C128D ongelma

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2007 » Viestit 12/2007 asti » C128D ongelma « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Zabi
Lauantaina, 15. syyskuuta, 2007 - klo 21.44:   
Täällä varmaan on tietämystä Commodoren aiemmista masiinoista.

Tuli hommattua C128D jossa on seuraavanlainen ongelma...

Kone käynnistyy ok, ja esim. jonkun pelin saa ladattua. Mutta kun kirjoittaa RUN pelin trainerit tms. tulee näkyville ja niistä pääsee eteenpäin.
Kun pelin pitäisi käynnistyä ruutuun tulee erivärisiä merkkejä ihan sekaisin ja kone jähmettyy tähän.
RUN/STOP+RESTORE ei tee yhtään mitään, vain virrat pois käyttämällä koneeseen tulee taas eloa.
Basic ym. muut alkutekstit tulee taas ja saa pelin ladattua kunnes taas jumittuu.
Vikaa ei voi olla lerpussa tai pelissä koska tekee kaikilla samankaltaisesti, ja C64llä samat pelit/levyt toimii.

Konetta en ole vielä aukaissut, pitänee kokeilla kuuluissa "puhalla pölyt pois" korjausta vielä. :)

Jos jollain on ollut vastaava ongelmaa tai tietää mistä tuo voisi johtua, olisin kovasti kiitollinen tiedoista.

 

Zabi
Lauantaina, 15. syyskuuta, 2007 - klo 22.25:   
Menee vielä oudommaksi...

Ghost'n Goblin's toimii, mutta Int karate II ym. muut ei.

 

jPV
Lauantaina, 15. syyskuuta, 2007 - klo 22.25:   
Oletko käynnistänyt ensin C64-tilan, jolla on pelien kans parempi yhteensopivuus? Eli jos buuttaat C128:n normaalisti, niin kirjoita "go64" (vai "go 64"?)... tai sitten käynnistä kone Commodore-näppäin pohjaan painettuna. Kuitenkin, että pääset C64:stä tuttuun siniseen ruutuun :)

 

JPQ
Lauantaina, 15. syyskuuta, 2007 - klo 23.04:   
Zabi: ei oikeastaan ja jPV sanoi juurikin
mutta paljon paremmalla tietämyksellä sen miten
toimia. en näet itse tiedä c128 koneesta juuri mitään.
ps. varsinkin kräkätyt lienee hyvin tarkkoja
(tämmöinen vaikutelma on tullut) keittää se että ei erästä peliä oo saatavissa
alkuperäisenä että vois kokeilla erästä cheattia
ei toiminut krätyssä jota netistä kokeilin ja poistin tietenkin pelin samantien. ja cheatti tekis pelistä paljon pelattavmman nythän se on musaltaan hyvä graffa menetelee mutta se pelattavuus taidetiin pistää toiseen peliin kun elokuvasta tehtyyn lisenssi peliin ei enään ols sekin mahtunu mukaan.

 

Zabi
Lauantaina, 15. syyskuuta, 2007 - klo 23.10:   
Olen C64 tilassa testannut näitä pelejä.

 

jansa
Sunnuntaina, 16. syyskuuta, 2007 - klo 12.11:   
Ihan kaikki C64:n pelithän eivät toimi C128:ssa. Itselläni oli aikoinaan mm. yksi sellainen, jota ei pystynyt kaverin 128:ssa pelaamaan (ja tämä kyllä luki pelin ohjekirjassakin). Tosin aika harvassa olivat nuo pelit, joten en uskoisi sen olevan tässä syynä...

 

c64er
Sunnuntaina, 16. syyskuuta, 2007 - klo 14.14:   
Mulla oli kerran yksi c64, jossa seuraavat pelit eivät toimineet (tilttasivat aina kun tuli viholliseen osuma)
- Platoon
- IK+
- kaikki kasettipelit, jossa oli cyberload. Kun latasi cyperloadin, niin tapahtui resetti heti.

Syytä en koskaan löytänyt.

 

Satunnainen kävijä
Sunnuntaina, 16. syyskuuta, 2007 - klo 16.27:   
Mulla oli Leaderboard alkuperäisenä kasettipelinä kuusneloselle ja latauduttuaanhan kasettiasema pysähtyi mutta jos painoin kasettiaseman stop painiketta niin ohjelma rupesi piirtelemään ihan älyttömiin paikkoihin niitä golf-kenttiä :D
Muutoin pelasi ihan ok jos en koskenut stop-painikkeeseen. Ei voi ymmärtää miten se stoppi pystyi vaikuttamaan kuusneloseen sillä tavalla.

 

Zabi
Sunnuntaina, 16. syyskuuta, 2007 - klo 19.50:   
Eipä tuohon selvyyttä vielä löytynyt...

Piti kaivaa C64G kaapin perukoilta, ja kyllä toimii! :)

 

virgo
Sunnuntaina, 16. syyskuuta, 2007 - klo 22.22:   
haiskahtaa muisti vialta ?!?
tai muistin halinta piirin sekoilee

vaikea neuvoa etänä ilman näkemättä livenä ;(
nyt kehittelemään basic ohjelmaa
kahlaamaan muistia ;D

taisi 128 puolella jopa olla oma Hex editorikin ?!

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 17. syyskuuta, 2007 - klo 1.07:   
Minulla tuli kerran vastaan kuusnelonen (vanhalla kotelomallilla oleva), joka kyllä muuten toimi, mutta grafiikat sekoilivat. Syy vaikutti ilmeiseltä, joten kokeilin varaosalaatikossa majaillutta ehjää kuusnelkun grafiikkapiiriä (VIC-II) koneessa olevan tilalle, ja kappas mokomaa, sekoilut loppuivat siihen.

Yksi toinen kuusnelonen (uudempi kotelomalli) taas ei käynnistynyt ollenkaan, mutta videosignaalia se antoi (mustaa ruutua), joten vaihdoin muistipiirit, koska yksi niistä lämpeni epäilyttävän paljon, ja taas oli sekin kone kunnossa.

Molemmissa tapauksissa vaihdetut piirit olivat kannoilla, joten homma oli suorastaan luvattoman helppo. :-) Lisäksi noissa on tullut vastaan yksi hajonnut ROM ja kärähtänyt prosessori, joten vanhojen Commodorejen suhteen kannattaa tosiaan epäillä piirien kuntoa, jos ongelmia ilmenee. Ja jos piirejä vaihtelemalla saa koneen toimimaan, kannattaa samassa yhteydessä varmistaa, että virtalähde toimii oikein, jotteivät ne uudetkin piirit kärähdä, jos alkuperäiset oli rikkonut esim. ylijännite.

 

Tero S.
Keskiviikkona, 24. lokakuuta, 2007 - klo 11.19:   
Itsellä kärähti aikoinaan kuusnelosesta muistipiirit, kun virtajohto oli liittimen juuresta poikki. Harmi vain, että uudetkin muistipiirit ehtivät kärähtää, ennen kuin vian syy löytyi.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: