Oi niitä aikoja...

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2007 » Viestit 06/2007 asti » Oi niitä aikoja... « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

tomazkid
Torstaina, 17. elokuuta, 2006 - klo 17.50:   
http://www.ntrautanen.fi/computers/commodore/index.htm

 

Janne
Perjantaina, 18. elokuuta, 2006 - klo 0.15:   
Hieno saitti!

 

Suntax Error
Maanantaina, 4. syyskuuta, 2006 - klo 20.57:   
http://www.adressit.com/clehti

Löytyykö täältä osallistujia ?

 

itix
Maanantaina, 4. syyskuuta, 2006 - klo 21.15:   
Hieno idea. Pelkäänpä kuitenkin että tekijänoikeussyyt estävät julkaisun digimuodossa...

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 5. syyskuuta, 2006 - klo 8.40:   
Osallistuttu vaikka pelkään, että tekijänoikeudet tosiaan
saattavat estää tuon.

 

allu
Tiistaina, 5. syyskuuta, 2006 - klo 13.43:   
Allekirjoitin

 

itix
Tiistaina, 5. syyskuuta, 2006 - klo 14.26:   
Noh, allekirjoitin. Ei se ole pöllömpi idea kuitenkaan, toisin kuin joku "K&R uusintana"-vetoomus :-/

 

Syntax Error
Tiistaina, 5. syyskuuta, 2006 - klo 16.13:   
Tiedoksi:
Lähinnä tässä on ajateltu, että oikeuksien haltija luopuisi oikeuksistaan ja että saisimme ihan itse tehdä laillisesti lehdet digimuotoon. Uskoakseni oikeuksien haltijalla ei itsellä ole aikaa / haluja uudelleen julkaisua tehdä. Mikäli tämä vetoomus etenee sille asteelle, että lupa hommaan saadaan, olisi seuraava askel etsiä osaavia vapaaehtoisia PDF-Julkaisun tekiöitä ja alkuperäisten lehtien omistajia lainaamaan lehtensä lähdemateriaaliksi. PDF-osaajat ja lehtien omistajat voivat ilmoitella itsestään täällä tai osoitteessa:
http://commodore.sigmatic.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi

Adressin osoitehan oli:
http://www.adressit.com/clehti
(Anonyyminäkin voi osallistua)

Katsotaan nyt kumminkin ensin kuinka käy.

 

Jon
Tiistaina, 5. syyskuuta, 2006 - klo 21.07:   
Osallistuttu. Olisihan se kulttuuriteko...

 

Zabi
Sunnuntaina, 10. syyskuuta, 2006 - klo 23.11:   
Tuli tuossa kokeiltua tuota scannerin softaa niin sehän osaa sylkäistä suoraan PDF muotoon. :)
AmigaActive 9/2000 Tuli tuollainen väännettyä sitten. 150 dpi tarkuudella ja väreillä kaikki sivut, jos ottaisi sivut irti toisistaan (niiteistä) saisi nuo sivujen "sisäreunat" suoraan. Nyt muutamissa sivuissa "kiero" reuna.

 

macce2
Maanantaina, 11. syyskuuta, 2006 - klo 3.11:   
Entäpä Mikrobitin vanhemmat (ja vanhimmat!) lehdet, olisihan niitäkin kiva saada
pdf-muodossa..?

 

macce2
Maanantaina, 11. syyskuuta, 2006 - klo 3.12:   
@Zabi

Kiitos, lisää noita AA-lehtiä PDF:nä ! ;-)

 

Syntax Error
Maanantaina, 11. syyskuuta, 2006 - klo 17.33:   
"Entäpä Mikrobitin vanhemmat (ja vanhimmat!) lehdet, olisihan niitäkin kiva saada
pdf-muodossa..?"
Vuodesta 94 alkaen noita jo onkin. Mikrobitin sivulta noita vanhempia ei ole nähtävissä, mutta niitä saattaa saada vielä MB:ltä ostettua. Paketti oli 2:n CD:n kokoelma. Siinä on 94-2000 numerot. Vanhempia ei mikrobitin toimesta ole PDF-muotoon tehty.

 

Syntax Error
Maanantaina, 11. syyskuuta, 2006 - klo 17.48:   
Lisään edelliseen, että 94 ja taisi vielä 95 numeroissa olla se Amiga-osio. Pitänee katsoa noista omista PDF-lehdistä, jos laittais ne ihan omaksi pdf- tiedostoksensa. Mikrobitillä on niiden oikeudet, mutta voisivat ehkä antaa laillisesti sen jakoon. Varsinkin, mikäli C= PDF-lehtihanke menee ensin läpi. Hienointa olisi tietty jos koko 80-luvunkin saisi PDF-muodossa.

 

Zabi
Maanantaina, 11. syyskuuta, 2006 - klo 18.51:   
: Kiitos, lisää noita AA-lehtiä PDF:nä ! ;-)

Tuo oli ainut :|
Tokihan niitä voisi skannailla jos olis lehtiä! ;-)

 

macce2
Tiistaina, 12. syyskuuta, 2006 - klo 1.47:   
@Zabi

Mulla olis lehtiä, muttei skanneria :-)

 

Jupp3
Tiistaina, 12. syyskuuta, 2006 - klo 9.37:   
Zabi: Missäs päin asustelet? Itsekin voisin varmaan lainailla lehtiä skannattaviksi...

 

Syntax Error
Tiistaina, 12. syyskuuta, 2006 - klo 15.54:   
Mikrobitin taholta vihreä valo vilkahtelee C= -lehden uudelleenjulkaisun puolesta !
Asian juridillsta puolta selvitellään. Ositaisesti kädenvääntö on siis tuottanut jo tässä vaiheessa tulosta.
Kiitän kaikkia adressiin osallistuneita.

 

Apache
Tiistaina, 12. syyskuuta, 2006 - klo 18.24:   
Mulla on scannerit. Useampiakin..... kaikki scasi-versiooita :) jos joku asunee Maunulan lähellä hesassa niin tänne voipi tuoda lehtiä. ne scannataan...

 

Zabi
Tiistaina, 12. syyskuuta, 2006 - klo 20.38:   
Jyväskylässä asustelen ja voin skannailla, töistä löytyy mustavalko monitoimivehjes jolla lukaisee lehden n. 3 minuutissa. :)
Olettaen että lehden saa "purettua".
Ja vuodenvaihteen jälkeen kun liisinki loppuu ko. vehkeestä tulee värikone tilalle.

Eli mustavalkoiset tulee nopeasti, värilliset ainakin tämän vuoden puolella hiukan hitaammin. :)

http://www.amazon.com/Canon-CanoScan-N650U-Flatbed-Scanner/dp/B00004Y66R
Tuollainen olisi myydä kiinnostuneelle, jäi nyt turhaksi kun ostin monitoimivehjeksen.
Myös postilla voi laittaa lehtiä tulemaan niin skannalen kyllä. :)
Osoitteen saa kysymällä lindg(a)hotpop.com

 

Jon
Keskiviikkona, 13. syyskuuta, 2006 - klo 10.58:   
Syntax Error: loistava juttu. Minun C=-lehdet joutaa myös skannaukseen (Oulun seudulla) jos tarvitaan. En muista tosin vuosikertoja...

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 13. syyskuuta, 2006 - klo 13.08:   
Upeaa jos C= lehdet todellakin saadaan digiaaliseen muotoon
luettaviksi! Mulla on melkeen ne kaikki, kylläkin, mutta osa
numeroista puuttuu, joten hienoa jos tämä onnistuu :) Voin
myös tarvittaessa lainata lehtiä skannauta varten.

 

Syntax Error
Keskiviikkona, 13. syyskuuta, 2006 - klo 16.04:   
Tarkennetaan vielä, että Mikrobittillä suhtaudutaan hankeeseen nyvin positiivisesti. Mikrobitillä ei ole itsellä resursseja uudelleenjulkaisua tehdä.

Sen suhteen, että saisimme itse julkaisun tehdä, mikrobitin päätoimittaja selvittää asiaa ja on luvannut ilmoittaa kantansa kun juridinen puoli on selvillä.

Mikään ei siis ole vielä varmaa, mutta kuten mainitsin, vihreitä valopilkaduksia näkyy hankkeelle. Sekin on jo huomattavasti enemmän, kuin selvästi ilmaistu jyrkkä ei.

Toivotaan, että päättipä asiasta viimekädessä sitten mikrobitin päätoimittaja tai jokin muu taho, että lupa sadaan. Veikkaisinpa muuten, että kävi miten kävi, niin digiversioita alkaa netistä löytymään. Toivokaamme vain, että saisimme laillisen mahdollisuuden suorittaa hanke. Tämäkin ajattelutapa voisi jouduttaa lupaa...

"Myönnetään nyt sitten, kun scannailee ne pirut ne lehdet joka tapauksessa.." :D

 

Esa Haapaniemi
Keskiviikkona, 13. syyskuuta, 2006 - klo 16.46:   
Minulla olisi muuten suomessa suht harvinaista Amigalehteä (AmigaShopper) yli 2 vuosikertaa. Keneltäkähän tuon skannaamiseen voisi kysellä lupaa? Ko. lehti on pelikäyttöön kelpaamaton, kun siinä on vain kovojen ja hyötysoftien testejä sekä ohjelmointikursseja (+brittiläisiä mainoksia).

Samaten muutamasta amerikkalaisesta lehdestä on "edustava" valikoima. Olisiko kukaan kiinnostunut lukemaan Scientific Amigania?

Noista saisi varmasti ihan kansainvälisesti suositun webbisivun...

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 13. syyskuuta, 2006 - klo 17.18:   
^ Ehdottomasti kiinnostaa.

 

Odysseys
Perjantaina, 15. syyskuuta, 2006 - klo 13.18:   
Ehdotomasti kiinostaa. Kaikki Amigaan ja C=:een liittyvä!

 

Syntax Error
Lauantaina, 30. syyskuuta, 2006 - klo 14.26:   
C= lehden uudelleenjulkaisun päätöksestä uskoakseni piakkoin saamme lopullista tietoa. Ilmoittelen tännekkin, kunhan tieto tulee. Fmatic on lopettanut adressin nimien keräämisen ja aikoo lähettää lopullisen listan oikeuksien haltijalle. Nyt viimeistään peukut pystyyn, että myönteinen päätös tulisi. Vetoomuksen oli allekirjoittanut 194 henkilöä. Minä kiitän kaikkia osallistuneita.

 

Esa Haapaniemi
Sunnuntaina, 1. lokakuuta, 2006 - klo 16.06:   
Minä lähetin jo pari viikkoa sitten kyselyt muutamille amerikkalaisille ja brittiläisille kustantajille kyselläkseni mahdollisuuksia niitten vanhojen lehtien muuntamiseen. Ei ole tullut mitään vastauksia.

 

JPQ
Sunnuntaina, 1. lokakuuta, 2006 - klo 18.24:   
Esa Haapaniemi: joskus asiat kestää. Toisekseen millä tavoin lähetitt
? kun ainakin eräs suomalais firma puhuu kyllä puhelimessa vuolaasti
mutta sähköpostiin ei saanut vastauksia...

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 1. lokakuuta, 2006 - klo 19.05:   
Toivotaan parasta tuon C= lehden suhteen :)

 

The Real J.
Keskiviikkona, 4. lokakuuta, 2006 - klo 13.16:   
Meikältä taitaa löytyä useampikin numero tuota AmigaActivea (ellen ole heittänyt pois tilan puutteen takia). Tuli oikein tilattua tuo lehti siihen asti että se meni nurin. Jollen ihan väärin muista niin tuli kaikki numerot jostain ysistä alkaen. Joitain vanhoja C-lehtiäkin löytyy, joskin valtaosa pahasti rikkinäisiä tai/ja puutteellisia (kannet tms. puuttuu). Myös vanhoja Amiga Formateja ja CU Amigoja löytyy. Tallessa on myös melkoinen valikoima noiden lehtien (AmigaActive, CU Amiga ja Amiga Format) kansiromppuja, olenkohan heittänyt mitään pois...

 

Mika
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 11.40:   
Muistaako kukaan tai löytyykö keneltäkään muuten hakkeri lehteä? Sellainen erikoisuuskin taisi ilmestyä muutaman numeron verran. Itse ostin numeron ja tilasinkin, mutta koskaan ei lehteä tullut :( Olisi mukava kuulla tämän lehden historiasta enemmänkin.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 13.35:   
Ei ole, mutta sitä Mikrobittiä edeltävää Printti-lehteä löytyy
useampikin numero :) Samaten tuota AmigActivea, CU Amigaa ja
AmigaFormattia on aika isot kasat :)

 

Mika
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 13.56:   
Minä vuosina toi Printti ilmestyi?

 

jansa
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 14.04:   
Fennican mukaan Printistä ilmestyi numerot 1984:1 ja 1985-1987: 1-20.

 

JPQ
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 14.08:   
no 1987 ainakin :) meillä on jossain ja on muuten kuivahko lehti
vaikka myönnän että jos on spectrum tai spectravideo tai muu msx ehkä
atarikin voittaa mikrobitin.

 

jansa
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 14.15:   
Hakkeri-lehdestä löytyy tietoa osoitteesta http://www.devili.iki.fi/library/publication/186.en.html

 

Jope
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 14.36:   
Itsekin olin Hakkeri-lehden tilaaja..

Kyseessähän oli Kauko Juhantalon pojan Klaus Juhantalon firman julkaisema lehti.. Aikamoisen PC-painotteinen, muutama sana Amigasta aina silloin tällöin.

Yhtäkkiä se vaan loppui, kukaan ei koskaan kertonut miksi. Devilillä taitaa olla kaikki julkaistut numerot listoillaan.

Klausin firma näyttää olevan edelleen pystyssä ainakin internetissä.. http://www.casamedia.fi/

Jo Hakkeri-lehden aikoihin tekivät Windowsille noita yritysohjelmistoja..

 

Jarmo Piippo
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 14.50:   
Muistaako kukaan hyötyohjelmapainotteista Amiga World -lehteä? Itse ostelin tuota 90-luvun alussa, kunnes se lopetti, kansidisketillisten lehtien vallatessa markkinat.

Ja entiseltä Vic-20-käyttäjältä löytyy tottakai muutama numero kotimaista, legendaarista Poke & Peek -lehteä. ;-) Nuokin olisi mukava joskus nähdä kaikki numerot.

Hakkerista oli muuten jossain vanhassa Sakussa arvostelu, lehden ensimmäiset numerot saivat siinä murskahaukut (muistaakseni).

 

jPV
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 16.33:   
Toki.. Amiga World oli hyvä ja ammattimaiselta tuntuva lehti. Jenkkiläinen vissiin oli?

 

JPQ
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 17.13:   
Tuo hakkeri lehti mitä olen nähnyt kyllä mollas yhdessä numerossa niin
pahasti amigaa että raivostutti.

 

The Real J.
Perjantaina, 6. lokakuuta, 2006 - klo 21.26:   
Jeps, Amiga World oli aika asiallinen lehti. Itselläni on kotopuolessa muutama numero tallessa.

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 30. lokakuuta, 2006 - klo 20.30:   
Onko tästä C= lehtien uudelleen julkaisusta mitään uutta tietoa?

 

Syntax Error
Perjantaina, 3. marraskuuta, 2006 - klo 22.38:   
C= lehden uudelleenjulkaisuun ei ole vieläkään saatu mitään vastausta. Hiukan on alkanut epäilyttää, että oikeuksien haltijan taholta homma olisi "unohtunut".. Taitaa olla helpompi vain "unohtaa" hanke, kuin antaa kielteinen päätös ja suututtaa iso sakki. Ajatuksen puolellahan on ollut ihan vaikutusvaltaistakin väkeä. Ainakaan kovin vakavasti oikeuksien haltija ei hankkeeseen ole suhtautunut, kun antaa vastauksen viipyä.

Toivotaan, että jotain vastausta saamme. Se kielteinenkin päätös olisi sentään kuitenkin noteeraus asiaan ja osoitus asian käsittelemisestä. Luulisi kyllä että tässä ajassa jotain olisi saatu asian tiimoilta päätettyä.

Ilmoitan kyllä heti, mikäli jotain vastausta saamme. Eli peukaloiden pyörittely jatkuu. Valitan.

 

Janne
Lauantaina, 4. marraskuuta, 2006 - klo 0.11:   
"Lehtimiespäiviltäni" muistan että vanhemman lehtimateriaalin
(ennen 90-luvun puoliväliä) tekijänoikeuksien kanssa on se
ongelma, etteivät lehtitalot välttämättä omista oikeuksia
elektroniseen uudelleenjulkaisuun vaan ainoastaan
paperijulkaisuun. Tarvittaisiin kaikkien artikkeleiden kirjoittajien
luvat että uudelleenjulkaisu elektronisesti onnistuisi, mikä tietysi
on mahdotonta. Tämä voisi koskea myös C=lehteä, mutta en tiedä.

 

Jakodemus
Lauantaina, 4. marraskuuta, 2006 - klo 10.31:   
Jos Mikrobitillä ei lehtiin ole oikeutta, niin kukaan tuskin myöskään valittaa asiasta jos lehdet julkaistaan netissä ilmaiseksi.

 

jansa
Lauantaina, 4. marraskuuta, 2006 - klo 11.04:   
Hesarissahan oli viikko sitten juttua, että Bitti ja Hifi-lehdet yhdistyvät. Ehkä siellä on toimituksessa tuon asian tiimoilta vähän plasmat sekaisin?...

Olen myös kuullut tuon Jannen mainitseman asian tekijänoikeuksien suhteen. Bittiläisillä ei mahdollisesti ole oikeuksia tosiaan kuin paperijulkaisuihin.

 

JPQ
Lauantaina, 4. marraskuuta, 2006 - klo 20.13:   
Jansa: jo nyt on hifi ja bitti yhdistyy no toivotaan että saadaan
sitten hifi lehti tason näyttötestejä ja äänikortti testejä myös. Tai
sitten hifi hinta luokan tietokone paketti testejä tyyliin testasimme
50000euron kotipceet.:)

 

Frn
Lauantaina, 4. marraskuuta, 2006 - klo 22.56:   
Voi video jos tuon tekevät. Täytyy katsoa mitä tapahtuu, mutta voi olla, että ei tatrtte tilata enää. Hifi on ihan x puiseva lehti.

 

Seppo
Lauantaina, 4. marraskuuta, 2006 - klo 23.36:   
Minusta MikroBitti on jo aikoja sitten hukannut identiteettinsä, joten empä voi sanoa, että tuo fuusiouutinen surettaisi...

 

hooligan/dcs
Sunnuntaina, 5. marraskuuta, 2006 - klo 2.31:   
Lopetin Hifin tilaamisen jo toistamiseen. Aattelin notta josko se olis muuttunut ihmisystävällisemmäks vuoden tauon jälkeen.. no ei.

Ja mikropilttiä en ole lukenut kymmeneen vuoteen. Hifi-lehti pilasi ittensä siitä mitä se oli .. hemmot kasvaneet liian elitisteiksi ja journalistinen kertomisentaito kadonnut.

 

Patte
Sunnuntaina, 5. marraskuuta, 2006 - klo 12.15:   
Bitti on edeleen ylivoimaisesti paras tietokonelehti, nämä muut Tietokone ja MikroPC ovat lähinnä yritysjohdolle suunnattuja mitäänsanomattomia julkaisuja.

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 5. marraskuuta, 2006 - klo 13.23:   
Mikrobitti lakkasi olemasta vakavasti otettava kotitietokone-lehti 90-luvun alkupuolen jälkeen. Syitä siihen on monta mutta mm. kaikkien muiden koneiden katoaminen (heijastelee tietysti markkinoita, mutta kuitenkin), kaikkien tee-se-itse juttujen katoaminen, kunnollisten esim. ohjelmointi ja laitteisto-tekniikka juttujen katoaminen. Tilalle otettiin ne ainaiset 2-3 kertaa vuodessa olevat "näin asennat kiintolevyn" ja "emolevy testi" ja "x Windows vinkkiä" tyyppiset artikkelit joista ei ole hyötyä kuin korkeintaan täysille ummikoille, joilla ei pitäisi tietokonetta olla ensinnäkään tai muillekin ihmisille korkeintaan sen ensimmäisen kerran. Sen jälkeen se on samaa kamaa uudessa paketissa ja siitä ei hyödy kukaan.

Ihan vain minun mielipiteeni.

 

Boogie
Sunnuntaina, 5. marraskuuta, 2006 - klo 17.30:   
Mjicro Biltti tai -söft, samaa bakkowinpaagelsia since 199x. Kuvittelin aikanaan nimen merkitsevän kotimikroilijan hetkellistä uppoutumista moninaisten aiheiden ja harrastusten syvyyksiin, toisin vain kävi. Ehkä omistajataho aikanaan erehtyi luulessaan nimen merkitsevän yhteyttä, eikä Kukaan huomannut korjata Mikro:n tarkoittavan sananmukaisesti kotimikroja :-9
Ainoat kiinnostavat asiat minulle ovat olleet jotkut ajankohtaisjutut, muuten lehti on ollut kuin vanhoja juttuja uusilla numeromääreillä varustettuina, kuten 400MHz, 1.2GHz,...
Kuten myös,.. Mielipiteeni vain.

 

MarkoS
Sunnuntaina, 5. marraskuuta, 2006 - klo 18.41:   
Jos jotain mikrobitissä on vialla, niin valtakunnallinen kauppatesti. Jo lähtöasetuksiltaan testi on turha. Kuluttajana minulla on varsin selkeä kuva lähialueen tietokonekauppojen tasosta, eikä pahemmin lohduta jos jostain hevonkuusesta löytyy parempi tai huonompi kauppa. Myös toteutus on kyseenalainen. Olettaen että joku ei ole tutustunut lähialueen kauppoihin, mitä johtopäätöksiä hän voi tehdä jos useammasta kaupasta vain yksi tai kaksi on arvosteltu? Lisäksi arvosteltujen kauppiaiden osalta testattaessa on voinut olla hyvä tai huono päivä. Kaiken huipuksi tämä pohjanoteeraustesti on käsittäkseni aikamoinen rahareikä mikrobitille.

 

JPQ
Sunnuntaina, 5. marraskuuta, 2006 - klo 21.30:   
MarkoS: lisäksi jossain kaupoissa pärstäkerroin ratkaisee eli
tietyn tyypin tyyppi saa parempaa palvelua ihan ulkonäön takia kait...
PS. kaiken huippu oli Bulldogin haukkuminen ei kertaakaan heistä
mitään valittamista.

 

Frn
Sunnuntaina, 5. marraskuuta, 2006 - klo 23.07:   
Bitti on kuitenkin nostanut tasoaan niiden pohjanoteerausvuosikertojen jälkeen, tosin eihän se entiseen loistoonsa ole päässyt. Ihan kohtuullisen mielenkiintoista juttua välillä ja monia hyviä toimittajia. Bitti tulee selailtua läpi, sellaiseen se on sopivan kevyt paketti, vaikka harvemmin siellä mitään todella mielenkiintoista on.

Hifiä en jaksa edes selailla, vaikka aihe on sinäänsä mielenkiintoinen. Sen lukeminen on vähän kuin styroksia söisi. Samaan sarjaan menee nämä Tietokone ja Prosessori vai minkä nimisiä ne nyt ovatkaan nykyisin.

C=lehti oli rautaa. Onneksi ne löytyvät hyllystä.

 

Janne
Sunnuntaina, 5. marraskuuta, 2006 - klo 23.48:   
MarkoS: En ole koskaan ollut moisia kauppatestejä tekemässä,
mutta niitä lukeneena tulisi mieleen että eikö niillä silti ole
informaatioarvoa? Nimittäin ne tuovat esiin asioita, joita olisi
kuluttajan hyvä pistää merkille kaupoissa asioidessaan. Toki
yksittäistapauksissa kertovat myös kauppojen plussista ja
miinuksista, mutta se jäänee viittellisemmäksi koska kauppojen
syvällinen vertailu vaatisi aika paljon enemmän... Mielestäni
tuollaiset jutut ovat ehkä parhainta antia, onhan niissä kerrankin
jalkauduttu maailmaan tekemään melkeinpä tutkivaa
journalismia.

Eivät ne minulle ainakaan ole koskaan edustaneet totuutta, että
tuolla asioin ja tuolla en. Kauppoja kun on niin paljon, samoin
asioita joita vertailla ja painottaa. Mutta maanlaajuisesta
katsauksesta voi poimia esiin itselleen tärkeitä asioita ja
suhteuttaa niitä omiin kauppakokemuksiinsa. Kyllä minä ainakin
olen siitä ollut jotain tietohyötyä aikoinaan saavinani. :)

Viihteestä nyt puhumattakaan. Onhan niissä se tirkisteliaspektikin.

 

Janne
Maanantaina, 6. marraskuuta, 2006 - klo 0.07:   
Sikäli mikäli asioita takavuosilta muistan ja nykyisinkin
lähipiiristä olen juttuja kuullut, niin MikroBitin suunnanvaihto
(joka siis jatkuu edelleen kuten huomaatte) vuosien saatossa on
kyllä ihan tietoinen ja tiedostettu asia. Ymmärrän hyvin tässäkin
ketjussa olevia mielipiteitä, osasta olen tai olen ollut ihan samaa
mieltä. Jotain on varmasti menetettykin. Menestynyt silti.

En itse jaksa enää 2006 assosioida hirveästi tunnetta tähän.
Suurin kaipuu vanhaan on silkkaa nostalgiaa. Kotimikroilla ja
Bitillä oli itselleni 80-luvulla kasvaessa suuri vaikutus, eikä sitä
voi olla kaipaamatta. Toisaalta ymmärrän että tietotekniikka ja
sen kosketus tosimaailmaan on muuttunut sittemmin hurjasti.

Ennen kyse oli etevien pikkupoikien ja vihkiytyneiden gurujen
salatieteestä, nykyisin kaikenlaiset ihmiset surffaavat,
verkkopelaavat, kuvankäsittelevät, digikuvaavat, tekevät
pelitasoja ja mitä milloinkin... Tekevät asioita, joita voisi
rinnastaa 80-luvun tietokoneharrastajien tekemisiin (samoja
juttujahan sitä tehtiin, vain teknisemmin).

Jotainhan siinä on erilaista kun telkkarihaastatteluissa kotiäidit
ja papit yhtä lailla istuvat iltaisin "koneella". Vielä 1990-luvun
alkupuolella Internet oli osa tätä teknisten ihmisten
salamaailmaa, nykyisin nettiosoitteita on maitotölkissä.

***

Eipä silti, erottaahan edelleen niitä tavallisia bittien tallaajia ja
todellisia tietokoneharrastajia paljonkin. Netistä löytyy paljon
saitteja, jotka on kohdistettu jälkimmäisille, ei ensimmäisille.
Kyllä se ero löytyy edelleen mainstreamin ja gurujen väliltä,
mutta se on vähemmän dramaattinen kuin oli aikoinaan. Mikä
sitten olisi sen tosiharrastelijan lehden markkinarako Suomessa
ja mitä aiheita lehdessä olisi, en tiedä. Kiinnostunut voisin olla.

Ennen myös tietokoneilun mainstream oli erilainen. Ei ihme että
moni kokeili ohjelmointia kun esim. Commodore 64 boottasi
suoraan basiciin. Nykyisin mainstream on vähemmän
teknisempi, ja tätä todellisuutta myös lehdet kuvastavat.
Ainahan MikroBitti oli kotimikroilin mainstream-lehti. Se
mainstream vain oli kovin erilainen juttu silloin 1984.

Muistan ostaneeni ensimmäisen MikroBittini koska siinä oli
listaus Commodore 64:n sprite-editorille. Maailma oli erilainen.

***

Journalistisesti kyllä tietokonelehdistökin on kehittynyt todella
paljon. Kun lukee kriittisesti 80-luvun kirjoittelua, niin osa siitä
on kyllä armotonta soopaa. Siis en tarkoita niinkään sisältöä
vaan taitoa kirjoittaa, jäsennellä. Siitä oli ammattimainen
lehdenteko paikoin kaukana. Sama koskee esim. peliarvosteluita,
olivat aika karmeita pahimmillaan. Nykyisin kun lukee jotain
Pelit-lehteä tms., niin siitäkin taiteesta on tehty paikoin ihan
ammattimaista toimintaa. Jotain on vuosikymmenissä opittu!

 

Tohtori AivoTurmio
Maanantaina, 6. marraskuuta, 2006 - klo 13.34:   
Oli asiasta samaa mieltä tai ei, niin Jannen kirjoitus oli jokatapauksessa hyvin kirjoitettu.

Kiitokset Janne. Tuli taas pitkästä aikaa oikein sellainen teksti jota lukiessa suorastaan nautti siitä kokemuksesta.

Mitä tuohon kauppa-arvosteluun tulee, niin olen jossain määrin Jannen kanssa asiasta samaa mieltä, vaikkakin siinä on suuria ongelmia. Kuten muistaakseni viimeisimmässä tai sitä edellisessä kun yhdessä liikkeessä oli omistaja ollut kipeänä, niin oli sitten joku pikasijainen tuuraamassa. No mitenkö kävi?

no sijainen (mikä lie mummon kaima veljen naapurista) sitten tössi koko homman ja nyt liike sai sitten jonkun tyyliin kaksi tähteä ja haukut. Tässä kohtaa Mikropiltti olisi voinut sen verran arvostelukykyään käyttää, että olisi kyseisen liikkeen jättänyt arvostelematta kokonaan. Kun paikalla ei kerta ollut vakihenkilökuntaa, jolloin palvelutaso ei tosiassa käynyt selväksi, ja lisäksi kun MB leima on kuitenkin jossain määrin aika vaikutusvaltainen, niin kun MB leima sanoo että kakka pulju, niin veikkaan että myynti laskee rajusti.

 

jansa
Maanantaina, 6. marraskuuta, 2006 - klo 13.41:   
Hifin lopettamisesta on aika vilkasta keskustelua ollut alan palstoilla. Vastavetona lopettamiselle on ilmeisesti syntymässä uusi hifilehti: hifi-maailma (http://www.hifimaailma.fi/). Joulukuusta alkaen nykyisen Hifin tilaukset muuttuvat Mikrobitiksi. Bittiin varmaankin tulee sitten joku hifiosio tjms. Yhdistynyt Bitti ja Hifi lähtevät ilmeisesti kisaamaan Tekniikan maailman kanssa :/ Et sillee. Lisää mm. Markkinoinnissa&Mainonnassa (http://www.marmai.fi/doc.te?f_id=1051538&s=r).

 

itix
Maanantaina, 6. marraskuuta, 2006 - klo 15.45:   
MikroBITTI oli hieno lehti 80-luvulla mutta sama konsepti ei toimi 2000-luvulla. Internet on paljon parempi tietolähde mutta toista oli ennen kun ohjelmointipulmiinkin kysyttiin vinkkejä postipalstan kautta...

 

itix
Maanantaina, 6. marraskuuta, 2006 - klo 15.51:   
Ehkä voisi jo alkaa povaamaan perinteisten harrastelehtien kuolemaa ja maksulliset harrasteportaalit joissa on toimituksellista sisältöä tekevät tuloaan.

 

Janne
Maanantaina, 6. marraskuuta, 2006 - klo 16.39:   
Tohtori:

Kiitos kommenteista!

>Mitä tuohon kauppa-arvosteluun tulee, niin olen
>jossain määrin Jannen kanssa asiasta samaa
>mieltä, vaikkakin siinä on suuria ongelmia.

Totta. Juuri tuo satunnaisuus tuloksissa vaivaa minunkin mieltäni. Vaatisi todella paljon tehdä kattavaa arviointia liikkeestä, paljon enemmän kuin yksi tai kaksikaan pistokäyntiä kertoo. Siksi tuollaisten juttujen arvo jää muualle.

Paha juttu tietysti jos liikkeen maine saa kohtuuttoman kolauksen vain yhden ikävän tapauksen vuoksi!

 

PR
Tiistaina, 7. marraskuuta, 2006 - klo 3.04:   
Olis mm. AmigaFormatteja(tilailtu alusta loppuun),espanjalaisia Amiga lehtiä, Cu:ta ja Actionia ennen Digitalia, MikroMarttia, Printtiä ja Bittiä "kulta-ajoilta". Sata kiloa ainakin;) Onneksi TA (tilattu tietty)
laittaa PDF - muodossa loppuunmyydyt numerot.
Scannaus on varmaan ihan laillista mut en tiedä julkisemmista levityksistä? C= lehtiä mielellään lukisin kun ei ole kuin muutama kun en asunut Suomessa niihin aikoihin.

Tilasin Bitin huvikseni kymmenen vuoden tauon jälkeen kun Amigajutut kutistui yli puolesta lehdestä yhteen sivuun. Ompa mennyt ihme windows/digitv lehdeksi koko painos. Missähän se mikro sitten on... Jotain linuxia ja macciä välillä on sentäs. Kaikki kun ei sen Vistankaan perässä taida tulla juoksemaan. On se muuten ihan ok luettavaa, kohta kyllä loppuu taas tilaus. Kirjastoihin tuli ennen ainakin pari Amigalehteä joita kävin lukemassa. Mitenhän niille on käynyt jos vaikka kävis hakemassa? Taidampa laittaa muuten heti postia!

 

mkl
Maanantaina, 13. marraskuuta, 2006 - klo 0.58:   
"tietokonelehdistökin on kehittynyt todella
paljon ... 80-luvun kirjoittelua, niin osa siitä
on kyllä armotonta soopaa. Siis en tarkoita niinkään sisältöä ..."

Pelitys-lehdet ne on pelkkää soopaa ja hypetystä, kaikkine 91%:prosentteineen. Joskus Bitin, Printin yms. alkuvuosina homma oli asiallisempaa.
Mutta paljon lehtien sisällöistä on ollut aiemminkin sisällön puolesta ihmehöttöä, tai vähintäänkin tupeksittua.

 

Anu Seilonen
Keskiviikkona, 17. tammikuuta, 2007 - klo 19.07:   
Suljettu spammin vuoksi.