Amiga 1200 ja ulkoinen näppäimistö

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2018 » Amiga 1200 ja ulkoinen näppäimistö « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Tiistaina, 17. huhtikuuta, 2018 - klo 9.04:   
Olen harkinnut nyt 1200 tornittamista. Tuo FAST ATA kun vie melko paljon tilaa koneen sisältä ja tuntuu tuo Blizzardin 060 lämpenevän kohtuullisesti. Miten ulkoinen näppäimistö toimii, mm Amiga näppäimet etc joita ei löydy tyypillisistä nykyaikaisista näppäimistöistä?
Miten tuo virransyöttö emolle on tyypillisesti ei Mediator-pohjaisissa torni viritelmissä toteutettu?

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Tiistaina, 17. huhtikuuta, 2018 - klo 16.26:   
Nykyiset näppisadapterit toimii mielestäni melko hyvin.

Itselläni on jo valmissa tornissa Lyra2:nen. Siinä esim. saa esim. alt ja win näppäimet vaihdettua toisin päin. Se kait tukee myöskin MMKeyboardia. Tulevaan torniin (kunhan saan aikaiseksi) on varattuna sum usb-näppisadapteri. Siinäkin ainakin jotain näppäimiä voi vaihdella.

Sit ainakin joihinkin (rev.2?) a1200-emoihin on melko helppo/halpa kyhätä adapteri Amigan omille näppiksille. näppistestiportissa menee samat signaalit kuin a500:ssa. Toki pitää paria adapteria yhdeistää. a2/3/4000 -> a500 -> a1200. :-) Aminetistä taitaa löytyä ohjeet ainakin a2000->a500 adapterille, jossa on näppis-reset mukana.

Muistan nähneeni jossain Zorro-väylä/tornitysratkaisussa a1200:sen virtaliittimeen menevän lattean johdon. Kuvaa en nyt tähän hätään löytänyt. Muistaakseni se oli niin litteä että se ei paljoa häirinnyt ja sille taisi olla reitti koneen sisuksien kautta. Itsellä oli aikoinaan ennen mediatoria ulkokautta vedetty johto koneen perässä. Ei ollut mikään nätein.

Osa ihmisistä teki niin että tunkivat a1200:sen emon tornin sisään ja kolvailivat jatkopalat porteista koneen perässä ja korttipaikolla oleviin porttienaukkoihin. Näin virtajohtokin meni koneen sisässä koneen virtaliittimeen.

Tiivistettynä: helpointa on vetää johto koneeseen ulko- tai sisäkautta, riippuen miten koneen sinne koteloon sulloo. En ole varma kuinka mukava ja turvallinen olisi esim. kolvata sisäinen virtaliitin. Kallein on tietenkin hommata joku busboard jossa virta tulee sitä kautta.

Lyra2: http://wiki.icomp.de/wiki/Lyra_2
MMKeyboard: http://www.geit.de/eng_mmkeyboard.html
Sum: https://retro.7-bit.pl/?lang=en&go=projekty&name=sum

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 17. huhtikuuta, 2018 - klo 23.10:   
Noita näppisadaptereita saa aika halvalla ja toimivat OK. Minulla myös Lyra2, jonka isoin ongelma on se, että @ merkin tekemiseksi minun pitää vaihtaa näppiksen kielisyys engalanniksi. En ole keksinyt miten tuon merkin saa suomalaisella näppäimistöllä.

Aikanaan iso osa adptereista kärsi siitä, että sallivat vain yhden näppäimen painamisen kerrallaan, jolloin pelaaminen oli käytännössä mahdotonta. Toki Shift tms. pystyi painamaan samaan aikaan, mutta ei aakkosia tai nuolinäppäimiä. Nyky adaptereista mikään ei rajoita käyttöä tuolla tavalla.

Väyläkortien virran syöttö on ongelma, kun emo saa virrat väyläkortin kautta. Monet syöttivät virtaa emolle laittamalla korppuaseman virtaliittimen virtalähteestä emolle. Minullakin oli näin monta vuotta. Lopullisesti ongelmat ratkesivat, kun Hanzu kolvasi A1200 virtaliittimen emolta irti ja sen tilalle johdot, jotka saavat virtaa suoraan virtalähteestä.

Nämä virta ongelmat olivat aika kiusallisia, kun monesti vaikuttivat ohjelmisto ongelmilta tms. bootti saattoi jäädä kesken, jonka jälkeen ihmeteltiin startup-sequenceä tai muita muutoksia. Hetken päästä kone käynnistyi normaalisti tms.

Jos väyläkortin hommaa, niin emolle on melkein pakko hommata virrat jotain muutakin kautta.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Keskiviikkona, 18. huhtikuuta, 2018 - klo 17.17:   
Mulla on MicroniK:n classic-torni ja alunperin siihen kuuluva väyläkortti, jonka sittemmin vaihdoin ZorroIV+MediatorZIV-yhdistelmään. Alkuperäisen tornin+väyläkortin ohje löytyy skannattuna täältä.

Väyläkortilla on suora kahdeksannapainen liitin virtaa varten, mutta itse en tullut käyttäneeksi sitä koskaan, kun mulla oli ennestään Amigan johdolle modattu AT-virtalähde, jonka laitoin tuohon torniin ja vedin vaan ulkokautta virtajohdon normaalisti Amigan omaan virtaliittimeen. Se jaksoi jakaa virrat sitä kauttakin väyläkortille jne.

Mediaattoriin siirtyessäni laitoin sitten uuden powerin ja virrat sisäkautta. Siinä muistaakseni on joku ihan standardi liitin virroille.

Itse olen käyttänyt Lyran kanssa tätä suomalaista Win95-keymappia ja sillä ainakin toimii @-merkki ja kaikki muutkin mitä on tarvinut.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2018 - klo 8.24:   
Juu kyllä se @-merkki sieltä Lyrastakin löytyy. Muistaakseni ihan OS:n oma ruotsalainen näppiskartta käytössä. Alt (vasen, en tiedä onko merkitystä) + shift + 2 = @.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2018 - klo 17.23:   
Win95-mäpillä tulee ilman shiftiä, kuten PC-näppiksiin on merkittykin.

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Lauantaina, 21. huhtikuuta, 2018 - klo 16.15:   
Onnistuisiko jotenkin Amiga 2000:sen näppäimistön liittäminen Amiga 1200 rev.1D.4? Ruotsissa sellainen olisi taas myynnissä.

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 21. huhtikuuta, 2018 - klo 16.23:   
onnistuu

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Sunnuntaina, 22. huhtikuuta, 2018 - klo 8.36:   
Miten Virgo?

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 24. huhtikuuta, 2018 - klo 12.44:   
kytkemällä kb_Data/Clock linjat suoraan A1200 CIA piiriin jotkut ohjeet neuvovat irrottamaan pinni levystä mutta se on täysin turhaa.

parempi tapa on tehdä liitos R511A ja R511B vastuksiin jotka muistaakseni sijaitsevat emon alapuolella koska niihin on helpompi johdot liittää eikä tule laskuvirheitä pinnien kanssa.
( Katso kytkis 8620 U7 )

vastukset on toiselta puolelta kytketty 5v joten pitää olla tarkkana ettei mene väärällä puolelle
( aiheuttaa näppiksen hajoamisen )
mittaamalla vastukset 5v tuloa vasten toisen puolen pitäisi antaa 10K vastusarvo ja tälle puolelle johdot liitetään

jos linjat menevät ristiin niin näppis suoltaa kirjainta ruutuu nonstop muttei hajota mitään

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Tiistaina, 24. huhtikuuta, 2018 - klo 16.05:   
Mitenkäs näppisresetti tuon CIA-virityksen kanssa?

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 26. huhtikuuta, 2018 - klo 14.23:   
ei toimi se vaatii erillisen Reset piirin liittimen ja A1200 väliin ja yhden ylimääräisen lisä johdon juottamisen levylle.
kyseisen hässäkän voi pölliä A2000,3000,4000,CDTV kytkiksistä

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Maanantaina, 30. huhtikuuta, 2018 - klo 9.49:   
Olisiko Amiga1200:lle näppäimistölle jotain jatkokaapelia että voisi hyödyntää nykyisen näppäimistön? Eli Amigan tyhjä koppa jossa vain näppis ja nykyiseen näppispiuhaan pyöreä kaapelinen jatko jolla sen saisi taasen tornissa olevaan emolevyyn kiinni. Kuolleena syntynyt ajatus?

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 30. huhtikuuta, 2018 - klo 18.10:   
oletko laskenut kuinka monta karvaa siinä A1200 näppiksen liittimiessä on ?
vaatii aika mehevän johdon että kaikki saa mukaan

ehkä ainoa vaihtoehto ilman isompaa rakentelua on käyttää A2000 näppiksessä A500 näppistä ja tehdä spesiaali johto joka tuo mukanaan myös sen ylimääräisen Rest karvan

itse ratkaisin tuon aikanaan niin että kytkin KB_resetin kotelon omaan Reset nappulaan

tilauksesta tein GE ihan adapterinkin jossa tuo reset systeemi oli mukana mutta se myytiin pois ennen kuin ehdin lopullisesti Resetin toimintaa testaamaan

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Tiistaina, 1. toukokuuta, 2018 - klo 15.50:   
MicroniK:llahan oli sitten niitä Infinitiv-näppiskuoria, joihin siis voi pistää A1200:n näppiksen sisään ja siitä tuli sitten periaatteessa PC-näppis PS/2-liittimellä, joka sitten toimi ainakin MicroniK:n omilla näppisadaptereilla. Mulla oli jossain välissä sellainen, mutta sillä ei tainnut toimia yhtaikaiset painallukset... oisko sitten ollut näppisadapterin puute ja mitenkähän lie toimisi esim. Lyralla nyt. Oishan se mulla tuolla kaapissa vielä, jos joskus jaksaisi testata :-)

Pika-googletuksella näyttäisi olevan myynnissä myös adapteria, jolla A1200:n näppiksen saa muutettua USB-näppikseksi. Mutta vaatiihan tuo jonkinmoisen piirilevyn ja komponenttia, että se muuntautuu.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 1. toukokuuta, 2018 - klo 16.32:   
jPV: Mulla on tullainen Micronikin torni jossa oli sen oma näppiadapteri. Käyttelen tällähetkellä sitä Lyralla, joka toimii ihan OK.

Olisitko kiinnostunut myymään sen?

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Tiistaina, 1. toukokuuta, 2018 - klo 20.11:   
Enpä nyt toistaiseksi ainakaan.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: