla.
Kaikkien elkojen maat eivät ole yhdessä? Kaikkien
contuinity checkki taas tuntuisi olevan kohdillaan?
Alkaa hieman epäilyttämään omat taidot tässä kohtaa...

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Tiistaina, 27. marraskuuta, 2018 - klo 10.53:   
Kannattaa ottaa ihan rauhassa. Yleensä tämän tapaiset ongelmat selviää kunhan vähän käyttää aikaa.

Juu ei kaikki elkot ole samassa maassa, useimmat kait kyllä.

jos se on ihan pime/mykkä, niin oikosulun puoleen minäkin käännyn.

Eräs kerta olin roiskaissut jotenkin tinaa A1200.n emolla paikkaan mihin se ei kuulu elkooja vaihtassa ja tämä aiheutti oikosulun. Eikä kone sanonut yhtään mitään. Tovi meni että ongelma löytyi, eikä se konetta onneksi hajottanut.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Tiistaina, 27. marraskuuta, 2018 - klo 12.28:   
Juuri näin.

REV 2B:ssä on yksi tantta joka on polariteeteiltaan toisin päin kuin muissa revisioissa. Se aina hämää.

Kannattaa myös kokeilla useammalla kuin yhdellä virtalähteellä. Yhden jännitteen notkahtaminen virtalähteessä voi tehdä kummia emolevyllä ja se voi tapahtua juuri kun teit jotain muuta, niin että ei osaa epäillä osaa jonka vain kytki kiinni kahdesta päästä ja käänsi kytkintä.

Kaikkia muitakin yllättäviä syitä löytyy. Voi unohtua että vaihtoikin Kickstartit samalla ja yksi jalka meni ohi, piirit toisin päin tai katkaisi työkalulla yhden jalan Kickstart kantojen sisäalueelta.

Pitää myös muistaa että massamuistit irroitettuna Amiga emolevyt boottaavat sekuntteja kauemmin. Kuitenkin max. 2 minuutin luokkaa.

Jos pintaliitospuolella heiluu ja tekee vaikkapa timin fixejä, niin kolvia käyttäessä liian loivassa kulmassa voi kolvin varsi sohaista pienen kerkon tai vastuksen irti. Ei yleensä kyllä tapahdu Amigoissa mutta pienemmän tekniikan elektroniikassa isompi riski. Aina ei lähde irtikään, mutta voi vetää kerkon kylkeen tinaviirun joka oikosulkee päät. Osat pitää katsella mikroskoopin tai loopin alla kaikista ilmansuunnista.

PCMCIA, IDE tai joka D-liittimestäkin voi joku onnistua huitaisemaan pinnejä nojaamaan toisiinsa oikosulkuun.

Monen videoulostulon malleissa pitää aina testata se toinekin ulostulo jos on sellainen tapaus että boottaa niin pitkälle että korppuasema naksuu tai muuta elon merkkiä muttei kuvaa.

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Tiistaina, 27. marraskuuta, 2018 - klo 21.52:   
No hemskatti, tänään sitten pärähti taasen käymään ja kukkumaan :-) Eilen vielä viimeiseksi putsailin kaikkialta isopropanolilla ja puhalsin vielä ilmalla. Jokin kiusankappale lähti sitten pois?!?
Kiitos opastavista ja kannustavista kommenteista.
Tornitusprojektini pääsee jatkumaan...

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: