Millainen kooderi olet?

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 03/2003 asti » Millainen kooderi olet? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Matti Kuuva
Tiistaina, 27. elokuuta, 2002 - klo 9.44:   
Kerrohan hieman millainen ohjelmoija olet:

Kauanko olet sitä harrastanut?
Millä kielillä?
Mitä niistä eniten käytät?
Minkä koet vaikeaksi?
Minkä koet muuten inhottavaksi hommaksi?
Millainen on nykyinen pääprojektisi?

Itse olen vähitellen - viiden vuoden aikana - aloitellut 68k-konekieltä. Parin viime vuoden aikana pikaisesti harjoitellut c++:aa, mutta mieluummin käytän ANSI-C:tä. En tiedä onko kyse päähänpinttymästä vai mistä, mutta niin se vain on. Inhottavaa on se ettei harrastukselle jää paljoa aikaa nykyisellään, ehkäpä kuitenkin vaihdan työpaikkaa piakkoin siten että tuo ongelma poistuu. Siitäkin huolimatta se että istuu töissä viisi päivää viikossa, kahdeksan tuntia päivässä päätteen ääressä on jo itsessään sen verran raskasta selälle ja silmille etten juuri Amigaa kotona availe. Ehkä kerran - pari kertaa viikossa ja ohjelmointiin ryhdyn kerran - pari kertaa kuukaudessa, joista joka kolmannella kerralla on siihen mahdollisuus syventyä.

Alunperin vaivaavina ongelmina olivat kääntäjien puute ja niiden huonous. En tiennyt esimerkkiohjelmaa käännettäessä, missä vika on kun se ei ollutkaan tarkoitettu sille mikä minulla sattui olemaan. Myöhemmin tuolla dot:n postituslistalla sain hyviä neuvoja tuollaisiin käytännön ongelmiin ja pystyin keskittymään itse asiaan. Sittemin DevCD2.1:n hankkiminen on tuonut minut aivan uusille apajille - levy on enemmän kuin kullan arvoinen!!

 

J.
Tiistaina, 27. elokuuta, 2002 - klo 11.14:   
Koodin vääntämistä muodossa tai toisessa on tullut harrastettua nappulasta asti. Ensimmäiset haparoivat kokeilut taisi tulla tehtyä iskän kotiin (lainaksi) tuomalla Mikromikolla (vihermusta näyttö ja kaikki). Sittemmin sain oman koneen (yllätys yllätys, ei mikään specu tai kuusnepa vaan...Sharp. Ensin MZ700 sitten MZ800) jolla tuli väännettyä Basicia (ja hieman konekieltä myös). Oman Amigan sain syksyllä 1989 kun ylioppilaslahjarahoilla sain ostettua käytetyn viisneban. Sillä tuli sitten väännettyä basicia samoin kuin myöhemmin vaihdossa saadulla 500+:lla. Ensimmäinen oma uusi Amiga tuli ostettua vuosia myöhemmin - Escomin A1200-malli joskus joulun aikoihin ja sillä väänsin lähinnä AMOS:ta ja Blitz Basicia. Myöhemmin siirryin käyttämään C:tä (StormC 3.0, täysi versio) ja aikanaann tornitin koneeni ja hankin Mediatorin ja Voodoon.

Nykyisin koodaan edelleen C:llä mutta opiskeltuani C++-opasta työssä uutta projektia odotellessa päätin alkaa siirtyä C++:aan vähitellen. Ensimmäinen kokeilu C++:lla oli kellonaika-luokka, joka tuntuisi toimivan järkevästi mutta vaatii vielä hiomista.

Mutta vastaillaanpa kysymyksiin:

-Kauanko olet sitä harrastanut ?

Tarkkaa aikaa en osaa sanoa, en muista kuinka vanhana aloitin koodin vääntämisen. Ainakin yläasteella väänsin jo koodia (joskaan en kovin aktiivisesti), joten aloitin kaiketi noin 14-vuotiaana. Koodausta on tullut siis harratettua...siinä 18 vuotta.

-Millä kielillä ?

*Sharp Basic (MZ700 ja MZ800)
*AmigaBasic
*AMOS (Pro)
*Blitz Basic
*Pascal (lähinnä pari harjoitusta yliopistossa)
*LISP (yksi ainoa harjoitustyö yliopistolla ja toiste en vapaaehtoisesti LISPiin koske !)
*C
*C++ (toistaiseksi vain yksinkertaisia kokeiluita)

-Mitä niistä eniten käytät ?

Tällä hetkellä C:tä, tarkoituksena on siirtyä C++:aan ajan myötä.

-Minkä koet vaikeaksi ?

Vaikea sanoa, ehkä AmigaDOS-ohjelmointi ikkunoiden hallintoineen ja viestikäsittelyineen. Ei varsinaisesti vaikeaa mutta paljon näpertelyä.

-Minkä koet muuten inhottavaksi hommaksi ?

Testaus ja debuggaus. Hupsua kyllä Stormin debuggeria ei ole tullut käytettyä vaan kaikki testaus on tehty ajamalla koodia ja etsimällä virheitä ajon aikana.

-Millainen on nykyinen pääprojektisi ?

Kotiväännössä ei varsinaisesti mitään. Omassa koodinväännössä tulee usein tehtyä kaikenlaisia yksinkertaisia kokeiluja mutta kunnollisen ISON projektin tekemiseen ei riitä viitseliäisyys (lyhyt pinna on eräs meikän huonoista puolista). Työssä taas. Noh, sitä en voine paljastaa.

 

Jon
Tiistaina, 27. elokuuta, 2002 - klo 11.50:   
Matti: samaa mieltä DevCD:stä! Siinä on pienen kirjahyllyn verran painavaa asiaa. Yksi parhaimpia sijoituksia :)

Jos nyt olen 23v ja aloitin joskus Amstradin Basicilla eka- tai tokaluokalla ollessa..varmaan jotain reipas kymmenisen vuotta, tosin enemmän tai vähemmän satunnaisesti - laiska kun olen :) Olen kokeillut vähän Z80A sekä M68K -assemblyä mutta kokeiluiksi jäivät. Kuten myös Logo ja E.

Blitz Basic ja Amos Pro ovat hieman tutumpia. Koulussa opeteltiin jotain Pascalia. Työn ja opiskelun puolesta Javan harjoittelu on ollut aika runsasta. J2ME:täkin tulli raapaistu. C:tä olen ohjelmoinut Linux/Win32/Amiga-ympäristöissä, joista Amiga luonnollisesti painottunut eniten. Koen itseni yhä noviisiksi. C++:lla olen tehnyt pieniä komentorivipohjaisiasovelluksia sekä yksi SymbianOS-kokeilu. C on lähempänä sydäntä koska sillä on luontevaa ohjelmoida Amigaa :) (Kokeilematta ovat jääneet myös Perl, Python, AREXX ja Rebol, valitettavasti.)

Keksin tänään hienon tittelin joka kuvaa: pöytälaatikkokoodari :)

- Debuggaus ja testaus on tietenkin tympeintä. Laiskuus ja GCC:n asentaminen ei ole hauskaa sekään. Tällä hetkellä käytänkin VBCC:tä.
- Projekteja on suunnitelma-asteella mutta mistää aikaa toteutukseen?

 

JPQ
Tiistaina, 27. elokuuta, 2002 - klo 15.06:   
C64:sella joskus aloitin:
Kielet jotka on tuttuja:
C64 Basic
AMOS Mutta hyvin vähän
Blitz Basic Ei enään niin vähän mutta liian hidas tämäkin ja buginen.
Myös C:tä yritin Dicellä ensiksi sen jälkeen hankin HiSoftC++.san yritin sen kanssa tapella sen pulmien kanssa noh eipä ratkaisua tullut sitten kokelin DICEä mutta siinäkin on pulmansa ja nyt GCC käyttökuntoon laiton alla. Jos ei tästäkään tule koko tosi alussa oleva harrastus voi tyrehtyä. Kun StormC maksaa aivan liikaa minulle. Noh nykyinen projekti on vain PhotoShopin tappaja joka 0% valmis. Yllättäen Amigan ohjelmointi projekti.Dicessä oli liukulukujen tulostus pulma ja taas HiSoftC++ ei toimi minkään GUI editorin kanssa. Sentään yksi GUI editori toimi kait DICEn kanssa edes jotenkin.

 

miksuh
Tiistaina, 27. elokuuta, 2002 - klo 15.32:   
No aloitin ohjelmoinnin tottakai Basicilla, jonka opettelin joskus 1984-1985 aikoihin VIC-20:lla, tosin VIC-20 oli mulla vain hetken ennenkun sain oman Commodore 16:n 64kt muistilla. C-16:lle oli kaupallisia pelejä suht vähän, joten ainut vaihtoehto oli koodata itse. Ja silloin ohjelmointiharrastus varsinaisesti alkoi. Minulla on edelleen tallessa iso pahvilaatikko vanhoja kasetteja, jotka sisältää omatekoisia pelejä aina tekstiseikkailupeleistä tetris-klooniin ja hypipompipeleihin :)

1989 ostin A500:n, jolla toki piti alkaa ohjelmoimaan. Aluksi käytin toki AmigaBASIC:a, se oli luonnollisin siirtymä C-16:sta. Mutta AmigaBASIC alkoi alkuinnostuksen jälkeen tuntua kammottavalta, ja ostinkin sitten ensin AMOS:n ja AMOS-compilerin. Kun AMOSPro julkaistiin, niin ostin yhden kaverini kanssa senkin. Kummallakin AMOS versiolla tuli väsäiltyä sekä vakavampaa, että pelisoftaa.

Lukion ATK-tunneilla tuli opeteltua Pascalin perusteet CP/M koneilla :) 1992 amiksessa sitten tuli Pascalilla koodattua enempikin (TurboPascal)

Lopulta sitten päädyin C-kieleen, jota enimmäkseen käytän nykyäänkin. Java:aa ja C++:aa olen yrittänyt opetella, mutten kummassakaan vielä hirmuisen hyvä ole, mutta perusteet hallinnassa kuitenkin :) Nyt syksyllä olisi tarkoitus mennä koulussa Java-tunneille.

Niin ja onhan sitä tietty tullut ARexx:lla väsiltyä paljon, mutta se ei nyt varsinainen ohjelmointikieli ole (Vaikka enemmän kun alkuperäinen REXX-kieli)

Projekteja on tällähetkellä muutamakin päällekkäinen, huono vaan ettei oikein aika tahdo riittää nyt kun koulu taas alkoi. Pääprojektina tällähetkellä on HBMonopoly-klooni :) Kävi HBMonopolyn viat ja puutteet nyppimään sen verran pahasti, että aloitin oman Monopoli-kloonin koodauksen. Tuo minun versioni käyttää SDL:aa:

http://www.linsdl.org

Tarkotuksena on tehdä mahdollisimman porttautuva peli, joka kääntyisi mahdolisimman helposti AmigaOS:ssa, Windowsissa ja Linuxissa jne. tuo Monopoli-projekti toimii samalla SDL:n opetteluprojektina :)

Muita suunnitteila, mutta toistaseksi jäissä olevia projekteja on sitten MySQL-clientin ja graffalaudalla toimivan Worms-kloonin teko :) Mutta nuo on tosiaan toistaiseksi täysin jäissä.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 27. elokuuta, 2002 - klo 16.26:   
Jospas nyt sitten minäkin..

Eli, joskus vuonna kivi & keppi, olisikohan ollut 1984 tai 1985, veljeni ja minä C64:n saimme joululahjaksi (maksoi maltaita) ja siitäkös se ilo irtosi. Juuri mitään osannut sillä tehdä kuin pelata aluksi, mutta kyllä sitä BASIC opusta ahkerasti tavattiin ja jo pian olikin ruutu täynnä vilkkuvia ja välkkyviä spritejä :) Vaan, eipä se BASIC mihinkään sitten riittänyt, joten konekieli monitorilla ensin, myöhemmin assemblerilla, 65xx konekieltä vääntämään. Tätä jatkuikin useamman vuoden tuonne 80 ja 90 luvun vaihteeseen asti kunnes A500:n ostin vaivalla säästämilläni rahoilla. Sillä sitten AMOS:ia kokeilin, en pitänyt, kaatuilikin mokoma, joten jälleen kerran assembler oli se ainoa vaihtoehto. Suurin ongelma ehdottomasti oli ja on vieläkin, se, ettei mistään tunnu löytyvän selkokielistä dokumentaatiota siitä miten asioita tehdään vaan niitä pitää kokeilla erinäisten ja lukuisten Guru-ilmoitusten saattelemana kunnes saa asiat menemään oikein. Olen itse edelleen ehdottomasti Assembler-miehiä, vaikka myös Pascal, E, C/C++, Java sekä erinäiset Basic murteetkin ovat olleen kokeiltavina. Nyt viime aikoina taas enemmän C:tä, kun sitä pitää koulussakin vääntää, vaikka E on kyllä ihan mukava kieli. Projekteja on vaikka ja kuinka, ne vaan tuppaavat jäämään puolivalmiiseen muotoon ajan puutteen vuoksi..

 

Lu0maska
Tiistaina, 27. elokuuta, 2002 - klo 16.31:   
Joskus ihan pikkunappulana 64:lla basicin alkeet tuli opittua ja siitä sitten a500:lla samaa gotoprinttiä amigabasicilla kunnes amos näytti valon. Sitten sitä olikin tusinakaupalla disketit täynnä aivan hirveitä räpellyksiä, parastahan aina oli se että ruudulle sai jotain hienoa, puhdas luomisen ilo, eikä niinkään se että onko tämä nyt varmasti paras tapa koodata ja optimointikin oli ihan vieras käsite. ;)
Sitten amos pro, compilerit, blitz basic ja sitten koulutuksen puolesta tullut opittua enemmän tai vähemmän c,c++,delhi (object pascal), java ja niin edespäin.

Nyt kun on amigalla vähän taas pitkästä aikaa koodaillut niin ihan c:tä on tullut kirjoiteltua, kuitenkaan ei Oikeasti tunne oikein mitään käyttiksen kautta tapahtuvasta koodailusta, mutta siitäkään ei tarvitse kantaa huolta jos ohjelmoi vaikka stormmesan tai sdl:n(?) kautta.

Vaikeinta on luontaisen laiskuutensa voittaminen. Siitä se kyse yleensä on.

Koodauksessa kuvottavinta kai bugiset kehitystyökalut, esim. koodi kirjoitettu oikein mutta kääntäjästä läpi mentyä tulos ihan jotain muuta etc.

Ei keskeneräisiä projekteja (tai onhan niitä puolisen sataa, muttei varmaan mitään mihin enää haluaisi koskea. :) ) ja kun opengl-viritys MenoBox valmistui, niin ei ole mitään uutta suunnitteilla, opiskelut alkaa taas painaa päälle.

(Mutta oli sen tekeminen niin epäilyttävän helpon tuntuista ja ennenkaikkea hauskaa, että ehkä sitä kohta taas...)

 

tomppa
Torstaina, 29. elokuuta, 2002 - klo 16.43:   
Ite tuli aloiteltua joskus 15v sitten, kuusnelosella tietysti. Sen basicillä tuli väännettyy kaikkee pientä, ja A500n myötä sitten microsoftin ihanalla AmigaBasicilla ja myöhemmin amoksella. Nykyään käytössä on E, josta tykkään kovastikkin paljon, mm. nopeen käännön takia. SAS/C on toinen kova. LISPiä ja Prologia pitäis alkaa ihan mielenkiinnosta opetteleen.
Rojektit on lähinnä ollu semmosia pieniä työkaluja omaan käyttöön, 3d kärpänen puras joku aika sitten ja sitä on tullu opiskeltuu. Harras toive ois joskus saada aikaan toimiva rooli- tai strategiapeli (Laser Squad oli kova!).

 

Jupp3
Lauantaina, 14. syyskuuta, 2002 - klo 12.27:   
No, C64:lla se (luonnollisesti?) alkoi, jonka sain enolta, kun itse "päivitti" huimaan PeeCeehen :) (Eihän se minua haitannut) No, heti sitä piti Bitistä alkaa listauksia naputtelemaan, muutama Basic-kirjakin tuli kirjastosta lainattua, ja vähitellen sitä oppi ymmärtämään, miksi se kone koko ajan valittaa Syntax Erroria :)

Noh, siinä sitten meni monta vuotta välissä, melkein kaikki kaverit ehtivät jo siirtyä Amigan kautta kiertäen PC:hen... No, siinä 90-luvun puolivälin jälkeen sai joululahjaksi sen verran rahaa, että sai käytetyn A1200:n... Ja hetihän sitä piti AMOSia alkaa vääntämään... C64-ohjelmien "kääntäminen" Amosille osoittautui erittäin helpoksi, rivinnumerotkin pystyi laittamaan, mutta totuttelin saman tien luopumaan niistä... Ja sillähän tuli aloitettua jos jonkinlaista projektia...

No, C-kääntäjääkin tuli välissä kokeiltua, mutta eipä niillä oikein mitään saa aikaan... Sitten tuli kaiveltua vähän nettiä ja löytyi AMOSiin vaikka mitä kivaa laajennusta, ja huomasin, että "hei! Tällähän voi tehdä vaikka mitä!" Eli, "Back to the roots" :) No, vähän yrittänyt C:tä taas vääntää, mutta eipä siitä tunnu mitään tulevan... Amos on vain niiin paljon helpompi; jos vertaa esim. Intuition-ruudun avaamiseen tarvittavaa käskymäärää, on se Amosissa huomattavasti pienempi. Amosilla pääsee "suoraan asiaan", eli uskoisin käyttäväni sitä jatkossa ainakin "luonnostelussa"

Tällä hetkellä tekeillä on semmoinen UFO:n tapainen 2 pelaajan strategiapeli, kesken on vielä, mutta hyvin tuntuu edistyvän, aina kun jaksaa vääntää... Niin... ja pitihän tässä aloittaa muistin virkistämiseksi uusi C64-ohjelmointiprojektikin :)

 

dshfdhf
Sunnuntaina, 15. syyskuuta, 2002 - klo 5.04:   
DevCD:hen on tavaraa kertynyt pitkältä ajalta. Sitä saakin sitten selata urakalla ja mielenkiinnolla. Harmittavaa oli se, että muistin jonkin mielenkiintoisen jutun, jonka olin CD:ltä lukenut, mutta sitä ei enää löytynyt etsimällä. Ehkä jos kopioi kovalevylle ja laittaa etsiväohjelman töihin.

 

Psychic
Perjantaina, 29. marraskuuta, 2002 - klo 1.02:   
IBM PS/1:lle aloittelin, PC:llä siis. GW-Basic -> QBasic -> Turbo Pascal -> Java.

Kaikenmaailman pikkupelejä, grafiikkaa, musiikkia ja ohjelmia on tullut tehtyä. Pelit ovat useinmiten jääneet keskeneräisiksi. Pascalilla tykkään edelleen aina välillä jotain tehdä, koska sen hallitsen parhaiten. Ohjelmointi"tyylini" perustuu usein pikemminkin arvaukseen ja edestakaisin veivaamiseen kuin ohjelmointianalyysiin tai kaavioiden rakentamiseen (mistä olisi eittämättä apua). Täällä tarkemmin peleistäni, mm. screenshotteja tosin tällä hetkellä vain parista pelistä; sivu on vielä hyvin kesken:

http://www.synchronic.cjb.net/_fin_art_games.html

Olen myös ajatellut vielä tekeväni vanhan kunnon perinteisen seikkailupelin jossain vaiheessa. Peli olisi varmaan ainakin fantasia- ja keskiaika-aiheinen (kuitenkin omaperäisellä tavalla). Resoluutio olisi joko 320x200 (256 väriä) tai 640x400 (256 väriä) (ensimmäinen olisi nostalgisempi ja helpompi ohjelmoida). Ja aiheeseen sopiva musiikkisoundtrack.

 

miksuh
Perjantaina, 29. marraskuuta, 2002 - klo 15.35:   
Perinteinen seikkailupelihän pitäs itseasiassa olla tekstiseikkailu :) Graafiset seikkailut tuli paljon myöhemmin ja nekin olin aluksi graafisia vain puoleksi, eli kuvia tekstin lisäksi. Yksi asia mikä joskus häiritsee nykysissä seikkailupeleissä on se että, tekemiset rajottuu yleensä muutamaan komentoon. Tekstiseikkailuun pysty rakentaan parseriin aika monimutkasiakin juttuja ja komentomäärä oli yleensä paljon isompi.

Oli aika hauskaa koodata omaa laajaa tekstiseikkailua C-16:lla :) Aikalailla taisi mun laajin tekstiseikkailu "aavikkoseikkailu" saada vaikutteita Indiana Jonesiksesta :) Ainut vaan, että käytössä oli vaan kasettiasema ja peli vei tunnin C-kasetin molemmat puolet :) Kiva jos sattu kuolemaan niin joutu kelaamaan kasetin alkuun :) Just ton takia mitään Sierramaisia äkkikuolemia pelissä ei olu, vaan nitistymiseyt pysty vältää jos käytti päätä.

Toinen juttu mikä kassuasemasta johtu oli, et oli pakko aina välillä tukkia pelaajan reitti takaspäin, ettei jouduttu turhaan kelailemaan kassua takaspäin pelin aikana.

Täytyy muuten korjata toi aikasemmin sanomani et lukiossa Pascalia opeteltiin. Tossa tuli muistettua väärin. Pascalin opin oikeestaan vasta amiksessa tietotekniikan mekaanikoksi lukiessa. Lukiossa meillä oli tosiaan vaan CP/M koneita siellä, mutta kieli oli Comal. Olin ihan unohtanut ton, vasta vähän aikaa sitte muistin yhtäkkiä, että Comal se kieli olikin, en kyllä muista mokomasta oikeestaan mitää enää :) joskus aikanaan toi oli aika suosittu opetuskieli kai.

 

tomppa
Perjantaina, 29. marraskuuta, 2002 - klo 16.20:   
Muistan kun aikoinaan ite pykäsin 64lla noita tekstiadventureparserivirityksiä, geezus mitä spakettia sekin oli..
Meilläkin oli aikoinaan koulussa kans Comal käytössä. Eikös aminetissa oo joku comal pcode kääntäjä tai joku. Ei sillä että kiinnostais.

 

Joanna
Lauantaina, 30. marraskuuta, 2002 - klo 17.00:   
Ah.. se on se yksi ruotsalainen kone jota jostain syystä ostettiin kouluihin.. (ilmeisesti sen takia että siinä oli paksut peltikuoret.. :)

Eipä Comalia muuten ollutkaan näkynyt, ja hyvä niin :)

 

tomppa
Sunnuntaina, 1. joulukuuta, 2002 - klo 20.05:   
joanna: compis oli nimeltään. on jäänyt kaivelemaan kun aikoinaan atk-ope selitti kuinka amigassa ei ole muuta hyvää kuin hienot grafiikat. äijä ite touhus ms-dos ja cp/m(!) laitteitten kanssa... noh mitä vanhoista.

 

JPQ
Sunnuntaina, 1. joulukuuta, 2002 - klo 21.14:   
Tomppa: no minunkin ns. ATK ope tuntui siltä
ettei edes hjenoa grafiikka arvostanut. Toisaalta todetaan totuus CP/M:ssä ja MSDOSissa on yksi hyvä puoli niille saa enempi kirjallisuutta mutta siihen jää. Ja muuten jotkut taisi luulla grafiinen käyttis on hetken huumaa ? niinkuin tietokoneet yleenssäkin ja syntikat.

 

tomppa
Maanantaina, 2. joulukuuta, 2002 - klo 4.29:   
JPQ: ja moniajo. eihän kukaan voi useampaa ohjelmaa kerralla käyttää kuitenkaan..
Sekin tais kotikoneissa saada yleisempää hyväksyntää vasta windos3.n:n myötä. kyllä laatu tekee aina vaikutuksen... ja vielä 32bittinen, wau.

 

miksuh
Maanantaina, 2. joulukuuta, 2002 - klo 18.41:   
Joanna muistaakseni se oli tanskalainen :) no enivei suunnilleen tolta suunnalta :)

 

JPQ
Maanantaina, 2. joulukuuta, 2002 - klo 19.24:   
Tomppa: Tuo moniajo unohtui ja kevyt ja vakaakin jos koodarit osaa.

 

KimmoK
Maanantaina, 13. tammikuuta, 2003 - klo 18.55:   
Ei hitsi... Ihan mieletön ohjelmointi potentiaali täällä ... kaikilta vain tuntuu aikaa puuttuvan ... ajatelkaapas jos yhdistettäisiin kaikkien panostus ... ja vielä kun löytyisi sopiva luotisveneen kuski (älkää katsoko tännepäin, ei ainakaan just nyt) niin pala palalta varmaan saisi isompiakin juttuja aikaiseksi, kukin tekisi sen verran mitä aikaa riittää...


*************************
>Kerrohan hieman millainen ohjelmoija olet:
Harrastanut himpun verran joskus, sittemmin työkseni....
>Kauanko olet sitä harrastanut?
Harrastelua satunnaisesti v84 - noin v92. V95 lähtien työhön liittyviä juttuja.
>Millä kielillä?
C64 Basic
AmigaBasic
AmigaDOS scriptit
AmigaVision
Pascal (MS-DOS)
i8051 Assembly
C (MS-DOS, WinDOS, sulautetut laitteet)
LabView (ohjelmointia "piirtämällä")
C++
(Java scriptiä olen vilkaissut, ja hiukan Rebolia, samoin VP:tä)
Joitain graafisia sovelluskehittimiä oon hiukan kokeillut.
>Mitä niistä eniten käytät?
C
>Minkä koet vaikeaksi?
Yhden koodaustavan oppimisen jälkeen uuden opettelun. (esim olioajattelun sisäistäminen, olio ohjelmoinnin hyödyntäminen oikeissa paikoissa)
>Minkä koet muuten inhottavaksi hommaksi?
Sen että 99% tarvitsemistani työkaluista toimii epämukavassa ympäristössä.
>Millainen on nykyinen pääprojektisi?
Jaaa... kaikki harrasteprojektit on about suunnitteluvaiheessa ja työhommista ei voi puhua.
Mm. C++:aa pitäis opetella käyttämään käytännössä.

Harrasteprojekteissa kunnianhimoisimpia on varashälytin softaplatformin tekeminen, ultimate formulapeli, benchmark sovelluksen tekeminen, video remote controller softan tekeminen AmigaDE:lle, osallistuminen ohjelmien porttaamiseen ja softatalon perustaminen (heh hee).

Eniten hengissä olevat harrasteprojektit lienee: "Heippa Maailma" AmigaOS:lle, formulaveikkain + formulaveikkausserverin toteuttaminen...

Viimeksi valmiiksi saamani harrasteprojekti: "Hello World v2" AmigaDE:lle ;-)


Pöytäkoneille on tullut ohjelmoitua hyvin vähän. Käyttöliittymää en ole ohjelmoinut muuta kuin windows:lle.
Jatkossa ois tarkoitus löytää aikaa ohjelmointitaitojen ylläpitämiseksi harrastuksen avulla, töissä kun kunnon koodausta ei nyt ole tarjolla...


Hauskinta on ollut vääntää koodia jollekin hilavitkuttimelle ja nähdä että se hilavitkutin toimii vielä senkin jälkeen.
(esimerkkinä: i8055 mikrokontrolleri + ledinlitkutussofta ja GSM tukiasemat)

Ikimuistoisin palaute: "hyvää työtä pojat, ette täysin onnistuneet tuhoamaan toimivaa tukiasemaa"

 

JPQ
Maanantaina, 13. tammikuuta, 2003 - klo 20.45:   
KimmoK: Kyllä oli ikimuistoinen palaute ja multa ei puutu aikaa sitä on liikaakin mutta into uupuu kun en osaa kääntää omia projektejani englaniksi.

 

JKouri
Maanantaina, 20. tammikuuta, 2003 - klo 10.51:   
>Kauanko olet sitä harrastanut?

Vuonna 1986 taisin saada C64 joululahjaksi, kuukauden pelasin kasettipelejä,
jonka jälkeen aloin ihmettelemään, että miten ne pelit toimivat. Tämän jälkeen
harjoittelin C64:n Basic:ia vuoden verran, josta luennollisesti siirryin 6510
assembleriin. Tämän jälkeen ostinkin Amigan ja sillä opettelin 68000 assemblerin ja
C:n.

>Millä kielillä?

Assembly
65xx
6809
68HC1x
680x0
PowerPC
x86
Atmel AVR 8-bit RISC
ARM (Thumb)
C & C++
Pascal & object Pascal
Lisp & Scheme
FORTRAN 77
Basic
Java
SQL
Erilaiset scripti kielet. csh, arexx yms.

>Mitä niistä eniten käytät?

Viimeisen kuukauden aikana olen käyttänyt 6510, 68HC11, 680x0 assemblereita ja C/C++:aa.

>Minkä koet vaikeaksi?

Lispin eri murteet.

>Minkä koet muuten inhottavaksi hommaksi?

Kaksi asiaa tulee mieleen. Jos kieli aiheuttaa rajoituksia, eli et voi tehdä
sitä mitä haluaisit. Toinen on "vialliset/rikkinäiset" kääntäjät. Aikaa
saattaa mennä uskomattoman paljon hukkaan tuollaista debugatessa.

>Millainen on nykyinen pääprojektisi?

Vuosivuodelta olen enemmän laitteistosuuntautunut, joten VDHL on
tämänhetkisen projektini pääkieli. VHDL ei ole varsinaisesti ohjemointikieli,
vaan sillä kuvataan ohjelmoitavien piirien funktioita. Eli määritellään,
mitä ohjelmoitava piiri tekee.

 

KimmoK
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 17.54:   
Onkos kukaan tutustunut tähän:
http://www.purebasic.com/introduction_amigaos.php3

 

JPQ
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 18.10:   
KimmoK: olen muuten kiinnostunut demossa turhan tiukat rajat ainakin viimeksi oli.
Melkein voisi ostaa on näet helpompaa kuin C (jos basiciin on tottunut) mutta tosi tehokkaan oloista muuten.

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 17.06:   
Mikäli tuota ominaisuusluetteloa on uskominen, niin tuo voi olla ihan harkitsemisen arvonen ainakin niille, jotka ei ole vielä C/C++ puolelle siirtynyt. AmosPro:n ja Blizbasicin korvaajaksi varmaan ihan hyvä, varsinkin kun jos tolla kerran saa tehtyä porttautuvaa softaa SDL:n jne avulla.

Yksi mikä olisi myös mielenkiintonen kokeilla olisi tuo FreePascal, jonka Amiga-porttausta myös netissä juuri vähän aikaa sitten mainostettiin. FreePascalinhan pitäisi tukea suurintaosaa Delphin ominaisuuksista. Eli siis ObjectPascal hommeleita. Tiedä sitten kuinka pitkälle Amiga-versio on kehitetty, uusin versio pitäisi olla Amigallekin mutta miten lie noiden delphi jne modulien laita. Tuossa olisi myös mielenkintosena suora tuki tietokannoille jne.

Jotkut pitää Pascalia lähinnä lelukielenä, mutta omasta mielestäni se on oikein kelpokieli vaikka C C++ java jne käyttöön olenkin päätynyt.

Löysin jokuaikasitten yhdestä divarista paksun delphikirjan yhdellä eurolla, eli ehkäpä tuota freepascalia voisi testiä joku päivä.. Pascali on muuten jo hiukka päässyt unohtumaan.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: