Kellastumien puhdistus?

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2007 » Viestit 06/2007 asti » Kellastumien puhdistus? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

LarryLotter
Perjantaina, 9. helmikuuta, 2007 - klo 20.18:   
Onko kellään vinkkejä/kokemusta vanhojen tietokoneiden kellastumien puhdistamisesta/poistamisesta, onko se edes mahdollista?

 

hannkesk
Perjantaina, 9. helmikuuta, 2007 - klo 20.49:   
Fairypowr on hyvä aine, sillä saa aika hyvin tahrat ja osan kellastumista pois.

 

LarryLotter
Perjantaina, 9. helmikuuta, 2007 - klo 22.48:   
Siis se on jonkin sortin puhdistusaine?

 

Jarmo Piippo
Lauantaina, 10. helmikuuta, 2007 - klo 4.57:   
Yleensä nuo kellastumat eivät ole likaa, vaan itse muovin väri on muuttunut (esim. UV-valon vaikutuksesta).

 

A1000
Torstaina, 15. helmikuuta, 2007 - klo 2.59:   
http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/189

 

satunnainen kävijä
Perjantaina, 16. helmikuuta, 2007 - klo 20.11:   
Muistelen nähneeni jo 80-/90-luvun taitteen Mikrobiteissä kuvia jo siihen mennessä kellastuneista Amiga 500:sta, ilmeisesti väistämätön ilmiö? Omakin Amiga500 on kellastunut päältäpäin, pohjassa on vielä alkuperäistä vaaleata sävyä jäljellä, ilmeisesti auringonvalon vaikutusta? Pesu Fairyllä hammasharjan kanssa ei poistanut kellastuneisuutta.
Kuusnelonen (se valkoinen satakakskasin näköinen C-64C malli) aikanaan oli vielä sen verran uusi että myydessäni sen pois ei siinä vielä ollut minkäänlaista kellastumista, miten lie vanhemmiten niiden kanssa?

 

Jarmo Piippo
Perjantaina, 16. helmikuuta, 2007 - klo 22.45:   
Satunnainen: Lue tuo A1000:n yllä linkkaama artikkeli, se on tosi perusteellinen. Myös Viissatasta koskee siellä tehty havainto, että valmistuserien välillä on eroja muovin kellastumisherkkyyden suhteen. Itsekin olen nähnyt yhden KS1.3 Viissatasen, joka oli ihan keltatautinen, ja yhden ikivanhan KS1.2 -mallin, joka taas oli melkein yhtä vaalea kuin uutena.

 

JPQ
Lauantaina, 17. helmikuuta, 2007 - klo 2.01:   
Syynä eroihin on se että commodore osti aina sieltä mistä halvimmalla sai joten osien laatu heitteli. Näin olen käsittänyt kait se koskee muovipuoltakin.

 

LarryLotter
Lauantaina, 17. helmikuuta, 2007 - klo 14.16:   
Vai niin, eipä voi sitten mitään, mun c64c on ihan kuin uusi mutta amiga kärsii kamalasta keltataudista :(

 

Jarmo Piippo
Lauantaina, 17. helmikuuta, 2007 - klo 15.36:   
LarryLotter: Laita se tornikoteloon?-) Pahasti kellastuneiden kuorien hylkäämistä ei voine pitää alkuperäisen tuhoamisena, kun se ei kerran ole enää alkuperäisen näköinen kuitenkaan. Ovatko näppäimetkin kellstuneet, vai vain kuoret?

 

Frn
Lauantaina, 17. helmikuuta, 2007 - klo 16.08:   
Varsinkin myöhemmissä erissä, kun A500:n valmistuskustannuksissa viilailtiin senttejäkin pois, uv-suoja-aine jätettiin usein "turhana" pois, ehkä siirryttiin jopa halvempaan muovilaatuun. Oma A500+ on keltainen kuin juusto, mutta A500 ja pari A1200:aa ovat alkuperäisissä väreissään, mitä nyt likaa ovat keränneet.

 

LarryLotter
Sunnuntaina, 18. helmikuuta, 2007 - klo 20.52:   
Itseasiassa koneen näppämistö kärsii eniten keltataudista, kotelo on vielä siedettävä, ainakin kuvien perusteella pahempiakin on olemassa. Tornikoteloon siirtämistä olen harkinnut, mutta vielä en ole ainakaan uskaltanut, riski mokata on turhan suuri, varsinkin kun näistä laitteista ei ole liiemmin kokemusta. Harmillisesti kuusnepa on pienempi mitä 500:n, muuten niiden kesken voisi vaihtaa kuoria.

 

jansa
Sunnuntaina, 18. helmikuuta, 2007 - klo 22.37:   
Tornitusta helpompi hätäratkaisu voisi olla kuorien maalaus, esimerkiksi jollain vaalean harmaalla spraylla. Tai jos oikein haluaa revitellä, niin voihan koneen maalata vaikka sateenkaaren väriseksi. Itse kuitenkin pitäisin koneen alkuperäisessä kunnossa.

 

JPQ
Maanantaina, 19. helmikuuta, 2007 - klo 0.21:   
LarryLotter: harmillisesti minimac on niin pieni muuten siitä sais oivan kotelon pegasokselle... eli valituksesi aihetta en ymmärrä ihan täysin.
Jansa: eikun sinivioletti (hakemaani sävyä paha saada maalina tosin kun taidepuolen maalit ei käy) tai musta. jos maalia pakko pistää.

 

jansa
Maanantaina, 19. helmikuuta, 2007 - klo 8.46:   
Sain joskus yhden Amigan, joka oli maalattu mattamustalla spraylla. Se ei kyllä ollut mikään hirveän hehkeä näky. Tosin maalin poistamisen jälkeen oli kone kuitenkin ihan siisti ja kai se maali oli sitä hyvin suojannut kellastumiselta. Helvetinmoinen työ toi maalinpoista vaan oli...

 

LarryLotter
Maanantaina, 19. helmikuuta, 2007 - klo 17.00:   
JPQ: Joo, onhan sitä kiva kettuilla, ei siinä mitään, eriasia on onko se fiksua tai kauhean ystävällistä. Ja mitä tulee pegasoksiisi ne voidaan laittaa vaikka pc:n harmaaseen koteloon, näin vinkkinä en suosittele macin kotelon turmelemista, ne kun ovat suht tyylikkäitä (ja kalliita) verrattuina bulkkikoteloihin. ;P

Luulenpa kuitenkin että tyydyn amigaani sellaisena mitä se on, kun se kuitenkin vielä toimii. :D kun ilmeisesti sitä ei saa parannettua ilman kovaa työtä tai vahinkoa itse laitteelle.

 

jes
Maanantaina, 19. helmikuuta, 2007 - klo 21.11:   
Täällä lojuisi yhdet powerPC Applen kuoret joutilaana.. Tarjouksia? :)

 

jes
Maanantaina, 19. helmikuuta, 2007 - klo 21.47:   
Meni jo..

 

LarryLotter
Maanantaina, 19. helmikuuta, 2007 - klo 22.19:   
Olisi mullakin, tosin ei tätä Jobsin aikaista läpinäkyvää vaan vanhemman sukupolven koteloa, rumaa mutta todella hyvin suunniteltua ajattelen koneen avaajaa, ei mitään ruuvien kanssa pelleilyä. -tarjouksia? :) tällähetkellä se toimii paperiroskiksena, mutta mä luulen että sillä olisi parempaakin tekemistä :)

 

JPQ
Tiistaina, 20. helmikuuta, 2007 - klo 1.45:   
LarryLotter: tarkoitin ihan tuo amiga ideasi yhtä hassu musta siis harmittelun kohteena toki kellastuminen on harmi. Mä pidän macin,ja sgin koteloista mutta vielä enempi karusta pc tornista (näyttää tietokoneelta silloin) jota et saa enään uutena suomesta hain näet aikoinaan löytyi onneksi käytetty. Joskus 93-96 joku olikohan dtk möi pceetä hakemani henkisessä.

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 20. helmikuuta, 2007 - klo 14.34:   
JPQ: Enpä ole tullut ajatelleeksi, mutta oikeassa olet, vanhat, tasaharmaat PC-tornit näyttävät tosiaan herkullisen paljon VAX-keskusyksikön pienoismalleilta. Nimimerkillä "VAX-managerointiakin joskus harrastanut". :)

 

LarryLotter
Tiistaina, 20. helmikuuta, 2007 - klo 16.31:   
Kieltämättä joku voi pitää karusta disainista, henkilökohtaisesti minusta se ei sovi muuta kuin antiikki koneille, uudet tietokoneet saisivat olla paremmin suunnitelluissa ja sisustusta pilaamattomissa koteloissa, ainakin jos on kyse olohuoneen viihdekeskuksesta.

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 20. helmikuuta, 2007 - klo 18.33:   
Niin, makuasioistahan juuri on kyse. Joku haluaa tietokoneen sopivan sisustukseen, joku toinen taas sisustuksen sopivan tietokoneeseen, ja molemmat ovat oikeassa omalta kohdaltaan. :-)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: