Harrastus vai hulluus?

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2008 » Viestit 03/2008 asti » Harrastus vai hulluus? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Damsteri
Sunnuntaina, 3. helmikuuta, 2008 - klo 11.47:   
Toviin ei olekkaan ollut ketjua siitä miksi juuri Amiga? Varsinkin classic raudasta puhuttaessa. Tunnearvo on toki tärkein, mutta välillä tuntuu että ei tässä ole mitään järkeä, kuten nyt tuntuu. Minkä takia sitä kerää kämpän täyteen vanhaa Amiga-rautaa, miksei vaan osta uutta pc:tä ja usb pro competitionia ja pelaa emulaattorin kautta.

Itselläni nyt kääntynyt enemmän keräilyn kuin käytön puolelle ja suurimmassa osassa koneita on jotain pikkuvikaa tai isompaa puutetta. Aina löytyy uutta kerättävää, mutta aikaa eri riitä kaiken laittamiseen kuntoon ja sitä mukaa kun jotain saa toimimaan hajoaa jotain aiemmin toimivaa. Aikoinaan parjattiin PC:n plug-and-playta nimittämällä sitä plug-and-prayksi, mutta kyllä paljon ärsyttävämpiä on amigan scsi-levyt. Nyt pari päivää yrittänyt saada turhaan golemin scsi-ohjainta toimimaan B2000:ssa.

Ja aina kun saa laitteet toimimaan niin hajoaa jotain ja varaosien saaminen on aika hankalaa. Mihinkään ei löydy paperimanuaaleja tai edes netistä. Nytkin etsinyt netin läpi tietoa A2286AT:n jumppereista ilman tulosta. Voisi kai sanoa että suht yleinen kortti, mutta kukaan ei ole laittanut nettiin tietoa siitä. Tuntuu että Amigan lisälaitteista on liian työlästä saada tarvittavia tietoja, jotta koko hommassa olisi mitään järkeä...

Amigat ei toimi kunnolla, mutta ne on vieneet kaiken viimeisen parin vuoden varallisuuden ja pc:kin niiden takia laahaa kehityksestä jäljessä ja ei toimi kunnolla. Jos vaan möisi Amigat ja ostaisi kunnollisen pc:n, mutta tiedän että katuisin sitä myöhemmin. Välillä ei vaan tajua itsekkään miksi kämppä on täynnä toimimattomia Amigan raatoja. Onko mitään järkeä kerätä classic-rautaa?

 

JPQ
Sunnuntaina, 3. helmikuuta, 2008 - klo 12.23:   
PCeen tuntuma ei ole sama vaikka pceetä nykyään käytänkin classic amiga ja pegasos2 jää mutta pegasos tyylin konetta jos ei ihan pahaan aikaan hajoa (ennen kun kuvat ja mailit jne tallessa) en äkkiä toista osta ei ole tarpeeksi sovellus pohjaa morphosilla...
Damsteri: kyllä sanotaan että sulla ihme tuuria et sanoisin ärsyttävimpiä ne ongelmat joiden kanssa itte on tapellut pahimpia oli eräät jossa kukaan ei oikein voinut auttaa aikoinaan.
ps. minä en keräile keräilyssä en näe pahemmin järkeä.

 

Jakodemus
Sunnuntaina, 3. helmikuuta, 2008 - klo 13.07:   
Ei keräilyssä tarvitse mitään järkeä ollakkaan. Pääasia on, että tulee hyvä mieli. Hullumpiakin harrastuksia on kuin Amigojen keräily.

 

Jarmo Piippo
Sunnuntaina, 3. helmikuuta, 2008 - klo 13.56:   
Jokainen keräilee kuitenkin jotakin, sama kai se sitten on olla vaikka museomikroja. Paremmin ne arvonsakin säilyttävät kuin esim. samalta ajalta olevat PC-romppeet, jotka ovat pelkkää ongelmajätettä. :-) Itselläni tosin jäi keräily jo vuosia sitten, ei niitä nyt kasakaupalla tarvitse, eikä sellaiseen olisi tilojakaan. (Hyvä toki, että joillakin on.)

 

JPQ
Sunnuntaina, 3. helmikuuta, 2008 - klo 14.09:   
Jakodemus: kuten urheilu.
ps. ja keräilyn vuoksi en ymmärrä keräilyä mutta historiallisena dokumenttina tai jos oikeasti käyttää niitä se on ok.

 

jes
Sunnuntaina, 3. helmikuuta, 2008 - klo 17.26:   
Olen samaa mieltä ettei keräilyssä tarvitse järkeä (paljoa) olla, kunhan ei tee siitä itselleen ongelmaa. Sopiva määrä on paikallaan, varsinkin jos itse pitää siitä. Mitä SCSI- levyihin tulee, niin itselläni aikoinaan olleessa D2000:ssa oli Golemin ohjain kahdella scsi levyllä ja toimivat hyvin. Ilmeisesti Golemin ohjaimet ovat hieman ranttuja käytettävästä levystä ja varsinkin siitä, minkä ohjaimen alla ne ovat aiemmin toimineet.

 

Jakodemus
Sunnuntaina, 3. helmikuuta, 2008 - klo 19.23:   
JPQ: Sehän Amigassa on juuri hienoa, kun voi näperrellessään konetta kyyneleet silmissä haikailla vanhoja aikoja jolloin koneet olivat kehityksen kärjessä.

Osittain kyseessä on myös lapsuuden unelmien toteutumisesta. Pöytä-amigat olivat aikanaan lähes kaikkien ulottumattomissa, mutta nykyään "halpoja".

Varsinkin ulkomaanelävillä tuntuu olevan kumma käsitys keräilystä. En voi käsittää mitä järkeä on hommata useampia saman varustelutason omaavia koneita(tyyliin kolme a4000:sta CPPC:llä varustettuna).

 

Damsteri
Sunnuntaina, 3. helmikuuta, 2008 - klo 20.01:   
Keräilyssäkin on se jännä juttu että miten sen rajaa, jos ei rajaa niin joutuu ojasta allikkoon.

Tuo on jännä miten foorumeilla näkee listauksia jotka ei aina vaikuta kovin loogisille. Onko se sitten sitä samaa kun sheikit ostaa monta rolls roycea, kun ei ole yhtä riittävän kallista jolla osoittaa olevansa rikas. Yrittääkö jotkut amigistit tehdä vaikutusta muihin nelitonnisten määrällä.

Itse ajattelin joskus kerätä kaikki amiga-mallit tietyin rajauksin. Mutta nopeasti tulee ongelmia, esim. A2000 ja B2000 on "selkeästi" eri kone, mutta entäs B2000 ja C2000? Tai sitten A500 ja A500plus. Ja toki sitä pitää säilyttää rev5 ja rav6A emoilla olevat A500:t, jos joskus tulee tarvetta jotain tarkistaa rev5 emosta. Samoin saattaa jäädä miettimään onko Commodore A1200 ja Amiga tech. A1200 sama vai eri kone, pitäisikö molemmat säästää?

Ainakin miniminä voisi ajatella että olisi kaikki piirisarjat, kaikki kickstart-versiot (tykkään ihan aidoista rommeista) ja kaikki prosessorit (kaikki omilla rajauksillaan). 10 koneen raja olisi hyvä max. tavoite, mutta tuntuu aika hankalalle, nyt melkein tuplana amigoita ja C64/C128:t jos laskee tuohon niin ne vie muutaman paikan. Toisaalta ihan hyvin riittäisi käyttöön A500 ja A1200 kunnolla varusteltuina, mutta entäs sitten bridgeboardit yms. kortit äääääähhh...

 

jmjkl
Maanantaina, 4. helmikuuta, 2008 - klo 11.41:   
Itse pidän siitä, että selviää haasteista. Tällaisia ovat mm. ja erityisesti tietokoneen rakentaminen - ainakin erikoiset projektit.

Kun on saanut jonkun toimimaan, se palkitsee. Nykyisin ihmiset ovat aivan liian "heti mulle, ilman vaivaa".

Vaiva palkitsee. Ei omissa projekteissani ollut "järkeä" muinoinkaan. A500 68010, ks. 2.04 + 512 kt + 2 mt + SCSI 42 hd (supradrive). Valmiina ei sekään tullut.

 

Flux
Maanantaina, 4. helmikuuta, 2008 - klo 15.32:   
Minulla on hyllyssä A2286 manuaali, joka muistaakseni käsittelee myös A2088 kortin.

http://amiga.resource.cx/manual/A2088XT.pdf

tuossa on muuten XT-kortin saksankielinen manuska.

 

Jakodemus
Maanantaina, 4. helmikuuta, 2008 - klo 16.35:   
Ihan oikein muistat. A2286 manuaali käsittelee myös A2088 kortin. A2088 on olemassa myös ihan oma manuaalinsa.

 

Damsteri
Maanantaina, 4. helmikuuta, 2008 - klo 21.00:   
Saksaa osaamattomalle tuo on yhtä hyödyllinen kun tuo pirun golemin partitiointiohjelma. Kortti tunnistuu kyllä (sysinfo löytää), mutta golemin partitiointiohjelma ei tunnista mitään kokeilemistani scsi-levyistä ja hdtoolbox ilmoittaa vain "driver not installed"

Jumpereista ei ainakaan tuossa pdf:ssä mainita paljoakaan, eniten kummastuttaa JP2 jumpperista kahden johdon päässä ole din5 (180°) liitin. Mikä tuo lienee, ensimmäiset arvelut olisi näyttö, näppis tai hiiri, mutta A2286AT:n osaa emuloida niitä. Toisaalta liitin on samanlainen kuin midi-liitin.
Din5 liittimessä on noiden kahden johdon lisäksi neljä vastusta, kaksi 22 ohmin johtimien välillä ja kaksi 22 kilo-ohmin vastusta kahteen muuhun nastaan. Kuva kytkennästä koneen sisältä katsottuna.
http://www.aijaa.com/v.php?i=1552278.jpg

 

Flux
Tiistaina, 5. helmikuuta, 2008 - klo 0.51:   
http://koti.mbnet.fi/flux/saku/pcjumpers1.jpg
http://koti.mbnet.fi/flux/saku/pcjumpers2.jpg

J2 on dokumentoimaton 286-kortissa. Onko tuo din5-moduuli jonkun tekemä räpellys vai oikein commodoren poikien.

http://www.amiga-hardware.com/download_photos/a2286_3_big.jpg
http://amiga.resource.cx/gallery/A2286-sandwich.jpg

Tarkastin asioita ja huomasin, että sandwich-kortista on paria versiota, jotka eroavat huomattavasti toisistaan. Toisessa on Dallasin rtc-piiri, jota olen nähnyt myös aidoissa PC-emoissa, missä erikoisuutena on, että paristoa ei näy missään. Selvästi sisäänrakennettua Dallas-purkkiin.

Onko Golem-korttisi sama kuin mulla, eli jossa ei ole varsinaista scsi-ohjainpiiriä lainkaan, vain 74-, gal-logiikkaa ja autobootromit.

Itselläni se toimii moitteetta. 105M quantum limppu käytössä ja 40M fujitsu kokeiltu myös. 2G limpusta otti herneen, mutta tunnistui silti.

Ettei olisi syynä kypsynyt scsi-kaapeli, kuten eräällä sakulaisella oli A590 kanssa.

 

Damsteri
Tiistaina, 5. helmikuuta, 2008 - klo 1.18:   
Dokumentoimaton, no niinpä tietenkin. Ihan custom-viritelmältä vaikuttaa, takanta cpu-slotin viereinen suojalevy on korvattu karkeatekoisella alumiinilevyllä jossa reikä din5 liittimelle.

Kortti toimii kyllä, siinä oli ulkoinen biosin paristo joka on kylläkin lopahtanut. Olisi myöskin 40 MB isa-väyläinen kiintolevy, mutta se ei toimi, kaiketi biossissa vika, kun oletusasetuksilla.

Juu, varmaan samanlainen tuo golem kuin mulla. Mulla on niin kaksi, ja olen kokeillut niitä kolmella kaapelilla ja kolmella kiintolevyllä: 105 MB Quantum (GVP:n ohjaimessa ollut käytössä ja siinä toimiva WB 2.1) sekä 2,1 GB Quantum RZ28 ja 2,1 GB barracuda. Noista RZ28 ei edes pyöri, mikään ei tunnistu. Kone menee buutissa jumiin ja jää näyttämään valkoista ruutua jos takana olevasta kytkimestä olisi levyltä buuttaus päällä. Kortteja testailtu A2000:lla KS 1.2:lla ja B2000:lla KS 1.3:lla ja 2.04:lla.

Eli kahta konetta, kahta korttia, kolmea kickstarttia, kolmea kaapelia ja kolmea kiintolevyä... ja silti mikään ei toimi. Ainoa mitä on yksi on asennuskorppu, huomenna pitää tehdä siitä toinen kopio, mutta ei se ainakaan ole mitään herjannut.

 

Flux
Tiistaina, 5. helmikuuta, 2008 - klo 1.29:   
http://amiga.resource.cx/exp/golemscsi2000

Tuossa on tuo minun Golemini, ja asennuskorppukin lienee tuolta, se saksankielinen.

Minunkin 286-kortti on tuo piuhan päässä olevalla paristolla. Huomasin, että pariston jännite nousee, kun kone on päällä. Se tarkoittaa vain yhtä asiaa eli paristoa ladataan. Paristo on mielestäni litium-tyyppinen, jota ei saisi ladata.

 

jes
Tiistaina, 5. helmikuuta, 2008 - klo 17.49:   
Luepas aiempia juttuja Golemin ongelmista esim.:Classic Amiga: Yleinen keskustelu: Viestit 2004: Viestit 03/2004; 03/2003, josko niistä olisi apua. Itse en varsinaisesti mikään konenikkari ole mutta olen seurannut levyjen partitioimista golemilla, eikä se mikään läpihuutojuttu ollut.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: