Genesi korotti Pegasoksien hintoja

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: MorphOS » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 09/2004 » Genesi korotti Pegasoksien hintoja « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

miksuh
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 12.00:   
Tämä on jäänyt täällä näköjään vaila huomiota:

"Genesi has increased the price for Pegasos II with G3-processor card: the mainboard now costs 600 US-Dollar instead of 299,- Euro. The G4-system costs with 615 US-Dollar nearly the same as before. The single price of the processor card is 229 (G3/750CXe) and 249 (G4/7447) US-Dollar."

http://www.amiga-news.de/en/news/AN-2004-09-00079-EN.html

En ole yhtään yllättynyt. Olin aika varma, että näin kävisi ennemmin tai myöhemmin, koska henkilökohtasesti mun on kokoajan ollut hyvin vaikea uskoa sitä, että tolla 299EUR hinnalla, muka tehtäisiin voittoa, kuten monet kivenkovaan on väittänyt.

Nyt G3 Pegasos-II:n hinta nousi 299EUR:sta (367 USD) -> 488EUR (600USD) Toi hyppäuys on niin iso, että musta on aika selvä että joku genesillä on laskenut ettei emoja voi enää myydä tolasella polkuhinnalla, kun niiden myynnistä pitäs rahaakin saada.

Mielenkiintosta kyllä, että nyt MicroA1 on ennakkohintojen mukaan itseasiassa euron halvempi, kuin G3 Pegasos-II :) Eli nyt MicroA1 on varmaankin monelle kiinnostavampi, kun hintaeroa ei käytännössä ole. Jälleenmyyjillä molempien koneiden hintoihin toki lätkästään hiukan lisää noihin hintoihin verrattuna, pitäähän sitä Amiga liikkeidenkin oma osansa saada.

 

miksuh
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 12.03:   
Eikun siis dollarin halvempi ei euron. mut tosin noi hinnat ei ole täysin vertailukelposia, koska valuuttakurssit heilahtelöee. jokatapauksessa viimesimmissä ennakkotiedoissa MicroA1-C oli 599USD.

No jokatapauksessa hintaero G3 Pegasos-II:n ja MicroA1:n välillä on nyt mitätön.

 

miksuh
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 12.10:   
Lisäksi MicroA1:ssa on IBM:n G3@800Mhz ja Pegasos-II:ssa G3@600Mhz.

Eli hinta/tehosuhde keikahti kerralla MicroA1:n eduksi.

 

JPQ
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 12.20:   
miksuh: tehoa joo enempi (koskas amy henkiset koneet on sillä
taistelleet...) mutta laajennus varat ne laajennus varat...

 

itix
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 12.32:   
Joo mutta Pegasos II G4/1000MHz maksaa vain kymmenen euroa enemmän kuin G3-malli.

Mutta tuo G3:sen hinnannousu tuntuu aika oudolta. Vähän sellainen meininki että nostetaan hintoja että voidaan myydä suurasiakkaalle "alennuksella". Tai sitten valikoimia haluttiin "laajentaa" (G3-mallihan oli poissa pitkän aikaa) ja haluttiin varmistaa ettei sitä kukaan oikeasti osta.

 

Joanna
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 13.45:   
miksuh: Aika heikko vertaus sinällän kun vieressä on 10€ kalliimmalla se oikea, eli G4 malli.. Ja sille ei yhtään kelvollista vastinetta ole A1 perheessa.

Mutta muuten.. No, ehkä tuossa on joku logiikka. Tällähetkellä se tosin ei kiinnosta minua niin paljon että jaksaisin alkaa pähkäilemään sen suuremmin.

 

miksuh
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 14.23:   
Minä epäilen, että sen G4 mallinkin hinta tulee nousemaan tosta. Sitä ei ehkä nostettu nyt, mutta en yllättys vaikka sekin nousis.

 

miksuh
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 15.15:   
Toivon tietty, että olen väärässä, mutta vähän semmonen tunne on, että noin voi käydä.

 

Janne
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 17.07:   
>Toivon tietty, että olen väärässä,

Ei nyt millään pahalla, mutta ei se hirveästi vaikuta siltä että oikeasti toivoisit. :)

 

miksuh
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 17.57:   
Janne: En minä toivo sen nousevan.

Mulla on vains ellanen epäilys, koska olen alunalkaen epäillyt ettei noista ole hirveästi voittoa genesille tullut.

Viimeaikoina on vaan puhuttu paljon tosta, että kumpi AmigaOne vai Pegasos. Ja mä en näe mitään syytä miksei sitä ei vois sanoa ääneen, että nyt MicroA1 on paljon kilpailukykysempi hinnaltaan verrattuna Pegasokseen. AmigaOnea on syrjitty ihan tarpeeksi sen perusteella että se on ollut selvästi kalliimpi.

En minä kuitenkaan ole valitsemasa sitä minkä koneen kenenkin pitäs hommata, itselleni tulee ekana AmigaOne jokatapauksessa eli Pegasoksen hinnalla ei periaatteessa ole mulle mitään väliä nousee tai laskee se. On MicroA1 sitten halvempi koneen ostohetkellä tai ei on mulle henkilökohtasesti kutakuinkin yks ja sama. Minä en ainakaan tee sitä valintaa hinnan persuteella. Kun mulla on lopulta varaa ostaa edes toinen noista, niin sillon tuskin pienellä hintaerolla on paljon merkitystä.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 18.38:   
On joop erikoista tuo hinnan nousu. Tai siis minunkin pitäisi sanoa että "mitä minä sanoin" mutten sano ... ainaskaan vielä. =)

Voisikohan olla että G4:n hintoja painaa alas Freescale... Mielenkiintoisinta olisi tietää että kenelle kymppiä edullisempi G3 malli on tarkoitettu.

 

Jupp3
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 21.03:   
KimmoK:
"Voisikohan olla että G4:n hintoja painaa alas Freescale... Mielenkiintoisinta olisi tietää että kenelle kymppiä edullisempi G3 malli on tarkoitettu."

Sellaiseen käyttöön, missä ihan välttämättä tarvitaan "vähän vähemmän lämpenevä" kone tehojen kustannuksella kenties? :)

Halvimmalla G3-mallin saisi varmaan tilaamalla "kimpassa" jonkin G3-mallin jo omistavan kanssa. Kaverille sitten prosessorin päivitys sopuhintaan :)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 22. syyskuuta, 2004 - klo 21.31:   
@Jupp3

Tuli mieleen sekin että G4:t yleensäkin taitaa olla kranttuja lämmölle. Siis tarvittiin G3 mallit toimisivat myös päiväntasaajan maissa. :) Beduiinipegasos. Ja öljysheikeillä on varaa maksaa.

 

Janne
Torstaina, 23. syyskuuta, 2004 - klo 8.23:   
>Ja mä en näe mitään syytä miksei sitä ei vois
>sanoa ääneen, että nyt MicroA1 on paljon
>kilpailukykysempi hinnaltaan verrattuna
>Pegasokseen.

Öö? Se on edelleen käytännössä kalliimpi, häviää feature-to-feature selvästi eikä edes ole vielä saatavilla. Hintaero kaveni nyt selvästi, siitä ei ole epäilystäkään, mutta mielestäni tulkinta että "MicroA1 on paljon kilpailukykysempi hinnaltaan" on aika paljon sanottu.

KimmoK sanoi asian hyvin: MicroA1:n ostamiseen ei edelleenkään ole muuta perusteltua syytä kuin että haluaa AmigaOS 4.0:n. Ei se huono syy ole, mutta hardis ei vain ole kilpailukykyinen oikein minkään kanssa. Edes Pegasoksen, vaikka Pegasos menettikin nyt kilpailukykyään esim. x86-raudan kanssa.

Halvempi MicroA1 G3 maksaa 499 €. Se on saman verran kuin G4 Pegasos. Pegasos sisältää MorphOS:n, mutta MicroA1:n hintaan Eyetech ilmoittaa 100 € lisää AmigaOS:stä = 599 €. Toisaalta Pegasokseen tarvitaan näytönohjain, mutta lisänä tietysti on G4, firewire, gigabit ethernet (+ normaali), DDR, jne.

G4 Pegasoskin oli aina halvempi kuin mikään AmigaOne markkinoilla tai tuloillaan. Lisäksi siinä on enemmän ominaisuuksia. Pegasos menetti nykyisellä hinnoittelullaan murska-asemansa G3-puolella, se on päivän selvää, mutta edelleen minulla on vaikeuksia niellä näkemystä että MicroA1:stä olisi yhtäkkiä tullut "paljon kilpailukykyisempi hinnaltaan kuin Pegasos".

Mielestäni vaikuttaa enemmänkin siltä, että Pegasos G3:n hinnoitteluun vaikuttaa nyt aivan muut asiat. Hinta on selvästi keinotekoinen - melkein G4:n hinta, jolloin täytyy oikeasti haluta G3 jostain oudosta syystä että ostaisi sen. Tarjonta on ilmeisesti pientä, joten hintakin on tarjolla oleville kova. Tai sitten Freescale-järjestely on syynä asiaan. G4:sta ilmeisesti saa ihan hyvin tällä hetkellä.

Tottakai on mahdollista, että G4 Pegasoksen hinta nousee. Sen verran tässä on oppinut, että kaikki on mahdollista. Toki on myös mahdollista että MicroA1:n hinta nousee, jos sille linjalle lähdetään. Edelleenkään ei ole mitään syytä uskoa etteikö Pegasos olisi aiemminkin tehnyt voittoa - nyt se oletettavasti tekee kuitenkin selvästi enemmän voittoa jos G3:sta myydään, sehän on selvää.

Olen edelleen sitä mieltä, että Hyperion/KMOS tekisi itselleen palveluksen porttaamalla AmigaOS 4.x:n Pegasokselle jahka AmigaOne-versio on valmis. Pegasos on edelleen paljon houkuttelevampi ja laadukkaammanoloinen hardis.

 

KimmoK
Torstaina, 23. syyskuuta, 2004 - klo 13.50:   
@Janne

"eikä edes ole vielä saatavilla."
Pieni tarkennus.

On se C malli saatavilla. Ei ehkä Boogiella, mutta kumminkin.

Ja mikro koneiden tekniseksi eduksi pitää muistaa pienempi koko, joka sekin on harvalle oikeasti kriittinen ominaisuus.

"Olen edelleen sitä mieltä, että Hyperion/KMOS tekisi itselleen palveluksen porttaamalla AmigaOS 4.x:n Pegasokselle jahka AmigaOne-versio on valmis."

Aivan. Luotettavan dongelin tekeminen ei liene A1 dongelia hankalampaa. Ja joku individual computers ois kiinnostunut vaikk ROM vaihtajan tekemisestä, jos se vaaditaan. (senkin kanssa AmigaPeggy vois olla hinnaltaa kilpailukykyinen)

 

Copy&Paste
Torstaina, 23. syyskuuta, 2004 - klo 19.15:   
Pegasosppc.com online store updated
bbrv (18-Sep-2004, 19:25:53) - [ Answer | Singleview ]

The price of the Pegasos II G3 went up! Before we made a small amount of money when we sold it now we will make more when we sell it. There are some more important reasons for doing this that we cannot discuss in public. There are other changes coming. Eventually, everything will be well understood.

R&B

 

Joanna
Torstaina, 23. syyskuuta, 2004 - klo 23.49:   
KimmoK. Ai.. oliko se C-malli jo oiekin viralllisesti myynnissäkin? Ok, en ole seurannut nykyisellään mitenkään tarkasti, mutta ymmärsin ettei niitä vielä saisi normaalikäyttäjänä. Uskoisin että kehittelijöillä on ollut mahdollisuus hankkia aiempaa reviisiota tms..

CopyPaste: juu.. Sitten kun vielä tietäisi mikä se suuri salaisuus tällä kertaa on. Ainakin pari kertaa aiemmin on minulle jäänyt BBRV:n puheista tuntu että ennakoivat liikaa. Mutta siinä tosin ovat oikeassa että ajan kanssa totuus (tai ainakin sen tapainen) tuppaa tulemaan ilmi.

 

KimmoK
Perjantaina, 24. syyskuuta, 2004 - klo 10.40:   
@Joanna

Markkinoilla on tietääkseni kahden tuotantoerän C-mallin emoja. (siinähän ei näkyviä muutoksia ole tullut sitten alkuvuoden developer emolevyn, siis "pre-production µ-A1":n)

TARKISTUKSEN JÄLKEEN:
Myynnissä ei sittenkään ole vielä muita kuin niitä ensimmäisen sarjan pre-production versioita. (ne vaan nuo ulkolaiset jälleenmyyjät on kovia mainostamaan ennakkoon, eivätkä välttämättä mainosta että varasto on jo loppuunmyyty)

 

Joanna
Perjantaina, 24. syyskuuta, 2004 - klo 10.58:   
Ah.. eli aikalailla samaa touhua kuin joidenkin Pegasos jälleenmyyjien kanssa olen huomannut. Eli intoa on mutta harkintakyky pettää ja myynnin saamiseksi luvataan semmoista mitä ei voida toteuttaa.

Sääli. Toisaalta, eipä se ole jälleenmyyjien vika että tuotteita luvataan paljon ennenkuin niitä on saatu valmiiksi. Tai ettei tuotanto toimi kuten pitäisi tai että ilmenee ennaltanälkemättömiä ongelmia ohjelmien teossa tms..

Jälkimmäisestä tuli mieleen.. KDH ei näemmä enää myy/mainosta OS4:ää classiceille... Aiemminhan se oli tulossa pian, nyt se on poistunut kokonaan?

 

itix
Perjantaina, 24. syyskuuta, 2004 - klo 12.08:   
Aika nurinkurista... Eikös KDH "myynyt" OS4:sta classiceille jo vuoden 2002 syksyllä?

 

Boogie/GE
Lauantaina, 25. syyskuuta, 2004 - klo 0.49:   
Sanon, että piip (ja piippi vielä); kun KDH:lta tiedusteltiin, miksi antavat kummallisia ilmestymispäiviä AmigaOS:lle, niin vastaukseksi saatiin että: Asiakkaat tykkää. Älkää nyt viitsikö välittää tuollaisesta 'pakarat edellä puuhun' -meiningistä.

 

Joanna
Lauantaina, 25. syyskuuta, 2004 - klo 1.20:   
Taisipahan olla useammankin tahon etu että illuusioa OS4:n pikaisesta valmistumisesta pidettiin yllä. Turha siitä on KDH:ta yksin syyttää. Kuka tahansa 'sisäpiiriläinen' olisi voinut päästää ilmat pihalle siitä kuplasta jos vaan olisi ollut halua.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: