"muiden" suhtautuminen Amigaan......

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 12/2003 asti » "muiden" suhtautuminen Amigaan... « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ville
Tiistaina, 11. marraskuuta, 2003 - klo 2.30:   
Oletteko huomannut miten joillakin on hymy herkässä puhuttaessa amigasta esim. atk-liikkeissä? Kävin eräässä liikkeessä katsastamassa vanhoja pc-emoja ja kortteja (pahvilaatikoissa :)) 66 mhz:n oskillaattorien toivossa (ja yhden löysinkin!) niin tällainen tapaus (paikkana Jyväskylä):

myyjä: voinko auttaa?
minä: ei tarvitse kiitos.
(tarpeeksi kauan kahlattuani kasan eri kortteja)
myyjä: mitäs etsiskelet?
minä: oskillaattoria...
myyjä: mihinkäs semmoista tarvitset?
minä: yhteen projektiin tossa...
myyjä: mikäs projekti on kyseessä?
minä: no...Amiga-projekti menossa...

tässä vaiheessa hiljaisuus myyjältä ja naurun pidätys(yritys), leveä hymy josta tunsin voivani lukea tarpeelliset ajatukset myyjän päästä (toi on joku Amiga-hörhö, voi elämän kevät...). Tuttua? muutaman kerran minulle tapahtunut ja AINA kun mainitsen Amiga-sanan. Eipä henk. koht. oikeestaan haittaa mutta silti: VOI ELÄMÄN KEVÄT :)

Kertokaapa omista kokemuksistanne tänne.

 

tnt
Tiistaina, 11. marraskuuta, 2003 - klo 6.09:   
Mediatorin oston jälkeen olen nauttinut useista ihanista tilanteista. Mikään ei ole herkullisempaa kuin kävellä puuceekaupan ovesta sisään ja kertoa haluavansa ostaa äänikortin tms Amigaan... Tullut tehtyä hintavertailua kävellen, kun kylän liikkeet ovat lähekkäin, ja täytyy sanoa, että nautin myyjien huudattamisesta...

 

Esa Haapaniemi
Tiistaina, 11. marraskuuta, 2003 - klo 8.28:   
Minä ostin AmigaONEen Kingstonin muistia, joka oli viallista (!). Palautin sen liikkeeseen ja sain tilalle toisen, joka ei ollutkaan rekisteröityä. Minun emolevyni ei suostunut käsittelemään tuota kuin 100 MHz asetuksilla, ja myyjällä ei ollut vaihtaa sitä rekisteröityyn. Otin itse yhteyttä Kingstonin vaihtopalveluun ja kerroin mikä oli ongelma, ja hän alkoi kyselemään minkälaisessa emolevyssä tuo oli ja mitä piirejä siinä oli. Kun kerroin koneen olevan uusi Amiga, oli toisessa päässä varsin pitkä hiljaisuus. Minä joudui itse kysymään, että onko siellä enää ketään. Ilmeisesti kuitenkin tuo minun ilmoitukseni johti siihen, että Kingstonin ongelmatapaus listaan lisättiin uutena ei-rekisteröidyn isoilla piireillä (512 M) toteutetun muistin toimimattomuus 133 MHz asetuksilla...

 

KimmoK
Tiistaina, 11. marraskuuta, 2003 - klo 10.05:   
Parissa lemppari ATK liikkeessä on tuttua henkilöitä töissä, tuttuja siltä ajalta kun itsekin myin ATK roippeita. Heiltä saa aina tuttua vinoilua tyyliin, "jokos se Kimmo tuli PC:n ostamaan". No ne jutut on kyllä vähentyneet kun kerralla hain kolme x86 konetta.

Ovat oikeasti sen verran jees tyyppejä että heidän kauttaan voisi saada Amigoitakin kaupaksi, sitten joskus jos tuote saadaan kyllin kypsäksi.

Esim Berniethlonin olisi saanut suorilta myyntiin mutta siinähän kävi sitten niinkuin kävi.


web sivusto Amigistien saamasta "kohtelusta" ATK liikkeissä ois mielenkiintoista luettavaa :)

Oulun yydaattassa (joka muutenkin myy pervoja koneita kuten mäkkejä) suhtauduttiin asiallisesti kun esim. metsästin muistipalikoita A4000:n.

 

Jontsa
Tiistaina, 11. marraskuuta, 2003 - klo 11.58:   
Harvemmin menen kauppaan ja sanon ensimmäisenä että haen osia Amigaan kun atk-liikkeistä haettavat roippeet ovat enimmäkseen standardi pc-rautaa.

Sitten jos tulee juteltua enemmän niitä näitä, niin viimeistään siinä vaiheessa kun myyjä alkaa selittämään jotain windows-ajureista tmv niin pääsee kuittaamaan, että hähää... enpä käytä windowsia ;)

Mutta miten siihen sitten suhtaudutaan... hmm... yleensä ihmiset häkeltyy jo siitä ettei käytä windowsia ja vain hiljenee. Mutta loput reaktiot ovat yleensä ihan neutraaleja/positiivisia... yleensä seuraa ihmettelyjä ja kysymyksiä :)

 

Jupp3
Tiistaina, 11. marraskuuta, 2003 - klo 14.17:   
No, moni on varmaan lukenut valituksiani toimimattomasta HP 7200-asemasta... Joskus etsiessäni parempaa tilalle tuli liikkeessä puheeksi tuon vanhan aseman ongelmat...

Vähän siinä selittelin, että se ei sulje levyjä kunnolla, itse poltto kyllä onnistuu... Loppukeskustelu meni suunnilleen näin:

Myyjä: Minkäs nopeuksinen kone sinulla on?
Minä: 50MHz
Myyjä: No, sehän siinä on ongelmana! Se asema vaatii 133MHz tehoisen koneen!
Minä: (Joopa joo...)

Kyseessä on siis 2x asema, myöhemmin (kun MakeCD:lle tuli tuki) huomasin, että asema poltti (jonkin aikaa) levyjä ongelmitta DAO:na, mutta se taas toimi vain 1x nopeudella...

No, myöhemmin sitten vaihdoin nykyiseen Samsungin CDRW/DVD-Comboon, sama 060 poltteli tuolla asemalla suht. täysiä levyjä alle 9 minuuttiin, pelkästään IDE-laitteistolla :)

 

JPQ
Tiistaina, 11. marraskuuta, 2003 - klo 15.44:   
KimmoK: A4000 on ammatti kone ja kait semmottiset tekee vielä töitäkin vai perustammeko Amigoiden työvoima toimiston. Ja tarkoitan sitä kun tarpeeksi Pro kone ja liike joka tietää mikä on Mäkki on niin voi palvelussakin olla jo laatua.
Tarinan korvike on tässä: Mun tarinan tapainen eli tämä toteamus paikallinen ATK kauppias ihmettelee vieläkin miksi Amigaa käytän sanon seuraavan kerran että eräs sovellus ei toimi PC:eessä vastaavan homman softiahan löytyy muttei yhtä hyvää. Ja teille kerron se on AmigaOS. Ja sitten muut softat päälle joista osalle löytyy ihan OK/Hyviä/Parempia korvikkeita plus toinen tekijä softien hinnat.

 

miksuh
Keskiviikkona, 12. marraskuuta, 2003 - klo 14.19:   
Jupp3: Joo olen itse ihmetellyt varmaan miljoona kertaa, että millä perusteella noi komponenttien minimi-laitteistovaatimukset oikeen tehdään :) Tuntuu, että ne on monesti vedetty ihan hatusta.

 

itix
Keskiviikkona, 12. marraskuuta, 2003 - klo 15.02:   
No laitevalmistajan on varmaan helpompi pelata varman päälle ja laittaa CDRW:n minimivaatimuksiksi Pentium 100MHz vaikka 486/25MHz riittäisi siihen ihan hyvin :)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 12. marraskuuta, 2003 - klo 16.27:   
Muistelen että alkuajan CDRW asemat sisälsivät kohtuullisen vähän välimuistia eivätkä tietenkään burn proof ominaisuutta.
Lisäksi esim easy cd creatorissa ei pysty esim säätämään polttosoftaan lisää välimuistia.
Windowsia käytettäessä kävi helposti niin ettei windows kerinnyt palvella romputinta kyllin nopeasti,
etenkin jos winows joutui tekemään enemmän kuin sitä yhtä asiaa samanaikaisesti.

Ehkä 486/25 olisi riittänyt jos käyttiksenä olisi ollut Amiga tai muutoin PC olisi viritelty viimeisen päälle vain polttoa varten.
Minulla edelleenkin 800Mhz duron tekee buffer underrunit herkästi jos nopeus on yli 8x:n enkä käytä image fileä.

Muistelen että muinoin joku oli 25Mhz Amigalla poltellut romppuja käyttäen vieläpä sikapientä bufferia polttosoftassa.

Itse havainnoin että kun käytti esim 4x polttonopeutta ja asetti prioriteetit käyttiksessä kohdalleen, Amiga
(6050/50, vakio A4k IDE) poltteli hemmetin luotettavasti.

 

Thematic
Torstaina, 13. marraskuuta, 2003 - klo 21.52:   
Jupp3: Aika vihjeetön myyjä.

Pyrin välttämään sekasorron aiheuttamista, enkä mainitse yleensä Amigaa jos olen jotain ostamassa. SCSI-terminaattoria ostaessa sanoin vain ohjaimen tyypin. Viime aikoina olenkin ostanut käytettyä silloin kuin harvoin olen ostanut, ei ole tullut "niitä näitä" juteltua.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: