Amiga vs. Genesi :-)

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 03/2003 asti » Viestit 2003 » Viestit 03/2003 asti » Viestit 2003 » Viestit 03/2003 asti » Amiga vs. Genesi :-) « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Terho Henriksson (admin)
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.39:   
Siirretty Uusi sukupolvi: Amiga -alueelta ketjusta "OS4 feature lista". - Janne Sirén

 

miksuh
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.09:   
Janne: No eikö muka MOS ole myöhässä ?

 

miksuh
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.11:   
En siis meinaa nyt betoja vaan sitä lopullista loppukäyttäjien versiota. MOS:a sentään on tahkottu paljon pidempään eikä se ole vieläkään valmis. Ja toi ei siis ollu tarkotettu miksikään MOS:n haukkumiseksi, meinaan vaan että kaikki nää projektit on luistanu pahasti siitäaikataulust mitä käyttäjät olisi toivonu.

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.16:   
miksuh: Tottakai on. Ei niin paljoa kuin OS4, mutta tottakai se on myöhässä. Pointti tässä nyt kuitenkin on ihan toinen: OS4 ei ole testattavissa ja nähtävissä, joten meillä on edelleenkin vain feature-lista johon luottaa ja jonka perusteella olla fiiliksissä tai olla olematta. Sitä ei kannata unohtaa.

Tämä ei ollut vertaus MorhpOSiin ennenkuin teit siitä sellaisen. Mutta kun tehdään, niin tehdään vaan: MorphOS on ollut jo vuosia erinäisissä muodoissa testattavana peruselementeistä lähtien. Se ei ole vaporia lainkaan samassa merkityksessä.

Amiga-maailmassa on vuosia nähty feature-listoja. OS4:sta on luvattu ulos kuukausia, Amiga Inc.:n osalta kohta jopa vuosia. Ben Hermans osti aikaa listallaan, se on aivan selvää. Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole, kunhan vain totesin että näin tapahtui. Porukka on taas hetken hiljaa ja fiiliksissä ilman että mitään lupauksia on vieläkään lunastettu.

Ja toistetaan nyt vielä: Uskon että OS4 ilmestyy ja uskon että se peräti ilmestii "aika pian". Uskon myös että se on mielenkiintoinen tuote ja uskon että sillä on tässä "skabassa" hyvinkin potentiaalia sekä ominaisuuksien että nimensä puolesta. Mutta projektin PR on hoidettu Amiga Inc.:n porukalle tyypilliseen tapaan tökerösti ja moni minunkin kunnioittamani taho on siinä ryvettänyt itsensä pahasti. Feature-lista ei ole huono, itseasiassa se on mielestäni hyvä. Se on myös hyvää PR:ää. Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että se peittää huonoa PR:ää ja OS4-ryhmän kyvyttömyyttä myöntää ja ottaa vastuuta siitä että PR, aikataulutukset yms. on hoidettu huonosti.

Miksi se on niin hemmetin vaikea ihmisille sanoa että sori, tapahtui moga mutta teemme toki jatkossa parhaamme ettei tapahdu toiste... vaan pitää yrittää nenä pystyssä jatkaa ja syyttää jengiä nay-sayereiksi tai ties miksi.

Ja miksi ihmeessä tästäkin piti tehdä MorphOS-vertailu?

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.20:   
miksuh: Ja totta, itse mainitsin MorphOS:n ennen sinua. Sori jos oli väärinymmärrys, mutta tarkoitukseni ei ollut verrata tilannetta MorphOSiin kuten myöhempi viestini varmasti osoittaa. Tarkoitin vain sanoa että Hermansin feature-lista on hienompi kuin kilpailijalla. (Öö, se on.) En verrata tilannetta muuten.

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.26:   
Enkä kyllä ymmärrä tätä "MorphOS ei ole valmis, se on vasta beta!!!" höpöhöpöä. Mielestäni se on, anteeksi nyt vain, lähinnä naurettavaa toisen tuotteen kieltämistä Amiga-maailmassa. MorphOS on toki vasta nyt "valmistumassa", mutta se on kauan ollut todella käyttökelpoinen PowerPC-käyttöjärjestelmä mikä on enemmän kuin voi sanoa OS4:stä tai muista vastaavista. Se ei ole vaporia vaan se on täyttä totta. Se on myös ollut suuren yleisön ostettavissa jo puoli vuotta ja beta ladattavissa vuosia.

OS4 voi yhtäkkiä todistaa meille toisin vaikka huomenna. Totta. Se voi ilmestyä jonnekin messuille yhtäkkiä täydessä terässä ja mennä vaikka release candidatena myyntiin tms. Mutta kunnes näin tapahtuu, meillä on kaksi kilpailevaa PowerPC-käyttistä joista toinen on ollut käytettävissämme kauan ja toinen ei ole vieläkään edes näyttäytynyt.

Tämän kiistäminen on aivan älytöntä, mutta silti sitäkin näkee maailmalla. Nimiuskonnot menevät älyttömyyksiin.

 

KimmoK
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.28:   
Janne:
Mielestäni on tasavertaisuuden nimissä syytä todeta että Genesi peittää samalla tyylillä omia kuprujaan ja ylläpitää sumuverhoaan.

On sitten makuasia kumman kuprut on isompia... ja se menee jo turhan kauas offtopic...

Mielestäni tämä threadi ei ole "MorphOS-vertailu".
(vaikkakin on luonnollista että MorphOS listaan minäkin AOS4 listaa vertasin heti edellisen AOS4 listan ja AOS3.9 listan jälkeen...)

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.29:   
Ja on the record: minä uskon että OS4 voi olla parempi kuin MorphOS 1.0. Ja uskon myös että se voi menestyä paremmin kuin MorphOS, oli se parempi tai ei. Nimi puhuu ja uskon myös että Hyperion osaa - ja heillä on ollut pienempi duuni kuin MorphOS-sakilla.

Toisaalta olen aivan sata-varma myös että Pegasos on paljon parempi hardis ja AmigaOne on langoista kasaan kyhätty viritys. Silti OEM-diilit voivat tarkoittaa että huonompi laite myy enemmän. No, voittihan se VHS sen Betankin, mutta sääli että "Amiga" on se huonompi.

Mitä tulevaisuus tuo näille kummallekin alustalle tullessaan onkin asia erikseen. Haluan kuitenkin selvästi erottaa tässä mielipiteeni siitä miten eri leirit ovat hoitaneet PR:ää ja uskottavuuttaan, vs. se miten teknologia saattaa menestyä.

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.34:   
KimmoK: Genesi on tehnyt omat virheensä. Yksi oli bPlanin taannoinen liian äänekäs asenne yhteisössä. Ottivat opikseen. Bill Buck on sanonut muutamia typeryyksiä. Mutta kuten JoannaK hyvin toistaa, eivät ole toistaiseksi jääneet kiinni valheista kuten eräät ja toisaalta ovat olleet paljon avoimemmin mukana keskusteluissa. Eivät ole myöskään lainanneet tuhottomasti rahaa yhteisöltä vaan ovat antaneet paljon takaisin ja tukeneet käyttäjäryhmiä. Bill Buckilla ei mielestäni ole nenä pystyssä kuten toisella leirillä. Buckilla on jopa huumoria.

Genesin rahat voivat hyvin loppua huomenna. Mistäs sitä tietää kun en tiedä mistä rahat tulevat ja paljonko sitä on. MorphOS voi hävitä skabassa. Tottakai voi. Se voi olla jopa huonompi. Mutta jos peli loppuisi nyt ja mitattaisiin tilanne, toisella osapuolella on oikea tuote markkinoilla, toisella ei. Toinen osapuoli omaa minun kunnioitukseni PR:n, tekojen ja asenteen osalta, toinen ei.

Tilanne voi muuttua.

Ja tiedän kyllä että nyt tein tästä itse MorphOS-vertailun. :-) Anu saa moderoida mut minne haluaapi...

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.50:   
Jatkanpa vielä kun vauhtiin pääsiin. Meillä on Amiga Inc. joka on vuosia pyytänyt tukea yhteisöltä antamatta oikein mitään kunnolla takaisin. Petronkin hyvä työ tukahdutettiin. Rahaa on lainattu kymmeniä tuhansia dollareita ilman että diilejä on kunnolla kunnioitettu (kuten kupongit). Paljon puhetta, suoranaista roskaakin.

Sitten meillä on Genesi joka ei koskaan ole pyytänyt mitään. Ovat markkinoineet, tukeneet, antaneet ja keränneet goodwilliä - ja saaneet takaisin roppakaupalla epäilyksiä ja muuta roskaa vastapuolelta sekä yrityksenä että yhteisönä.

Okei, voitte vetää mukaan Bill Buckin VIScorp-vuodet (jolloin hän maksoi omasta taskustaan Amiga Technologiesin palkkoja) ja vaikka Almatheran (paljon monimutkaisempi tarina kuin on annettu ymmärtää). Bill Buck puhui VIScorpin aikaan liikaa. Mutta jo Toulouse osoitti silloin että hän yritti myös panostaa. ESCOM meni nurin ja diili kaatui kun VIScorp ei voinutkaan tehdä ostoa osakkeilla vaan se piti tehdä rahalla ja rahaa ei lopulta firman omistajilta/hallitukselta herunut.

Voitte vetää mukaan myös sen että Phase 5 otti rahaa tulevia PPC-turboja varten eikä niitä ole näkynyt. Tämä on ikävä tapaus, mutta tiedän myös ettei esimerkiksi Phase 5:n toimitusjohtaja jolla tästäkin oli vastuu kuulu nykyiseen bPlaniin. Ralph Schmidt ei varmasti firmaa johtanut. Onko tässä jotain hämärää vai vaan yksi esimerkki osakeyhtiöiden konkurssien ikävistä seurauksista, saa päättää. Toisaalta takana on ihmisiä jotka ovat oikeasti mahdollistaneet esim. OS4:n kehityksen PowerUp-rautansa ansiosta.

Kun pitää valita Genesin leirin historian ja Amiga Inc.:n leirin historian välillä niin kyllä minä silti valitsen Genesin väen koska tahansa. Amigan puolella Eyetechnin Alan Redhouse on mielestäni rehdein jätkä joka on tehnyt kyllä virheitäkin (kuten tukenut Amiga Inc.:n virheitä liikaa) ja Hyperionilla on osaavat kooderit, joilla on kyllä välillä liian suuri suu ja iso asenne. Hyperionin pomosta en enää viitsi sanoa mitään. Aikaisemmin kunnioitin, en enää. Amiga Inc.:iä en viitsi edes kommentoida.

 

KimmoK
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.53:   
Niin, kuten toisaalle jo postasin, minulla ei ole noin puhtoinen kuva BB:stä. Mutta en näe rakentavaksi alkaa niitä asioita penkomaan.

Yritän ottaa etäisyyttä ja nähdä metsän puilta.

Siis minä yritän. ;-)

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 15.57:   
KimmoK: No, minä olen tätä touhua tonkinut vuosikausia ja olen mielipiteeni muodostanut ilman sen suurempia ennakkoluuloja. Bill Buck ei ole mikään enkeli, mutta Bill McEwen saa hänet näyttämään sellaiselta.

Jos kerran heität tollaisen väitteen pöydälle, niin keskustellaan ihmeessä. Kenties sinulla on jotain näkemystä jota minulla ei ole.

Mielestäni Genesin teot puhuvat puolestaan. Tuote markkinoilla, tukea käyttäjäryhmille ja kehittelijöille. Hypen määrä on mielettömän vähäinen suhteessa tehtyyn oikeaan tulokseen. Ja tämä on aivan nurinkurinen tilanne verrattuna vastapuoleen.

 

KimmoK
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 16.21:   
Minä olen pettynyt siihen mitä Genesi tarjoaa vs lupaukset. Olen pettynyt siihen kasinaamaisuuteen ja kontrastiin sen välillä mitä he levittävät infona esim. webbisivuillaan vs puheet vs todellisuus. Lisäksi on vielä niin pirun helppoa syyttää muita kaikista vaikeuksista. Genesi uskonto on aivan yhtä vaarallinen kuin AmigaInc uskonto. (lähde: MorphOS web sivustot, Eclipsis sivustot, pegasosppc sivustot, featurelista, viralliset tiedoitteet morphos news .de:ssä, bbrv postaukset Amiga forumeille, jos joku haluaa alkaa lokaa heittämään niin sinne mars, materiaalia löytyy)

Samaan aikaan, olen esim. Bill McEven:stä täysin samaa mieltä kanssasi. (se ei onneksi vaikuta pätkääkään siihen onko mahdollisesti joku tuote hyvä vai huono)

Ja kyllä Genesi saa minulta tunnustusta siitä että he saavat enemmän näkyvää aikaiseksi, jopa omaa rautaa.

Joka tapauksessa... Olen nähnyt kuinka ennen mallikkaasti jalat maassa asioita käsitelleiden ihmisten mielipiteet sävyttyvät kaiken loanheiton keskellä. Tietämättään he ovat liukuneet mukaan...

En halua joutua samaan p*skaputkeen. Monasti löydän itseni horjumasta moisen ränni reunalla, joudun ottamaan askeleen taaksepäin. Nytkin.

 

miksuh
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 16.22:   
Siis ettei asia nyt jäis epäselväski niin sanon ettei tarkotus ollut nyt synnyttää mitään MOS vs OS4 tappelua tai ylensäkään vertailua. Itseasiassa mä haluisin pysyä suhteellisen neutraalina kunnes kumpikin käyttis on valmis, vaikka OS4 kyllä kiinnostaakin tulevaisuutta ajatellen hiukka enempi. Tarkotus oli vaan muistuttaa et kaikki tässä on myöhässä enempi tai vähempi, niin OS4, MOS, SharkPPC jne jne. J ainakaan mulle muutama lisäkuukausi ei ole 10v:n jälkeen niin paha :)

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 18.14:   
KimmoK: Minä en varmasti ole enää mitenkään neutraali. Kuinka voisin olla kun koen että yksi taho pitäisi tässä enemmän kuin vain julistaa "vähän virheitä tehneeksi". Siis hyvää päivää, noin sanomalla olen kaikkea muuta kuin objektiivinen. Tässä pitäisi oikeasti käyttää paljon pahempaa kieltä, mutta kun kohteliaita ollaan...

Mielestäni Genesi ei ole luvannut mitään mitä ei ole toimittanut, ei ainakaan mitään merkittävää eroa näiden kahden välillä. Anna esimerkkejä? Toki voivat olla hitusen liian innokkaita välillä asioissa ja sitten joskus joku jää toteutumatta (joku kuriiripaketti tulee jonnekin liian myöhään tms.), mutta yritystä on paljon, oikea tuote olemassa jne.

Et ole kyllästynyt mainitsemaasi kaksinaamaisuuteen Amigan suunnalta? Vastuun pakoiluun ala Fleecy @ WOA? Huonon tukeen käyttäjäryhmien suuntaan mutta silti hirveä tuen pyynti itselle? Lainat yhteisöltä? Virheellinen markkinointi ala Party Pack? OS4:n viiveiden peittely? Realistien moittiminen nay-sayereiksi?

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 20.24:   
Odotan edelleen esimerkkejä. Mitä Genesi on tehnyt mitä ei ole tapahtunut?

Voin aloittaa toiselta puolelta. Amiga Inc. ja kumppanit:

- Yksi oudompi esimerkki: BOOPSI julkaistaan pian. Muitakin löytyy kuten SHEEP ja vaikka mitä teknologisia heittoja.(http://www.amiga.com/corporate/060300a-mcewen.shtml?PHPSESSID=ee557d3e6414499baa89163be859f016)

- Uusi SDK syksyllä 2000. Eipä tullut luvattuja asioita. NDA:n alla liene vain osa lupauksista nytkään saatavilla. Kuinka moni SDK:n ostanut on tyytyväinen? Kaikki eivät NDA:ta halua edes allekirjoittaa...
(http://www.amiga.com/corporate/100900-mcewen.shtml?PHPSESSID=ee557d3e6414499baa89163be859f016)

"Amiga DE business opportunities. Wow, this is an area that is absolutely exploding." kesällä 2000...

- Party Packin myyntitiedote: "AmigaOne PPC /1200 - On Schedule and Rockin'" kun itseasiassa koko projekti oli Eyetechin mukaan jäissä. (http://www.amiga.com/corporate/amigadepartypack.shtml)

- AmigaOne dev-boardien toimitus huhtikuussa 2002. Liekö kaikki saaneet omiaan vieläkään. (http://www.eyetech.co.uk/amigaone/150302update.php)

- Bill McEwenin "3000 developers creating content" kun se tarkoittaa Gary Peaken mukaan dev-saitille rekisteröityneitä ihmisiä. Jopa minä olen rekisteröitynyt sinne. Tämä oli ExtremeTechissä ja Microsoftin saitilla mm...

- No koko ExtremeTechin haastattelu... AmigaOS 4 maksaa vähemmän kuin Linux-boksi, OS5 julkaistaan 12 kk kuluttua, OS4 julkaistaan parin viikon kuluttua (tämä siis syystalvella 2002), AmigaOS = AmigaDE puheessa jne jne.

- Kupongit. Ei edes T-paitoja ihmisille. AmigaOnen tilaajien piti saada kupongilla "oikeus jonon ohi", mitään sellaista, edes kuponkeja ei tullut. Ja newsletter on kuihtunut pariin hassuun mailiin. WOA:ssa Fleecy vyörytti korkeana johtohahmona firmassa kaiken vastuun McEwenin niskoille eikä vastannut mihinkään kysymyksiin aiheesta. Jee.

- Party Packin voucherit. Jee, mitäs jos haluaisin $100 pois sellaisella AmigaOnesta. Mistäs lunastaisin rahat? :)

- Uhkaus viedä tahoja oikeuteen syyskuun alussa. Ehkä joku vietiin oikeuteen, mutta ei ainakaan kaikkia kuten piti. Sanahelinää ja Bernie on ihan yhtä pulassa kuin ennenkin. Myöntäisivät edes etteivät mahda asialle mitään... Puhumattakaan jos MorphOS:iin kohdistettu FUD osoittautuu täysin vääräksi. Se olisi ihan mieletön loukkaus toisten ihmisten työtä kohtaan. Ben Hermans ainakin avoimesti riehuu MorphOSia vastaan eikä ole valmis näemmä hommaa todistamaan. FUDin määritelmä oikein...

- Ja mielestäni yksi pahimmista on se, että toitotetaan suureen ääneen tukea käyttäjille ja ties kenelle mutta lopulta ollaan valmiita tekemään tosi vähän. Rahaa otetaan, tukea ei anneta. Genesillä on vähän eri meininki.

Ja nämä ovat niitä ihmisiä jotka haukkuivat vanhat omistajat, sanoivat tekevänsä kaiken niin paljon paremmin jne jne. Firmahan on yksi farssi. Farssi joka on lainannut yhteisöltä n. 600 x $100 (Party Pack) ja n. 1100 x $50 (kupongit). Ok, Party Packille sai vastinetta mutta McEwen sentään yksillä messuilla myönsi että "thank you all who purchased the Party Pack, it really helped"... rahaa sillä kerättiin ja vieläpä virheellisellä mainonnalla. Porukka osti sen kupongin takia moni, siksi se kuponki siihen mukaan annettiin...

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 20.28:   
Minä en väitä etteikö Genesillä ole asioita lipsunut, mutta ne ovat luonteeltaan vahvasti enemmän sellaisia että jotain pientä on jäänyt toteutumatta tai joku aikataulu on venynyt.

Yllä en edes ruvennut selaamaan sitä mitä kaikkia business-dealeja yms. Amiga on suureen ääneen julkistanut, sen jälkeen kun päätti ettei julkista mitään ennenkuin se on varmaa, ja sitten menettänyt jne... Kierrellyt vastauksia kun ne ovat vaikeita. Esim. Zauruksesta yhdessä haastattelussa kysyttiin Fleecyltä suoraan ja tämä vastasi tavalla joka suunnilleen piti kysyjää tyhmänä ja vihjasi että "hyvin täällä toimii mun Zauruksella". Totuus oli että diili kaatui. Ei voi myöntää virheitä eikä ongelmia.

Puuh. :) Inhoan sitä kun mogia peitellään.

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 20.30:   
Ja muistatteko mitä sanottiin keväällä niille jotka ennusti että OS4 tulee vasta jouluna 2002? Hihii... Siellä oli Ben Hermans ja muut pistämässä porukkaa matalaksi. Ja joulu meni jo eikä tuotetta vieläkään ole. Jos heillä olisi edes munaa sanoa että arviot meni pieleen, sori siitä... Mutta ei, jatketaan edelleen ihmisten haukkumista trolleiksi ja ties mitä.

 

JPQ
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 20.36:   
Janne: niinpä. lupauksia lupauksia mutta parempi sekin kun se että on olisi 100%:sesti tilanne missä ei uutta luvata.

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 20.36:   
Yritin miettiä mutten tosissani keski yhtäkään asiaa mitä Genesi-leirissä olisi rummuteltu ja mikä ei olisi toteutunut. Amiga-puolelta niitä tulee mieleen jatkuvasti lisää, esim. A1200:n yhdistämiskortti AmigaOnelle... Sitä vielä keväälläkin lupailtiin. Nyt näyttää siltä ettei sitä koskaan tule. Olikos se Joanna joka ehti näiden julkistusten takia ostaa jo Amiga 1200:n AmigaOnea varten. :-)

Joten kysyn uudelleen: Mitä Genesi on luvannut tai puhunut, mitä ei olisi tapahtunut sovittuna aikana tai vähän sen jälkeen?

Mieleeni tulee oikeastaan vain pari messutapahtumista myöhästynyttä kuriiripakettia, jotka menee kategoriaan tekevälle sattuu. Lisäksi MorphOS tietysti on ollut myöhässä. Pegasoksessa on ollut bugeja mutta ne on korjattu ja uudet emolevyt vaihdettu tilalle.

Nyt saa yksinpuhelu riittää. :-)

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 20.38:   
JPQ: Ei mulla tässä muuta pointtia ole kuin se, että mielestäni Amiga-leiri on puhunut paljon enemmän *askaa kuin Genesi-leiri ja silti Genesi on saanut tuhottomasti pahaa verta osakseen, ties mitä syytöksiä - kun taas Amiga-leiri on saanut paljon sokeaa tukea jota he eivät ole ansainneet ja kritiikkikin on ollut laimeaa verrattuna totuuteen. Uskomatonta touhua.

 

Janne
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 20.49:   
Leireillä tarkoitan yritysryppäitä tässä, en niinkään käyttäjiä.

 

JPQ
Tiistaina, 14. tammikuuta, 2003 - klo 21.55:   
Janne: Vihjasin itse tilanteeseen että vain olisi harrastelijat jäljellä ilman firmoja.
Nyt kyllä olen pettynyt jos yhdistys palikkaa ei tule.
Janne: Jaahas. Harhaan johtavia termejä käytät ainakin yhtä siis. Hyvä tietää.. Mutta nyt kokeilkemaan josko birdie toimisi... Mulla lienee puoli pisteestä kiinni sen toimivuus...

 

KimmoK
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 10.08:   
Janne:

Toki kaksinaamaisuus vatuttaa myös AI:n toimesta. Amiga Inc:n toilailut saavat aina myös enemmän julksiuutta mikä onkin täysin ymmärrettävää ja heillä joilla ei ole isompia ennakkoasetelmia ovat herkästi pienemmän puolella kun jostain aletaan kinata. jne...

Minusta on kovin typerää se että Amiga Inc:n synneistä johtuen pitää esimerkiksi Hyperionin AOS4 featurelistan "virkistämisestä" väen vängällä vääntää "negatiivista spinniä".
(ja ovathan Hyperioninkin synnitkin sentään muutamaa kertaluokkaa pienemmät kuin Amiga Inc:n, onhan heidän tuotoksiaankin enemmän valmiina kuin Amiga Inc:llä)

Kaikillahan meillä toki lipsahtelee, toki siis minullakin, mutta huomaatko kuinka esim. sinulta ja Joanna:lta lipsahtelee nykyisin? "jump the gun" on sopiva termi. Aikaisemmin te kaksi olitte minulle jonkinlaiset esimerki "jalat maassa", oikeudenmukaisesti ja realistisesti asioihin suhtautumisesta. Nooh... ehkä kyseessä ei ole enempää kuin muutos äänensävyssä, mutta kuitenkin.


Itse asiassa... kyllä varmasti Bill McEvenkin on aidosti aikonut tehdä hyvää Amiga yhteisölle... jääkuutioiden myyminen eskimoille ei ole kuitenkaan onnistunut ja mopo on karannut käsistä eikä Bill McEven alkuunkaan ole kyennyt hoitamaan hommaa fiksusti julkisuuteen/yhteisön suuntaan. Bill on ansaitusti menettänyt yhteisön kunnioituksen. (Fleecyllä sitä ei kai koskaan ole ollutkaan, vai?)


"mutten tosissani keski yhtäkään asiaa mitä Genesi-leirissä olisi rummuteltu "
- "me olemme toimittaneet 800 pegasosta linux yhteisölle" ... "Terrasoft menee konkurssiin"
- "there is no Mai without April"
- kaikki pegasos koneet toimitetaan 700Mhz prosessorilla (vai oliko se 800)
- "käytetyt G3 kortit lahjoitetaan vähäosaisille"
- annettu luulla että morphos olisi paljon enemmän/muuta kuin mitä se todellisuudessa on
- valehdeltu että heitä ei kiinnosta "Amiga"
- Ben Hermans, Bill McEven, AmigaOne -pegasos mainokset googlessa
- vähätelty sitä tosiasiaa että MorphOS käytti AmigaOS:aa
- "once the computer starts it can run Linux or the Amiga OS on top of the kernel"
- "kaksi viikkoa tarkoittaa 14 päivää"
- syytetty kaikesta Amiga Inc:ä ja tai Ben H:ta
- hypetystä, joka ikisessä PR:ssä
- menestyksellistä aivopesua ("featurelist is not needed because it is in our brains")
- yllytystä kansannousuun ;-)
- "party on"
(varmaan ~100 asiaa löytyy jos penkoo, lisää sumutusta tulee jokaisessa tiedoitteessa, vastaava luku AI:llä varmaan ~500 ja Hyperionilla myös noin 100)

En edelleenkään ala penkomaan Genesiksen syntejä tarkemmin koska ei siitä mitään hyvää koidu, siinä menee minun ja muiden aika täysin hukkaan. Me tiedetään että AI:n mokut on isompia, mutta ei ne häivytä pois Genesiksen mokuja. Itse asiassa ... jos pisteytän mokailun/sumutuksen (kouluarvosanat 4-10): AmigaInc 10, Eyetech 8, Genesi 7, Hyperion 6 (isomman arvosanan saanut on mokaillut / sumuttanut enemmän).
(ja edelleenkään en muista tähän sitä vanhaa sanontaa/sananlaskua)

Jos tuotteet on hyviä, sellaisia kuin luvataan, voin moisia ostaa.

Hemletti, sekään ei ole ollut kaukana etten olisi XBOX:a ostanut, joka on sentään maailman helvetillisimmän firman tekele, mutta se on aikas hyvä tuote (hypetyksen jälkeenkin / hypetyksestä huolimatta).

 

KimmoK
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 10.11:   
... Tämä ei ole se Amigaharrastus josta pidän. ...

 

Jontsa
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 10.38:   
Pakko sanoa, että KimmoK kirjoitti tuossa aikalailla sen mitä minäkin ajattelen.

On niitä jotka positiivisestakin uutisesta aloittavat heti etsiä negatiivisia puolia ja polkevat lokaan firman kuin firman.

 

Esa Haapaniemi
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 11.05:   
Minusta me kuitenkin saamme kaikki arvostella Mikrosoftia niin paljon kuin sielu sietää !-)
Kerronkin tässä härskin vitsin, kun en parempaa kommenttia tähän keskusteluun liittyen keksi (tiedoksi: en harrasta tällaista enkä härskejä vitsejäkään).

Olette ilmeisesti kuulleet mistä Bill Gates sai firmansa nimen ? Hän tuli alasti suihkusta asiaa pohtien, ja hänen vaimonsa heitti sopivan tuosta lonkalta.

 

Janne
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 12.14:   
KimmoK: Katin konit minä koskaan olen Amigan suhteen aiemmin jalat maassa ollut. Uskonut Amiga Inc.:iin ja muihin siinä missä te muutkin. Sanoisin näin että viimeisen parin vuoden aikana silmät vasta ovat auenneet kun olen tarpeeksi monta vuotta vähemmän kriittisesti toistellut kaikkea mitä Amiga Inc. ja edeltäjät lehdistötiedotteissaan selittävät.

Huomaat eron nyt, koska olen oikeasti ruvennut katsomaan asioita muutamaa ikävuotta ja paria siperiaa vanhempana. Joanna menee mielestäni välillä överiksi enkä allekirjoita kaikkea mitä hän sanoo, mutta omien sanojeni takana seison - ja jos lipsahduksia sattuu niin sitten voin ne myös myöntää ja olenkin myöntänyt.

Amiga Inc.:lle on yhteisössä annettu anteeksi täysin käsittätöntä sekoilua. Heillä on tuki ja heitä kehutaan ja heidän tuotteitaan odotetaan kuin kissa kuumaa puuroa vaikka mitään todisteita siitä että edes se tuote olisi hyvä ei ole. Ja kaikki muu sekoilu siihen päälle. Jopa minä kirjoitin Sakuun AmigaDE:stä todella optimistisesti suhteessa siihen kuinka raakile ja kökkö se oli. Jos olisin oikeasti ollut realisti silloin, teksti olisi ollut toisenlaista.

Amiga Inc. ei ole ANSAINNUT minkäänlaista tukea. Heillä EI OLE hyvää tuotetta julkisuudessa, ei mitään mikä ansaitsisi hypeä ja tukea. He eivät ole edes tukeneet yhteisöä, päinvastoin he ovat lainanneet siltä rahaa. Jos heidän nimensä olisi Microsoft, puoli maailmaa ja sen hallitukset sylkisivät heidän päälleen... Mutta koska he ovat Amiga, he saavat anteeksi mitä ihmeellisimpiä asioita.

Mutta hei, ei kai minuakaan voi syyttää siitä että halusin uskoa. Monta vuotta tämä harrastus rakentui aika lailla sen varaan. Otettiin mitä saatiin, uskottiin ja hypetettiin eteenpäin. Sittemmin heräsin ja rupesin oikeasti näkemään metsää puilta. Ja alan uskoa että ehkä olen oikeassa kun kanssani on samaa mieltä monia fiksuja amigisteja ja Amiga-piirien ulkopuolisia. Itseasiassa joka päivä yhä useampi.

Oma ajatuksenjuoksuni ja kriittinen suhtautuminen aikaisempaan kirjoitteluuni esim. Sakussa on kaikkien luettavissa siellä ja täällä. Olen ottanut oman tekstini ja uskaltanut sanoa että ei hyvää päivää. Pääkirjoitukset ovat hyvä paikka katsoa tätä kehitystä. Arvostaisin suuresti jos muut uskaltaisivat tehdä samoin. Amiga-yhteisössä se on todella harvinaista.

Eli mikä on bottom line? Olen oppinut mielestäni suhtautumaan Amigaan ja muihin yhteisön yrityksiin kuin mihin tahansa. Jos Ostos-TV kohtelisi minua kuin Amiga on kohdellut yhteisöä, en kuuna päivänä tukisi Ostos-TV:tä. Se olisi jo kauan sitten ollut boikotissa tai mitä. Itseasiassa se todennäköisesti olisi raastuvassa ja kuluttajaviranomaisten syynissä, mutta se ei ole edes pointtini...

Sanot että olen muuttunut. Olet oikeassa. Liika on liikaa ja Amiga Inc. kumppaneineen ylitti rajan. Sitä ei tule muuttamaan mikään yksittäinen teko. Petettyä luottamusta ei saa takaisin yhdell ä hienolla feature-listalla (ja minä en vedä ketään lokaan suotta, minä sanoin heti että se lista on hieno) tai edes yhdellä tai kahdella tuotejulkistuksella. Se vaatii aikaa. Ja niin kauan kuin tahot eivät suostu myöntämään kunnolla että moga oli heidän, se ei välttämättä koskaan onnistu. Liikaa vettä siltojen alta.

Olen täysin samaa mieltä että Hyperionin synnit ovat muutamaa kertaluokkaa pienemmät kuin Amigalla, mutta pahoja on sielläkin. Pahin niistä on Genesin väen vuosikausien työn väittäminen laittomaksi ilman todisteita tai kykyä viedä asiaa oikeuteen. Mieti millaista vahinkoa tämä on tehnyt kilpailijalle? Mieti millaista skeidaa Genesi on saanut kuulla ja kokea tämän takia? Mieti jos sinun vuosien työ olisi tämän kohteena?

>Kaikillahan meillä toki lipsahtelee, toki siis
>minullakin, mutta huomaatko kuinka esim. sinulta
>ja Joanna:lta lipsahtelee nykyisin? "jump the
>gun" on sopiva termi. Aikaisemmin te kaksi
>olitte minulle jonkinlaiset esimerki "jalat
>maassa", oikeudenmukaisesti ja realistisesti
>asioihin suhtautumisesta.

No missä minulla lipsahtelee? Minusta suhtaudun asioihin edelleen oikeudenmukaisesti ja realistisesti, itseasiassa todennäköisesti näin ensimmäistä kertaa verrattuna parin vuoden takaiseen. Ei siinä ollut mitään realistista eikä oikeudenmukaista että Amiga Inc.:n mogia peiteltiin yhteisössä minkä kerettiin. He saivat tukemme, myös minun tukeni. He pettivät luottamuksen eivätkä ansaitse sitä.

Minä voin keskustella JOKAISESTA väitteestä, lipsahduksesta tai asiasta. Voin perustella kaiken mitä sanon. Jos olen sanonut väärin, pyydän anteeksi ja myönnän sen. Anna palaa.

>Itse asiassa... kyllä varmasti Bill McEvenkin on
>aidosti aikonut tehdä hyvää Amiga yhteisölle...

Se tässä on myös suuri osa ongelmaa. Uskon että heillä oli hyvät tarkoitukset ja uskoivat myös että olisi hyvä bisnes - McEwen on julkisesti myöntänyt haluavansa jäädä eläkkeelle rikkaana. No kukapa ei haluaisi, ei mitään pahaa siinä. Ja tämä on Amiga Inc.:n suuri ongelma. He luulivat alusta saakka olevansa niin paljon parempia ja oikeammalla asialla ja kaikkien ystäviä etteivät varmaan täysin vieläkään tajua miten pahasti ovat moganneet kaiken - pahemmin kuin aiemmat omistajat monella tasolla.

>Bill on ansaitusti menettänyt yhteisön
>kunnioituksen.

Mutta Bill ei yksinään ole Amiga Inc. Siellä on muitakin. Moni on ryvennyt puolustellessaan kokonaisuutta. Ja jossain on omistajia ja vastuutahoja joiden pitäisi vaihtaa McEwen tai lähteä lätkimään ihan oman parhaansa tähden. You choose to stay, you are one of them.

>"mutten tosissani keski yhtäkään asiaa mitä
>Genesi-leirissä olisi rummuteltu"

En mitään merkittävää tosiaankaan. Sen toki olen myöntänyt jo kauan sitten että Bill Buck on sanonut typeriä asioita. Mutta kovasti sinäkin täällä demonisoit koko Genesi-leiriä siksi. Miksi et demonisoi McEwenin takia Amiga-leiriä? Muodostuuhan Genesikin monesta firmasta jne... katso nyt itsekin vähän peiliin ja mieti missä lojaliteettisi ovat ja miten se asioita värittää. Minulla ei ole mitään lojaliteetteja enää. Ei Genesille eikä muillekaan.

I call it the way I see it.

>"me olemme toimittaneet 800 pegasosta linux
>yhteisölle"

Eivätkö he sitten ole?

>"Terrasoft menee konkurssiin"

Missä Bill Buck sanoi näin? Hän sanoi: "If YDL sets off on their current course, they will "crash and burn" in a month after they finally introduce the product." Ja jos he oikeasti julkaisisivat korjaamattoman emolevyn softineen niin varmasti kävisikin. Dramaattista puhetta ja kokonaisuudessaan turha kommentti, sen myönsin jo ylempänä. Sammakkoja, totta helvetissä. Samanlaisia on tullut Ben Hermansilta tähän bugiin liittyen ja Alan Redhouselta.

Ja Bill Buckilla on pointti:

"This market and community is in complete confusion. There is no leadership or vision and we need both fast or we can forget it... Amiga Inc. has lost its leadership mantel."

>"there is no Mai without April"

Hauska sanaleikki. Jos et sitä tajua, niin ei sitten. Ja piirillä oli bugeja joita Hyperion mm. kierteli puheissaan. Ben Hermans totesi ainakin kerran suoraan ettei mitään bugia ole. No, AmigaOnen epävakaudesta on paljon tarinoita. Myös Pegasoksen. Aika näyttää kuka on oikeassa. Minä uskon bPlanin hardware-engineereihin aika paljon enemmän kuin Eyetechiin kuitenkin.

Sen kuitenkin myönnän auliisti että tuo April-vuodatus oli Bill Buckilta turhan suorasanainen ja dramaattinen. Vaikka hän olisi oikeassakin, ja epäilemättä noin suoraan tykitykseen mahtuu tilaa parille virheelle helposti, se nähdään huonossa valossa. Se ei ollut fiksu lausunto kokonaisuudessaan.

Mutta Genesi sanoo että bugeja on enemmän kuin se yksi jonka A1:n korjaus korjaa. April korjaa ne kaikki. Genesi sanoo että heillä on ainoa hardiskorjaus tähän. Voi olla. A1-leiri sanoo nyt että muut ongelmat korjataan softalla. Voi olla.

>kaikki pegasos koneet toimitetaan 700Mhz
>prosessorilla (vai oliko se 800)

Lähde.

>"käytetyt G3 kortit lahjoitetaan vähäosaisille"

No itseasiassa, se esitettiin yhtenä vaihtoehtona. Sanoivat että tällainen ohjelma alkaa tänä vuonna oliko se Etelä-Amerikassa vai -Afrikassa. Väitätkö ettei sellaista ohjelmaa ole tekeillä?

>annettu luulla että morphos olisi paljon
>enemmän/muuta kuin mitä se todellisuudessa on

Lähde ja yksityiskohtia.

>valehdeltu että heitä ei kiinnosta "Amiga"

Tämä on myytti jota Amiga-yhteisössä auulisti paisutellaan. He ovat alusta saakka myöntäneensä olevansa kiinnostuneita (siis Thendic) developereista Amiga-yhteisössä. Enkä minä voi heitä moittia siitä että suurempi kosketus yhteisöön sen jälkeen on aiheuttanut sen että he haluavat olla mukana enemmänkin. Suuremmat suunnitelmat ovat muualla.

>Ben Hermans, Bill McEven, AmigaOne -pegasos
>mainokset googlessa

Ihmisten nimillä mainostaminen oli huonoa makua ja sanoin tämän siihen aikaan julkisestikin. Mutta he sentään maksoivat mainoksistaan toisin kuin eräät. Mitä kaksinaamaista tai paisuttelua tässä muka on? He markkinoivat. Se oli huonoa makua sitä en kiistä, mutta kummia asioita sinäkin pidät heitä vastaan.

>vähätelty sitä tosiasiaa että MorphOS käytti
>AmigaOS:aa

Miksi sitä pitäisi mitään muuta kuin vähätellä? Se oli kehitysvaihe ja neuvotteluvaihe. Jos haluat että puhutaan spesifejä haluan lähteitä ja tarkkoja sanamuotoja. Muuten tuo on pelkkä myytti.

Genesi lähetti minulle auliisti ilman mitään kysymyksiä oman näkökulmansa koko tähän laillisuuskeskusteluun taannoin, iso dokumentti. Siinä tuosta on puhuttu hyvin avoimesti eikä mitään peittelyä.

>"once the computer starts it can run Linux or
>the Amiga OS on top of the kernel"

Lähde. En voi kommentoida ilman kontekstia. Kuulostaa epäteknisen ihmisen lipsahdukselta. Jos tuo on pahinta mitä onnistut löytämään niin alan kaivelemaan McEwenin ja Hermansin varastoja. :-)

>"kaksi viikkoa tarkoittaa 14 päivää"

Eihän tämän pitänyt olla Amiga Inc. -bashausta? :-) Haluan lähteen ja haluan kontekstin että voin kommentoida. Mutta sen jo myönsin että Genesi on myöhässä. Tottakai on. Ei tosin lähellekään niin pahasti kuin kilpailijansa.

>syytetty kaikesta Amiga Inc:ä ja tai Ben H:ta

Pata kattilaa... Amiga Inc. ja Ben H. hyökkäsivät ensiksi. Mutta annapa lähteitä niin kommentoidaan oikeasti. Minusta alkaa tuntua että sulla on monenlaisia mutuja jotka perustuu ties mihin myytteihin.

>hypetystä, joka ikisessä PR:ssä

Ja vastapuolella ei ole?

Mielestäni heillä on jalat maassa paljon enemmän kuin vastapuolella, mutta jenkeille tyypillisesti Buck päästelee myös sammakoita suustaan aika herkästi. Tätä en kiistä. Mailasinkin hänelle palautetta siitä joskus. Mielestäni ne ovat vain aika lailla suorapuheisuudessaan pienempiä kuin siellä toisella puolella. Mutta en todellakaan kiistä etteikö Buck päästelisi typeriä asioita suustaan tai antaisi sitä hänelle sen enempää anteeksi kuin muillekaan. Ne ovat vain niin pientä suhteessa siihen miten paljon he saavat aikaiseksi.

Suomen Amiga-käyttäjät ry. ehti pelkästään viimeisen vuoden aikana saada Genesiltä paljon enemmän tukea kuin Amiga Inc.:ltä koskaan. Ja samaa tarinaa löytyy ympäri maailmaa. Sellaista minä arvostan. Se tekee käyttäjäryhmien elämän paljon helpommaksi. Kuten Petro teki.

>menestyksellistä aivopesua ("featurelist is not
>needed because it is in our brains")

Lähde. Sitäpaitsi minusta tuntuu että sinulta on moni Buckin nerokaskin läppä mennyt ohi suun. Mies kirjoittaa välillä vähän turhan kieli poskessa. Se pilleriläppä aikoinaan oli typerää, mutta mies heitti vitsiä - asemansa suhteen se vain oli typerää. Mutta hän osallistuu keskusteluun foorumeilla, toisin kuin esim. McEwen joka mogailee silti enemmän...

>AmigaInc 10, Eyetech 8, Genesi 7, Hyperion 6

Ja kun jo tämäkin arvio antaa Amiga-leirille keskiarvoksi 8 ja Genesille 7 et varmaan ihmettele miksi katson asiaa kuin katson. En itse Genesiä edes laskisi keskiarvossa noin korkealle, koska heillä on niin paljon hyvää mikä peittää niitä huonoja, mutta kun katsoo sitä määrää skeidaa mitä Genesi on naamalleen yhteisössä parin vuoden aikana saanut niin se on aika suhteetonta verrattuna siihen mitä vastapuolelta on siedetty...

Amiga ja kumppanit ovat saaneet mielettömästi siksi että heillä on VC-rahalla ostettu nimi. Sekä tukea että anteeksi. Täysin älytöntä. Genesi on joutunut ansaitsemaan kaiken mitä ovat saaneet sillä että heillä on tuote joka kiinnostaa ihmisiä. Ja sekään ei ole aina riittänyt kun nimifanaatikot ja kilpailevat firmat ovat syytelleet ties mistä.

There is no justice in the world.

>Jos tuotteet on hyviä, sellaisia kuin luvataan,
>voin moisia ostaa.

Jos tuote on hyvä, minä voin ostaa. Tämä on asenteeni kaikkeen mitä hankin. Se ei ole enää toisin Amigan suhteen. En osta mitään AmigaDE-roskaa vain siksi että siinä lukee Amiga.

Fool me once. Shame on you. Fool me twice. Shame on me.

>Hemletti, sekään ei ole ollut kaukana etten
>olisi XBOX:a ostanut, joka on sentään maailman
>helvetillisimmän firman tekele, mutta se on
>aikas hyvä tuote

Tässä minä olen ollut jalat maassa jo vuosia. Microsoftilla on paljon hyviä tuotteita niiden puutteista ja yrityksen laittomista menetelmistä huolimatta. Tuotteet ovat aivan loistavia verrattuna siihen roskaan mitä esim. ystävämme Amiga Inc. syytää - eikä sen otteet ole edes parempia.

Ensimmäinen parantumisaskeleeni Amiga-harrastuksessa oli tajuta että Windows on oikeasti hyvä ja käyttökelpoinen puutteistaan huolimatta. Toinen oli tajuta että Amigan emoyhtiötä pitää kohdella kuin mitä tahansa firmaa. Viimeksi mainittu oli karvaampi pala, sen verran pahaa jälkeä ovat saaneet aikaiseksi.

 

Janne
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 12.28:   
>On niitä jotka positiivisestakin uutisesta
>aloittavat heti etsiä negatiivisia puolia ja
>polkevat lokaan firman kuin firman.

Ottaen huomioon että elimme monta vuotta yhteisössä joka valehteli itselleen kuinka hyvin asiat ovat kuinka upeita juttuja emöyhtiöt tekevät, mielestäni tämä kriittinen suhtautuminen ei ole pelkästään huono asia. Ihmiset uskaltavat kyseenalaistaa sen mitä firmat sanovat ja se on pohjimmiltaan hyvä asia.

Toki mukana on älytöntä loanheittoa myös, ja se on tietysti valitettava merkki siitä kuinka tulehtuneeksi yhteisön tilanne on päässyt onnettomien emoyhtiöiden ja markkinatilanteiden kurimuksessa.

En usko että siinä kuitenkaan auttaa kenenkään meidän hyssyttely tai asioiden kaunistelu.

 

Janne
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 12.32:   
KimmoK: Jos mitä niin uskon olleeni kirjoittelussani takavuosina kuin esimerkiksi Mike Bouma. Nyt kun katson sitä meininkiä niin en tiedä pitäisikö hypätä katolta vai mistä...

 

J.
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 12.37:   
>>Hemletti, sekään ei ole ollut kaukana etten
>>olisi XBOX:a ostanut, joka on sentään maailman
>>helvetillisimmän firman tekele, mutta se on
>>aikas hyvä tuote

> Tässä minä olen ollut jalat maassa jo vuosia.
> Microsoftilla on paljon hyviä tuotteita niiden
> puutteista ja yrityksen laittomista
> menetelmistä huolimatta. Tuotteet ovat aivan
> loistavia verrattuna siihen roskaan mitä esim.
> ystävämme Amiga Inc. syytää - eikä sen otteet
> ole edes parempia.

Hyviä tuotteita, kyllä. Työkoneessa on MS:n optinen rullahiiri ja voin sanoa että siitä on kyllä vaikea pistää paremmaksi. Ja kotikoneella (siis Amigalla) MS-internet-näppis, sekin laatukamaa. Kuulemma myös MS:n peliohjaimet ovat laatukamaa, suunnilleen parasta lajissaan.

> Ensimmäinen parantumisaskeleeni Amiga-
> harrastuksessa oli tajuta että Windows on
> oikeasti hyvä ja käyttökelpoinen puutteistaan
> huolimatta.

Periaatteessa kyllä. Omalta kannaltani suurimmat ongelmat Windowsissa ovat sen suhteeton raskaus (siis kamoon, kyllä esmes jollain P3/600:lla pitäisi käyttiksen pyöriä ihan iloisesti) ja että se usein vain tuntuu aika ikävältä käyttää (tiedä mistä johtuu, olen kai tottunut liiaksi Amyyn). Onhan siinä puolensakin, ainakin työkoneen NT tuntuu suhteellisen vakaalta ja hyvin toteutettu systeeminlaajuinen copy/cut-paste on hyvä juttu. XP:stä en tiedä, ainakin se on saanut melkoisesti lokaa niskaan keskusteluissa ja näkemieni kuvien perusteella sen peruskäyttöliittymän on suunnitellut värisokea idiootti tai pahimman laatuinen sadisti...

J.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 13.36:   
Janne:
"Jos olen sanonut väärin, pyydän anteeksi ja myönnän sen. Anna palaa."

Esimerkkinä muistuu mieleen postauksesi A1 listalla jossa mielestäni hieman hätiköiden epäilit ettei Eyetech vaihtaisi bugisia emolevyjä toimiviin. Mistään niin vakavasta ei ole kyse että tarvii alkaa sotimaan. Kunhan vain huomasin että "liipaisinsormesi" on nykyisin äärimmäisen herkkä kaikkeen Amigaan liittyvässä.

"Mutta kovasti sinäkin täällä demonisoit koko Genesi-leiriä siksi."

Pyydän anteeksi sitä. En seuraa mitä MOS forumeilla ja listoilla keskustellaan. Olen muodostanut käsitykseni asioista virallisen tiedon mukaan ja sen mitä mielestäni luotettavalta taholta saan tietää... (esimerkkinä gensin web sivustot ja Bill Toner joka varmasti haluasi ajurinsa myös GREX koneille) ja se tieto ei ole järin valoissaa Genesi porukasta. Joskus koen tarvetta painaa jarrua kun huomaan että sumutus menee liian härskiksi. Jälkeenpäin moinen kuitenkin harmittaa, kukin ajatelkoon omilla aivoillaan & hankkikoon tietoaan enemmältikin kuin yhdestä lähteestä.

"Miksi et demonisoi McEwenin takia Amiga-leiriä?"

Hmmm. Ei kai sitä tarvitse demonisoida kun ne ovat jo demoneja ja niitä demonisoijia on noin miljoona ilman minuakin. Mutta kyllä minä heistäkin palautetta annan ja koetan palautella porukkaa maan pinnalle, mutta turhaa sekin, ajatelkoon porukka omilla aivoillaan jne...

>"me olemme toimittaneet 800 pegasosta linux
>yhteisölle"

Eivätkö he sitten ole? "

Ei ongelma olekaan se. Vaan se että Bill Buck näki kohtalokkaaksi TerraSoft:lle alkaa myymään TeronCX:ää siinä olevien bugien vuoksi koska Linux yhteisö ei tulisi antamaan sitä anteeksi. Samassa jutussa hän oli juuri kehunut että he ovat myyneet 800 emoa linux käyttäjille, emoja joissa jokaisessa oli samat bugit.

"
>"käytetyt G3 kortit lahjoitetaan vähäosaisille"

No itseasiassa, se esitettiin yhtenä vaihtoehtona. Sanoivat että tällainen ohjelma alkaa tänä vuonna oliko se Etelä-Amerikassa vai -Afrikassa. Väitätkö ettei sellaista ohjelmaa ole tekeillä?"

En väitä. Mutta kunnes se toteutuu moinen heitto vaikuttaa lähennä surkealta sympatian tms. tavoittelulta. (Onko mitään järkeä antaa "epästandardia" ja yhteenopimatonta tietokonetta ihmiselle jolla on ongelmia jo muutenkin...) Jne...

En tosiaankaan ala tähän sotaan. Jos sinä haluat asioita tonkia ja retostella & puolustella niin lähteet luettelin jo aikaisemmin. Infomaation on virallisilta genesi/mos/pegasos web sivustoilta, virallisista tiedoitteista & bbrv postauksista jne. Joitain asioita olen varmasti tulkinnut väärinkin, mutta mielestäni minulla on varsin oikea kuva siitä "mitä on tekeillä".

"Jos tuo on pahinta mitä onnistut löytämään niin alan kaivelemaan McEwenin ja Hermansin varastoja. "

Hohhoijjaa. Eiköhän tuo tonkimisen taito löydy meiltä kaikilta.

btw. milestäni esim. Mike Bouma ja muutamat muut hyvät tyypit saavat ANN:ssä ja osnews:ssä aivan kohtuutonta kohtelua. kts. viimeisimmän OSNews Amiga artikkelin kommentit.

 

jPV
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 13.40:   
Olen kyllä täsmälleen samaa mieltä Jannen kanssa tuosta Genesi/AmigaInc-asiasta. Itse olen yrittänyt seurailla noita uusien koneiden tuloa vähän sivusta ja ottaa kantaa vasta sitten, kun valmiit systeemit ovat myynnissä, mutta tällä hetkellä Genesi tuntuu kyllä vievän pisteet kotiin lähes kaikessa (markkinointi, julkisuuskuva, tuki, tuotteet). Yhtenä valopilkkuna Amiga Inc:in suuntaan oli mahdollinen DOpuksen sulauttaminen OS4:ään, mutta vissiin sekin on nyt munattu :/ Pitää nyt kuitenkin katsoa kunhan OS4:stä alkaa tulla toimivia versioita, jolloin pitäisi markkinoinnin ja muun parantua, mutta kyllä tämä nykyinen toiminta on laskenu arvostusta ja Amigan nimeä kovasti :( Lisäksi nämä nykyiset AmigaInc-fanaatikot tuntuvat olevan pahempia fanaatikkoja kuin Amiga-fanaatikot ovat koskaan olleet. Perinteiset Amiga-fanaatikot ovat sentään tienneet jotain muista systeemeistä eivätkä kulkeneet ihan laput silmillä, mutta nykyään kun törmää esim. ircissä näihin nykyisiin A.Inc-fanaatikkoihin, niin he pitävät silmät ja korvat kiinni ja haluavat pitäytyä täysin tietämättöminä vaihtoehdoista.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 13.45:   
"DOpuksen sulauttaminen OS4:ään, mutta vissiin sekin on nyt munattu "

Lähde?

(((( Voi v*ttu ... ei Hyperionilla ole mitään syytä tehdä yhtään mitään tällaiselle yhteisölle, kohta he varmaan huomaavat sen itsekin. ))))

 

RPM
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 13.49:   
Sini valkoiset lasit...
Hei Janne ei amiga noin tärkeä voi olla?

 

KimmoK
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 14.18:   
RPM: Tuli muuten mieleen tuosta sinivalkoisuudesta että siinä missä MOS on sinivalkoinen niin AmigaDE on sinikeltainen, heh.

 

Janne
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 14.21:   
KimmoK: "Esimerkkinä muistuu mieleen postauksesi A1 listalla jossa mielestäni hieman hätiköiden epäilit ettei Eyetech vaihtaisi bugisia emolevyjä toimiviin. Mistään niin vakavasta ei ole kyse että tarvii alkaa sotimaan. Kunhan vain huomasin että "liipaisinsormesi" on nykyisin äärimmäisen herkkä kaikkeen Amigaan liittyvässä."

Voi venäjä. Minähän nimenomaan korjasin JoannaK:n virheellisen käsityksen tässä viestiketjussa. JoannaK sanoi etteivät he vaida levyjä ja minä sanoin että me emme tiedä sitä. Rose ja Larry päättivät sen ansiosta hyökätä minun kimppuuni. En ala julkaisemaan sähköposteja, mutta jopa Alan Redhouse mailasi minulle jälkeenpäin pahoitellen sitä ettei aika riitä seuraamaan kaikkia maileja ja että hän minullekin siitä ärähti. Minä vastasin esittäen oman kunnioitukseni Alania kohtaan, siinä miehessä on sentään leiriin nähden integrityä. Olen hänelle antanut krediittiä asiasta hiljattain ao. listalla useampaakin kertaan.

Tätä juuri tarkoitan. Luet jotain jollain tavalla, seuraat fanaatikkojen reaktioita, ja kuvittelet yhtäkkiä jotain aivan muuta kuin mikä on totuus. Tätä tapahtuu Amiga-yhteisössä aivan tuhottomasti nykyään. Rosen ja Larryn reaktiot minulle osoittavat tätä hyvin. Vain Redhousessa oli miestä edes jotenkin myöntämään että tuli reagoitua vähän väärin viesteihini.

Minä nimenomaan kyseenalaistin Joannan kommentin siitä että Eyetech ei vaihtaisi levyjä uusiin, mutta tässä on palkkioni. Vain siksi että porukka näkee minut nykyisin jonain Genesin sukkanukkena tai muuna vastaavana. Gee thanks.

Ja kun Eyetech teki selväksi että he vaihtavat ne emolevyt, minä pidin huolen että tämä tieto myös selvästi tuli esiin minun viesteissäni ja kiitin asianosaisia. Tämä on paljon enemmän kuin minä sain osakseni...

>Ei ongelma olekaan se. Vaan se että Bill Buck
>näki kohtalokkaaksi TerraSoft:lle alkaa myymään
>TeronCX:ää siinä olevien bugien vuoksi koska
>Linux yhteisö ei tulisi antamaan sitä anteeksi.
>Samassa jutussa hän oli juuri kehunut että he
>ovat myyneet 800 emoa linux käyttäjille, emoja
>joissa jokaisessa oli samat bugit.

Genesi myö levyjä nimellä Betatester. Lisäksi he vaihtoivat vialliset levyt uusiin. Siinä on aika vissi ero siihen että joku alkaisi myymään viallisia levyjä valmiina tuotteena. Mutta kuten sanoin, mielestäni Buck ei silti tuolla April-julkistuksellaan täysin oikeinkaan tehnyt. Hyökkäys YDL:ää kohtaan oli huono idea.

"En väitä. Mutta kunnes se toteutuu moinen heitto vaikuttaa lähennä surkealta sympatian tms. tavoittelulta. (Onko mitään järkeä antaa "epästandardia" ja yhteenopimatonta tietokonetta ihmiselle jolla on ongelmia jo muutenkin...)"

Tuo nyt on melkoista tietokoneihmisen puhetta, ei millään pahalla. Maailmassa on paljon ihmisiä joille tuollaisesta koneesta olisi paljon iloa. Tottakai tuollainen työ on kaikilta yrityksiltä (suureksi?) osaksi PR:ää, mutta on se kumma kun hyväntekeväisyyskin on nykyään kauhea pahe...

He sentään antavat. Eivät vain ota toisin kuin vastapuoli.

"En tosiaankaan ala tähän sotaan. Jos sinä haluat asioita tonkia ja retostella & puolustella niin lähteet luettelin jo aikaisemmin."

Jos esität väitteen olisi mielestäni aiheellista perustella se. Siitä tässä on kysymys. En minä halua tässä ketään retostella tai puolustella, haluan oppia, ymmärtää ja katsoa kokonaisuutta realistisesti ja totuudenmukaisesti. Minä en on omaa lojaaliteetteja kummallekaan.

"milestäni esim. Mike Bouma ja muutamat muut hyvät tyypit saavat ANN:ssä ja osnews:ssä aivan kohtuutonta kohtelua."

Varmasti osittain ovatkin, mutta heillä on tapana syytää sellaista kritiikitöntä puppaa Amigasta erinäisiin paikkoihin ettei sitä kovin hyvällä osaa itsekään katsella. Toivon vaan että joku olisi tajunnut siitä minulle sanoa kun itse aikoinaan Amigasta paljon kirjoittelin. Siperia ehti opettaa vasta myöhemmin.

Mites se olikaan, yksikään "uuden sukupolven" Amiga josta olen lehteen kirjoittanut ei ole julkaistu paitsi Mick Tinkerin infoboxi ja nyttemmin Pegasos, jos se lasketaan. AmigaOnen emolevyäkin viimein saa, mutta Amigaksi tekevää käyttistä ei. Vuosiin mahtuu paljon puppua nykyisen ja vanhojen emoyhtiöiden sekä kolmansien osapuolien osalta. Joskus sitä vaan herää ja haistaa kahvin, ja kokee ettei ole kenellekään hyväksi että Amigasta levitetään maailmalle valheellisen ruusuisia visioita.

Minä olen katsonut ja todennut että Genesi on virkistävä poikkeus tässä kaikessa. Ja paljon olen aikaa ja vaivaa vuosien saatossa asioiden tonkimiseen käyttänyt. Se ei tarkoita etteikö Genesi voisi mennä konkurssiin yhtäkkiä tai hävitä skabassa OS4:lle tai mitään. Se tarkoittaa vain että tällä hetkellä he ovat virkistävä poikkeus jolla on tuote (en sano onko se hyvä, mutta sanon että siinä on ainakin hieman potentiaalia) sekä halu että kyky markkinoida sitä ja tukea yhteisöä jolta he haluavat tukea. Toisin kuin vastapuoli.

Takerru Bill Buckin puheisiin jos haluat. Minä katson tekoja ja olen tämänhetkisen mielipiteeni niiden pohjalta muodostanut. Jos tiedät jotain mitä minä en tiedä, olet tervetullut oikomaan käsityksiäni.

Asiasta kolmanteen:

""DOpuksen sulauttaminen OS4:ään, mutta vissiin sekin on nyt munattu "
Lähde?"

Mielestäni DOpusta ei koskaan luvattu osaksi OS4:sta, joten Hyperionin saama kritiikki tässä on mielestäni aiheetonta. Ne sopimussotkut oli ikäviä ja niissä pieni pahoittelu Hyperionilta julkisuudessa olisi voinut olla kova veto, mutta muuten en pidä tätä sen kummoisempana juttuna.

Ne kummoisemmat jutut on ihan muita. Niitä voi selata ylhäältä.

 

Janne
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 14.22:   
RPM:
>Sini valkoiset lasit...
>Hei Janne ei amiga noin tärkeä voi olla?

Ei niin. Eikä olekaan. Mutta sen verran olen Amigan asiaa vuosien saatossa ajanut, että mielestäni omistan vähintäänkin oikeuden sanoa asiat sellaisina kuin näen ne nyt.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 14.34:   
Janne... epäilinkin että muistinko oikein. Sorry & anteeksi. Yleisestikin mitään isoja/vakavia ylilyöntejä ei ole ollut. Esim. Saku:ssa olevat juttusi on olleet varsin mallikkaita. Ja siis forumeillakin miltei aina naulan kantaan.

Lupaan pistää sulle henk koht meiliä kun/jos mielestäni havaitsen "ylilyönnin" osaltasi. Jutellaan sitten vaikka privana jos on tarvis.

(Oikeastaan moinen lienee kohtuullista ihan kenen tahansa suuntaan.)

 

Janne
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 14.38:   
KimmoK: Kiitos, arvostan. Pahoittelen osaltani jos olen hermostunut täällä liikaa. Joskus väittelyn huuma käy meihin kaikkiin. :-)

Sakussa olen tarkoituksella yrittänyt välttää liikaa avautumista. En vältelläkseni asiaa tai totuutta, mutta pitääkseni ilmapiiriä rennompana. Samaan pyrin jatkossakin sikäli kun sinne kirjoittelen. Avautua voi vaikka täällä.

 

RPM
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 15.33:   
Janne:enpä tiedä ei se siltä näytä..
toisaalta omaan Exec lasit joten...

 

Joanna
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 19.12:   
Netin ollessa rikki judun lukemaan tämän jälkikäteen osallistumatta.. Ja ehkä on parempikin koska saatte ihan riittävästi sotkua aikaan ilman minuakin :)

Mutta totuus on etten vieläkään ole tehnyt päätöstä uuden koneen hankkimisesta. Ei sinällään etteikö Pegasos/MOS olisi kiva mutta valitettavasti olen siinä taloudellisessa tilanteessa ettei oikein ole varaa ylimääräiseen koneeseen.

Noista Kimmon ja Jannen teksteistä sen verran kommenttia että olsi hemmetin kätevää jos jokainen saisi aikaan jonkinmoisen sivun/paperin jossa ilmenee tärkeimmät argumnetit ja viitteet niihin. Ainakin tuon ylläolevan perusteella juttu lipsuu ihan liian helposti linjalle *olen kuullut että on kerrottu huhua että* yms.. Tietenkin todellisten referenssien löytäminen monille asioille on vaikeaa mutta ilman asiapohjaa on keskustelu kokolailla mahdotonta.

 

Janne
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 19.17:   
Joanna: Tällaista tein viime Sakuun kunnes totesin että en halua hämmentää sitä soppaa. Vakuutuin kuitenkin siitä mitä tutkin ja yllä esitetty mielipiteeni vain vahvistui.

 

Joanna
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 21.49:   
Janne: Hyvin näytät onnistuneen yrityksessäsi olla hämmentämättä sitä :)

 

Janne
Torstaina, 16. tammikuuta, 2003 - klo 15.51:   
Joanna: Tarkoitin Sakun sivuilla. Foorumi on aina ollut asia erikseen...

Tämä kommentti ANN:ssa alleviivaa hyvin sitä mun pointtiani:

Viesti 23

Mä olen niin samaa mieltä.

 

Jupp3
Torstaina, 16. tammikuuta, 2003 - klo 16.51:   
Täällähän alkaa olla ann.lu -meininki...

Bring 'em on!!! :)

 

Hooligan/DCS
Maanantaina, 20. tammikuuta, 2003 - klo 14.40:   
Lentelee lontoon kielisiä läppiä siihen malliin että yhdyn mukaan liittyen OS:4n myöhästymiseen ja alituiseen odottamiseen: soon the shit will fly into fan

ts. ovat _JO_ menettäneet potentiaalisia asiakkaita Genesi:n tuotteelle ainostaan siksi että omat rojut myöhästelee ja myöhästelee. Ja tulevat vielä menettämään lisää.

pannaan loppuun vielä yks josta ilmenee kumman koneen allekirjoittanut meinaa hommata .. my mind is made-up, AI can shut the fuck up

 

Janne
Maanantaina, 20. tammikuuta, 2003 - klo 17.15:   
Hooligan/DCS: Arvaa mitä... et ole ainoa. :-) Mä en tiedä onko kummallakaan mitään tulevaisuutta, itseasiassa Amigalla voi olla vaikka enemmän tulevaisuutta kuin Genesillä, mutta jos jonnekin sijoitan rahojani ja aikaani niin tällä hetkellä se parempi leiri on selvä. Valheet saa riittää, saa olla aika loistava tuote joskus tulevaisuudessa että haluaisin unohtaa kaiken sen roskan mitä on tapahtunut...

Lähitulevaisuudesta: Jos jotain tilaan, tilaan Pegasoksen. Tai sitten en mitään.

 

cAHVA
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 0.36:   
Joo kyllä mullakin on Pegasoksen & MorphOS:n suuntaan vaaka kallellaan. Mutta kyllä olin vähän pettynytkin Alteilla MOS:iin. En oikein itsekään tiedä, mutta jotain enemmän odotin. Oli sellanen fiilis että joku "juttu" tästä puuttuu. Ehkä ennakko-odotukseni oli liian korkealla. Luulin ehkä että MorphOS olisi ollut kehittyneempi, onhan sitä jo monta vuotta tehty.

Ja Jannelle kiitoksia artikkelien positiivisesta sävystä Saku- sekä MB-lehdissä. Joskus on ollut sellanen fiilis että fuck it, mutta aina kun on lukenut "Toivoa täynnä" olevia pääkirjoituksia ja muita artikkeleita niin jotenkin se toivo aina tarttui lukijaankin :)

"Today is a gift...that is why they call it the present... So, when the f*** can we open it!?"

 

KimmoK
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 8.01:   
Juup. Ei huvita haudata vielä AmigaOS:ää ... MOS:n kypsyessä voi rauhassa seurata milloin AOS4 viimein putkahtaa ulos.

Ja samaan aikaan unohtaa AmigaInc... minusta kun on turha unohtaa hyvää käyttistä nimenhaltijan töppäilyiden vuoksi.

 

Janne
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 9.18:   
cAHVA: Kiitos palautteesta, mukava kuulla että artikkeleille on ollut kysyntää! Suuri osa kirjoituksistani MikroBitissä ja Sakussakin on sellaisia että tekisin ne varmasti uudestaankin. Faktoihinhan (tuotejulkistukset yms.) ne ovat perustuneet, skeptisyys tai muu mielipiteenilmaisu kun ei kuulu uutisiin. Normaali tietokonelehdistön käytäntö ei sovellu tosin Amiga-maailmaan kovin hyvin, harvoin näin uskomattomia tapahtumaketjuja näkee...

Mutta vaikea sanoa mitä tekisin Sakun pääkirjoituksille ja muille vastaaville jos tästä viisastuneena olisin niitä uudelleen rustaamassa. No, siksi olenkin niihin usein palannut vuosien saatossa kirjoituksissani. Vähintäänkin olen pettynyt siihen että niin moni tukeamme saanut taho on epäonnistunut niin pahasti, monesti vieläpä moraalisesti, joskus jopa laillisesti arveluttavissa konteksteissa. Vuoden 2003 pääkirjoitus on erilainen kuin vuoden 1993.

Silti olen yrittänyt pitää tämän debaatin Saku-lehden ulkopuolella. Ei minulla ole mitään halua muiden ilmapiiriä sillä myrkyttää, koska tiedän mikä on kirjoitetun sanan voima. Harmi etteivät kaikki tahot, kuten Amiga Inc., osaa samanlaista nyrkkisääntöä ja perusperiaatetta noudattaa tai kunnioittaa vaan syytävät suustaan milloin mitäkin minkä tahansa lyhytnäköisen päämäärän perässä... Mutta tuskinpa te minusta irti enää hirveän positiivisia pääkirjoituksiakaan saatte, siis virallisesta nimenhaltijasta ainakaan. :-)

Jäsentelin tuossa taannoin mielipidettäni Amiga Inc.:stä ja sen kumppaneista:

- Amiga Inc. - en kunnioita yritystä enkä sen tuotetta, roskaa mikä roskaa

- Eyetech - kunnioitan yritystä (muutamia lipsahduksia lukuunottamatta) mutta en sen tuotetta, AmigaOne ei ole hyvä

- Hyperion - en kunnioita yrityksen johtoa, mutta kunnioitan sen aiempia tuotteita, varsinaisia koodereita (tosin heillekin asennesäätö olisi paikoin paikallaan) ja OS4 voi olla teknisesti mielenkiintoinen

MorphOS on mielestäni vielä raakile. Se on ollut mieletön työ ja kunnioitan suuresti sen tekijöitä (vaikka sielläkin on asennekoulutusta kaivattu), mutta ei tässä valehtelemaankaan kannata ruveta: MorphOS on lapsenkengissään. Se on silti päivä päivältä todellisempi vaihtoehtokäyttis, mikä on paljon enemmän kuin voi vielä julkisuuden perusteella sanoa AmigaOS 4:stä. MorphOS tulee kohtaaman myös nimen puuttumisen vuoksi paljon sellaista problematiikkaa mitä OS4 ei. MorphOS:lle täytyy luoda melkein täysin uudet markkinat.

Ja mitä Pegasokseen tulee - vaikka PowerPC:n piirisarjat ovat ajastaan jäljessä, on se markkinoiden sisällä kilpailijoitaan selvästi parempi. Hardiksen puolella mitään kilpailua ei ole teknisessä etevyydessä ja siksi onkin kurja nähdä että männävuosien hittimikro on alennettu AmigaOnen kaltaiseksi evaluaatiolevyksi...

Jos jotain olen oppinut, niin olen oppinut olemaan sanomatta ei koskaan. Hei, ehkä OS4 on aivan loistava ja AmigaOnekin korvataan joku päivä jollain Amiga-nimen arvoisella (sikäli kun nimellä enää hirveästi hyvää arvoa on, ehkä se olisi sittenkin parempi päästää hautaan) ja ehkä se on sitten ihan pakko ostaa. Who knows. Tai ehkä OS4 tulee Pegasokselle ja sellainen combo kiinnostaisi.

Mutta tiedän myös mitä ajattelen ja tunnen Amiga-yrityskolmikkoa kohtaan noin yleisesti, ja on todella vaikea kuvitella että heidän lippuaan enää kantaisin. Saa tapahtua aika mullistavia asioita että se periaatteellinen ajattelu väistyisi.

Olen monella tapaa iloinen etten enää tee lehtimiehenhommia virallisesti missään. Ei tarvitse pohdiskella tämän tilanteen problematiikkaa ylineutraalisti vaan voi oikeasti ilmaista omia mielipiteitään. Ja uskokaa pois, niitä on vuosien saatossa kertynyt...

Amiga Inc. meni liian pitkälle ja ikävä kyllä Hyperion ja osin myös Eyetech menivät ryvettämään itsensä siinä mukana.

Noh, suuri yleisö unohtaa sen kun OS4 ilmestyy. Kaikki on taas suurta ja kaunista. Kunnes seuraava kuponkifiasko tai vastaava tapahtuu.

 

Janne
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 9.25:   
Ja tarkennetaan nyt, että en pidä Pegasosta pääasiassa parempana kuin Macintosheja teknisesti. Syynä paljolti juuri northbridgejen erot.

 

JPQ
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 13.52:   
Janne: Miksi muuten AmigaOnea et pidä hyvänä sehän Eyetechin tuote ?
No kyllä juuri nyt Pegasos tuntuu paremmalta tuo AmigaOne pikkuisen merkki ratsastusta joka voitaisiin minusta hyvin lailla kieltää. Eli firma ei saisi hyödäntää saatua mainetta ihmisten kusetuksessa.

 

Janne
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 15.10:   
JPQ: Mielestäni AmigaOne on huono tuote koska:

a) Se on kallis ja alivarusteltu. Pegasosta vastaavalla hinnalla saa tuotteen josta puuttuu seuraavat asiat suhteessa Pegasokseen:

- Prosessorislotti/kanta
- Modeemi
- Sisäänrakennettu ääni, digitaalinen ulostulo
- Peliohjainportti
- Firewire

Lisää on vain yksi PCI-paikka enemmän ja sekin cripplaa AGP:n jos sitä käyttää.

Ja jos haluaa saada about samat ominaisuudet kuin Pegasoksessa (jää nähtäväksi onko siinä sittenkään esim. modeemia tai firewireä), saa pulittaa vielä reilusti enemmän rahaa. Se on siis todellakin Pegasokseen verrattuna kallis.

b) Se on iso (ja ruma). Tämä nyt ei sinänsä ole hirveä puute, mutta suhteessa siihen mitä kilpailija tarjoaa näkee selvästi että AmigaOne on evaluaatioemolevy, eikä kuluttajatuote. Sen ei tarvitsisi olla ATX-kokoinen. Tämä on kuitenkin enemmän heikkous suhteessa Pegasokseen kuin merkittävä puute, mutta kilpailijoihinhan tuotetta pitää verrata hyvyyttä määritettäessä.

c) Hyppylankaviritykset CX-mallissa eivät hirveästi herätä luottamusta, kuten eivät raportit siitä miten hardwaren bugeihin on suhtauduttu. Sanotaan näin: minulla on enemmän uskoa Pegasoksen Apriliin.

Amiga oli aikoinaan aikansa paras kotimikro hardwareltaan. Nyt se ei ole enää edes paras PowerPC-vaihtoehtoemolevy. So the mighty have fallen.

En muuten tarkoittanut ottaa kantaa muihin Eyetechin tuotteisiin. En tiedä niistä tarpeeksi tehdäkseni arviota, eikä se ole tämän keskustelun suhteen olennaista - ne ovat varmasti monet hyvinkin näppäriä ja päteviä, esim. tornit.

 

JPQ
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 18.12:   
Janne:
A: Tätä minäkin olen ihmetellyt siis hintaa. Onhan FireWire plussaa ja prosessori slotti. Ja äänihardis ei siksi ettei kelvanne minun vaatimus tasolla.
B: Nyt kyllä tuli perustelu jota en hyväksy siis että on ISO. Ja miten niin ruma ?
C: Tosiaan nuo hyppylangat aargh..
Ja onhan amigaone sentään paras ns. aito amiga yritys ei siis onnistuminen. Onnistuineista paras on edelleen kaikille tuttu Amiga4000:nen.

 

miksuh
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 18.20:   
En nyt halua alottaa sitä threadia uudestaan :) Mutta eelleenkin toi liika integrointi arveluttaa.
Oli tuosta juuri puhetta jokusen tuntemani tyypin kanssa, jotka on töissä ylläpidossa ja suhtkoht samaa mieltä olivat nekin, että kyllähän integroidut ominaisuudet on viimevuosina parantunut huomattavasti, mutta se vikaantumisen aiheuttama ongelma ei ole mihinkään hävinnyt. Integroitua osaa et vaihda helpolla.

Ihan noin yleensäkin vikaantunut komponentti ei välttämättä sotke vaan omaa toimintaansa, vaan se vika voi emolevyllä hyvinkin heijastua muuaallekin eli pelkkä esim korttimodeemin hommaaminen emon modeemin tilalle ei välttämättä riitä. Toi ongelma tietty koskee muitakin kun pitkälle integroituja emoja tietty.

Kuitenkin kun itsekin olen ollut ylläpitotöissä, niin väkisin se pitkälle integroiminen on musta hiukan arveluttavaa.

 

Janne
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 18.32:   
JPQ: No, siis B-perustelusta se, että Pegasos ja AmigaOne ovat eri formfactoria. Pegasos on micro-ATX joten se mahtuu pikkukoteloihin jotka on tälle standardille tehty. Se mahtuu toki myös isoihin ATX-koteloihin. Enemmän valinnanvaraa.

AmigaOne mahtuu vain viimeksi mainittuihin. Pieni etu AmigaOnella on (ainakin kunnes sopiva käännöspala tms. tulee) että se sopii sellaisenaan 1U-rackiin, kun Pegasos sellaisenaan taitaa prossuslotin takia viedä 2U.

miksuh: Kukaan ei käske käyttämään niitä integroituja ominaisuuksia jos et halua. Pegasos on silti halvempi kuin AmigaOne.

Itse olen käyttänyt integroitua PC-hardista töissä vuosia täysin menestyksekkäästi. Mitään ei ole koskaan hajonnut.

Ei tässä minusta mitään kilpailua ole. On päivän selvää että AmigaOne on se huonompi hardis ja Pegasos parempi. Politiikat ja suosikit sikseen.

 

JPQ
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 18.38:   
Janne: taas sitä valinnan varaa... Oletko verrannut työnlaatua ? en itse osaa.

 

cAHVA
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 19.05:   
JPQ: Kyllä kuitenkin toi A3000 on se onnistunein Amiga. A4000 oli varhaisvaiheessa aika paljon bugeja(ja myös myöhemmissä revisioissa). Toki se on tehokkain noista classic-malleista, mutta onnistunein? Perhaps not.

Joo kyllä toi AOne alkaa näyttää silmissä harrastelijan tekeleeltä kun on livenä nähnyt Pegasoksen pikkuruisen emon.

Integraatio emoissa on hyvä tiettyyn pisteeseen saakka. Kyllä mun puolesta saa olla ääni- ja graffakortti integroituna. Graffakortti sen takia että jos pääkortti jostain syystä simahtaa, on ainakin joku millä töitä pystyy tekemään. Useimmat käyttävät monsukaiuttimia niin toi integroitu ääniskorde on ihan riittävä. Ei sitä laatua kuule jos on 10 euron kaiuttimet.

Normimodeemi nyt on nykyään niin turha vehje että sitä on ihan turha emoon lykätä. Laajakaista rox ja jos se jostain syystä pätkii niin GPRS:llä loput.

Enpä ole törmännyt koskaan sellaiseen ongelmaan että jos joku ingeroitu osa ei toimi, niin sen takia olisi kone soossina kokonaan. Tietysti voi olla mahdollista jos on joku noname-halpisemo minkä jotkut Afrikan lapset on koonneet niin koituu ongelmia jostain integroidusta osasta mikä sitten vaikuttaa muihinkin osiin. Noh, en ole mikrotukihenkilö joten mun mielipiteellä ei ole merkitystä. Kunhan taas auon päätäni :)

 

JPQ
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 21.06:   
>>Oho nimerkki unohtui enkä jaksa tarkistaa<<: Jos koneeen iän laskee olet oikeassa.
cAHVA: sotketko taas asiaan koon vain onko siinä muukin laatu ero.
Graffa kortti on erikseen mulle kun riittäisi peruskortti (jos ei kuvanlaatua laske mikä tahansa kaupasta saatava kun mulle riittäisi 1152x864x85hzx24bit max resona) mutta äänikorttina ei riitä peruskortti kun äänitän musiikkani periaateessa haudan vakana. Haaveilen ammatista "lapsellisuuttani". Normimodeemikin hätävarana on ok.

 

KimmoK
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 21.15:   
Jannen postaukseen:
AmigaOneXE:ssä on prosessorikanta ja sisäänrakennettu ääni.

Vielä ei uskalla arvata onko muita parannuksia, tuskin.

Hei muuten, toimiiko pegasoksessa 133Mhz muistiväylä (kaikissa tähän asti näkemissäni kuvissa muistiväylä on 100Mhz)?

 

KimmoK
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 21.16:   
Jaa, Janne tarkoitti SE mallia joka oli hinnaltaan lähempänä pegasosta, ok....

 

Janne
Tiistaina, 21. tammikuuta, 2003 - klo 22.52:   
KimmoK: Joo, tarkoitin todellakin AmigaOneG3-SE:tä tuossa ensivertauksessa. AmigaOne-XE kuulostaa paremmalta ominaisuuksiltaan, mutta samalla se on tuhottomasti kalliimpi eikä siltikään yhtä ominaisuusrikas kuin Pegasos.

Ei tästä nyt vain pääse yli eikä ympäri: AmigaOne on huonompi tuote hardwareltaan. Sen ainoa etu voi tulla OS4:n myötä ja uskoisin että sen varaan Eyetech tässä tietysti laskeekin. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka helposti joku oikeasti saisi OS4-lisenssin Pegasokselle ja maksaisiko siitä saman hinnan kuin Eyetech?

JPQ: Mitä tulee työn laatuun Pegasoksessa ja AmigaOnessa, en tiedä hardiksesta tarpeeksi sanoakseni muuta kuin että päältä päin Pegasos näyttää laadukkaamalta työnjäljeltään - siis maallikolle. Siis jopa ilman AmigaOneG3-SE:n hyppylankoja. Hyppylankojen kanssa laatukysymys ratkennee ihan maallikonkin arviolla turvallisesti Pegasoksen eduksi.

KimmoK: Pegasoksen muistiväylästä en tiedä, mutta speksit sanoo: "PC133 RAM (two sockets), upto 2 GB"

Minä olen kyllä niitä kuvia nähnyt vain AmigaOnessa missä lukee se 100 MHz:n väylä...

 

KimmoK
Keskiviikkona, 22. tammikuuta, 2003 - klo 9.12:   
Janne:

Katso mitä itse kuvaat:
Alt party pegasos 100Mhz

Älä sokaistu pegasoksesta, please.

(samanlaisia kuvia on aachenin messuilta)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 22. tammikuuta, 2003 - klo 9.28:   
Onko kukaan kuullut onko ArtisiaS:llä saatu vielä SMP:tä pelaamaan?

Jokin aika sitten joku MOS immeinen sanoi että ArtisiaS:ää ei ole testattu kahdella prosessorilla. Mutta nyt ainakin Friedeneillä on tuplaprossukortti, mutta onko SMP:n toiminnasta (PPC Linuxilla) mitään vinkkiä vielä?

 

miksuh
Keskiviikkona, 22. tammikuuta, 2003 - klo 10.08:   
No AmigaOne on tietenkmin tuhottomasti kalliimpi kun siinä on G4 :) G4 tunnetusti mksaa "hiukan" enempi kun G3 :)

 

miksuh
Keskiviikkona, 22. tammikuuta, 2003 - klo 10.09:   
ööh meinasin siis toki XE versiota G4:llä.

 

miksuh
Keskiviikkona, 22. tammikuuta, 2003 - klo 10.22:   
Vaikka aluksihan siinä kai on G3, kunnes niitä G4:a saavat... Mieluiten itte ottasin kyllä suoraan G4:n. Todennäkösesti sittenkun on varaa yleensä jostaa joku niin noita jo saa...

 

Janne
Keskiviikkona, 22. tammikuuta, 2003 - klo 13.04:   
KimmoK: Minä en ole sokaistunut mistään. Jos lukisit viestejäni vähän tarkemmin, huomaisit että joka toinen niistä epäilee Genesin kykyä pysyä pystyssä huomiseen - noin vähän kärjistäen. Minulla on jalat hyvin maassa sen suhteen miten tässä kuviossa voi käydä. Itseasiassa uskon, tai ehkä tavallaan jopa pelkään, että AmigaOne voittaa skabassa nimensä ansiosta ja kerrankin mielenkiintoiselle kehitykselle tulee piste ja bulkkiroska voittaa. Itseasiassa pelkään että lopulta Amiga Inc. ei joudu mihinkään vastuuseen valheistaan vaan Genesi häviää koska on altavastaaja nimen yms. puolesta. Sellaista on elämä.

Mutta totta, minä olen kuvannut tuon kuvan Pegasoksen MorphOS-statseista enkä ollut kiinnittänyt huomiota väylänopeuteen. Kun otin kuvia en ollut hirveän kiinnostunut niiden sisällöstä vaan enemmänkin siitä mitä ajattelin että katsojia voisi kiinnostaa. Räpsin niitä aika tahtia etten varaisi konetta pitkäksi aikaa. Huolesi on siis aivan aiheellinen ja oikeutettu tässä valossa. Sama juttu on ollut joissain AmigaOne-kuvissa, joita minä olen nähnyt. Kuten sanoin, noista väylänopeuksista en tiedä mitään muuta kuin mitä specsit sanoo.

Ikävä kyllä AmigaOne-XE ei maksa enempää vain prosessorinsa takia. Siinä on vähemmän ominaisuuksia ja se maksaa joka tapauksessa enemmän kuin Pegasos, prosessorista riippumatta. No, tästä voidaan vääntää peistä ihan miten kauan haluatte. Jos joku haluaa kuvitella että AmigaOne on parempi hardis kuin Pegasos niin mikäs minä olen siihen mitään enää sanomaan. Syyttäkää vaikka sokaistuneeksi, mutta minä näen ihan hyvin. Faktat on faktoja ja halu uskoa jotain ihan muuta.

Ja rehellisyyden nimissä, ehkäpä AmigaOne on hetken aikaa se nopeampi lauta jos G3/G4:t tosiaan tulee tämän kuun puolella kuten on luvattu ja Pegasoksen G4 myöhästyy edelleen. Ei sillä että AmigaOnella OS4:ää voisi ajaa, mutta silti...

 

KimmoK
Keskiviikkona, 22. tammikuuta, 2003 - klo 13.28:   
Janne: Se mun sokaistumisheitto oli siihen 100Mhz&kuvaan liittyvä juttu. En tarkoittanut yleistää ja smileykin unohtui.


about 100Mhz:
Mulla on pieni epäilys että ainakaan kaikki ArtisiaS:t eivät ole stabiileja 133Mhz väylällä. Ei kai messuille muutoin laiteta 100Mhz väylillä olevia koneita.

Ja Amiga porukoille tavaraa myyvillä firmoilla on niin paljon "toivotaan toivotaan" tietoja web sivuillaan että kuluttajan on oltava varovainen...
(esim. molemille emoille toitotetaan tuplaprossutukea vaikka todellisuudessa moista ei ehkä ole edes testattu)


Mutta kyllä minunkin mielestäni pegasos on rautana parempi ja kattavammin testattukin, vaikkakin testattavaa on ollut enemmän.

G4:stä... ne eivät mielestäni ole Genesi:llä osanneet päättää myyvätkö he ensin G3CXe prossut loppuun (kuten kertaalleen päättivät) vai odottavatko G4:sta (kuten kertaalleen kait päättivät).

 

Janne
Keskiviikkona, 22. tammikuuta, 2003 - klo 13.34:   
http://www.ann.lu/comments2.cgi?view=1043127025&category=forum&start=1&39

"Posted by Ed smith (137.201.242.130) on 22-Jan-2003 11:14:18
In Reply to Comment 40:
SlimJim, I have already asked AInc for a refund. Three times, to be precise.

And had absolutely no refund.

So, AInc lied, obtained money under false pretenses, are refusing to honour their side of the deal, AND are refusing to refund the money.

So what exactly do you suggest we do? Say a big Thank You to Bill'n'Fleecy for the shafting they have given us?"

 

KimmoK
Keskiviikkona, 22. tammikuuta, 2003 - klo 15.17:   
Maksut on toki "on schedule and rockin'". ;P

Hmmm... oliskohan mitään tehtävissä jos johto vaihdettaisiin ja yhteisö otettaisiin oikeasti & avoimesti & rehellisesti mukaan kehittämään AmigaDE:tä (AmigaOS4.2:lle) ja hallinnoimaan lisenssien myöntämistä...

 

KimmoK
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 16.37:   
Kun se eskimoarvoitus jo raukesi niin tämänkin välikevennyksen voi tänne työntää..

"We will work together with Amiga-associated companies to offer significant discounts and other special promotions to the Amiga Club members.

Still not enough? Ok how about this: When we reach a membership of2,500 we will have a club draw for 4 free AmigaOne/AmigaOS 4.0 systems.

We think that there are more of you out there than that so if we reach a membership of 5,000 we will give away 10 AmigaOne/AmigaOS 4.0 systems. That's riiiiight. 10 people who join the club and get the shirt will get an entire Amiga One/AmigaOS 4.0 system for... Free. That's Free. As in Free. No Cost. A former price, dead on the bottom of its cage. Or something like that.

There are some optimists in the office that believe that there are 10,000 people who are looking to become an "I Am Amiga" club member, so if we have a membership of 10,000 we will give away 20 AmigaOne/AmigaOS 4.0 systems and 5 Amiga-enabled cell phones!

One last level: If we reach a membership of 25,000 we will give away 50 Amiga systems, 15 Amiga Cell Phones, and a trip for 2 to either Hawaii or Florida.

OK one more - hit 50,000 strong in membership and Amiga will give away 100 systems, 100 Amiga Enabled Cell Phones 3 trips for 2 to either Hawaii or Florida.

Over 50,000 and we will come up with something even better, because at this level we can show the world what you have been telling us for some time, that Amiga is a sleeping giant ready to awaken and take its rightful place - being in the lead."

...on asoita joista voi otta opiksi...

 

JPQ
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 17.07:   
KimmoK: minkäs takia ne on esikimoita ? siksikö että niillä järki jäässä ? ;-)

 

KimmK
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 17.56:   
JPQ: Eiku siksi että...

Kun Bill McEveniä esiteltiin Amigisteille joskus vuoden 2000 tienoilla, hänestä sanottiin että hän todellakin on henkilö joka pystyy myymään "vaikka jääpaloja eskimoille".

Noh... nythän kävi niin että melkein jokainen Billin operaatio on mennyt munilleen tavalla yai toisella. Esimerkiksi se alennuskuponki on miellestäni hyvä esimerkki ihan älyttömästä tuotteesta (jääpala/-kuutio) jota koetetaan saada väkisillä myytyä (kuin jääpaloja eskimoille).


t. Kimmo (hylkeennahkatakissa ... jossain pohjoisessa ... sitä saa mitä tilaa)

 

JPQ
Torstaina, 23. tammikuuta, 2003 - klo 21.45:   
KimmoK: vähän niinkuin roope setä siis.
Minne O jäi ai niin etelään tietenkin ?

 

miksuh
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 16.47:   
Kävis sitten AmigaInc:lle kuinka hyvänsä, niin AmigaDE olisi kyllä kiva saada... Vaikka sitten porjekti siirtys uusile tyypeille. Ideana se ei ole yhtään huonompi kun alussa. Eli ideana loistava. Varsinkin ohjelmoijan kannalta se olis kyllä mielenkintonen. Senkin takia, että se sallis useamman eri ohjelmointikielen käytön.

Joo siis täälläkin osa pitää Javaa ihan riittävänä vaihtoehtona, mutta pitää muistaa että ei se Java kuitenkaan mikään taikasana yksinään ole. Siis silleen et se tois hirveästi softaa Amigalle. Nykyäänkin suurin osa ohjelmista tehdään jollain ihan muulla kun Javalla kuitenkin. Vai onko joku nähnyt Java Quakea tai Wordin/Excelin/powerpointin tasosia ohjelmia Javalla tehtynä ? :) Minä en ainakaan ole.
Netti/tietokonata hommissa Java toki on ihan paikallaan.

Eli sinänsä sääli et AmigaInc:n hommat on lipsunu...

 

miksuh
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 16.55:   
Siis onhan sillä javalla tehtyjä ohjelmia PALJON en sitä tarkota :) Mut just jotai toimistosoftaa/isompia pelejä on vähintäöänki harvakseltaa kyl.

 

KimmoK
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 17.30:   
miksuh:
AmigaDE:n varmaan vois nimenä haudata aikas syvälle paikkaan jonne aurinko ei paista.

Mutta kyllä siinä oli ihan ideaa ja on edelleenkin. Nyt vain suunnitelmia pitäisi muuttaa ja olla enemmän tao-groupin kanssa kimpassa (ja Nokian).

Ei yhteisöllä ole mitään intentä vastaan kunhan sitä ei tungeta Amigisteille klassikkoamigan ja -käyttiksen tappajana tai vähintäänkin korvaajana & maailman pelastajana.

 

Janne
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 18.18:   
>. Vai onko joku nähnyt Java Quakea tai
>Wordin/Excelin/powerpointin tasosia ohjelmia
>Javalla tehtynä ? Minä en ainakaan ole.

No, silti ainakin ziljoona kertää enemmän kuin AmigaDE:llä tehtynä. :-)

Mutta agreed, ei Java yksinään sairasta määrää softaa tuo - se avaa kuitenkin uusia ovia monenlaisiin juttuihin, kuten räätälöityyn sovelluskehitykseen, web-palveluihin yms. johon sitä paljon käytetään.

Ja on sitä Java-softaakin, esim. NetBeans IDE yms.

 

miksuh
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 19.22:   
Janne: NYT

 

Janne
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 19.24:   
miksuh: Indeed. Nyt.

What a novel concept...

 

miksuh
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 19.26:   
tai no en edes väitä et noita amigade softia yhtäkkiä olis enempi kun kaikki java appletit ja muut hommelit yhteesä :) Mut eipä noita de hommia ole kovin monella ollu mahdollisuutta tehdä vielä.

 

miksuh
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 19.31:   
Janne: Joo siis ei mulla mitään javaa vastaan, kyllä sekin kelpaisi amigalle toki :)

 

Janne
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 19.46:   
miksuh: No, mun pointti vaan on että miksi kukaan haluaisi AmigaDE-hommia tehdä kun Java on varmasti yleisempi ja hoitaa homman jo tänään, eilen ja monta vuotta... Java jatkaa kasvuaan ja AmigaDE on lähinnä vitsi.

TAOn intentillä (erotan sen AmigaDE:stä) voi olla set-top-bokseissa markkinoita jos sitä jotenkin sinne profiloidaan, mutta Java on jo nyt kovin suosittu esim. kännykkävalmistajien keskuudessa, joten en näe hirveää potentiaalia sielläkään...

 

KimmoK
Perjantaina, 24. tammikuuta, 2003 - klo 20.06:   
Sillon kun DE touhut alkoi sillä oli potentiaalia kun mm. puuttui kunnollinen sovellusten jakamisen menetelmä DE:n tekeillä olleet syteemit oli sikafiksuja. ... Mutta jos monta vuotta poljetaan paikallaan niin ...

Taitaa olla JAVA sovellukset jo niin helpolla poimittavissa puhelimeen että voi voi AI kuinka tötteröit tuonkin homman.

 

Joanna
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 4.34:   
Miksuh: DE. SDK:n saat koska tahansa jos haluat kokeilla. Siis tuntuu että puhut sokkona sen kuvitelluista eduista edes itse tietämättä mitä haittoja sillä oikeasti on. Siis luuletko todella ettei sille olisi tehty ohjelmia jos se olsi niin erinomainen systeemi?

Kimmok: tuo jakelusysteemi (ja lisenssit) on vain yksi ongelma-alue. Toinen on se ettei ole olemassa laitteita joissa olisi DE runtime vakiona. Eipä javapelejäkään tulisi kännyköihin jollei niissä sattuisi olemaan Javan ajokirjastoja vakiona... Harva niitä lähtisi metsästämään/asentamaan käsin, puhumattakaan jos niistä pitäisi maksaa extraa (kuten DE playeristä).

 

miksuh
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 11.49:   
Joanna: Se on keskeneränen. Vaikea tehdä jos systeemit on kesken. Jos yrität väittää ettei siinä noin yleensä muka ole ideaa, niin et kyllä tajuu noista jutuista mitään.

Lisenssijutut jne on sitten asia eriukseen, ne on vain pelkkää politiikkaa eikä sinänsä vaikuta pätkääkään siihen onko systeemi hyvä vai ei.

Yleensä noin keskeneräsissä systeemeissä rajapinnat ja yleensä API:t tuppaa muuttumaan vielä, on aika uhkarohkeeta alkaa tekemään jotain hirmuisoa systeemiä sellasessa vaiheessa. Sitten on suurella vaivalla saanut sen valmiiksi vain huomatakseen et ohos lopullinen versio alustasta ei ookkaan täysin yhteensopiva tän hienon ohjelman kanssa.

Joo mut jokainen saa toki vapaasti olla sitä mieltä mitä haluaa...

Kenenkään ei nyt pidä pahottaa mieltään, tää johtuu ennenkaikkee siitä et mulla on nykyään todella vähän aikaa Amigalle ja yleensä netissä palloilulle jne. Kotona ei ole nettiä ja koulu vie muutenkin kaiken ajan. Alkaa olla melkoset paineet siitä et sais tän kevään aikana tarpeeks opintoviikkoja et pääsis ens syksynä tekee inssityötä.

Musta alkaa tuntua, et ensinnäkin tohon Amigan kahtiajakoon tuskin tulee enää mitään ratkasua. Kumpikin puoli on täysin kykenemätön hyväksyyn toisen puolen.

Musta tuntuu et mä enää jaksa käyttää kaikkee vähää netissäoloaikaa turhaan kinaamiseen, jota nykyään syntyyn joka asiasta. Ainut missä ei kinata on Classic Amiga puoli. Ja musta tuntuukin et tästälähin mä osallistun vain Classic Amigasta käytävään keskusteluun. Mä en taida enää juuri osallistua Pegasos, AmigaOne, MorphOS, OS4 tai AmigaDE keskusteluihin, en ennenkun mulla itselläni joskus on varaa noihin. Siihen asti mulle on tasan yks ja sama mikä noiden uusien systeemien tilanne on, muut saa mun puolestani pilkkoa Amiga-porukan kahtia mä en aio enää osallistua siihen.

Eli mua ei näy näissä threadeissa enää enkä varmaan pahemmin edes lue näitä. Ennemmin mä keskityn siihen et saan mahdolisimman paljon kursseja suopritettua tän kevään aikana.

Edit: Liitetty neljä peräkkäistä viestiä yhdeksi. -Thoriel

 

Joanna
Lauantaina, 25. tammikuuta, 2003 - klo 13.47:   
Miksuh: se DE on ollut keskeneräinen koko ikänsä eikä näytä koskaan valmistuvankaan sellaiseen kuntoon että sitä kehtaisi valmiiksi sanoa. Ei minua haittaisi se jos lisättäisiin Apeja yms mutta kun ei entiset pysy läjässä puolta vuotta niin ei se ole mahdollisen nerokkaasta ideastaan huolimatta sen hinnan arvoinen.

Siihen että tajuanko jotain tai en, otan mielummin jonkun pätevämmän lausumaan mielipiteensä ... :)

Tuohon muuhun voin sanoa sen että kaikille sattuu aikoja jolloin ei ole aikaa eikä voimia harrastaa tämmösiä sivujuttuja. En minäkään ihan syyttä ollut välillä poissa yli viittä vuotta.. Silloin vaan oli niin paljon muuta ettei tämä ollut ajan ja rahan käytössä riittävällä prioriteetilla.

 

Janne
Sunnuntaina, 26. tammikuuta, 2003 - klo 15.59:   
miksuh: Kaikki täällä varmasti tiedostamme henkilökohtaiset kiireet ja ne paineet joita ne asettavat tälle harrastukselle. Kaikki täällä ovat varmasti yhtälailla samaa mieltä että toivomme että löydät jatkossa aikaa osallistua sikäli kun haluat. Vaikka olemme eri mieltä asioista, ei se tarkoita että yhteisönä meidän tarvitsisi sitä olla. Hope to see you around!

Silti minun täytyy olla samaa mieltä JoannaK:n kanssa siitä että AmigaDE on menettänyt sen pienen mahdollisuuden joka sillä ehkä oli. Julkisuudessa ei ole näkynyt mitään merkittävää liittyen sen potentiaaliin. Se on Javaan verrattuna onneton räpellys. Ehkä Amiga Inc.:n labrasta löytyy jotain siihen "objektimereen" viittaavaa upeata ja mahtavaa, mutta jos niin, sellaista ei ole näkynyt...

Java on täällä nyt ja ollut jo kauan, ja jatkaa kovaa kyytiä kehittymistään. Nokia seisoo sen takana, moni muu seisoo sen takana. Pelkästään minulla on täällä kolme puhelinta jotka voivat ajaa Java-ohjelmia.

 

Ibe U
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 8.36:   
Tässä vähän provosointia ;-)

Olen harrastellu Amigaa, varsin kauan oiko vuodesta 88.

Konekanta on ollut moninainen mm CDTV.

En jotenkin ymmärrä mitä tekemistä MorphOS:llä on amigan kanssa, siis siinä mielessä että keskustelua voitaisiin käydä esim BeOS:stä, olihan ssiinäkin AmigaOs esikuvana ja vanhoja amiga ohjelmia voi ajaa emulaattorilla.

Eli en jättäisi Amigaa, ja alkaisi MorphOS "harrastajaksi", tai BEOs, ta Linux, tai...

Eli onko MorphOS:llä mitän tekemistä seuraavan sukupolven Amigan kanssa, taitaa pikemminkin olla suurin este OS4:sen julkaisulle, kilpailua pieninistä markkinoista.

 

Joanna
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 9.41:   
Ibe U ... On :)

Mutta totuus MOs/OS4 tilanteesta on se että molempiin jää suunnilleen saman verran vanhaa Amigaa (eli se 68K emulaattori ja kirjastoyhteensopivuus). Niiden välillä on kaksi ulospäin näkyvää eroa.

A) OS4 on virallisesti lisensoitu nimituote.
B) MOS on olemassa, ja toimii todistettavasti.

Kumpikin asioista on makukysymyksiä paljonko niille laittaa arvoa mutta sen suurempaa eroa niille ei voi löytää. Siis alustaraudat ovat niin identtisiä että ellei tätä tarpeetonta riitelyä olsi molempia voisi hyvin ajaa molemmilla.

Teknisesti niiden toteutuksissa on ilmeisesti myös tarkkaan katsottaessa eroja vaikkamaan OS4:n toimintaa on likimain mahdotonta arvioida kun sitä ei ole käytännössä esille vielä saatu missään. Toivon että tilanne korjaantuu lähiaikoina, sillä ainakin minusta on heiltä aika ilkeää vedättää lupauksilla juttua vuodesta toiseen.

Ja ennenkuin joku sanoo.. Ei se MOS:kaan ole 100% valmis, mutta ainakin tärkeimmät osat toimivat ja sitä voi jo tätänykyä käyttää hyvin vanhan Amigan paikan täyttäjänä kun entisestä aika jättää.

 

Ibe U
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 10.52:   
OS4 on virallinen tuote, niin onko MOS sitten epävirallinen. ;-)

Missä ovat epäviralliset WindowsXP:t, tai volvot vai onko esim uudet volvot volvoja ollenkaan kun niissä ei ole muuta yhteistä vanhojen kanssa kuin rengas koko?? JA tietenkin se että ne ovat virallisesti volvoja, vai ovatko sittenkää Volvon tehtaa kun vaihtoivat omistajaa, niin pitäisikö ajatella että aitoja volvoja ovat vain ne jotka on tehty ennen omistajan vaihdosta.. Pieni aasin silta tuossa ;-)

Tietysti volvo toimii todistetusti...

Niin tietysti voisi myös ajatella niitä epävirallisia Adidas versioita t-paidoista jotka ostin Tunisiasta.

MOS:sia ei voi pitää seuraavan sukulpolven amigana.

Puuttuu yksi tärkeä asia Lisenssi ja Nimi, jokainen saa tietysti tehdä bisnestä miten haluaa mutta onhan se oikasti väärin miten MorphOS:sää markkinoidaan amiga käyttäjille.

PS:
Vähän huumoria tänne ei nämä kuitenkaan ainakaan mun mieltä synkennä.

 

JPQ
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 14.13:   
Ibe U: Ei minusta ainakaan. Ja eikä minunkaan koska tilanne on yksi iso vitsi. Ja mistäkö tietää että amiga on paras no siitä
minkään muun koneen käyttäjät ei jaksaisi näin kiltisti odotella.

 

Janne
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 15.55:   
Ibe U: Huumori on aina tervetullutta - vertauksesi BeOS:n ja MOS:n välillä käy hyvin sellaisesta. ;) :) Todellakin, MOS on niin AmigaOS kuin vain voi olla - API, käyttöliittymä, se koko tunnelma. Se on "Amiga". Käytä sitä joskus. BeOS ei ollut Amiga.

Mutta MOS on toki epävirallinen tuote jos Amiga-nimeä ajatellaan. Se ei ole emulaattori, vaan käyttöjärjestelmä johon on rakennettu sisään rajapintayhteensopivuus AmigaOS:n kanssa (API/ABI) sekä samantuntuinen käyttöliittymä. Siksi sen markkinointi Amiga-markkinoille on paitsi ymmärrettävää, paljon luonnollisempaa kuin vaikka BeOS:n. MOS on todellakin hyvin "Amiga" tekniikaltaan, tunnelmaltaan, kaikilta osin.

MOS ei ole OS4 tietenkään. OS4 on OS4. Tässä virallisen ja epävirallisen tiet eroavat. En usko että MOSista koskaan tulee OS4-yhteensopivaa, se tuskin on heidän tavoitteenaan. Enkä usko että MOS koskaan saa nimeä, ellei nyt Amiga Inc. jotenkin menisi nurin ja Genesi rynnistäisi paikalle tekemään nimellä kauppaa... Mutta en oikeasti usko että niin käy.

Joten meillä on MorphOS. Ehkä joku päivä meillä on AmigaOS 4.0. Molemmat ovat hyvin AmigaOS 3.1:n tuntuisia monella tapaa. Molemmat ovat yhteensopivia suunnilleen yhtä pitkälle. Ja molemmat jatkavat kehittymistä omaan suuntaansa. Kumpaakaan tekemässä eivät ole samat ihmiset kuin AmigaOS:ää aikoinaan. Eivät edes samat firmat. Molempia on tekemässä pitkän linjan amigistit ja muutamat muut heppulit. Molempien tiimeissä välähtelee välillä vanhoja Amiga-nimiä kuten MOS:ssa Commodoren AmigaOS-pamppu Allan Havemose ja Dave Haynie taisi konsultoida jotakuta...

MorphOS voisi olla AmigaOS jos lisenssiehdoista olisi aikanaan päästy sopuun. Se ettei näin käynyt ei tee siitä yhtään vähempää "Amigaa", paitsi nimen osalta.

Jos nimi on se joka sinulle tosiaan tekee Amigasta Amigan, se on sinun valintasi. Minä en usko että Amigassa oli koskaan kysymys nimestä (tai jos jotain pientä nimiuskollisuutta oli niin se oli uskollisuutta Commodorelle). Siinä oli kysymys parhaasta kotimikrosta. Amiga oli aikoinaan paras, siksi sen porukka halusi - mekin. Siispä jos joku päivä valitsen OS4:n tai MOS:n, sen on parasta olla jotain mitä pidän hyvänä... Nimellä ei ole väliä, eikä minulle saa olla väliä. Roskan myyminen/ostaminen Amiga-nimellä saa loppua.

Sivujuonteena Amiga-nimi on itselleni ryvettänyt itseään pahasti siksi että se on omistava firma on sellainen kuin on. Se on sääli.

 

Janne
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 15.58:   
Jatkettakoon että AmigaOS 4.0:n etu on tietysti myös se että se perustuu AmigaOS:n alkuperäiseen lähdekoodiin kun taas MOS perustuu vain API-määrityksiin. OS4:stäkin on paljon toki kirjoitettu uudestaan (kuten Exec yms.) mutta tämä tietysti on yksi lisäside nimen lisäksi sillä viralliseen historiaan.

 

Ibe U
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 16.16:   
Mulla ois sellainen vanha pesukone jossa on paljon amiga tunnelmaa.

Pesty monet NÖRTTI hikiset paidat, pitkien amigan kanssa vietettyjen öiden jälkeen.

Se ei tietenkää ole Amiga merkkinen mutta boch kuitenkin, joten sen voisi myydä jollekkin amiga tunnelmaa kaipaavalle. mERKILLÄ KUN EI OLE VÄLIÄ.. / mutta tunnelmaa löytyy

;-)

Oma kohtaisesti mulle olis käynnyt parhaiten jos jonkinlainen rauta yhteen sopivuus olisi saatu säilytettyä, (COldfire) mulle amiga on harrastus ja se että se olisi alitehoinen ei ole niin merkityksellistä.

Ei amigasta kummallakaan ratkaisulla tule mitään huipputuotetta joka vetoaisi isoihin markkinoihin. (OS4 / MOS)

Eli ideat on kuolleet ajat sitten. Tuntuu vaan typerälle että pienestä piiristä kilpailee useampi firma.

Nostalgia syistähän MOS:sia ostetaan mutta jos sitä myydään jokin 20 000 kpl niin ei sillä mitään tulevaisuutta ole.

Os4:sta pitäisi myydä muutama miljoona että se saisi softatalot kiinnostumaan.

Tarkoittaa aika varmasti sitä että Amiga harrastus on kuopattava muutaman vuoden kuluttua.

 

Joanna
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 16.56:   
Ibe U .. Siis harrastetaan Oriccejakin ja Viccejä vielä ja on niiden kuolemisesta markkinoilta sentään enemmän aikaa kuin Amigasta.. Eli on se mahdollista mutta pitää vaan suhtaantua siihen hieman toisin.

 

Tuomo Möller
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 18.23:   
Ihan näin Pegasos/MorphOS yhdistelmän omistajana/käyttäjän voin sanoa,
että olen Jannen/Joannan kanssa 100% samaa mieltä kommenteista mitkä
koskevat edellä mainittua konetta/käyttöjärjestelmää niin hyvien kuin
huonojenkin puolien suhteen.


Tuomo

 

Anu Seilonen
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 23.00:   
Edit: Logokeskustelu siirretty. -Thoriel

 

TSK
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 0.20:   
JoannaK:lle ja muillekin: Sanoit että on ilkeää vedättää turhilla lupauksilla vuodesta toiseen. Asetappa itsesi tietokonefirman johtajan paikalle jolla on ollut käsissään riskisijoittajilta mahd. miljoonia rahaa. Ja nämä sijoittajat soittavat sinulle joka päivä ja kysyvät että koska sinä maksat ne sijoitukset takaisin korkojen kera. Siinä on pakko joko lyödä hanskat kerralla naulaan tai sitten yrittää vedättämällä pitää hallussa edes osa mahdollisista asiakkaista. Tämä touhu jatkunee niin kauan että he lopulta saavat jotain myytävää markkinoille tai tekevät konkurssin tai lopettavat firmansa suosiolla. Jos ei Amiga enää yhtään jaksa kiinnostaa niin aina voi näistä kuvioista poistua lopullisesti ! Tiedän että suurelle fanille voi odottaminen olla rankkaa puuhaa. Itse olen periaatteessa odottanut uutta Amigaa jo Commodoren niistä Hombre? höpinöistä asti. En tiedä olenko kaheli (vähintään) kun olen näin kauan sinnitellyt ?! Miettikää kuinka kauan (käsittääkseni) ihmiset odottivat sitä Boxeria eikä siitä tullut kuitenkaan mitään. Tietenkin ne jotka ovat sitoutuneet MorphOS:ssään puolustavat sitä koska heillä on mahdollisesti siinä kiinni paljon rahaa ja paljon käytettyjä työtunteja. Kukaan ei varmaan halua heittää vaivannäköään hukkaan. Aika käy joka päivä vähiin. Ei tosiaan tiedä tuleeko Amigasta tahi sen klooneista enää ikinä mitään suurta (ainakaan).

Jannelta kysyisin että eikö sinulle ole kukaan koskaan aikaisemmin valehdellut mitään ?

PS. AmigaOS4 ei ole valmis mutta OS3.9 on täällä tänään ja ollut jo kauan.

 

Terho Henriksson (admin)
Lauantaina, 1. helmikuuta, 2003 - klo 14.35:   
Keskustelu siirretty ketjuun Amiga vs. Genesi :-) II pituuden vuoksi. - Janne Sirén