OpenAL tuki MorphOS:lle

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: MorphOS » Ohjelmointi » Viestit 2006 » OpenAL tuki MorphOS:lle « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

joni
Perjantaina, 30. kesäkuuta, 2006 - klo 11.33:   
Hei,

Tiedoksenne, tällaista tarinaa OpenAL:n mailinglistillä tänään:
> Unless somebody yells, I plan to remove support
> for the following platforms and backends from
> the OpenAL SI:
>
> * MorphOS platform and backend (is this
> platform still alive?)
>
> * Darwin backend
>
> * Solaris backend
> ...

To summarize the feedback and consequences:

* Nobody replied regarding MorphOS => I will remove this.


http://opensource.creative.com/mailman/listinfo/openal-devel

 

joni
Perjantaina, 30. kesäkuuta, 2006 - klo 11.37:   
Tässä vielä suora linkki kyseiseen mailiin:
http://opensource.creative.com/pipermail/openal-devel/2006-June/004435.html

 

JPQ
Perjantaina, 30. kesäkuuta, 2006 - klo 14.24:   
Mikä tuo edes on ?

 

Jon
Perjantaina, 30. kesäkuuta, 2006 - klo 14.34:   
3D-audio-ohjelmointirajapinta.

 

JPQ
Perjantaina, 30. kesäkuuta, 2006 - klo 16.03:   
Jon: eli jotain hyvinkin kiinnostavaa.:(

 

itix
Perjantaina, 30. kesäkuuta, 2006 - klo 17.54:   
Alkuperäinen koodari joka teki AHI-rutiinit OpenAL:iin katosi jo vuosia sitten...

Mut mulla on OpenAL:n sorsat tallessa jos joku vielä tarttee AHI-backendiä. Ei tuossa kyllä mitään oikeastaan menetetty sillä hyvin harva ohjelma on käyttänyt tuota ja kaikki ovat porttauksia. Voisin upata omat sorsani Aminettiin niin on tallessa jos joku sattuu tarvitsemaan (epäilen kyllä).

 

---------
Sunnuntaina, 2. heinäkuuta, 2006 - klo 2.17:   
OpenAL on ihan hyödyllinen peliohjelmoijille. Kysehän siis ei ole kirjastosta joka vaan loisi jonkunlaiosen surround efektin usealla kaijuttimella. OpenmAl on kirjasto, jolla ohjelmoija voi lisätä pelimaailmaan liikkuvia äänilähteitä. Eli kun 3d grafiikkaan kuuluu valonlähteet, niin samaan tapaan openal luo äänilähteitä. Eli esimerkiksi autopelissä openal:n avulla voi kuulla lähestyvän auton. Auton ääni siis muuttuu sen perusteella missä se auto on suhteessa kuuntelijaan. Pelialueelle voi myös sijottaa paikallaan pysyviä äänilähteitä, jollon pelaaja kuulee niiden äänet liikkuessaan pelialueella. Mulle nyt on ihan yksi ja sama onko openal-kirjastoa MOS:lle vai ei, mutta moni peli kyllä käyttää tota kirjastoa.

 

Jupp3
Sunnuntaina, 2. heinäkuuta, 2006 - klo 11.34:   
Joo, itsekin meinannut käyttää omissa projekteissa. Varmaan olisinkin jo käyttänyt, jos olisi sattunut tulemaan eteen joku "helppo paketti" (vrt. esim. PowerSDL) :)

3D:tä käyttävissä ohjelmissa/peleissä voi kätevästi heittää samat koordinaatit sekä OpenAL:lle että OpenGL:lle, jolloin ääni- ja kuvamaailman pitäisi vastata toisiaan.

 

itix
Tiistaina, 4. heinäkuuta, 2006 - klo 2.41:   
Aika vähän tuota OpenAL:ia on kuitenkin tarvittu MorphOS:lla. Muistan törmänneeni tasan yhteen peliin joka käytti OpenAL:ia (sitä varten aikoinaan hain sorsatkin, en vaan muista mitä porttia varten) mutta yleensäkin kunnolla tehdyt SDL/OpenGL-pelit ovat kiven alla...

 

JPQ
Tiistaina, 4. heinäkuuta, 2006 - klo 9.19:   
itix: niin on kun monissa joita pelaisin mielellään josta on morphos portti kohdistin ei näy kunnolla tms. Lisäksi sanoisin kunnolla tehty Open Source tuntuu harvinaiselta.

 

Jupp3
Tiistaina, 4. heinäkuuta, 2006 - klo 9.33:   
>yleensäkin kunnolla tehdyt SDL/OpenGL-pelit ovat kiven alla...

Kaikki tarttis tehrä itte :)

Thurstin audiopuoleen meinasin EHKÄ käyttää OpenAL:ää, tai sitten kevyempää omaa mixeriä SDL:n päälle.

 

itix
Keskiviikkona, 5. heinäkuuta, 2006 - klo 16.31:   
JPQ: Kohdistinbugi on SDL:n oma bugi... olen yrittänyt fiksailla sitä mutta aika vaikeaa se on...

 

JPQ
Torstaina, 6. heinäkuuta, 2006 - klo 0.10:   
itix: aha miksei sitten openttd kärsi siitä? onko se vain morphos
versiossa...

 

itix
Torstaina, 6. heinäkuuta, 2006 - klo 20.05:   
Muistaakseni se riippuu käyttääkö peli SW vaiko HW surfacea tai sitten vaihtoehtoisesti käyttää omaa spriterutiinia kursoriin. OS/2:n SDL kärsii samasta ongelmasta.

 

itix
Tiistaina, 22. elokuuta, 2006 - klo 0.01:   
Jaaha... näyttäs siltä että olen hävittänyt OpenAL-sorsat eikä openal.org tarjoa vanhoja sorsia imuroitavaksi joten OpenAL:n AHI-versio on ilmeisesti menetetty iäksi. Ellei sitten jollakin sattuisi olemaan vielä tallella? :-/

 

Jon
Tiistaina, 22. elokuuta, 2006 - klo 13.44:   
Olikos ne LGPL:n alla? Muistelen että OS4 SDK:ssa on OpenAL, pitää tutkia.

 

itix
Tiistaina, 22. elokuuta, 2006 - klo 13.49:   
Näyttäisi olevan LGPL.

 

Jon
Tiistaina, 22. elokuuta, 2006 - klo 14.33:   
Eikö AHI-koodi ole tarttunut versionhallintaan? Jos ottaa co:n vanhemmasta?

 

itix
Tiistaina, 22. elokuuta, 2006 - klo 15.03:   
Hei... hyvä idea :) Onhan se siellä kun oikeasta dirrikasta kaiveli. Enpä muistanut että morphos oli piilotettu linuxin alle :P

Vaan onhan tuolla sdl-backendikin joten ei välttämättä kannata uhrata aikaa 100% natiiviin toteutukseen...

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: