Commodore wanhaa rautaa

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2009 » Commodore wanhaa rautaa « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

dualcore
Maanantaina, 31. elokuuta, 2009 - klo 11.27:   
The Motorola 68020 is a 32-bit microprocessor from Motorola, released in 1984.

Amiga 1200 julkaistiin 1992 ja otti käyttöön noin wanhan prossun ?

Kumma että pitivät uudessa mallissaan vielä saman äänipiirin kuin a500 oli.

 

kimmok
Maanantaina, 31. elokuuta, 2009 - klo 11.54:   
No se oli siihen aikaan niin kehittynyt että ei kait ollut mieltä laittaa tykinpää.

Amigamaailman ulkopuolellahan taaperrettiin silloin vielä erittäin rajoittuneessa 16 bittisessä maailmassa. Siihen nähden "aito" 32 bittinen oli jo kyllin kunnianhimoinen.

Harmi vaan ettei koneessa ollut vakiona 2megaa FAST muistia. Se ois tuplannut nopeudet ja esim DOOM ois pyörähtänyt ihan ok.

 

Tero S.
Maanantaina, 31. elokuuta, 2009 - klo 12.03:   
68020 on luultavasti vasta 1992 ollut siinä hinnassa, että sitä on voinut harkita suorittimeksi johonkin kuluttajahintaiseen tuotteeseen.

 

jpq
Maanantaina, 31. elokuuta, 2009 - klo 12.14:   
ja sanotaan amigassa ison osan eduista tekee muu kuin prossu joten se ei ole yhtä tärkeä kuin pceessä jossa pitkään prossu teki kaiken itse. ja sitä paitsi miksi ibm otti kanssa vanhan ekaa pceetä tehdessään ? ja vieläpä ongelmallisemman kuin 68000 joka oli samoihin aikoihin saatavilla tätä voisi enemmin ihmetellä. ps. rahan takia ei varmaan paulaa muutettu amigan ongelma aina ollut raha.

 

Jakodemus
Maanantaina, 31. elokuuta, 2009 - klo 12.20:   
No ei se Doom vielä 2megan fastilla ja 14mhz 020:lla pyörähtele nätisti. 50mhz 030 on kyllä se minimi jolla Doomia kannattaa edes kuvitella pelaavansa. PC-puolellakin minimit on 386 ja 4mt muistia.

 

Boogie
Maanantaina, 31. elokuuta, 2009 - klo 16.53:   
Doom olisi toiminut, vaikka pienemmällä värimäärällä. Se kai se pointti on.

 

kimmok
Tiistaina, 1. syyskuuta, 2009 - klo 11.59:   
@jakodemus

Pyörii se minimissään 2x nätimmin kuin ilman sitä fastia. Käytännössä lisäpotku on varmasti isompi kun graffat, äänet ja laskenta ei kilpaile samasta muistista. Lisäkjsi vältytään korpun latailuilta kesken pelin.

030 on kylläkin tykimpi prossu verrattuna 386:n
eikä PC kait doomin aikoihin hyötynyt yli megan muistista.

Kovalevyn saaminen jokaisen Amigan vakiovarusteeksi ois niin ikään antanut edellytyksiä softan paremmalle saatavuudelle ja nopeudelle. 90 luvun puolivälissä huonokin Amigan IDE väylä pieksi perusPC:tä tiedostojen käpistelyssä.... puhumattakaan siitä että 15 vuotta on kulunut ja PC:t ajaa edelleen sitä scandiskiä joka Amigoilla (diskvalidator) jäi unholaan PFS:n ilmestyttyä.

@all

Onkos A1200:n chip muisti 7Mhz kellotaajuudella? Muistelen että se ois sitä.

 

Britelite
Tiistaina, 1. syyskuuta, 2009 - klo 12.11:   
Kimmok: Kyllä PC:t Doomin aikoihin hyötyi oikein urakalla yli megan muistista, juuri sen takia Doomikin vaatii sen 386:n (ja muistaakseni vaati jopa 2 tai 4 megaa muistia).

 

Jakodemus
Tiistaina, 1. syyskuuta, 2009 - klo 13.00:   
Eikös Amigan doomit tartte c2p-muunnoksen takia enemmän prossoritehoa kuin pc:n kaimat?

Ei 030 tehonsa puolesta 486:n kanssa samalle viivalle voi asettaa. 386sx tehokkaampi se saattoi hyvinkin olla, mutta 386dx:stä en menisi vannomaan.

Kovalevy olisi kyllä saanut olla vakiona jo A500+ julkaisun aikoina. Rampautti myöhemmin aika tehokkaasti pc:n hittipelien porttausta ja uusien amigan pelien kehitystä, kun porukalla ei ollut muuta kuin viissatku, lisälevyasema ja 512kt lisämuisti.

 

Jakodemus
Tiistaina, 1. syyskuuta, 2009 - klo 14.19:   
No piti oikein testata tätä doomia nopeuden selvittämiseksi. Sama shareware wad oli käytössä molemmissa koneissa. Amigalla sekä Adoom ja DoomAttack.

Amiga puolella oli A2000, apollo 2030, 030@25mhz, 64mt fastia, gvp spectrum näyttökorttina.

Vastapuolella oli 486slc@25mhz(käytännössä 386sx terästettynä 486 käskyillä, ei siis mikään tehotykki), 16mt muistia ja Ati 28800 näyttökorttina.

Kummallakaan laitteella pelaaminen ei ollut sulavaa. PC silmämääräisesti arvioiden ja perstuntumalta hitusen nopsakampi. High-grafiikoilla pyörittiin suunnilleen samassa nopeudessa kuin Amigalla Low-asetuksilla. Low asetuksilla PC:llä pystyi pitämään pari pykälää suurempaa ruudunkokoa kuin Amigalla. Sanomattakin on selvää, että Amigan omilla grafiikkapiireillä nopeudesta jäätiin vielä lisää. Lisäksi EHB-tilat "mukavasti" vielä tiputtivat värimäärää 256 alaspäin.


Jos joku tietää miten tuossa pc-versiossa saa fps-laskurin näkymään niin voisin laittaa oikein eksakteja tuloksia näkyville. Toisaalta tätä on varmaan puitu joskus muinaisuudessa jo ihan riittävästi.

 

allu
Tiistaina, 1. syyskuuta, 2009 - klo 22.24:   
@jakodemus

"Ei 030 tehonsa puolesta 486:n kanssa samalle viivalle voi asettaa. 386sx tehokkaampi se saattoi hyvinkin olla, mutta 386dx:stä en menisi vannomaan. "

System Rating Index
Intel/AMD 386SX clock * 0.14 0.8
Intel/AMD 386DX clock * 0.18 1
Motorola 68030 clock * 0.25 1.4

Kyllähän 030 386:sen pesee. Teoriassa 040:kin pesee ihan reilusti 486:sen mutta käytännössä 486:sia sai isommilla kellotaajuuksilla ja täten olivat tehokkaampia.

Lähde wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/BogoMips

 

Jakodemus
Tiistaina, 1. syyskuuta, 2009 - klo 22.31:   
"It is not usable for performance comparison between different CPUs."

Samasta artikkelista.

 

allu
Tiistaina, 1. syyskuuta, 2009 - klo 22.53:   
Älä o tommonen ;)

Vakavasti puhuen, yritin hiukan kaivella dhrystone tuloksia mutta aika huonosti sellaisia löytyy.

68k tulokset löytyi http://www.esacademy.com/automation/faq/m68k/#onef

Jätän x86 tuloksien kaivamisen jonkun toisen harteille. Jänskättää vähän miten käy... :-)

 

jpq
Keskiviikkona, 2. syyskuuta, 2009 - klo 7.35:   
Boogie: värien vähennys ei auta tuota koodaus tyyliä tuntien eli varsinainen ongelma näyttömuistin rakenne alkup. piirisarjalla. ja oikeasti jos multa kysytään amigan näyttöajurien 2d puolen rajapinnat ei ole mitään erityistä luksusta ja koska ei voi paukutta suoraan ala ms-dos niin hitautta syntyy. ja se että koodi alunperin todella äärimilleen viritettyä ilmeisesti joten sen tehokas kääntäminen on työlästä.

 

jPV
Keskiviikkona, 2. syyskuuta, 2009 - klo 9.22:   
"Sanomattakin on selvää, että Amigan omilla grafiikkapiireillä nopeudesta jäätiin vielä lisää. Lisäksi EHB-tilat "mukavasti" vielä tiputtivat värimäärää 256 alaspäin."

Mutta AGA:lla se toisaalta olisi vähän nopeampi kuin Zorro2-väyläisellä graffakortilla, ainakin lowres-tiloissa. Muistaakseni Zorro2:n throughput on 3.5MB/s ja AGA:lla 4MB/s. Itse ainakin huomasin selvän eron käytännössä pelien ja demojen kanssa, kun verrokkeina olivat AGA ja CV64/3D Zorro2-väylälaajennuksessa A1200:lla. Isommilla resoilla hyötykäytössä graffakortti taas jyräsi kiihdytettyjen graffakutsujen tms ansiosta.

 

Jakodemus
Keskiviikkona, 2. syyskuuta, 2009 - klo 12.02:   
Joo, AGA on tosiaan hitusen nopeampi kuin zorro2-väylä. Epäilisin kuitenkin, että tässä kyseisessä tapauksessa prosessori rajoittaa väylänopeutta enemmän vauhtia. AGA:lla ja 50mhz 030 Doom on jo ainakin ihan pelattavissa, joskaan tylsää peliä se ei paremmaksi kuitenkaan tee. :-)

 

zipper
Keskiviikkona, 2. syyskuuta, 2009 - klo 12.30:   
Mutta silti tuli tuntikausia lahdattua A500T:lla, 060 ja PicassoIV sallivat 640x480 käytön (nippa nappa). Ja A4000/PPC/CVPPC oli melkoinen parannus ruudunpäivitykseen. 800x600 oli jo nätti jos Doomista niin voi sanoa...

 

kimmok
Keskiviikkona, 2. syyskuuta, 2009 - klo 15.49:   
rossuista...
Kun oli A4000/040 maahantulon juhlistamistilaisuudessa hesassa, siellä oli Realsoftin Meskanen demoamassa Real3D:llä 040 nopeutta. Sanoi jotta se on reippaasti nopeanpi kuin 486/33 Real3D:llä rendailtaessa.

Mun muisteloitten mukaan 030 ois ollut melkotavalla 486sx:n kanssa tasoissa. Ja matikan kera se ois ollunna 486DX:n tasolla per mhz...

Muistelot toki vain muisteloita. Mielestäni Amigat ei olleet kaukana siitä että oisivat kilpailleet markkinoilla myöskin hinta vs laskentateho osastolla. CBM:n´viisaat miehet toki teki kaikkensa ettei Amiga vaan mene puuceen edelle... ja onnistuivat!

 

kimmok
Keskiviikkona, 2. syyskuuta, 2009 - klo 15.54:   
@jpv

Itsekin olen joissain peleissä/pelidemoissa ihmetellyt kun AGA on pärjännyt paremmin kuin CV64-3D A4000:ssa. Johtui sit ehkä siitä että mun A4000 on se buginen busteri, eli se ei pelitä z3:nopeuksilla häävisti....

 

zipper
Keskiviikkona, 2. syyskuuta, 2009 - klo 16.56:   
Eri korteilla on aika suuria nopeuseroja ZorroIII:ssa, CV64/3D taitaa olla hitaimmasta päästä. Eikä mikään juuri ylitä 12 MB/s paitsi CVPPC omassa väylässään liki 20 MB/s.

 

Boogie
Keskiviikkona, 2. syyskuuta, 2009 - klo 20.59:   
jpq: Värien vähentäminen säästää muistia, jonka määrä oli ehdoton edellytys joidenkin softien (järkevälle) toimimiselle.
A1200_ssa 256-värin DMA-peto on paha.

 

jpq
Sunnuntaina, 6. syyskuuta, 2009 - klo 23.24:   
Boogie: totta ja itse sanoisin VGA sarjan tiloissa jaksoi käyttää max 32väriä että ei menny hermot siis pitkään.

 

itix
Tiistaina, 8. syyskuuta, 2009 - klo 20.07:   
"Kyllähän 030 386:sen pesee. Teoriassa 040:kin pesee ihan reilusti 486:sen mutta käytännössä 486:sia sai isommilla kellotaajuuksilla ja täten olivat tehokkaampia."

Tosi asiassa joissain sovelluksissa 68030 pesee myös uudemman 68040:n ;)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: