Amigab ulk. Lisälevyasemien korjaus

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2017 » Amigab ulk. Lisälevyasemien korjaus « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

macce2
Käyttäjätunnus: macce2

Rekisteröity: 9-2010
Sunnuntaina, 16. huhtikuuta, 2017 - klo 17.46:   
Minulle on vuosien saatossa noita kertynyt useita. Omat taidot ei taida riittää korjaamiseen. Nuo ovat ehjiä ja siistikuntoisia, mutta joissain moottori surisee tms. Muutaman aseman kohdalla vika/ ongelma saattaa olla kaapeleissa/ johdoissa kotelon sisällä.
Jos joku ystävällinen korjaustaitoinen voisi noita katsoa, olisin valmis maksamaan työstä! En raaskisi heittää kierrätykseenkään, koska olen varma että nuo saisi kuntoon. Asemia on ainakin kolme kappaletta .

 

macce2
Käyttäjätunnus: macce2

Rekisteröity: 9-2010
Sunnuntaina, 16. huhtikuuta, 2017 - klo 20.13:   
Siis melko varma :-)

 

jmi
Käyttäjätunnus: jmi

Rekisteröity: 11-2016
Sunnuntaina, 16. huhtikuuta, 2017 - klo 23.01:   
Yleensö noissa on murheena kuivuneet/murhntuneet vetohihnat. Hinat kun vaihtaa + aseman muuten putsaa ja öljyää kiskot, niistä saa todennäköisesti toimivia.

- J

 

macce2
Käyttäjätunnus: macce2

Rekisteröity: 9-2010
Keskiviikkona, 19. huhtikuuta, 2017 - klo 1.21:   
En ole asiantuntija, mutta viittaako esim. Levyaseman surina ( myös ajoittain ilman diskettiä) välttämättä tuon vetohihnan tms ongelmaan..? Miten tarkastan ko. osan ?

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Keskiviikkona, 19. huhtikuuta, 2017 - klo 12.53:   
Helpoin lisäkorppuaseman vika on ollut jumittunut lukupäiden kelkka. Rasvat kuivuneet ettei jaksanut omin avuin aueta. Korjaus oli avata asema ja liikauttaa. En muista, öljysinkö samalla.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 19. huhtikuuta, 2017 - klo 15.08:   
Sähköpistiarkistosta kun katsoin olen ostanut maccelta 7.2.2014 Sakun osto ilmoitukseni kautta yhden vastaavan ulkoisen aseman kuvaa näkemättä.

Tarkoitus oli laittaa aseman kotelon sisälle F-mallin Lotharek HxC Floppy Emulator ja ne vialliset aseman sisukset eivät kiinnostaneet varsinaisesti.

Mutta kun asema saapui huomasin että olisi minun kannattanut kysellä vähän tarkemmin mittoja tai kuvaa, koska asema olikin yleiskokoa matalampi ns. slim mallinen eikä käynyt tarkoitukseeni.

Macce sanoi että hänelle jäi vielä 2-3 asemaa eikä ollut muun laisia ulkoisia asemia oikeastaan nähnytkään tjsp. vaan hänellä asemat olivat kaikki yhtä matalia.

Lopulta jyseinen asema päätyi osana erään projektin työpalkkiota Jopelle joka pisti sen hihnoillaan kuntoon ja eteen päin.

Eli jos asemat ovat noita samanlaisia Citizenin koneistolla olevia, kuten epäilen edellisten tietojen perusteella ja jo sen takia että kovin moni valmistaja ei tehnyt noita slim asemia tuohon aikaan, niin tällöin niissä toisiaan voi olla katkennut tai hapertunut hihna jolloin veto moottorin ja mekaniikan väliltä loppuu.

Monissa asemissa on myös pintaliitos ja läpiladottavia elektrolyyttikondensaattoreita ja jälkimmäisistä vielä bipolar versioitakin. Itse olen monia asemia saanut korjattua konkkien vaihdoilla. Useimmiten asemassa on ns. etupiirilevy ja takapiirilevy, joissakin on molemmissa elektrolyyttikonkkia 1-7 kappaleen luokkaa. Näissä tapauksissa parhaita korjattavia ovat ne joissa elkot ovat näkyvissä siten että niitä pääsee helposti vaihtamaan ilman ankaraa mekanismien purkia ja etulevyä ja takalevyä joskus yhdistävien juotettujen fleksikaapeleiden katkeamisen riskiä.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: