Miksi olet Pegasos etkä AmigaOne leir...

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 12/2003 asti » Miksi olet Pegasos etkä AmigaOne leiriä ? (gallup) « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

JPQ
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 2.43:   
Mun syyt on nämä toinen syy kylläkin aika pieni mutta.
Ensimmäinen syy: Pegasos(2) on tuloillani saavutettavissa. Lisäksi MorphOsin laite tuwsta parempi lista kuin AmigaOSin.
Toinen syy: AmigaOS4.0 viipyy vieläkin. No ei MorphOS myöskään tietääkseni täydellinen ehei...
Sivu huomiona MoprhOsin sivu on myyvämpi tosin ei vaikuta minuun...

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 6.36:   
1) AmigaOne maksaa vallan *vitusti*
2) Ei tarvetta ajaa Linuxia

 

J.
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 7.51:   
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että Pegasosta tulee saamaan suomesta paremmin kuin AmigaOnea. AmigaOnea ilmeisesti tulee saamaan vain Gentlen kautta ja valikoima voi olla rajallinen. Pegasosta tulee kai saamaan kätevästi tilaamalla sieltä ITI:stä (tjsp) ja valikoimaa voi olla enemmän. En usko että AmigaOS 4:ssä on mitään mullistavaa MorphOSiin verrattuna ja olen tyytyväinen kunhan se on riittävän Amigamainen (eli mukava käyttää, nopea yms.) ja sen kanssa voin ajaa joitain vanhoja ohjelmia (C4D esmes, mahdollisesti myös StormC4).

Ja onhan tuossa kaiketi mukana aika näppärä softapaketti (Superbundle).

Että sori vain Amiga Inc, minunkin kärsivällisyydelläni on rajansa. Jollei AmigaOne+AmigaOS 4 tule pian myyntiin suomessa kohtalaiseen hintaan minun valintani lienee Pegasos 2+MorphOS.

 

itix
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 8.55:   
MorphOS on parempi.

IMO :)

 

KimmoK
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 9.23:   
Koska kumpikaan systeemi ei ole saatavilla juuri nyt ja etenkään AmigaOS4, niin en ryhtyisi arvostelemaan/vertailemaan systeemeitä tässä vaiheessa.

Jos olisi harrastukselle nyt enemmän aikaa, laittaisin MorphOS systeemin koska se lienee kuitenkin ensin saatavana ja ainakin se on käytettynä saatavana.

Kuitenkin, AmigaOS pohjaiselle käyttikselle on "pehmyt kohta" sydämmessä... joten pitää sekin katsastaa.

 

deeq/RNO
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 13.11:   
Hyvin valikoitu kysymys otsikossa, joten en voi tähän vastata :)

 

JPQ
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 13.59:   
itix: tarkemmat perustrlut tai vastaustasi ei oteta tossisaan.
deeq/RNO: no jos käännämmme toisin voitko silloin ? vai oletko molempia leirejä? vai miten tuota kysymystä tarvitsee muuttaa.

 

itix
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 14.25:   
JPQ: Tarkempia perusteluja et saa.

 

Tero
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 14.57:   
hooligan/dcs "1) AmigaOne maksaa vallan *vitusti*

MicroA1 esim tuskinmaksaa niin paljon

"2) Ei tarvetta ajaa Linuxia"

Öh minä ainakin ihan varmasti ajasin myös linuxia olisi sitten kumpi kone trahansa.

J "Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että Pegasosta tulee saamaan suomesta paremmin kuin AmigaOnea. AmigaOnea ilmeisesti tulee saamaan vain Gentlen kautta ja valikoima voi olla rajallinen. Pegasosta tulee kai saamaan kätevästi tilaamalla sieltä ITI:stä "

Millä perusteella sitä saa paremmin ? Jos Pegasosta saa tilattua suomesta yhdestä firmasta samalla lailla kun AmigaOnea GentleEyeltä, niin millälailla sitä Pegasosta saa paremmin ?

itix: "JPQ: Tarkempia perusteluja et saa. "

Niin koska kyseessä on puhtaasti MUTU juttu, koska OS4:n ei voi verrata toistaseksi.

 

JPQ
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 15.25:   
itix: jaahas miksen ?
Tiedän ettei voi verrata mutta edes nyky MorphOS vastaan AmigaOS3.9 +BB2.

 

itix
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 15.52:   
JPQ: No koska sillä ei ole mitään merkitystä. Se on vain oma henkilökohtainen mielipide.

 

JPQ
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 18.02:   
itix: okei. selvä.
PS. Nyt tosin epäilen jotain sellaista mitä ei voi julkisesti sanoa.:)

 

Jupp3
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 19.30:   
Mielestäni ei tarvita kahta kilpailevaa, monessa mielessä hyvin samankaltaista käyttöjärjestelmää.

MorphOSin kehitys aloitettiin silloin, kun "virallisella puolella" ei ollut minkäänlaista aikomusta jatkaa AmigaOS:ää (Ja neuvoteltiinhan aikanaan siitäkin, tulisiko siitä "se virallinen", miten ei kuitenkaan käynyt, ja AmigaOS4 ohjelmointi aloitettiin "ihan oikeasti")

Mutta toki kilpailu painostaa kumpaakin osapuolta kehitykseen...

Muita "vaikutteita":
-Vanhaa versiota pystyi kokeilemaan Amiga1200:lla
-Saku-vuosikokouksessa Oulussa näin Pegasoksen MorphOSilla
-Genesi tukee developereita & käyttäjiä
-MAME toimii hyvin, ja useimmat pelit pyörivät enemmän kuin hyvin
-"Sillä korvaa jo Amigan"

Ja vaikutteita "toiselta puolelta" samaan suuntaan:
-Epärealistiset deadlinet AmigaOS4:n kehityksen alusta lähtien
-Hyperionin pelit eivät niin paljoa vakuuttaneet; Käyttiksen tekeminen on vähän eri luokkaa kuin peliporttaukset
-Amiga inc:n toilailut

 

miksuh
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 19.43:   
Kysymys oli kyllä muotoiltu ovelasti. En kuitenkaan ole Pegasos leiriä, AmigaOne kiinnostaa enempi, mutta en haluis että olis mitään leirejä. Jatkuva AmigaOnen ja OS4:n mollaaminen ja vähättely tiettyjen ihmisten puolelata ajaa mua kuitenkin ainavaan kauemmaksi mahdollisesta Pegasoksen ostosta.

 

JPQ
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 20.03:   
Miksuh: en minäkään leirejä halua. Ja AmigaOne kiinnostaa muuten enempi mutta maksaa mulle aivan liikaa kaikesta päätellen. Haluan silti Amigamaisen tietokoneen plus PowerPC vastaan x86 on plussaa.

 

Joanna
Tiistaina, 4. marraskuuta, 2003 - klo 21.07:   
Käytän Pegasosta koska se on olemassa, toimii ja on (Bundlen huomioiden) varsin kohtuullisen hintainen. Täydellinen se ei ole, mutta täyttää varsin pitkälle sen mitä omalta koneeltani tarvitsen. Lisäksi bonuksena on että eipähän enää tarvitse odottaa tuntematonta aikaa ensimmäisen käyttöjärjestelmäversion valmistumista.

Leiri?.. No se on pidempi tarina..

Enpä minä koskaan leiriä valinnut.. Siinä vaiheessa kun kehtasin arvostella Eyetechiä ja AmigaIncciä hommien tusaamisesta niin minä kuulemma olin jonkun Thendicin palkka-trolli. Eli koko leiriytyminen olikin muiden aiheuttamaa.

No, pitihän siihen Pegasokseen ja MorphOSaan sitten varalta tutustua.. Ja ainakin minuun vaikutti paljon se että sain sen koneen vajaaksi viikoksi lainaan sen Tammikuisen Alt-partyn vuoksi. Verrattuna aikaisempiin kokemuksiin mm. AmigaDE demoamisessa tuossa oli ihan toisenlainen meininki.

Siten kun viimekeväänä oli tarjouskampanja.. Eipä minun kauan tarvinnut miettiä haluanko vai en.

 

hooligan/dcs
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 0.06:   
@Tero

Kun nyt aloit makuasioista väittelemään niin... :)

>>hooligan/dcs "1) AmigaOne maksaa vallan *vitusti*

>MicroA1 esim tuskinmaksaa niin paljon

Tuskinpa se paljon vähempää maksaa mutta katsotaan.


>>"2) Ei tarvetta ajaa Linuxia"

>Öh minä ainakin ihan varmasti ajasin myös linuxia olisi sitten kumpi kone trahansa

Minä en. Sitä varten saa puoli-ilmaiseksi puucee-rautaa.

 

Joanna
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 0.29:   
Hooligan: kannatan.. Itse en käytä Linuxia kuin tarpeen vaatiessa ja silloinkin joku muu saa hoitaa koneen asennuksen ylläpidon yms.

Suurin syy minulle ylipäätään hankkia uusi Amiga oli saada vaihtelua Wintoosalle ja Linuxille.. Tosin se että sitten ostinkin Pegasoksen.. No, maailma kulkee ja tavoitteiden pitää sopeutua realiteetteihin.

Mutta en minä ainakaan ostanut sitä ajaakseni vapaaehtoisesti Linuxia.

 

J.
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 8.10:   
Tero: Okei, oli ehkä huonosti ilmaistu, mutta jotenkin on tunne ettei AmigaOnea vähään aikaan ole suomessa myytävänä. Minunkin kärsivällisyydelläni on rajansa ja jos siinä joulun aikoihin on saatavilla Pegasos 2+MorphOS mutta AmigaOne (siis toimivalla AmigaOS 4:llä, nykyisellään sitä ei voi kutsua *AMIGA*Oneksi) ei ole ilmestynyt siirryn väkisinkin Pegasos-leiriin. Nähdäkseni olen odottanut aivan tarpeeksi pitkään uuden sukupolven Amigaa ja Pegasos, vaikkei olekaan "virallinen" Amiga lienee riittävän lähellä. Samaten jos AmigaOne on merkittävästi kalliimpi kuin Pegasos 2 ilman riittäviä bonuksia korkeammalle hinnalle, tai jos siitä ei ole saatavilla 1 GHz:n G4-mallia valintani on Pegasos.

Lisäksi olen ymmärtänyt että Pegasos 2 ei olisi kenties muistin suhteen niin nirso kuin AmigaOne mahdollisesti on, johtuen tuosta Northbridge-valinnasta (muistaakseni). Ei houkuttele ajatus että ostan jostain PC-tarvikeliikkeestä vaikka puolen gigan muistikamman ja sitten se ei toimikaan. Oletan että Pegasoksessa oikeiden speksien mukainen laadukkaan valmistajan (esmes Kingston) muistikampa toimii ongelmitta.

 

Jontsa
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 9.30:   
Jaa notta leirejä jaetaan ;)
Itse en omasta mielestä kuulu mihinkään leiriin kun molemmat koneet/käyttikset ovat minusta loistavia tuotteita. Pegasos1 kotoa jo löytyy ja oma AmigaONE-XE G4 on jo saapunut Gentle Eye:lle :)
Aluksi mietin etten päivittäisi pegasos 2:een, mutta nyt olen miettinyt että saisin muistit siirrettyä peg1:stä silloin amigaoneen eikä tarvitsisi ostaa uusia joten ajatus houkuttaa. Jos vaihtotarjouksen hyödyntäminen onnistuu helposti ITI:n kautta, niin voisi harkita. Kyllä molemmat koneet ovat minusta Amigoita sanokaa mitä sanotte :)

Yksi mikä vie intoa aina Pegasoksesta/MOSsista on "sen leirin" loan heitto mitä näkee vähän väliä :( Tyhjästä kehitetään mukamas perusteita haukkua toista puolta. Mutta yritän olla välittämättä ja nauttia uusista koneista/käyttiksistä

J.: Jos A1 kiinnostaa niin laita kyselyä Gentle Eye:lle. Eikä se A1 ole yhtä nirso muisteille kuin Peg1 jos on uusin U-boot. Tietty se Kingston on yhä suositus :)

Linux on sellainen jonka aina olen ajatellut asentaa, mutta en ole vain saanut aikaiseksi. Jos sen saisi nätisti dual boottaamaan amigaossin/linuxin välillä, niin olisi jo jotain.

 

Joanna
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 10.18:   
Jontsa: ?No ihan kuten kukin näkee, loanheittoväitteitä jaksa enää kommentoida koska jokainen tulkitesee tilanteen omista lähtökohdistaan. Sinulla varmaan painaa paljon se että olet saanut olla mukana OS4-testaajissa.. Sitä kautta kuulee varmaan paljon jännää :)

Mutta ei minulla ole ollut muistien kanssa Pegasos 1:ssä muuta ongelamaa kuin se että se näyttää tästä kammasta vain puolet. .. Normaali Kingston KVR133X64C2/256 , eli ei tarvitse olla mitään registered/ecc, ja samaa olen kuullut muiltakin.

 

Jontsa
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 10.40:   
Joanna: Sitä kautta tosiaan tietää paljon mitkä ovat perättömiä huhuja ja mitkä ei. Mutta eihän se vaikuta siihen miten muut heittävät lokaa.

Itse ostin Pegaan suosiolla Kingstonin registered/ecc/whatever muistia puolengigan kamman. Hienosti toimii.
Hyperion ilmoitti 7 maaliskuuta uuden U-bootin yhteydessä "New Articia S start-up code allowing for usage of two banks of unregistered SDRAM". En sitten tiedä näyttääkö se koko muistin vai ainoastaan puolet, mutta käsittääkseni kokonaan. Täytyy testiä.

 

Jupp3
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 11.15:   
Jontsa:
Kyllähän noita perättömiä huhuja riittää "toiseltakin puolelta", esim. se koko "MorphOS on laiton" -juttu
(mikä on mielestäni erittäin pahanlaatuinen valhe)

Ja sitten esim. siitä huhusta uudesta CEO:sta, ensin se tyrmättiin Amiga inc:ltä täytenä valheena, täysin tuntematon tyyppi kuulema...

Myöhemmin myönnettiin, että tuttu mieshän se on. Ei taida tosin enää olla missään tekemisissä Amiga inc:n kanssa (Ymmärrän kyllä...)

 

Jontsa
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 12.00:   
jupp3: "ne kiusas meitä joten kyllä niitäkin pitää kiusata" yeah :) Tästähän debatoitiin jo pari kertaa joten ei nyt enään kannata. Jonkun mielestä mielipide jonkun mielestä loan heittoa.

Kun se uus ceo juttu oli ilmoilla, niin jutut mitä luin foorumeissa ja irkissä, niin oli ihan täyttä kökköä. Asia vääristeltiin mahdottomuuksiin.
Mutta sekin on menneen talven lumia.

Enivei... takaisin topikkiin. IMHO molempi parempi. Kummassakin koneessa/käyttiksessä on omat vahvat puolensa.

 

Joanna
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 14.21:   
Jontsa: Totta.. kunhan saisi niitä laitteita ja ohjelmia.. tuntuu menevän molempien osalta näinä aikoina odotteluksi.

 

JPQ
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 22.45:   
Kaikki: Anteeksi toi "joko tai" asettelu en minäkään sovi oikein täysin kumpakaan kategoriaan. Periaateessa olisi kivempi ehkä olla enempi AmigaOne leiriä mutta sanotut syyt estää. Siksi olisi "aito on aina aito" (viikon pöljä lause)
Joanna: jaa menee mikähän Pegasos2:sen odettu toimitus aika ?

 

Joanna
Keskiviikkona, 5. marraskuuta, 2003 - klo 22.59:   
Jpq: Sanoisin jos tietäisin. Siis tuo on sellaista tietoa jota ei tunnu saavan mistään. Oletan että edelleen on puhetta toimituksista 15-päivään mennessä, mutta en menisi laittamaan rahojani sen pantiksi.

 

KimmoK
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 8.37:   
Kauan kesti peg1:lläkin protosta/nollasarjasta tuotantoon välinen aika.

Minusta näyttää (virallisesta tiedosta huolimatta) että ollaan vielä nollasarjan/mallin ja tuotantosarjan/mallin välillä.

Perfektionisti Garda ei jättäne mitään softalaastareiden varaan, jos se hänestä on kiinni...

 

KimmoK
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 9.20:   
Mistähän noita paitoja saa: http://www.pegasosppc.com/images.php?f=image&id=434

Voisko ITI välittää?

 

hooligan/dcs
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 11.21:   
Hommakos tuo itse painattaa. Itseasiassa suomalaisille Pegasos-käyttäjille vois joku suunnitella paidan.. niitä vois sitten ostaa vaikka hintaan 10€ kpl =)

 

JPQ
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 11.35:   
Teksti tosin ei miellytä koska AmigaOS ei ole MorphoS eikä toisin päii. Eikä kuvakaan miellytä. Noh jokainen pitää siitä mistä pitää...

 

potkustart
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 11.47:   
Olen A1200 -leiriä toistaiseksi ;).Käytän Amigaa etupäässä vanhojen pelien pelaamiseen (WHDLoad/JST -pelit). Jotenkin tuo Pegasoksen emulaatiolla vanhojen ohjelmien pyörittäminen vaikuttaisi vähän PuuCeemaiselta.

 

JPQ
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 12.47:   
potkustart: no kumpi leiri houkuttaa enempi vai molemmat ? ja minähän olen itse kanssa enempi amiga mies mutta joskus täytyy tehdä ikäviä valintoja.

 

potkustart
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 13.32:   
Pegasos on hintansa puolesta houkuttelevampi vaihtoehto mutta puntarissa painaa myös tuo vanhojen ohjelmien toimivuus. Ikäviä valintoja minäkin olen joutunut tekemään (omistan nimittäin myös PuuCeen A1200:n ja A500:n lisäksi) pakosta kun Amigalle ei taida olla olemassa uudehkoja pelejä joista pidän (SystemShock2, DeusEx, BladeRunner,Messiah, TheThing, Aliens versus Predator).

 

potkustart
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 13.51:   
Siis tuosta en tiedä mitään että kummassa koneessa vanhat ohjelmat toimii paremmin. Olisi kiva jos joku asiasta tietävä aloittaisi aiheesta threadin tänne foorumiin :)

 

Joanna
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 14.05:   
potkustart: Ohjelmistoyhteensopivuuden ja ohjelmistojen ajonopeuden vertailu on tässä vaiheessa kokolailla mahdotonta kun kenelläkään ei ole valmista OS4:ää Amiga-one -koneessa. En tiedä milloin se tulee loppukäyttäjille saakka, mutta sitten on perempi aika tutustua asiaan.

Ennenkuin joku sanoo.. Juu, kaipaa Mos kanssa kehittymistä vaikka 1.4 onkin jo kiva. Mutta yhteensopivuuden kannalta tärkeimmät eli käyttiskirjastot, AHI, CGfx ja 68k Cpu emu on kunnossa. Puuttuvista ainoastaan Radeon-3d tuella on merkitystä niiden muutaman olemassaolevan pelin kanssa jotka käyttävät 3d-ominaisuuksia (ja niitäkin voisi pelata voodoolla)

 

MarkoS
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 15.43:   
Tuota... Mitä ton t-paidan kuvan _pitäisi_ esittää? Näyttää aivan kuin MorphOS-perhoset olisivat Amigayhteisön kimpussa ja kahtiajako on jo hyvällä alulla. :-)

Hmmm... Muistaakseni mainoksissa ei saa verrata omaa tuotetta kilpailijan tuotteeseen, mutta saako käyttää kilpailijan logoa, tavaramerkkiä tms.? Pelkäänpä, että tässä mainospaidassa(?) rikotaan muutakin kuin hyvää makua.

Tästä muistuikin mieleen mbnetistä löytynyt uutinen viime kuun lopulta. Voiko sen perusteella vetää muitakin johtopäätöksiä Genesin(?) noin vuoden takaisista google-mainoksista, kuin että olivat mauttomia?

 

itix
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 16.38:   
Jos AMIGA-hakusanalla ponnahtaa google näyttää Genesin mainoksen niin onko se mautonta? Ihan yhtä hyvin UNIX-hakusanalla voisi näkyä AmigaOne.

 

JPQ
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 16.42:   
potkustart: ja minulle taas mahdollisuus tuossa pegasos2:sessa jonka ymmärsin olevan eli mac emulaatio löytynee eli ainoa syy mihin PC:tä tai Mäkkiä tarvitsen rakennee sillä. Eli yksi softa emuun ja välttämättömimmät on sitten ratkaistu.
MarkoS: entäs kun kuvaa muokattu niin ettei sitä logoksi tunnusta mutta ai niini AmigaOS teksti. No hyvää makuahan siinä minustakin rikottiin. Ei amigaa sovi omistajiensa takia pilkata.

 

hooligan/dcs
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 16.57:   
@Tuota... Mitä ton t-paidan kuvan _pitäisi_ esittää? Näyttää aivan kuin MorphOS-perhoset olisivat Amigayhteisön kimpussa ja kahtiajako on jo hyvällä alulla. :-)

Hmmm... Muistaakseni mainoksissa ei saa verrata omaa tuotetta kilpailijan tuotteeseen, mutta saako käyttää kilpailijan logoa, tavaramerkkiä tms.? Pelkäänpä, että tässä mainospaidassa(?) rikotaan muutakin kuin hyvää makua.

------

Ilmeisesti tuo kyseinen paita on kaverin oma tekele.. ainakaan en ole huomannut että noita olisi useampia. Muutenkin Amigan trademarkista puhuminen aiheuttaa lievää hilpeyttä.. itsehän eivät sitä uusineet.

Et sitten nähnyt sitä sillä tavalla että Amiga ja Pegasos se siinä, keskenään, tulevat toimeen ja leikkiä lyövät? :)

 

JPQ
Torstaina, 6. marraskuuta, 2003 - klo 17.29:   
hooligan: kuvaruutu kaappaus esimeerkiksi ja morphoperhonen/perhosia. Varo vain ettei pallo liiskaa perhosia toi pallo kun on lyijyä ainakin viimeksi oli.

 

TSK
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 9.45:   
Tällä hetkellä ei voi päätyä kumpaankaan leiriin koska kumpaakaan tuotetta ei ole saatavilla ! Genesi huijasi minua kun niiden webbisivuilla oli jo ainakin kolme viikkoa sitten teksti "Pegasos II available now". Minusta tuon pitäisi tarkoittaa että niitä on saatavilla just nyt ja että toimitetaan kuluttajalle muutamassa työpäivässä. Ilmeisesti niillä ei ole niitä emoja vieläkään yhtään. Jokatapauksessa yksi tekijä Pegasoksen houkuttelevuudessa on jos se lopulta ehtii kauppoihin ennen AOS4:sta. Toinen on hinta. Amiga pelastuu jos Eyetech vähintään puolittaa A1:n hinnan ja AOS4 ehtii kauppoihin tämän vuoden puolella.

 

cahva
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 10.25:   
Mun mielestä toi paita kyllä esittää sellaista että Boing-pallo on eräänlainen muna mistä sitten syntyy perhosia. Toukkiahan sieltä pitäisi tulla :)

potkustart: tuo 68k-emulaatio on oikeastaan niin transparentia ettei ohjelmia edes huomaa että ne ovat emuloituja.

Jos nyt leireilemään pitää ruveta niin ehdottomasti kuulun Pegasos leiriin(tässähän kysyttiin ilmeisesti vain konekohtaista mielipidettä, ei OS). AmigaONE ei vaikuta hinta/laatu suhteeltaan kovin järkevältä vaihtoehdolta. Ja nyt kun OS4:stakin pystyy ajamaan classic-raudalla niin ei houkuta.. Jos koneen ainoa myyntivaltti on se että pystyy ajamaan OS4:sta niin ei hyvää päivää.

 

ZAK
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 10.30:   
Aineskin vanhat ohjelmat tulee varmasti toimimaan A1200:ssa.Siitähän en luovu.Muuten pyörii tuuliviirinä.Vaan kun/joskus näkee elävänä ja ostettavana kokoonpanona edes toisen,niin päätetään sitten.Pegasos johtaa lupauksissa.

 

Ibe U
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 10.31:   
Paita juttuhan on tosiaan aika törkeä. Genesi todellakin kerjää verta, ärsyttää tahallaan. Amiga inc:hän varmaa tarvitsee nyt oikeuden käyntiä jonka se todenköisesti voittasi mutta vasta vuosien kuluttua, mutta eiköhän sekin ole odotettavissa kun/jos rahatilanne paranee.

Tuollaiset mainokset saavat minut ainakin entistä enmmän genesi vastaiseksi.

UNIX on tuote merkki jonka omistajat ovat määritelleet miten sitä saa käyttää, esim siksi linux ei ole unix.

Eli kyllä amiga on tuotemerkki ja amiga inc määrittää miten sitä saa käyttää, kitinät siitä että amiga on kuin unix ovat älyttömiä.

"The Open Group owns the UNIX trademark. After a vendor makes changes to the code licensed from SCO it's modified system must pass the Open Group's verification tests before the operating may be called Unix."

Samalla tavalla voisi väittää muistakin tuotemerkeistä esim kaikki autot ovat mersuja koska mersu oli eka auto tms.

 

Joanna
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 10.39:   
TSK: tuosta Pegasoksen saatavuudesta olen itse huomattanut muutaman kerran.. Saattaa olla että kyse on suomalaisesta mentaliteetista mutta minusta se on arveluttavaa markkinointia laittaa sivuille ilmoitus että tuotetta on saatavilla ennekuin jälleenmyyjillä on tietoa milloin heiltä oikeasti saisi edes näytekappaleen.

Ilmeisesti tämäntyylinen markkinointi ei haittaa kaikkia, mutta minusta Genesin pitäisi olla tässä kohtaa tarkempi. Amigan lähistöllä on ihan liikaa karvaita kokemuksia siitä mitä on "soon", "on schedule" jne..

PS: Tiedän että jotkut pitävät minua sokkona Genesin puolustajana.. mutta todellakaan siitä ei ole kohdallani kyse. Tämä sama kritiikki koskee kaikia osapuolia tarpeen mukaan.

 

Joanna
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 10.44:   
Ibe-U Tuo paita on Italialaisen Pegasos fanin tekemä omaan käyttöön.. Eikä sellaisena paljonkaan pahempi kuin esim Karlosin Avatari Amigaorgissa (+ aw:ssä) jossa ammutaan pehhosia automaattiaseella tai jotkin muut vastaavat luomukset.

Eli kyse ei ole mistään Genesin tuotteesta eikä heidän kampanjastaan. Jos AmigaInc haluaa haastaa yksittäisen ihmisen oikeuteen tavaramerkin loukkauksesta niin siitä vaan.. Uskoisin että tuo kaatuisi hyvin äkkiä koska kumminkin ihmisillä ON vielä oikeus sanoa mielipiteensä.

 

Janne
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 10.46:   
@Joanna

"Ilmeisesti tämäntyylinen markkinointi ei haittaa kaikkia, mutta minusta Genesin pitäisi olla tässä kohtaa tarkempi. Amigan lähistöllä on ihan liikaa karvaita kokemuksia siitä mitä on "soon", "on schedule" jne.."

Olen samaa mieltä!

 

Janne
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 10.49:   
@Ibe U

"Eli kyllä amiga on tuotemerkki ja amiga inc määrittää miten sitä saa käyttää"

Tästä kaikki ovat varmasti samaa mieltä. Amiga on tuotemerkki ja Amigalla on sitä myöten tavaramerkki- yms. lakien mukaiset oikeudet.

"kitinät siitä että amiga on kuin unix ovat älyttömiä."

Tästä olen kuitenkin eri mieltä. Amigan tilanne on pitkälti kui *nix:in. Molemmissa on tavaramerkki kaupallisessa omistuksessa, mutta liuta de facto, mutta ei de jure -unixeja. Eli on olemassa "unixeja", jotka eivät ole Unixeja. Samaan tapaan on "amigoita" jotka ei ole Amigoita.

Tulevaisuus näyttää säilyttävätkö MorphOS ja AROS "amiguutensa" vai eivät. Se riippuu mihin kehitys vie. Linux, BSD yms. ainakin ovat pysyneet hyvin "unixeina".

 

Ibe U
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 11.43:   
Missä mainostetaan linux:sia unix:sina tai unix yhteensopivana?

Tekeekö emulaattori laitteesta "yhteensopivan"

 

Janne
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 12.52:   
Ibe U: Emulaattori tekee laitteesta yhteensopivan, mutta MorphOS sen enempää kuin Linux eivät ole AmigaOS- tai Unix-emulaattoreita. Ne ovat silti yhteensopivia.

Siinä on ero.

Eikä Linuxia kai pahemmin Unixina mainosteta, ei Pegasostakaan Amigana (joskin turhia ylilyöntejä tapahtui alkuvaiheessa, myönnän auliisti). Sen sijaan kansan suussa Linux on siellä ihan samassa Unix-perheessä kuin Unixitkin. Ja mielestäni ihan perustellusti. Sama koskee MorphOS:ää ja AROS:ia.

Mutta emme me tästä samaa mieltä tule olemaan, joten... :-)

 

itix
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 14.45:   
UNIX-klooneja maailmasta löytyy... myös kaupallisia. Ja ovat hämmästyttävän paljon toistensa näköisiä.

Linux ei ole "aito" UNIX mutta suurin piirtein samoja softia se ajaa.

 

JPQ
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 15.40:   
itix: minusta Linux on Unix muttei UNIX jollei ole väärää tietoa eräs tietolähde X jakanut.
PS: Hankalia tämöiset kirjainkoosta riippuvat viestit.

 

Ville
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 20.16:   
Tuotaa... minä ostaisin pegasoksen A1200:ni rinnalle muttei minulla ole tällä hetkellä rahaa. Mielestäni on hyvä vaan että AmigaOS:n rinnalle on kehitetty toinenkin vaihtoehtoinen käyttöjärjestelmä kuten MorphOS. Mistäköhän tuon vanhemman MorphOS:n löytäisi downloadattavaksi, tahtoisi kokeilla sitä A1200:ssa...?

 

JPQ
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 20.39:   
Ville: mulla tulee rinnalle jos ei huonosti käy.

 

Jon
Perjantaina, 7. marraskuuta, 2003 - klo 21.22:   
Tämä ei ole trolli, vaan ihan viaton kysymys. En ole foorumeita jaksanut seurata viime aikoina, mutta muistelen että oli puhetta MOSin julkaisusta classiceille. Mitä kuuluu siltä rintamalta?

 

TSK
Lauantaina, 8. marraskuuta, 2003 - klo 1.17:   
Otsikon ohi: Tietääkseni Linux on viritetty (lisäämällä muutama näytönohjainajuri) Minix:istä joka taas on PuuCeelle tehty riisuttu versio Unix:sta. Minix:in lähdekoodi löytyy listauksena ainakin yhdestä yliopistomaailman käyttämästä oppikirjasta. Että siitä vain itse tekemään omaa versiota rivi kerrallaan.

 

JPQ
Lauantaina, 8. marraskuuta, 2003 - klo 3.38:   
TSK: tosta koodista sitä kirjaa ei saa uutena olisin ostanut että saisin kuvan hommasta että voisi täydellisene käyttiksen kirjoittaa Classic Amigalle.

 

hooligan/dcs
Sunnuntaina, 9. marraskuuta, 2003 - klo 17.27:   
@Jon

Ellen nyt IHAN väärin muistele niin MOS classic-koneille tulee ennen vuoden loppua. Muistaakseni siitä oli jonkunmoinen uutinen muutama viikko sitten, DCE korjausten ohessa.

 

Ville
Sunnuntaina, 9. marraskuuta, 2003 - klo 17.55:   
Cool! Pääsee testaan sitä MOSsia sitten, ois kiva saaha 2 "Amiga"-käyttistä samaan koneeseen.

 

Joanna
Sunnuntaina, 9. marraskuuta, 2003 - klo 21.13:   
Hooligan: jotain tuon tapaista muistelen itsekkin mutta en kyllä todellakaan muista missä siitä viimeksi olisi ollut jotain tietoa.

 

Jon
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 1.11:   
Minix oli portattu aikoinaan Amigallekin, ja esi-Linux tarvitsi Minixiä toimiakseen. Myöhemmin Torvalds ja Tanenbaum taistelivat uutisryhmissä kernelien paremmuudesta.

 

Jope
Maanantaina, 10. marraskuuta, 2003 - klo 10.36:   
Linuxin kehitys alkoi Minixin päällä pyörivänä ohjelmana, mutta se ei ole koskaan ollut Minix.

Ekoissa kernel-versioissa ei ollut edes Minixin verran featureita. Myös Minix on Andy Tanenbaumin omaa koodia, tietääkseni ei ole varastanut AT&T:n codebasesta.

Eri "unixit" on vain tehty näyttämään toisiltaan - ei niissä yleensä samat binäärit pyöri eikä käyttiksissä ole keskenään identtiset sorsat (toki on ollut lisenssointeja ja laittomia lainauksia noiden välillä). CPU:tkin on yleensä eri kaupallisten unixien valmistajilla eri..

Sorsayhteensopivuus on homman nimi, eli APIt ja libit on samanlaisia ohjelmoijan näkökulmasta -> saman softan saa helpolla pyörimään eri unix-mauissa.. Eli ihan niiku OS4 ja MOS ja Aros ja Amithlon ja AmigaOS.. Tää juttu on tehty niin monta kertaa tuolla unix-maailmassa, että ei ole syytä, miksei onnistu Amigisteiltakin.

Itseasiassa johan noita on noita MOS&68k-softia ja PUP&WOS-softia, samoista sorsista ne on käännetty, kullekin plattikselle vaan sitten omat spesifiset pätkänsä jos joku tietty asia tehdäänkin eri lailla..

Unixien välillä joutuu tekemään pientä hienosäätöä koodiin, ihan kuin näiden "Amiga-yhteensopivien" kesken.

Toki jos aletaan sitä pilkkua jyystämään, niin esim Solaris x86, *BSD x86 ja SCO Unix osaa ajaa Linux x86-binäärejä, mutta nämäpä pyörivät kaikki samalla seepulla, joten wrapperin teko on ollut järkevää. 68k-emu taas on niin nopea nykyprossuilla, joten se on ollut järkevää tehdä näihin kaupallisiin Amiga-yhteensopiviin.. Saa heti isosti softabasea, ihmiset saa helpommin uuteen kelkkaan.

Eli eli.. Mitäpä tästä nyt enempää tarinoimaan. Vetäkää henkeä, tarkistakaa faktanne, jalat tiukasti maahan.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: