Yllärilöytö Powerista

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2021 » Yllärilöytö Powerista « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Maanantaina, 10. helmikuuta, 2020 - klo 19.26:   
Äitini soitti tänään ja ilmoitti että tarvii uuden, isomman telkkarin. Sen käyttöön vain halvin on kyllin hyvä ja tässä pikkukylässä se oli sitten 179e maksava 32-tuumainen Finlux FIN32HD440BK. Toin sen ensin kotiin kasattavaksi ja esiviritettäväksi ja funtsin siinä sitten että pitäisiköhän sitä vielä kokeilla Amigassakin vaikka mikään - ainakin kuudesta - kokeilemistani ei ole toiminut, ei uusista eikä vanhoista.

En tiedä kuin harvinaista tämä nykyainaka on, mutta ajattelin nyt kuitenkin täällä kertoa että kyseinen toosahan pelaa Amigan kanssa kuin junan vessa! Kokeiltu A500 Workbenchiä, A1200 Workbenchiä ja jotain AGA-demoa jonka näyttömoodista mulla nyt ei ole tietoa.

Että tosta nyt reilun kokoinen plug & play näyttö järkihinnalla.

Muutama kuva:

http://wonk.sytes.net/ext/temp/FINLUX_FIN32HD440BK/

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Maanantaina, 10. helmikuuta, 2020 - klo 20.07:   
Minkä liittimen kautta kytkit koneen siihen? SCARTilla vai VGA-adapterilla kenties? Komposiitilta ei ainakaan näytä :-)

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Maanantaina, 10. helmikuuta, 2020 - klo 20.20:   
Scartilla.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Tiistaina, 11. helmikuuta, 2020 - klo 10.00:   
Jännää. Itse en ole tavannut yhtään tv:tä jossa ei olisi scartilla Amiga toiminut. Kuvanlaatu ja skaalauksesta johtuva viive ollut kyllä vaihtelevia.

Kauhulla katselin juurikin Powerissa uusia tv:tä kun en nähnyt yhtään scart-liitintä tv:den perässä. Tosin liittimet saattaa olla jollain adapterilla. Ainakin jossain vanhemmissa Samsungeissa oli moisia jo.

Kun joskus nykyisestä LG:stä meinaa aika jättää, niin koitan kyllä elvyttää sen ennen kuin alan uutta hommaamaan. On sen verran hyvä ollut retrorautojenkin kanssa. Kuva myös erinomainen verraten moneen muuhun.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 11. helmikuuta, 2020 - klo 12.26:   
Jep SCART toimii melkein aina. Joskus on sellainen ongelma että TV:ssä on vain komposiitti SCART.

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Tiistaina, 11. helmikuuta, 2020 - klo 19.36:   
Ööm mitä :-O Missähän väärän tiedon ja romutelkkarien maailmassa minä olen elänyt :-/

Kun oikein teen tarkistuslaskelman niin seittemää telkkaria (tarjousmalleja, vuosimallit ehkä 2008-2018)olen kokeillut ja ton eilisen lisäksi ainoa toimiva on ollut tältä foorumilta löytynyt Grundig jonka ostin siksi että siinä erityisesti mainittiin sen toimivan Amigan kanssa.

Tosin mulla on vain yksi piuha - Vesaliasta tms aikanaan ostettu - millä olen testaillut, ehkä siitä sitten puuttuu jotain.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 11. helmikuuta, 2020 - klo 21.53:   
OK, eli kannattaa aloittaa piuhan tarkistamisella. Jos se on tehty CRT ruudulle, niin ne eivät ole niin tarkoja siitä, että kaikki on kytketty, kuten kuuluu.

Tätä Ian Stedmanin SCARTia voi pitää referenssinä http://www.ianstedman.co.uk/Amiga/amiga_hacks/Amiga_SCART/amiga_scart.html

Usein LCD töllöt toimivat myös flicker fixereinä, eli poistavat lomituksetn, jolloin saadaan välkkymätön 640x512 kuva.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 11. helmikuuta, 2020 - klo 21.56:   
Euroopassa asuvana mä näen kovin vähän tarvetta näille scandoublereille, kun noi LCD telkut tekevät saman ja usein aika hyvin.

Mulla on käytössä 5 telkkua kokoajan ja sen lisäksi hyllyssä on 4 muuta. Kokeilemistani telkuista 1 toimi vain komposiitti piuhan kanssa ja pari ei tehnyt flicker fiksausta.

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Maanantaina, 15. maaliskuuta, 2021 - klo 20.04:   
Pengoin eilen tallilta kaikki rojuja ja sieltähän löytyi myös Amigakamaa, mm. yksi Scart-piuha. Muistin sitten tämän keskustelun (ja etenkin tuon että Scart kuulemma pelaa ~aina mutta itselläni oli toinen käsitys) ja tein pikku kokeilun. Ja niinhän se näyttäisi olevan että tuo kyseinen piuha pelaa kyllä vanhoilla näytöillä (esim CM8833) mutta ei ainakaan noilla kahdella littutöllöllä mitä mulla tossa on.

Eli tosiaan, johtohomma kuten Ibe U tuossa arvelikin.

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Maanantaina, 15. maaliskuuta, 2021 - klo 20.12:   
8833 toimii ilman scartin rgb-ohjausta, scartin karva 16. Kytketään vastuksen kautta 5v tai 12v, minkä saa amigan D23 videoliittimestä tai väliaikaisesti vaikka usb powerbankista.

Telkkarit vaativat rgb-ohjauksen lähes poikkeuksetta, muuten näyttävät komposiittia. Amigan D23 liittimestä tulee vain composite sync, josta kuvaa ei saa. Tarkoitettu rgb:n synkiksi.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: