Suomenkielinen Amiga-uutissivusto tek...

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 06/2004 » Suomenkielinen Amiga-uutissivusto tekeillä « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

miksuh
Tiistaina, 31. elokuuta, 2004 - klo 19.58:   
Itseasiassa tohon liittyen voin sanoa sen, että olen väsännyt nyt pari viikkoa PHP:lla omaa uutissivua.

Kunhan se on jotenkin käyttökunnossa, niin siitä tulee suomenkielinen Amiga uutissivu. Ja jatkossa postaan OS4, AmigaOne uutiset enimmäkseen vain sinne.

 

itix
Tiistaina, 31. elokuuta, 2004 - klo 20.07:   
miksuh: Joo kyllä Ben Hermansin ilmoitukset on luettu mutta luotan Hermansiin tasan yhtä paljon kuin Buckiin: uskon vasta kun näen.

 

JPQ
Tiistaina, 31. elokuuta, 2004 - klo 20.18:   
miksuh: hyvä idea tee siitä oikein hieno.:)
itix: lienee paras menettely kenenkä tahansa kohdalla.

 

Janne
Tiistaina, 31. elokuuta, 2004 - klo 23.48:   
miksuh: Mainiota. Tuollaisia uutissaitin kaltaisia effortteja kyllä
kaivattaisiinkin!

 

deeq/RNO
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 12.00:   
Miksuh: jos niitä uutisia päivittelet sinne niin varmaan pienellä vaivalla saisi myös saku-lehteen samat uutiset?

 

KimmoK
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 13.00:   
miksuh: lykkyä web sivulle, täällä yksi harraste-editori tarjolla (kunhan saan tuon isomman rojektin pois käsistä)

(amigafin.org:n en ole onnistunut uutista lisäämään kahteen vuoteen, vaikka olen yrittänyt, se on melkoisen rikki tai ei toimi nutscapella)

 

miksuh
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 15.49:   
Kunhan olen saanut sivulle valmiiksi tuen usealle käyttäjälle, ja session hallinnan, niin halukkaat voi alkaa lähettämään uutisia sinne. Itseasiassa se olis oikein hyvä.

Todennäkösesti mä kuitenkin laitan sen sivun nettiin jo ennenkun toi usean käyttäjän tuki on valmis.

Vain rekisteröidyt käyttäjät voi sitten lähettää uutisia. Anonymouksena uutisen lähettäminen ei tule onnistumaan. Sitä en ole ihan vielä päättänyt olisko jokaislla rekisteröityneellä oikeus postatat uutisia, todennäkösesti kyllä.

Yksi mitä olen harkinnut on, että sivulle tulis lisäpalveluna myös yksinkertanen FAQ-tietokanta, johon rekisteröityneet käyttäjät vois lähettää aiheittain linkkejä esim sakufoorumissa käytäviin keskusteluihin, netissä oleviin ohjeisiin jne. Kukatahansa rekisteröitymätönkin vois sitten tehdä hakuja siihen tietokantaan. Tarkotus on siis vältää se, että tietokannan ylläpito jäis kokonaan mun vastuulle, huomattavasti helpompi kun rekisteröidyt käyttäjät vois postata linkin esim just sakufoorumiin. Mitenkään ensimmäisten tehtävien juttujen listalla toi FAQ-tietokanta ei ole.

Saku Foorumia korvaavaa keskustelusivua tosta ei ole tarkotus tehdä. Tosin voi olla, että lisään jossain vaiheessa uutisten kommentoinnin. Jos lisään sen, niin myös kommentointi vaatii rekisteröitymisen.

Joku vois tietty sanoa, että miksen käytä suoraan valmista systeemiä kuten PHP Nukea, vastaus on se, että haluan kokemusta tommosen sivun tekemisestä, ja samalla se on harjotusta PHP:n käytöstä. Aluksi sivun koodissa voi olla vikoja ja puutteita, mutta ne toivonmukaan korjautuu ajanmittaan.

 

itix
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 16.09:   
"Sitä en ole ihan vielä päättänyt olisko jokaislla rekisteröityneellä oikeus postatat uutisia, todennäkösesti kyllä."

Jos pelkäät valepukkeja niin kannattaa laittaa ehkä niin että postaamisoikeuden saa vasta 10 päivän kuluttua rekisteröinnistä tms..

 

Anu Seilonen
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 16.22:   
miksuh: Hyvältä kuulostaa! Suomenkielisen uutissaitin tarve on olemassa, kun vapaus.com/amiga on ollut pidempään jo aika käyttökelvoton. deeq viittasi Saku-lehden uutisiin, ei niinkään foorumiin. Voisin ehdottaa jonkinlaista yhteistyötä, eli jos sivustolta voisi vaikka luvan kanssa poimia uutisia Saku-lehteen, koska nykyisellään uutistulva on aikamoinen, eikä yhden uutistoimittajan ole edes mahdollista referoida kaikkea lehteen. Näin uutiset ikuistuisivat lehden myötä pysyvästi, ja asianmukaiset krediitit ja linkkaukset sivustolle Saku-lehteen "lainatuissa" uutisissa olisivat tietysti mukana.

 

miksuh
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 16.25:   
itix: Jep voi olla että teen jonkun systeemin ton varalle. Tietty voihan sen tehdä niinkin, että mä aktivoin uutisten lähetyksen niille, jotka sitä multa pyytää.

Lisäksi rekisteröinnin jälkeen sivu tulee lähettämään varmistusviestin rekisteröitäessä annettuun sähköpostiosotteeseen. Uusi käyttäjä tulee aktiiviseksi vasta, kun viestissä olevaa linkkiä on klikattu.

 

miksuh
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 16.34:   
Anu: Kyllä se mulle käy ihan hyvin, esimerkiksi juuri noin kun ehdotit.

Toi vapaus.com/amigan tilanne on juuri yksi syy siihen, miksi tähän aloin. Olen jo pidemmän aikaa harkinnut uutissivun pystyttämistä, ja kun minä en oikein voi tolle vapaus.com/amigalle tehdä mitään, niin oli parempi aloittaa ihan alusta ja tehdä oma sivu.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 1. syyskuuta, 2004 - klo 23.36:   
Hyvä idea tälläinen keskitetty uutissivu, kannatetaan :)

 

miksuh
Perjantaina, 3. syyskuuta, 2004 - klo 15.50:   
Sivu alkaa jo näyttää uutisportaalilta :) Uutiset joutuu tosin vielä syöttään käsin tietokantaan SQL lauseina, mutta ehkäpä viikonlopun jälkeen on jo uutisten syöttösivukin valmiina :)

 

lu0maska
Perjantaina, 3. syyskuuta, 2004 - klo 18.50:   
Go miksuh, go! :)

 

Kymppitonni
Perjantaina, 10. syyskuuta, 2004 - klo 15.32:   
When it's done!

(meinasin kysyä erään jutun, mutta mitäpä sitä turhaan tekemään kysymystä näin selvälle vastaukselle) :)

 

miksuh
Perjantaina, 10. syyskuuta, 2004 - klo 16.01:   
When it is done :)

Juurikin näin :)

Mitään tarkkaa päivää en uskalla sanoa, mutta homma on kyllä edistynyt viimesen viikon aikana :) Viikonloppuna on taas enempi aikaa väsätä tuota koodia.

 

Tripper
Perjantaina, 10. syyskuuta, 2004 - klo 20.43:   
Miksuh, jee! Sille tosiaan onkin tarvetta, kun
suomenkielistä amigauutisointia tapaan
seurata vain täältä foorumilta.

Jos voi contributee jollain tavalla, jonka osaan
niin kerropa. Ainakin vinkkejä mahdolliseen
disainiin voin antaa :)

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 11. syyskuuta, 2004 - klo 12.59:   
miksuh: jos tarvitset apuvoimia php + mysql koodaamiseen niin olen vapaaehtoinen auttamaan :)

 

JPQ
Lauantaina, 11. syyskuuta, 2004 - klo 14.28:   
Minäkin mietin graffan tekoa. Eli logoa,ja nuolia jos
tarpeen.:)

 

Robin Hood
Lauantaina, 11. syyskuuta, 2004 - klo 17.48:   
nuoliahan aina tarvitaan

 

Friar Tuck
Sunnuntaina, 12. syyskuuta, 2004 - klo 19.53:   
Robin, vieläkö tapaat ampua halki aina taulussa olevat nuolet?

 

miksuh
Perjantaina, 17. syyskuuta, 2004 - klo 14.59:   
Ensimmäinen raakileversio on netissä nyt, en kyllä vielä paljasta missä :) Siirsin sen kuitenki just äske serverille ja näkys pelittävän.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 17. syyskuuta, 2004 - klo 21.33:   
Älä pidä meitä jännityksessä.. nyt osoite julkiseksi :)

 

JPQ
Perjantaina, 17. syyskuuta, 2004 - klo 21.38:   
miksuh: eikä ekaa raakaa tarvi hävetä jos myöntää sen jos sanoisit
että kaikki toimii ok niin sitten saisit hävetä jos totuus olisi
toisenlainen.

 

Pera
Perjantaina, 22. lokakuuta, 2004 - klo 10.13:   
Onkohan hävinnyt hyvä aikomus Amiga taivaaseen?

 

miksuh
Perjantaina, 22. lokakuuta, 2004 - klo 11.15:   
Ei ole :) Ollut vaan odotettua kiireempi opiskeluhommien kanssa nyt.

 

KimmoK
Tiistaina, 2. marraskuuta, 2004 - klo 16.45:   
miksuh, mites sen uuven mahtavan uutissaitin kanssa? When is it done?

 

miksuh
Keskiviikkona, 3. marraskuuta, 2004 - klo 14.03:   
Ei olis pitäny puhua siitä noin aikasin ilmeisesti :)

Mut kuten sanoin vajaa 2 viikoa sitten, niin nyt on ollu kiire koululla ja sivun tekoon on jäänyt aikaa varsin vähän viimesen kuukauden aikana. Kyllä se valmistuu vähitellen, mutta ykkösprioriteetti on kouluhommilla.

Nyt tässäkin jaksossa istun tunnilla esim tiistaisin ja keskiviikkosin 8:00 - 20:00, muina päivinä hiukk lyhyemmät päivät. Just nyt on 2 tunnin tauko, muuten tunnilla kokoajan.
Éli ei ihme, että kotona jää vähän aikaa tuolle sivuprojektille. Just oli 6 tuntia Java palvelinohjelmointia ja sen labraa, vielä olis tänään RTOS tunteja ja labroja.

Viikonloppuna vois taas säsätä tuota enempi.

 

miksuh
Keskiviikkona, 3. marraskuuta, 2004 - klo 14.12:   
Ainiin... Tänä lauantaina joutuu oleen koululla 8:00-16:00 Fyssan labrassa :P Mulla on noi vielä suorittamatta.

Suoraansanoen EVVK jotku Fyssan labrat, mutta kun vlmistumisesta ei voi edes haaveilla ennennku nekin ole suoritettu...

Noh eiköhä sitä silti jää viikonloppuna edes hiukka aikaa tohon sivuprojektiin..

 

miksuh
Keskiviikkona, 3. marraskuuta, 2004 - klo 14.12:   
vlmistumisesta = valmistumisesta.

 

miksuh
Perjantaina, 26. marraskuuta, 2004 - klo 14.04:   
Sivu on muuten käyttökunnossa ja periaatteessa riittävän valmis ekaksi versioksi, mutta siirrän julkasua vielä hiukan kahdesta syystä:

1) Huomasin, että koulun ylläpito on vihdoinkin kuullut mun pyyntöni ja asentanut tänne PHP5:n.
Eli nyt mä voin portata koodin php4 -> php5.

2) Täällä myös päivitetään PHP/CGI -ohjelmien ajamiseen tarkotettu palvelin ja MySQL tietokanta. Tuli just ylläpidolta mailia, että ne ei saanu siirrettyä mun tietokantaa uudelle palvelimelle, koska se ei olu yhteensopiva ton uudemman version kanssa. Eli mun pitää thdä toi tietokanta uudestaan niin, että se on yhteensopiva.

Noiden muutosten takia sitä sivua ei oikeastaan kannata vielä laittaa nettiin.

Mä muutan ton sivun PHP koodin nyt PHP4:stä PHP5:lle. Siihen menee jonkin aikaa, koska tottakai joudun sitten muutosten jälkeen tekeen uuden testauskierron myös.

Sivun ohjelmoimimen PHP5:llä oli aina mun tavotteeni, en vaan voinut tehdä sitä aikasemmin, kun koulun palvelimella oli vain php4.

Ainut huono puoli tässä on se, että mä en voi jatkossa tehdä sivun kehitystä kotona, koska Amigalle on vain php4.

 

JPQ
Perjantaina, 26. marraskuuta, 2004 - klo 15.45:   
miksuh: offtopiksi menee mutta miten iso ero noilla phpeillä on?
PS. todellakin huono puoli eikö php5 aja php4 koodia?

 

JPQ
Perjantaina, 26. marraskuuta, 2004 - klo 15.48:   
miksuh: offtopiksi menee mutta miten iso ero noilla phpeillä on?
PS. todellakin huono puoli eikö php5 aja php4 koodia?

 

miksuh
Perjantaina, 26. marraskuuta, 2004 - klo 16.20:   
JPQ: No PHP5:n olio-ohjelmointimalli on paljon kehittyneempi kuin PHP4:n. PHP5 on siis paljon lähempänä ns. oikeaa oliokieltä. Lisäksi PHP5:ssa on parempi tietokantojen käsittely jne.

Eli kyllä sitä eroa on joillakin alueilla paljonkin, mutta pohjimmiltaan PHP4 ja PHP5 on kuitenkin sama kieli.

Uudempi PHP5 ajaa kyllä PHP4 koodia, mutta vanhempi PHP4 ei pysty ajamaan PHP5 kohtasta koodia. Kun Amigalle on vain PHP4, niin se tarkottaa sitä, että PHP5:lla tehdyt ohjelmat ei toimi sillä ainakaan toistaseksi, ennenkuin joku porttaa PHP5:n Amigalle.

 

cahva
Perjantaina, 26. marraskuuta, 2004 - klo 16.30:   
Mites tuo tietokantojen käsittely on PHP5:ssa parempaa? Funktiothan noissa ovat identtisiä vai tarkoitatko php5:n mukana tullutta sql-liteä? Itselle kyllä ihan mysql ja postgresql ihan riittäviä ;)

Itse en vielä php5:n tuotantovalmiuteen luota, sen verran nuori kuitenkin vielä. Tosin ei meidän asiakkaillamme ole sen kanssa suurempia ongelmia ollut..

 

miksuh
Perjantaina, 26. marraskuuta, 2004 - klo 19.53:   
No okei ne tietokantapuoleen tehdyt muutokset ei ole ollenkaan niin suuria, kuin mitä oliomallin puollella tehdyt muutokset. Mutta en mä väittänytkään että ne olis.

Itselleni php5:ssa paras muutos on juuri tuo uusi oliomalli, koska mä haluan sivun olevan mahdollisimman pitkälti oliopohjanen. PHP4:n oliomalli on lievästi sanottuna alkeellinen, ja siksi php5:ssa olevat muutoikset on musta hyvin tervetulleita.

Mun sivu on siis lähes kokonaan rakennettu olioiden varaan. Musta pötkökoodiin perustuvat systeemit kuten PHP Nuke on ihan hirveetä luettavaa, ja ylläpidon kannalta varmasti suoranainen painajainen.

 

miksuh
Maanantaina, 7. helmikuuta, 2005 - klo 16.08:   
Projekti peruutettu. Portali koodin kehitys jatkuu omaan henkilökohtaseen käyttöön.

 

Jape
Maanantaina, 7. helmikuuta, 2005 - klo 21.04:   
Hahhah. Täähän oli just tyypillinen malliesimerkki Amiga-projekteista. Ensin helvetinmoinen hypetys, sitten kuukausitolkulla vitkuttelua ja lopulta tuloksena julkinen pannukakku.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: