Yllättävä Amiga-maininta

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 12/2004 asti » Yllättävä Amiga-maininta « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Janne
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 1.57:   
http://www.apple.com/games/articles/2003/08/tonyhawk4/

 

Simppa
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 8.23:   
Jaa. Mitäs ihmeellistä tuossa on? Kaikkihan noihin aikoiin amigasta luopuivat.

 

Jope
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 8.29:   
Jees, muistan jonkun vanhan haastattelun, missä Tony teki A2000:lla meteliä.. (siis musiikkia)

 

JPQ
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 10.59:   
Simppa: se ettei apple puhu yleensä amigasta mitään edes vaikka juttu olisi muualta hankittu.:)

 

miksuh
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 13.06:   
Simppa: No ei todellakaan kaikki :)

 

Jon
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 13.10:   
Itse aloitin joskus 93-94.

Mutta Simpan jutussa on perää. Monet käyttivät Amigaa tuolloin, eivät enää. Mutta kun tietokonekäyttöhistoriaa kysellään, niin monesti siellä on Amiga :)

 

Amigisti
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 13.59:   
Niin, surkeeta että sitä on käytetty, muttei käytetä.

"Amiga? Käytin joo sitä joskus, A500 pelit oli niin loistavia. Sinne se sit pölytty johkin sängyn alle."

 

KimmoK
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 14.18:   
Amiga on aika näppärä, kunhan ei yritä liikoja.

Jos yrittää "liikoja" niin hommat menee hankalaksi Amigalla(kin) mutta harvoin mahdottomaksi.

 

Simppa
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 15.34:   
Juuh, mieleen muistuu nuo vuodet 92-93 kun PC:lle alkoi tulla huippupelejä a'la Ultima Underworld, Doom etc. Silloin Amigat jäi pölyttymään.

 

Jon
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 15.46:   
Mutta Simppa, honest question, mitäs sinä täällä teet?-)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 16.47:   
Se oli niin pienestä kii, pieni lobotomia CBM:n johdossa ois auttanut.
Doomi,yms 3D:n alkuräpöstys ois toiminut Amigassa hyvin eikä pelit ois niin pahasti karanneet PC:lle jos:
- Jos CD32:ssa ja A1200:ssa olisi ollut 2megaa fastia (50-100% lisää tehoja)
- CD-ROM tai (min40MB) kovalevy ois tullut vakiovarusteeksi vuonna 1992.

Ja kun CBM ois sitten pysynyt pystyssä pari vuotta pidempään, meillä ois ehkä ollut RTG mukana AOS:ssa yms. 3D korttien vaatimaa peruskamaa.

 

20/20
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 18.15:   
Hindsight is an exact science. :)

 

realisti-srela
Keskiviikkona, 14. heinäkuuta, 2004 - klo 21.36:   
Kyllä se amigan kuolema tuli kun ei pariin vuoteen alkanut tulla mitään vastineita Doomeille, Underworldeille, 3D-lento- ja autosimuille yms. ja PC-softat alkoivat piestä amigaa kovaa vauhtia.

Silloin "alussa" mukavaa lisäväriä toki toi konesota amiga-atari, jota varsinkin Bitissä Nirvit ja kumppanit toitottivat. Sillä ehkä saatiin tähän maahan monta (sittemmin varmaan aika onnetonta) ST/STE-käyttäjää :-)

"Amiga-aiheisella" tarinalla tuskin on kaikesta viimeaikaisesta huolimatta kaunista loppua...

 

Tero
Torstaina, 15. heinäkuuta, 2004 - klo 15.59:   
No tulihan doiomit jne Amigallekin, vaikka jokusen vuoden perässä.

Ja harva Amigaa vakavissaan käyttävä/käyttänyt välitti niistä peleistä pelkästäöän

 

miksuh
Torstaina, 15. heinäkuuta, 2004 - klo 16.11:   
Jep. Kuten useimmat muistaa, niin jo 1995 Amigalle julkastiin AlienBreed 3D, ja musta se oli monessa mielessä pelin sisällön puolesta paljon parempi kuin Doom. AlienBreed 3D:ssa ei toki ollut yhtä tarkka grafiikka, mutta se osotti, että myös Amiga pystyi ajamaan Doom-klooneja. Tuon jälkeenhän näitä 3D räsikintöjä on Amigalle tullut iso läjä, sekä juuri Amigalle tehtyjä, että porttauksia PC versioista.

 

KimmoK
Perjantaina, 16. heinäkuuta, 2004 - klo 13.19:   
AlienBreed3D:n aikoihin oli jo usko loppu/loppumassa siihen että Amigassakin 3D pelit pyörivät. Ja "kolmansien osapuolien" (3D) näytönohjaimille olisi pitänyt tehdä tietä virallisen RTG systeemin muodossa.

 

Janne
Perjantaina, 16. heinäkuuta, 2004 - klo 23.50:   
Alien Breed 3D oli loistava. Se ja Amigan MYST taisivat olla viimeiset Amiga-pelit jotka pelasin läpi. :) AB3D2 oli liian vaikea minulle!

 

ibe u
Lauantaina, 17. heinäkuuta, 2004 - klo 20.09:   
ab3d 2 oli idealtaan erikoinen, osassa kentista oli tarkoitus vain selvita lapi, ei siis perinteista tapa kaikki meininkia.

 

Janne
Lauantaina, 17. heinäkuuta, 2004 - klo 21.40:   
AB3D2 vaikutti tosi hyvältä. Minulla se vain sitten osui sellaiseen elämänvaiheeseen ja oli sen verran vaikea, että jäi kesken. Sääli. AB3D1:n tahkosin lävitse - yksi pahimpia tasoja oli se pitkä, kaartuva käytävä jonka päässä oli iso huone.

 

quinn
Perjantaina, 30. heinäkuuta, 2004 - klo 17.08:   
Kotikäyttäjien kannalta merkityksellinen A1200 tuli markkinoille liian myöhään. Koneen toimituksien käynnistäminen meni pitkälle -93 vuoden puolelle jolloin PC painoi päälle tosi voimallisesti. Vuoden 1993 Assemblyillä taisin nähdä yhden A4000:n, mutta A1200:ia en muista siellä bonganneeni.

Tilanne olisi voinut olla täysin toinen jos AGA-masiinat olisi saatu kaupan hyllylle jo -91 vuoden aikana. Mutta kuten tunnettua, golf ja ylisuurten palkkojen nostaminen oli ison C:n pomojen mielestä tärkeämpää kuin järkevä tuotekehitys.;)

 

Joanna
Perjantaina, 30. heinäkuuta, 2004 - klo 19.41:   
Niillä Aga koneilla oli pari perusongelmaa.. Ensinnäkin A4000 ei ominaisuuksiltaan ollut aiempiaan merkittävästi parempi, päinvastoin 3000:sessa oli mm SCSI ja Flicker-fixer mukana vakiona. Käikkien näyttötilojen saamiseen olisi pitänyt hankkia kallis multisynkki, kun esim A3000:ssa riitti ihan perus VGA.

Mutta suurin ongelma johon minä ammattimaisemman käyttäjäkunnan kanssa törmäsin niiden kanssa oli se että uusissa koneissa oli pintaliitos-CIAt jotka eivät olleet käyttäjän vaihdettavissa. Ja koska ihmiset olivat oppineet että niitä aina silloin tällöin paukkuu, niin vanhempien koneiden helpompi huollettavuus oli todella merkittävä etu. Tätä valitusta sai kuulla liki kaikkialta...

Silloinkin kun aikoinaan lopetin (kuitenkin paljon Commodoren kaatumisen jälkeen.. en muista oliko Escomikin jo mennyt).. Monissa paikoissa kaikki Amiga-sälä tehtiin ja esitettiin A1000, A500, A2000 kalustolla. suuressa osassa niissä ei ollut edes kiintolevyjä (turboja tms) vaan projektit mitoitettiin siten että yksi lisälevyasema Datoille riittää (sisäisessä oli boottilevy).

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: