Äänet ja äänikortit

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: MorphOS » Yleinen keskustelu » Viestit 2019 » Äänet ja äänikortit « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Sunnuntaina, 5. toukokuuta, 2019 - klo 10.21:   
Äänet tuntuvat tulevan hyvin hiljaa vaikka jokapaikasta olen yrittänyt nostaa volumea. Onko tämä jotenkin tyypillistä Apple G4:llä vai missä vika?
Mikäköhän äänikortti kannattaisi viritellä tähän jotta saisi puhtaammat äänet sekä volumea kovemmalle?

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 5. toukokuuta, 2019 - klo 14.09:   
Tuollainen vinkki tuli pikaisella googletuksella vastaan:
https://morph.zone/modules/newbb_plus/viewtopic.php?forum=11&topic_id=9589&post_id=105682&viewmode=flat&sortorder=0&showonepost=1

Eli jotenkin varmaan OSX vaikuttaa firmistasolla äänenvoimakkuuteen noilla malleilla ja kannattaa pistää maksimille sieltä?

Itse en ole törmännyt vastaavaan koneilla joita itse olen käyttänyt (kaikenlaisia muita malleja)... enkä siten ole myöskään erillisiä äänikortteja kokeillut. Ehkä itse lähtisin jostain perus SB Livestä kokeilemaan, kun niitä varmaan pyörii ilmaisena siellä sun täällä. Ja tietty tsekata muutkin vaihtoehdot https://www.morphos-team.net/hardware

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Sunnuntaina, 5. toukokuuta, 2019 - klo 21.16:   
Löysin ainakin yhden kummallisuuden tuosta äänestä G4:ssä. Kun laittaa takana olevaan kaiutinliitäntään johdon kiinni (ei tarvi mennä mihinkään), nousee edessä olevan kuulokeliitännän äänentaso ainakin tuplaksi ja tulee käytettäväksi. En tiedä mistä tuo johtuu mutta niin sen ainakin sai toimimaan.
Jostain kun löytäisi tuollaisen SB Live kortin niin saisi varmaankin paremmat raksumattomat äänet siihen.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Maanantaina, 6. toukokuuta, 2019 - klo 20.04:   
Eiköhän niitä SB Livejä löydy vaikka kierrätyskeskuksista tai käytettynä sieltä sun täältä. Tässä ainakin yksi huuto.netistä, joka saattaisi olla yhteensopiva, mutta älä mua syytä, jos ei ole :-) Ehkä noita chipsetin versioita voisi varmistella vielä... mutta äkkiseltään veikkaisin toimivaksi. https://www.huuto.net/kohteet/sound-blaster-live-pci-aanikortti/496467565
Ja toinenkin vähän eri mallia, mutta halvempi... ja epäilyttävämpi ilmoitus: https://www.huuto.net/kohteet/aanikortti-soundblaster-live/496948466

Mullakin saattaa olla jossain laatikon pohjalla kortti tai pari, mutta en mene lupailemaan, että jaksaisin kaivaa ja testata ainakaan ihan pian :-)

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Maanantaina, 6. toukokuuta, 2019 - klo 20.39:   
Täytyypi tutkia. Livehän on se SB:n kortti jota Morphos tukee. Itselläkin on muutama SB mutta PCI-e liitäntäisiä... ja Amigassa tietysti oma SB:nsä.
Äänet kyllä parani kummasti jo pelkästään tuon johtokokeilun jälkeen.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Maanantaina, 6. toukokuuta, 2019 - klo 20.56:   
Ja sittenhän oli tuki näillekin, mutta ei ole niin tuttua mulle tää äänikorttiasia:

- C-Media CMI8738 audio card driver
- Envy24HT audio card drivers, including VIA Tremor

Olikos toi eka USB-äänikorteille, jos sellaisia sattuu olemaan.. ja jälkimmäinen vissiin vähän uudemmille kuin SB live?

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Lauantaina, 8. kesäkuuta, 2019 - klo 9.08:   
Onko CMI 8738 äänikorteilla Mophos:n kanssa käytettynä samanlaisia ongelmia kuin OS4.1:llä, jos kortilla oleva ASM1083 pci bridge -piiri on revisiota 1 (ASM-piirin päällä oleva pitkä numerosarja päättyy ...1B1)? Onko näitä kortteja kellään käytössä...?

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Sunnuntaina, 9. kesäkuuta, 2019 - klo 22.50:   
Testasinpa nyt CMI 8738-korttia (PCI-E) X5000:sessa... Mplayerillä mp4-videoita ajaessa ääni alkaa rohista voimakkaasti 35 sekunnin kuluttua. Jos pistää videon pauseen ja jatkaa taas, rahina katoaa mutta ilmaantuu jälleen 35 sekunnin kuluttua. Mikähän tähän kummallisuuteen olisi selitys, ja lääke...?

Envy 24HT:llä ei esiinny vastaavaa. Eikä myöskään CMI:llä, jos samat videot ajaa Linuxilla.

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Sunnuntaina, 9. kesäkuuta, 2019 - klo 22.54:   
PS, Huomasin myös että Diamonds, joka pitää hirveän kovaa ääntä Envy24HT:llä, on ihan mykkä CMI:llä!

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Torstaina, 10. lokakuuta, 2019 - klo 22.33:   
Toimiikohan 'M-Audio Revolution' -äänikortti MOS:n kanssa...?

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: