Miksi Amigan kävi niin kuin kävi......

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 09/2003 asti » Miksi Amigan kävi niin kuin kävi... « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Amigisti
Tiistaina, 17. kesäkuuta, 2003 - klo 22.34:   
...että vedetään kuin sikaa säkissä ympäri kuralammikkoa!

On ollut varmaan miljoonia teorioita siitä miksi Amiga on down, mutta musta syynä on ollut se, että alkuaikoina Commodoren menestys loi illuusion että vaikka mitä tahansa voidaan myydä ja että se myy miljoonia.

Ei välitetty ajatella tulevaisuutta - että miten varautua siihen kun ATK-markkinoille tulee kilpailijoita. Ok, PC ei ollut aluksi kilpailija mutta sitten kävikin kylmät. Amigan kehitysosasto vielä viimeisteli PC:n menestyksen julkaisemalla mitä oudompia AXXX malleja.

Nykyamigan omistajista ei ole muuta kuin säälittävää sanottavaa. Koko homma on alkanut suorastaan kuvottamaan. Maksamattomat palkat, jalkapallopelit jne. Menee sanattomaksi.

 

Thoriel
Tiistaina, 17. kesäkuuta, 2003 - klo 22.38:   
Joskus männävuosina. Oi aikoja. Ei saatu edes niitä kurpitsavaunuja. Pizza, anyone? Popcornit on jo syöty.

 

Ibe U
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 0.37:   
Coomodoren olisi pitännyt tehdä amigasta standardi ja keskittyä käyttiksen ylläpitoon. Ziinä olisi Zorrotkin voinnut menestyä.

Nykyisiin amiga omistajiin olen tyytyväinen 7 1/2 he ovat tehneet sen mitä pitääkin uusi rauta ja PPC pohjainen käyttis.

Maksamattomat palkat tms. eivät juuri kiinnosta, turhan aikaisiin lupauksiin on ollut jo niin tottunut että niistä ei jaksa välittää.

 

JPQ
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 0.47:   
Ibe: Mikä Coomodore ? Commodore tarkoitat varmaan vai viittaatko Coomadoreen.:)

Kaikki: Commodore olisi voinut hyvin jättää Amiga500Plussan ja Amiga600:sen julkaisematta ainakin tuon ensiksi mainitun. Plus nämä A1500 ja A2500 mallit tuntui aika turhilta.

 

J.
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 7.55:   
JPQ: Mitämitä ? A600 parempi kuin A500+ ? Eikö yleisesti olla sitä mieltä että 600 oli kaikkein huonoin Amigamalli, niin olen ainakin ymmärtänyt.

 

Jon
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 11.08:   
A600:lla ei ainakaan rogueta haluais pelata :)

 

Rebb
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 12.01:   
A4000:sen kanssa olisi voinut pitää alkuperäiset suunnitelmat. A1200:seen kun olisi saatu edes 030 matikalla tai edes se 020 matikalla, niin tulos olisi voinut olla hieman toisenlainen.

Aga koneita jouduttiin odottamaan liian pitkään, jos nuo 1200:set olisi saatu esim. vuosi aikaisemmin, kuka tietää vaikka amiga/commodore olisi vielä voimissaan.

 

Janne
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 12.15:   
"Joskus männävuosina. Oi aikoja. Ei saatu edes niitä kurpitsavaunuja. Pizza, anyone? Popcornit on jo syöty."

Eikö sua Anu yhtään edes hävetä. ;-)

Mua hävettää.

Kolumni

(Esimerkissä aiempi Amiga.)

tai

Mitä Amiga Inc. tekee

tai

SDK-testi

Menen vetämään itseni joj... juovuksiin. :-)

 

Tero
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 12.32:   
Eiköhän ne suurimmat syyt ollut commodoren ylimpien pomojen typeryys, sekä ohjelmia hirveällä innolla kopioivien piraattien typeryys.
Itse Amigassa ei vikaa niinkään ollut, ja olihan niitä tulevaisuuden suunnitelmia. Olihan sillon suunnittella niitä uusia custompiirisarjoja, joiden avulla Amiga olisi pitkään pärjänneet loistavasti. Commodoren pukutyyppien, ei suunnittelijoiden ja insinöörien, pälleilyyn kaikki sitten lopulta kaatui.

 

Tero
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 12.36:   
J: A600 on saanut nykyään melkosesti lisää arvostusta. Sillon aikanaan se oli aika turha, mutta toisaalta se toimi harjotuskappaleena A1200:lle. Nykyään porukka arvostaa A600:aa huomattavasti enemmän sen kompaktiuden jne takia.
Moni arvostaa A600:aa nykyään paljon enemmän kuin A500 koneita. A600:lle on nykyäänkin käyttöä muussakin kun pelaamisessa, toisinkuin A500:lle.
Saahan A600:sta helposti näppärän kokosen, tosin hitaan, nettipäätteen tai pelikoneen. A600 kulkee helposti mukana jne.

 

Tero
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 12.54:   
Amigisti: Maksamattomat palkat jne on vain merkki siitä ettei rahaa ole tarpeeksi. Ei siinä ole muusta kyse. Tuskin meistä juuri kukaan pärjäisi paremmin niin vähillä resursseilla, kuin mitä AmigaInc:llä on käytössä. Ja mitä hirveätä jalkapallopelissä ? Se tuskin hirveästi maksaa ja tarviihan ne AmigaInc:nkin työntekijät välillä viihdykettä, jonka parissa rentoutua. Mietipäs vähän millaiset paineet niillä on. Ihmisiä nekin vain on. Onhan suomessakin softataloja, joilla on isoläjä flippereitä sun muita pelejä töissä, miten toi eroo ? :)

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 12.56:   
Noita ex-Commodoren insinöörien juttuja lukiessa mulle tulee ihan sama tunne. Se oli juurikin niiden puku-tyyppien vika, että ei ajoissa kehitetty jatkoa koneille kun "nykyiset myy viel niin hyvin" ja sitten ku rahaa vihdoinkin annetaan R&D:hen ni sit käsketään rakentaa jotain malleja jotka floppaa sen sijaan että rakennettaisiin uusia parempia malleja (AAA, A3000+, jne). Pih Pöh sanon minä.

 

Frn
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 13.09:   
A600 oli ihan hyvä yritys ennen A1200:aa. Se perustui luotettavampaan
tekniikkaan ja sisälsi suunnilleen samat liitännät kuin A1200 (IDE,
anyone?) myöhemmin. Ongelma vaan oli A500+ ja A600 julkaisun
ajoitukset. Ne olivat liian samanlaiset ja asiakkaat vain suuttuivat
kun kauppaan ilmestyi uusi malli kuukauden päästä edellisen
hankinnasta. Toisen näistä malleista olisi voinut jättää
julkaisematta. Kumman, se on vähän makuasia. A600 jäi vielä pahasti
A1200:n jalkoihin. Jouluna, olisiko ollut 1993 kauppojen hyllyt
notkuvat A600:ia, mutta kukaan ei halunnut ostaa niitä, kun A1200 oli
julkaistu vaikka kaupoista sai yleensä eioota...

 

JPQ
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 13.09:   
Nyt vasta olen taas läsnä ja perustelen miksi Amiga600 eikä Amiga500Plus:
sen ideohjaimen takia mikä ainakin jossain malleissa on näin olen käsittänyt vai oliko kaikissa?. Ja onhan pienestä koostakin kait joskus hyötyä. Vaikka minua hämääkin se näppis ratkaisu.

 

Tero
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 13.13:   
JPQ: Kaikissa A600 koneissa käsittääkseni on kyllä se IDE-ohjain. Mutta ainakin osassa koneista, jotka myytiin ilman kovalevyä, on kickstart-rom, jossa ei ole tukea sille ide-ohjaimelle.

 

Frn
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 13.14:   
Tuosta edellisestä voi saada hieman väärän kuvan mitä
tarkoitin. Lisätään nyt vielä, että en ole sitä mieltä, että A600
olisi sen julkaisupäivänä edustanut mitään hienoa ja uutta. Tarkoitin
sitä, että jos se olisi julkaistu samoihin aikoihin kuin A500+ ja +
olisi tällöin jätetty julkaisematta, olisi homma ollut ihan bueno.
Tuohon aikaan A500 myi vielä hyvin ja A600 edusti tuosta cost reduced
versiota, mitä olisi hyvin voinut vielä tuolloin myydä. Ei enää
silloin kun se julkaistiin.

 

Thoriel
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 13.28:   
"Eikö sua Anu yhtään edes hävetä. ;-)"

No juutas että hävettää. :) Mennäänkö yhdessä Esson paariin ottamaan kaenni? Ai ei vai.

 

JPQ
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 14.20:   
Tero: aivan eli buhahahha. Anteeksi kaikki jota nauruni loukkasi.
Fm(tuliko taas typo): näin tarkoitinkin.

 

Markus
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 17.19:   
Jos nykyinen Amiga incci menee konkurssiin, niin saapa nähdä kuulemmeko uuteen omistajuuteen liittyen lapsikuoron laulavan: "We don't need another hero."

 

Thoriel
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 17.47:   
Lapsikuoron? Me ollaan mummuja ja pappoja jo nyt.

 

Markus
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 18.14:   
Viittasin lapsikuorolla samannimisen kappaleen lapsikuoroon, mitä vertasiin Amiga-communityyn.

 

Tero
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 18.25:   
Amigistien pitää alkaa kiireesti valmistaa uusia pieniä Amigisteja ennenkun kaikki on oikeesti mummeleita ja papparaisia :)

 

Markus
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 18.50:   
McEwen muuten sanoi eräässä videopätkässä, mikä oli jostain AmiWest-tilaisuudesta (en ole varma, onko tämä enää netissä saatavilla), että kun hän lukee Amiga-foorumeita, hän tuntee olevansa kuin isä (dad) porukalle (eli viestit ovat lapsellisia ja/tai muuten lapsenomaisia). Hän mainitsi käsitteen "anonymous coward" ja antoi kuvan, että suurin osa postauksista on anonyymejä. Ilmeisesti viittasi ANN:iin ja/tai Moobunnyyn tai puhui puhuakseen... Lisäksi näppärästi kun USA:ssa oltiin, niin hän antoi kuvan, että tämä "lapsi"- ja "anonymous coward"-juttu on eurooppalainen ilmiö.

Mummoja ja pappoja USA:n C64-scenessä.

:-)

 

itix
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 21.48:   
No A600 olisi ollut kova sana joskus 1989. Mutta oli miten oli niin minusta Commodoren johdon toilailut olivat vain katalyyttina konkurssille. Suljettuna arkkitehtuurina Amigalla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia pärjätä PC:lle. 68k jäi x86:sen jalkoihin, 3d-kiihdytys ym. ym. Aivan sama vaikka olisivat panostaneet enemmän rautakehitykseen niin turpiin olisi tullut ja kovaa.

Ja nykyinen Amiga sitten... No, onneksi ei tarvitse olla yhden kortin varassa.

 

JPQ
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 22.41:   
Tero; täällä ongelma olen kuntani ainoa aktiivi amigisti kait plus toiseksi järkevät tytöt on varattu tietojeni mukaan.

 

JPQ
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 22.41:   
Markus: onko kuva varmasti aito ?

 

Markus
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 22.55:   
JPQ: Miksi epäilet kuvan aitoitta? Kuva on yksi LUCKI Commodore Club Spring Expo 2003 -tilaisuuden kuvista. Myös Jeri Ellsworth oli siellä.

 

Ibe U
Keskiviikkona, 18. kesäkuuta, 2003 - klo 23.28:   
Suljettu rauta oli yks tekijä.

Mut kyllä Commodore olisi pärjännyt paremmin aika pienillä jutuilla, esim CDTV: liitännät täysin epästandardeja muiden amigaoiden kanssa, A600 suututti monet, ja jätti osaltaan a500 lisä palikat virattomiksi.

En usko että A1500? ja 2500 olisivat olleet isoja investointeja Commodorelle, nehän perustuivat 2000:seen.?

CDTV ja A600 taas oli kokonaan uudelleen suunniteltuja.

Ja kun muistaa miten CDTV floppia mainostettiin...

Mut jos jos ois totta niin

 

JPQ
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 2.33:   
Markus: joskus tuntuu vaikealta uskoa että "vanhat parrat" harrastaa "kotimikroja". No kyllähän jotkut tekee kait suomessakin niin. No olenhan minäkin 25v ja harrastan kaikkia muita koneita kuin PC:tä vaikka en omista kuin Amiga1200:seni.
Ibe U: CDTV:stä mitä epästandardia siinä oli noissa liitännöissä?
Ja säästö on pienikin säästö jossa viittaan A1500:seen ja A2500:seen.
Oliko muistanko oikein siis A600:sen laajennusportti joka pohjassa majailee eri kun A1200:sen mistä löytäisin niiden pinnijärjestyksen ainakin tuon A600:sen kun mulla sentään ohjekirjassa A1200:Sen "CPU Slotin" pinnit. ruudulla olevia olisi vain helpompi vertailla.
PS. Amiga viimeinen ammatti mikro,toisin kun luullaan se ei ollut kotimikro esim. Amiga500 oli naamioitu kotimikroksi koska kaaoksen teko olisi vaarallisita. PC on kadottanut uskottavuutensa viittaan eräänlaiseen täytekakkuun jossa pinalla kermavaahtoa mutta sisällä ihan muuta.

 

itix
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 2.59:   
No jokaisella firmalla on aina floppeja ja epäonnistumisia. Commodore teki jo kuusnepan valtakaudella omituisia kokeiluja jotka floppasivat täysin. Mutta kun firmalla oli rahaa millä pyörittää niin mikäs siinä... Sinänsä CDTV ja A600 olivat aika harmittomia epäonnistumisia. Suurin vika oli siinä että Commodoren tekniikka laahasi perässä ja esimerkiksi ECS-piirisarja oli täysin hukkasijoitus.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 3.32:   
Tekniikka ei laahannut perässä per se, mutta pomot jotka istuivat rahojen päällä halusivat kehittää ihan oikeasti uusien juttujen sijasta vanhoista viilattuja versioita jne. Mielestäni Commodoren kohtalosta ei voi syyttää ketään muuta kuin osaamatonta johtoa.

 

Hooligan/DCS
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 6.37:   
Tuokaa minulle Mehdi Alin pää!

 

Ibe U
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 8.28:   
CDTV:n hiiri ja joystick liitännät olivat pyöreitä.

Harmittaa niin pirusti kun myin omani pois 10v sitten.

 

Amigisti
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 9.38:   
Mikäs se oli se Commodore UK:n puhemies joka höpisi partaansa kuolemattoman sanonnan "it will not fail" CD32:sta koneen tullessa markkinoille. David Pleasance. Sen jälkeen ei kauaa mennyt kun saatiin Amiga selvitystilaan.

Mun vuoro sanoa: Amiga Inc. "it will not fail" ;)

Nopea tsekkaus kuitenkin netissä kertoo että mies olikin jopa elämää suurempi ajoittain:
A500 batman pack

Kyllä vielä CD32:n aikoihin oli melkoinen jännite siinä kun odotti koska koneen sai omakseen. Mutta kyllä A500:n odotus oli kaikista suurin, meinasi ihan sydän pysähtyä onnesta kun sen viimein sai...

 

Ibe U
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 10.18:   
Commodoren konkurssin jälkeenhän oli juttua että Commodore UK ostaisi koko roskan

 

Rebb
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 13.35:   
Hooligan: Totta puhut, siinä meillä oli peloton johtaja :) Saunan takana on vielä tilaa.

 

Frn
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 14.50:   
Amigisti: Tuossa vaheessa C= oli jo niin velossa, ettei saanut enää ostettua osia CD32:n valmistukseen. Kysyntä oli tuolloin huomattavasti tarjontaa kovempaa. Viimeiseksi jouluksi pystyttiin tuottamaan vain n. 100000 laitetta, jotka kaikki myytiin. Dave Haynie on arvellut, että jos oltaisiin pystytty tuottamaan n. 400000 CD32:sta, olisi tilanne ollut toinen.

David Pleasance ja edeltäjänsä Kelly Sumner olivat luultavasti C=:n pätevimpiä keulamiehiä. Commodore UK oli jatkuvasti voitollinen, aina loppuun saakka. Yhtiöryhmän strateginen johto olikin sitten vastaavasti aivan ulapalla.

 

Jon
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 15.30:   
Pleasance? Ei se ainakaan tekniikasta tiennyt mitään. Mikrobitissä oli miehen haastattelu jossa hän suunnilleen raivostui haastattelijalleen, kun tämä kysyt miksei CD32:ssa ollut Fast-muistia ja FPU:ta!

 

Rebb
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 15.52:   
Jon: Eikös kaveri vielä väittänyt että Doomin kaltaiset pelit on mahdollisia cd32:lla, kun siinä tupla-nopeuksinen cd asema?

 

jansa
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 15.57:   
No ei kai nyt jonkun Pleasancen asemassa olevan tarvitsekaan tietää mitään tekniikasta sen enempää kuin jonkun insinörtin yhtiön strategisista linjauksista. Pistäisin ton osittain bitin toimittajan syyksi. Jos haluaa tekniikasta kysellä, niin haastatelkoon sitten sellaista henkilöä, joka niistä asioista vastaa.

 

Frn
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 16.09:   
Ei kai tekninen tietämättömyys hänestä epäpätevää johtajaa tee? Yleisesti ottaen yritykselle on suotavaa että on hyvä strategisen johtamisen osaaja puikoissa. Esimerkkejä on monia.

Sumner tiesi ehkä tekniikasta hieman enemmän kuin Pleasance, vaikkei muistaakseni tekninen henkilö ollut hänkään. Pleasance ymmärsi bisnestä ja oli kauppamies.

Nämä miehet kuitenkin onnistuivat tuottamaan voittoa yritykselle nimeltä Commodore.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 16.13:   
Muistaakseni tuo Doom-kaltaisten pelien pyöriminen viittasi myös CD32:n Akiko-piirin mahdollistaman chunkytoplanar-muunnokseen jolloin CPU tehoa ei mene "hukkaan" tuon ylimääräisen konversion takia ja peli pyörii nopeammin.

 

JPQ
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 18.18:   
Rebb: ei ihan sentään vaan se Akiko piiri. Eli ihan ulkona se ei ollut.
Ibe U: se mitä sanoit CDTV:een liintännöistä niin alkaa tehdä mieli erästä juttua jota joku jo tässä edellä halusikin.
Jani Kuituniemi: juurikin näin ja olisin pistänyt myös sen piirin muihin AGA laitteisiin.

 

Rebb
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 18.37:   
JPQ: Osittain ollaan oikeassa kummatkin :) Pleasance puhuu kyllä aivan oikein akiko piiristä. Samassa vastauksessa tulee myös tuo legendaarinen cd juttu, josta suora lainaus:

"Eri prosessorin käyttökään ei olisi halpaa, ja sitä paitsi et ota huomioon CD32:n tuplanopeuksista CD-ROM asemaa - sillä nopeudella CD32 ylittää minkä tahansa PC:n nopeuden grafiikassa."

MB 5/94

 

Jon
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 21.16:   
Mutta jos CD32:ssa olisi ollut vakiona Fast-muistia, niin se olisi jo mahdollistanut parempia 3D-pelejä. Enhän tosin väittänytkään että hän huono johtaja olisi ollut, mutta antoi hölmön kuvan itsestään ja Commodoresta.

 

Rebb
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 22.37:   
Niinpä, ei johtajan tarvitse toki tekniikasta tietää, mutta silloin on viisainta olla hiljaa. Mieluummin kun puhua puuta heinää.

 

JPQ
Torstaina, 19. kesäkuuta, 2003 - klo 23.59:   
Jon: olisi meinaan ollut ihan eri konsoli esim. 4Megan fastilla.

 

Hooligan/DCS
Perjantaina, 20. kesäkuuta, 2003 - klo 1.55:   
Jälkiviisaana on helppo heitellä mahdollisuuksia. Sen aikaiset päättäjät tekivät päätökset sen ajan hermolla ja uskoivat sen ajan mahdollisuuksiin.. Enemmän kannattaisi miettiä mitä NYKYINEN Amiga Inc. on tehnyt tämän ajan hermolla ja kuka uskoo nykyisen Amiga Incin elinmahdollisuuksiin/tuleviin saavutuksiin?

 

Jon
Perjantaina, 20. kesäkuuta, 2003 - klo 12.07:   
OS4 pitäisi saada julkaistua mahdollisimman pian. Se voisi antaa uusia toimintamahdollisuuksia AI:lle.

Olet Hooligan oikeassa jälkiviisaudesta, mutta muistan kummastelleeni herran sanoja jo tuolloin.

 

KimmoK
Lauantaina, 21. kesäkuuta, 2003 - klo 15.30:   
Muuten, tämä "vedetään kuin sikaa säkissä ympäri kuralammikkoa!" on pirhanan osuvasti sanottu.

(ja oikea vastaus otsikon kysymykseen on tietysti se että Amigan johtajat ovat kautta aikain tykänneen mutapainista ...)

 

Markus
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 23.56:   
Tänne ei ole yli kuukauteen vastattu, mutta jos tähän vielä toteaisi, että Amiga Inc.:n oma tuote, AmigaDE, ei ottanut oikein tuulta siipien alle. SDK:ta ei taidettu ottaa oikein hyvin vastaan jne. Amiga Inc. ehkä kuvitteli, että SDK uppoaisi yhteisöön ja että myös yhteisö tuottaisi heille softaa enemmältikin myytäväksi ja että lisäksi yhteisö(kin) ostaisi tätä softaa. Ehkä Amiga Inc.:n olisi kannattanut SDK:n lisäksi julkaista jonkinlainen laadukas tutoriaalipaketti SDK:hon ja sitä myöten saada ihmisiä enemmän innostumaan SDK-ohjelmoinnista. Se että pitkälti DE-kehitys ja SDK-päivitykset on verhottu NDA:n taakse ei mahdollisesti myöskään ollut järkevin siirto.

 

Markus
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 23.59:   
Ylipäätään Amiga Inc. taisi satsata liikaa resurssejaan AmigaDE:hen, mikä projekti ei varmaankaan ole tuottanut, mitä odottivat...

 

hooligan/dcs
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 0.01:   
Olen samaa mieltä. Varsinkin kun 99% Amigisteista oli koko AmigaDE:tä vastaan. Luulisi että tyhmempikin olisi tajunnut siinä vaiheessa mutta pitihän sitä hakata päätä seinään.

 

Joanna
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 0.14:   
AmigaDE_ssä oli pari perusvikaa.. SDA ja hinnoittelu.

Siis se että sekä Devkitti ja De-runtime molemmat maksavat karsii kiinnostuneita paljon.. Ja ilman devkittejä ei ole developereita eikä ohjelmia ja ilman ilmaista Runtimea ei tullut käyttäjiä jotka ostaisivat jotain.. Noiden kahden jälkeen voikin kysyä miten se voisi menestyä. Vallankin kun samaan aikaan on nippukaupalla toimiva systeemeitä joita saa halvemmalla/ilmaiseksi.

Lisäksi ohjelmien levityksen tarvittava SDA (Software Distribution Agreement. (joka itse on NDA alainen)) on sitä luokkaa oleva kärpäspaperi ettei yksikään asiansaosaava lakimies antaisi suositusta sen allekirjoittamiseen.

Lisäksi semmoinen pikkuseikka kuin se ettei yksikään SDK:n versio (ainakaan niistä, jonka minä ehdin nähdä) ollut keskenään binääri (eikä usein edes source) tason yhteensopiva teki asioista hankalaa. Eli jos/kun päivitys tulee, kaikki SDK ulkopuoliset ohjelmat pitää korjata+kääntää uusiksi. Ihmiselle joka on esim Amigan tai jopa Wintoosien kanssa tottunut sentään kohtuulliseen toimivuuteen eri versioissa tuo oli aikamoinen huutomerkki siitä että homma on kesken.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 10.17:   
Uusimman DE playerin viivästyminen on muuten estänyt usean DE sovelluksen julkaisun jo vuoden ajan. Esim. kaliko porukan tekeleitä on ollut valmiina jo pitkän aikaa, mutta AInc ei saa vietyä hommia eteenpäin.

Killer juttu DE:lla olisi ollut se että se olisi ollut heti saatavana myös Amiga fanien laitteistolle.

 

Jupp3
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 10.53:   
Tässä on ollut paljon juttua Commodoren pahiten flopanneista koneista

Mutta pahin niistä on tainnut jäädä mainitsematta?

Eli Commodore 64 GS...

Eli C64:sta riisuttu malli, kaikkea turhaa, kuten näppäimistö on
poistettu, mukana ei tule levaria/kasettiasemaa...

Tietääkseni floppasi todella pahasti, ja suuri osa koneista joutui, ei
sentään romuttamolle, mutta purettaviksi, ja niistä tehtiin tavallisia
C64-koneita...

Ironista kyllä, C64gs:n julkaisu hyödytti kuitenkin käyttäjiä ja
softataloja; Toihan se takaisin melkeimpä unohduksissa olleet
modulipelit, parempina kuin koskaan (Ja niitähän on vaikeampi kopioida
kuin levy/kasettipelejä...)

Ainakin Ocean julkaisi modulilla Robocop 3:n (Löytyy itseltä), Battle
Commandin, Chase HQ II:n, Shadow of the Beastin, Tokin, ym.

Myös Hugosta (Siitä "TV-peikosta") julkaistiin moduliversio.

Ja olihan niitä muitakin, Commodore 16, Commodore 128... Eivät nekään
kauheasti menestyneet...

Ja C64:sta puheen ollen, Commodorehan oli pitkälle suunnittelemassa
"paranneltua" C64:a, eli Commodore 65. Kone ei valmiiksi ehtinyt,
konkurssista johtuen. Koneita kuitenkin valmistettiin jonkin verran,
ja niitä kyllä "hävisi" Commodorelta konkurssin aikoihin.

Joidenkin arvioiden mukaan niitä olisi maailmalla n. 1000kpl

Mainittakoon vielä, että tuossa koneessa oli kyllä pistetty paljon
uusiksi vanhaan verrattuna...

Innolla odottelen CommodoreOnea :)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 12.19:   
C65:stä on kuvia netissä, mutta ampä laiskuuttani viitti tarjota linkkiä, googlettakaa ite. ;)

Muuten, C64:n nimen/oikeudet osti juuri ironpartners. ip news

 

kts ed.
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 12.21:   
juu "ironstone partners" lienee oikeampi nimi

 

itix
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 12.24:   
Commodore 64 GS oli sinänsä ihan nerokas idea yrittää rahastaa vanhalla romuraudalla. Mutta aina ei voi voittaa eikä olla edes hyvä kakkonen.

Mutta se DE... Ilmeisesti kun Amiga Incillä on rahat nyt loppu niin DE:tä ei pystytä kehittämään ja ilman kehitystyötä DE ei mene enää eteenpäin... Siinäpä se. Sanotaan nyt kuitenkin että yritys hyvä kymppi :)

 

Tero
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 12.55:   
"Siis se että sekä Devkitti ja De-runtime molemmat maksavat karsii kiinnostuneita paljon.. Ja ilman devkittejä ei ole developereita eikä ohjelmia "

Maksaahan se AmigaOS developer CD:kin, on aina maksanut. Ja kummasti sekin on mennyt kaupaksi.
Eikä AmigaOS cd:tkään ilmasia ole. Eli ihan sama juttu kun AmigaOS:n kohdalla.

 

Joanna
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 13.36:   
Tero: missasit tarkoittamani pointin kokonaan... Siis AmigaOS DevCD on tehty olemassaoleville markkinoille jolloin sen hinnan voi olettaa saavansa takaisin jos aikaa todella tehdä ohjelmia. Ja sen sisältö on hyödyllinen jo olemassaolevan tavaran kanssa.

Mutta DE:n tapauksessa markkinoita ei ollut ja tuolla hinnoittelulla niitä ei päässyt syntymään. Ei ollut tuhansia PDA käyttäjia (tai miljoona kuten PalmOS:lla on?) jotka olisivat jotain voineet ostaa. Ainoat ostajat olivat jäljellejääneet Amiga-fanit joille sitä playeriä myytiin muutamia kappaleita Windowssille tahi X86-Linuxille.

KimmoK: Juuh.. DE playereissä ja Devkiteissä piti olla vaikka mitä hienoa (mm 3d ominaisuuksia) muttei niitä taittu saada valmiiksi saakka koskaan. Tuo idea DE playeristä Amigalle olisi ollut hyvä muuten mutta 68K Amigasta EI olisi siihen ollut missään tapauksessa ja realistiset markkinat PPC-turbojenkin puolellakin olisi olleet muutama kymmenen/sata.

 

JPQ
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 13.56:   
Plus AmigaOSin lisenssi on muutenkin järkevämpi ja kait isomman luokan tuotekkin ?
PS. Hohhaijaa kun täytyy tuossa "kohta" kiintolevyään siivota.

 

Janne
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 20.13:   
Joanna on ihan oikeassa.

Hyviä esimerkkejä maailmalta: Kun Symbian aloitti luomaan mobiileja softamarkkinoita, dev-kitin sai ilmaiseksi netistä. Nokia 9210:n dev-kitin sai jopa ilmaiseksi rompulla Nokialta. Microsoft .Net on uusi alusta, joten Microsoft jakaa sen SDK:ta (komentoriviversio) ilmaiseksi.

Tuo on siis yksi puoli ongelmaa. Toinen on tietysti se ettei softalle oikein tullut markkinoita, vaikka siinä Amigalla kyllä oli yritystä enemmän kuin onnistumista - Nokia-diili, Sharp, yms...

 

Janne
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 20.14:   
Lähempänä "kotia" Genesi jakaa MorphOS-SDK:ta ilmaiseksi. :-)

Amigan ongelma DE:n osalta on tietysti riippuvuus Taosta. Toisen tuotetta ei noin vain jaeta ilmaiseksi...

 

Jupp3
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 20.30:   
Janne: "Toisen tuotetta ei noin vain jaeta ilmaiseksi..."

Eikös TAO ole jakanut Developer Kitiä ilmaiseksi?

Eikös se ollut Digitalin kansirompullakin?
(Silloin, kuin lehti oli vielä elossa...)

 

Janne
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 20.36:   
Jupp3: Joo, jakoi toki mutta ei se tarkoita että Amiga voisi noin vain tehdä niin. (Toki voisi Amiga saada jonkun diilin että se onnistuisi, kaikki on mahdollista.) Esim. sillon kun Amiga SDK tehtiin, Tao ei vielä jakanut mitään ilmaiseksi...

 

Markus
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 20.37:   
Fleecy sanoi uusimmassa Q/A:ssa kysymykseen, että mitä tekisi nyt toisin aikana ennen A1/OS4-projektien alkua, että olisi aloittanut A1- ja OS4-projektit heti alkuunsa AmigaDE:n rinnalla. Hän tuntuu pitävän edelleen lujasi AmigaDE:stä kiinni.

 

KimmoK
Torstaina, 24. heinäkuuta, 2003 - klo 14.24:   
@Markus

Jep. Ja DE:lle koodaamisen olisi pitänyt selkeämmin näkyä yhteisön entuudestaan tuntemaa Amigaa (AmigaOS erityisesti) hyödyntävänä juttuna.
Siis DE playeri olisi pitänyt saada milteipä ensimmäisenä valmiiksi ja developer ympäristö 060 tai PPC Amigoille. Tai vaikka MOS:lle ja MOS hyväksytettyä viralliseksi AOS jatkumoksi & AOS3.x koodit mukaan tukemaan ja vauhdittamaan ABOX kehitystä. jne jne.

 

KimmoK
Torstaina, 24. heinäkuuta, 2003 - klo 14.26:   
itseäni selventääkseni siis sekä player että developer ympäristö heti klassikkokäyttikselle.

Plan B olisi voinut olla player ja developer ympäristö heti laillisiin amithlon koneisiin.

 

JPQ
Perjantaina, 25. heinäkuuta, 2003 - klo 0.07:   
Kilpailijoiden valheellinen mainostuskin vaikutti se on varmaa.

 

Janne
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 4.31:   
Quote of the day:

"Amiga, Inc. has screwed up badly, and has not been honest and straightforward about it and has responded to critics with arrogance and further halftruths, even when the criticism has turned out to be accurate. Any thinking person can see that. It's not a matter of being in a "camp;" it's a matter of having your eyes open. Myself, I spend more time writing about Amiga, Inc. than I should because, for one thing, I keep reading inane statements that are hard to let pass without a response." - gary_c

http://www.ann.lu/comments2.cgi...

 

Joanna
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 12.14:   
Janne: voin allekirjoittaa. Itse lähdin liikkeellä AmigaInc+DE tukijana mutta tajuttuani siitä touhusta tarpeeksi olen muuttunut hyvin krittiseksi.

JOQ:? Esimerkki? Tuo on niin epäselvästi sanottu, sitäpaitsi ei toisten mainostusta voi sentään kaikista tolloiluista syyttää :)

 

Tero
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 12.17:   
Etteks te koskaan tunne et on yhtään tylsää jauhaa yhtä ja samaa kokoajan ?

 

Janne
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 14.12:   
Tero: Ei, meistä tämä on kivaa koska meillä ei ole muutakaan elämää ja kaikki päivät vain ajattelemme pahaa Amiga Inc.:stä. ;-)

Vaan vakavasti, olisi kiva saada ihmiset näkemään asia vähän objektiivisemmin kuin monet tekevät. Siksi on niin piristävä nähdä gary_c:n kaltaisia hyviä kirjoituksia.

Tässä toinen quote of the day:

"I don't get this "none of your business" attitude when people are
complaining about AInc.

I've used Amigas for more than 10 years now, still use my A4k nearly
every day. My take of the situation is that AInc are dragging the
Amiga name in the mud, rapidly destroying its reputation. Furthermore,
because of their problems and the way they "handle" them with lies and
desperate measures (the legality of which can sometimes definitely be
put in question), they are risking not just the future of the company,
but they are also putting up serious obstacles for *any* development
in the Amiga-related scene whatsoever, especially if it is reliant on
the Amiga name or other AInc IP.

Amiga Inc, are in my opinion very destructive for anything "Amiga".
Thus, the sooner they can be exposed and the sooner this farce can
end, the better for everyone doing any sort of constructive work in
this little scene of ours.

Just because I didn't buy any of their coupons, it doesn't mean I have
no interest in this. The way I see it, AInc are - out of desperation
rather than malice for sure - working hard to prevent the realisation
of technological visions which I share. That's why I oppose AInc." - Johan Rönnblom

http://www.ann.lu/comments2.cgi...

 

Joanna
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 14.31:   
Tero: Tjaa.. muista tiedä mutta.. päänsä tässä on saanut kipeäksi erilaisten tollojen kanssa (tai sitten se on vain ukonilma joka sitä aiheuttaa) ...

 

JPQ
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 19.50:   
Joanna: teit nimimerkkiini typon mutta silti selitän eli tarkoitan sitä että valmistajat ylistää omiatuotteitaan ja joskus atari vertasi amigaa Atart ST voittaa esim. megaherzeinä Amiga 500:sen plus suurin lommitamon tila on isompi ja siinä midi liitännät. Joku ei kerro verrateessa kilpailevaan tuotteseen nähden kaikkea. Plus joku tosiaan taisi mainnostaa Amigaa 16bit mikrona. Väittiähän oliko uunopelin tekijä että Amigalle ei löydy hyötykäyttöä ja valitti sitä että isoin näyttötila on lomitettu eikö montakaan vuotta kun Amiga pyöritti videopajoja ja ruutukehiä.:)
PS. Tälläisiä firmojen mainoksissaan käyttämiä valheellisiä tekstejä. Harrastihan kait Commodorekin niitä ei sinänsä.
PPS. PC=Pocket Calculator,WC=Windows Computer

 

Anu Seilonen
Maanantaina, 4. elokuuta, 2003 - klo 13.09:   
Trollinpoikanen siirretty Vapaaseen sanaan.

 

Seppo Seppälä
Keskiviikkona, 6. elokuuta, 2003 - klo 16.56:   
Suurin syy Commodoren kaatumiseen oli ehdottomasti idiottimainen johtajisto (etunenässä Mehdi Ali), joka viivytti A1200:sen julkaisua kahdella vuodella, nosti ylisuurta palkkaa, ostelivat itselleen yksityislentokoneita jne. jne. A600:set ja CDTV:t eivät tilannetta parantaneet. Lisäksi A500:sen valmistus lopetettiin jo silloin, kun kone vielä myi hyvin.

Olisipa aikaa ja rahaa ollut hieman enemmän, sillä jos CD32:sia ja A1200:sia olisi voitu rakentaa tarpeeksi, voisi Commodoren tarina olla aika tavalla erilainen. Nuo koneethan menivät kuin kuumille kiville, mutta kun ei ollut rahaa millä rakentaa ja kaikki CD32:sista ja A1200:sista saadut tulot menivät velkojen maksamiseen. Liian vähän, liian myöhään siis... :(

Sitten pitää puolustaa hieman Mr. Pleasencea:
Vaikkei herra mitään tekniikasta tiennytkään, niin bisnestä mies kyllä osasi tehdä. Siitä todisteena aina voitollinen tulos UK:n markkinoilla Commodoren katkeraan loppuun asti.

 

JPQ
Keskiviikkona, 6. elokuuta, 2003 - klo 17.13:   
Seppo: selvä tuohon A1200 juttuun plus A500 juttuun.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: