Onko Siikalatva-Oulu alueella Amiga h...

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2013 » Onko Siikalatva-Oulu alueella Amiga harrastajaa, joka voisi käydä asentamassa Sam440ep Flex 667 Mhz-koneen käyttökuntoon? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Torstaina, 4. huhtikuuta, 2013 - klo 15.05:   
Olisiko Siikalatva-Oulu alueella Amiga harrastajaa, joka voisi käydä asentamassa Sam440ep Flex 667 Mhz-koneen käyttökuntoon?

Ostin Italiasta Sam440ep Flex 667 Mhz, Amiga OS 4.1 - tietokoneen, mutta en osaa itse asentaa sitä täysin käyttökuntoon edes ohjeiden kanssa. Ohjelmointia en osaa enkä enää yritä, ettei uusi kone mene enempää sekaisin.

Siispä tarvitsen jonkun, joka käy asentamassa minulle koneeseen puuttuvat ohjelmat ja laitteet valmiiksi toiminta kuntoon.

Seuraavat asiat ainakin pitäisi jonkun käydä asentamassa Sam440ep Flex 667 Mhz-koneeseen:

Koneeseen pitäisi asentaa PIXMA5150 -kirjoitin. Vaihtoehtona vanha HP Deskjet 500C-kirjoitin.

Nettiyhteys pitäisi asentaa koneeseen. Itsellä se ei onnistu. Olen yrittänyt monta kertaa.

Lisäksi siihen pitäisi asentaa RedNotebook tms. päiväkirja ohjelma, ja sellainen DVD-player, joka näyttää AVI ja dvd elokuvat.

Sain itse asennettua siihen ArtEffect-ohjelman, jota en saa edes aukeamaan. Virheilmoituksen mukaan pitäisi lisätä virtuaali muistia.

Koneeseen pitäisi asentaa myös audacious-plugins.

Haluaisin myös yhdistää vanhan Amiga 500-koneen uuteen tietokoneeseen, mutta itse en osaa sitäkään edes ohjeiden kera.


Ota yhteyttä:
haukankasvo@gmail.com

Asun Siikalatvalla, Oulun läänissä.

Olisin hyvin kiitollinen asennus-avusta!


Koneen tiedot lyhyesti:

Sam440ep Flex 667 Mhz
PSU: ATX 500W
RAM: 1 GB DDR
Graphic card: Radeon 9200 Pro 128MB (128 bit RAM)

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Torstaina, 4. huhtikuuta, 2013 - klo 23.41:   
Edelliseen viestiin lisäys:

Koneeseen pitäisi asentaa lisäksi jokin virus-ohjelma ja AmiGygnix päivitys. Niitäkään en itse osaa asentaa.

Toivottavasti joku viitsii auttaa tuon uuden koneen asennuksessa. Itselle se on liian vaikeaa.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 5. huhtikuuta, 2013 - klo 0.54:   
Heh :-) Pitää harjoitella, 50% amiga hupista tulee säätämisestä.

Asennus oli helppo, kunhan tajusi sen ohjekirjasn pinen logiikan puutteen sivujen suhteen. Kesken asennuksen pitää hypätä sivulle 21 jotta saa neuvot kiintolvyn asetuksiin.

Art Effectin ongelma on se että virtuaali muisti pitää laittaa pieneksi. Eli itselläni se taitaa olla 20-100mb, kun ohjelma haluaisi sen olevan vähintään koneen muistin verran, eli 1gb, jota ohjelma ei jokin ei tue.

Onko netti piuhalla vai langaton? Nettikään ei ole vaikea.

Eli Prefs ikkunasta löytyy internet, aukeaa ikkuna jossa valintoja vasemmalla, ainoa mitä pitää muokata on interfaces kohtaa. Jos siellä oikealla ei ole mitään niin new ja jos on niin valitan se ja paintaan modify.

Aukeaa taas uusi ikkuna device driver kohtaan valitaan ppc440ep_eth.device löytyy systeemi levyn juuresta Devs kansiosta ja täppä ruutuun try dynamic host configuration (DHCP)

Ja se siitä :-) Ainoa ongelma on että Sam 440 on 2 verkkoporttia, mutta näillä ohjeilla pitiäisi toimia jos verkkopiuha on laitimmaisessa/reunimmaisessa portissa jonka numero on 0 seuraava/alempi on 1

Unit/Port pitäisi siis lukea 0 jos piuha on siinä reunimmaisessa portissa.

Sen verran simppeliä tuo on että jos ei toimi, niin vika on piuhassa ja onko verkossa muita koneita, joilla saat selville että se toimii ylipäätänsä?

Virusohjlmaa i varmaan tarvits asentaa.

Meneppäs hyprion entertaintmentin sivuille, kirjaudu sisään tunnuksillasi, lataa päivitykset 1-6, jonka jälkeen System kansiosta löytyy amiupdate joka hoitaa automaattisesti nuo päivitykset.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 5. huhtikuuta, 2013 - klo 0.56:   
Amiupdate on myös siitä kätevä, että se tarkistaa versioita, joten jos jokin vanha ohjelma vaikka kopioi vanhan libraryn uuden päälle sen saa korjattua Amiupdaten avulla automaattisesti.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 5. huhtikuuta, 2013 - klo 17.50:   
@HeliMH

Haluat varmaan siirtää tiedostoja Amiga 500:n ja uuden koneen välillä. Se on helppoa ja onnistuu ensikertalaiseltakin esim. näin:

Tarvitset ensin nollamodeemikaapelin, jonka toinen pää sopii Amiga 500:n ja toinen Sam440ep:n sarjaporttiin. Eli tällaisen: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/4842/vtq/Fuj-tech-sarjakirjoitin-tai-nollamodeemikaapeli-DB25-uros-DB

Sitten lataat Aminetistä transfer-nimisen ohjelmistopaketin: http://aminet.net/package/comm/misc/transfer

Paketissa on service-niminen ohjelma. Se pitää saada Amiga 500:lle. Huom! Ohjelmalla ei ole ikonia, joten se ei näy Workbenchin ikkunassa ellei Workbench ole asetettu näyttämään myös tiedostoja joilla ei ole ikonia.

Paketissa oleva CustomerOS4-niminen ohjelma tulee uuteen koneeseen.

Kun olet saanut ohjelmat kumpaankiin koneeseen (ovat valmiina kovalevyllä tai disketillä), sammutat molemmat koneet.

Sitten kytket nollamodeemikaapelin koneitten välille. Amiga 500:ssä sarjaporttiin ja Sam:ssa ensimmäiseen sarjaporttiin. (Minulla ei ole Sam:a, mutta käsittääkseni siinä on useampi sarjaportti.)

Käynnistä Amiga 500 ja Sam.

Käynnistä ohjelma service Amiga 500:ssa. Kun ohjelma sanoo "Service is ready", käynnistä Sam:ssa ohjelma CustomerOS4.

CustomerOS4:ssä on käyttöliittymä jolla pääset selailemaan Amiga 500:n levyjen sisältöä ja siirtämään tiedostoja.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 5. huhtikuuta, 2013 - klo 18.56:   
Transfer näyttää olevan hieman buginen ja CustomerOS4-ohjelmalla on taipumusta jumiutua heti käynnistyksessä.

Jos ohjelman käyttöliittymässä oleviin CPU, OS ja OS Version -kenttiin ei tule heti käynnistämisen jälkeen tekstejä, niin ohjelma on jumissa.

Jumitukseen näytti auttavan molempien koneiden käynnistäminen uudelleen: virrat pois ja sitten koneet ja ohjelmat käyntiin uudestaan.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Lauantaina, 6. huhtikuuta, 2013 - klo 12.02:   
Ensiksi ArtEffect Virtual ongelma: Mistä löytyy se valikko, jossa voi muuttaa virtuaali muistia?

Toiseksi netti-ongelma tarkemmin:

Yritin asentaa Saunalahden 3G Huawei 367 nettitikun, mutta se ei asennu.

Sen jälkeen koetin asentaa langattoman verkon. Nettitikku siis kiinni PC-koneessa olevassa reitittimessä. Kun luon uutta yhteyttä, niin uusi Sam-kone alkaa kysyä netin salasanaa/käyttäjätunnusta, vaikka sellaisia ei ko. langattomassa verkossa ole. Ei edes pin-koodia ole nettitikussa. Vain suojausavain. Langatonyhteys toimii kahdessa WIN7 ja yhdessä Ubundu koneessa pelkällä suojauskoodilla. Samoin tablet-koneessa, mutta Sam koneeseen en sitä saa itse laitettua.

Kokeilin myös asentaa nettitikun ja reitittimen suoraan Sam-koneeseen yhtä laihoilla tuloksilla.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Lauantaina, 6. huhtikuuta, 2013 - klo 12.10:   
Tiedonsiirtoon tarvittava ohjelma pitää olla siis myös vanhassa Amigassa.

Saako tuota ohjelmaa valmiiksi Amiga500:n levykkeellä?

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Lauantaina, 6. huhtikuuta, 2013 - klo 12.24:   
Yllä olevaan viestiin lisäys:

Omilla PC ATK-laitteilla ei pysty kopioimaan Amigan ohjelmia vanhaa Amigaa varten.

Nykyinen nollakaapeli ei varmaan ole sopiva. Hommaan linkin mukaisen uuden.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 6. huhtikuuta, 2013 - klo 14.15:   
Amiga varmaan kysyy SSID:tä? Mikä tarkoittaa langattoman verkon nimeä, joka sillä varmastikkin on. Salasana taas tarkoittanee juuri sitä suojausavainta.

Amigan WLAN tilannehan on aika heikkko, ainoa keino saadaa WLAN vaati ikivanhan prism2 pohjaisen verkkkokortin hommaamista.

Itse olen jo hyvän aikaa yrittänyt sellaista metsästää huuto.netistä. Tällä hetkellä verkko toimii dlinkin access pointin kautta langalla.

Art Effectissä on settings valikko jonka alta löytyy program settings, jonka valitsemalla aukeaa ikkuna jossa yksi välilehti on vmem, sinne alas sitten näpyttelet kahteen ruutuun virtuaali muistin koon, ongelmaa tosissaan tuottaa se että virtuaali muistia pitäisi olla koneen muistin määrä mutta niin iso ei saa edes tehtyä, itselläni on 20-200mb.

Kannattaa myös screens valikosta laittaa Art effect aukeamaan omalle ruudulle, se ei oikein toimi workbenchin ruudulla, hardware compositingin vuoksi.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 6. huhtikuuta, 2013 - klo 17.44:   
@HeliMH

Kyllä, se service-ohjelma pitää saada vanhaan Amigaan. Jos lähetät minulle levykkeen ja palautuskuoren, niin voin kopioida ohjelman siihen ja laittaa levykkeen sinulle takaisin.

Voit siirtää myös PC:ltä sarjakaapelia pitkin tiedostoja Amiga 500:een. Eli esim. adf-levykuvia, jotka voit sitten Amiga 500:llä kirjoittaa levykkeille.

Tarvitset PC:lle sitten tietenkin siirto-ohjelman ja sitä ymmärtävän ohjelman Amiga 500:lle.

Jos ohjelman maksullisuus ei haittaa, niin tämä on helppokäyttöinen: http://www.amigaforever.com/ae/

Sen pitäisi osata asentaa amiga-puolen ohjelma automaattisesti PC:stä käsin. Eli yhdistät vain koneet sarjakaapelilla ja käynnistät ohjelman PC:stä ja tiedostojen siirto pitäisi onnistua heti.

Ohjelmaa voi kokeilla ilmaiseksi. Latauslinkki on sivulla.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Keskiviikkona, 10. huhtikuuta, 2013 - klo 12.18:   
Kokeilin asentaa uudestaan ArtEffectia, nettiä, ja kirjoitinta ja kävi kuten pelkäsin eli kone tilttasi niin, ettei enää käynnistynyt, vaan jäi kirjaimellisesti kokonaan jumiin. Buuttaaminen ei auttanut. Kolme kertaa tehty korjausasennus ei sekään korjannut täysin konetta, mutta tyhjensin eilen Work ja käyttis-asemat ja asensin AMIGA OS 4,1:n päivityksineen uudelleen tyhjään asemaan.

Nyt käyttis toimii, mutta netin ja kirjoittimen asennusta en enää itse oikeasti kokeile. Sen saa tehdä joku toinen. Jos teillä jollakulla on täälläpäin käyntiä, niin toivottavasti käytte asentamassa koneeseeni netin ja kirjoittimen. En halua enä sotkea konettani, koska minulla ei vastaavat asennukset onnistu.

ArtEffect asentui tänään parin yrityksen jälkeen. Sarjanumeron kirjoitus laatikko tuli kunnolla näkyviin vasta, kun koneen kieli-ja maa asetukset oli vaihdettu takaisin USA-asetuksille. Muutin muistin 20-100 MB:ksi ja se näytti auttavan. Kiitos ArtEffect vinkistä :-)

Amiga 0S 4.1 updaten 5 ja 6 levynkuvassa oli RuninUAE-ohjelma. Sillä saa muuten ainakin North&South pelin levynkuvan toimimaan. Vielä kun saisi Amiga OSin emulaattorissa toimivan DeluxeMusic tms. ohjelman, jossa on pianon koskettimet. Niin ja tietysti kaipaan päiväkirjaohjelmaa ja jotain DVD-ohjelmaa, joka näyttää DVD:t ja AVI-tiedostot.

En ole vielä kokeillut Amigaforeveriä Sam-koneessa. Minulla on kyseinen ohjelma mini läppärissä, jota en saanut tunnistamaan vanhaa Amiga 500:sta.

Janne, lähetätkö osoitteesi vaikka emailin kautta, jotta voin lähettää sinulle palautuskuoren tyhjän levykkeen kera?

emailini:

haukankasvo@gmail.com

Pystyykö kukaan muuten siirtämään Amigan 3,5"-levykkeellä olevat KindWordsillä tehdyt kirjoitukset joko CD:lle tai muistitikulle?

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 10. huhtikuuta, 2013 - klo 14.33:   
@heli
mulla SAM440ep Oulun Ylikiimingissä ja sain yhdistykseltä vinkin että tartteisit jeesiä

minulla on karsee härdelli päällä, mutta lukasen ketjun & vastailen kunhan kerkiän.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Torstaina, 11. huhtikuuta, 2013 - klo 9.49:   
Kiitos jo etukäteen kimmok!

Pyysin alunperin yhdistykseltä facebookin kautta, että onko täälläpäin Sam440ep harrastajaa auttamaan koneen asennuksessa. Arvasin, etten osaa ja pysty itse asentelemaan Sam konetta. Nimittäin yhdellä kädellä ja huonolla näkökyvyllä pystyy kyllä käyttämään valmiiksi asennettuja ohjelmia, mutta asentamaan ei. Sen olen oppinut kantapään kautta.

Toivottavasti pääset jossakin vaiheessa käymään täälläpäin, jotta tuon minun uuden koneen saisi käyttökuntoon.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Torstaina, 11. huhtikuuta, 2013 - klo 9.51:   
Huomasin muuten, että uudelleenasennuksen yhteydessä taisi käydä pieni moka. Siitä ilmeisesti hävisi osa näytön koko vaihtoehdoista. Muistelen, että aiemmin minulla oli valittuna 1920 x 728 tms., mutta nyt sitä ei pysty enää valitsemaan.

Samin omassa Update valikossa on Radeonin levynkuva. Oletan sen olevan näytönohjaimen päivitys, mutta asennusvaiheessa kone valittaa virhettä muistaakseni rivillä 72, kun levynkuvan on purkanut eikä se suostu näin ollen asentumaan.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Torstaina, 11. huhtikuuta, 2013 - klo 14.24:   
Korjaus edelliseen viestiin:

Näytön kuva oli ennen 1920 x 1080, mutta sitä ei voi enää siis valita.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 12. huhtikuuta, 2013 - klo 0.08:   
Kerrotko vielä mitä laitteita sinulla on tuota nettiä varte? Onko koneessa langatonverkkokortti koneen sisällä?

Huomaa että Art Effect EI toimi kunnolla ellet käynnistä sitä omalla ruudulla. Se ei tykkää noista käyttiksen rautapohjaisista kiihdytyksistä.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Lauantaina, 13. huhtikuuta, 2013 - klo 1.07:   
Art Effectin screen asetukset on muutettu ja se pitäisi olla ok.

En tiedä, miksi RADEON 9250 näyttötiloista katosi kaikki suuremmat näyttökokoluokat, kun tein ns. puhtaan käyttiksen asennuksen. Buuttasin joka updaten välissä ja yritin suorittaa Radeonin update levynkuvan asennusta. Voikohan näyttötilat vielä korjata ilman uudelleen asennusta? En millään jaksaisi enää asentaa käyttistä viidettä kertaa uudelleen, kun ennätin asentaa uudestaan ANoten, Gimpin, Audacious ohjelman sekä ArtEffectin, AmigaWriterin, Abiwordin ja Gygnixin base version onnistuneesti Sam koneelle.

Verkkokortista en osaa sanoa mitään. En ole itse sellaista asentanut koneeseen.

Luulin, että koneessa on sellainen jo valmiiksi. Ehkä joku toinen vastaavan koneen omistaja tietää, onko siinä sittenkään verkkokorttia vai ei. Ainakin koneen takana on reiät verkokaapelille.

Koneen kotisivu:
https://acube-systemsbiz.serversicuro.it/shop/en/case-systems/80-sam.html

Nettiä varten ulkoiset tarvikkeet:

3G nettitikku:

Huawei 353, Huawei 367, saunalahden mobiilaajakaistaliittymä. Myös HILINK Huawei nettitikku on kokeiltu.

Nettitikku oli kiinni reitittimen kautta Sam koneessa. Reitittimen tiedot:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/11669/cvnqr/Netwjork-N-3G-langaton-tukiasema-ja-reititin-3G-tuella#tab-product-qa.

Kokeilin myös toista reititinta. Se oli A-LINK, joka on kiinni Acer kannettavassa. Sam-kone ei tunnistanut sitä ollenkaan. Aceriin reitittimen laitto oli ihme kyllä helppoaeli se toimii 100 %:n varmuudella. En ole varma, ovatko reitittimet yhteensopivia Sam-koneen kanssa.

Lisäksi minä voisin laittaa USB modeemiksi Nokia 300 Asha puhelimen, jos sitä kautta nettiin menon saisi onnistumaan. Vielä Sam kone ei ole tunnistanut kyseistä puhelinta nettiyhteyttä ajatellen.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 13. huhtikuuta, 2013 - klo 2.26:   
OK, eli koneessa on sitten 2 kpl verkkoportteja langalliselle netille. Langatonta et ihan helpolla saakkaan toimimaan, isoin ongelma on löytää sopiva verkkokortti. Noita 3G tikkuja et tule saamaan toimimaan amigassa ainakaan ihan heti.

ELI

1. Hommaa koneen sisälle tuleva langaton verkkokortti. Näitä ei saa mistään kaupasta, ovat sen verran antiikkisia. Itse olen sellaista yrittänyt metsästää jo jokusen kuukauden.

2. Käytä piuhalla ja kytke ADSL modeemiin

3. Käytä piuhalla, mutta tee langaton silta.

2 & 3 vaihtoehdot ovat realistisimpiä, eikä niiden hoitamisen tarvita Amiga osaamista, eli se naapurin yläasteikäinen nörtti osaa auttaa.

Seuraava osuus pitäisi sinun itsesi silti tehdä ->

********************************
Sam emossa on 2 kpl verkkoportteja, ylimpänä/oikealla riippuu onko kone pystyssä vai makuullaan, oleva portti on UNIT/PORT 0 ja sen vieressä oleva on 1

Tässä konfis kuvat mun Samista

https://zjolha.blu.livefilestore.com/y1pMJzT0WOA6yc8iFDbzsQmfPY_rs2oHGEt3-Paz4FowVvRrSFlb9of7xN9msU7cGqo9x_G-ulkvKmkzg7R41Hi7NPs5ZYkrJmS/internet%20asetukset%201.jpg

Kuvassa/linkissä oleva ikkuna aukeaa prefs ja sieltä internet, jos interfaces kohdassa ei lue mitään niin klikkaat vain new, jos taas lukee niin valitset sen ja klikkaa modify

Aukeaa tälläinen ikkuna

https://zjolha.blu.livefilestore.com/y1pvD8yZ2QBhw2l4uLgPq3OjaArvDhWXr4ct6xA1hXhmlhOukWRptoGJeDJoBPBJxlI15WKQZt6FmmsYo8CNn0BlJFhYmVgL3ZG/internet%20asetukset%202.jpg

Asetukset samalla tavalla niin toimii piuhalla 99,99% tarkkuudella ;)

HOSTNAME kohtaan voit kirjoittaa ihan mitä tykkää, konsi näkyy sillä nimellä verkossa.

*************************************

Tuon jälkeen Amigan verkko toimii, mutta tarvitset silti piuhan jolla netti saadaan siihen. Mitään ongelmia ei pitäisi olla ja jos niitä tulee ovat ne todennäköisesmmin piuhoissa tai modemissa, kuin Amigassa.


LISÄINFFOA, kohdista 1-3 ja vähän vinkkejä

1.
Amigalle on tuki vain antiikkisille PRISM2 pohjaisille WLAN korteille. Niitä on välillä näkynyt huuto.netissä hintaan 5€

Tukea EI siis ole USB tikuille WLAN tai 3G

AmigaKit myy yhteensopivaa, jonka pitäisi ohjelmiston osalta olla helppo asentaa, tiedä sitten onko ;)

http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?cPath=32&products_id=158

2.
Langalliselle netille tarvitset ADSL yhteyden, tai reitittimen joka osaa jakaa tikun tavallisen kytkimen kautta

Nuo kummatkin (ADSL tai 3G:n jakaminen) onnistuvat vaikka tällä

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/21827/dfhth/TeleWell-TW-EA510-ADSL-2-3G-4G-V3-0C-WLAN-modeemi-ja-reititi

Jos sinulla on jo ADSL, niin se varmastikkin toimii kunhan vain pistät piuhat kiinni ja katsot nuo kuvat mitä laitoin läpi.

3.
Itsellä ni on ADSL jota en saa piuhalla kiinni amigaan, liian kaukana.. Joten minulla on D-Link tukiasema, joka on yhteydessä langattomaan verkkoon ja amiga taas siihen piuhalla.

Onnistuu vaikka tällä
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/12433/sncv/D-Link-DIR-615-Wireless-N-reititin-ja-langaton-tukiasema

Eli kun netti tulee asuntoosi, menisi se tässä vaihtohdossa ADSL modeemiin, vaikka tuohon 2. kohdan telewelliin, josta se hyppäisi langattomasti tuohon D-Linkkiin, josta se menisi piuhalla Amigaan.

HUOM* Ymmärrän että tuntuu vaikealle, mutta vain pini osuus tuosta liitty Amigaan/Sam koneseen, suurimman osan tuosta osaa tehdä kuka vain tietokone harrastaja. Amiga osuuden on tähti merkkien välissä ****** ja noiden kuvien ansiosta sen pitäisi olla helppoa

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 13. huhtikuuta, 2013 - klo 2.32:   
Niin lisätään tuohon vielä että tuossa 2. kohdassa mainittu Telewell osaa ottaa netin perintisesti ADSL:än kautta (puhlinverkon), mutta myös jakaa tavallisen 3G mokkulan.

Siinä on myös 4 kpl verkkoportteja joihin voit kytkeä Amigan piuhalla ja WLAN tukiasema joka jakaa nettiä langattomasti. Tätä voi siis yhdistää 3. kohdassa mainitun D-Linkin kanssa, tai sitten hommata AmigaKitistä tuon kortin koneen sisään.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 13. huhtikuuta, 2013 - klo 2.38:   
Vielä yhtenvetona : Saat netin toimimaan hlposti vain ja ainoastaan piuhalla jos sinulla on kotona ADSL modeemi jo valmiina.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Lauantaina, 13. huhtikuuta, 2013 - klo 12.20:   
Ibe U: Helihän sanoi edellisessä viestissään, että hänellä on nettiä varten 3G nettitikku ja reititin, johon se liitetään. Tämä on täysin riittävä varustus eikä mitään muuta pitäisi tarvia.

Verkkokaupan linkin tuotekuvauksen mukaan siinä reitittimessä on ethernet-liitin, joten Sam:n siihen langallisesti kytkemällä pitäisi netti saada toimimaan. Ei siinä tarvita ADSL:ää eikä langattomia kortteja tms.

Sam:n puolella ei tarvita kuin ihan normaalit perus lähiverkkoasetukset, luultavasti DHCP:llä pitäisi mennä suorilta tai jos ei mene, niin staattisilla osoitteilla viimeistään. Mutta ei siis missään nimessä mitään langattomien asetuksia mitkä mitään salasanoja kyselisivät.

Kunhan 3G-reititin on konffattu oikein ja se yhdistyy nettiin, niin mitään ongelmia ei pitäisi olla. Reitittimen asetukset säädetään yleensä web-käyttöliittymän kautta.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 13. huhtikuuta, 2013 - klo 15.57:   
jPV: Ahaa olin katsovinani että siinä ei ole langallisia paikkoja.

Eli piuhalla ja 3G mokkulalla/Langattomalla reitittimellä.

Tai sitten tuo AmigaKit:in langaton kortti Amigaan.

Mutta noi tähtien välissä olevat jutut pitää tehdä joka tapauksessa kuvien mukaisiksi. DHCP:n pitäisi toimia, mutta siinä ilmeisesti 2 porttia joista toinen on oletuksena WAN ja Toine3n LAN, joten kumpikin portti kannattaa kokeilla.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Lauantaina, 13. huhtikuuta, 2013 - klo 23.20:   
Ethernet kaapeli on Sam-koneessa nyt kiinni. Laitoin nettitikun reitittimeen kiinni. Tein asetukset Ibe U:n kuvien perusteella, mutta ainakaan vielä nettiin ei ole päässyt. Hyvä uutinen on se, että tällä kertaa tikussa palaa sininen valo reitittimeen yhdistettynä.

Nyt virheilmoitus sanoo, että on väärä HOST ja toisen ilmoituksen mukaan DNS:ää ei löydy/tai on virheellinen.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 14. huhtikuuta, 2013 - klo 0.07:   
OK

Aloitetaan siis vian etsiminen

1. Oletko kokeillut reitittimen kummatkin verkko portit? Verkkokaupan kuvauksen mukaan siinä on niitä 2 kpl. Toinen viittaisi vahvasti sille että se ei toimisi ilman säätöä, oli kyseessä sitten PC tai Amiga.

2. Mitä PC tekee jos pistät sen siihen kiinni? Muista ottaa mokkula irti koneesta, että et hämäännyt jos pääsetkin nettiin sen vuoksi ;) Asetukset Amigasssa ja PC:ssä ovat nyt suunnilleen samat, verkko-osoite haetaan automaattisesti. PC:ssä tuo DHCP on aina oletuksena päällä.

3. Mitä kirjoitit HOSTNAME kohtaan? Siinä ei varmaankaan saisi olla kuin numeroita ja kirjaimia, ilman ääkkösiä, eli 1-9 ja A-Z

4. Kumpaan verkkoporttiin piuhan liitit Samissa?

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 14. huhtikuuta, 2013 - klo 2.29:   
Komento takaisin, tuo DNS herja viittaa siihen että sinne on laitettu sellainen käsin, eli se pitää poistaa, saat sellaisen DHCP:ltä.

https://zjolha.blu.livefilestore.com/y1pMJzT0WOA6yc8iFDbzsQmfPY_rs2oHGEt3-Paz4FowVvRrSFlb9of7xN9msU7cGqo9x_G-ulkvKmkzg7R41Hi7NPs5ZYkrJmS/internet%20asetukset%201.jpg

Tuossa kuvassa vasemmalla keskellä on NAME RESOLUTION klikkaa sitä, onko siellä oikealla laatikossa jotain? Poista ne, käynnistä kone uudelleen ja kokeile? Väärä DNS estäisi nettiin pääsyn.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Sunnuntaina, 14. huhtikuuta, 2013 - klo 18.32:   
Netin vika selvisi. Kyse oli siitä, ettei netin asetus tiedostoon ollut tallentunut kaikki kuten piti. Eli tällä kertaa vika ei ollut minun tai yläasteelaisen nörtin asennustaidoissa(joka laittoi johdot paikoilleen puolestani).

Tein aamulla kaiken niinkuin eilen eikä nyt tullut ilmoitusta aikakatkaisusta netti asetusten tallennus vaiheessa. Ja yllätys, yllätys: nettiin pääsi, kun aukaisi selaimen. Kiitos jPV vinkistä! Kiitos myös Ibe U netti ohjeista! Enää pitää saada Samissa toimimaan ne muut ongelmia aiheuttavat asiat.

Nettiin pääsee muuten vain Telelink Huawei nettitikun ja reitittimen kautta, muut nettitikut eivät päästä läpi samoilla asetuksilla tai muutenkaan.

Kokeilin muuten selata Yle Areenan ohjelmia sekä Youtuben musiikivideoita, mutta ne eivät toimi. Tulee vain ilmoitus, että selaimet tarvitsevat Flash playerin. Onko Amiga Os:illa mahdollisista katsoa Areenasta ohjelmia tai youtubettaa elikkä katsoa videoita?

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 14. huhtikuuta, 2013 - klo 20.17:   
Youtubea ei saa AmigaOS:llä näkyviin suoraan selaimessa, mutta esim. GetVideo-scriptillä videoiden katselu ja tallentaminen onnistuu. Tuon scriptin saa lisättyä esim. IBrowse ja MUIOWB -selaimien valikoihin, jolloin Youtube-sivun saa valittua näytettäväksi mplayer-videontoisto-ohjelmalla.

Getvideo löytyy Aminetistä:
http://aminet.net/package/comm/www/getvideo

Ylen areenaa ei taida saada näkyviin mitenkään (enää, aiemmin sen sai getvideolla).

Siitä näyttötilaongelmasta... isompia resoluutioitako ei siis näy Screenmode prefseissä? En ole itse värkännyt niin paljoa OS4:llä, mutta saikos siinä valittua Radeon monitorin tooltypeistä sallitut tarkkuudet tms? Devs/Monitors-hakemistossa varmaan majailee? Oikealla napilla valikosta Icon information kun se Radeon on valittuna...

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 14. huhtikuuta, 2013 - klo 23.59:   
Hyvä että toimii :-) Aika simppeliä tuo on loppujen lopuksi.

Seuraavaksi pitäisi sitten ajaa amiupdat, se ajaa kaikki 6 päivityksen jälkn tulle päivitykset automaattisesti koneellesi. Taitaa löytyä system kansiosta.

Kannattaa myös asntaa MuiOWB http://os4depot.net/?function=showfile&file=network%2Fbrowser%2Fmuiowb.lha

ja

Netsurf

http://os4depot.net/index.php?function=showfile&file=network/browser/netsurf.lha

Tulostamiseen en osaa neuvoa, en osle saannut aikaiseksi laittaa tuohon tulostusta toimimaan, ei ole ollut tarvetta.

Veikkaisin että tuo vanha HP on helpoin saada toimimaan?

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 15. huhtikuuta, 2013 - klo 1.23:   
Art effectistä sanon että oma näyttösiksikin kun nuo amigamaiset näytöt on kyllä kätevä keino vähentää ruudun sekavuutta. mäkissähän joku monen työpöydän systeemi nykyisin jota pitäs opetella käyttämään täällä joka auttais samaan asiaan. totean mäkki jutun siksi että pitäs opetella itse sitä käyttämään.
ps. nämä kaksi kivaa ominaisuutta.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Torstaina, 18. huhtikuuta, 2013 - klo 11.46:   
Palaan asennus asioissa foorumille, kun paranen. Jouduin vuodepotilaaksi, joten en tällä hetkellä jaksa keskittyä asennuksiin.

Janne Peräaho: lähetän sinulle postia, kun kuume laskee ja pystyn taas olemaan pystyssä. Laitan sitä ennen sähköpostia. Anteeksi tämä viivästys.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 18. huhtikuuta, 2013 - klo 16.56:   
Ei mitään kiirettä. Postita sitten kun pystyt.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 19. huhtikuuta, 2013 - klo 23.32:   
Askartelin printtauksen toimimaan tänään, oli kohtuu helppoa.

Alku toimenpiteet:

1. Storage/printers kansiosta kopioidaan "oletettavasti toimiva printteri", eli sinun tapauksessasi Deskjet 500, Devs/printers kansioon.

Jos kansiossa Devs/printers on muita, ne poistetaan.

** Huom. tuki on sekä Deskjet C500 että Deskjet 500, käyttiksessä on siis valmiina oikea ajuri. Tilanne näyttää hyvälle.

2. Tarvitaan usbprinter.device joka pitäisi olla valmiina oikealla paikallaan. Devs/

3. Sitten itse printterin konffaukseen..

Prefs kansiossa on printers, avataan se. Oikeastaan ainoa mitä on pakko säätää on Port Device, siihen valitaan Devs/usbprinter.device

Ja se on siinä :-) pitäisi toimia aika heittämällä, kun ajuri on heti oikea jne.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Lauantaina, 20. huhtikuuta, 2013 - klo 11.24:   
Tuota kirjoitin asiaa pitää kokeilla, kunhan pääsen kotiin sairaalasta. Harmittaa, ettei pääse Sam-koneen kimppuun ainakaan viikkoon.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Keskiviikkona, 24. huhtikuuta, 2013 - klo 16.22:   
Pääsin sairaalasta kotiin kotihoitoon ja kokeilin heti tuota kirjoittimen asennusta nollakaapelilla ja adapterilla, jonka avulla kaapelin voi liittää kaapelin koneen USB-reikään.

Ei onnistunut, vaikka noudatin ohjeita. Koneen mielestä ei ole USB-kirjoitin.

Kokeilin myös yhdistää pelkästään nollakaapelilla eikä sekään tuottanut tulosta.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Keskiviikkona, 24. huhtikuuta, 2013 - klo 16.33:   
Keskityn muihin koneen asennuksiin vasta ensi viikolla, kun olen saanut itseni parempaan kuntoon.

Vielä en pysty kunnolla olemaan koneella.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 24. huhtikuuta, 2013 - klo 20.03:   
Sorry enhän mä tajunnut että Deskjetissä EI ole usb liitintä :-( eli silloin ei tietenkään käytetä usbprint.deviceä

Sorry

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Torstaina, 25. huhtikuuta, 2013 - klo 13.06:   
Ei se mitään Ibe U. Ei näiden vanhojen koneiden liittimiä voi muistaa.

Kokeilin siis myös printer.deviceä ilman tuloksia, joten mikähän tuossa mahtaa nyt tökkiä?

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 25. huhtikuuta, 2013 - klo 15.39:   
Mitenhän siellä storage/printes näkyy canonin tulostimia? Kokeile pixmaa? Eikös se ole canonin? Teoriassa homma on helppo, vain oikea .device perintteri asetuksista ja kopioidaan oikea printteri kansioon devs/printers

Eli jos kokeilisi usbprint.device ja sitten noita canoneja mitä siellä on? tai jos siellä on geneerinen PLC tai PS printteri?

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Sunnuntaina, 28. huhtikuuta, 2013 - klo 10.57:   
Pystyin vihdoin kokeilemaan Pixmaa. Canonilta oli Samissa yksi ajuri. Ei toiminut millään devicellä. Kokeilin myös generic printersiä, mutta en saanut sitä toimimaan.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Sunnuntaina, 28. huhtikuuta, 2013 - klo 12.37:   
jPV: Tutkin myös sitä näyttö ongelmaa. Ei löydy koko koneelta suurempia resoluutioita kuin 1280 x 720.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 28. huhtikuuta, 2013 - klo 15.02:   
Jos printteri on samissa kiinni usb kaapelilla, niin silloin se on usbprint.device

http://os4depot.net/index.php?function=showfile&file=driver/printer/canons600.lha

Olisko tuosta apua?

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Tiistaina, 30. huhtikuuta, 2013 - klo 19.54:   
Jostakin kumman syystä en saanut toimimaan edes Pixmaa canons600.lha avulla. Kokeilin moneen kertaan.

Voin sanoa vain, että en osaa oikeasti itse asentaa kirjoitinta toimimaan.

Kuten entinen ATK-opettaja sanoi aikoinaan, niin minun ei pidä edes yrittää asentaa mitään Amigaan, jos en ole 100 prosenttisen varma siitä, mitä teen. Sen vuoksi ostin Sam-koneen, koska oletin olevan samanlainen käyttövalmis ja helppo kone kuin vanha Amiga 500 on. Opettaja asensi siihen kirjoittimen ja se kävi helposti. Harmi vain, että vanhan koneen näppäimet ja ilmeisesti emolevy ovat parhaat päivänsä nähneet.

Toivottavasti Sam kone ei mene taas sekaisin, kun olen asennellut siihen näitä kirjoittimia ym. jotka ei toimi.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 30. huhtikuuta, 2013 - klo 23.32:   
Tuota, kirjoittimen asentaminen tarkoittaa sitä, että kopioit oikean ajuritiedoston, kansioon workbench:devs/printers eli ei sitä "asentamiseksi" voi kutsua. Valmiit ajuritiedostot on kansiossa workbench:Storage/printers. Eli kopioit storage/printers kansioista devs/printers kansioon. Huomaa että toimiakseen tässä kohtaa kone pitää käynnistää uudelleen. Muuten se ei edes näy siinä printers asetus ohjelmassa.

Valitettavasti printteri tilanne on vähän heikko :-( kun virallisesti Amiga OS ei tue kukaan printteri valmistaja.

http://os4depot.net/index.php?function=showfile&file=driver/printer/usbdot4.lha

Voit kokeilla myös tuota, se pitäisi purkaa devs kansion juureen, eli ei sinne printersiin. Kyseessä on DOT4 ajuri, eli siis se pitäis valita siihen devices kohtaan usbprint.devicen tilalle.

Itse sain HP:n laserin toimimaan ihan heittämällä, tosin jotain ongelmaa on joidenkin fonttien suhteen.

Onku sinulla directory opus asennettuna? Sen avulla saat kopioitua noita erittäin helposti.

Tiedä sitten millainen kaapeli tai mikä device pitäisi olla valittuna, jotta tuon deskjetin saisi toimimaan??? voisi kuvitella että se on jotain serialprint.device????

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 30. huhtikuuta, 2013 - klo 23.59:   
Jos joku printteri ei toimi, niin poista se kansioista devs/printers, näin helpotat omaa selvittelyäsi. Huomaa kuitekin että originaali jää strorage/printers kansioon, kun eihän sitä ikinä tiedä mitä tarvitsee.

Ja muista käynnistää kone uudelleen, ennen kuin kokeilet noiden printterien toimivuutta.

Periaatteessa kaikki mitä on devs/printers kansiosissa voi poistaa, siellä kun on oletuksena vähän kaiken näköistä, ainkain minulle turhaa.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Maanantaina, 6. toukokuuta, 2013 - klo 10.07:   
Testasin eilen myös toista Canon-kirjoitinta Samissa enkä saanut sitäkään toimimaan. Nostan oikeasti käteni pystyyn ja myönnän, etten saa kirjoittimia toimimaan Samissa. Sen saa tehdä joku, joka osaa saada mustesuihkukirjoittimen toimimaan.

Oletan, että linux yhteensopivan laser kirjoittimen saisin asennettua helpommin, mutta tässä tilanteessa taas uuden tulostimen hankinta ei tule kysymykseen.

Jep, olen aina käynnistänyt tietokoneen asennusten jälkeen.

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Torstaina, 9. toukokuuta, 2013 - klo 14.03:   
Kommentti tuohon Canon Pixmaan... Nuo tarvitsevat ilmeisesti niille spesifisesti tehdyn mallikohtaisen ajurin, ja niitä ei Amigalle ole. Kokeilin hiljattain P495:sta, eikä se inahtanutkaan vanhemmilla ajureilla. Sama juttu kuulemma Linux-puolella, vaikka siellä löytyy paljon uudempia ajureita.

Ainoa 'moderni' mustesuihkuajuri Amigalle lienee OS4Depotista löytyvä HP PhotoSmart, joka ei ole mallispesifinen. Kokeilin sitä juuri C4380:n kanssa OS4.1 classicilla (A-Link Wnap:n avulla eternetin kautta) ja tulostus onnistui.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Sunnuntaina, 12. toukokuuta, 2013 - klo 11.35:   
Päätin, että unohdan toistaiseksi unohtaa kirjoittimen asennuksen, sillä tulostus probleema on nyt toistaiseksi ratkaistu Jannen avulla näin:

1. Kirjoitan Abiwordilla vanhat Kindwords tekstit loppuun.
2. Siirrän valmiit tiedostot PC-koneelle, jossa on myös Abiword.
3. Tulostan PC-koneella, johon onnistuin asentamaan Samiin tarkoitetun Pixman.

Monimutkaista, mutta toistaiseksi toimiva systeemi :-)

Harmi vain, etten voi tulostaa Samilla suoraan, sillä siinä on hyvä piirustus ohjelma, jolla olisin saanut tehtyä hyviä malleja maalauksiani varten.

Tällä hetkellä Samissa on tärkeimmät ongelma kohdat seuraavat:

1. Näytön tarkkuus
2. Päiväkirja-ohjelma, jolla voisi kirjoittaa blogia. Huom! Tarkoitus olisi pitää päiväkirja koneella

Toivottavasti voitte auttaa yllä olevien ongelma kohtien kanssa. En ilmeisesti itse osaa korjata näytön tarkkuus asetuksia, sillä suuret tarkkuudet ovat edelleen kateissa.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 13. toukokuuta, 2013 - klo 1.50:   
En oikein osaa hahmottaa millaisella ohjelmalla blogia pidetään? Mitä siinä pitää olla? Nettiin?? Selain pohjainen??

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Maanantaina, 13. toukokuuta, 2013 - klo 13.43:   
Blogi ohjelman pitäisi olla sellainen kuten esim. RedNotebook. Tarkoitus on tallentaa päiväkirjaan tallennetut tekstit vain omalle koneelle eli Samin kovalevylle. Eikä julkaista nettiin. On useampi päiväkirja kadonnut bitti avaruuteen, kun sivustojen pitäjät ovat lopettaneet blogien ylläpidon.

Ohjelman pitäisi olla sellainen, jolla kirjoitetaan vain blogia. Kuvien lisäys mahdollisuus blogiin olisi hyvä ominaisuus.

Minulla on Samissa nyt Diary niminen ohjelma, mutta sillä voi vain merkitä jonkin tiytyn päivän kohtaan lyhyitä merkintöjä kuten tapaamisia, mutta kunnon pitkiä päiväkirja tekstejä sillä ei saa tehtyä.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 14. toukokuuta, 2013 - klo 5.25:   
Päiväkirjaa tai blogia voi pitää myös ilman päiväkirja-/blogiohjelmaa.

Luot levylle vaikkapa tällaisen hakemistorakenteen, että merkinnät pysyvät järjestyksessä:

<vuosi>
___<kuukausi>
______<päivä>

Siis kussakin vuosihakemistossa olisi 12 alihakemistoa (kuukausihakemistot) ja kuukausihakemistojen sisällä päivähakemistot (28-31 hakemistoa kuukaudesta riippuen). Esim. tämän päivän merkinnät löytyisivät tuolla rakenteella hakemistosta 2013/05/14.

Voit tallentaa päivähakemistoon miten paljon tahansa ja ihan mitä tahansa tiedostoja: tekstiä, kuvia, ääntä, videoita jne.

Jos haluat suojata päiväkirjan/blogin salasanalla, voit luoda salasanalla suojatun levykuvan ja tallentaa päiväkirjan/blogin levykuvaan.

AmigaOS 4:n mukana tulevalla DiskImageGUI:lla saat tehtyä suojatun levykuvan ja "mountattua" levyn työpöydälle.

Ei hienoa päiväkirja-/blogiohjelmaa, mutta toisaalta päiväkirjamerkinnät saa todennäköisesti auki vielä 10 vuoden päästä, toisin kuin jos ne olisi tallennettu jollakin tietyllä päiväkirja-/blogiohjelmalla. Plus ei ole tiedostomuotorajoitteita sille, mitä kaikkea päiväkirjaan/blogiin voi laittaa :-)

Tuollaiseen päiväkirjaan/blogiin voi myös tehdä hakuja, käyttäen Workbenchin hakutoimintoa, joka löytyy Workbenchin Ikkuna-valikosta.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Tiistaina, 14. toukokuuta, 2013 - klo 17.30:   
Siitä näytön tarkkuudesta. Näin ei-OS4 ihmisenä lähtisin ensinnä kokeilemaan radeon-monitoriajurin asetusten säätämistä.

Avaa Workbench-osiolta Devs hakemisto ja sen sisältä vielä Monitors-hakemisto. Siellä pitäisi näkyä ehkä useampikin tiedosto, mutta ainakin Radeon-niminen tiedosto. Klikkaa sitä kerran, etttä se tulee aktiiviseksi. Sen jälkeen valitse oikealla napilla Icons-valikosta Information-kohta.

Aukeavassa ikkunassa pitäisi näkyä useita erilaisia tooltypejä, joiden joukossa MODE-alkuisia, jotka kuvaavat käytettävissä olevia resoluutioita.

Lisäisin sinne omaa monitoria vastaavan tooltypen, jos sellaista ei ole valmiina. Esimerkiksi, jos monitorisi on FullHD-näyttö, niin uutena tooltypenä tällainen:
MODE=1920x1080@60

Tämän jälkeen uudelleenkäynnistys ja kokeilu näkyisikö nyt oikea moodi Prefs-hakemiston ScreenMode-ohjelmassa, josta sen voisi valita käyttöön. Käytä ensin Test-nappia, että moodi varmasti näkyy ennen tallentamista.

Jos ei näy vieläkään, niin sitten esim HSYNCMAX-tooltype voi rajoittaa resoluutiota, jos sen arvo on tullut asennuksessa liian alhaiseksi. Etsisin monitorin speksit netistä tai käyttöohjeesta ja laittaisin HSYNC-arvot vastaamaan niitä.

Ehkä joku enemmän OS4:ää käyttänyt voi vielä varmistaa olisiko tämä oikea tapa lähestyä asiaa :-)

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Perjantaina, 17. toukokuuta, 2013 - klo 13.18:   
Tuli mokattua pahemman kerran taas koneen kanssa, kun yritin pelata Samin omalla emulaattorilla vanhoja pelejä: Jouduin asentamaan sen kokonaan uudestaan. Nyt näyttö asetukset on ok. Edellisella asennus kerralla oli jäänyt valitsematta ne suuret näyttö koot.

Nyt jostakin syystä Timberwolf ohjelma tökkii. Se jää jumiin eikä toimi ennenkuin boottaa koko koneen uudestaan.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 17. toukokuuta, 2013 - klo 21.16:   
Ootko ajanut Amiupdaten läpi, useamman kerran?

Selaimista kannattaa käyttää MiOWB:tä ja Netsurffia. Itse käytin aikaisemmin lähes ainostaan Netsurffia, mutta viimeisen pivityksen jälkeen se on olut selkeästi hitaampi kuin MuiOWB

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Sunnuntaina, 19. toukokuuta, 2013 - klo 22.49:   
Jep, ajettu on. Päivityksiä ei ole saatavilla, joten uusimmat päivitykset pitäisi olla koneella.

OWB-selain toimii ok. Timberwolfissa tökkii myös isojen ja pienten kirjainten tunnistus. Yritin selaimen kautta lähettää tekstiviestiä, mutta ei sillä voinut kirjoittaa. OWB- selaimessa ei vastaavaa ongelmaa ole.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 19. toukokuuta, 2013 - klo 22.59:   
OWB on eri asia kuin MuiOWB, joista jälkimmäinen on selkeästi parempi, vaikka perustuukin samaan selaimeen, kuten nimestä voi selkeästi päätellä.

http://os4depot.net/index.php?function=showfile&file=network/browser/muiowb.lha

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Lauantaina, 25. toukokuuta, 2013 - klo 10.21:   
Asennettu on ja ko. MuiOWB toimii aika hyvin. Välillä jää toisinaan jumiin yhteyden aloitus sivulle. Olen tällöin käynnistänyt selaimein uudestaan.

 

Hooligan/DCS
Käyttäjätunnus: hooligan

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 25. toukokuuta, 2013 - klo 18.19:   
No eihän se silloin toimi "aika hyvin" jos ei lataa sivua :-)

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 25. toukokuuta, 2013 - klo 22.16:   
Vähän veikkaisin mokkula/wlan yhdistelmää ongelman syyksi, itselläni ei tuollaista ongelmaa ole ollut.

Systeemi on kuitenkin aikalailla identtinen.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Tiistaina, 4. kesäkuuta, 2013 - klo 22.48:   
Mokkula kyllä välillä meinaa mennä 2 G:ksi eli paljon mahdollista, että vika on siinä.

Olen muuten yrittänyt etsiä netistä äänen nauhoitus ohjelmia Sam-koneeseen ja löytänyt ainakin yhden. Eli AHIrecord4.0 nimisen ohjelman, jota en saa toimimaan. Mikin kautta nauhoittavaa äänitys ohjelmaa ei vissiin saa Samiin, vai saako?

Samin kyljessä on mikrofonin reikä ja myös kuulokeliitäntä, joka ei myöskään toimi. Koneesako vika vai eikö Samissa toimi kuin keskusyksikön takapaneelissa oleva äänilähtö?

Olisi joskus kiva tehdä omia äänitiedostoja esim. äänittää tenavan laulua ja tehdä omaa päiväkirjaa myös äänitiedostona, jos en jaksa joskus kirjoittaa.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 5. kesäkuuta, 2013 - klo 13.12:   
Äänet kuuluvat sinulla kuitenkin takana olevan äänilähdön kautta?

Kun olet valinnut AHIRecorderissa "Audio Moden", niin listautuuko Input-listaan "Mic in" -nimisiä tulokanavia?

AmigaOnessa Envy24HT.audio-ajurilla (äänikortti on Terratec Aureon 5.1 Sky), AHIRecordilla ja Logitechin kuulokemikrofonilla mikkitallennus ainakin toimii.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Tiistaina, 11. kesäkuuta, 2013 - klo 11.39:   
Jep, takana on äänilähtö, josta kuuluu kuulokkeilla tai kaiuttimilla.

On muuten outoa, että ohjekirja ei mainitse mitään koneen kyljessä olevista mikrofonin tai kuulokkeiden paikoista. Alan epäillä, että ne eivät ole yhdistetty koneen sisällä mihinkään.

Acube vaihtoi alunperin tietokoneen pöntön toisenlaiseen kuin mikä alkujaan piti olla siinä tietokone paketissa.

Kun valitsee "Audio moden", niin viereisessä valikossa lukee vain ylälaidassa monitor ja sen alla "line". Näyttäisi siis, ettei MIC IN tulokanavia löydy.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 11. kesäkuuta, 2013 - klo 14.48:   
Kun katsoin Sam440ep-flex:n käyttöopasta, niin Samin emolevyllä on useita mikkiliitäntöjä (mono sellaisia) tässä emolevyn portissa: Audio expansion port: J12.

Ne eivät kuitenkaan toimi, koska Samin äänikorttiajurissa ei selvästikään ole tukea mikille. Jos ajurissa olisi tuki mikille, niin AHIRecordissa tulokanaviin listautuisi "Mic in" tai jotain vastaavaa.

Voit kuitenkin äänittää Line in -liitännän kautta (line-sisääntulo AHIRecorderissa). Line in ei ole niin herkkä sisääntulo kuin mikki, joten tarvitset jonkun vahvistimen mikrofonin ja Samin Line in -liitännän välille. Jos kytket mikrofonin suoraan Line in -liitäntään, niin ääni tulee hyvin heikosti koneelle, jos ollenkaan.

Jos Samissa ei näy missään Line in -liitäntää, niin kone pitäisi avata ja katsoa onko koneen kyljessä oleva mikkiliitäntä mahdollisesti yhdistetty Audio expansion portin pinneihin 6 (LINE_IN_L) ja 10 (LINE_IN_R). Eli onko se mikkiliitäntä itse asiassa Line in -liitäntä. Samalla näet onko mikkiliitäntä yhdistetty emolevylle ollenkaan.

...

Jos sinulla on mikrofonilla varustettu mp3-soitin, niin sitä voi käyttää mikkinä Line in -liitännässä. Mp3-soittimen kuulokeliitäntä yhdistetään Samin Line in -liitäntään ja laitetaan tarpeeksi äänenvoimakkuutta mp3-soittimeen, niin ääni on silloin tallennettavissa AHIRecorderilla.

Helpompaa taitaa kuitenkin olla siirtää soittimen muistiin tallentunut äänitiedosto Samiin USBin kautta, kuin sählätä johtojen kanssa :-) Saattaa nimittäin olla niin, että soitin ei kaiuta mikin kautta saamaansa ääntä suoraan kuulokeliitäntään, vaan joudut erikseen soittamaan tallenteen, että saat sen tallennettua AHIRecorderilla.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Keskiviikkona, 12. kesäkuuta, 2013 - klo 21.09:   
Mies aukaisi eilen Samin kotelon, mutta hän ei osannut tulkita, että menikö emolevyyn johtoja vai ei, sillä johtoja oli niin paljon koneen sisällä.

Otin tänään yhteyttä Acubeen. Hra Ferrucci ilmoitti nyt illalla seuraavaa:

"The connectors at the front of the case are not connected because there is no connector on the motherboard following the AC97 standard layout.
If you really need to be able to use a microphone, you would need to find someone that can do it for you (some skilled people or a computer store). In this case we can give you more details on what needs to be done.


Another alternative is to install a sound card supported by AmigaOS 4."

Toisin sanoen nykyinen Sam-koneeni kokoonpano ei tue mikrofonia, harmi. Ilmankos Ahirecord ei toimi.

Eikös se äänikortin asennus ole aika vaikeaa? Vai onko?

Kyllähän tuo hieman tuntui keljulta, että olen turhaan pari viikkoa yrittänyt saada nauhoitusta toimimaan, mutta pitänee toistaiseksi tyytyä tuohon Jannen ehdottamaan MP3-soittimen tallennus toimintoon. Tilasin uuden nauhoittavan MP3-soittimen, jonka Sam-kone toivottavasti tunnistaa USBin kautta. Ellei tunnista, niin pitää alkaa etsiä äänikorttia siinä tapauksessa.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 13. kesäkuuta, 2013 - klo 13.27:   
http://www.acube-systems.biz/download/flex_manual_0.2.pdf

J12 liittimessä on vaikka mitä ääni tuloja ja menoja, mitenhän nuo ovat tuettuja OS:än puolella, tai vaaditaanko tukea esim tälle.

5 – MIC1 6 – LINE_IN_L
7 – JD0 8 – JD2
9 – MIC2 10 – LINE_IN_R

Miten mä muistelen nähneeni Flexiin myytävänä palikan joka lisää tuo liittime sinne taakse?

AC97 liitin olisi kyllä kätevä, mutta tuosta löytyy kyllä samoja, eli jos liittimen purkaisi ja joku osaava yhdistelisi ne oikein.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 13. kesäkuuta, 2013 - klo 16.17:   
laatu Mikrofoni mikrofoni muutenkin sallisi paremman äänen. taisipa olla joskus 100eurollakin myynnissä jonkinlaisia jopa vahvistinputkella jota osa kehuu ja osa ei.
ps. ei halpa ei todellakaan kuvattuun käyttöön ehkä.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 13. kesäkuuta, 2013 - klo 17.12:   
@Ibe U
Olisiko ollut tämä lisäpalikka? http://www.vesalia.de/e_sam440ioexp.htm

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 13. kesäkuuta, 2013 - klo 17.55:   
@HeliMH
Minulla on ikivanha MPIO:n FY200-mp3-soitin. Soitin näkyy Amigalle muistitikkuna, joten äänitykset on helppo kopioida sieltä Amigalle.

Applen mp3-soittimet tuskin suostuvat yhteistyöhön ilman iTunesia. Ainakaan iPad ei ilmoittaudu koneelle massamuistina, kun sen yhdistää Amigaan.

ACube on ottanut äskettäin myyntiin tällaisen äänikortin: https://acube-systemsbiz.serversicuro.it/shop/en/accessories/86-envy24dt-pcie-audio-card.html

Siinä on sama Envy24HT-piiristö, kuin minun äänikortissa, jossa siis mikki toimii.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 13. kesäkuuta, 2013 - klo 18.13:   
Janne : Tuohan se. Ilmeisesti ei koskaan päätynyt tuotantoon asti :-(

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 13. kesäkuuta, 2013 - klo 19.28:   
Äänikortin asennus ei pitäisi olla mitenkään vaikeaa. Kotelo auki ja tökätään kortti liittimeen. Eiköhän OS4 sen siitä tunnistele ilman ajurien asenteluakin?

En tutkinut ajuritilannetta, mutta varmaan tukee joitain standardeja PC:n äänikorttejakin? Sound Blaster Liveä ja sellasta?

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Lauantaina, 15. kesäkuuta, 2013 - klo 13.36:   
Sam-kone ei tunnista MP3-soittimen äänitys kansiota ja sen sisältöä. Piti olla sellainen soitin, joka toimii myös Linux järjestelmässä.

Harmin paikka, en muuta sano. Voin sanoa ikäväkseni valittaen, etten uskalla panostaa Samiin enää mitään, koska en saa niitä kuitenkaan itse toimimaan.

Mielestäni täysin valmiin kone paketin olisi pitänyt toimia kaikin puolin heti ilman turhia osien ym. ostoa tai asenteluja, kuten minulle alunperin luvattiin verkkokauppoja tehdessä. En halua valittaa, mutta Samin kanssa on ollut liikaa vastoinkäymisiä eikä ylimääräinen asentelu ja ohjelmointi(jota en osaa)ole sellaista, joka oli odotettavissa. Tällä hetkellä Samilla voi vain oikeastaan kirjoittaa, joten on aika turhauttavaa, kun en itse saa siihen asennettua mitään, joka toimisi. Olin toivonut siitä todellakin sellaista konetta, jolla olisi voinut tehdä kaikenlaista.

Janne: Anteeksi, että kysyn, mutta olisiko sinulla joskus aikaa tutkia tuota minun Samia, jos joskus toisin koneen sinnepäin? Pitäisi saada edelleenkin toimiva emulaatori asennettua, jotta voisi käyttää vanhan Amigan ohjelmia. Samin oma emulaattori ei tunnista mm. Deluxe Music-ohjelmaa tai Barbarian peliä. Tilanpuutteen vuoksi näyttää nimittäin siltä, että pitää sittenkin luopua vanhasta Amiga 500:sta, kun pitäisi saada kuulemma koneita vähemmäksi.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 17. kesäkuuta, 2013 - klo 1.17:   
Jos soitin näkyy levynä Workbenchissä ja levyn saa auki, niin tutki soittimen asetuksista ja ohjeista onko soittimessa jotakin asetuksia sille mihin se tallentaa äänitykset ja mp3:t. Amiga kyllä näyttää kaikki tiedostot mitä sielä on, jos levyn saa auki.

Jos soitin ei näy Workbenchissä levynä tai sitä ei voi avata, niin tutki onko mp3-soittimessa erillinen "muistitikkutila". Minun soitin piti asettaa kyseiseen tilaan valmistajan ohjelman avulla. Muuten soittimen sisältö näkyi vain ohjelmalla, joka oli tehty juuri sitä soitinta varten.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 17. kesäkuuta, 2013 - klo 3.41:   
Vanhat amigaohjelmat eivät pääsääntöisesti toimi AmigaOS4:ssä, koska uutta käyttöjärjestelmää ei ole tehty taaksepäin yhteensopivaksi. Jos jokin vanha ohjelma toimii, niin hienoa, mutta toimivuutta ei kannata odottaa.

AmigaOS4:lle tehtyjen ohjelmien kanssa ei pitäisi olla mitään asennus- tai toimintaongelmia. Asennukseksi riittää yleensä se, että kopioi ohjelman hakemiston kovalevylle tai käynnistää ohjelman mukana tulleen asennusskriptin ja seuraa ohjeita. Poikkeuksiakin tietysti on.

Käyttöjärjestelmän mukana tulevalla emulaattorilla voi yrittää pelata vanhoja pelejä, mutta niiden virheetön toiminta on vähän niin ja näin. Emulaattoriin joutuu hakemaan yrityksen ja erehdyksen kautta erikseen omat asetukset melkeinpä jokaista peliä varten. Grafiikan sekoilu ja äänten pätkiminen on tavallista.

AmigaOS4:ssä on tuki vain harvoille uusille laitteille. Uusia laitteita hankkiessa kannattaa aina selvittää ensin mitkä laitteet aivan varmasti toimivat ja hankkia sen jälkeen täsmälleen samanlainen laite. Varmin takuu toimivuudesta on, kun toiset Amiga-käyttäjät raportoivat laitteen toimivan.

Amigan käyttö vaatii harrastuneisuutta ja kiinnostusta konetta ja käyttöjärjestelmää kohtaan. Säätämistä ei ole niin kuin Linuxissa, mutta täytyy hyväksyä niukka ohjelmatarjonta ja kapea laitteistotuki. Jos haluaa vain käyttää mahdollisimman pienellä vaivalla tekstinkäsittelyä, tehdä kuvankäsittelyä, musiikkia, kerätä valokuvia tms, niin silloin kannattaa hankkia esim. Mac.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 0.44:   
Tarkoitus oli saada Samista helppokäyttöinen kone, jolla olisin tehnyt harrastuksiini(kirjoittaminen, DVD-elokuvat, kuvataide, musiikki ja tähtitiede ym.) liittyen eri asioita. Oletin, että ko. kone Amiga OS 4.1 käyttiksen kanssa olisi ollut helppo ja vaivaton, kuten vanha Amiga.

Sotkin koulussa todellakin aikoinaan yhden PC-koneen niin pahasti kuin olla ja voi ja niin on siitä lähtien käynyt aina, kun olen koskenut koneiden käyttiksiin ym. Sen takia koneen pitäisi olla vaivaton käyttää.

Taitaa valitettavasti pakko siis pitkin hampain myöntää loppujen lopuksi, että minusta ei ole sittenkin AmigaOS -koneen käyttäjäksi, koska en ole harrastanut koneita muutoin kuin käyttämällä niitä apuvälineenä muissa harrastuksissa.

Tuskin kuitenkaan kukaan haluaa ostaa nykyisen Sam-koneen emolevyä, jos vaihdan käyttöjärjestelmää ja emolevyä hieman helpompaan? Jos halukkaita harrastajia kuitenkin löytyy, niin pistän myyntiin emolevyn ihan tuonne myynti-ilmoitusten joukkoon.

Jos käyttis olisi vaivattomampi ja se tukisi enemmän eri oheislaitteita, niin en luopuisi siitä. Nyt kuitenkin teen näin tarkan harkinnan jälkeen. Jatkan Amiga harrastusta Amiga forever-emulaattorilla, joka toistaiseksi ei ole ollut minulle outo tapaus.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 1.49:   
Jos minulla olisi ylimääräistä rahaa ja tilaa tuo emo kiinnostaisi. Joskus ehkä sitä olisikin muttei juuri nyt.
ps. jos helppoutta ja silti tarpeeksi softaa halaua minusta Mac OS X paras vaihtoehto varsinkih kun listaasi lukee. Eli hyötykäyttöä ja dvd elokuvia.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 4.48:   
Olen samaa mieltä Juha-Pekan kanssa. Suosittelen myös Mac:ä sinulle.

Mac maksaa enemmän kuin tavallinen PC, mutta minusta se on joka sentin arvoinen, jos hakee vaivattomuutta ja helppoutta. Sillä voit keskittyä harrastusjuttuihin, eikä tarvitse taistella teknisten ongelmien kanssa.

Samiahan voi käyttää myös Linux-koneena, mutta uskoisin kuitenkin, että Mac olisi sinun tapauksessa nappivalinta.

Windowsia en suosittele. Pitemmän päälle siitä ei tule mitään muuta kuin harmaita hiuksia ja hampaiden kiristelyä, ja tulet hyvin todennäköisesti tarvitsemaan Windows-käyttäjänä "omaa mikrotukihenkilöä".

Jos sinulla on varaa hankkia iMac, niin se täyttää kaikki nuo sinun tarpeet yhdessä paketissa. Tähtiharrastusta ja piirtelyä varten joudut tosin App Storesta katselemaan sopivaa ohjelmaa, mutta muuten nuo kaikki on konepaketissa valmiina. Töpseli vain seinään, niin kone on käyttövalmis.

Mac Mini on halvempi, mutta siihen pitää hankkia lisäksi näppäimistö, hiiri ja näyttö (tavalliset näytöt ja usb-näppäimistöt ja hiiret toimivat). Käyttöjärjestelmä ja ohjelmistopaketti on siinä sama kuin iMacissa.

Vanhempi käytetty Mac irtoaa varmaa parilla sadalla, kuten esim. allekirjoittaneelta ;), mutta niihin ei pysty välttämättä päivittämään viimeisintä Mac OS X -käyttöjärjestelmää.

Amigistina olisi kiva suositella Amigaa, mutta AmigaOS4 ja sen ohjelmistotarjonta ei ole sellaisella tasolla, että voisit tuskailematta käyttää konetta harrastuksissasi.

 

Hooligan/DCS
Käyttäjätunnus: hooligan

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 7.28:   
@Janne
"Sillä voit keskittyä harrastusjuttuihin, eikä tarvitse taistella teknisten ongelmien kanssa"

Olen kuullut tuon muutaman kerran aiemminkin ja sitten kun se mäkkäri sekoaa/lahoaa syystä tai toisesta niin sitten ollaankin sormi suussa ja lompakkoa kaivelemassa kun lähipiiristä ei löydykään ketään kuka sen korjaisi. Eräskin eläkeläinen ihmetteli miksi huoltofirma otti yli 200e kun minä olen korjaillut sixpäkin hinnalla :-)

 

hese
Käyttäjätunnus: hese

Rekisteröity: 11-2009
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 8.26:   
@Hooligan

Näinpä, kun hardis leviää niin ei ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin viedä kone kalliiseen Applen huoltoon.
PC:eissä ei ole vastaavaa ongelmaa, varaosat ovat halpoja.

 

vesku
Käyttäjätunnus: vesku

Rekisteröity: 4-2010
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 11.50:   
HeliMH:

Sanon heti alkuun, että tuontapainen säätäminen epätiedon valossa ahdistaisi minuakin. Mutta omat kaksi senttiäni tähän ketjuun on, että jos vielä vähän jaksaisit, niin SAM-kone tulee varmasti laitettua tavalla tai toisella aivan käyttötarpeisiisi toimivaksi koneeksi. Mutta tietysti ymmärrän, jos alkaa olla oikeasti mitta täynnä, ja haluat jo vaihtaa helpommin otaksuttavamman laitteen itsellesi.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 12.02:   
Taitaa olla siis tavallinen WINDOWS PC pöytäkone Amigaforever-ohjelmalla varustettuna hyvä vaihtoehto tähän hätään. Pienissä kannettavissa on muuten ongelmia emulaattorin näytön kanssa. Mitä tulee Linux koneisiin, niin se ei houkuta yhtään enää. Ubundussa ei toimi Amigaforever kunnolla. Mac on puolestaan liian kallis tällä hetkellä. On vain tosi noloa myöntää, ettei AmigaOS sovi harrastusteni apuvälineeksi, sillä haaveilin uudesta Amigasta yli 20v.

Nooh, ei se mitään, Sam menee siis myyntiin. Sen saa ostaa joko kokonaisena tai siitä voi ostaa emolevyn. Uskoisin, etten pidä liian korkeaa hintaa kummassakaan vaihtoehdossa.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 13.28:   
Ilo-uutinen:
Sam sai heti uuden kodin. Kone myytiin siis kokonaisena. Kiitos ostajalle jo etukäteen.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 14.11:   
Janne Peräaho: kyllä musa juttuihinkin suosittelen ostettua ohjelmistoa itselle on Logic ja ostetuja plugineja iso kasa jo nyt lisää sampleja lähinnä tarvitsen.(tyyli suuntani leffamusiikin suunnalla sen takia). Vaikkei mäkkikään täysin ongelmaton täällä ole ollut.
ps. itsellä pääkoneena Mac Mini. ja 24tuuman 16x10 ips näytöllä. erillinen näyttö sen takia että resoluutio ja näyttö oikeissa suhteissa itselle et näytön lisätarkkuudesta on omissa hommissa iloa. sitä paitsi kyllä ne laatu pceetkin maksaa. ja Windowsilla yritin luovia hommiani tehdä eihän siitä oikeasti tullut mitään kun päivän mittaan käyttis hidastui sietämättömäksi (xp pro käytössä) samaan aikaan mac os x toimii päiviä perätysten ilman samaa ongelmaa. ja Linux liian propellihattu systeemi makuuni eikä sille ole soveliasta ohjelmistoa kaikkeen siihen mihin mitä minä koneellani teen.
ps. classic amiga rinnalla ja pegassos2 ja toinen mac mini (josta tulee myöhemmin varmaan digiboksi).

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 21.09:   
Kiitos vielä kaikille, jotka yrititte neuvoa minua Samin käytössä.

Toivottavasti käyttiksestä tulee joskus helpompi käyttää.

Ai niin, minulla on win koneiden mikrotuki henkilö muksun kummina, joka neuvoo tosi tiukan paikan tullen. On tehnyt niin vuodesta 1996, jos vain ilkeäisin aina pyytää neuvoja. Pitää vain löytää nyt kone, jossa emulaattori toimii ja muutkin ohjelmat.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 21.39:   
Ja jos tottapuhutaan mäkki ei ole hyvä vaihtoehto amiga emulointiin meni hermot sen pystytykseen. Windowsissa näkyy olevan helpompaa esimerkiksi CD aseman emulaaio.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 22.42:   
Apple merkillä ei mielestäni nykyään ole mitään raudankestävyystakuuarvoa. Pikemminikin kestävyys voi olla korkealaatuista ja tarkkaan harkiten rakennettua PC konetta huonompi koska Apple strategioineen änkeää yleensä kaiken mahdollisimman ahtaasti jolloin kuumuus ja iskut ovat aina pahoja riskitekijöitä.

Nykyäänhän heidän uusissa tietokoneissaan on Intel rauta joten Appleen voi asentaa myös Windowsin jos niin välttämättä haluaa.

Tuttavapiirissä hajosi toista tonnia maksanut pöytä mallinen Apple aika pian kun takuu loppui. Emolevyn vaihto olisi maksanut 500e. Eivät halunneet maksaa... Itse olen ostanut kalleimammat PC koneen emolevyt noin 250e hintaluokasta ja asentanut tietysti itse.

Toisaalta jos haluaa saada raudastaan vielä käytettynäkin hyvän hinnan niin Apple tietotekniikassa ja puhelimissa pitää hyvin arvonsa muihin verrattuna.

Kotonani ei muuta Applea ole kuin iPad 3rd generation 64GB 3G ja vaimon iPhone 4S. Hyviä laitteita, mutta huonoja jos pitää Windows verkkoon päästä esimerkiksi NAS aseman kanssa käyttö on tahmeaa ja vaatii erikoisohjelman väliin.

Tuttavapiirissä kokemus on osoittanut että Apple omistaja saa varautua pettymyksiin myös vakuutusyhtiöiden kanssa, jotka ottavat heti jo tietyn äänensävyn puhelimessa kun sanoo että kyseessä on Apple.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 23.17:   
PCeen uudet osat halpoja joo mutta laatukin mitä sattuu usein. Kiva olisi elämäni ekan (ja toivotaan että myös vikan) pceen ongelma ei ksokaan selvinnyt itselle.(näytön ohjaimen vaihto ei auttanut kaatui aina kun direct x tai videopurkua käytössä pois sulkien open gl ja flash videot) ps. mäkki ei ole täydellinen. Mutta siltikin täydellisempi.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Tiistaina, 18. kesäkuuta, 2013 - klo 23.51:   
Eräs kannettava PC oli muuten kallis muutama vuosi sitten ja se alkoi kuumua oudosti ja sammua yht'äkkiä takuuaikana. Ei mennyt takuuseen, vaikka oli kuulemma tyyppivika.

Toinen kannettava oli kerran tarjouksessa ja halpa. Se toimii vieläkin, vaikka on suunnilleen 10v. Sen näyttö oli vain huonoille silmille sopimaton, joten luovutin sen äitini käyttöön. Hän käyttää sitä vieläkin eikä kone ole kuulemma pahemmin temppuillut. Käyttis XP.

Tällä hetkellä on pääsääntöisesti käytössä Acerin
halpa kannettava. Muuten hyvä, mutta K-kirjain lähti herkästi vahingossa irti(spastisuuden takia kramppasi sormea kesken kirjoittamisen ja kynsi jäi kiinni kirjaimen reunaan). En edes kehdannut kysyä, olisiko mennyt takuuseen, koska oli oma vika.

On siis onnesta ja tuurista kiinni, onnistuuko saamaan hyvän koneen.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 19. kesäkuuta, 2013 - klo 1.39:   
HeliMH: todellakin ja tuuria on jos hyvän saat hyvät pceet on niin harvinaisia että en tiedä kuin yhden ihmisen varmasti joka oli pchensä tyytyväinen vähän pakko olikin hänen erityis tarpeet tuntien.(ei ollut siihen aikaan edes huonoa vaihtoehtoa tarjolla nyt vähitellen kait alkaa tilanne parantua...)

 

Hooligan/DCS
Käyttäjätunnus: hooligan

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 19. kesäkuuta, 2013 - klo 7.33:   
Kumpikohan on juurtunut syvempään.. pc-viha amigisteihin vai ryssäviha suomalaisiin ;-)

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 19. kesäkuuta, 2013 - klo 12.29:   
Mähän työskentelen MS ohjelmien kanssa hyvinkin paljon ja pitä sanoa että en ole koskana törmännyt täällä kuvailtuihin ongelmiin. Winkkarin kanssa yleisin ongelma on se että asennellaan mitä sattuu ja mikä tärkeinta EI lueta mitä ollaan asentamassa. Lopputulos 100x turhaa ohjelmaa käynnistymässä Windowsin mukana. Työkalupalkkeja ja muuta skeidaa. Historian aikana on hommattu vaikka 4 kameraa, joiden softat käynnistyvät windowsin mukana ja ehkä saman verran printtereitä jotka asentavat "muka helpottavia" työkaluohjelmia. Paras tässä on HP jonka jotkut printterit pistävät koneeseen pystyyn webbi serverin, uskomaton roskatykki. HP kunnostautuu myös pöytä/kannettavien koneiden kanssa, ensimmäiseksi pitää asennuksen jälkeen poistaa suunnilleen 20 "muka hyödyllistä" ohjelmaa, hyvänä kakkosen tulee acer.

A OS4 toimii ihan luotettavasti ja suurin osa järjestelmä ystävällisistä 68k ohjelmista toimii mainioisti. Art Effect toimii kerrassaa loistavsti, kunhan avaa sen omalle ruudulle ja pistää teemat yms pois.

Se pitää vain hyväksyä että kaupasta ei voi ostaa mitä vain ja saada sitä toimimaan koneen kanssa.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Keskiviikkona, 19. kesäkuuta, 2013 - klo 13.26:   
Minun äiti on vanhaan Toshibaan tyytyväinen. Kysyin tänään viimeksi eli siinä on ainakin yksi tyytyväinen PC käyttäjä.

Jokaisessa koneessa on omat vikansa, myös valitettavasti Amigoissa. Vanhoissa tosin oli vähemmän ongelmia, kun ne tehtiin laadukkaimmin.

Kaikkein kestävin kone on ollut vanha Amiga500:n. Olen siihen tyytyväisin muuten, mutta näyttökuva saisi olla vähän parempi. Se Amiga kesti 24 v. Sitten alkoi kulua näppäinten jokin tunnistuslevy, mutta näppäimet toimii silti. Ostin kuitenkin käytetyn vastaavan koneen, jossa levyke asema piti vaihtaa aluksi. Nyt on lähinnä peli ja musiikki käytössä siis tuo huuto.netistä ostettu vara Amiga500:n. TV:n kautta kuva on todellakin aika huono ja sen takia olen aina joutunut pitämään PC-koneita käytössä, kun silmät ei kestä huonoa näyttöä pitkään.

Itse en vihaa kumpiakaan koneita, vaikka Amiga on ollutkin sydäntä lähimpänä aina :-) Kerran Amigan omistaja, aina Amigan omistaja.

Jotkut PC:n omistajat puolestaan eivät voi sietää Amigoita. Olen monesti kuullut, että minun rakas Amiga500-kone olisi vain piipittävä vanha paska(anteeksi ruma kielenkäyttöni), mutta minun Amigaani eli uskollista "vanhaa rouvaa" ei haukuta. Síitä olen aina ollut tarkka.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 19. kesäkuuta, 2013 - klo 14.31:   
HeliMH: kateelisia nuo Amigan haukkujat. ps. itse vihaan PCeetä aika paljon Amigaakin vähäsen ja sitten Mäkkiäkin. En ole nähnyt laitetta johon olisin täysin tyytyväinen.

 

Rakki
Käyttäjätunnus: rakki

Rekisteröity: 11-2009
Keskiviikkona, 19. kesäkuuta, 2013 - klo 16.42:   
Eipä olisi ketjun aloituksesta uskonut kuinka viihdyttävää lukemista tästä loppujen lopuksi tuli. Pieni flamewar pitää lääkärin loitolla :-).

Lisätään siis hieman bensaa liekkeihin:
English Amiga Boardilla joku totesikin aikanaan, että nykyiset Amigat eivät voisi vähempää kiinnostaa mutta niissä aidoissa Commodoren laitteissa on sitä vetovoimaa edelleen.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Keskiviikkona, 19. kesäkuuta, 2013 - klo 18.24:   
Ainakin tavalliselle koneen käyttäjälle nykyinen Amiga OS- systeemi ja siihen ohjelmien etsiminen ja asentaminen, jotka ei toimikaan, on liian vaikeaa. Totean sen karvaalla kokemuksella. Jos asiat olisivat menneet toisin, niin en olisi myynyt Samia. Nyt jouduin tekemään niin pettyneenä.

Yhden käden parilla sormella ja huonolla näöllä on paha tehdä säätöjä ym. asioita yksin. Olisi ollut suuri apu, jos olisi ollut joku asentelemassa apuna.

Turhauttava tunne, kun itse yksin en osannut ja pystynyt saamaan Samista irti sitä, mitä halusin eikä ollut ketään konkreettista henkilöä, joka olisi voinut asentaa apuna joko täällä tai olisin vienyt koneen hänelle sopivaan paikkaan.

Unelmien haave kone ei vastannut ollenkaan toiveita. Kallis ja turhauttava opetus minulle.

Voisi sanoa, että sponsorini oli kerrankin oikeassa, kun varoitti minua alunperin, että itku siitä vain tulee. Ja niin tulikin. Kirjaimellisesti :-(

Vanha Amiga, paras Amiga. Minulle ainakin. Jospahan se huumorikin vielä jonakin päivänä taas löytyy.

Toivottavasti uusi omistaja saa koneen nopeasti ja hän saa siitä kaiken irti. Enkä turhaan ostanut Samin etupaneeliin tarraa, jossa lukee "I love my Amiga". Jätin mm. kyseisen tarran Samiin kiinni.

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 19. kesäkuuta, 2013 - klo 21.04:   
PC ongelmani loppuivat kuin seinään kun vaihdoin
Linuxin niihin samoin vaimon koneeseen ei ole
tarvinnut koskea sen kommin

juurikin ronttasin talouteen toisen A2000
aikanaan kun pöydällä oli kaksi konetta
T1200 ja Tuo A2000 jostain syystä aina
tein kaikken tärkeän A2000 koska siihen
oli jotenkin luotto että tämä ei petä eikä kaadu
samanlainen fiilis oli A3000 koneessa
vaikka se oli raakalais maisesti kanipalisoitu
kun sen sain ja fixasin

 

Rakki
Käyttäjätunnus: rakki

Rekisteröity: 11-2009
Torstaina, 20. kesäkuuta, 2013 - klo 0.27:   
HeliMH: Kyllä se varmasti ikävä kokemus oli. Ikävä kuulla mutta valitettavasti täältä ei tällä kertaa löytynyt apua paikan päälle saakka. Ehkä kannattaa odottaa pari vuotta ja katsoa sitten tilannetta uudelleen josko pidemmälle kehittyneen mallin saisi sopuhintaan.

Nykyään ei juurikaan kannata koneita ostaa osina paitsi jos nimenomaan haluaa tehdä kaikki itse. Ainakaan minua ei kertakaikkiaan kiinnosta kasata enää konetta osista ja varsinkaan kun niitä saa vähän väliä korjata. Kokemuksen mukaan vikaantuvat helpommin kuin esimerkiksi Dellin pöytäkoneet. Takavuosien huonolaatuiset kondensaattorit olivat parin emolevyn riesa, kolmannen oli taas heikkolaatuinen virtalähde. Joskus riesana ovat olleet bugiset ajurit kun on ostanut jonkun eksoottisemman lisälaitteen. Tässä nykyisessä IMacissa on jostain syystä ollut kumman kestävä rauta, 4 vuosi menossa ja kone on ollut jatkuvasti päällä eikä vielä ole hajonnut - ehkä ensi viikolla sitten :-). Vaimon macci on ollut jo 5 vuotta ja lasten PC on ollut 4 vuotta - PC:stä on tosin korjattu kolmeen otteeseen (ensin meni uuden Antecin kotelon mukana tullut virtalähde, sitten piti vaihtaa D-Linkin WLAN kortti jossa oli bugi WPA-salauksen jatkuvan toiminnan kanssa) ja sokerina pohjalla emo piementyi täysin mutta sekin on nyt vaihdettu. Muuten on toiminut ongelmitta muutamaa haittaohjelman poistoa lukuunottamatta, käyttiksenä XP edelleen.

Nykyinen Amiga-rauta on varmasti hienoa ja todella mielenkiintoista sekä käytettävääkin kun kaiken saa kuntoon mutta siinäpä se. Ainoa mistä täysin valmiiksi asennetun voisi kuvitella suomesta saavansa taitaa olla Boogielta ja siihenkin joutunee jotain vielä itse tekemään ennenkuin on täysin iskussa jos sittenkään.

Tuon koneen laitto olisi onnistunut jos se olisi ollut tässä lähellä. Se on vähän niin, että vähänkään eksoottisemman laitteen kanssa saa säätää ja tutkia pitkiäkin aikoja. Ei se tälläkään foorumilla kaikilta konffaus onnistu vaikka suurin osa osaakin ne itse laittaa. Amigistien määrä on suomessa aika pieni, ehkä joitain satoja käyttäjiä. Tällä foorumillakin on vain kourallinen, useimmat eivät käy missään foorumeilla ja harrastavat joko yksinään tai kaveriporukassa.

Kyllä täälläkin on hampaita kiristelty ties minkä ärsyttävien ongelmien kanssa. Viimeksi tappelin Commodore 64:n 1541 Ultimate II:n kanssa lukuisia iltoja kunnes vihdoin selvisi lukuisten testien jälkeen, että softan firmwaressa oli bugi ja kehittäjä otti raportin vastaan. Korjaus tuli sitten seuraavaan versioon, mutta kyllä se ihan raakaa työtä oli sitä selvittää. Bugien etsiminen on ehkä vähän ammattitauti kun sitä tulee tehtyä leipätyöksikin.

Viimeiset 5 vuotta on ollut käytössä Mac kotona ja Windows työläppärillä. Ubuntukin oli monta vuotta, mutta tuskastuin sen aikaiseen ohjelmavalikoimaan kun puuttui kunnollinen Flash-kehitysympäristö, Microsoftin Office-paketti ja nippu muita ohjelmia joita oli tottunut käyttämään. Nyt ne ovat tässä macilla. Kyllä näissä kaikissa on käytettävyysongelmia ollut, useimmiten softista johtuvia - ei niinkään käyttiksistä. Kyllä tuo Commodore 64:kin mikä pöydällä nököttää sekoilee myös, mutta sen niksit muistaa ulkoa niin ne on helppo antaa anteeksi.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 20. kesäkuuta, 2013 - klo 7.46:   
"Amigistien määrä on suomessa aika pieni, ehkä joitain satoja käyttäjiä. Tällä foorumillakin on vain kourallinen, useimmat eivät käy missään foorumeilla ja harrastavat joko yksinään tai kaveriporukassa."

Pienenä tilastostatistiikkana, että tälle foorumille on nyt vajaan neljän vuoden aikana rekisteröitynyt reilu 250 käyttäjää ja aika paljon tiedän olevan rekisteröimättömiä sivustaseuraajiakin.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Torstaina, 20. kesäkuuta, 2013 - klo 22.48:   
Tulipahan vielä mieleen, että olisiko Ubuntun voinut asentaa Amiga OS 4.1-käyttiksen rinnalle? Kysyn tuon siksi, jos joskus enää joskus uskaltaudun ostamaan Amiga OS -koneen.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 21. kesäkuuta, 2013 - klo 10.48:   
Olisi voinnut.

 

HeliMH
Käyttäjätunnus: rautahaukka

Rekisteröity: 4-2013
Tiistaina, 25. kesäkuuta, 2013 - klo 10.55:   
Onko muuten Aeros käyttis hieman vastaava kuin Amiga os?

Se asentui Ubundun paikalle, mutta se ei hyväksy salasanoja(on oikea, koska itse annoin sen asennusvaiheessa).

Nyt kun tottui tappelemaan Amiga Os käyttiksen kanssa, niin sitä haluaa ns. testikoneeseen jonkin vastaavan, vaikkakin helpomman käyttiksen, harjoittelua varten. :-)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: