MorphOS ja käyttöliittymät...

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: MorphOS » Ohjelmointi » Viestit 2003 » MorphOS ja käyttöliittymät « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jon
Torstaina, 27. helmikuuta, 2003 - klo 13.56:   
Toimiiko ClassAct/ReAction-käyttöliittymät MOSissa vai pitäisikö mieluummin käyttää pelkästään MUI:ta. Ilmeisesti MUI on näistä kahdesta se monipuolisempi, mutta molemmat ovat kehityksen alla edelleen.

Tämä ihan liittyen siihen, että olen innostunut näpertelemään pikku pelejä/ohjelmia, ja olisihan se kiinnostavaa jos ne toimisivat myös MorphOSissa.

 

JPQ
Torstaina, 27. helmikuuta, 2003 - klo 14.56:   
"Pirun" hyvä kysymys koska minuakin kiinnostaisi tietää koska jos teen guin ohjelmaa että se kanssa sitten toimii MorphOSissakin jos vain mahdollista.

 

Piru
Torstaina, 27. helmikuuta, 2003 - klo 15.02:   
Tällä hetkellä reaction toimii, mutta se pitää kopioida OS 3.5/3.9 asennuksesta.

Jossain vaiheessa tullee jonkinlainen reaction->mui wrapperi, tms.

Paras olisi jos softa käyttäisi ihan reilusti MUIta, tuo ReAction kun on aika reikänen muutenkin (vuotaa muistia, kaatuilee, ja alkuperäinen tekijä tuli huijatuksi OS 3.5 diilissä. Long live H&P!).

 

Jon
Torstaina, 27. helmikuuta, 2003 - klo 15.03:   
No siis MUI:han toimii varmasti molemmissa, ReAction ei ole ihan selvä juttu minulle.

 

Jon
Torstaina, 27. helmikuuta, 2003 - klo 15.05:   
Piru, olen huomannut nuo muistivuodot ClassActia käytettäessä, mutta uudemmat luokat mitä 3.9/BB2 mennessä on tullut, ovat toimineet ok. No en ole ihan kaikkia käyttänyt mutta periaatteessa.

Kuka ei ole vielä tullut huijatuksi H&P toimesta?

 

JPQ
Torstaina, 27. helmikuuta, 2003 - klo 18.30:   
Jon: voitsitko selittää tuon luokka jutun eli pitäisikö mun hakea uusin ClassAct ottaa siitä luokat eikä käyttää Os3.9 BB2:sen luokkia ? näin minä tuon käsitin.
ulla näet vähitellen aina lahoaa tuo BoingBag2 jota nyt ei ole ollut asennettuna. Toimii pitkään ok ja sittenp pulmat alkaa. Ja ArtEffect1.5 Classic on muuten buginen sain sen eräältä AminetCD:eeltä. Tälläinen sivu huomio H&P tuotteista eli toimii muuten ok (esim. kivan ripeä) mutta sekoilee aika herkästi jossain kohtia. Noh eipä bugitonta amiga softaa mulla ainakaan ole mutta buginen taso eri juttu ja asia yhteys.
PS. On muuten Gadtools Guikin yksivaihto ehto vai onko? nimimerkki mulla olisi sille editori joka toimii kääntäjäni kanssa.

 

Jon
Torstaina, 27. helmikuuta, 2003 - klo 22.18:   
Ei.

Käytä uusimpia käyttiksen ja päivitysten mukana tulleita.

Henkilökohtaisesti en tee GadToolsilla toivottavasti enää mitään.

 

JPQ
Torstaina, 27. helmikuuta, 2003 - klo 23.10:   
Jon: mikä ihme siinä vikana jos teen/tekee font sensitive GUIn ?
PS. Onhan se vanha mutta toisaalta kevyt.

 

Jon
Torstaina, 27. helmikuuta, 2003 - klo 23.44:   
Onko font sensitiven tekeminen helppoa?

MUI/ReAction-käyttöliittymät voi konfiguroida yleisemmällä tasolla mieleisikseen, ja saada yhtenäisyyttä WorkBenchiin. No, näköjään OS4:ssa asetukset vaikuttavat myös myös Gadtools-käyttöliittymiin.

Ja minun puolestani saat tehdä käyttöliittymän ihan millä/miten haluat ;)

 

JPQ
Torstaina, 27. helmikuuta, 2003 - klo 23.59:   
Jon: tuo font sensitiven tekeminen ei liene helppoa mutta musta designer editori tekee guin halutulla fontilla. Mun ideat tuntien joudun käyttään GUI editoria ja ainoa joka toimii c kääntäjäni kanssa designer ja se tekee Gadtools koodia. Eli valinta helppo muutenhan valintani olisi ReAction tuo MUI on liian raskas makuuni...

 

Piru
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 11.29:   
Jon:

gadtools käyttöliittymät ovat font sensitiivejä jos ne on koodattu niin. Jos ei ole, niin mikään conffi ei voi tuota korjata, ei edes VaporOS4:ssa.

MUI:ssa käyttäjä voi itse conffista vaihtaa fontit haluamakseen, globaalista tai per softa pohjalla.

 

itix
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 16.00:   
GadToolsia ei kannata käyttää. Ja GUI:n pitäisi käyttää systeemifonttia jonka käyttäjä on valinnut. Ei fonttia jonka ohjelmoija valitsee.

MUI on ehdottomasti paras vaihtoehto koska MUI GUI on helposti portattavissa kaikille kolmelle eri alustalle (68k OS, PPC OS, MorphOS). Sen lisäksi kun MUI päivittyy päivittyy samalla ohjelman ominaisuudet. Esimerkiksi MUI 3.9:ssä on joitakin uusia ominaisuuksia. Ja toisaalta: vaikka ohjelma olisi vain 68k koodia niin se toimii erittäin nopeasti käyttiksessä jossa on MUI PPC.

Toisin sanoen MUI on nopein, luotettavin ja käyttäjäystävällisin.

 

JPQ
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 16.36:   
itix: voisi yrittää tutkia jos käyttäjän systeemi fontin käytön modaaminen olisi helppo. Ja MUI ei ole minusta noiden sanojesi veroinen ja mun koodaus projekti mitä mietin on niin iso ettei guita käsin jaksa naputella ja MUI gui editorit ei toimi kääntäjäni kanssa...
ps. mullahan nykyään mui heittää software failuaren jos muutan sen asetuksia jotka talteen haluan tai tuonne päin ja asetukset menevät talteen mutta kaatuu sen jälkeen mielestäni. Mikähän siinäkin on ?

 

miksuh
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 17.19:   
Ne GUI editorit tekee ihan kauheaa koodia mun mielestä :) Jos esim kattoo koodia mitä MuiBuilderi tekee, ni sehä on iha järkyttävää :)

Onhan siinä käytöliittymän naputteluss tietty oma vaivansa, mutta MUI-ohjelmointi on kyllä sen verta helppoa ettei se nyt ylipääsemätön ongelma pitäisi olla. ohjelman MUI käyttöliittymähän on yksi iso puumainen hierarkinen objektimöykky. Lisäksi siihen liittyy toki callback hookkeja käyttävät notify-rutiinit jne.

Eli onha tuossa oma vaivansa, mutta mitä itse olen huomannut, niin käsin saa tehtyä paljon hienompia käyttöliittymiä, kuin noilla editoreilla. Nehän ei edes tue kuin niitä MUI:n perusominaisuuksia. Esim jos haluaa NListtree.mcc:tä käyttää omassa ohjelmassa, niin käsin sen joutuu tekemään kun nuykysillä editoreilla se ei onnistu.

Mut tosiaan editorit tekee tosi rumaa koodia, eikä se niiden tekemä koodi ole selkeydessä lähelläkään käsintehtyä. MUI koodaus on kyllä helpompaa ja selkeempää, kun mitä niiden editorien generoimasta koodista voisi uskoa.

 

Jon
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 17.32:   
Minä olen samaa mieltä itixin kanssa siinä, että kooderi ei saisi tehdä mitään oletuksia käyttäjän fonteista yms...softien pitää olla konfiguroitavissa ja toisaalta yhtenäinen lookki olisi kiva.

Kannattaa JPQ edes yrittää tehdä käsin. Ei se niin vaikeaa voi olla. Pala palalta. Piirrä vaikka ensin paperille hahmotelmat.

 

itix
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 18.01:   
JPQ: Jos MUI heittää software failurea asetuksissa niin sitten siellä on mukana joku toimimaton #?.mcp tiedosto... Nuo .mcp tiedostot ovat custom classien asetus-plugineja ja valitettavasti osa MUI-laajennuksista ei toimi oikein. Ainakin TearOff.mcp on ollut pahasti buginen.

Käytännössä ainoa vaihtoehto on tuhota MUI-asennus ja laittaa se uudestaan.

Ja GUI:n naputteleminen käsin ei todellakaan ole iso vaiva. MUI-koodaus on aivan erilaista kuin jollakin GadToolsilla räpeltäminen. Saatikka sitten että GadTools tukee vain muutamaa erilaista komponenttia.

 

miksuh
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 18.16:   
JPQ: Kato esim ettei sulla ole jossain ohjelmissa käytössä TWFMultiled.mcc lamp.mcc:n sijasta. äkkiseltään en nyt muista muita pahasti särki olevia kun ton. Toi kannattaa poistaa jos ohjelmat vaan ei tarvii sitä.

 

miksuh
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 18.17:   
Nii joo luin väärin, eli siis se MUI-prefsi itse kaatuu vai ? Sillon toi mitä itix sano voi olla syypää tohon.

 

itix
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 18.42:   
TWFmultiled.mcc *on* buginen. Tosin syynä taitaa olla buginen kääntäjä.. *huokaus*.

 

JPQ
Keskiviikkona, 12. maaliskuuta, 2003 - klo 0.59:   
miksuh: juurikin prefsit sekoaa muokkaan niitä klikkaan save talteen menee mutta , sitten jälkeen tulee Software failure jonka numero oli kait 80000004 tai 80000003.
itix: täyyy tarkistaa onko tuota asennettuna. Ja voiko tuo hajoittaa MUI asennuksen jälkikäteen vähitellen eli sillain kun se windowskin päivän aikana lahoaa...

 

JPQ
Keskiviikkona, 12. maaliskuuta, 2003 - klo 1.01:   
Piru: hyvä tietää muuten että tuli huijatuksi vasta nyt luin tuon komenttisi tai ymmärsin sen. Eli alkaa olla yhä kiinostavampi tuo sininenperhonen ja tuo taruhevonen vai mikä tuo Pegasos olikin.

 

JPQ
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 19.23:   
itix: se oli syyllinen tuo TWFmultiled.mcc kun poistin ongelma katosi.

 

miksuh
Torstaina, 24. huhtikuuta, 2003 - klo 16.59:   
JPQ: Jep se twfmultiled on törkeen bukinen ja se tuli ekana mieleen. Aiakaan kun toi oli asennettuna, ni esim SrtICQ ei pysyny yhtään pystyssä.

 

JPQ
Torstaina, 24. huhtikuuta, 2003 - klo 18.27:   
miksuh: mulla ei softat kaatuillut ainoastaan mui asetukset kun ne oli heittetty talteen.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: