OS3.1 CLOANTO, OS3.9 SE ja OS4.1 FE a...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2016 » OS3.1 CLOANTO, OS3.9 SE ja OS4.1 FE asennus samalle fyysiselle asemalle? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Sunnuntaina, 15. toukokuuta, 2016 - klo 23.33:   
Hoh hoijaa noita omia jarruprojekteja. Pitää välillä keskittyä vähän muuhunkin ja tarttis esimerkiksi saada tuota A4000D(T) mustaa mörköä käyttökuntoon. Haluaisin asentaa siihen kaikki nuo otsikon mukaiset käyttikset ja kun siitä on tosi kauan kun viimeksi olen näitä tehnyt niin tarvitsisin vähän vinkkejä.

Tässä mitä olen suunnitellut:

KS3.1 ja CSPPC SCSI portissa ACARD SCSI to SATA adapterilla 40GB SSD levy. Tällä tavalla saan nopeimman mahdollisen 40MB/s toimivan massamuistin koneeseen. Olisihan tuossa muitakin hitaamassa IDE väylässä olevia massamuisteja ja IDE to SATA muunninta niiden päässä, mutta jotenkin tuntuisi helpommalta että kaikki on samalla levyllä ja varmuuskopioitavissa yhdellä "iskulla".

Neljä partitiota eli yksi jokaiselle käyttikselle ja yksi yhteinen varastopartitio. Kaikkiin filesysteemiksi vain FFS, kun en jaksa sitä kikkailua mitä muiden kanssa on tullut ja haluan että jokainen käyttis näkee toisensa filetasolla, jos pitää jotain ropeloida toisen kautta.

Haluaisin että vakiona boottaisi OS3.9 SE vai olisiko kuitenkin OS3.1 CLOANTO parempi WHDLoad alustana?

Minkä kokoisia partitioita pitäisi käyttää. Oliko se 2GB vai 4GB se raja?

Oliko partitioiden maksimimäärällä samalla levyllä jotain rajaa?

Entä mikäs on levyn maksimikoko kussakin noissa ja oliko rautatasolla (Kickstart) jotain rajoituksia joita käyttis ei kierrä?

Miten hoitaisin sen mikä systeemi boottaa? Sama priority kaikille ja Early Startupista valitan, vai tuleeko siitä sitten gurua jos ei käy valitsemassa ja kaikki yrittävät bootata samaa aikaa?

Vai olisiko parempi pistää defaulttina boottaavalle 0 priority ja kahdelle muulle vaikka -5 ja -10?

SSD levy on 2.5" siirtokehikossa, jonka kiskaisen kokolevyn image varmuuskopioitavaksi PC puolelle, etten joudu taas asentaan kaikkea alusta jos jotain menee sekaisin.

Muuta huomioitavaa asennuksessa ja käytössä, mitä?

Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta en häpeile myöntää että oon ihan pihalla näistä Amiga softasennuksista. Suurin osa omasta retroajasta menee rautahommissa, kun niitä on vaan niin paljon ja tulee usein hypättyä aika syvälle niihin.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Maanantaina, 16. toukokuuta, 2016 - klo 8.11:   
Pikaisesti tässä alkuun, että tuolla on noita kokorajoituksia:
http://thomas-rapp.homepage.t-online.de/filesyslimits.html

Eli FFS:llä pitäisin alle 2GB kokoisina.

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Maanantaina, 16. toukokuuta, 2016 - klo 14.03:   
Partitioiden määrällä ei tietääkseni ole rajaa, mutta buuttaavien osioiden pitää olla ensimmäisen 4GB:n sisällä. Jos laittaa vaikka 0,5 gigaiset kolmosille ja 1 GB 4.1:lle niin riittää varmaankin hyvin käyttiksen omille tiedostoille. Ohjelmille/datalle kannattaa laittaa oma(t) osionsa, jotka voivat olla sitten tuon ekan 4GB:n ulkopuolella.

Prioriteetit voi laittaa vaikka välille 1-4, niin eivät ongelmatilanteissa estä buuttausta korpulta.

Minkä valmistajan tuo SSD muuten on, ja kuinka paljon siihen on valmistaja varannut 'yliprovisiota'? Koska AmigaOS:ssa ei ole Trim-tukea (eikä sitä koskaan tulekaan), kannattaa jättää osa levyn kapasiteetista kokonaan käyttämättä (ainakin 10%) niin levy ei mene ajan myyötä tukkkoon. Eri valmistajien levyissä saattaa olla myös eroja siinä kuinka hyvin niiden sisäiset 'puhtaanapitojärjestelmät' riittävät sinällään.

OWC lienee varmin valinta koska se on alunperin sunniteltu käytettäväksi Maceissä ilman Trim-tukea (yliprovisio 7%). Suositus on käyttää niitä ilman Trimiä, vaikka se uudemmista käyttiksistä löytyykin. Useat muut valmistajat taas varoittavat ongelmista jos Trimiä ei käytä.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 16. toukokuuta, 2016 - klo 15.09:   
Kiitos näistä jPV ja Reksa.

Tuolla Thomas Rappin listalla sanotaan että PFS Maximum Volume Size on 104 GiB, mutta kyllä se mielestäni on 137 mitä tuosta dokumentaatiosta ymmärsin.

Kyllä mun tekee mieli kuitenkin valita noihin filesysteemi jossa on tiedostonimen maksimipituus 32 sijaan 107 eli sillä perusteella FFS ei käy kun siinä tuo on mahdollista vain FFS DOS/7 jota ei tue kuin OS4.x.

Mitähän siitä tulisi jos tekisin nuo 0,5MB+0,5MB+1MB osiot OS4.1 FE puolella, koska siinä tuo liittymä on hyvin havainnollisen näköinen, mutta toisaalta olen sillä saanut vaikka minkälaista jumia ja gurua aikaan, kun olen yrittänyt jotain SFS\2 ja SWAP partiiota saada päälle ja levy ei olekaan sitten bootannut lopulta ja on pitänyt aloittaa alusta.

SSD levynä on Intel eri sarjojen 40GB, joita olen saanut purkukoneista usemapia ja tarkoitus ei ole tunkea sinne 20GB enempää, joten jos levy menee tukkoon minun vähäisellä käytölläni ajattelin cloonata levyn toiselle samanlaiselle levylle vai tuleeko se trim hidastuminen siinä imagessa sitten mukana?

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Maanantaina, 16. toukokuuta, 2016 - klo 18.44:   
>SSD levynä on Intel eri sarjojen 40GB, joita olen saanut purkukoneista usemapia ja tarkoitus ei ole tunkea
>sinne 20GB enempää, joten jos levy menee tukkoon minun vähäisellä käytölläni ajattelin cloonata levyn
>toiselle samanlaiselle levylle vai tuleeko se trim hidastuminen siinä imagessa sitten mukana?

Tuosta en ole varma mutta olen pohtinut samaa... SSD-levyissa tapahtuu niin paljon pinnan alla. Voi olla että jos backup-levy olisi 'tavallinen' se riittäisi sillä se ei ainakaan säilytä SSD:n sisäistä logiikkaa. SSD:lle tehtyä varmuuskopiota palauttaessa olisi käsittääkseni parasta tehdä se tiedostojärjestelmän kautta eikä partitiota kloonaamalla. Kun tietomäärät ovat noin pieniä niin ei liene kohtuuttoman hidastakaan, ja tuonhan joutuisi tekemään vain ongelman sattuessa.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 16. toukokuuta, 2016 - klo 22.11:   
Mukava kuulla että joku muukin on pohdiskellut näitä.

Itselle Amigan ohjelmilla backuppaaminen tuntuu liian hankalalta, kun en tiedä mikä olisi hyvä ja miten sitä pitää käyttää. Käytän PC puolen HDD Raw Copy Tool 1.10 Free (www.hddguru.com) jolla voi minkä tahansa käyttiksen imagen joko fileksi tai suoraan toiselle levylle. Suosittelen!

Olisi silti hyvä keksiä minullekin joku sopiva jolla voisi filetason backuppia ottaa.

Onko olemassa CSPPC SCSI väylään suoraan sopivaa SCSI to CF tai muulle mustikorttityypille sopivaa adapteria? Sekin voisi olla sopiva vaihtoehto tai sitten kuten sanoit käyttää ihan normaalia 2.5" SATA levyä, kun ei noiden nopeuseroa varmaan Amiga käytössä voi huomata, tietysti yhtä äänetöntä ei saa, mutta onhan tossa mun kotelossa tusina tuulettimiakin. :-)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: