Individual computer

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2006 » Viestit 12/2006 asti » Individual computer « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ibe U
Perjantaina, 13. lokakuuta, 2006 - klo 22.22:   
Milenkiintoinen projekti.

http://www.totalamiga.org/files/TA25_JensIviewExtract.pdf


Kaupallisesti kannattava? aika näyttää, itselleni toivoisn sellaista jossa aga ja mahdollisuus liittää a1200:sen turbo.

Luultavasti tuollainen olisi vapaa aga:n noin 5mb / sekuntti tiedon siirto kapasiteetistä.

 

itix
Perjantaina, 13. lokakuuta, 2006 - klo 23.34:   
No tuo tuskin tarvitsee turboa. Jos tuo joskus kaupallistetaan niin siinä voisi olla vakiona tarpeeksi muistia ja CPU:n nopeus vaikka säädettävissä.

Mutta laite kyllä saisi mielellään syödä alkuperäisia Amigan korppuja. Jotenkin vaikea kuvitella kaupallista potentiaalia kun WinUAE on niin hyvä...

 

Ibe U
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 0.17:   
itix: totta, ihmiset kuitenkin haluavat jotain materialististä eli jotain käsin kosketeltavaa, emu ei ole koskaan sama asia kuin laite.

 

Ibe U
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 0.20:   
pointtina on se että fblitin kanssa esim napalm on paljon pelattavampi kuin zorro2 korteilla. AGA:lla siis riitäisi potenttiaalia jos pullon kaulat poistettaisiin.

 

Ibe U
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 1.28:   
Esim 040 mäkillä duke 3d on x kertaa parempi, mitä en ole koskaan ymmärtänyt, perusteena se että esim shapeshifterillä duke on parempi kun natiivi.

 

itix
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 2.23:   
"ihmiset kuitenkin haluavat jotain materialististä eli jotain käsin kosketeltavaa, emu ei ole koskaan sama asia kuin laite."

No vaikea sanoa. Mulla on aito C64 joten C-One ei ollut kovin kiinnostava millään muotoa. Emussa on myös se etu että sitä voi vapaammin säätää kuten esim C64:n emuissa ohittaa hitaat latausajat.

Toisaalta olisi kiva jos pleikkarin vieressä olisi pikkuboksi joka söisi Amigan korppuja. Ei se WinUAE:lta pelattaessa tunnu samalta ja sen virittämisessä on oma vaivansa.

"pointtina on se että fblitin kanssa esim napalm on paljon pelattavampi kuin zorro2 korteilla. AGA:lla siis riitäisi potenttiaalia jos pullon kaulat poistettaisiin."
"040 mäkillä duke 3d on x kertaa parempi, mitä en ole koskaan ymmärtänyt, perusteena se että esim shapeshifterillä duke on parempi kun natiivi."

AGA:n pullonkaulana on sairaan hidas blitteri. Kun blittaukset tehdään prossulla fast-muistissa grafiikka nopeutuu, mutta käyttöjärjestelmä ei tue CPU-blittauksia eikä fastram-bitmappeja. FBlit tuo käyttöön CPU-blittaukset ja fastram-bitmapit, mutta kaikki ohjelmat eivät toimi sen kanssa.

Myös kun blittaukset tehdään CPU:lla blitteri itse ei tuki chip-väylää ja CPU pääsee työntämään tavaraa chippiin useammin. Puhumattakaan siitä että blitterin rekisterien osoittaminen on hidasta puuhaa.

 

Ibe U
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 2.25:   
Classikkia ei saa hylätä :) itix / hooligans/dcs / Piru

Lähde koodit on saatavilla

 

Ibe U
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 2.31:   
itis: ok kirjoiteltiin samaan aikaan, tiedän tuon, mutta juuri se oli perusteena, siihen että aga:lla olisi mahdollisuuksia parempaan.

PS. miksi TurboEVD:llä Duke on nopeampi kuin natiivi portti? Itix jäi vastaamatta?

Ja uteliaisuutta olisiko mahdollista että, kun aga toteutetaan noin, niin siinä olisi jonkinlainen 3d tuki? Virgen 3d tukihan on aikalailla vitsi! siis vertailukohtana.

 

Ibe U
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 2.40:   
Onko niin että kooderit eivät osaa enään tehdä optimoitua koodia? C ei anna mahdollisuuksia, sdk on selviö? Classick harrastajat kuolleet muuten kuin demo piireissä. vertailu kohtana assembly demot

 

itix
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 3.55:   
"miksi TurboEVD:llä Duke on nopeampi kuin natiivi portti"

En muista noita Shapeshifterin ajureita enää tarkkaan. Sama onnistuisi periaatteessa Dukessakin, jos joku viitsisi nähdä vaivaa.

"Onko niin että kooderit eivät osaa enään tehdä optimoitua koodia? C ei anna mahdollisuuksia, sdk on selviö?"

Nykyään kun gigahertsiluokan koneen saa pikkurahalla eivät < 100 MHz:n koneiden optimoinnit ehkä enää innosta. Voisihan joku vaikka tehdä huippuunsa optimoidun Duke-käännöksen AGA:lle, mutta kannattaako se?

Pidemmän päälle ohjelmoijakin alkaa arvostaa myös koodauksen helppoutta. Ei siitä ole kuin viisi vuotta kun vielä kirjoitin soodia asmilla mutta C:llä tehtynä valmista tulee nopeammin. C:lläkin voi optimoida, jopa paremmin kuin asmilla, mutta melkeinpä alkaa vain ärsyttää niuhotus kun joku SDL-peli ei pyöri 600MHz:n koneella :)

"Ja uteliaisuutta olisiko mahdollista että, kun aga toteutetaan noin, niin siinä olisi jonkinlainen 3d tuki? Virgen 3d tukihan on aikalailla vitsi! siis vertailukohtana."

Teoriassa se voisi olla mahdollista. Sille pitäisi kuitenkin olla oma ajurisysteeminsä ja ohjelmointirajapinta (esim. OpenGL). Voisihan olla kiva pelata vaikkapa vanhaa Wipeout 2097:aa 3D-kiihdytettynä AGA:lla. Tai Quake3:sta, mutta käytännössä 3D-kiihdytyksen tarjoama lisäarvo olisi niin pieni ettei se kannata. ATIa tai NVidiaan vastaan sillä ei voisi kuitenkaan kilpailla.

 

Hemmanderi
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 9.07:   
Hmm, tuo nykyinen vanhojen koneiden tekeminen FPGA menetelmällä avaa kieltämättä uusia mahdollisuuksia.


Olenko ainut joka haluasi AAA pohjaisen Amigan ?
http://www.thule.no/haynie/research/nyx/

 

JPQ
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 12.19:   
Hemmanderi: mä haluaisin ainakin.
Entäs olenko mä ainoa jota kiinnostaa amigan piirisarjan graffa
rutiinit (ne mihin se on loistava) enempi kuin ne johon vga/3d kortti
on parempi ?

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 18.57:   
AAA-implementointi FPGA:lle tai parille olisi varsin pop. Kelpaisi
minulle.

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 19.18:   
Toisaalta, myös tuo linkitetty "A-Clone" kiinnostaisi kovasti.
Mini-ITX emolevy AGA-chipsetillä ja a1200 CPU-slotilla olisi
lähestulkoon unelmien täyttymys jos vaan hinta ei karkaa pilviin.
Ehdottomasti kiinnostavampi kuin esmes AOne tai Pegasos.

 

Dammu
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 20.27:   
En lukenut noita linkitettyjä sivuja muuta kuin vilkaisemalla, mutta mieleen tuli näin elektroniikan tuotekehittely-kurssin pohjalta patentit..

Eli voisiko noilla olla tekemistä siihen että osa amigan patenteista on jo kai vanhentuneita (20v), esim. OCS-piirisarja? Jos näin olisi niin AGA:a ja AAA:ta pitäis siis vielä odotella.

Mielenkiintoinen aihe sinällään, kohta meillä on tulossa myös FGPA-tekniikka kurssi.
Meinaan hyödyntää koulua mahdollisimman hyvin ja yritän rakentaa jonkun härvelin classic-amigaan jokaisen mahdollisen kurssin projektina. :)

 

itix
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 22.38:   
Ymmärtääkseni mitään tiettyä piirisarjaa ei voi patentoida vaan niissä käytettyjä ratkaisuja. AGA Joskus kaivelin netistä noita patentteja ja kaikki taisivat olla OCS-ajoilta. Ei yhtään ECS- tai AGA-patenttia eikä niitä patentteja muutenkaan ollut useita.

 

itix
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 22.49:   
En kyllä oikein näe arvoa AAA:n ominaisuuksien toteuttamisessa kun vanhat demot tai pelit eivät osaa niitä käyttää sen paremmin kuin käyttiskään. Hyöty on samaa luokkaa kuin kuusnepan muistinlaajennuksilla...

 

Ibe U
Lauantaina, 14. lokakuuta, 2006 - klo 23.05:   
Itix: hmm kyse on "meidän" rakasteusta amigastamme, eli ei tarvita järjellä perusteltuja syitä.

Esim. monet kysyvät miksi tehdä amigalla juttua jotka olisi paljon helpompi tehdä nyky raudalla, vastaus on "koska voin", monet eivät ymmärrä tuota :) ja turha sitä on selitellä jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä.

Amiga on harrastus, miksi pitää rahaa kukpla wolkkariin jos samalla rahalla saisi hyvän käytetyn toyoatan :) joka veisi pidemmälle ja turvallisemmin ?

 

Frn
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 0.37:   
Kuriositeetit unohtaen, mitä hyötyä nykypäivänä olisi AAA:sta? Mistä sille saataisiin softaa? Kannataa huomioida, että AAA ei ollut AGA-yhteensopiva.

Mielenkiintoinen aikoinaan, nykyisin ei.

 

JPQ
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 3.05:   
itix: joitain koodareita kuten minua voi ne kiinnostaa.
Frn: olisi eräiden rutiinien teossa erittäin mielenkiintoinen.

 

Hemmanderi
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 9.30:   
Frn: Mutta se on ECS yhteensopiva, ja olishan se hienoa nähdä AAA toiminassa/ohjelmoitavana. Onhan se ns. "pyhä graali".

Mielenkiintoinen projekti voisi olla yritää lisätä AAA tuki UAE emulaatoriin. Löytyyhän mess emulaatorista C65 prototyypin tuki.

Mutta valitettavasti AAA piirejä ei taida olla olemassa siinä tilassa että ne voitaisiin "reverenge engineerata" tai edes täysin valmiina.

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 13.38:   
Minä näen AAA:n kiinnostavana siksi, että se on aito jatkumo Amigalle. AAA-piirejä on olemassa ainakin kaksi täyttä settiä. Ne näkyvät mm. Deathbed Vigil videolla. Olivat ainakin silloin vielä toimivia.. en tiedä ovatko enään.

 

JPQ
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 14.04:   
Jani Kuituniemi: toisekseen siksikin vois sanoa että amigamaisuuksien
koodailu vaatii amigamaisuuksia tarjoavan raudan tai hirveästi prossu
tehoa ja sitä pitäis nyky malliin tuhlata.
ps. tuo video pitäs nähdä & kuulla joskus

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 14.12:   
JPQ: mulla on se Amiga Forever emulaattorin mukana tullut suht huono versio siitä. Katselin tuossa yksi päivä, että nyt sitä saisi DVD:llä suoraan Haynielta myös PAL-formaatissa. Kimppatilaus? :D 5+ kpl sai alennuksiakin..

 

itix
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 19.06:   
Ja missä ovat ne kooderit jotka koodaavat demoja ja pelejä AAA:lle?

 

JPQ
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 21.13:   
Jani Kuituniemi: muistelen boogien myyvän tuota joten en usko kimppa
tilaukseen omalta kohdaltani.

 

Hemmanderi
Sunnuntaina, 15. lokakuuta, 2006 - klo 22.15:   
http://www.amigahistory.co.uk/prototypes/nyx.html

Yksi myytiin eBayssä.

Mutta mikäli olen ymmärtästänyt, kyseessä ei ole valmis tuote:
http://www.amigahistory.co.uk/amigaaaa.html

Itix:

No ketä harrastelijaa ei kiinostaisi kokeilla mitä tuosta saisi ulos...

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 14.43:   
itix: Jos sellainen on, koodaajat tulevat itsestään. Katso vaikka mitä tahansa platformia. Ei millekään ole tekijöitä kun vekotin julkaistaan, mutta sen jälkeen, jos se on kiinnostava, tekijöitä tulee.

JPQ: joo.. kyllä Boogie myy. Itse katselin suoraan D.Haynien sivuilta, jossa hinnat ovat postikuluineen kympin pari halvempia kpl.

Hemmanderi: AAA-piirisarjasta tehtiin viimeisiä revisioita siihen aikaan kun C= meni nurin. Lähes valmis siis, mutta ei ihan :)

 

itix
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 16.18:   
"Jos sellainen on, koodaajat tulevat itsestään. Katso vaikka mitä tahansa platformia. Ei millekään ole tekijöitä kun vekotin julkaistaan, mutta sen jälkeen, jos se on kiinnostava, tekijöitä tulee."

Siinä on vain se ongelma että mitkään "AAA":lle tehdyt sovellukset eivät toimisi muissa koneissa. Ei WinUAE:ssa, ei Amigassa, saati sitten Amithloneissa ja vastaavissa. AAA tulisi myös häviämään suorituskyvyssä kaikille muille koneille paitsi oikeille Amigoille.

AAA olisi vain yksi epäyhteensopiva Amiga-klooni lisää. Vaikka se onkin Commodoren luomus niin yhtä hyvin siihen voisi laittaa jonkun Radeonin.

 

Hemmanderi
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 17.19:   
"Siinä on vain se ongelma että mitkään "AAA":lle tehdyt sovellukset eivät toimisi muissa koneissa. Ei WinUAE:ssa,"

Jonkun verran emulaatioita kirjoitaneena, en ymmärrä miksi AAA piiriä ei voisi emuloida/simuloida ?

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 20.17:   
itix: "Siinä on vain se ongelma että mitkään "AAA":lle tehdyt sovellukset eivät toimisi muissa koneissa. Ei WinUAE:ssa, ei Amigassa, saati sitten Amithloneissa ja vastaavissa. AAA tulisi myös häviämään suorituskyvyssä kaikille muille koneille paitsi oikeille Amigoille."

Minä en näe tätä millään muotoa ongelmana. Miksi niiden pitäisi edes toimia muussa kuin AAA-piirisarjallisessa koneessa? Sitä paitsi, jos tuollainen piirisarja tulisi niin eiköhän noi emulaattorit päivitettäisi tukemaan myös sitä. Jos suorituskyky olisi jotenkin kynnys-kysymys, niin ei meistä kukaan käyttäisi Amigaa ensinnäkään. Ihan höhliä argumentteja tommoset :P

 

jes
Maanantaina, 16. lokakuuta, 2006 - klo 22.11:   
Frn: "AAA ei ollut AGA-yhteensopiva."

Hemmanderi: "Mutta se on ECS yhteensopiva, ja olishan se hienoa nähdä AAA toiminassa/ohjelmoitavana. Onhan se ns. "pyhä graali"."

Pitääkö tämä paikkansa, tällöinhän AAA:n pitäisi olla alaspäin yhteensopiva AGA:a lukuunottamatta.

 

itix
Tiistaina, 17. lokakuuta, 2006 - klo 0.07:   
Jani & Hemmanderi:

"Jonkun verran emulaatioita kirjoitaneena, en ymmärrä miksi AAA piiriä ei voisi emuloida/simuloida ?"

Sitä voisi, mutta eri asia on toteuttaako sitä kukaan. Eihän WinUAE tue PowerPC-laajennuksiakaan.

 

jes
Keskiviikkona, 18. lokakuuta, 2006 - klo 20.42:   
Vaikka AAA piirit toteutettaisiin piireillä, niin ainakin AGA grafiikka pitäisi pystyä emuloimaan vieläpä suht. helposti. Konetehoahan nykyään on yllinkyllin. Sitäpaitsi millaisen PC koneen kanssa se ottelisi vähintään tasavahvasti tai Xbox:in tai PSx:n kanssa.

 

JPQ
Torstaina, 19. lokakuuta, 2006 - klo 17.13:   
Jani Kuituniemi: tottumus on tärkeää ja haluan tukea sitä mistä minun
on helpoin ostaa hinnat ei ole kaikki kaikessa.

 

Janne
Sunnuntaina, 22. lokakuuta, 2006 - klo 15.11:   
Jens on välillä kyllä kuumakalle, mutta mies osaa asiansa ja on ilo
katsella hänen tuotteitaan ja ideoitaan. Sopivasti retroa ja
ennenkaikkea enemmän toimintaa ja vähemmän puhetta, sitä
kaipaa tässä yhteisössä. Respect! :)

 

itix
Tiistaina, 24. lokakuuta, 2006 - klo 20.42:   
Sattumalta katsoin tänään tuon Billin ja Daven videon jossa ne esittelevät noita vanhoja Commodoren aarteita ja joukossa oli myös AAA-Amiga. AAA-emolevyjä on tehty ainoastaan kolme kappaletta eikä AAA-piirejä ollut tarpeeksi kuin kahteen prototyyppiin.

Sen sijaan C65-koneita olisi kuulemani mukaan ollut jopa pari tuhatta kappaletta?

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 25. lokakuuta, 2006 - klo 12.31:   
Aivan oikein, toimivia piirejä ei ollut kuin kahteen kolmesta AAA-emolevystä single-chip konfiguraatiossa. Jos halusi kaiken irti niin dual-chip moodissa niin lutikat eivät riitä kuin yhteen emolevyyn. Noita C65:ia tosiaan on lienee ainakin 200-300 kpl erilaisina revisioina ja toimivuus-asteina.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: