Realms vapautti Duke Nukem sorsakoodit

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 06/2003 asti » Realms vapautti Duke Nukem sorsakoodit « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Seppo
Torstaina, 3. huhtikuuta, 2003 - klo 23.16:   
Realms lopultakin pisti Duke Nukemin sorsat vapaaseen jakoon, onko tietoa joko AmigaOS/MOS-versio olisi jossain tekeillä?

 

JPQ
Torstaina, 3. huhtikuuta, 2003 - klo 23.59:   
Ei ole tietoa eikä taitoa tehdä sitä mutta sourcet voisi silti kiinnostaa. PS tekisin itse mutta en osaa.

 

itix
Perjantaina, 4. huhtikuuta, 2003 - klo 2.14:   
Kuulemma aika paljon x86-assembleria.

 

JPQ
Perjantaina, 4. huhtikuuta, 2003 - klo 2.47:   
itix: yrjöän.:)

 

Ibe U
Perjantaina, 4. huhtikuuta, 2003 - klo 8.16:   
Dukea on kyllä toivottu vuosia ja huhuja amiga versiosta on ollut. Voihan olla että sellainen on jo olemassa.

Henk koh todella haluasin duken verkkopelinä erittäin hyvä ja yksin pelinä hauska.

Pelaillen sitä vieläkin

 

Ibe U
Perjantaina, 4. huhtikuuta, 2003 - klo 9.42:   
Duke was originally written with the Watcom 10.0 C/C++ compiler. This code has been updated to allow it to compile under the free version of the Watcom compiler available from their webpage (http://www.openwatcom.org).

 

ei
Perjantaina, 4. huhtikuuta, 2003 - klo 13.03:   
x86 linux porttaus:
http://icculus.org/duke3d/

seuraavaksi x86->PPC muutos

sitten Linux->AOS muutos

How hard can it be? Ehh...

Taas töitä JM:lle.

 

ei?
Perjantaina, 4. huhtikuuta, 2003 - klo 13.06:   
Olipas hauska bugi tässä forumissa.
Liatoin nimeksi että ei "Joku Muu" vaan KimmoK, niin forumi leikkas tuon "Joku Muu" vaan KimmoK pätkän pois.

 

Piru
Lauantaina, 5. huhtikuuta, 2003 - klo 8.30:   
Tuossa linux-portissa on vielä yksi x86 .asm filee, inline assembleria c./h. -fileissä en tarkistanut.

Todellisen ongelman muodostavat byteorder-riippuvuudet (tiedostojen lataus & tallennus, verkkopeli), eli tuota koodia ei todellakaan ole kirjoitettu alunperin eri endianityjä ajatellen.

MorphOS/AmigaOS3.x porttauksen nopeus riippuu nyt siitä löytyykö alkuperäisestä porttaustiimistä kiinnostusta big endian systeemien tukemiseen. Tuohon cvs:n ei ole commit-oikkia joka jannulla, ja ainakaan minä en lähtisi ylläpitämään omaa puutani vielä tässä vaiheessa.

 

JPQ
Lauantaina, 5. huhtikuuta, 2003 - klo 22.07:   
Misäs tuo lähdekoodi piileskelee ?

 

Thoriel
Sunnuntaina, 6. huhtikuuta, 2003 - klo 0.45:   
Loogisesti ajatellen varmaankin 3DRealmsin kotisivulla, josta löytyy linkkejä useisiin lataussivuihin.

 

JPQ
Sunnuntaina, 6. huhtikuuta, 2003 - klo 14.10:   
Thoriel: niipä minä ajattelinkin en vain kuin hain aikaisemmin törmännyt linkkiin.

 

TSK
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 1.43:   
Selittäkää mitä noi "big endian" ja kaikki muut "endianit" tarkoittavat.

 

Piru
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 8.45:   
TSK:

Tavujen luonnollista järjestystä muistissa. Otetaan 32bit luku 0x12345678. Talletetaan se muistiin. Tutkitaan muistia tavu kerrallaan:

Little endian:
0x78 0x56 0x34 0x12

Big endian:
0x12 0x34 0x56 0x78

Weird endian:
(joku muu järjestys)

Little ja big endian ovat ehdottomasti yleisimmät byteorderit. Verkkoyhteyksissä (tcp/ip) käytetään big endian byteorderia. x86 cput ja johdannaiset ovat little endian, 68k on big endian. Jotkut cput osaavat vaihtaa endianityä, esim PowerPC ja MIPS.

Joka tapauksessa: Endianity ei ole ongelma jos kaikki järjestelmät käyttävät samaa endianityä. Jos tiedon pitää olla siirettävissä eri järjestelmiin, pitää järjestyksen olla sovittu, ja koodin pitää tehdä tarvittavat muunnokset lennosta. Ongelma ilmenee esim. juuri portattaessa pelejä x86-alustalta big endian järjestelmiin: verkkopeli, datatiedostot ja pelitallenteet pitää saada yhteensopiviksi (mielellään). Alkuperäinen kooderi harvoin ajetteli big endian -portattavuutta kirjoittaessaan peliä alunperin. Niinpä nämä asiat jäävät porttaajan päänvaivaksi.

 

Ibe U
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 13.41:   
Löytyykö suomesta ketään kellä olisi taitoa tuollainen portti tehdä??

 

Ibe U
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 13.42:   
Kuinka paljon olisi vaikeampi tehdä toimiva duke portti verrattuna doom porttaukseen.

Taisi olla eka versio ulkona jo seuraavana päivänä?

 

JPQ
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 13.48:   
Ibe U: luulen melkein että löytyy sellaisia mutta kenellä heistä on aikaa se on eri juttu enkä vihjaa itseeni enkä turvallisuus syistä muihinkaan.

 

miksuh
Maanantaina, 7. huhtikuuta, 2003 - klo 14.51:   
Niin toi linux porttaushan käyttää SDL:ää eli se helpottaa osaltaa porttaushommelia huomattavasti. Mut just jos on assya vielä koodissa niin hankalmpi, samaten noi endia jutut hankaloittaa.

 

Ibe U
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 16.53:   
Mitenkäs tuo toimii lataus sivuilla kun kerrotaan että koodi on tehty Watcom 10.0 C/C++ eli pystyisikö koodia kääntämään exeksi amigan C/C++ ohjelmilla???

Tai toimisiko mikään???

 

Piru
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 17.11:   
Ibe U: Ei.

Siinä on x86 assembleria ja DOS bios kutsuja seassa ja byteorder dependicyt kusee homman, kuten sanottua.

Sitten kun tuo Linux SDL versio toimii big endian systeemeillä (linux m68k, linuxppc) niin porttaus on 5 min homma.

 

Ibe U
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 17.58:   
Eli pelattavaa 68k versiota ei taida tulla?? Siis jos se pyörisi amigallakin SDL:n avulla.

 

miksuh
Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2003 - klo 18.03:   
No SDL vaatii hiukka enemmän tehoa koneelta, graffalaudan jne. mutta kyllä Amigallakin ihan pelattavia SDL-hommeleita on näkynyt. Tosin Duken tapasessa 3d-räiskinnässä saisi tietty olla vauhtia mahd. paljon. No ainakin PPC:llä se varmaan pyöris jo ihan ok.

 

Ibe U
Keskiviikkona, 9. huhtikuuta, 2003 - klo 9.57:   
Dukessa on sama engine kuin Shadow warriorissa ja iki hyvässä perus räiskinnässä eli Blood:issa.

Eli voisi olla mahdollista pelata niitä samalla enginellä amigalla bloodi voisi olla kyllä aika raskas.

Dukessa tykkäsin siitä että se ei ole yksi niistä synkistä luola räiskinnöistä ja sarkuva tyyli vetosi myös, puhumattakaan toimivista kentistä.

 

Ibe U
Perjantaina, 11. huhtikuuta, 2003 - klo 8.26:   
Kirjotinpas muutamalle ihmiselle kysymyksen aiheesta.

Peter McGavin (ADoom) lupaili tekevänsä porttauksen jossain vaiheessa.

Christian Sauer (Decent, HExen) Sanoi haluavansa nähdä duken amigalla mutta valitteli kiirettä, tyyliin katsotaan.

 

Seppo
Perjantaina, 11. huhtikuuta, 2003 - klo 23.18:   
Ibe U: Olisi hienoa jos Peter saataisiin innostumaan asiasta, mies on tehnyt monta hienoa ohjelmaa/porttausta - esim mainitsemasi ADoom ja WipeOut 2097:n Amiga-versio :)

 

Ibe U
Tiistaina, 22. huhtikuuta, 2003 - klo 13.01:   
Linux versio on jaossa

http://icculus.org/duke3d/

joten kohta pitäisi tulla amiga versiokin, toivottavasti ainakin.

 

Piru
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 5.52:   
Ibe U: Öööh. Tuohan on viikkoja vanha, ja postasin linkin tuohon jo silloin.

Se ei auta että tuo on portattu linuxille, se on yhä little endian soodia. Sen jälkeen kun tuo toimii big endian systeemeissä, niin SITTEN porttaus on helppoa.

Tutkailin nykyistä soodia hieman tarkemmin, nyt täysi c-versio toimii x86:lla, siis ilman assembler-pätkiä. Se myös kääntyy lievän puukottamisen jälkeen morphosissa, muttei tietenkään toimi, johtuen juuri noista byteorder ongelmista.

 

Ibe U
Tiistaina, 6. toukokuuta, 2003 - klo 11.33:   
Mitenkäs tämä Build enginen sorsa.

OPnko helpompi portata amigalle, ainakin motiivien pitäisi olla paremmat koska siihen perustuu:

Duke Nukem 3D
Blood
Shadow Warrior
Redneck Rampage
Witchhaven
TekWar
Extreme Paintbrawl
Powerslave
NAM/Napalm
WWII GI

Henkilö kohtaisia suosikkejani noista ovat Blood, redneck rampage ja WWII
http://www.advsys.net/ken/buildsrc/default.htm

 

Piru
Tiistaina, 6. toukokuuta, 2003 - klo 12.40:   
Ibe U: Hohhoijaa. Ei pidä uskoa kaikkea mitä näkee internetissä...

Tuo samainen buildengine on jo duke3d:ssä. Ei yhtään helpompi portattava. Ihan samat ongelmat kuin ennenkin (lue aikaisempia postauksiani).

 

Ibe U
Tiistaina, 24. kesäkuuta, 2003 - klo 8.42:   
Nyt Duke porttauksen teko pitäisi olla 5 min homma????

On siis olemassa PPC versio, MacOS-X:lle ja SDL:le

Demot ja TCP/ip ei toimi mutta eipä niitä välttämättä tarvitakkaan.

http://cvs.icculus.org/horde/chora/cvs.php/source?rt=duke3d

Sivut poissa, ilmeisesti väliaikaisesti, taitavat olla uhreja, eilen oli joku hackkeri käynnyt kylässä.

 

Piru
Tiistaina, 24. kesäkuuta, 2003 - klo 12.22:   
http://www.iki.fi/sintonen/pics/duke1.png

Pegasoksella. Ei pysty liikkumaan tms vielä. Mutta ihan vaan sen takia että siinä oikeesti meni 5 minsaa :-)

 

Seppo
Tiistaina, 24. kesäkuuta, 2003 - klo 13.14:   
Piru: Versio BPPC/CSPPC:lle olisi kiva, kiitos. Saa ottaa enemmän kuin viisi minuuttia, vaikka kymmenen :)

 

Ibe U
Tiistaina, 24. kesäkuuta, 2003 - klo 13.23:   
68k versio olisi kiva, duke onkin varmaan raskaimpia pelejä mitkä 68k:lla toimii pelattavasti.

 

Piru
Tiistaina, 24. kesäkuuta, 2003 - klo 13.34:   
Sorsat on kenen tahansa saatavilla cvs:stä (:pserver:anonymous@cvs.icculus.org:/cvs/cvsroot duke3d). Itse porttaamiseen tarvitsee toimivan gcc ympäristön ja sdl libraryn (staattinen tai shared), ja hieman taitoa puukottaa kahta Makefileä.

Tein tuon pikaisen MOS-version vain osoittaakseni että puheeni pitivät paikkansa. Tarkotuksenani ole työskennellä duken porttauksen parissa.

 

Seppo
Keskiviikkona, 25. kesäkuuta, 2003 - klo 10.22:   
Piru: No probs, kokeilin vain kepillä jäätä :)
Ibe U: Onkohan nuo käännöstyöstä kiinnostuneet (Christian Sauer, Peter McGavin) tietoisia näistä PPC-versioista?

Pitänee kysellä asiaa myös Hyperionin suunnalta...

 

Ibe U
Keskiviikkona, 25. kesäkuuta, 2003 - klo 23.21:   
Mac Gavin oli ainakin yrittänyt ladata sorsat.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: