Amiga-liikkeet silloin joskus

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2015 » Amiga-liikkeet silloin joskus « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Cataball
Käyttäjätunnus: cataball

Rekisteröity: 4-2010
Lauantaina, 16. toukokuuta, 2015 - klo 21.01:   
Itseäni kiinnostaa pk-seudun Amiga-kaupat, mutta varmaan laajempikin keskustelu OK.

Itselleni Koneveljet oli aika keskeinen ketju, mistä pelejä tuli ostettua. Tapiolassa oli Koneveljet ja oliko myös Veikon Kone, vai vaihtuiko se Koneveljien paikka siellä? Samoin Leppävaarassa oli siinä vanhalla puolella Koneveljet.

Helsingin puolella kävin muistaakseni Koneveljissä pariin kertaan ostamassa pelejä, mutta en lainkaan muista, missä nämä liikkeet sijaitsivat. Olisi kiva kuulla, jos joku täällä muistaa.

Helsingistä muistan liikkeet GameWorld (aluksi siinä Makkaratalon korttelissa, myöhemmin Foorumin katolla) sekä Chipper (joka vaihtoi paikkaa asematunnelissa). Sitten oli tietysti Man & Man Co., jonka tarkkaa sijaintia en muista. Olikohan Helsingissä muita keskeisiä kauppoja? Hämeentiellä oli ainakin joku pelikauppa, jonka nimi ei kyllä jäänyt mieleen.

Vantaalla oli Triosoft Tikkurilassa. Muuta en Vantaasta muistakaan. Joskin olin Myyrmannissa aivan ensimmäisinä päivinä ja huomasin, että liikkeiden listassa oli mainittu GameWorld, mutta itse liikettä ei ilmeisesti tässä kauppakeskuksessa koskaan avattu. Kaipa lopettivat sitten niihin aikoihin.

Joskus vuosien 1992-1994 välissä Tapiolan Heikintorin kakkoskerroksessa oli joku pieni liike, joka myi Amigan pelejä ja kotiviini-tarvikkeita (!). Tuolloin ei Espoosta enää saanut oikein muualta Amigan pelejä. Wizkid lähti sieltä hintaan 69 mk muistaakseni, että ei ollut kovin riistoa hinnat ainakaan.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 16. toukokuuta, 2015 - klo 22.09:   
Broadline oli (Amigan kannalta ainakin oli) vantaalla jota käytin itse postitse. Suosikkini Tamperelaisen Gentle Eye kyn (joka eelleen olemassa) kanssa turussa oli Amigator jolta tilasin vain kait kerran et tavaraa jota juuri nyt GEllä ei ollut kumma kyllä varastossa.
ps. Amiga 500+ tais olla mustasta pörssistä (en jaksa kysyä nyt heti ainakaan osto seurueen mustavammalta jäseneeltä en itse ollut paikalla oli positiivinen ylläri) ja kaveri välitti Amiga 1200 koneeni jsotain.

 

Niko
Käyttäjätunnus: patanegra

Rekisteröity: 4-2014
Sunnuntaina, 17. toukokuuta, 2015 - klo 1.18:   
Amiga 500:n kävin isäni kanssa ostamassa Komentokeskuksesta joskus 80-luvulla. En muista tarkkaan mutta mielestäni sijaitsi silloin jossain Helsingin ydinkeskustassa. Sitä ennen oli meillä ollut isoveljeni kanssa Commodore 64 ja 128. Veljelläni alkoi varmaan muut asiat kiinnostaa enemmän ja Amiga 500 oli minun ensimmäinen ihkaoma tietokone :-)

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 17. toukokuuta, 2015 - klo 2.34:   
Sain isovejeäni ennen Amigan veljeni osti toki oman. Jostain syystä ja minä olen aina ollut enempi se hyötykäyttäjä.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Sunnuntaina, 17. toukokuuta, 2015 - klo 2.35:   
Man & Man Co. oli jossain Helsinkin esikaupunkialueen omakotitalon autotallissa kun siellä kävin kerran isäni kanssa. Kertoivat myös mistä tuo nimi tuli. He, eli kaksi VR:n veturikuskia olivat saunassa päättäneet alkaa Amiga/tietokone myyjiksi ja pistivät myös sanat teoiksi. Tämä tietysti jäi mieleen vielä paremmin siksi että edesmennyt pappani oli veturikuski ja isäni oli eläkeelle asti VR:n leivissä rakennusmestarina ja itsekin olin siellä kaksi kesää kesätyöläisenä. Ensin erittäin raskaissa radankunnossapitohommissa (olin myös purkamassa Tampereen Nekalan sivuraiteita pois) ja seuraavana kesänä piensähköhommissa veturiradioiden luureja korjaamassa sekä asemien kuulutuslaitteistoja korjaamassa/testaamassa laitureilla. Käytin suurimman osan niissä hommissa tienaamistani rahoista Amiga laitteisiin.

Olin myös ainakin Elektro Designin, Broadlinen, Komentokeskuksen, Westcom Systemsin, Karelia Computersin, Power Computersin ja Computer 2001 Amiga-postimyyntiasiakas. Paikan päällä en käynyt muissa Amigaa myyvissä muistaakseni kuin Gentlellä, Triosoftissa, Koskikeskuksen INFOssa ja Mustassa Pörssissä.

Jostain firmasta, Eletkro Design tai Broadline, ostin 250MB kokoisen Quantumin SCSI levyn 6500 markalla. Siihen aikaan ei edes PC kavereillani ollut yli 100MB kokoisia levyjä ja tuo oli hämmästyttävän iso ja nopea sekä tietysti kallis.
Se kuitenkin sekosi jotenkin niin pahasti takuu aikana, että en pystynyt käyttämään sitä. Joten postitin sen huoltoon ja kyseinen firma lähetti sen minulle takasin mutta paketti ei koskaan saapunut perille. Ystävällisesti kuitenkin lopulta lähettivät minulle uuden vastaavan tuotteen. Aika tappio varmaan ollut heille, mutta todella hyvää palvelua kyllä.

 

zipper
Käyttäjätunnus: zipper

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 17. toukokuuta, 2015 - klo 11.50:   
Tilasin A500:een KS/WB2.1 päivityksen M-Datasta Turusta. Tuli kopioidut disketit joissa oli sinisellä tussilla nimet. Hyi hyi - tuolla puodilla ei kai muutenkaan kaikki ollut aivan reilassa.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 17. toukokuuta, 2015 - klo 12.38:   
Hanzu: jollain firmoilla asiakas palvelu tuota luokkaa ja sopis ehkä Broadlinen malliin siksi kun ovat kuitenkin ammattiasiakkaita varten joilla systeemien on mieluiten toimittava.. tosin toista mainitsemaasi firmaa en edes tunne.
Zipper: m-data näyttää löytyvän salosta en tiedä onko sama toinen paikka vättää ompelukone korjaamoksi ja toinen taaas autohuolloksi.:-) kiinnostava olis tietää liittyykö. lisäksi se sinun juttusi käy mielessä ei kait diketit ole vioittuneet ja kopioineet toimivat? tosin kyllä varmasti piratismikin mahdollisuus. ja huom. en syyttele ketään enkä puolustele mutta pohdin.
Ps. Gentle-eyetä käytän tänäkin päivänä.

 

zipper
Käyttäjätunnus: zipper

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 17. toukokuuta, 2015 - klo 13.07:   
Taitaa olla eri M-Data, entisen Y-tunnus tullut voimaan 14.06.1990 ja nyt lakannut (ollut KY).

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 17. toukokuuta, 2015 - klo 14.03:   
Kuvitelinkin kun ala toinen.

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Maanantaina, 18. toukokuuta, 2015 - klo 0.23:   
Täällä on Tampereella ostettu kamaa seuraavasti: Rautatienkadun Mustasta Pörssistä C128, 1571 ja 1084. Koskikeskuksen infosta A500 (ks 1.2, ei C=näppäintä). Samalla liitytty Info's computer clubiin, jonka jäsenkortti on hyllyssä edelleen. Kuninkaankadun Triosoftista ostettu lukemattomia pelejä, kuten kuusnepan Octapolis disc ja Amigan Defender of the Crown. Hämeenkadulta, melko lailla stokkaa vastapäätä olleesta kirjakaupasta, liukuportaat alas, ostettu Amigan King's Quest triple pack.

Hallituskadun Man&Manista kaveri osti 486 koneen. Itse ostin sieltä vain hd-korppuja, nomea ja jotain puolinimetöntä, Media tms.

 

Janne Sirén
Käyttäjätunnus: jtsiren

Rekisteröity: 9-2010
Tiistaina, 19. toukokuuta, 2015 - klo 21.23:   
Saku #50:ssä ja Saku #30:ssä on vähän Broadlinessä:

http://saku.bbs.fi/lehti/online/uusi/ajankohtaiset/pari_tarinaa.html

 

Janne Sirén
Käyttäjätunnus: jtsiren

Rekisteröity: 9-2010
Keskiviikkona, 20. toukokuuta, 2015 - klo 9.16:   
Amiga 500:ni ostettiin Tikkurilan Triosoftilta, mukaan tuli joku PD-levyke (mainostettiinko siinä jotain käännösohjelmaa tms.) sekä sitten erikseen ostetut pelit Outrun ja Falcon. Outrun palautui ja Amiga 500:kin meni myöhemmin huoltoon kun eivät pelanneet yhteen, joku piirivika rikkoi Outrunin vaikka muuten toimi. Muistelen että grafiikka sekoili. Kellään ideaa mikä on voinut olla? Falcon toimi OK, samoin Workbench. Kone tuli Triosoftin kautta huollettua sitten kuntoon kyllä. Kaupassa myyjä varoitteli kantamasta A500:sta pahvilaatikon heikosta muovikahvasta.

Amiga 1200:ni tuli Man & Man Companylta Merimiehenkadulta ja sieltä tuli myös PC-emulaattorikortti ja aikaisemmin A590 ostettua. A590:stä jäi mieleen isot kasat sitä perus-20 Mt -levyä Man & Manin hyllyssä kun myivät isommilla levyillä laitetta. Sieltä hain myöhemmin 20 megasen kun 52 megainen Quantum hajosi. Muistelen että vasta toinen tai kolmas 20 meganen kaupasta toimi. :-)

 

Janne Sirén
Käyttäjätunnus: jtsiren

Rekisteröity: 9-2010
Keskiviikkona, 20. toukokuuta, 2015 - klo 9.22:   
Gentle Eye Ky:sta vuosikymmenen takaa on muuten kuvia Saku-CD-ROM #4:llä. Liekö hirveästi muuttunut? :-)

CD ja Broadlinesta kertova Saku #30 löytyvät esim. Saku-DVD #1:ltä:

http://www.amigazone.fi/saku/arkisto/

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 20. toukokuuta, 2015 - klo 10.42:   
@Janne

Alkuperäinen Outrun oli Segan toinen peli joka käytti Super Scaler tekniikkaa jonka erikoisuus oli skaalata tuhansia spritejä sekunnissa. Tässä pelejä joissa tuota tekniikkaa on käytetty (Outrun on sivulla kaksi):
http://www.giantbomb.com/super-scaler/3015-8389/games/

Koska Atari ST käännöksestä tehty Amiga käännös oli hyvin onnistunut ja ei paljoa hävinnyt alkuperäiselle, luulisin että se on toteutettu Agnus piirin Blitter ominaisuuksia hyödyntäen kuten Amiga spritet käsittääkseni yleensä hoidetaan ja koska taas Falcon mielestäni CPU-intensiivinen ja vektorigrafiikkapeli, veikkaisin että koneessasi on Agnus löystynyt kannassaan kuljetuksen yhteydessä ja se on korjattu vaan painamalla Agnus takaisin syvemmälle PLCC-kantaansa. Olen toki nähnyt viallisenkin Agnuksen joka alkoi sekoittaa grafiikoita esim. Majik 12 - Ray Of Hope demossa edetessään, mutta viallinen Agnus tuntuisi epätodennäköiseltä ihan uudessa koneessa ja jos sait koneen takaisin suhteellisen nopeasti, niin en usko että varaosia olisi ollut siihen aikaan saatavilla niin nopeaa tahtia, mutta tämäkin siis pelkkä oletus.

 

Janne Sirén
Käyttäjätunnus: jtsiren

Rekisteröity: 9-2010
Keskiviikkona, 20. toukokuuta, 2015 - klo 17.27:   
Hanzu: Heti tuli hyvää teoriaa, kiitos - kuulostaa mahdolliselta. Erikoispiirivika tai -löysä sopisi muistikuviini.

Muistelen että A500-hommani meni niin että kone ostettiin tyyliin huhtikuussa, käyttelin sitä viallisena 1-2 kk (ilman muita ongelmia kuin Outrun jonka liike taisi vaihtaa muuhun peliin). Jotain muutakin varmasti pelasin ilman ongelmia. Triosoft taisi suositella että tehdään näin kun käytiin kysymässä, ehkä tarvitsivat aikaa... Kone jätettiin jonkun kesälomareissun ajaksi (viikko? puolitoista?) sitten kesällä huoltoon.

Grafiikkaglitchi muistaakseni oli sellainen että kun Outrun itse peli alkoi, koko ruutu meni ihan sekaisin.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: