Amos tai vastaava ohjelmointiin?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Ohjelmointi » Amos tai vastaava ohjelmointiin? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Sunnuntaina, 19. helmikuuta, 2017 - klo 10.23:   
Olen yrittänyt etsiä Amos ohjelmointikielestä purettavaa pakettia jonka voisi ajaa kiintolevylle (CF-kortti ide väylässä). Olen löytänyt kyllä ADF muodossa olevat Amos Pro collection paketin mutta en saa niitä ADF filejä kirjoitettua korpuille. Voi olla että käytän jotain väärää ohjelmaa avaamiseen kun olen newbie tällä Amigalla.
Toisekseen osa tuntuu vannovan Amiblitzin tai sen edeltäjien nimeen. Onko kenelläkään kokemuksia noista helpohkoista basic tyylisistä ohjelmointi kielistä ja ehdotusta mitä kannattaisi kokeilla tai mistä löytäisin Amosin HDD:lle asentuvan paketin?

Samaan syssyyn kysäisen mistä löytäisin lisää tietoa näistä kaikista lisäkilkkeistä joita voi WB 3.1 ja 3.9 asentaa? Minulla on nyt yksi 3.1 Classic versio ilman mitään eirtyisiä lisiä ja 3.9 jossa on melkoisesti kaikkea jo laitettu. Olisi kiva ymmärtää millä kakella haluaisin tuunata tuota käyttöjärjestelmää.

Tuota WinUAE:ta en ole saanut myöskään vielä toimimaan. Odottelen nyt Amiga Forever DVD:tä ja olen ymmärtänyt sen sisältävän kaikki tarvittavat kilkkeet jotta tuon saisi myös käyttöön. Helpottuisi kaiken asentelu ja varmuuskopionti. Tuostakin jos joku voisi vinkata toimivan ohjeen/videon niin olisin otettu.

Mistä löytäisin lisätietoa mitä kaikkea Startup-sequenceen ja user-startupsequenceen voi/pitää laitella. Sen olen jo ymmärtänyt että toimii kuin wintoosan autoexec ;)

Pahoittelen että tästä tuli näin pitkä kyselyviesti mutta kun Amiga innostus iskee on pakko kysellä täältä kun ei kaveripiirissä enää ole taitajia.

 

Mikket
Käyttäjätunnus: mikket

Rekisteröity: 3-2012
Sunnuntaina, 19. helmikuuta, 2017 - klo 12.57:   
Hei.
Kokosin viime vuonna Windowssissa ajettavan version
Amos Prosta:
http://itek.fi/Amos_Launcher/
Se käyttää Winuae:ta Aros rommeilla.
Sillä saa pelin suoraan boottaavaksi adf:ksi joko
mukana olevaan Windows playeriin tai suoraan Amigaan.

Periaatteessa paketissa olevan Amos-hakemiston voisi laittaa CF:lle ja lisätä Startup-sequenceen
rivit paketista. Silloin voisi toimia Amigalla.

Mutta olen kyllä asentanut Amos Pro Collectionista
omalle 1200 koneelle Classic WB:ssä mukana tulleella ADF writerilla.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 19. helmikuuta, 2017 - klo 13.54:   
En tiedä mikä tuo Amos Pro collection nimenomaan on, mutta periaatteessa lähes kaikki hyötyohjelmat pitäisi onnistua asentamaan ADF-imageista ilman korppujakin käyttämällä esim. RAD-levyä. Eli ensin mountataan RAD-levy ja sitten kirjoitetaan sille ADF, joka sisältää ohjelman installerin. Sitten käynnistetään installer ja kun se sitten kyselee seuraavia diskettejä, niin kirjoitetaan haluttu ADF RAD:iin jne. kunnes asennus on valmis.

Eli shelli auki ja tähän tyyliin (itse käytän TransADF:ää, mutta toki mikä tahansa muukin vastaava softa käy):
Mount RAD:
TransADF DRIVE RAD: FILE disu1.adf WRITE

Itse en ole noita helppoja basicceja käyttänyt sitten AMOS 1.3:n, mutta käsittääkseni Blitz Basicilla ja sen johdannaisilla saa hieman optimoidumpaa ja käyttisystävällisempää ohjelmaa aikaiseksi, mutta toisaalta AMOS voi olla vähän helpompi aloitella. AMOS:ssa ei vaan juurikaan taida olla tukea laajennetuille koneille.. jollain muiden tekemillä extensioneilla voinee jonkin verran paikata tilannetta kuitenkin.

Tuunaamista on vaikea suositella, koska on yhtä monta eri mielipidettä kuin käyttäjiä, että millainen setuppi Amigassa pitäisi olla. Nuo valmiit paketit eivät esim. vastaa ollenkaan omia mieltymyksiäni. Ja esim. ClassicWB tuntuu päällisin puolin niin 94-aikaiselta setupilta ja ahdistavalta sen suhteen, kun oma käyttis ainakin kävi sen jälkeen vielä niin monta muutosta etten enää sellaiseen palaisi :-) Ehdottaisin enemmänkin miettimään mitä haluaisi ja sitten katsomaan Aminetistä, että onko sen toteuttamiseen kuinka monta ohjelmaa tarjolla. Ja siinä samalla voi käydä vähän muutenkin Aminetin tarjontaa läpi, jos sattuisi silmiin kivalta kuulostavia virityksiä.

Startup-sequenceen ei yleensä käyttäjän pidä mennä koskemaan, mutta jotkut käyttistä muuttavat patchit pitää asentaa sinne, että käynnistyvät oikealla hetkellä. Kaikki muut omat ja ohjelmien säädöt sitten user-startup:iin, jonne voi pistää assigneja, mounttauksia, taustalle käynnistettäviä ohjelmia (Run >NIL: ohjelma) yms tauhkaa. Kannattaa lueskella esim. virallisia AmigaOS:n ohjekirjoja termien oppimiseksi (googleta vaikka "amigaos 3.9 manual", niin löytyy 3.9:n mukana tulleet viralliset html-manuskat, jotka vastaavat painettuja kirjoja).

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Sunnuntaina, 19. helmikuuta, 2017 - klo 18.29:   
Kiitos Mikketille ja jpv:lle vastauksista!
Täytyy tutkia noita kun pääsemme täältä mökiltä tiistaina kotiin ja saa laitella Amigan tulille :-)
Tuo Mount RAD tehnee ram levyn?

Ei sattumalta olisi tuosta WinUAE:n suomenkielisestä asennusoppaasta/videosta tietoa?

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 19. helmikuuta, 2017 - klo 19.51:   
Joo, Mount RAD: tekee resetin kestävän staattisen kokoisen ram-levyn (Amigan normaalin dynaamisen RAM: -levyn rinnalle), joka defaultina on juuri disketin kokoinen ja toimii kuten disketit (joilla on standardi tiedostojärjestelmä, trackloader-pelien kanssa ei toimi). Resetinkestävyyden ansiosta siltä voi myös buutata koneen, että jos jätät sen aktiiviseksi disketin sisällön kanssa, niin älä ihmettele, jos kone buuttaa hassusti jotain muuta kuin kovalevyltä :-) RAD:n saa pois cold-resetillä (virrat pois tai pitkä resetti) tai sitten shellistä "remrad force" myös.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 20. helmikuuta, 2017 - klo 17.02:   
Blitz basic tekee joo optimoidumpaa amosin kanssa koodi on aina 40kilotavua noin tai yli. tai amos.library tarpeen Blitz Basic on nopeampi et sillä olen eräät jutut onnistunut tekemään (et ei taida erääät jut onnistua edes amosilla) ja pikselin oiirto on nopempi et systeemi ystävällisyys onnistuu paremmin.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 20. helmikuuta, 2017 - klo 17.10:   
blitz basic sopii paremmin kuitenkin minusta heille jolle tuntee syvemmin koodausta ja nimenomaan amigan tapaan erityisesti. Amos vaan tosi surkea kun taitaa olla aita on matalin portti STOSista jollain Amiga lisukkeilla.

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 21. helmikuuta, 2017 - klo 10.55:   
AMOS ei muistaakseni myöskään toimi oikein missään muussa kuin perus Amigassa. Itselläni oli aika paljon sen kanssa ongelmia A1200:Ssa, jossa 030-turbo. Blitz BASIC varmasti parempi ja nopeampi kieli ellei halua mennä perinteiseen C + Asm combinaatioon.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: