MorphOS 2.x tarjoushinnalla!

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: MorphOS » Yleinen keskustelu » Viestit 2010 » MorphOS 2.x tarjoushinnalla! « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Perjantaina, 4. kesäkuuta, 2010 - klo 18.59:   
MorphOS 2.0:n julkaisun kaksivuotispäivän kunniaksi MorphOS:n rekisteröinti maksaa nyt vain 111,11 euroa. Lisätietoa MorphOS-teamin uutissivulta. Nyt on aika viimeistenkin 1.x-käyttäjien päivittää uudempaan käyttikseen. Se on sen arvoista, hopihopi vaan :-)

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 4. kesäkuuta, 2010 - klo 19.12:   
Jaa a kun ainakaan aikoinaan kun testailin ei tainnut toimia sähköpostini sen tcp/ip stackin kanssa ja lisäksi budjetoitu on tähdellisempää tämäkin olis jos morphosille sais softia jota oikeasti aktiivi käytän...

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Perjantaina, 4. kesäkuuta, 2010 - klo 19.33:   
Hmm.. en oikein usko, että sähköpostin toimivuus olisi tcp/ip-pinosta johtuva. Kaikki softat ja protokollat on mulla toiminu sillä. Vai millanen se sun ongelma oli tarkemmin?

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 4. kesäkuuta, 2010 - klo 21.06:   
Jos vaan toimis tuo mun raudalla niin voisin rekisteröidäkin :-(

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 4. kesäkuuta, 2010 - klo 21.13:   
jpv: sähköposti ohjelma valitti jotain ja muu netti toimi mutta heti kun otin taas miamin käyttöön molemmat pelitti. ja en tiedä onko ongelma jo korjattu. mutta vaikka toimisi tämän vuoden budjetissa pääkoneelle moniraita äänikortti (kone on mac mini) ehkä rumpuplugari ja sitten muutakin.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 4. kesäkuuta, 2010 - klo 21.18:   
ja käytän simplemailia koska yamista en ole löytänyt toimivaa versiota joka aukaisisi mailiarkistoni joka oli yamin jäljiltä.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 4. kesäkuuta, 2010 - klo 21.20:   
jota käytin kunnes classic amigan kovis meni aikoinaan sekaisin...

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Perjantaina, 4. kesäkuuta, 2010 - klo 22.04:   
Sekä SimpleMail että YAM toimivat molemmat kaikilla MorphOS versioilla. Epäilisin, että sulla on voinut olla ongelma SSL:n kanssa. Miamin kanssa ehkä toiminut MiamiSSL, mutta muut pinot vaativat AmiSSL:n, joka kyllä toimii myös MorphOS:n TCP/IP-pinolla. SimpleMail muistaakseni vaatii AmiSSL:n version 1. Versioiden 2 tai 3 asennus ei siis auta, vaan ne voi (tai joutuu) asentamaan rinnakkain. Tämä sama siis kaikilla käyttiksillä eikä liity mitenkään MorphOS:ään. Itse olen käyttänyt SimpleMailia aina MorphOS 1.x:stä uusimpaan 2.x versioon ilman ongelmia.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 4. kesäkuuta, 2010 - klo 22.18:   
En ole koskaan käyttänyt Amigassa SSLää joten ei voi olla syyllinen ei ole ollut tarvetta. ja se mukana tuleva TCPIP pino oli ongelma siis morphosin joku versio jossa rupes olemaan oma pinokin.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Perjantaina, 4. kesäkuuta, 2010 - klo 22.29:   
2.0:sta lähtien ollut oma pino ja mulla ainakin toiminu SimpleMail siinäkin, joten edelleenkin epäilen vahvasti, että vika ollut jossain muualla...

 

Zabi
Käyttäjätunnus: zabi

Rekisteröity: 1-2010
Lauantaina, 5. kesäkuuta, 2010 - klo 0.48:   
Olen aina kovasti ihmetellyt miksi ihmiset on valmiita maksamaan rahaa marginaali käyttiksestä jonka softa ja rautatuki on varsin rajallinen...

Linuxia olen jo monta vuotta käyttänyt, ja uusin Ubuntu toimii loistavasti. :-)

Mutta tokihan tämäkin on jokaisen oma valinta, ja ainahan harrastuksiin rahaa palaa. :-)

 

Zabi
Käyttäjätunnus: zabi

Rekisteröity: 1-2010
Lauantaina, 5. kesäkuuta, 2010 - klo 1.18:   
Ja se mikä on laittanu tommosia miettimään on se että tuntuu kaikki olevan heti käsiojossa rahaa oottamassa jos se vähänkin viittaa amigaan.
Tällaisten projektien mahdollisuus elää ja saada laajempaakin tukea olisi minun mielestäni opensource.
Keskittyisivät tekemään hyvää hardwarea ja siihen olisivat itse mukana kehittämässä käyttistä käyttäjien ja muiden innokkaiden kera.

 

itix
Käyttäjätunnus: itix

Rekisteröity: 6-2009
Lauantaina, 5. kesäkuuta, 2010 - klo 2.11:   
No eipä open sourcekaan ole menestyksen tae, sen menestys on keskittynyt lähinnä Linux-yhteisöön ja muut opensource-käyttikset kuihtuu kuihtumistaan...

Hardiksen tekeminen olisi kyllä vihoviimeinen virhe. Sittenhän sitä rahaa vasta palaisikin :-)

 

Zabi
Käyttäjätunnus: zabi

Rekisteröity: 1-2010
Lauantaina, 5. kesäkuuta, 2010 - klo 2.43:   
Tuossa olikin juurikin *mielestäni*. :-)
Olin jo katellut G4 Mac miniä jos sellaisen ois ostanu, mutta taitaa nyt jäädä väliin.

Muistanko oikein että morphos oli aiemmin ilmainen?

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 5. kesäkuuta, 2010 - klo 8.20:   
open sourcen ongelma se että koodarit ruepaa tekemään miten kuten ja kaupallisiakin vaihtoehtoja tarvitaan. Kuhan saataisiin softia.'
Zabi: Linux on vaan hidas ja kankea näihin nähden siis nykyisiin AmigaOseihin ja MorphOseihin.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Lauantaina, 5. kesäkuuta, 2010 - klo 9.42:   
MorphOS 1.x oli (ja on yhä) ilmainen. Kaksi vuotta sitten 2.0:n julkaisusta lähtien se on ollut kaupallinen. 1.x ei tue Mäkkejä tai muita uusia alustoja, mutta Pegasoksilla sen kyllä saa ihan käyttökelpoiseksi Amigan jatkeeksi vieläkin, jos vaan jaksaa viritellä tarpeeksi. Mutta 2.x tarjoaa myös paljon sellaista mitä ei saa edes tunkattua 1.x:ään mitenkään.

MorphOS:n kohdalla ei kuitenkaan mielestäni voida puhua rahastuksesta. Se oli lähes kymmenen vuotta ilmainen, jonka jälkeen rahaa on pyydetty vain kerran, sillä kaikki päivitykset 2.x versioon ovat olleet ja tulevat olemaan ilmaisia vielä pitkään. Monien muiden kaupallisten käyttisten kohdalla rahaa on pyydetty useampaankin otteeseen päivityksissä. Toisekseen sitä voi ajaa demomoodissa lyhyitä jaksoja kerrallaan, jolloin tuotetta ei edes tarvitse ostaa kuin sikaa säkissä.

Enkä ymmärrä miksi marginaalisuuden pitäisi vaikuttaa voiko tuotetta myydä vai pitääkö sitä jakaa ilmaiseksi. Tokihan kuluttajan kannalta olisi paremmin, jos kaikki olisi ilmaista, mutta kyllä sitä tekijöillä menee aikaa ja vaivaa tehdä tuotetta joka tapauksessa. Käyttöjärjestelmän ollessa kyseessä todennäköisesti enemmän kuin muiden ohjelmistoprojektien kanssa vastaavasti.

En muutenkaan ymmärrä nykyisin syntyneitä asenteita, jotka tuntuvat määräävän minkä tyylinen softa pitäisi olla ilmainen ja mikä saa olla maksullinen. Jos jollakin alustalla jokin asia nyt sattuukin olemaan ilmainen, niin onko sen pakko tarkoittaa että juuri sen pitäisi olla ilmainen myös muillakin alustoilla. Useimmiten kun nuo asiat menevät ristiin, että joku toinen asia taas on ilmainen siellä toisaalla. Räikeimmin tämä vaatimus näkyy esim. käyttisten ja selainten kohdalla, joiden pitäisi olla ilmaisia, vaikka ne vaativat suurimman kehitystyön ja saavat eniten käyttöä. Sitten jostain päivässä läpipelattavasta pelistä saisi rahastaa ihan huoletta...

Itse olen aina ajatellut, että käyttöjärjestelmä tai sen laajennukset ovat kriittisin ja isoimman työn vaativimpia ohjelmistoja koneessani, joten ennemmin maksan niistä kuin esimerkiksi joistakin peleistä, joiden käyttöaika ja hyöty jää marginaaliseksi verrattuna itse käyttöjärjestelmään. Tuntuu suorastaan hurjalta, että jotkut laittavat tuhansia euroja konsoli- tai pc-peleihin (tai vaikka muuhun kuten leffoihin), mutta sitten ei muka ole varaa maksaa reilua sataa euroa pitkäikäisestä käyttöjärjestelmästä. Nykyään sillä hinnalla ei taida edes saada kuin sen yhden vaivaisen konsolipelinkään.

Open source taas ei ole näyttänyt toimivan käytännössä kovinkaan hyvin Amiga-ympyröissä. AROS:shan on juuri sopiva esimerkki avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmästä. Se toimii x86:lla ja on open sourcea, joten teoriassa kaikki edellytykset pitäisi olla, mutta käytännössä sen kehitys on ollut todella hidasta. Se on ollut työn alla pidempään kuin MorphOS tai OS4, mutta siltikin se on ominaisuuksiltaan jäljessä ja kaukana todellisesta Amigan korvaajasta käytännössä.

Muille yksittäisille softaprojekteille open sourceksi muuttuminen on yleensä ollut tappoisku alkuperäisen kehittäjän luopuessa kehitystyöstä. Lähes kaikkien kehitystyö on loppunut tai ollut hetken aikaa vain kosmeettista. Marginaalisysteemeillä se ei vaan näytä toimivan.

Ja se rautapuoli :-) Nykyään on aika toivotonta tehdä custom-rautaa, jota ei lytättäisi vanhentuneeksi, hitaaksi, huonoksi, kalliiksi, epäluotettavaksi jne heti myyntiin päästyään. Sen verran nopeasti menee se puoli eteenpäin joka puolella. Raudan kehitys ja ylläpito tulee myös kalliiksi. Mielestäni on paljon parempi käyttää valtavirran hyviksi todettuja laitteistoja, joita saa edullisesti. Vaikka ne olisivatkin jo edellisvuosien mallia, niin todennäköisesti silti vähintään yhtä päteviä laitteita kuin ne custom-raudat, jotka vanhenevat saman verran jo suunnittelupöydällä ja joutuvat kompromisseihin pienten myyntimäärien aiheuttamista kustannussyistä. Pitäisipä sitten jäädä rahaa siihen käyttiksen ostoonkin, kun ei tarvi maksaa itseään kipeäksi custom-raudasta.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: