Amigan ohjelmien listaa

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2009 » Amigan ohjelmien listaa « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

KimmoK
Maanantaina, 12. tammikuuta, 2009 - klo 15.05:   
Jos joku etsiskelee retroilua tms. varten Amigalle tehtyä sovellusta, oheisen linkin takaa löytyy (muutaman) tuhannen ohjelman nimet tekijöineen.
Siitäpä sitten saa vihiä millä hakusanoilla googlettaa eteenpäin. tms.
http://www.amigafuture.de/asd.php
(myös englanninnos löytyy)

 

sama
Maanantaina, 12. tammikuuta, 2009 - klo 15.09:   
äsh
ei niitä olekaan vasta kuin (yksi) tuhat sovellusta listattuna ...

Jos esim Lightwave puuttuu listalta niin taidetaan olla aika alkutekijöissään...

 

KimmoK
Maanantaina, 12. tammikuuta, 2009 - klo 15.16:   
(ja muistoja alkaa taas tulvia)

Ihmettelen sitä ruikutusta että Amigalle ei ole ollut virtuaalimuistia.

Minä ainakin olen ollut aikoinaan erittäin tyytyväinen esim Gigamem sovelluksen tarjoamaan virtuaalimuistiin. Kone ei tahmaa kuten Windos tai Linux vaikka swappia ois gigatavu, koska pystyi määräämään mitkä sovellukset sai käyttää virtuaalimuistia jne...

(A4000 aikakaudella ei fyysinen keskusmuisti sitten enään koskaan loppunutkaan)

 

jPV
Maanantaina, 12. tammikuuta, 2009 - klo 20.46:   
VMEM oli toinen, tuntui olevan yleisempikin, mutta se kyllä kyykytti jonkin verran. Gigamem toimi kyllä ihan ok itselläkin joskus pelkällä muistikortillisella A1200:lla. Sitte ku turbot hommas, niin niihin sai ihan tarpeeks muistia, että eipä koskaan ole tarvinnu mitään virtuaalimuisteja. Tuskinpa kukaan normaalikäyttäjä sellaista Amigaan oikeasti koskaan on tarvinnut. Ihan overkilliä toi mun a1200:n 128 megaakin fyysistä muistia :P Ja 64M pelikoneessa ei ole koskaan menny lähellekään täyttymistä.

Mun kokemuksilla OS4.1:n virtuaalimuistikin on aikalailla turha, vaikka siinä nyt sellainen lopultakin on. Haittaa enemmänkin käyttöä... parempi olla ottamatta käyttöön sitä. Nykyään muisti on kuitenkin hapaa kuin kaura entiseen verrattuna, joten esim 512 megaa ei maksa paljoakaan vaikka A1:n hinnasta. Se ei varmasti lopu kesken Amiga-käytössä.

 

Jakodemus
Maanantaina, 12. tammikuuta, 2009 - klo 21.21:   
Windowsissakin sen swapin voi ottaa pois käytöstä. Muistia toki pitää olla tarpeeksi, eli enemmän kuin 512mt.

 

KimmoK
Maanantaina, 12. tammikuuta, 2009 - klo 22.44:   
@Jakodemus

Olen joskus töissä kokeillut ja muistelen ettei kone juurikaan nopeutunut.

Ehkä koklaan tällä linukka purkilla kunhan saan nuo 2 lisägigaa vielä kopan sisälle & Wintöötille partiition, just nyt "kasaan uptimea".

@jPV

Muistelen että jo 16 megaa riitti todella pitkälle. Minäkin latasin CS060MK2 kortille 128megaa kun sopevat muistit oli edullisia huutonetissä. Jos tekisi CD-ROM imagen RAM levylle niin silloin loppuis muisti, muutoinpa oikeastaan ei. Itse asiassa on pakko ottaa kovalevyn välimuistisysteemit käyttöön jotta ylenmääräiselle muistille ois edes jotain käyttöä. Tai ajaa PC-taskissa winukkaa. :O

 

JPQ
Tiistaina, 13. tammikuuta, 2009 - klo 5.01:   
jPV: paitsi tosi isoin kuvin voi loppua tosin niitä en oikein miellellään (pegasos2 g3/600mhz tuskaisa itsellä siinä 256megaa) pohjalta hitaalla koneella käsittele. noh useimpiin tarpeiisini riittävän tarkkuuden kuvia käsitteleekin jo tosi mukavasti.

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 13. tammikuuta, 2009 - klo 7.19:   
Vaikka laittaa swapin pois päältä niin Windows näköjään ylläpitää edelleen n.300mb pagefileä. Go figure. Windows Xp SP3.

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 13. tammikuuta, 2009 - klo 7.25:   
No nyt se on jo kymmenen minuutin jälken 700mb, ja muistia on vapaana 1.3gb :)

 

PR
Tiistaina, 13. tammikuuta, 2009 - klo 8.04:   
Mites A500 koneella kun laitto piirien väliin 4 tai 8 megaa lisämuistia? Ei loppunu ikinä. 32 on ihan sopiva 060 turbossa, sais kyllä toisellekkin puolelle mutta menis juotoshommiksi. Parempi kun ei mene tuhoilemaan, liekkö niin pieniä muistia saatavillakaan? Nyt on neljä gigaa läppärissä ja 32 Vista ei osaa edes käyttää kun kolmea. A1 riittää ihan 512, ainut vaan että grafiikkakortissa voi olla jo saman verran. Vielä kun sais lisämuistia ostettua omaankin päähän;)

 

KimmoK
Tiistaina, 13. tammikuuta, 2009 - klo 8.26:   
@hooligan

En kehdannut tuota ääneen sanoa kun en muistanut varman päälle.

Eli oikeassa elämässä windosista ei saa swäppäämättömäksi.

Ymmärtääkseni Linuxin saa (ilman että itse koodaa, hei tämähän rimmaa.

 

PR
Tiistaina, 13. tammikuuta, 2009 - klo 10.05:   
Kannattaako se SWÄPPI os 4,1:sessä? By the way Tunnustaako joku olleensa Man&Man companystä? Aika miehinen ala. Ei tullut itse tehtyä omaa firmaa vaikka silloisen Amiga komppanian kans vähän neuvoteltiin, kaverilla oli ja meni. Onneksi meillä on vielä yks loistava Suomi-firma!

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 13. tammikuuta, 2009 - klo 10.40:   
Tjoo, kyllä Windowsista voi säätää swapin pois päältä, mutta enpä ole koskaan tarkistanut, käyttääkö se silti sitä swappifileä johonkin. Linuxissa taas 'swapoff- a' ottaa swapin pois päältä. Se ainakin tuntuu ihan oikeasti pysyvän silloin muistin varaisena.

 

TSK
Tiistaina, 13. tammikuuta, 2009 - klo 17.28:   

Quote:

Kannattaako se SWÄPPI os 4,1:sessä?



Jaa-a. Riippuu siitä tarviiko käsitellä niin isoja datamääriä. No ainakin CD-ISO-kuvan (imagen) voi purkaa RAM:iin polttoa varten.

 

jPV
Tiistaina, 13. tammikuuta, 2009 - klo 21.34:   
PR: kuten jo sanoin: ei kannata. ram-diskin käyttö muuhun alkaa tahmata ja muutakin lieveilmiötä tulee. CD-imaget voi ihan hyvin tallettaa kovalevyllekin. Jollet sitten tiedä varmasti tarvitsevasi käsitellä jotain hemmetin isoja kuvia tms. Tosin silloinkin softilla saattaa olla oma swappisnsä, kuten ArtEffectillä, jolloin käyttiksen swappi on ihan turhaan.

 

KimmoK
Tiistaina, 13. tammikuuta, 2009 - klo 22.40:   
@Jani

Linux pysyy swäppäämäti yllättävän pitkään vaikka swäppi on
tarjolla, vaikka keskusmuistia ois "vain" giga.

Windos menee swapin puolelle jo silloin kun se sanoo "tada", ihan
sama minkäverran on keskusmuistia.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 14. tammikuuta, 2009 - klo 12.38:   
@Kimmo: Mun omassa Linux palvelimessa on muistia 192M eikä se käytä swappia ollenkaan :)

 

PR
Torstaina, 15. tammikuuta, 2009 - klo 8.15:   
Swapin rajan voi kai määritellä että on vain "hätävarana". Windowseihin olen tökännyt usb high speed tikut niin ei kuluta kovoa kokoaikaa, vanhaan koneeseen hitaampikin kävi, hmm, onnistuiskohan AmigaOnessa.

 

Thematic
Torstaina, 15. tammikuuta, 2009 - klo 13.52:   
Veikkaan, että Hyperion meinaa itse hyödyntää tuota virtuaalimuistia sikäli, kuin vielä porttaavat jonkun pelin. Ei tarvitse käyttää niin paljon aikaa uudelleenkoodaukseen.

 

jpq
Maanantaina, 17. elokuuta, 2009 - klo 4.02:   
PR: päänlista muistiin kuten prosessointi kapasiteettiikin auttaa
harjoittelu.
Thematic: joku graffa softakin vois hyötyä esimerkiksi.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: