Harrastelua

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2015 » Harrastelua « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 1. helmikuuta, 2015 - klo 22.50:   
Mulla oli vähän ongelmia tuon mun #1 amigan kanssa, eli tuon mikä on Mikronikin kotelossa lattialla (kuvassa1). Hanzu ystävällisesti kolvaili siihen piuhat virtaliittimeen, jotka yhdistin mikronikin poweriin. Sen jälkeen on toiminut erittäin luotettavasti, mutta... Nyt kun vaihtelin Zorro kortteja, niin alkoi kiukuttelemaan, varsinkin sen jälkeen kun poistin CGX ohjelmiston ja asensin Picasso96: sen. Pistin startup-sequenceen päälle set echo on ja tarkkailin mihin kohtaan jumittaa, muutan komennon kommentoin pois ja totesin että jumahtaa randomisti, joten startup-sequencellä ei ole väliä. Pelästyin että koneessa on jälleen jotain omituisia virta ongelmia, jotka siis edellisen kerran korjaantuivat sillä että syötetään virtaa myös emolle,eikä vain Zorro II laajennus korttiin. Mutta näyttäisi sille että ongelma oli kiintolevyssä.

Kuva1.
https://zjolha.bl3301.livefilestore.com/y2pgBc4zRWuBSXsnlIRPxKNkHv1vPLHFiuHSFjEOgu7eacw95Iy079maJjSP7a2AuZdCjSeIL411SC8tQslV9WWJPHSLIZToSHZgyl62b2r9iL4vggkMVFk3cmetxdIicN6ftFdzCTO747aCAkKfJ3W-g/WP_20150123_070.jpg

Asentelin uuden kiintolevyn eilen. Mulla on yksi 3,5” 4gb kiintolevy jota käytän noihin asenteluihin, se kiinni masterina, uusi levy slaveksi ja sitten vain alustellaan ja kopioidaan. Ainakin tuolla vanhalla levyllä kone toimi kuin unelma, ei vielä aivan 100% varmaa että ongelma oli kiintolevyssä, voihan se olla että poverissa on ongelmia.

Kiitolevyn vaihtoa en saanut onnistumaan heti ensi yrittämällä. Tein partition hd0 jonka koko oli alle 2gb ja ffs tiedostojärjestelmäksi. Näkyi Workbenchissä OK, mutta levyltä ei suostunut boottaamaan, vaikka näkyi boottaavana early startupissa. Mitä lie tapahtui, seuraava levy onnistui ensi yrittämällä.

Yksi omituinen ihme parantuminen kävi. Hommasin clas ohlsonolilta sellaisen 10 rasin maadotetun jatkojohdon, jossa kaikki koneet ovat kiinni, edellinen jatkojohto oli maadoittamaton. Onko mitenkään mahdollista että tämä olisi parantanut tuon mun A2000 koneen??? Nyt kun sen käynnistää boottaa aina suoraan käyttikseen, ennen vaati aina useamman resetin tai koneen pitkään päällä olon. kone kuvassa1 oikealla. Tässä koneessa täysi 030, mutta muistit silti mäpätään Zorro ii avaruuteen. Mikään netistä löytyvä ohje ei vastaa tuota mun GVP Impact 3001 korttia.

Mukaan vielä yksi huonolaatuinen kuva huoneesta. Kuvassa useampi A500 kone, Atari STfm, Commodore 64 3x, Vic 20 ja 128 2x. A2000 kone joka ei ole "hengissä". 4 kpl Philips G7000 videopack konsoleita ja niihin pelejä, mistä lie syystä ja milloin noit aon mull ekertynyt. Niin ja tietysti kuvassa on myös aCube Sam flex ja OS4.1fe.

https://zjolha.bl3301.livefilestore.com/y2pMbw6Xt3NwzEMqpFl7siMoft4vjeWnr8A1Lf2cLzZimPOrU3IFUMHcwdxHNFTnQb-bE0OrHgB97-u42C-wsZ3PednxfmzXg0ap07mqWWJ9S4VM6VFdy9Iy5U7Q4avWhqTqgX7V86QrZtN6P6acZ8YUg/WP_20150123_050.jpg

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 2. helmikuuta, 2015 - klo 7.51:   
Vähän aikaa sitten tuli korjattua yksi A1200 REV 2B kone joka heitti jumeja ja guruja eikä toiminut kovalevyillä ollenkaan ja CF-korteillakin huonosti. Konkkia ja jännitteita mitattiin ja todettiin että ne eivä tätä aiheuttaneet. Tehovirtalähdekään ei auttanut. Paraneminen tapahtui poistamalla emolevyltä kaksi timing fixeissä yleisesti poistettavaa tai ACA tapauksissa vaihdettavaa kerkoa. Koneessa on aina ollut GVP Jaws II Turbo, joka ei kuitenkaan koskaan ennen ole vaatinut mitään fixejä eikä tunnetusti muutenkaan. Oma päätelmäni on että koneen timingit voivat muuttua iän myötä kun komponenttien toleranssit muuttuvat ja näin kone joka ei ole ennen vaatinut timing fixiä voi vaatia sen myöhemmin joko osittaisena tai kokonaisena.

Maadoittamattomat jatkopistorasiat olen heittänyt jo vuosia suoraan SER-romuun aina kun niihin törmään. Niistä ei ole kuin harmia. Vaikka laite ei olisi maadotettu, niin seinärasian ja jatkon välillä olevassa maadoituksessa on omat etunsa. Noissa isoissa jatkorasioissa on yleensä myös ylijännitesuojia tai muita häiriösuodatuksia joista voi olla etua oikukkaille laitteille.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: