Amigaa ja Linuxia

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2014 » Amigaa ja Linuxia « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Maanantaina, 17. marraskuuta, 2014 - klo 16.49:   
Olisi muutama kysymys Amigan ja Linuxin tiimoilta...

1) Pääseekö Amigassa dualbuuttina ajettavien Linux-versioiden tiedostoihin mitenkään käsiksi Amiga-puolelta, eli onnistuuko Linux-partitioiden 'mounttaaminen' AmigaOS:n alaisuudessa?

2) PPC-Linux-versioihin ei ole tietääkseni nykyisin saatavilla Adoben FlashPlayeriä... Onko tähän vieläkään kehitetty mitään 'temppua' jolla ongelman voisi kiertää?

3) Löytyykö Linuxille mitään softaa jolla voisi purkaa Amigalla tehtyjä lha-pakkauksia? (tai sitten jotain muuta pakkaajaa Amigalle joka olisi täysin yhteensopiva Linuxin pakkaajan kanssa) Katsoin jo muutaman Linux-distron virallisia asennettavien apuohjelmien listoja eikä osunut silmään...

Ja tämä puhtaasti Amigapuolelta:

4) Löytyykö Amigalle jotain Suomessakin toimivaa SMS-softaa, jolla voisi lähettää tekstiviestejä kotimaisiin kännykkänumeroihin? (Kokelin joitain muinaisia FS-UAE:n alla ja niistä yksikään ei toiminut - en tiedä oliko ongelma UAE:ssa vai itse ohjelmissa...)

 

vesku
Käyttäjätunnus: vesku

Rekisteröity: 4-2010
Maanantaina, 17. marraskuuta, 2014 - klo 21.09:   
3.) Itse olen käyttänyt Gentoon Portagesta ja Ubuntun repoista löytyviä lha-paketteja. Kuitenkin Ubuntun filerollerin kanssa purkamisessa on itselläni ollut (paketista riippuen) ongelmaa, mutta komentoriviltä homma on pelannut ongelmitta.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Tiistaina, 18. marraskuuta, 2014 - klo 11.14:   
1) ext2 filesysteemille on ainakin joku viritys. MOS ja 68k. AmigaOS4:sta en pikaisesti löytänyt mitään.

http://aminet.net/package/disk/misc/ext2fs_0.41

Itse virittäisin jonkun ulkoisen toisella koneella FTP/Samba/NFS virityksen tiedostojen jakoon.

2) Ongelmaa ei kannata kiertää vaan heittää se Flash romukoppaan.

 

zyros
Käyttäjätunnus: zyros

Rekisteröity: 2-2011
Tiistaina, 18. marraskuuta, 2014 - klo 17.40:   
Olen käyttänyt juuri tuota ext2fs:sää (68k) ja hyvin toimii. Ainoa ongelma on etten tiedä kuinka workbenchissa sen kanssa unmoutataan, joten workbenchissä käytön jälkeen ext2-osio on täytynyt aina uudelleenkorjata Linuxin puolella.

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Tiistaina, 18. marraskuuta, 2014 - klo 21.27:   
@Joni Valtanen:
> 1) ext2 filesysteemille on ainakin joku viritys. MOS ja 68k. AmigaOS4:sta en pikaisesti löytänyt
> mitään. http://aminet.net/package/disk/misc/ext2fs_0.41

Kiitti vinkistä! Dokumenttien mukaan tuo toimii myös ext3:lla.

> 2) Ongelmaa ei kannata kiertää vaan heittää se Flash romukoppaan.

Mikäs sen mukavampaa, kunhan vain saisi erinäiset tahot (mm. YLE) tekemään saman ja siirtymään HTML5:een...

@zyros:
>Olen käyttänyt juuri tuota ext2fs:sää (68k) ja hyvin toimii. Ainoa ongelma on etten tiedä kuinka
>workbenchissa sen kanssa unmoutataan, joten workbenchissä käytön jälkeen ext2-osio on täytynyt aina
>uudelleenkorjata Linuxin puolella.

Tuo on kyllä kiusallista... Oletko testannut myös ext3:sta?

 

Thematic
Käyttäjätunnus: thematic

Rekisteröity: 11-2010
Torstaina, 20. marraskuuta, 2014 - klo 14.28:   
Ei tuon ext2fs:n noin pitäisi käyttäytyä, paitsi välillä. Toisin sanoen jos kirjoitus jää kesken niin sitten on fsck saatava väliin jos mielii kirjoittaa enää mitään.

AmigaOS 4.2 (python-päivitys) saattaisi toimia yle-dl:n kanssa, ken tietää.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 20. marraskuuta, 2014 - klo 19.18:   
Entä jos sen ext2-osion unmounttaa shellistä "assign osio: dismount" lopuksi?

Hirmu kauan kun viimeks Pegasos1:llä linux-osioita käpistellyt.. en muista, että ois ollu ongelmaa vähällä käytöllä ainakaan. MorphOS:n mukana tulee muuten nykyään 0.45-versio tuosta ext2-filesysteemistä. Voi olla, että itse mounttasin ja unmountasin sen osion aina MorphOS:n Mounter-ohjelmalla enkä perinteisesti komentoriviltä...

 

zyros
Käyttäjätunnus: zyros

Rekisteröity: 2-2011
Torstaina, 20. marraskuuta, 2014 - klo 19.46:   
Täytyi tuota ihan kokeilla ja onneksi vika olikin vain muistissani. Partititio onkin ext3 ja workbenchissa sitä voi ongelmitta mounttailla ja boottailla. Tuo levynkorjausongelma on jäänyt ilmeisesti siitä mieleen, että linuxin puolella täytyi muistaa sammuttaa kone oikeaoppisesti, eikä suoraan boottaamalla. Muutoin workbenchissa tulee ilmoitus: "Found unsupported filesystem state: EXT3 journal need to be recovered. Mounting read-only" ja siitä ei pääse eroon kuin käymällä linuxin puolella.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: