IRC (WookieChat, AmIRC, kotimaiset ka...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2018 » IRC (WookieChat, AmIRC, kotimaiset kanavat...) « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

pami
Käyttäjätunnus: p68ami

Rekisteröity: 1-2018
Lauantaina, 20. tammikuuta, 2018 - klo 15.40:   
Moikka, vuoden 2017 aikana virittelin vanhan amiga 4000 uudelleen ajoon ja muutamia kovopäivityksiäkin tein. Nyt uuden vuoden alussa törmäsin youtuubissa WookieChat ohjelmaan ja sen omalle koneelle asensin ... amigaworld.net chattikanavilla olen poikennut, mutta onko vastaavaa kotimaista kanavaa olemassa ... ?

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Lauantaina, 20. tammikuuta, 2018 - klo 16.59:   
Eli WookieChat on IRC-client (asiakasohjelma), jolla siis kytkeydytään IRC-verkkoihin. AmIRC on legendaarisin IRC-client Amigalle ja WookieChat on yksi uudemmista vastaavista softista, joskin sen kehitys jäi hieman kesken, mutta käytettävä lienee kumminkin.

Wanhasta kunnon IRCnet:stä löytyy #amigafin.bak kanava, joka on keskittynyt Amiga-keskusteluihin ja siellä kuulet ensimmäisenä mm. tulevista Saku-taphatumista. Se perustettiin aikoinaan, kun aluperäisen #amigafin-kanavan käyttäjät alkoivat siirtyä PC-puolelle ja keskustelu muuttui sen mukaiseksi, ja myöhemmin vielä suoranaisesti sisäänpäin kääntyneeksi kettuiluksi. ".bak" on siis backupin palautus vanhoilta viattomilta Amiga-ajoilta :-) Tervetuloa tutustumaan kumpaan vain!

Lisäksi MorphOS-käyttäjille löytyy #morphosfin sekä OS4-käyttäjille #amigaone, mutta kyseiset kanavat ovat melko hiljaisia nykyään.

 

pami
Käyttäjätunnus: p68ami

Rekisteröity: 1-2018
Sunnuntaina, 21. tammikuuta, 2018 - klo 1.22:   
Ok :-) kiitos tiedoista. Pitää Aminetistä ladata tuo AmIRC ja poiketa kanavilla.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 21. tammikuuta, 2018 - klo 13.18:   
Ei siinä, kyllä se WookieChatkin menettelee, jos se sulla on jo asennettuna. Siinä on modernimpana etuna, että voi samassa ikkunassa olla useamman serverin kanavat, kun taas perinteisessä AmIRC:ssä pitää käynnistää aina uus ohjelma per serveri.

Ja AmIRC:iin kannattaa ladata sitten uusin versio tuolta edellisen viestin linkistäni, kun sieltä löytyy ilmainen ja viimeisin täysversio. Aminet-versiot taitavat olla vielä vanhoja rajoitettuja shareware-versioita. Tosin en muista pitikö niistä hommata jotain pohjalle vai toimiko tuo uusin versio ihan suoraan itsenäisenä.

 

SunDwn
Käyttäjätunnus: sundwn

Rekisteröity: 6-2015
Torstaina, 1. helmikuuta, 2018 - klo 15.13:   
Onkos muilla muuten ollut ongelmia AmIRCin skandien kanssa? Omat skandimerkit toimivat ja samoin joidenkin muidenkin kirjoittajien tekstit näkyvät oikein, mutta sitten osalla skandit ovat sotkua. Lieneekö ongelma omassa vai niiden päässä?

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Lauantaina, 3. helmikuuta, 2018 - klo 12.20:   
Ai niin tosiaan, AmIRC ei tue UTF-8-merkistöä, jota taas monet uudemmat softat käyttävät vakiona, joten siitä seuraa ongelmia esim. skandien kanssa riippuen mitä merkistöä kukakin käyttäjä käyttää kirjoittamiseen.

En muistanut tuota ongelmaa 68k-version kanssa, koska itse käytän Charset2-pluginia AmIRC:n kanssa, mutta siitä löytyy vain MorphOS-versio... ja irkkailuni hoidan pääasiassa MorphOS-koneilla. Tuo plugini lisää UTF-8-tuen AmIRC:iin ja siinä voi itse vapaasti valita mitä merkistöä käytän kirjoittamiseen ja mitä lukemiseen. Itse olen säätänyt sen niin, että kirjoitan vanhoillekin koneille yhteensopivana ISO-8859-1:nä, mutta luen UTF-8:na, jolloin minulle itselleni näkyvät kaikki oikein sama mitä merkistöä muut käyttävät.

En ainakaan muista, että 68k-AmIRC:lle olisi mitään muuta vastaavaa pluginia tai viritystä, joten siinä on toinen seikka WookieChatin puolesta, kun siinä muistaakseni on UTF-8-tuki kuitenkin. Tai sitten voi yrittää kysyä Charset2-pluginin tekijältä olisiko 68k-versio mahdollinen.

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 8. helmikuuta, 2018 - klo 18.02:   
Hm.. en muista kyllä 68k AmIRC:lläkään olevan mitään suurempia ongelmia skandien kanssa ihan sellaisenaan ilman plugineita.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: