IDE low level format

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 12/2004 asti » IDE low level format « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

workbench
Sunnuntaina, 17. lokakuuta, 2004 - klo 14.56:   
Moro,
Mulla on 2.5" kiintolevy jonka kapasiteetti on
1,4GB ja ongelma on se että esim. pc:n fdisk
tunnistaa sen 5GB levyksi. Olen sen aikoinaan Amigalla saanut toimimaan, ja hdtoolboxilla ilmeisesti saanut sekaisin... tietääkö kukaan miten sen saisi pc-puolella toimimaan. Pitäisi siis kirjoittaa oikeat cyl, head ja sector tiedot, tai firmware tai... tietääkö kukaan?

 

Jope
Sunnuntaina, 17. lokakuuta, 2004 - klo 15.20:   
Hmm, IDE-levyn formaattihan ei vastaa sitä CHS-arvoa, mikä on levyn kanteen painettu..

Mutta joo, laita bios setupiin samalla lailla ku mitä levyn kannessa on painettu ja katso sitten kuinka käy.

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 17. lokakuuta, 2004 - klo 17.28:   
Ihan kuriositeettina mainittakoon, että tuo termi "Low level format" tarkoittaa levylle urien/sectoreiden/yms tavaran uudelleen kirjoittamista eikä tuota komentoa ole kovalevyt tukeneet enään varmaan 10 vuoteen. Levyt yksinkertaisesti kaiuttavat ko. komennon takaisin.

Levyn etiketissä on varmasti levyn tiedot (c/h/s) jotka naputtamalla BIOS:iin levy tunnistautunee oikein. Joskin yleensä riittää että on "Auto" siinä levyn kohdassa jolloin BIOS tunnistaa levyn itse.

Ota kuitenkin huomioon, että jos tuo on kovin vanha PC niin se ei välttämättä osaa käyttää levyä oikein (muistaakseni noita rajoja oli ainakin 540M, 8G, 32G ja viimeisin lienee 128G). Lisäksi jotkut vanhemmat levyt eivät ole aina kovin specsien mukaisia. Joku levy ei välttämättä toimi oikein jonkun toisen merkkisen levyn slavena esim. Tälläisiä on tullut vastaan jokunen tapaus.

Amiga kirjoittaa levylle ainoastaan itseään varten RDB-tiedot eikä niillä ole mitään tekemistä itse levyn tunnistamisen kanssa.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: