Fokusta tulevaisuuteen

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 12/2004 asti » Fokusta tulevaisuuteen « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Janne
Sunnuntaina, 25. heinäkuuta, 2004 - klo 15.02:   
Ihmeitä tapahtuu.

Viimeisen parin vuoden sekamelskan ja pettymysten jälkeen näytti vähän aikaa siltä ettei mistään välttämättä tule yhtään mitään. Nyt kuitenkin kolmella rintamalla asiat menevät jatkuvasti eteenpäin:

- AmigaOS on saanut uuden kodin. Kenties KMOS saa aikaan uuden alun, korjaa menneitä virheitä ja tämäkin osasto pääsee uuteen alkuun.

- MorphOS ei ole kaatunut Genesin kompurointeihin, itseasiassa Pegasos-leirissä tuntuu tapahtuvan aika paljon. Uusi alku?

- AROS on kypsynyt vuosikymmenen ikuisuusprojektista softaksi, jota nykyisin voisi jo kuvitella käyttävänsä.

Edelleen on pelkona että kaikki tai osa tästä kaatuu pahemman kerran, mutta jos jätetään hetkeksi se skenaario mielestä ja mietitään:

Koska meillä on Amiga-yhteisössä ollut näin rikastava ja oikeasti teknologiaa (ei vain puheita) edistävä tilanne? Vieläpä sellainen, joka ei riipu kokonaan mistään yhdestä firmasta tai businessplanista.

Minulla ei ole harhaluuloja tulevaisuuden suuruudesta (on aika epätodennäköistä että näistä asioista tulee mitään pientä nicheä isompiaa), mutta mielestäni tämä on kaikille Amigasta ja Amiga-yhteensopivista systeemeistä/spinoffeista kiinnostuneille mielenkiintoinen tilaisuus.

Nyt kun vielä KMOS ja Genesi maksavat velkansa pois ja saavat ideoitaan heräämään hyvien yhteistyökuvioidensa kautta, niin uusi aika voisi alkaa.

Hei, aina saa unelmoida. :)

 

Joanna
Sunnuntaina, 25. heinäkuuta, 2004 - klo 15.44:   
AROS on se jonka tilanteesta tämänvuotisesta kehityksestä olen itse kaikkein positiivisin. Siis sen perusteella mitä olen heidän live-CD.tään kokeillut niin se on todella nätti ja voisi hyvinkin toimia muutamien parannusten jälkeen (mm filesysteemiporttina Fat32) ihan käytössäkin.. Sen selkeästi huonoin puoli tosin on minimaalinen natiivi ohjelmistotarjonta joka on melkein yhtä olematonta kuin OS4:n tapauksessa.

MOS:in tilanne on ollut erittäin sekava. Genesin touhut ja vaikeudet ovat sotkeneet myös pegasosten myynnin kaikkiin suuntiin. En tiedä tuleeko Freescale-yhteistyöstä mitään näkyvää, mutta jos tulee, se nostaa ainakin raudan markkinat uusille kertaluvuille. Se toisi rahaa Genesiim ja sitäkautta ymmärtääkseni myös MOS kehityksen tilanne paranisi. Sinällään MOS on kolmikon valmiin ja sillä on paras ohjelmistotarjonta sekä uusissa että yhteensopivuuden avulla vanhoissa Amigan ohjelmissa.

AmigaOS:n osalta KMos oli minulle pettymys.. Koko Haren puheessa (toinen ketju) ei ollut mitään mainintaa siitä että he tukisivat OS4:n tekemistä tai että sitä edes yritettäisiin tunkea pöytäkonemarkkinoille. OS4 jatkaa ilmeisesti nykyiseen tapaah Hyperionin omana kotitarveprojektina ilman ulkopuolista investointiapua. Tosin, täytyy sanoa että Hyperion on osoittanut että kun heille malttaa antaa aikaa riittävästi niin kyllä se sieltä tulee ja kehittyy, mutta he tietävät itsekkin että mahdollisuudet _kaupallisena käyttöjärjestelmänä_ eivät ole kovinkaan ruusuiset.

Se että Kmos/Hare edes lupasi harkita tekevänsä jotain Amigaincin (heidän nyt omistamansa yhtiö, jos ymmärsin oikein) tyhmille sopimuksille ja lupauksille on hyvä asia. Käytäänön tasolla ja vuosien kokemuksella olen edelleen sillä kannalla että uskon kun näen. Jos ei tule, niin sitten Kmos ei ole yhtään Aincciä parempi.

Tuo unelmoitu yhteistyö KMOS + Genesi akselilla olisi kieltämättä iso pomppu parempaan. Heillä on *NIIN* paljon päällekkäisiä suunnitelmiä jotka limittyisivät toisiinsa oikein kauniisti. Mutta.... se mutta siitä että onko asianomaisista tekemään yhteistyötä missään muodossa?

Unelmoin siitä että ihmiset joskus kasvaisivat sen verran että edes osa vanhoista riidoista Amiga lähistöllä voitaisiin unohtaa (tai jopa sopia?) ja kenties saada aikaana jotain joka olisi kaikkien projekti ja yhteinene etu.

 

Janne
Sunnuntaina, 25. heinäkuuta, 2004 - klo 16.01:   
Minä en muuten tarkoittanut KMOSin ja Genesin yhteistyötä. Sellaiseen en usko. Tarkoitin että KMOS ja Genesi kukin tahoillaan tekevät yhteistyötä erinäisten firmojen kanssa (esim. Freescale) ja esitin ajatuksen että jos nämä kuviot lähtevät vetämään, voi firmojen bisneskin olla elinvoimaista...

Vanhojen riitojen unohtaminen meiltä vanhoilta parroilta tuskin onnistuu koskaan aivan täysin, mutta jos uutta verta tulisi pakkiin niin kuka meidän kitinäämme enää jaksaisi kuunnella. :) Se on minun teoriani ja toivomukseni tulevalle...

Ehkä "Amiga"-jutuilla on vielä jokin sana sanottavana. Hyvä niin.

 

miksuh
Maanantaina, 2. elokuuta, 2004 - klo 12.18:   
Veikkaisin kyllä, että tilanne muuttuu varsin nopeasti, ellei ole jo muuttunut. Tarkotan siis OS4:n määrällistä natiiviohjelmatukea verrattuna AROS:n.

OS4:lle tulee suht vauhdilla lisää softaa ja sille on kuitenkin jo portattu myös kaupllista tavaraa. AROS:lle ei tähän päivään mennessä ole ilmestynyt pahemmin kaupallisia ohjelmia, mikä ei tietty ole mikään ihme huomioiden sen kuinka rajiottunut AROS vielä toistaseksi on. Siis kun AROS:lle ei ole esim m68k emulaatiota, niin harvapa sitä vielä alkaa vakituisesti käyttämään, ja vielä harvempi ostaa sille softaa.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: