Aachen 7-8 joulukuuta 2002

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: MorphOS » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Aachen 7-8 joulukuuta 2002 « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Joanna
Tiistaina, 3. joulukuuta, 2002 - klo 15.00:   
Tuosta on näemmä tulossa aika mielenkiintoinen tapahtuma.. Tämä on yksi Ann.lu:sta poimittu tieto..

"e.p.i.c. interactive at the Amiga+Retrocomputing 2002 in Aachen, Germany ..... For the first time we will present some of our products in native MorphOS versions on the Pegasos, among these will be bussiness simulation Software Tycoon and Simon The Sorcerer 2. In addition we will also present two brand new games for MorphOS/Pegasos."

Enemmän itse tapahtumasta:
http://messe.think42.com/

Siis paikalla on mm:
Commodore 1 (myös tekijä paikalla)
Pegasos (april chipillinen, ilmeisesti noin 30kpl koneita, mahdolinne MOS 1.0 julkaisu)
Catweasel 3, + sun muut Jensin kortit
yms yms..

Nyt pitäsi vaan enää keksiä millä hitolla tuonne pääsisi maksamatta 400 Euroa lentomatkoista..

 

TSK
Tiistaina, 3. joulukuuta, 2002 - klo 17.09:   
Liftaa rekkojen kyytiin.

 

Matti Kuuva
Keskiviikkona, 11. joulukuuta, 2002 - klo 8.35:   
Olin hieman ihmeissäni kun raporttien kuvissa vilahteli klassinen Amiga Walker. Kuka sellaisen oli tuonut? Niitähän tietääkseni tehtiin vain kaksi, vai onko joku rakentanut tuon kotelon kotitekoisesti??

 

KimmoK
Keskiviikkona, 11. joulukuuta, 2002 - klo 8.51:   
Petrolla on kait moinen ja tais merlancia industries hankkia oikeudet noihin.

Anyway, arvaan että kyseessä on Petron Walker jonka Thendic:n porukat ovat tuoneet paikalle.
(tai ehkä jopa Petro itse)

 

Joanna
Keskiviikkona, 11. joulukuuta, 2002 - klo 9.08:   
KimmoK. hyvin luultavasti kyseessä on juuri Petron yksilö koska kumminkin hän tekee yhteistyötä Genasi:n kanssa, ollen töissä siinä yrityksessä joka myy Pegasoksia Intiassa.

Sitten siihen että mitä ihmettä tuollaisella koneella tekisi onkin jo paljon vaikeampi keksiä järkevä vastausta. Puhumattakaan siitä että joku oikeasti toisi sen markkinoille. No, ehkä se on niin että tuo on jo NIIN reto-design että se voisi taas myydä :)

 

Matti Kuuva
Keskiviikkona, 11. joulukuuta, 2002 - klo 10.53:   
Itse unelmoin tuosta aikoinaan ja kovalla työllä hankin rahat sen ostamiseen. Sitten.. niin arvaatte kai mitä tein, odotin odotin odotin odotin odotin odotin odotin odotin odotin

Kunnes lopulta sain tiedon ettei kyseistä konetta syystä tai toisesta (koko syy ei minua edes enää kiinnostanut) tuoda myyntiin. Amiga-touhussa kokemista elämäni pahin pettymys.

Enkä usko että olen ainoa. Asiasta itsestään vielä senverran, että muistan kuinka SAKU(oliko se 98 vai 99) tapahtumassa Petro kehuskeli Walkereillaan (2kpl) ja kertoi toisen menevän huutokaupattavaksi, toisen pitävän itsellään. Joka tapauksessa erinomainen design kotelolle. Kaihomielin kaivaten Sinua dear Walker...

 

Piru
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 10.12:   
Henk.koht paikan päällä olleena sanoisin että jengiä oli vähän turhankin kanssa (ilmastointi putosi pelistä jo lauantaina) mutta tunnelma oli erittäin lämmin (hehe) ja yleisesti positiivinen. Eräs pienehkö porukka oli pettynyt Retrokoneiden vähyyteen, tosin oli siellä "kannettava" C-64 lcd:llä (siis ei SX-64) ja CommodoreOne yms ovelaa. :)

Kiva yllätys oli nähdä Walker livenä, siis se toimi ihan ookoo, kuvaa heijastettiin tykillä screenille. Näkyi olevan V43 rommi jopa, ja Copyright ESCOM AG. w00t w00t! Sanoisin että tuossa on harvinainen kone, voi olla ainoa toimiva yksilö maailmassa. :)

Lisäksi messuilla oli ruiskumaalausta, monet maalauttivat boing-logon kännykkänsä kuoriin, ja eräs jopa kolatölkkiin.

Tietenkin Pegasokset olivat pääosassa, ja kovasti siellä sai mahdollisia asiakkaita neuvoa ja asioita selventää (tämä oli siis ennen featurelistan julkaisua, joten kysymyksiä riitti!)

Quake2 (oma portti, tällä ei ole mitään tekemistä Hyperionin kanssa!) oli selkeästi nuoremman väen mieleen, vaikka pyörikin softarenderillä. Ns. "wanhat parrat" äimistelivät Quake1:n timerefresh-arvoja jotka pyörivät tasaisesti 100-110 fps paikkeilla. BirdieShoot oli myös pienehkö hitti (siis kieli poskella tehty "ammuskelu", itsekin tuli sitä kokeiltua hieman.. addiktiivinen on :-).

Monenlaista muutakin sälää oli tarjolla, useita USB ratkaisuja, CommodoreOne oli demotuksessa, Elboxin PCI lautoja, Catewaseli yms. Softaakin oli tarjolla, mutta näitä en henk.koht ehtinyt paljoakaan tutkailemaan.

Lauantai-iltana pidimme Genesi-väen kesken pienehköt meettarit / bileet joissa pöydät notkuivat ja shamppanja virtasi. Oli siellä ihan oikeaa asiaakin, mutta niistä asioista en ikävä kyllä voi puhua... :) Mutta sanotaan sen verran että tulevaisuus näyttää erittäin positiiviselta.

Sunnuntaina pidin esityksen AmigaOS ohjelmista MorphOS:ssa (toivottavasti videot tuosta saatiin takavarikoitua ;-).

Sunnuntai oli hieman hiljaisempi kuin lauantai, tosin vieläkin olisi toivonut ilmastoinnilta parempaa esitystä.

Erityisesti ilahdutti ns. varttuneemman väen paljous ja kiinnostus eri laitteisiin. Onkohan niin että kyseessä oli entiset/nykyiset Amigistit jotka työn ohessa joskus käyttivät Amigagoita?

Henk.koht en ole koskaan tavannut yli 40v suomalaista Amigistia. Onkohan sellaisia? :)

 

anonyymi
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 11.19:   
Piru, unohdit mainita, että siellä oli myös AmigaOne koneita esillä / myynnissä!? :D

 

KimmoK
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 12.12:   
Kuulostaa että Genesi:n tuotteiden tulevaisuus on jotensakin turvattu... hyvä niin.

Varmasti löytyy suomestakin yli 40v Amigisteja. Itse asiassa tunne yhden joka alkaa nyt olla yli 70v (päivitti muinoin A500:n minun A2000:n).
Ja esim. Virtasen Seppoa ehkä voisi pitää Amigistina ja ikää lienee 50+.

Itseäni ihmetyttää että on olemassa myös nuorehkoja Amigisteja (siis ~20v ja alle), vaikka luulis että 3D peesee pelit ois imeneet kaikki uudet tulokkaat since 1993.

t. Kimmo 31v

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 12.54:   
Oliskin pitänyt ehdottaa tuota SAKU:n lukijakyselyyn. Ehdottomasti mielenkiintoinen tilasto!

 

Anu Seilonen
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 13.17:   
Matti: Kyllähän ikäkysely on ollut kaikissa lukija- ja kävijäkyselyissä, niin tässäkin. Vanhentumaan päin olemme.

Niin, onhan Boogiellakin tullut 40 jo mittariin. Hänellähän oli Saku 2001:ssä päällä myös asianmukainen paita... :)

 

JPQ
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 13.32:   
KimmoK: VS:llähän piti olla amiga itselläänkin ? joku AMiga500:nenko ?
Anu: Boogiesta on vaikea uskoa. Jos ei ulkonäköä huomioi.
t. JP 24v,15.5 lisää ikää

 

KimmoK
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 13.38:   
Boogieko 40v?! Oho, siinäpä one damn ikinuori Amigahemmo...

 

Jon
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 13.57:   
Täh? Siis Boogie on 10 vuotta koska on syntynyt muistaakseni 29. helmikuuta ;)

 

J.
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 14.52:   
Mikä mahtaa muuten olla nuorin ikä siinä kyselyssä ? Taitaa vain tämä SAKU-poppoo olla aika lailla vanhenemaan päin kun enemmistö nuorisosta mieluummin kiduttaa itseään Wintel-maalilmalla kuin käyttää kunnon systeemiä ;-)

t. J. 32 v.

 

JPQ
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 15.28:   
Jon: oho. Tuo selittääkin paljon.
J.: Ja osa ehkä mäkkiä.

 

TSK
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 18.15:   
Taitaa kolmekymppiset jyrätä. 32 v.

 

Jon
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 18.26:   
23v. Voisin kyllä sanoa että pikkuveljeni ovat myös aika aktiivisia Amigan käyttäjiä (15v ja 17v). Nuorimmainen (6v) osaa myös käyttää Amigaa ja CD32:sta - aika innokas pelaaja ;) Amiga käy siinä kuin PS1 tai 2!

 

KimmoK
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 18.38:   
Jon, taitaa olla pitkälti sinun ansiota että "pikkuveljistä polvi paranee" (uusi Ylikiiminkiläinen sananlasku), yhteisön puolesta kiitos siitä. ;-)

Minä suunnittelin (joskus vuonna 2000) alkavani ujuttamaan sukulaisten lapsien pukinkonttiin AmigaDE pelejä, mutta toisinpa on käynyt.
Sitten keksin että alan kasaamaan niille Amithlon asennus+pelipaketit ... no heikostihan siinäkin kävi...
UAE:stä en tiiä oisko siitä Amigistiksi opettelua varten...

 

JPQ
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 19.46:   
Jon: kyllähän lapsen voi totuttaa mihin tahansa koneeseen kunhan operaatio aloitetaan aikaisin ja opetaan ettei ne Mhz:it yms. merkkaa mitään.
KimmoK: no osin on mutta tunnelmaa ei voi emuloida nyky tehoilla.

 

Jon
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2002 - klo 0.27:   
No en minä nyt mitään aivopesua ole koskaan harrastanut. Olen vain kertonut miten hommat toimii Amigallakin :)

Onhan se joskus tuskaa yrittää pikkusiskolle selittää miksi se muropaketin Smurffipeli (tm) ei toimi Amigalla mutta what do you gonna do?

Kyllä ne Windowsin kera ehtivät vielä räpeltää enemmän kuin tarpeeksi ;)

Mikä on erityisen mielenkiintoista, on se, että erittäin yksinkertaisetkin pelit (a la Lode Runner, TrailBlazer) voivat vedota lapsen haluun pelata yhtä lailla kuin joku Tony Hawk tai mikä-tahansa-pleikkarin-hypipompi. Olen yhtä aikaa hämilläni, sekä hyvilläni.

 

Jon
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2002 - klo 0.28:   
Kimmo, kai nyt rippilahjaksi A1:stä tai Pegaa sentään?-) Jos siihen mennessä olisi loppukäyttäjän versiot ulkona :)

 

Pekka Nissinen
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2002 - klo 14.06:   
Valitettavaa se on kyllä, ettei nuoremmat enää tahdo tietää mikä Amiga on! :( Itse aloitin syksyllä Ohjelmistotekniikan Inssi opinnot täällä Rovaniemen AMK:ssa. Itse olen 23v ja suurin osa luokkatovereistani on jotain +/- 21v... Yllättävää kyllä, suurin osa heistä tiesi Amigan, monilla oli ollut jopa sellainen joskus! :) Eräskin kaveri oli kesällä harkinnut hankkivansa Pegasoksen (pitää PPC:tä suuressa arvossa), vaikkei Amigisti koskaan ole ollutkaan. Mielenkiintoa on löytynyt ihan opettajatasoltakin, kyselty on kaikkea mahdollista kun näyttelin niille kuvia A1-emosta ja Pegasoksesta. Kerrankin silmäillessäni OS4:n screengräbejä niin yksi kaveri tuumaili, että "Onpa hienoja skinejä, millä sivuilla olet?" :) Kaikkein ärsyttävintä on kuitenkin se, että suurimmalle osalle sana Amiga tuo mieleen A500:n! Eivät ole ikinä nähneetkään/käyttäneet muuta!! No pitänee demota joulun jälkeen tuota A1:stä tuolla koululla, edellyttäen tietenkin, että saan sen lomalla pelittämään jne... :)

 

nasu
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2002 - klo 14.21:   
@Pekka Nissinen: Valmistuin jokin aika sitten samasta opinahjosta, mutta ilmoittele toki jos oikeasti demottamassa tuota konetta, niin tulen käväisemään vanhalla koululla.

 

Pekka Nissinen
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2002 - klo 15.49:   
Nasu: Asusteletko Rollossa vai olisitko tulossa ihan kauempaa? Niin, olen kyllä tuumaillut, että Borealiksen labrassa vois varmaan järjestää jotain tollasta... Pitäänee kysellä miten mielenkiintoa löytyy ja katella sit mitä tehdään. :) Varsinkin kunhan tuo OS4:n saadaan siihen, toivon mukaan alkuvuodesta...

 

nasu
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2002 - klo 21.31:   
P.N.: Kyllä, ihan yliopiston kupeessa, jossa olen opiskelemassa ja töissä.

Amiga-näkökulmaa on tullut aina yritettyä laittaa mukaan opiskelijoille omissa tehtävissä.

 

Pekka Nissinen
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 0.46:   
Nasu: Sitähän ollaan sitten "melkein" naapureita, itse asustelen noin 0.5km päässä siitä...

Juu, täytyyhän sitä aina yrittää, aina vain kuin mahdollista! :) Hupaisaa sinänsä, monet ihmiset kyllä tunnustavat Mikkisoftan tuotteiden olevan ***seestä, mutta kun ei ole tietoa paremmastakaan niin pakko on vain sopeutua... Tähän täytyy selvästikkin saada parannusta! :) Ohjelmoinnin perusteissakin on moneen kertaan neuvottu: "Älkää sitten tehkö niin kuin Microsoft! Muistakaa aina huolellinen testaus ja ylläpito!"

 

JPQ
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 2.45:   
Pekka: Ja jos pistätte softatalon pystyyn annan vinkin ottakaa negatiivinenkin palaute vastaan.

 

Matti Kuuva
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2002 - klo 8.59:   
Pikkuveljeni on 15, pikkusiskoni 14. Siskon kanssa on kivaa joskus pyytää se kylään ja pelata XTremeRacingiä kaksin, tuo on meidän ykköspeli.

Pikkuveli oli aikanaan innokas juuri peleihin, mutta niistä on kait virta jo loppu etenkin kun en ikinä hankkinut pelejä koska ei juuri minua kiinnosta.

Koulussa jo yläasteella vein muovipussissa A500 emolevyn kouluun ja FDD sekä muuntaja. Pyöritin pari siistiä demoa tv-ruudulla ja kerroin laitteiston iän ja speksit, porukka oli ihmeissään. Vielä enemmän olivat hämmästyneitä esitellessäni emolevyn rakennetta sikäli kun sitä tunsin, pääasiassa customchipit. Äidinkielen kursseilla piti lukea kirja/kurssi. Luin mm. Amigan pelintekijän opas -kirjan. Pidin kirjasta esittelyn jossa kerroin ohjelmointitekniikoista joita peliohjelmoinnissa käytetään. Hyvin karkeasti kerrottuna tuosta kirjasta sai nimittäin aika havainnollisia esityksiä mm. piirron prioriteeteistä ja liikkeiden esittämisestä sekä kaksoisbufferoinnista.

Ammattikouluun vein sitten jo PPC-amigan ja kytkin verkkoon. Ohjelmoinnin perusteet -kurssin työt tein StormC:llä Amigalle. Olis silloinkin tehny mieli viedä kone auditorioon ja pyörittää paria demoa. Yleensä Amigaa tuntemattomat kyselee "onks toi joku jyynix?", josta en ole pahoillani. Oikaisen vain että Amigahan tämä. Työkavereillekin olen näyttänyt tässä koneellani olevat kuvat itse Amiga tietokoneesta, paljon muuta en pysty.

 

KimmoK
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2002 - klo 14.08:   
Ah... amiga demoilut koulussa ... voi niitä ällistyneitä ilmeitä ...

(ja sitten kuitenkin porukkaa kiinnosti eniten 3D pelit + Word tuki)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: