C= 1960 - monitorin oireilusta & huol...

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 09/2003 asti » C= 1960 - monitorin oireilusta & huollosta « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

explo
Keskiviikkona, 2. heinäkuuta, 2003 - klo 21.17:   
Tuo oma Commodoren 1960 - monitori on alkanut satunnaisesti mutta kasvavalla todennäköisyydellä käynnistyksen jälkeen päästämään komeahkonkuuloisia risahdusääniä, joitten jälkeen kyllä toimii taas aivan kiltisti.

Nyyssien selaamisen myötä oireet ovat alkaneet vaikuttamaan ko. kapistuksissa ilmeisesti turhan yleisiltä juotosongelmilta. En ole monitoria availlut asian varmistamiseksi tosin.

Urheiluhenki ei oikein veny monitorin sisälmysten uudelleenjuottamiseen, joten sinällään kiinnostaisi kuulla ihmisten kokemuksia siitä, mitä esimerkiksi joku suht. tavallinen elektroniikkahuolto sanoo jos sinne tuollaisen monitorin kiikuttaa. Siis siinä mielessä, että sanovatko että eimyö tuollaisista mitään tajuta, vie pois vai kykenevätkö/viitsivätkö alkaa tekemään tuollaiselle muinaisjäännökselle jotain. Ja jos eivät, niin mistähänpäin tuollaiselle saisi huoltoa nykyään.

Toki aitoa Amigaa tulee käyttää aidon Commodoren monitorin kanssa, vaikka monitori onkin nykymittapuulla varsin ei-seksikäs. ;)

 

Esa Haapaniemi
Torstaina, 3. heinäkuuta, 2003 - klo 9.01:   
Minä huollatin aikoinaan Idekin MF-II monitorin. Sovittu hinta piti olla 50 mk, mutta kun kerroin sen pystyvän videotaajuuksiin, huoltomies kertoi että sitä ei "kannata" huoltaa, vaan hän voisi ostaa tuon minulta "romuna".

Kun kuitenkin halusin välttämättä sen kuntoon, hän teki työtä ja halusi periä siitä 250 mk. Minä väitin hinnan olevan kohtuuttoman alkuperäiseen lupaukseen nähden, ja pitkällisen taistelun (hän lupasi jopa maksaa tuosta vieläkin enemmän, mitä alunperin tarjosi...) jälkeen hinta tippui vain 3* alkuperäisestä sovitusta hinnasta.

Toinen MicroTech monitori alkoi pätkiä vähän samalla tavalla. Käytin hieman aikaa sen avaamiseen itse ja juottelin minusta huonolta näyttäviä juotoksia uudelleen ja käytin kortteja kunnon suurennuslasin alla, jolloin selvästi näki miten yksi juotos oli murtunut. Sen uudelleen juottamisen jälkeen on monitori pelannut täysin ilman ongelmia.

Aikaa meni pari päivää, kun en mitään asiasta etukäteen tiennyt, mutta muut kustannukset olivat kolvin osto (jolle on löytynyt käyttöä myöhemminkin).

 

Thoriel
Torstaina, 3. heinäkuuta, 2003 - klo 10.19:   
> periä siitä 250 mk.
[...]
> hinta tippui vain 3* alkuperäisestä sovitusta hinnasta.

Hetkinen. Maksoit 750 mk? Mitenkä hinta voi "tippua" kolminkertaiseksi?-)

 

srela
Torstaina, 3. heinäkuuta, 2003 - klo 10.29:   
Yksi vaihtoehto voisi olla (osaavalle ihmiselle) selvittää itse mahdollinen kylmäjuotoksen / rikkoutuvan komponentin paikka kylmäspray-aineella. Tämän jälkeen itse korjaaminen tai korjauttaminen olisi helpompaa ja halvempaa.

Eli kuoret auki koneesta (huom! sähköturvallisuus - älä tee ellet osaa), sähköt päälle laitteeseen ja sitten etsimään vikaa suihkuttamalla korteille eri paikkoihin suihkupullon pillin päästä ainetta. Lämpötilamuutos rikkoutuneessa kohdassa usein muuttaa kontaktia.

Kylmäspray kuuluu tavallisten komponenttikauppojen tuotevalikoimaan. Voi löytyä toki muistakin kaupoista.

 

Joanna
Torstaina, 3. heinäkuuta, 2003 - klo 10.33:   
Kytlmäspraylle halvin paikka lienee Biltema jos paikkakunnalla sattuu olemaan.

Mutta varovainen tuollaisessa kannattaa silti olla.. joku 15Kilovolttia tms ei ole kiva yllätys sormissa.

 

JPQ
Torstaina, 3. heinäkuuta, 2003 - klo 11.39:   
Joanna: tai 20kilovolttia niinkuin Philipsin 8833 MKII:sessa tai kait nykyisessä LG Flatron 775FT. Tosin jälkimmäinen ei tarvitse huoltoa.
Kaikki: mikähän noiden videotilojen osaamisesta tekee hintaa nostavan ymmärtäisin jos se olisi sellainen johon saisi kuvan CVBS:nä sisään koska se tarkoittaisi lisäosia. Mutta voihan noissa videomonitoreissa olla vaikeammin saatavia osia?.
Mitenhän vaikea olisi tehdä vanhasta VGA putkesta sellainen että se onkin modauksen jälkeen videotila näyttö?

 

Rebb
Torstaina, 3. heinäkuuta, 2003 - klo 12.54:   
Juotokset kannattaa tosiaan tarkistaa tuosta monitorista. Toinen jota kannattaa lähes kaikesta monitoreissa syyttää on juovamuuntaja :)

Huollot on kyllä sika kalliita. Ainakin Macci huollot, yli sadan euron tuntiveloitukset on kyllä jo aika rivoja.

 

Esa Haapaniemi
Torstaina, 3. heinäkuuta, 2003 - klo 13.12:   
Thoriel: Siis alkuperäinen oli vain 50 mk, mutta tinkaamisen jälkeen sain omani pois (huoltomies esitti jopa että hän voi kyllä poistaa tekemänsä korjauksen, jos minä en maksa vaadittua tai hyväksy hänen ostotarjoustaan...) maksamalla "vain" 150 mk.

Tämä siis tapahtui Oulussa, ihan kunnollisessa huoltoliikkeessä.

 

explo
Perjantaina, 4. heinäkuuta, 2003 - klo 8.56:   
Djooh. Taidan itse suosiolla jättää monitorin sisälmyksiin tutustumisen ja yrittää jossain vaiheessa arpoa jonkin paikallisen (lappeen Rantalaisen) elektroniikkahuoltopuljun jolta kysyä palvelua antaen veikkauksia ongelmista täällä ja vanhoja nyyssejä pläräämällä kuullun perusteella. Vähän liian mieheviä jännitteitä tuolla, elektroniikkahuolto ei ole vahvimpia alueitani muutenkaan. ;)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: