Amiga mikrobitissä 1/2006, ainakin me...

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2006 » Viestit 07/2006 asti » Amiga mikrobitissä 1/2006, ainakin melkein « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Piru
Maanantaina, 2. tammikuuta, 2006 - klo 11.42:   
http://www.iki.fi/sintonen/pics/piltti_1_2006.jpg

 

itix
Maanantaina, 2. tammikuuta, 2006 - klo 13.20:   
*sigh*

 

macce2
Maanantaina, 2. tammikuuta, 2006 - klo 14.10:   
joo, täytyypä tunnustaa syyllisyyteni tuohon.. ;-)

 

mkl
Maanantaina, 2. tammikuuta, 2006 - klo 14.31:   
Mihinkäs koira karvoistaan pääsee?

Legenda kertoo, että Neuvostoliiton aikaan Leningradissa saattoivat miliisit ottaa humalaisen suomalaisen vodkaturistin kiinni huonosta käytöksestä johtuen ja ajaa pään puliksi ja pistää putkaan virkoamaan. Ja tietysti jokainen suomalainen turisti joi paljon halpaa vodkaa ja käyttäytyi huonosti. Huonosti käyttäytyvä suomalainen vodkaa tai muuta väkevää juova turisti on yhäkin olemassa, mutta mistäpä löytyisi nykyaikana Mikro-Bitille oma Neuvostoliitto?

 

JPQ
Maanantaina, 2. tammikuuta, 2006 - klo 14.52:   
macce2: jaahas sinäkö tuon teit. Hyvä jos eikun lisää jatkossakin.

 

KimmoK
Maanantaina, 2. tammikuuta, 2006 - klo 15.04:   
Kun/jos AOS4+ halfdecent rauta on suomessa saatavana ei liene mikään mahdottomuus saada artikkeli julkaistuksi useammassakin suomalaisessa ATK alan lehdessä.


MB tilaus loppui kun Amiga palsta loppui. Ja yhtään irtonumeroakaan en ole sittemmin ostanut. (lainalehtiä kylläkin lukenut) Se ei vain mitään autakaan.... tai no on ollut paremmin rahaa Saku jäsenmaksuun & Saku reissuihin!!!

 

sloxa
Maanantaina, 2. tammikuuta, 2006 - klo 21.06:   
sama täällä.. kun Mikrobitistä tuli Windows/Pc bitti niin loppui tilaus siihen.

Hyvä lehti oli kun aikoinaan kertoi paljon eri tietokoneista ja oli vertailuja.. nyt pelkkää peesee roskaa ja konsoleita.. samaa kökköö kuin kaikissa muissakin peli lehdissä.

 

Jupp3
Maanantaina, 2. tammikuuta, 2006 - klo 21.49:   
>nyt pelkkää peesee roskaa ja konsoleita..

Tosin täytyy tunnustaa, että mikrobitti on edelleen mielestäni paras (vähiten huono?) kotimainen painettu tietokonelehti...

 

Karpow
Maanantaina, 2. tammikuuta, 2006 - klo 22.30:   
Ihan asiallinen kirjoitus. En ymmärrä tätä nykypäivää, että miksi kaikki lehdessä pitää käsitellä valtavirtaa. Ihan mielellään itse luen kaikista muistakin, vähemmän käytettävistä marginaalilaitteista. Haluan tietoa ja lukea muista vaihtoehtolaitteistoista ja ohjelmistoista.

Väittäisin, että Apple on Suomessa yhtä harvinainen kone kuin Amiga. Sillä erotuksella ilmeisesti, että Applea käytetään pääasiassa työpaikoilla, Amigaa taas harrastajapiireissä. Olen nähnyt elämäni aikana yhden ainoan Apple-jälleenmyyjän. Se oli muistaakseni ylä-asteen luokkaretkellä Helsingissä 1991.

Kuin oikein ärsytykseksi MB lätkäisi tuohon palautteen ylle A1000:sen kuvan, eli todellisen blast from the pastin. Kuvaa hyvin miten kyseisen lehden toimitus on ajan hermolla Amigan osalta. Tuskinpa tietävät mitään esim. AmigaOnesta tai OS4:sta.

Oma MikroBitti-tilaukseni päättyi myös siihen vuoteen, kun Amiga heivattiin ulos lehdestä lopullisesti. Oliko se nyt sitten 1998. Taisi olla.

Uskallan väittää, että moni entinen Amigisti lukisi mielenkiinnolla Amiga-aiheisia juttuja MikroBitistä, nykyisistä puhumattakaan. Lehti on kuitenkin niin paksu, että kaksi-kolme, ehkä jopa neljä sivua Amiga-asiaa ei todellakaan olisi liikaa vaadittu. Jopa C64 retrokorneri olisi paikallaan. Sillähän kuitenkin lähes jokainen meistäkin aloitti tietokoneharrastuksensa. Taatusti monella venähtäisi suu auki hämmästyksestä, kun lukisivat esimerkiksi testin Contikista. x)

Siis ehkä viisi sivua. Viisi vaivaista sivua. Onko se todellakin liikaa toivottu? Paljonko Bitissä on sivuja nykyään? En tiedä, kun en edes muista koska olen viimeksi kyseistä läpyskää kädessäni pitänyt.

 

hooligan/dcs
Maanantaina, 2. tammikuuta, 2006 - klo 22.48:   
>Tuskinpa tietävät mitään esim. AmigaOnesta tai OS4:sta.

Taitaa Seppo olla vaan parempi ettei MB aikanaan seurannut aktiivisesti Amigan ympärillä tapahtuvia asioita.. olis nauranu puoli suomea niille toikkaroinneille :)

 

mkl
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 2.30:   
"En ymmärrä tätä nykypäivää, että miksi kaikki lehdessä pitää käsitellä valtavirtaa."

You misspelt "valtavirtsaa". Hope this helps.
Jos television reality-showt tulisivat telkusta ulos kätevässä paperimuodossa, niin ne voisi työntää samaan silppuriin kuin seiskat, mikrobitit, katsot ja muut saman tason julkaisut. Sitten vaan ongelmajätepolttolaitokselle ne silput, niin sillähän lämpenee koko Suomen Turku.

Minullako virtaa päässä? Höpön löpöjä, kuka niin väittää?

 

Janne
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 8.31:   
Oli aika jolloin Amigan käsittelyä MikroBitissä voisi aiheellisesti debateerata, mutta se ei mielestäni taida olla enää. :) Kyllähän AmigaOneakin käsiteltiin OS4:n kera silloin kun niiden piti "varmuuudella" ilmestyä vuoden 2002 tietämillä. Uutisetusivun juttu. Koko sivu. Minä sen jutun kirjoitin, mutta aloite tuli toimitukselta.

Koko Amigan uudelleensyntymä on kuitenkin ollut sellainen farssi, etten ihmettele mikseivät ei-asiaan keskittyneet lehdet enää viitsi juosta jokaisen käänteen perässä. Ehkä Amigan maineelle parempi niin. Jos ja kun jotain esittelemisen arvoista kokonaisuutta on tarjolla, uskon että Boogie varmasti soittaa MikroBittiin ja tarjoaa rautaa testipenkkiin. Ihmettelisin jos ei kelpaisi - olisihan sellaisella jutulla (vaikkakin pienellä) varmasti eksotiikka-arvoa.

Itselläni ei tosin enää ole mitään tekemistä MikroBitin kanssa (mitä nyt pidän yhteyksiä muuten jonkin verran), mutta sikäli kun ihmisiä siellä yhtään tunnen.

Uutisvastineen kirjoittaja on muuten oikein hyvä jätkä. Vastaus, no, olisi voinut olla parempikin mutta en minäkään ole ylpeä kaikesta mitä vuosien saatossa kirjoitin. Miten olisi vaikka Sakuun tekemäni Amiga SDK -juttu? :)

 

Jupp3
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 9.14:   
Amigan sijaan olisi ehkä parempi vaatia tiettyä osiota lehdestä, joka olisi kokonaan omistettu kaikelle "valtavirrasta poikkeavalle" - amiga olisi tietenkin osa tuota palstaa, ainakin silloin, kun jotain uutisoitavaa on.

Tuli vaan mieleen, että pelattiinhan Tiltissäkin jossain välissä wanhoja pelejä mm. C64:lla (taisi tosin olla emulaattori...)

 

jansa
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 11.25:   
Itse olen toivonut jo kauan Bittiin jonkinlaista vaihtoehto/retropalstaa, jossa käsiteltäisiin vanhoja koneita, mutta myös uusia niille tehtyjä tuotoksia. Tolla palstalla voisi juuri olla juttua Amigasta/Pegasoksesta/C-64:sta jne. Suomessakin kun tuntuu löytyvän ihan kivasti porukkaa, jotka ovat noista asioista kiinnostuneita.

Tuntuu, että Bitti on tässä asiassa vähän muista lehdistä jäljessä. Mitä kiskalla on jotain Pelaajia sun muita selaillut, niin joka numerossa on ollut jotain retroasiaa. Bitissä on vaan yks kämänen Bitti 12 vuotta sitten...

Uusimmassa bitissä on 130 sivua. Mm sisällysluettelo vie 3 sivua... Hintavertailu, joka IMHO on jotain niin turhaakin turhempaa, vie 4 sivua. Uutta on näköjään, että Amiga-piireistäkin tuttu Pikkaraisen Janne on saanut kolumnin :)

Kannattaa huomata myös, että Mikrobitti ei ole enää Suomen suurin tietokonelehti vaan Suomen suurin uuden tekniikan lehti. Olihan tuolla taannoin vertailussa pölynimurit ja akkulataajat. Itsestäni ei tuokaan kehitys ollut positiivista kehitystä...

 

itix
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 13.23:   
Bitti meni jotenkin pilalle kun Pelit-lehti alkoi ilmestyä. Mutta eipä noissa muissakaan tietokonelehdissä ole kauheasti luettavaa. Tietokoneen suurin anti on kymmenen sivun henkilöhaastattelut Keskon toimitusjohtajasta.

 

Zero
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 14.48:   
Karpow kirjoitti:

"Väittäisin, että Apple on Suomessa yhtä harvinainen kone kuin Amiga. Sillä erotuksella ilmeisesti, että Applea käytetään pääasiassa työpaikoilla, Amigaa taas harrastajapiireissä. Olen nähnyt elämäni aikana yhden ainoan Apple-jälleenmyyjän. Se oli muistaakseni ylä-asteen luokkaretkellä Helsingissä 1991."


No, tuosta on 15 vuotta ja ajat on hiukan muuttuneet. Jälleenmyyjiä löytyy useampia suurimmista kaupungeista. Lisäksi esim. Stockmannit ja jotkin kodinkoneliikkeet myy Applen koneita. Ja tietty Applen omasta kaupasta saa kotiovelle toimitettuna.

Varsinkin muutaman viime vuoden aikana Applen koneiden määrä on kasvanut Suomessa paljon. En nyt tiedä mistä kaivaisin virallista tietoa asiasta, mutta jotain kertoo se että kahden vuoden aikana on syntynyt kaksi vilkasta Apple-keskustelufoorumia (Hopeinen Omena (reilu 5000 jäsentä) ja Omenamehu)

Omassa pienessä kaveripiirissäkin kolme (mun lisäks) on vaihtanut pc->mac ja yksi ostanut kakkoskoneeksi macin. Itse käytän kotona Macia, ja jonkin verran Linuxia PC:llä. Amigaakin vielä silloin tällöin pelaamiseen. Töissä on sitten Windows-koneet.

AmigaOnea ja Pegasostakin harkitsin jonkin aikaa, mutta sovellustarjonta on niin pientä verrattuna Maciin etten nähnyt sitä järkevänä.

Toivon kuitenkin että Amiga saisi jonkinlaista jalansijaa markkinoilla, tällä hetkellä se ei vaan näytä hirveän hyvältä kaikkien vastoinkäymisten takia.

 

Mika
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 18.46:   
Olen lukenut Bittiä ensinmäisestä numerosta, ollut tilaaja toisesta numerosta.. Toivoisin todellakin, että meitä pitkän linjan Vic20, C64, Amiga 1000 jne.. Harrastajia muistettaisiin edelleen lehdessä. Mutta kaukana ovat ajat, jolloin Bitti oli suunnattu kaikille kotimikro harrastajille. Commodore sisäpiiriä on todellakin ikävä.. Samoin lehden alkuaikoja, jolloin mikroilu oli vielä hauskaa, eikä pelkkää harmaata massaa. Nykyinen toimitus taisi tosin silloin olla suurelta osin vielä pusseissa..

 

Ville
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 19.32:   
Minulla Pelit-lehden tilaus loppui kun Amiga-asia loppui, se oli terppa sille lehdykälle. Sitten ostin CU Amigan numeroita sokkarilta kunnes niidenkin teko loppui, nyyh :(

Elämä on...

 

Bonus Pelle
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 20.16:   
Elämä on... helvetin huono tekosyy olla kirjoittamatta artikkeleita Sakuun.

 

Ville
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 20.31:   
Siis mitäh?

Ei mulla oo matskua kirjottaa sellasta mitä ei oo vielä ollu SAKUssa.

 

Bonus Pelle
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 21.10:   
Ei se nyt ollut tarkoitettu henkilökohtaiseksi. Olisi kiva nähdä varsinkin classic-Amiga-puolen piristyvän. Koodarit olisi saatava liikkeelle. Olisi yhtä sun toista pientä softaa mitä kaipaisi.

 

Mika
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 21.28:   
Ikävä on myös C= Lehteä..

 

macce2
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 22.18:   
joo, eli en todellakaan ollut liittänyt (enkä toivonut!) ko. kirjoitukseeni tuota nostalgista kuva A1000:sta! Ilmeisesti se oli tarkoitettu jonkun sortin vitsiksi?!

 

A1000 Sidecar 40MB 640kb
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 22.40:   
Amiga 1000 ei todellakaan ollut aikanaan vitsi. Muistan miten laitetta kuolattiin kyseisestä lehdestä, kun se aikoinaan arvosteltiin. Laite todella mullisti tietokonemaailman. Vanhan Bitin, kun saisi takaisin tai joku alkaisi tehdä kotimaista lehteä vanhoille kotimikroille ja tv-peleille. Materiaalia ainakin piisaisi ja samalla voisi arvostella ne lukemattomat pelit ja ohjelmat, joita ei aikanaan lehdissä näkynyt, puhumattakaan uusista.

 

Ville
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 22.42:   
Kohta on tämän miehen classic Amiga taas siistissä kuosissa uudessa tornissa :), onkin ollut syyhy päästä säätämään uutta hardwaree toimintakuntoon ;)

Koodaamaankin voisi hieman opetella, kun nyt javaakin on harjoiteltu koulussa :D

 

macce2
Tiistaina, 3. tammikuuta, 2006 - klo 22.47:   
Ville: -aiheesta hieman poiketen kysyisin, että mikähän mahtaa olla Javan nykytila Amiga-maailmassa..? Ilmeisesti olematon..?

 

Ville
Keskiviikkona, 4. tammikuuta, 2006 - klo 0.44:   
Eipä tuosta tietoa mulla, taitaa olla aika olematon?? Joku muu osaisi vastata...? :/

Mut sitä lähinnä tarkotin että ehkä Amiga-puolen koodauksen omaksuminen olisi helpompaa kun edes jotain tajuaa ohjelmoinnista.

 

JPQ
Keskiviikkona, 4. tammikuuta, 2006 - klo 1.02:   
Bonus Pelle: millaisia ?
Jansa: hintaseuranta on ainoa hyvä bitissä kun wallustakin on tullut
ihme sekoilua useimmiten kuten uusin lehti on täysin luokaton wallun
osalta.

 

Bonus Pelle
Keskiviikkona, 4. tammikuuta, 2006 - klo 10.23:   
JPQ: Toivelista: toimivat ssh/sftp/scp-ohjelmat ilman ixemul.library yms. riippuvuuksia, tuore pythontulkki, nykyaikaisempi selain (tiedän, että on toivottaman suuri projekti).

Oman ohjelmointiharrastuksen suurimpana hidastajana on toivottaman huono tilanne ohjelmointioppaiden yms. suhteen. Netistä ei tahdo löytyä yhtään mitään. Toivelistalla olisi: tuore gcc-versio, laaja mui-tutoriaali, verkko-ohjelmointitutoriaali etc. etc.

 

Micce
Keskiviikkona, 4. tammikuuta, 2006 - klo 14.11:   
Karpow: "Väittäisin, että Apple on Suomessa yhtä harvinainen kone kuin Amiga. Sillä erotuksella ilmeisesti, että Applea käytetään pääasiassa työpaikoilla, Amigaa taas harrastajapiireissä. Olen nähnyt elämäni aikana yhden ainoan Apple-jälleenmyyjän. Se oli muistaakseni ylä-asteen luokkaretkellä Helsingissä 1991."

Nimimerkki Zero tähän jo tarttuikin, mutta kyllähän tuo on aika paksua läppää. Väitä mitä väität, mutta Macintoshien määrä Suomessa on ollut hyvässä kasvussa ainakin pari-kolme vuotta.

1,5 vuodessa omassa kaveripiirissäni kahdeksan ihmistä ovat vaihtaneet Windows-PC:stä -> Macciin.

Jo 2003 Apple kuului myytyjen koneiden määrissä top 10:n Suomen PC-toimittajissa, lista oli esillä jossain ITviikossa eikä tahti vaikuta muuttuneen ainakaan huonompaan suuntaan (siis Applen kannalta).

Minä muuten kuljen yhden Apple Centerin ohi joka päivä työmatkallani.. ;)

Itse käytin aikanaan Amigaa 10 vuotta, ja Amiga oli aikanaan minulle *SE* ainoa tietokone! Tosiasioiden kieltäminen (nyky-Mac vs. nyky-Amiga) ei kuitenkaan hyödytä mitään.

Otsikon aiheesta: Idea jostakin vaihtoehtopalstasta MikroBittiin olisi hyvä! Palstalla voisi esitellä it-alan "erikoisuuksia", kuten Commodore One, BEOS, yms. Ja miksei mukaan mahtuisi jotakin retrojuttujakin? Lopetin tilaukseni vuonna 1997 Amiga-juttujen loppuessa, mutta yksikin ei-massajuttujen palsta saattaisi palauttaa minutkin Bitin tilaajaksi.

 

JPQ
Keskiviikkona, 4. tammikuuta, 2006 - klo 15.10:   
Micce: aika hurjavaihto määrä siellä päin,ja amigistejakin tai niistä
kiinnosuneita alkaa olla taas lisää on tälläinen kutina.

 

Janne
Keskiviikkona, 4. tammikuuta, 2006 - klo 18.37:   
Myös minun kaveripiirissäni neljästä viiteen ihmistä + minä itse ovat vaihtaneet Maciin viimeisen kahden vuoden aikana. Kaikki olivat PC-miehiä aikaisemmin. Osalla on vielä molemmat, osalla vain Mac.

 

JPQ
Keskiviikkona, 4. tammikuuta, 2006 - klo 19.30:   
Olisikin kiva tietää millaisten alojen ihmisiä nämä ovat?

 

jansa
Keskiviikkona, 4. tammikuuta, 2006 - klo 21.25:   
Eiköhän tuolta löydy ihmisiä vähän joka alalta. Omasta kaveripiiristäni kolme on ostanut IBookin vuoden sisällä.

 

JPQ
Keskiviikkona, 4. tammikuuta, 2006 - klo 22.03:   
Jansa: joo tarkoitan onkohan myös perustyömiehet eli "ei lukeneet".

 

JPQ
Keskiviikkona, 4. tammikuuta, 2006 - klo 22.04:   
Jansa: joo tarkoitan onkohan myös perustyömiehet eli "ei lukeneet".

 

Micce
Torstaina, 5. tammikuuta, 2006 - klo 9.21:   
JPQ: Minä olen vaihtanut Maciin reilut kaksi vuotta sitten ja olen it-alan ammattilainen, ohjelmistopuolelta.

Kahdeksasta (kyllä vain, piti oikein laskea!) Maciin vaihtaneista ystävistäni kuusi on myös it-alan tekijöitä, osa opiskelee vielä, osa on alan töissä.

Yksi vaihtaja on musiikkipuolen sekatyöntekijä ja yksi on reaaliaineiden opettaja.

Toki osalla ystävistäni - ei tosin kaikilla - on säilynyt myös Windows-PC Macin rinnalla, lähinnä pelaamisen vuoksi.

Itselläni ylivoimaisesti suurin syy Win->Mac -siirtymään on ollut OS X.

 

Jon
Torstaina, 5. tammikuuta, 2006 - klo 11.09:   
Todennäköisesti tuo pc:n romu vaihtuu Macciin joskus kun on rahaa. Ei ole aikaa pelata pc:llä niin paljon että se riittäisi tekosyyksi säilyttää mokoma ;)

 

itix
Torstaina, 5. tammikuuta, 2006 - klo 11.26:   
Macciin vaihtaminen näyttää olevan trendikästä. Yksi tuttu juuri äskettäin heitti Linux-PC:nsä menemään ja osti MiniMacin. En olisi ihan heti uskonut...

 

Tero S.
Torstaina, 5. tammikuuta, 2006 - klo 11.45:   
Minuakin hieman korpesi tuo MB:n teknisen toimittajan nuiva kommentti macce2:n asialliseen pyyntöön. Eipä ole taidettu MB:ssä Pegasus/MOS kombinaatiotakaan testailla. Paljon on vettä virrannut erinäisissä joissa siitä, kun MB:ssä vielä käsiteltiin muitakin kuin PC-raudan ympärille kasattuja koneita. Itse hommasin viime keväänä nostalgiamielessä 80-90-luvun taitteen Mikrobittejä - ja päädyin sitten hommaamaan ihka ensimmäisen Amigani. :)

 

JPQ
Torstaina, 5. tammikuuta, 2006 - klo 14.18:   
Tero S.: ei testattu ei. Ja mikrobitti ei nykyään ole yhtään niin
neutraali kun se on ollut.
itix: hui. Tosin Minimac kiinnostaa minuakin...

 

Tuomo
Torstaina, 5. tammikuuta, 2006 - klo 15.37:   
Miksi ihmeessä pitäisi käsitellä pelkästään Amigaa Mikrobitissä? Retro-osasto yleensä olisi hyvin toivottava, jopa sivistynyt teko Mikrobittiin, jolloin sen ostoa voisi jopa harkita.


Täytyy sanoa että nyt kun tuohon Linuxiin päässyt mukavasti vauhtiin, niin on se kyllä mahtava käyttis.

Ihmettelin Amiga messuilla käydessäni että minkätakia siellä pyöriteltiin Linux -koneessa Amiga -emulaattoria? Ehkä siinä syy miksei Amigasta kirjoitella enempiä.

 

JPQ
Torstaina, 5. tammikuuta, 2006 - klo 21.32:   
Tuomo: Retro osasto tosiaan,ja esittelyjä himo amigisteista yms... ja
miksei tosiaan Amigassa Linux emulaattoria.(Ai niin sellaista ei
vielä ole mutta tarpeen olisi)

 

sloxa
Perjantaina, 6. tammikuuta, 2006 - klo 1.25:   
tuomo!!

ei kukaan olekaan sanonut että vain amigaa pitäisi
käsitellä, toivomus oli että amigaa ja muitakin alustoja käsiteltäisiin,
kuin vain peesee, ja konsolit.(anteeksi liiat pilkut)

eli pääsyy oli että mikrobiti on liian suppea nyky PRO KÄYTTÄJILLE!!!
(ehkä sopii aloittelijoille)
mutta ennen oli toisin, mikrobitti oli mahtava ja hyvä lehti.

 

JPQ
Perjantaina, 6. tammikuuta, 2006 - klo 2.13:   
sloxa: Pelikonsoleitakin sais olla lisää. Ja bitti aloittejiallekkin
suppea sanoi ja bitti oli parhaimillaan noin 84-87.

 

Janne
Perjantaina, 6. tammikuuta, 2006 - klo 9.04:   
Sitä ei käy kiistäminen että MikroBitti on tullut kauaksi juuristaan kotimikrohäkserien omana lehtenä. Toisaalta niin on koko kotimikroilukin - enää se ei ole sellaista bitinviilausta kuin aikoinaan. Massatavaraa, missä ei tietysti ole mitään vikaa, mutta kyllähän siitä vakavammat tietokoneilijat joutuvat kärsimään.

 

KL
Perjantaina, 6. tammikuuta, 2006 - klo 17.09:   
Kommenttini on seuraava: Olen kypsytellyt ajatuksissani mikrobitin laatua ainakin puolisen vuotta. (olen MB:n lukija sieltä vuodesta 1984). Niin kyllä. Kyllä se on nykyisin huono. Joka numerossa jotain digiboksi-digikamera-boksidigi- ja kodin olohuone kameradigiboksidigi...

Siis suunnattu dipolimi-idiootti "isille", jotka eivät ymmärrä mitään tie-to-tek-nii-kas-ta, mutta joiden lapsoset sanoo, että "meilän isillä on semmonen kone... semmonen sininen ja se makso paljon!" (saman sanoo tämä isäkin)

Niin, että ehkä joku "tietokone" -lehti olisi parempi.

Kommentoikaa. Tuntuiko jotenkin tutulta? Olenko ihan väärillä raiteilla?

 

itix
Perjantaina, 6. tammikuuta, 2006 - klo 17.46:   
Tietokone ei ole kauheasti parempi. Se on suunnattu toimistossa kuoleville bisnes-sedille.

Siinä on kyllä hyviä juttuja kuten kolumnit (etenkin Osmo A. Wiio ja Petteri Järvinen) ja jotkut satunnaiset jutut.

Mutta muuten lehden linja on bisnespainotteinen:
- "Rahaa avoimella koodilla"
- "Web-selailu kuriin yritysverkossa"
- Mikael Jungerin haastattelu \\o o//
- "Linux-into kovimmillaan suuryrityksissä

jne.

Lehti on ehkä parhaimmillaan sellaisille jotka ovat mikrotukivastaavia ja joutuvat punnitsemaan erilaisia palomuuriratkaisuja tms.

 

Ibe U
Perjantaina, 6. tammikuuta, 2006 - klo 20.15:   
Tietokone lehdessä on myös ollut muutamia varsin naurettaiva vertailuja esim RAID:ien nopeuksista, esimerkkinä tästä: RAID5 on hitain, vertailussa käytettiin kolmea levyä. RAID5 nopeutuu mitä enemmän siihen pistetään levyjä, sitä taas ei vertailussa sanottu.

Hipenen sellainen "muka tietävä", tunne tullut lehteen.

 

TSK
Lauantaina, 7. tammikuuta, 2006 - klo 1.46:   
Niinku Tietokoneessa oli uusimman Soundblasterin arvostelu jossa pokkana väitettiin että joku uusi ihmepiiri parantaa mp3:sten äänenlaatua.

 

Jarmo Piippo
Lauantaina, 7. tammikuuta, 2006 - klo 4.31:   
Nonih. Nyt kun Sakun loppu nykymuodossaan häämöttää(nee), se voisi ottaa entisen MikroBITTI-lehden paikan, vaikkapa uuden päätoimittajan/toimituksen ja nimen (Amphibia lopultakin?) voimin.

Tilausta moiselle näyttäisi olevan, varsinkin jos siinä käsiteltäisiin muitakin kuin Amigaa (muttei kyllä pölynimureita ynnä muita PC:itä). Eri asia tietysti saada mikään kustantamo uskomaan tuohon ideaan.

Joo tiedän, toteuttajiakaan ei ole, mutta saahan sitä edes haaveilla joskus lukevansa Ärrältä ostettua Amphibiaa. :-)

Janne: Totta, nykylehdet kilpailevat valtavirran kosiskelussa, kun sitä valtavirtaa on nykyään niin paljon. Toisaalta eivät bitinviilaajatkaan mihinkään ole kadonneet, heille vain ei ole enää yhtään(?) lehteä.

 

rrebel
Lauantaina, 7. tammikuuta, 2006 - klo 11.12:   
Arvelu:

Bitinviilaajat lukevat juttunsa netistä, kerran kuukaudessa tuleva lehti on auttamattoman hidas nykymaailmassa. Varsinkin kyselyissä "Miten x y z?", kirje postiin, odotetaan josko se julkaistaisiin seuraavan kuukauden lehdessä ja josko siihen joku vastaisi sitä seuraavan kuukauden lehdessä.

Noista retroartikkeleista.. Ovatkos ne joka numerossa noissa Pelaaja/yms-lehdissä? ja onko niissä oikeasti sisältöä vai onko se tätä "retro on seksikästä"-juttua? En itse noita lehtiä juurikaan lue niin täytyy kysyä.

 

Tuomo
Lauantaina, 7. tammikuuta, 2006 - klo 11.59:   
Kyllä nykymaailmassakin olisi tilaa jollekin Printti -tyyliselle lehdelle, joka osaisi käsitellä aiheita hauskasti mutta asiantuntevasti (en tiedä kuuluivatko no mainitut ominaisuudet em. lehteen, Printti: R.I.P).

Retrolehdessä käsiteltävät jutut voisivat olla sellaisia, jossa ajankohtaisuudella ei ole niin suurta painoarvoa, jolloin se ei kilpailisi internetin kautta saatavalla tiedolla.

Mikrobitti lähenee jossain määrin Tekniikan maailmaa, en edes tiedä mitä Mikrobitin rajaukset ovat koska se tuntuu julkaisevan juttuja kansankielisesti sanottuna "perseestä perämoottoriin" :)

Eikö olisi kokeilemisen arvoinen idea tehdä kotimainen sivusto retrojuttuja käsitteleville aiheille? Esimerkiksi:
"vertailussa Amigan näytönohjaimet"
"näin lisää muistia Atari ST:hen"
"C64 uusimmat pelit"

Ja niin edelleen. Hyvällä tuurilla se voisi innostaa koodaamaan näillä antiikin ajan Platformeilla ja tiivistämään yhteisöä enemmän. Sivun kautta voisi latailla softaa ja käydä keskusteluita retrohengessä.

 

JPQ
Lauantaina, 7. tammikuuta, 2006 - klo 19.35:   
Tuomo: mulla on tiedossa isohko läjä printti lehtiä harvinaisen kuivaa luettavaa. Paitsi onhan eräissä jutuissa hauskaa kuvitusta mutta siihen se jää.

 

JPQ
Lauantaina, 7. tammikuuta, 2006 - klo 19.35:   
piirto jälki on hauska sisältö ei niinkään tarkennuksena.

 

Tuomo
Lauantaina, 7. tammikuuta, 2006 - klo 23.25:   
No joo, se Printti lehti oli ehkä esimerkkinä siitä, mitä halpa painos voisi olla.

Mutta sen sijaan, että alkaisi toimittamaan painettua mediaa, voisi olla vaihtoehtona julkaiseminen verkossa. Arvosteluita, kommentteja ja jopa testejä olisi hauska tuottaa aineistona eikä se edes maksaisi paljoakaan.

Olisikohan tästä kukaan kiinnostunut?

 

Janne
Sunnuntaina, 8. tammikuuta, 2006 - klo 11.29:   
Kaipa nuo Arstechnicat ja Tom's hardwaret sun muut saitit edustavat jossain määrin sellaista sisältöä jota ehkä kaipaisimme jossain lehdessä täällä Suomessakin. MikroBitti on valinnut valtaväestön yleisökseen, mikä on varmasti ihan menestyvää bisnestä, mutta voisi kuvitella että markkinoilla olisi tilaa myös pienemmälle kansanosalle suunnatulle harrastelijalehdelle. Tosin voi olla että Internet tappaisi ainakin suomenkielisen sellaisen...

 

arles-setä
Sunnuntaina, 8. tammikuuta, 2006 - klo 11.38:   
ei ehken vielä kannata alkaa perustaa uutta lehteä kun aktiivisuus saku-lehteenkin kirjoittamisen osalta on lunastamatta...

Toisaalta liian kapean sektorin harrastajat saavat aina tietonsa jo suoraan internetistä ja siten lehden anti olisi turhan monelle vain "kannatan periaatteesta vaikka nämä asiat jo tiedänkin" ja sitten kun eurot ovat vähissä niin sekin kannatus lopahtaisi.

Uskoakseni kotimaiset lehtitalot ovat varmasti ajan hermolla siinä mikä oikeasti kannattaa ja myy ja sen takia lehtivalikoima harrastelehdissä tavallisella R-kioskilla ja ruokakaupassa näyttää siltä mitä se nyt sitten on.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: