Amigamaiset koneet ja TFTeet

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2007 » Viestit 06/2007 asti » Amigamaiset koneet ja TFTeet « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

JPQ
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 7.25:   
Miten ihmeessä varimistaa että kyseinen näyttötila näkyy tfteellä ? kun ei taida noi kaikki synkki arvot päteä mitä Radeon 7000 ja Cybervision 643D ajurit antaa. No ainakin nyky näyttö (kyllä vanhatkin) sanoo synkeiksi ihan muuta kun ajuri kertoo. Ei vielä TFTeetä mutta pakko sellainen on tässä joskus ostaa kuvaputki näytöt ei ole ikuisia ja toisekseen jos hankin kolmannen tietokoneen. Ja jos saa hyvävärisen
et ilman viallisia vielä.
ps. 1024x768 reson tft varmaankin kun 1024x768 tilan skaalaus classicilla olisi turhan rumaa muuten. ja 1024x768 tila riittää pitkälle näillä silmillä. joten tämän psän pohjalta et ton hyvävärisyyden (= hyvin neutraali värialue huippua en vaadi kun nykyinenkään näyttö ei ole kalibroitu ja mun "puusilmin" näyttää kuvat ihan hyvältä) et ilman viallisia tai vaihtomahku uuteen jos saa sellaisen jossa on viallisia. Muutamaakaan viallista pikseliä en halua käyttötyylistäni johtuen.

 

JPQ
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 7.41:   
Ai niin classic amiga on saatava toimimaan siksi kun se on mun midi sequ eikä pal tveetä tee mieli kattella toisekseen näyttötiloissa johon ne pystyy hyvin (pal tveet) loppuu tila kesken.

 

Jupp3
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 9.34:   
>Miten ihmeessä varimistaa että kyseinen näyttötila näkyy tfteellä ?

Testaamalla kyseistä näyttötilaa tft:llä?

Monitoria vaihtaessa kannattaa usein tallentaa ensin näyttötilaksi joku "turvallinen" 640x480-näyttötila (kuten MorphOS-asennusCD:llä), tällöin pienennetään sitä riskiä, ettei se edelliselle monitorille viritelty maksimiresoluutiota & maksimitaajuuksia käyttävä näyttötila toimikaan uudella.

 

JPQ
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 11.28:   
Jupp3: joo teoriassa mutta kun noi synkit valehtelee kuten olen sanonut joten sen hätä vara tilankin näkyminen mitenkään oikein jännittää.

 

PR
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 12.05:   
640x480,800x600(8,16,32bit),1024x768,1280x1024-32bit 60Hz/64,93KHz(käytössä) On vaan Radeon9250 nyt ja os4
ja tietty Picasso "96". Toimii muutkin tilat. Noi sattu vaan olemaan Prefseissä näin nopeella katsottuna. Synkit saa vaihdettua (katso vaan monitorin ohjeet eka!) Toimi myös Radeon 8500LE (Eli Low/Limited/Lost/Last-keksi itse-Edition;)ihan ok.

Toimii myös muut tilat. Itse laitoin tosiaan myös sen 640x480- tilan muistaakseni kun vaihdoin putkilampun littuun ja viritin sitten.

Ei varmaan apua tästä mutta ViewSonicin litteä toimi ihan suoraan mulla ainakin RGB:n kautta. DVI ei toimi mut Morphilla kai pitäis toimia.

Loistava kuva ja "19 kannattaa vähintäänkin hankkia ja on nykyisin halpojakin.

 

JPQ
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 13.08:   
PR: DVI on aika tarpeeton siis ei pakollinen ja mä hankin sopivan kokoisen eikä mulle kelpaa 1280x1024 tilaan skalaattu 1024x768 käytännössä
(en pysty katsomaan tiedän) eli classic amigan rajat on noin siinä että sen takia. Ja synkkien pitävyyttä siis mietin. Ja ainakin aluksi pegasos ja classic amiga saa saman näytön kuten toi kolmas mielessä käynytkin.

 

Jarmo Piippo
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 13.28:   
JPQ: Ei taida enää noin matalia kuin 1024x768 saada, tai sitten voi joutua ostamaan ikivanhan käytetyn(?). Tai ehkä 15-tuumaisen LCD-television, jossa on myös VGA-liitin, noissa taitaa olla 1024-reso? Tosin ainakin oma 17-tuumainen tietokone-LCD:ni osaa kyllä varsin hyvän skaalauksen 1280x1024:ään tehdä, ei sitä varmaan nykyisissä tarvitse juuri pelätä. (Kuvasuhde tietysti hieman muuttuu tuossa tapauksessa.)

 

JPQ
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 13.48:   
Jarmo Piippo: kyllä noita Verkkokaupassa on 3 mallia jopa.
PS. kuvasuhteen muutoskin on jo pahasta koska laite tulee kuvan käsittelyynkin (kyllä se muutenkin haittaisi) ja classic amigallakin teen grafiikka juttuja. ja tiedän että mun silmät tosi herkät epätäydellisyydelle.

 

Jarmo Piippo
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 15.25:   
JPQ: Kannattaa sitten testata ennen ostoa esim. haaleiden (lähellä valkoista olevien) värien toisto, ne tuntuvat menevän monilla LCD:illä hailakammaksi kuin putkimonitorilla. Oikeastaan putkimonitorin katselu näiden jälkeen näyttää jopa siltä kuin putki ylikorostaisi värikylläisyyttä. Ja sitten musta ei LCD:issä välttämättä ole mustaa, vaan tummanharmaata (eli valoa vuotaa mustastakin vähän läpi). Niin, ja sitten katselukulma pystysuunnassa voi vaikuttaa kuvan kirkkauteen, mikä tarkoittaa sitä, että keskilinjaltakin katsottuna kuvan ala- ja ylälaidassa voi olla hieman eri kirkkaus. Tuon häiritsevyys riippuu kuvamateriaalista (ja tietysti monitorista). Tuossa siis ainakin muutama testattava kohta.

 

jPV
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 15.34:   
DVI on kyllä mukava, mun laitteilla ainakin huomaa eron SVGA:n ja sen välillä. Toisekseen DVI-liittimisessä monitorissa on yleensä myös SVGA, joten silloin siihen saa kaksi konetta kiinni. Pegasos DVI:hin ja Amiga SVGA:han esim.

 

JPQ
Perjantaina, 25. toukokuuta, 2007 - klo 16.34:   
jPV: toki muttei välttämätön. Moni juttu on plussaa muttei pakollista kuten kait tiedätkin.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: