Commodoren kuolemasta 10 vuotta

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 06/2005 asti » Commodoren kuolemasta 10 vuotta « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

TSK
Torstaina, 29. huhtikuuta, 2004 - klo 19.25:   
Commodoren kuolemasta 10 vuotta tänään !!!

 

Janne
Torstaina, 29. huhtikuuta, 2004 - klo 21.35:   
Niin se aika hurahtaa. :)

 

Jope
Torstaina, 29. huhtikuuta, 2004 - klo 23.01:   
Huh. Olin 14-vuotias 10 vuotta sitten, innoissani purkkeilin A500:llani..

Kaikkea sitä.

 

JPQ
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 0.05:   
Älkää muistuttako ikävistä asioista.:)

 

Joanna
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 0.16:   
Kappas.. on se aika mennyt.. Paljon on tapahtunut sen jälkeen, ja paljon jäänyt tapahtumatta.

 

Seppo
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 0.41:   
Muistan hyvin elävästi kun luin uutisen Commodoren konkurssista - olin Oulun tekulla puurtamassa harjoitustyötä ja päätin levähtää hetken ja lukea noita comp.sys.amiga-uutisryhmiä...ymmärrettävästi työn teko jäi siltä päivältä siihen, sitä meni ihan turraksi...surullinen päivä.

Klassinen kysymys kuuluukin: missä sinä olit kun luit/kuulit Commodoren konkasta?

 

JPQ
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 1.14:   
Seppo: kotona ja luin autuaan tietämättömänä muistaakseni Amiga Format lehteä jossa oli asiasta. Parasta oli mikrobitissä ollut arvelu että Amiga CD32 ainakin säilyy tuotannossa mutta ostaja ilmoittikin (ESCOM?) että se lopetetaan mikrobitti mielsi amigan pelikoneeksi kuten arvata voi ja tähän astisia ostajia onkin hyöty puoli kiinnostanut enempi jollen ihan sekaisin ole.:):):)
Joanna: kuten paras noista edellistä hankkeista jossa oli alla QNX nykyisen jälkeen heti paras sanosin siihen uskoin eniten.:) Nyt usko alkaa vähitellen hiipua tosin vain uuteen Amigaan eikö Pegasokseen.(erona että jälkimmäinen on pidemmällä ja hinta on okoompi)

 

itix
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 2.07:   
@Seppo:
"Klassinen kysymys kuuluukin: missä sinä olit kun luit/kuulit Commodoren konkasta?"

Jaa-a, tuohon ei voi vastata kun luin konkurssista vasta Pelit-lehdestä tai MikroBitistä. (Voi vain ihmetellä miten ennen pärjäsi ilman nettiuutisia.)

@Joanna:
"Paljon on tapahtunut sen jälkeen, ja paljon jäänyt tapahtumatta."

Lähinnä tapahtumatta...

 

JPQ
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 3.30:   
itix: tuntuu että unohdat negatiiviset tapahtumat kuten eräiden äänikorttien peruutukset ja oliko Personal Paint 8:sin jonka piti 24bit tiloja kait tukeman.:) Nämä ainoina jotka nyt keksin johtuen että luin noista lupauksista just vähän aikaa sitten vahnasta CU Amigasta:)

 

hooligan/dcs
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 6.32:   
Taisin olla paskalla kun Commodore romahti...

 

KimmoK
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 8.54:   
Ei suoranaisesti otsikkoon liittyvä, mutta ohessa kuitenkin Commode64, tätä vuosimallia:
http://www.tulip.com/news/article.asp?nid=145

(en minäkään kielestä ymmärrä, mutta aika kätevä kun videopelikone on integroitu joystikiin ja tarvitsee kytkeä vain video ja audiopiuha...)

 

Janne
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 8.56:   
En muuten muista missä itse kuulin uutisen. Jossain purkeissa kai. Reaktioini sen sijaan muistan - PC ostoslistalle heti. Kummasti ei kuitenkaan Amiga jäänytkään moneen vuoteen, vaikka Doom-purkki pöydälle ilmestyikin.

Harmi että elvytysyritykset epäonnistuivat. Nyt ei ole enää hirveästi mitä elvyttää - nyt jos Amiga-asialla halutaan onnistua, pitää jo luoda kokonaan uudet markkinat. 1994 oli toisin.

 

jPV
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 10.36:   
Tuollaista reaktiota en kyllä ymmärrä. Miksi hyvä ja toimiva ja sellainen kone, josta tykkää, pitäisi vaihtaa heti, jos valmistaja menee konkkaan tms.

Itse en muista missä olin tai mistä sain tiedon silloin... ehkä Bitistä, ehkä purkeista...

 

Ville
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 11.15:   
Mä taisin lukea asiasta CU Amigasta, joka mun mielestä oli paras Amiga-lehti ikinä!

Hooligan: vältyit sitten ikävien uutisten kuulemiselta, vai...? ;)

 

KimmoK
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 12.32:   
Olin muistaakseni hankkinut vastikään A4k:n. Ja kun kytkin siihen kirjoittimen (vai oliko se modeemi) niin ilmeni I/O ongelma. Ja kun se tuli korjuulta niin siinä oli uusi vika (CPU kortti oli vaidettu pahemmin rikkinäiseen). Seuraavaksi kone lähti Tanskan Commodorelle ... oli kylmä hiki otsalla kun jännitin tuleeko koneeni enään koskaan takaisin. Tulihan se.

Kyllähän Commodoren "poismeno" hieman järkytti. Mutta ei se hirvittävä tilanne ollut kun oli koko ajan juttua potentiaalisista Amigan ostajista ja itsellä oli just pöydällä senhetkinen maailman paras kone. PC:tä jouduin jo tuolloin rappaamaan töissä ja koulussa ja ne oli täysin hanurista liki kaikissa ominaisuuksissaan verrattuna A4k:n. Vaikka A4k:t apaljon on haukuttukin, niin kyllä se monessa asiassa oli superkone verrattuna kalliimpiin PC tai Mac koneisiin.

Jos Jack Tramiel ois ostanut Amigan 80 luvulla niin nykyinen tilanne vois olla parempi ...

 

JPQ
Perjantaina, 30. huhtikuuta, 2004 - klo 13.03:   
KimmoK: joo ja jos Jay Miner olisi ollut tiimissä Amiga4000:sen aikoihin voisi olla toisin...

 

Janne
Lauantaina, 1. toukokuuta, 2004 - klo 9.04:   
jPV: itseasiassa en taida minäkään omaa reaktiotani ymmärtää. :) En minä tosin Amigasta luopunut, kunhan ostin pc:n seuraksi. Kai siinä oli jotain shokkihoitoa - halusin varmaan pelata varmanpäälle. Kai siitä sittenkin on aika paljon aikaa kun ei muista... :)

KimmoK: voi kun olisi tajunnut heti olla uskomatta niihin ostajaehdokkaisiin ja uusiin omistajiin... :) mutta niin sitä vaan uskottiin!

 

C64
Lauantaina, 1. toukokuuta, 2004 - klo 11.07:   
Hyvät asiat ei säily loputtomiin meikäläinen räpläs Amigaa ja c64 tuolloin. Muistan kun koulussa jotkut tuli sanoo... Oot sääkin si tullu meitin puolelle olivat Amiga miehiä, kun vaihdoin amigaan. Koulussa oli tuolloin Amiga ja PC porukat :)

 

rrebel
Lauantaina, 1. toukokuuta, 2004 - klo 16.09:   
Tuohon aiemmin mainitun Tulip-jutun kieliongelmaan auttaa wanha kunnon http://babelfish.altavista.com/
joka osaa hollanti/flaami/mikälien eli dutch to englishia käyttöön

 

KL
Tiistaina, 17. elokuuta, 2004 - klo 22.48:   
Minun Amigani oli aikoinaan seuraava:
A500 jossa 2.04 kickstart, prosessorina
10 mhz 68010. 3 megatavua muistia, SCSI -ohjain supradriven 42 megatavun kiintolevylle. Golem äänendigitoija, lisälevari, ja 1084s monitori.
(siinä kait se oli)
Nyt käytän winuae:ta, mutta tarkoitus on joskus hankkia oikea classic amiga. Tähän sitten kaikki mahdollinen lisä, kuten turbot ja muut.

- täältä tähän - ?

 

deizi
Torstaina, 19. elokuuta, 2004 - klo 22.55:   
bah, mihinkäs muka commodore o kuollu?! -ei kuole ikinä!

 

Some-E
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.20:   
10 vuotta on pitkä aika. Vielä kauemmin on siitä, kun aloitin säveltämisen Amigan avustuksella (MED 1.x, 1989). Kyllähän se Commodoren katoaminen harmitti. Hyvän alun jälkeen Amiga jätettiin heitteille kunnes oli liian myöhäistä. Mutta vaikka omistajat ja markkinat kuolevat, niin ei ne laitteet ja niiden käyttäjät kuole (ainakaan samalla hetkellä).

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.34:   
Niinhän sitä varmaan vähän jokainen pelkäsi, että mitään tästä ei enää tule. Varsinkin kun Commodoren jälkeen noita epäonnistumisia ja pettymyksiä on ollut melkosen paljon. Ja kun Amigistien määrä romahti vimesen 10 vuoden aikana aika pahasti.

Mutta nykytilanne onneksi on jo paljon valosampi, toivottavasti sekä MOS+Pegasos että OS4+AmigaOne vie Amigan nyt pitkälle tulevaisuuteen.

 

Joanna
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 16.51:   
Hidastahan se toipuminen tulee noiden firmojen kanssa olemaan jos koskaan, mutta mahdollisuuksia on.

 

KL
Sunnuntaina, 28. marraskuuta, 2004 - klo 22.42:   
KYSYMYS!!!! (MONIA)

Aikomuksenani on ostaa Amiga 4000 ja siihen näyttökorttia yms. Mitä sellaisesta joutuu maksamaan. Missä niitä myydään ja mitä kannattaisi ostaa, jos tarkoituksena on rakentaa mahdollisimman tehokas classic amiga.

Ihan vain harrastuksen vuoksi.

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 28. marraskuuta, 2004 - klo 22.54:   
Parasta aikaa on huuto.netissä näemmä yksi. Pelkkä runko maksanee noin 200eur ja siihen erilaiset lisäsälät päälle. Jos en aivan ajasta jäljessä ole niin veikkaisin tehokkaan kokoonpanon hinnaksi noin tonnin luokkaa sisältäen näytönohjaimen, min. 060 turbon, toista sataa megatavua muistia, äänikortin ja verkkokortin jossain tornipaketissa riittävällä levytilalla jne.

 

JPQ
Maanantaina, 29. marraskuuta, 2004 - klo 0.14:   
KL: toivotan sinulle onnea ja huuto.netissä näyttää olevan ainakin yksi näyttökorttikin linkiä en pistä se minullekkin liikaa mutta pyöreä maininta kait ei ole "synti" ?

 

miksuh
Maanantaina, 29. marraskuuta, 2004 - klo 12.24:   
KL: On vähän kyseenalsata kannattako A4000 konetta enää alkaa hirveästi laajentamaan, kun AmigaOne ja Pegasos koneetkin on myynnissä.

Jos ihan tosiaan haluat alkaa vielä laajentamaan A4000 konetta, niin sillon paras vaihtoehto on ostaa A4000:n Mediator PCI-väyläkortti, johon sitten käy vakiomalliset Voodoo3, 4 ja 5 PCI-näytönohjaimet, useat 10 ja 10/100Mbit PCI-verkkokortit, lähes kaikki markkinoilla olevat PCI tv-kortit, Spider USB-ohjaimet ja esim Soundblaster 128 ja jokunen muu PCI-äänikortti.

Mediatori maksaa jotain 250EUR-> tjsp (itse maksoin aikanaan A1200-versiosta uutena 148EUR rahtikuluineen, mutta se olikin joulutarjous) Mediatoriin käy sitten samat puoli-ilmaiset kortit kuin PC:hen. Eli loppujenlopuksi Mediatorin ja PCi-korttien ostaminen tulee halvemmaksi kuin Amigan omien laajennuskorttuien ostaminen.

 

Ibe U
Maanantaina, 29. marraskuuta, 2004 - klo 13.36:   
Miksuh: Itsekkin olen ajatellut a4000:sen hankkimista ja rakentamista, mutta classik periaatteella, eli ei pci väyliä, vain zorro. Vähän kuin entisöisi ;-)

 

JPQ
Maanantaina, 29. marraskuuta, 2004 - klo 13.38:   
miksuh: jaa jos harrastaa just classic amigaa sen tarjoamin eduin. ja AmigaOne voi maksaa kunnon laajennuksiin liikaa ja Pegasos ei riitä kaikille Amigasta kuten ei AmigaOnekaan hieman niitäkin nirsommille.:)
tuo näyttökortti kattelu hetkellä oli kyllä sen hintainen jos saa muut laajennuskortit mitkä mulla nyt on tornissa noin samoihin hintoihin niin 250riittää hyvin uskoisin tosin sisältämättä 060 turboa jota ei mediatorkaan toisaalta sisällä...

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 29. marraskuuta, 2004 - klo 14.01:   
Minä olen yrittänyt itse löytää jostain aitoa C= tai AInc:n A4000T:tä ja siirtää olemassa olevasta A4000:sta kamat sinne sisään.. toistaiseksi en ole onnistunut. Tarkoitus olisi ostaa moinen ja lyödä sinne kiinni tavarat puhtaasti Zorro-pohjaisena. Amiga on nykyään kuitenkin jo sen verran retro-puuhaa, että turha sitä on mennä "pilaamaan" nykyaikaisilla viritelmillä. Yhtähyvin voisi ostaa sitten kaupasta sen uuden PC:n tai Macin.

 

JPQ
Maanantaina, 29. marraskuuta, 2004 - klo 14.52:   
Jani Kuituniemi: lisäksi jos haluaakin kokeilla linuxia tms. (extreme touhuna) mitens sitten suu pannaan mediator väki eikö totta?

 

miksuh
Maanantaina, 29. marraskuuta, 2004 - klo 15.05:   
Jani: Hmm. No voihan sen toki noinkin ajatella, mutta jos sillä koneella meinaa jotain tehdäkin, niin kyllä PCI korttien nopeudesta, saatavuudesta ja hinnasta on iloa.

Voodoo3 PCI-kortti hakkaa kyllä nopeudessa jopa Picasso IV:n joka opn paras Amigan omista näytönohjaimista. Samalla saa myös 3D kiihdytetryn ohjaimen.

Samaten tv-kortteja, usb ohjaimia jne ei juuri zorropohjasina ole näkynyt jne :) Itse en enää palasis zorro-väylän käyttäjäksi.

 

Jope
Maanantaina, 29. marraskuuta, 2004 - klo 15.16:   
Heh, jopa Picasso IV:n .. PC-maailmassa Cirrus Logicin ja S3:n piireille on aina naurettu ja Amigamaailmassa ne ovat eräänlainen kehityksen pinnaakkeli (permedia-pohjaisia lukuunottamatta). :-P

Ei oo heleppoo.

 

JPQ
Maanantaina, 29. marraskuuta, 2004 - klo 15.33:   
miksuh: hyviä pointteja ja minä voisin pysyä zorroissa jos kortteja vaan löytyy muttei löydy noin vain siksi on hyvä pegasos2 sisältää pci paikat ja agpeen.:) mutta classic amigaan en niitä tahdo ennen kuin laatu äänikortit saa tuen.
Jope: S3selle ei ole aina naurettu tietääkseni PC puolella...

 

Werrismys Nostalgismus
Perjantaina, 14. tammikuuta, 2005 - klo 20.09:   
Olin ikiopiskelemassa Lappeen Rannassa, kun C= kuoli. Menin pääteluokkaan (jotain VT-220 ankeuksia kiinni Solariksessa muistaakseni) kun joku uudenkarhean 386:n omistaja, joka hiplasi itseään Win 3.11:n file managerin parissa, totesi ikuisena totuutena että "no niin, Amigaa ei sitten enää ole." Teki mieli repiä ukolta pää irti ja kusta kaulasta alas.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: