A4000 pimeänä

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2014 » A4000 pimeänä « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Timo S
Käyttäjätunnus: stude

Rekisteröity: 9-2012
Lauantaina, 13. syyskuuta, 2014 - klo 16.34:   
Hiljeni kesällä A4000:ni (Cyberstorm PPC/060). Käynnistyksessä tulee vain musta ruutu. Ctrl-A-A saa ruudun resetin ajaksi vaaleammaksi. Kone on toiminut nätisti vuosia ja sitä on käytetty kerran pari kuussa. Kesällä oli tietty ukkosia mutta olen pyrkinyt pitämään piuhat irti, toisaalta kaupunkialueella ei ole ilmajohtoja. Eikä emolla näy ainakaan jälkiä shokista. Viimeisin harjoitukseni oli muistaakseni ulkoisen korppuaseman kokeilua (RF332c eli se kaunis slim josta hihna löysällä).

Katselin jo tuota parin vuoden takaista menestystarinaa (http://saku.bbs.fi/discus/messages/3/9250.html) ja olen hakenut tietoa webistä (http://www.wonkity.com/~wblock/a4000hard/deadprob.html).

Olen kokeillut riisua laitteiston minimiin: emo, CPU-kortti ja vähän muistia (tarviiko korputin olla kiinni?). Kun poistin chip-kammat niin sain vihreän ruudun. Tarkoittaako se että aiemmat vaiheet menivät läpi? (http://www.skepticfiles.org/cowtext/comput~1/ami-init.htm).

Olen kokeillut myös vaihtaa poweria, tulos muuttumaton. En ole nähnyt caps lockissa mitään valoja. Kone on epävirallisessa tornissa jossa ei ole powerivaloa kytkettynä.

Tutkin emon ja CPU-kortin löytämättä mitään erityistä (http://1drv.ms/Zkf7bA). Delfina Liten ja CyberGFX:n olen pitänyt irti koko testauksen ajan.

En ole vielä kontaktisuihkeita kokeillut CPU-kortin liittimeen kun ei sellaista ole kotona, mutta se voisi olla seuraava vaihe. Kontaktin kanssa on ollut haasteita siitä syystä että tornin pellit painavat korttia irti emosta. Ei ole ollut tosin pitkään aikaan mitään ongelmaa sen kanssa, ja toisaalta kun nyt olen purkanut laitteen niin CPU-kortti on testeissä ollut varmasti paikallaan.

Ideoita? Voin myös tuoda korjattavaksi ja maksan työstä sen mukaan. Onko Håtdatalla osaamista A4000:sta, kokemuksia? Se olisi kyllä lähellä kun Helsingissä majailen.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Lauantaina, 13. syyskuuta, 2014 - klo 18.45:   
Hiljenikö kesken käytön vai oliko vaan hajonnut kun seuraavan kerran yritit käynnistää?

Ensimmäisenä kannattaisi koittaa käynnistystä toisella CPU kortilla, niin näkisi tarvitseeko huoltoa emolevy vai CSPPC. Minulta voi panttia vasten lainata A3630 korttia, jonka uskallan antaa hajoamisen uhallakin, mutta tietysti siellä seudulla voi olla muitakin jotka voisivat korttiaan lainata.

Emolevysi näyttää hyvkuntoiselta. Joystick porttien ympäristössä on hiukan tummempaa tinaa, mutta se voi olla vain kameran optiikan aiheuttamaa. Kondensaattorien jalat ovat aika kirkkaan näköisiä, mitä nyt kuvanlaadusta selvää saa.

Olennaista tietää on myös se että onko paristo vuotanut ennenkö se on paketoitu suojaan?

Onko CSPPC 060 prossua irroiteltu lähiaikoinan. Tuon kortin yleisin vika on se että SMD kannan juotokset pettävät. Kaksi samanlaista korttia olen korjannut joissa oli vain tuo vika eikä muuta.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Lauantaina, 13. syyskuuta, 2014 - klo 20.16:   
Korputin ja IDE ei tarvi olla kiinni, mutta niiden puuttuminen voi viivästyttää toimivassakin koneessa "aseta levyke kuvan tulemista" jonnekin 1m 30s tienoille. Paitsi jos ovat terminoitu pois.

 

Timo S
Käyttäjätunnus: stude

Rekisteröity: 9-2012
Sunnuntaina, 14. syyskuuta, 2014 - klo 10.34:   
Ei kesken käytön vaan kun yritin käynnistää. CPU-kortin vaihto oli itsellänikin mielessä eli jos jollain olisi täällä kulmilla sellaista lainata. Tai voin ottaa koneen kainalooni ja tulla käymään.

Paristo on edellisen omistajan paketoima, eli kone on toiminut hyvin vuosia sen jälkeen. Ja pariston ympäristö näytti hyvin siistiltä.

Prossua en ole irroittanut. Onko tietoa mitä toi PPC/060-kokonaisuus tekee buutatessa, voiko sen kanssa kokeilla jotain kikkaa?

Mulla on buutti CS:iin kytketyltä SCSI-levyltä, en ole varma onko IDE:ä edes tehty buuttaavaksi. En ole muuten kertaakaan kokeillut odottaa paria minuuttia josko alkaisi tapahtumaan jotain, pitääpä sekin kokeilla.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Sunnuntaina, 14. syyskuuta, 2014 - klo 11.13:   
lausvi ehkä voisi paikallisena auttaa, mutta jos auttajaa ei löydy niin tuon A3630 postittaminen menisi varmaan jollain 3,60 euroa suuntaan, se on sen verran pieni. Pantti voisi olla vaikka 30 euroa, jonka saisit takaisin kun kortti palautuu.

CSPPC:ssä olevat 6 elkoa vaatisivat kyllä uusinnan parin kymmenen vuoden välein, tässä kortissa ne eivät paljasta huonoksi menemistään ulkoisin merkein, mutta niitä on turha vaihtee ennenkö on koitettu toisella kortilla.

IDE ei voi olla disabloitu jos sitä tarkoitat, koska sellaista asetusta ei vain ole. CSPPC SCSI on suuremmalla prioriteetilla eli jos sen väylässä on jotain, niin kone yrittää bootata siltä silloinkin vaikka väylässä olisi täysin ohjelmallisesti sekaisin oleva massamuisti.

CSPPC pitäisi mennä omaan menuunsa kun pitää ESC nappia pohjassa. Nyt tuskin menee.

Itsellä oli A4000 konessa vika jossa koneeseen ei tullut kuvaa jos hiiri ei ollut kytkettynä. Pari piiriä hiiriporttien ja Alicen välissä olivat kypysyneet luultavasti vanhan vuodon takia. Kesti kauan ennenkö keksin laittaa hiiren emoon. Hiiren kursorissa ei toinen suunta toiminut, mutta kuva tuli. Lopulta korjasin vaihtamalla nuo piirit. Myöhemmin löytyi vielä Zorro väylästä vika joka aiheutti kaikkien Zorro korttien toimimattomuuden ja jonka kanssa korjasin äsken.

Vaikka koneessasi ei olisi paristovuotoja niin emolevy voi vioittua myös vuosikymmenien päästä valmistuksesta kun läpivientiin jäänyt piirilevyn syövytysaineen pisara hiljaa nakertaa läpiviennin poikki. Tämä voi tapahtua vasta kun päällä oleva lakka ensin kuluu pois ja aine reagoi ilman ja ilmankosteuden kanssa.

Myös liian vanhat vuotaneet pintaliitos elkot syövyttävät emolevyä, mutta kuvista päätelleen ne näyttäisivät vielä kirkkailta jaloiltaan eikä vuotaneilta (harmaat rakeiset jalat).

 

lausvi
Käyttäjätunnus: lausvi

Rekisteröity: 2-2012
Sunnuntaina, 14. syyskuuta, 2014 - klo 14.17:   
Laitoin s-postia; voin toki lainata A3630- korttiani.

Onnea projektiin!

 

Timo S
Käyttäjätunnus: stude

Rekisteröity: 9-2012
Sunnuntaina, 14. syyskuuta, 2014 - klo 20.17:   
Eipä ehditty kokeilemaan, ajattelin tehdä 2 minuutin "kestotestin" ja sain koneen käyntiin, ihan normaaliin tapaan siis. Ehkä ongelma loppujen lopuksi oli CPU-kortin liitännässä koska siitä viimeiseksi räpläsin. Painelin myös 060:tä ja tsekkasin PPC:n jäähdytystä. Joka tapauksessa liitäntä oli myös ensimmäinen asia jota kokeilin... mutta nyt olen buutannut useamman kerran menestysekkäästi, lisävarusteilla ja pelti emon ja CPU-kortin välissä. Huomiseksi jää vielä ruuvata kaikki kiinni ja nostaa torni pystyyn...

Kiitos joka tapauksessa molemmille, ehkäpä tässä oli jotain henkimaailman juttuja jotka saitte manattua pois. Tai kuten perinteisesti olen huomannut, ongelmat ratkeavat helpoimmin kun ne kertoo jollekulle. :-)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: