PowerMac G4:ään näytönohjain

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: MorphOS » Yleinen keskustelu » Viestit 2019 » PowerMac G4:ään näytönohjain « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Lauantaina, 29. kesäkuuta, 2019 - klo 19.24:   
Pitääkö Radeonin olla aina jotenkin erityisesti Apple firmwarella varustettu? Mikä olisi hyödyllisin (oikealla tavalla MorphOsissa tuettu) näytönohjain G4:seen?

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Maanantaina, 1. heinäkuuta, 2019 - klo 15.56:   
Itse melkein koittasin metsästää jonkun ATI 9x00:n ja käyttelisin sitä tyytyväisenä. Varmaankin halvin ja helpoin löytää ...ihan Mäkki-firmikselläkin. Kunhan perus 3D-jutut toimii.


Mutta kaivellaampa inan syvemmältä....

https://library.morph.zone/Supported_Computers#Power_Macintosh_G4

Sanoo että pitäisi olla Mac versio tai fläshätty Apple firmiksellä. Testailin joskus tuota flähäystä ja OSX toki toimi niillä korteilla melko hyvin, mutta MorphOS ei sitten millään. G5:sen kanssa testailin.

Jossain on kyllä ollut myös mainintaa että ainakin jotkin kortit olisivat toimineet vaikka olisivatkin olleet x86-firmiksellä. En nyt löydä mistä moista luin ja liittyikö johonkin tiettyihin kortteihin/malleihin. Tähän varmaan tarvii myös sen Apple-firmiksellä olevan näytönohjaimen rinnalle, jotta pääsee tarvittaessa open firmwarea säätämään.


Lista tuetuista korteistahan löytyy: https://www.morphos-team.net/hardware

W3D on siis Warp3D johon en oikeastaan kiinnittäisi huomiota. Tarvittavia w3d-ajureita näytönohjaimille ei enää ymmärtääkseni tule edes käyttiksen mukana. Ajurin joutuu kopioimaan joltain vanhalta 2.x mos asennuslevyltä. Wipeout2097 ja joku muu satunnainen on johon olen törmännyt. Joku mainitsi vielä että Wipeout on parempi pleikkari-emulaattorilla jos kone moista jaksaa pyörittää.

Varsinainen 3D-tuki olisi varmaan ihan hyvä/kiva olla oli kone mikä tahansa.

Jos on AGP:llä varustettu kone niin X800XT tai X850XT olisivat kait nopeimpia mitä saa AGP:hen. Joku vielä uudempi korttikin löytyy mutta siinä on käytännössä joku pci-e väylä AGP:n takana. Uskoisin että noita apple-firmiksellä olevia AGP X<mikä tahansa> saattaa olla inan hankala löytää tai sitten ovat hinnoissaan.

PCI-väyläylään sitten saa ainakin Radeon 9x00:sta. Itselläni on yhdessä MacOS9 koneessa 9000:nen. MOS kokemusta moisella ei toki ole.

Toki voi kokeilla sitä fläshäystäkin jos löytää x86-kortin halvalla, ja kunhan pitää huolen että on mahdollista fäshätä takaisin alkuperäinen firmis. Kesällä voi tullal inan hiki kun kortteja vaihtaa, mutta FreeDOS:lle ainakin löyty flähäys softat ATI:n korteille.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Maanantaina, 1. heinäkuuta, 2019 - klo 21.05:   
Mäkkifirmiksellä olevia suosittelisin itsekin.. fläshättyjen toimivuus on hyvin epävarmaa ja mun mielestä niiden toimivuus vielä heikkeni jossain välissä. Pitäisi varmaan editoida tuo MorphOS libraryn maininta pois.

9250 on tosiaan viimeinen, jolla toimii Warp3D raudalla käyttiksen puolesta, että jos muutamat vanhat Amigan (68k/WarpOS/PowerUp) demot tai pelit ovat tärkeitä, niin sitten kannattaa sitä tai aiempaa katsella, mutta ei 8500:aa pienempää mallinumeroa ainakaan. 8500, 9000 pro, tai 9100 ovat niitä nopeimpia, mutta 9200/9250 ehkä helpommin löydettäviä.

Jos taas legacy-3D-tuki ei ole tärkeä, niin sitten jotain uudempaa korttia. Itse olen tippunut täysin pihalle graffakorttipuolesta tuon 92xx:n ja Pegasos1:n jälkeen, joten en oikein osaa suositella. Vielä pääkoneena Mac mini (jossa siis 9200) ja sitten sivukoneina läppäreitä, joissa on se näytönohjain mikä on, joten ei ole tarvinnut vaivata päätään juurikaan näiden suhteen :-)

Tai muuten... Warp3D-ohjemia voi varmaan saada toimimaan uudemmillakin näytönohjaimilla Wazp3D:n avulla. Se on alunperin softarenderöivä wrapperi Warp3D:lle, mutta siinä pitäisi olla nykyään myös rautakiihdytetty renderöintikin. En vain ole ehtinyt testaamaan yhtään, mutta teoriassa sitä kautta siis olisi kaikille TinyGL:ää tukeville korteille rautakiihdytetty Warp3D-tuki.

Mulla on roikkunut PowerMac G5 -projekti tässä pitkän aikaa keskeneräisenä.. siinä tuli mukana mäkkifirmiksellä oleva 9600.. ja sitten ostin talteen kerran X800XT:n, joka oli silloin nopeimmasta päästä (3D-puolella, 2D:llä ei liene niin isoja eroja). Ja niiden käsittääkseni pitääkin olla Mäkin omia toimiakseen, mutta sitten jossain välissä Radeonit muuttuivat niin, että PC-versiotkin toimivat... pitäis kai googlettaa muuttuiko niissä firmis/bios erilaiseksi. Mutta ne PC-versiot eivät näytä Open Firmwarea, mutta muuten toimivat MorphOS:n kanssa. Onko näistä apua G4:n kanssa, en osaa sanoa suorilta...

Kannattaa katsella MorphZonen threadeja tai kysellä sielläkin.. siellä on kuitenkin enemmän noita rautapuolesta tietäviä henkilöitä.

Mitä tahansa hankkiikin, niin suosittelen kuitenkin, että on tarpeeksi näyttömuistia. 64 megaa on ehdoton minimi, mutta 128 sellainen huolettomampi määrä.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Tiistaina, 2. heinäkuuta, 2019 - klo 10.31:   
En edes maininnut Wazp3D:tä kun se ei oikein hyvin toiminut kun sitä joskus testasin. Siedettävästi tuntui toimivan Ambientissä ikkunassa. Muuten meni värit jotenkin vinoon. Piirrossa oli jotain oneglmia myös. Esim. Jossain demossa näkyi objektien sisukset. (varmaan front face/cull hommissa ongelma)

Piti Wazp:ia katsella, että pystyisikö sille jotain tekemään kun sorsatkin siitä saa. Eipä ollut silloin aikaa. Uskoisin että siitä saisi ihan hyvänkin Warp3D:n korvaajan. Testikoneena oli pelkästään Powerbook.

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Tiistaina, 2. heinäkuuta, 2019 - klo 19.45:   
Kiitoksia kattavista vastauksistanne.

Itse ajattelin vaihtaa PowerMacin (MDD) alkuperäisen Radeon 9000 Pro 64 MB DDR SDRAM ohjaimen tilalle jonkun iso muistisemman ja samalla voisi tuota nopeutta tosiaan lisätä. Väylähän on tuo AGP.

Tuollainen X800... voisi olla kiva mutta ei niitä hirveästi ole edes ebay:ssä.
Jos jollakin on kätköissä tuollainen ja ei sitä tarvitse niin minuun saa ottaa yhteyttä morphos@jossakin.net

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Keskiviikkona, 3. heinäkuuta, 2019 - klo 12.14:   
Itsekin koitin kanssa G5:seen X800:sta aikoinaan metsästää, muttä taisin johonkin Radeon 9(6/8)00:seen päätyä, kun en inhimilliseen hintaan löytänyt tuollaista X800:sta.

Amazonista löytyi muuten 300 us-dollarin hintaan mäkkiversio X800:sta. Hurja hinta.

Hopeisesta omenasta voi toki noita koittaa kysellä. Jos löytyy useampi inhimilliseen hintaan niin itseänikin kiinnostaa.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Keskiviikkona, 3. heinäkuuta, 2019 - klo 15.49:   
Itse ostin tämän kortin pari vuotta sitten... myyjä otti tarjouksiakin vastaan ja sain sen 50 punnalla (neljällä kympillä ei irronnut). Kannattaa ehkä tonkia ebaytä ja noita Appleen keskittyneitä yritysluontoisia kauppiaita?

R9600:n hyvänä puolena on, että niitä saa passiivijäähdytyksellä, että jos ei nimenomaan 3D:tä tarvi, niin ehkä voi olla mukavampikin sellainen vähävirtaisempi ja hiljaisempi kortti. Itsekään en ole varma, pitäisinkö tuon pöhisevän X800XT:n vai pistäisikö sittenkin 9600pro:n. Joskus pikaisella testillä ei juuri ollut 2D-käytössä eroa, jota mun käyttö kuitenkin on.

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Keskiviikkona, 31. heinäkuuta, 2019 - klo 21.09:   
Mikäli koet tuon X800XT:n jäävän sinulla ilman käyttöä niin voisin siitä korvauksen sinulle maksaa jotta se siirtyisi minun käyttööni :-) (email ylempänä)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: