Commodore 1081 -monitorin kanssa onge...

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2014 » Commodore 1081 -monitorin kanssa ongelma... « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

tij
Käyttäjätunnus: tij

Rekisteröity: 12-2013
Maanantaina, 19. toukokuuta, 2014 - klo 20.47:   
Eli kyseisen monitorin ruutu on vitivalkea SCART-liittimen kautta. Komposiitti toimii kyllä, mutta toivoisi vähän parempaa kuvaa. A1000:n kun on vielä mustavalkea komposiitilla.

Avasin kopan ja tinailin SCART-liittimen liitokset uudelleen kun oli osa murtunut. Eipä tuosta mitään apua tosin ollut. Mittarilla myös testailin, että tulee joka pinnistä ainakin piirilevylle ja lähiympäristöön piipit. Liekkö sit katkos jossain syvemmällä...

Näyttäs kuva ihan samalta kuin ei ois koko piuhaa kiinni. Eli valkeana molemmissa tapauksissa. Ehken jotain pienehköä väreilyä kun piuha on kiinni.

Kytkentäkaavionkin avulla yritin jäljitellä, mutta en ole mikään elektroniika asiantuntija niin jäi sitten puolitiehen. Tänne siis suunta jos jollain olisi kokemusta samanlaisesta ongelmasta.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 19. toukokuuta, 2014 - klo 21.45:   
Míkä noissa vanhoissa pöntöissä viehättää :-) Itse käyttelen LCD tv:tä, vie tilaa paljon vähemmän ja kuvan laatu on 10x parempi.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Maanantaina, 19. toukokuuta, 2014 - klo 22.00:   
A1000:ssa pitäisi kyllä olla värillinen komposiitti...

Se SCART-piuha on siis alunperin sen monitorin mukana tullut ja siinä joskus toiminut? Ettei ole mikään telkkaria varten tarkoitettu tms.

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2014 - klo 0.36:   
Putkessa on parempi mustan taso ja merkittävästi parempi kontrasti. Kuvassa on syvyyden eli 3D tuntua. LCD on liian tarkka, karkean tarkkuuden pikselit näkyvät liian selvästi.

Lisäksi täytyy olla ajanmukaiset vehkeet. LCD kaveriksi voisi minimig soveltua. PC emulaattori äärimmäisessä hätätilanteessa.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2014 - klo 4.27:   
MACilla amigaa emuloin kun vielä ei ole minimig tyylin ratkaisuun varaa ja haluaisin AGA koneen joka toimii kunolla et tekee Amiga tyylin videokuvaa ihan videosynkein. "ohjelmoitavaksi videoefekteriksi siis soveltaminen mielessä"...
mun vanhassa putkassa kyllä ehkä mustan taso parempi mutta sitten kirkkaan pään tasot pitää vetää pieleen samalla ja mustankaan tasossa ei minusta valittamista ole. ja minä tykkään nähdä pikselit.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2014 - klo 10.28:   
Itse kytkin jokin aika sitten A500 koneeni LCD näyttöön ja luulin että se oli mennyt avonaisena pitkään ollessaan rikki kun kuva oli valkoinen. Kun olin siirtänyt kaikki kannalliset piirit toiseen A500 koneeseeni ja sekään ei auttanut aloin etsiä vikaa näytästä ja kas kummaa SCART2 portin kautta kuva oli koko valkoinen (ei edes mustia 4:3 palkkeja reunoilla vaikka näyttö on 16:9) ja SCART1 portin kautta kuva oli normaali levykkeen asetuskuva jossa valkoien tausta ja mustat päädyt 16:9 näytöllä.

Tämä ei sinun tapauksessasi paljoa auta, mutta kerroinpahan nyt kumminkin jos joskus joku muu samaan ongelmaan törmää.

 

tij
Käyttäjätunnus: tij

Rekisteröity: 12-2013
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2014 - klo 19.43:   
jPV, SCART-piuha on tommonen Amigaa varten oleva, että ei oo mikään nykypiuha jos sitä meinaat. Ihan sen ajan piuha siis. :-) Toimii hyvin toisessa Philipsin monitorissa. 1000:ssa on mustavalkea komposiitti. 500/2000:ssa tuli värillisenä. En tiedä sitten onko olemassa 1000:seen jotain virityksiä millä saisi värit komposiittiinkin.

Kaikki, pysytään mielellään asiassa niin ei tarvii innostua aluksi, että täällä olisi kuusi mahdollista ratkaisua asiaan.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2014 - klo 20.36:   
Kyllä mun mielestä A1000:ssa on värillinen komposiitti ja A500/2000:ssa sitten poikkeuksena mustavalkoinen, jota voi ihmetellä, että kannattiko sellaset pistää niihin malleihin, kun kaikissa muissa on värillinen, jopa aiemmassa mallissa A500:sta tosin sai sitten TV-modulaattorista värillistä komposiittia.

Mutta pika-googlauksella A1000:n komposiitin kanssa on joillakin ollut ongelmia, esim tv:ssä näkyy värit, mutta monitorissa ei jne. Monitorissakin joku kytkin pitänee olla oikeassa asennossa. NTSC-masiinat lienee kans heikkoja sen suhteen.

Mutta enivei, suht varma olen, että 10 vuotta sitten mun A1000:sta tuli värillistä komposiittia matka-tv:hen :-)

 

tij
Käyttäjätunnus: tij

Rekisteröity: 12-2013
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2014 - klo 22.24:   
Ok. Vastaavan ongelman kanssa aikoinani painittuani selvittelin asiaa ihan noilla ulkomaisilla foorumeillakin ja sanottiin, että on mustavalkea. Ei tule väriä tuosta omastakaan komposiitin kautta.

Tosin mulla on ("ison kirjan") perusteella tuossa tonnisessa NTSC-sisuskalut. Eli on tytärkortti päällä. Pohjassa lukee kuitenkin 220V ja virtalähdekin on sen mukainen, että ei tuo ainakaan jenkkilään ole tarkoitettu. En tosin oo ihan perillä vaikuttaako PAL/NTSC tuohon RGB-portin signaaliin. Kuva siis näkyy hyvin toisella monitorilla (Philips CM 8833) ilman mitään vaelteluja tai värien puuttumista. Ellei sitten monitorissa ole tuki myös NTSC:lle... :-)

500/2000 en niin varma ole kun taas siinä ite muistelisin olleen värit teininä. :-) Ota sit selvä . Pitäs tuo 2000:nen kaivaa kaapin perältä ja testata. Saatto myös olla, että tuli TV-modulaattorin kautta syötettyä komposiittia...

Oli NTSC tai PAL niin monitori on edelleen sökö. Ei näy kuva DVD-soittimestakaan. Äänet kyllä kuuluu.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 22. toukokuuta, 2014 - klo 2.15:   
RGB signaali 23-pin liittimestä PAL ja NTSC näkyy molemmat tuolla näytöllä data samaa resoluutio ei näyttö vaihtaa sen automaattisesti ilmeisesti jopa joko tai tyyliin koska yritin tehdä "mode xää" (viittaan vakio tiloista poikkeavaaan)itse eräällä softalla jolla olisi saanut 640x480 tilan aikaan tietty kohta noin 55hziä vaihtoi sen toisesta toiseen ei ollut väliä arvoja.... ainakin siis mk2 vaihtaa. Kuten myös putki tveeni ja littuni.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 22. toukokuuta, 2014 - klo 3.16:   
jPV: kannatti Commodoren johto oli minusta sairaaloisen tarkka rahan käytössä jopa niin että liitin valinnat kustomi liitännöissä luulen valittu sen mukaan mikä ollut halpaa eikä se moderni syy ettei mene väärään paikkaan kiinni...

 

arttu
Käyttäjätunnus: arttu

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 27. toukokuuta, 2014 - klo 22.45:   
@tij

Ei ihan monitoriaiheista, mutta sen verran tuosta tytärkortilla varustetusta A1000:sta, että se on varhaisinta euroopan markkinoille myytyä mallia joka tosiaan pohjautuu alkuperäiseen NTSC malliin. Eurooppalaisessa versiossa on kuitenkin se tuttu Commodore logo kotelossa ja esim Agnus piiri on PAL versio (8367). Itselläni oli joskus 2 kpl näitä ja virtalähde oli yhdessä päivätty 3/86. A1000 esiteltiin Frankfurtissa vuonna 1986. Nojoo, historiaa vain. :-) Ja kyllä, komposiitti on tuossa värillinen. Ainoastaan A500/2000 oli mustavalkoinen.

 

lausvi
Käyttäjätunnus: lausvi

Rekisteröity: 2-2012
Tiistaina, 27. toukokuuta, 2014 - klo 23.26:   
@arttu: kiitos tiedoista! Piti samantien käydä tsekkaamassa oman A1000:n kuvat. Siinä on erillinen tytärkortti ja se on myös 3/86 powerin merkinnän mukaan. Paula ja Denise ovat keraamiset ja Agnus (muovinen) on 8367R0, eli ilmeisen varhainen versio. Kiva tietää tällainen, vaikkei nyt mihinkään muuten vaikuttaisikaan.

 

tij
Käyttäjätunnus: tij

Rekisteröity: 12-2013
Torstaina, 29. toukokuuta, 2014 - klo 0.37:   
arttu, kiitokset nippelitiedosta. Itselläkin lukee virtalähteessä 3/86, mutta komposiitti on edelleen mustavalkea. Otin kunnon suojatun aktiivikajarijohdon (RCA) kun ei muuta löytynyt. Ei varmaankaan pitäisi piuhasta olla kiinni.

Pohjalätkässä lukee "Funkenstört nach DBP-Vfg.1046/84" että kaipa tämä ihan juurooppalainen on. Ihmetyttää vaan tuo komposiitti varsinkin kun olen itse saanut aikoinaan tietoa, että se ois mustavalkea tonnisessa...

 

tij
Käyttäjätunnus: tij

Rekisteröity: 12-2013
Torstaina, 29. toukokuuta, 2014 - klo 0.58:   
Piti nyt mielenrauhan takia ottaa kotelo auki ja samanlainen sisusta on kuin lausvin kuvauksessa. Agnus tosiaan muovinen.

Mihinkähän tuo korppuaseman valon piuha tulee kiinni? Ihmettelinkin miksi se ei pala kun ei ollut kiinni missään. Lyhyt viiden sentin johto vaan tulee etupaneelista eikä näy vastakappaletta missään korppuaseman lähellä.

Puuttuneekohan tuo johto: http://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/An5P2LGZSOeJsUcW.large

Tuossa näyttäs olevan piikit sisällä. Etupaneelin piuhan pää on puolestaan naarasliittimellä.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: