Gotekin tilanne tänä päivänä

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2020 » Gotekin tilanne tänä päivänä « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Keskiviikkona, 5. helmikuuta, 2020 - klo 18.07:   
Ostin Gotekin muistaakseni 5/2017 ja jokusen illan sen kanssa räpläsin ja se suurinpiirtein toimi niinkuin oli tarkoitus. Käytettävyys oli kuitenkin ihan pyllystä. HxCEdit v0.2 toimii milloin sattuu, hyvin usein se ei näyttänyt tikulla olevia .ADF tiedostoja ollenkaan (kuten nyt kuin pitkän tauon jälkeen yritän) joten SELECTOR.ADF -tiedoston tekeminen ei onnistu.

Toinen merkittävä ongelma oli että jos tallensin Amigalla jotain 'korpulle' niin .ADF imagella sitä ei kuitenkaan näkynyt enää sen jälkeen kun olin käyttänyt jotain toista imagea (Siis tallenna tiedosto ADFimage1:lle, ota dirri, tiedosto näkyy. Vaihda asemaan ADFimage2, vaihda asemaan ADFimage1 takaisin eikä sitä tallennettua tiedosta ole enää).

Niin tulee nyt sitten mieleen kysyä että onko tolle HxCEdit v0.2:lle olemassa jo jotain tuoreempaa ja toimivampaa vaihtoehtoa, ja onko tohon laitteeseen olemassa jo jotain tuoreempaa firmwarea joka ehkä korjaisi tuon tallennusongelman?

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Torstaina, 6. helmikuuta, 2020 - klo 7.37:   
Nyt ensimmäinen kysymys on että mikäs firmware siellä sulla on?

Niihin saa ainakin kolmenlaisia fw:ja. HxC, Flasfloppy ja se Cortex Amiga FloppyEmulator.

Mikäli kyseessä on HxC tai FF niin päivitä se ihan ensiksi ja ota uudet config ja selector tiedostot sieltä.

HxC:n firmware löytyy: https://hxc2001.com/download/floppy_drive_emulator/HXCFEUSB_HFE_beta_firmware.zip
FlashFloppyn päivitys paketti: https://github.com/keirf/FlashFloppy/wiki/Downloads

Kannattaa lukea ohjeet paketista, niin pääsee vähän jyvälle päivityksestä ja jopa ominaisuuksista joita on nykyään melkoisesti.

Nyrkkisääntönä pitäisin että tulisi käyttää firmware:n mukana tulleita tiedostoja kuten select.adf:ää ja mahdolllisia config-tiedostoja. Saattavat olla epäyhteensopivia.


Ts. Selector.adf:ää ei tarvitse tehdä, vaan se tulee firmwaren mukana. Sillä voi tehdä listat ADF:stä suoraan käyttökoneella (Amiga, Atari ja Amstrad). HxCEdit:stä en ole itse aiemmin edes kuullut. HxC-firmwaren tapauksessa olen käyttänyt selectoria tai sitten nk. normal modea.

HxC-firmware toimii siis kolmessa modessa:
* File Selector Mode - Select.adf:n kanssa kuten aiemminkin
* Normal mode - pelkät adf:t tikulla
* Indexed mode - tikulla olevat imaget pitää olla hfe tai img muodossa ja nimetty DSKA0000.

FlashFloppy toimii kutakuinkin samaan tapaan. Kannattaa lukea jälleen ohjeet.

HxC:n tapauksessa kuhunkin modeen löytyy config-tiedosto päivitys-paketista mikä pitää tiputtaa usb-tikun juureen. Normal mode taitaa toimia jopa ilman.


Kirjoituksesta 'levylle':

Syiksi pari tulee mieleen:
1. bugi firmiksessä
2. USB-tikku ei toimi kunnolla

Mahodlliset ratkaisut:
1. päivitä firmis
2. kokeile toista tikkua.

HxC:llä olen käyttänyt HFE ja ADF tiedostoja ja kirjoitellut niitä. Normaaleille DOS-levyille ei ole ollut ongelmaa kirjoitella, mutta esimerkiksi erityistapauksissa kuten Pinball FAntasies:n hiscore-lista ei tallentunut. (HFE ja ADF)

Cortex:n kanssa toimi ihan hyvin myös normaalille DOS-levylle kirjoitus. (ADF)

FF:llä en ole tainnut edes kirjoitella mitään levylle.

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Torstaina, 6. helmikuuta, 2020 - klo 14.26:   
Luultavasti olen sen HxC:llä tilannut kun olen tota HxCEditiäkin silloin alkanut heti käyttämään.

Mut kiitti vastauksesta, se oli aikalailla sellanen mitä kaipasinkin. Tutustun asiaan.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 6. helmikuuta, 2020 - klo 15.08:   
FF firmis käyttää HxC työkaluja. MM selctor floppyä, joka on aiheuttanut vähän pahaa mieltä HxC leirissä jota sitten FF leiri on omalta osaltaan yllyttänyt.

Kumpikin toimii hiesti..


Itse olen laittanut aina OLED näytön ja rotaryencoderin ( eli sellainen nurin, jota pyörittämällä voi selata ADF tiedostoja), jotta selctor imagea ei tarvittaisi.

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Torstaina, 6. helmikuuta, 2020 - klo 15.15:   
Ehdinkin tutustumaan hommeliin jo vähän tässä työn lomassa ja näyttäs että törmään vähän ongelmaan on uusimman HxC:n kanssa, oonko nyt ymmärtänyt ihan oikein?

NORMAL MODE - I2C screen or OSD overlay is needed - Ei mulla ole noita, on vain se LCD numeronäyttö.

INDEXED MODE - In this mode the file images must be named DSKA0000.HFE/.IMG (HFE & IMG images supported) - Eli GIANASISTERS.ADF ei kelpaa tässä modessa?

AUTOBOOT / FILESELECTOR MODE - In this mode, the AUTOBOOT.HFE software is used to select the images to load directly on the computer. - Toimiiko tämä vain koneen käynnistyessä vai voiko entiseen malliin vaihdella .ADF imageja painelemalla Gotekin etunaamasta niitä nappuloita?

Oma käyttönihän olisi pääasiassa korvata DF1: tikulla/ADF tiedostoilla joten kyseeseen tulisi normal mode (paitsi ettei mulla ole näyttöä joten en voi käyttää) tai sitten toi autoboot/fileselector jos .ADF imaget vaihtuvat sujuvasti nappuloista niinkuin nykyisessä, alkuperäisessä museofirmwaressa.

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Perjantaina, 7. helmikuuta, 2020 - klo 0.01:   
Jaa no ton ylläolevan vuodatuksen voikin unohtaa, nyt kun olen taas koko illan taistellut ton kanssa niin kirjauduin Amigastoreen josta sen silloin tilasin ja Cortexilla oon sen näköjään kuitekin ottanut silloin.

Tää on taas niitä vehkeitä että taidampa viskata seinään kun en osaa sillä/sille mitään tehdä ja ostaan uuden jossa on tuoreet ja oikeat (?) softat jo valmiina. PCMCIA Wifi on toinen palikka jonka kanssa olen tuhrannut kymmeniä tunteja ilman minkäänlaista lopputulosta.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 7. helmikuuta, 2020 - klo 8.36:   
Moro, cortex on kyllä huonoin vaihtoehto. Flashfloppyn päivittäminen ei sinänsä ole vaikeaa, mutta siihen tarvitaan oikeat piuhat.

PCMCIA wifi? Sen konffaaminen ei ole vaikeaa.

Ensin kaksi huomiota.

Verkko-osoitteen automaattista hakua (IP address ja DHCP) tukee vain Miami ja Roadshow. Genesis / AmiTCp ei sitä tue. Jälkimmäisissä IP osoitteen joutuu laittamaan käsin. Näin mielestäni kannattaa toimia joka tapauksessa, koska se nopeuttaa boottia ja toimii varmemmin.

Noista Amigassa toimivsta PCMCIA verkkokorteista osa ei tue kuin WEB salausta, joka ei ole oikea salaus ja on useimmiten poistettu käytöstä uusissa modeemeissa.

Konfigurointiin:

Ensin asennetaan ajuri ohejlmisto, koska kysessä on pakosti Prism pohjainen, niin tässä yhteydessä määritellään langaton verkko johon yhdistetään. Tämän jälkeen
pitää määrittää oikea device, joka tässä yhteydessä on pakosti prism.device, sen jälkeen määritellään IP.

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Perjantaina, 7. helmikuuta, 2020 - klo 19.03:   
Vuosien taisteluun kyllästyneenä tilasin tänään uuden (Flashfloppyllä, näytöllä ja rotaryllä) ja purkaessani tätä nykyistä, tein vielä yhen pikku kokeilun.

Mullahan on tuo siis ulkoisena asemana (DF1) koska käytän sitä lähinnä tiedostojen siirtoon ADF -> korppu/kovalevy. No purettuani tuon, päätin sitten vielä kokeilla sitä DF0:na ja kappas vaan Minttu sekä Ville. Tallennustoiminto toimii niinkuin pitääkin kun Gotekki on DF0:na.

Eli tohon yleisimpään DF0:-käyttöön tuo käy ihan hyvin, mutta ei mun tarkoitukseen. Mitään päivityshommeleita en tuohon kykene tekemään joten toivon nyt sitten vaan että tilattu versio soveltuu tarkoitukseeni paremmin.

Tämä on nyt siis joutilas, torissa on vaihtoilmoitus jos joku tarttee.

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Perjantaina, 7. helmikuuta, 2020 - klo 20.54:   
Paremman tekemisen puutteessa tutkin vielä lisää. Tallennustoiminnot DF1: asemana

A600 Kick 3.1 + WB 3.1 = ei toimi
A500 Kick 1.3 + WB 1.3.2 = toimii
A600 Kick 3.1 -> Softkick 1.3 + WB 1.3.2 ei toimi

A1200 on nyt tuolla varastossa joten sillä en pääse kokeilemaan, mutta luulisin testailleeni silläkin aikojen saatossa eikä ole toiminut.

On tää kyl jännittävää. Enempää en kyllä aijo tähän enää aikaa tuhlata, ootellaan että uusi laite tulee ja katotaan miten sen kanssa sitten käy.

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2020 - klo 4.18:   
Loppuhuipennus tähän. Sain kaivettua myös 1200 tuolta kaapista ja testattua tota, sillä(kin) tuo tallennus pelaa ihan moittettomasti. Että jostain kumman syystä se on nyt tuo 600 jonka kanssa .ADF:lle tallentaminen ei onnistu vaikka muilla onnistuu.

Tuli uusi laitekin. Flashfloppyllä, Oledilla ja rotaryllä ja onhan se nyt käytettävyydeltään ihan toista maata kuin tuo Cortex. Harmi vaan että A600 laukesi niin en pääse testamaan josko tämä olisi toiminut täydellisesti sen kanssa.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: