A1 ja kovaääninen tuuletin

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2006 » Viestit 06/2006 asti » A1 ja kovaääninen tuuletin « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

PR
Keskiviikkona, 18. tammikuuta, 2006 - klo 10.09:   
Terveppä taas, täällä se tietämätön tumpelo.

Arvelin heittää kysymyksen ilmaan saisko
XE- 745x800MHz koneesta hieman hiljaisemman
kun kuuluu talon toiseen päähän vaikka toinen
"imu" tuuletin on jo ruuvattu pienemmälle koska
meillä on aika viilee lattianraja tässä Amigahuoneessa.

Tuuletin joka pitää ääntä on tod.näk prossun ja DIP kytkimet asennossa 1,2,4. alas ja 3, ylös.
Voltageista en tiedä mitn mutta äänestä kyllä..

Nämä tiedot siis tähän tuulettimeen:
Tt merkinnällä päältä ja semmonen
metallinvärinen "tornado" -kuvioinen jossa "rattaat" sivuilla. On pari muovipäällysteistä
kiinnikkeen oloista ruuvia tai jotain sivuilla. Johdot menee emolle joten ne olis helppo ottaa
pois. Liekkö siili sitten alapuolella.

Tietysti jos olis joku helppo kotikonsti ettei
kone sois kokoajan niin olis myös hyvä.
Laitoin jo hienon sinisen uretaanilevyn alle
jottei resonoi ainakaan parkettiin...

Aina ei jaksa luukuttaa mp3/Tunenettiä nettaillessa et ei kuulus vallaton hurina ;)

Mikähän olis paras vaihtaa ja tietysti 1000MHz
varten joko valmius tai kertaheitolla siihen jos
käyttäis ammattiliikkeessä. Mitähän muuta kun
krystallin vaihtoa tarvii A1XE?

Itse en tätä uskalla sen kummemmin ruveta.

Voishan nuo paikalliset olla vähän ihmeissään kun roudais AOnen laitettavaks. Takuuseen tietenkin;)

Tuskin Radeon 8500Le on niin kovaääninen, muuntajakin on korvakuulolta hiljainen+ parit
k-levyt.

Kohta -30C ulkona, eikun megahertsit ulos jäähtymään, moi.

 

Jupp3
Keskiviikkona, 18. tammikuuta, 2006 - klo 10.32:   
Itse en AmigaOnea omista, mutta eivätköhän nämä vinkit ole sellaiseenkin sovellettavissa :)
>Tuuletin joka pitää ääntä on tod.näk prossun

Yksi varteenotettava vaihtoehto on laittaa prosessorille iso siili, ja sitten vähän matkan päähän siiliä kohti puhaltava iso tuuletin. Isot tuulettimet ovat ylensä hiljaisempia.

Niin, ja muista liikkeessäkin kysyä nimenomaan hiljaista tuuletinta :)

>Mikähän olis paras vaihtaa ja tietysti 1000MHz varten joko valmius tai kertaheitolla siihen jos käyttäis ammattiliikkeessä. Mitähän muuta kun krystallin vaihtoa tarvii A1XE?

Käsittääkseni ylikellotus onnistuu suoraan jumppereilla. mutta onko se todellakin välttämätöntä? "Jonkin verran" sillä saa tehoja nostettua.

 

Pecosbil
Keskiviikkona, 18. tammikuuta, 2006 - klo 13.22:   
Itse modasin siihen alkuperäisen mölymaakarin tilalle tälläisen coolerin (http://personal.inet.fi/cool/pekosbil/Spire_WhisperRock_IV.jpg). Tuolla ja oikeilla vcore-asetuksilla se oli 1033 MHz:lla vakaa ja pysyi varsin viileänä rasituksessakin.

Aika julmalta se näytti siinä prossukortilla... =D (http://personal.inet.fi/cool/pekosbil/A1XE_&_New_Cooler.jpg)

 

pr
Keskiviikkona, 18. tammikuuta, 2006 - klo 14.05:   
Saisko noita renderoituja sitten mistä?

 

Jon
Keskiviikkona, 18. tammikuuta, 2006 - klo 14.20:   
Kannattaa tsekata se Radeon, paina vaikka lyijykynän takaosalla varovasti ropelin keskelle että vaimeneeko melu.

(Omassa 9100:ssa meni tuuletin 2:ssa viikossa pahaksi ja irrottelin ne pellesysteemit pois (pakastimeen -> siili irti) ja vaihdoin jytymmän siilen vanhan siilen & rupelin tilalle.)

A1:n ylikellotuksista lienee jo tarpeeksi monta varoittavaa esimerkkiä että jos antaisi olla...

 

Pecosbil
Keskiviikkona, 18. tammikuuta, 2006 - klo 14.58:   
@PR

Renderoituja? Kyllä nuo ihan oikeat itse ottamani kuvat ovat, katsoppa vaikka niiden kuvien tarkempaa informaatiota, niin kyllä siellä Sonyn Cybershot mainitaan...

Niin ja se kellotus, ihan niillä CPU-kortin dippikytkimillä sitä kerrointa muutetaan, ei siihen mitään kiteitä tartte vaihdella.


Juu, onhan noista kellotetuista A1:stä kyllä useita varoittavia esimerkkejä...

Itse laitoin tuon Socket A -coolerin siihen juuri lähinnä sen hiljaisemman käyntiäänen vuoksi. Tuostakin tilttasi tuo alkuperäinen flekti 2 päivän päästä asennuksesta, joten vaihdoin siihen tilalle hiljaisen Nexuksen tuulettimen. Tuota siiliä tuli modattua viilalla sen verran, etten kehdannut enää käydä paikallisessa ATK-puljussa kysymässä uutta tilalle... =D

Itse asiassa normikelloilla tuo ei olisi tuolla siilillä tarvinnut edes tuota tuuletinta, mutta eihän sitä malttanut pitää enää vakiona kun oli jo tuollasen siihen paikalleen äheltänyt... =P

 

JPQ
Keskiviikkona, 18. tammikuuta, 2006 - klo 15.06:   
Pecosbill: ja noista pitäs nähdäkin että ovat valokuvia. Niissä eräitä
sellaisia tekijöitä. Toki onnistuu ehkä softin jollain foorumin
ulkopuolisella koneella...

 

Pecosbil
Keskiviikkona, 18. tammikuuta, 2006 - klo 15.41:   
@JPG

Se mikä niissä ehkä hämää, niin on se, että ne otettiin valkoisen pahvin päällä. Minusta ne vain näyttivät siten paremmilta. Nuo heijastukset + muut ois aika hankala photoshopata, tosin miksei siinäki joku tosi taituri onnistuisi...

Muuten voisin ottaa vaikka uudet kuvat (ja lisätä vaikka päivän Lapin Kansa siihen rekvisiitaksi) mutta minulla ei enää ole tuota A1:stä. Siitä hajosi kesällä jokin emolevyltä ja sen seurauksena olen nykyisin Pegasoksen omistaja.

 

Pecosbil
Keskiviikkona, 18. tammikuuta, 2006 - klo 15.42:   
Hups, siis JPQ tietenkin... *nolona*

 

JPQ
Keskiviikkona, 18. tammikuuta, 2006 - klo 18.26:   
Pecosbil: vieläpä se mitä puhun vaatii erikois työkaluja jos sellaisia edes on eli eräiden värikomponenttien kohdistus tuntuu optisista syistä olevan hievenen pielessä eräissä kohdissa. (mielestäni olen nähnyt sellaisen varmasti kone tekoisen kuvan missä oli tuota) Ja toiseki kohina jota pehmeimillä alueilla näen hitusen vaikeahkoa ei riitä mitkään addnoise toiminnot. Surullista tuollainen koneen vaihto vaikka olenkin sitä mieltä että Pegasos on parempi rauta mutta käyttiksistä en sano mitään pitäs saada kunnon testi tuntuma AmigaOSiinkin.
PS. nimimerkkisi tupla l johtuu aikaisemmassa viestissä fontista jolla luin.

 

PR
Perjantaina, 20. tammikuuta, 2006 - klo 1.29:   
Tietty aihe meni "hieman" ohi mutta kiitoksia palautteesta! Saatan joskus kertoa jotain jos on
millä kertoa;)

@ Jon
Kyllä painelin ja meinas kumi kulua lyikkärin päästä. Ei autanut, pyörii aika kovaa.

@ Pecosbil
Mulla onkin ihan paska 5,1 mp kamera itelläni.
Edellisen Olympuksen josta olikin jo täällä vähän juttua hävitin viime tallinnan reissulla...
Nyt on Nikoni joka pitäis kai viedä huoltoon kun sammuu joka kuvauksen jälkeen. Onneks on takuu.

Hienoja kuvia!

Pitää varmaan laittaa tää A1 konehuone kiinni ja itekkin kohta myös itsensä.

Hyvät Viikonloput.>

 

Jon
Perjantaina, 20. tammikuuta, 2006 - klo 9.02:   
Okei, no ilmeisesti se ei ollut sitten Radeon :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: