A1:sen saatavuus

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 09/2005 » A1:sen saatavuus « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Päätä seinään
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 3.19:   
Täällä kun näyttää olevan asioista selvästi perillä olevia ihmisiä, niin onko kellään tietoa siitä mikä mahtaa olla tällä hetkellä noiden A1:sien saatavuus? Itse olisin aikeissa hankkia kyseisen härvelin, joko XE tai sitten uA1, (ei vain ole tullut otettua itseään aikaisemmin niskasta kiinni asian tiimoilta) mutta mikä lienee tilanne? Kuulemani mukaan (ja näitä keskusteluja lueskeltuani) esim. Eyetech tai MAI olisivat lähestulkoon jo henkitoreissa olevia lafkoja, joten hieman synkältä näyttää (taasko siis lähdin liikkeelle liian myöhään?). Siis jos vain joku tietää edes jotain, niin olisin enemmän kuin vähän kiitollinen tiedosta (ei ole mitään järkeä suunnitella ja haaveilla koneesta jota ei edes enää valmisteta).

(Itse asiassa minulla ei ole aavistustakaan siitä kuka ylipäätään myy/jälleenmyy A1:siä tällä hetkellä)

 

Joanna
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 3.43:   
Yleinen tilanne näyttäisi (mitä olen esim AW.nettiä seurannut ohimennen) ettei A1:stä olisi ollut myynnissä muutamaan kuukauteen.

Suomen osalta tämänhetken tilannetta kannattaa kysyä Gentle Eye:_stä http://www.ge.vip.fi/ koska sieltä on ainakin aiemmin saanut a1:stä. Omistaja Boogie kirjoittelee joskus myös täällä.

Ulkomaille mennessä suosittelisin ruotsalaista GGS dataa... tietääkseni yksi parhaista (ellei jopa paras) Amigaan liittyvistä kaupoista mitä on jäljellä. Webbisivun http://www.ggsdata.se/ tietojen mukaan heillä ei ole tällähetkellä A1:stä varastossa.

Virallinen Eyetechin tieto saatavuudesta oli muistaakseni niin että uA1:sta tulisi joskus (pian?) määrittelemättömän kokoinen valmistussarja, kunhan he saavat PPC-prosessoreita mieleiseen hintaan IBM:ltä.

 

Janne
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 3.49:   
Amont Informatique on ilmoittanut ainakin aikaisemmin (ja
edelleen kotisivuillaan) että heillä on AmigaOneja varastossa:

http://www.amont-info.com/

 

C=
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 8.01:   
Joanna: Hyvimpä olet taas seurannut. Väitteesi ei pidä paikkaansa. MicroA1-C emoja on saanut kokoajan Euroopastakin ainakin Ranskalaiselta Amont Informatiquelta. Niillä on edelleen niitä varastossa.

http://www.amont-info.com/

Eyetech on lisäksi luvannut, että MicroA1-C emolevyjä tulee lähiaikoina saataville uusi valmistuserä, jollon kaikki niitä tilanneet jälleenmyyjät niitä taas saa.

http://amigaworld.net/modules/news/article.php?storyid=2346%3Ca%20class=

 

C=
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 8.10:   
Lisäksi nopealla haulla näyttäisi, että ainakin Australiassa on yhä myynnissä A1XE G4 ja G3 emolevyjä:

http://connect.to/amiga

 

Joanna
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 10.43:   
C: "on saanut kokoajan" ... Tämä nerokas kettuilusi sisältänee lisäarvoa sen verran että olet itse varmistanut laitteiden varastosaldon vaikkapa sähköpostilla sensijaan että sokkona luottaisit Amontin webbisivuun jota ei ole päivitetty sitten Toukokuun?

Amontista kannattaa muistaa että sitä pitää samainen Rose Humprey (aka Anarchic Teapot) joka vajaa kuukausi sitten poistui ovet paukkuen AmigaWorldistä kun asiakkaat eivät osoittaneet riittävää kiitollisuutta (juttuun oli linkki Saku foorumilla). Eli ensinnä kannattaisi tarkistaa että hän/firma edes toimii enää jälleenmyyjänä, koska hänen tekstiensä sävy AW:ssa oli sitä luokkaa että hän haistatti hyvin pitkät koko AWnet/A1 yhteisölle.

Tuosta Australialaisesta en tiedä.. Webbisivun tuotteet ovat A1:siksi antiikkia, eli ne ovat vanhaa ylijäämävarastoa. Tuollaisen vanhanmallisen laitteen tilaaminen Australian takamailta ei ole minusta erikoisen hyvä idea.

Itse kehoittaisin tässä vaiheessa odottamaan että joku luotettava ja palvelutaitoinen jälleenmyyjä (esim boogie/GE tai gunne/GGS) saa koneita.

 

Jape
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 11.02:   
Joanna: ellen ihan väärässä ole niin Gentle Eye on vaihtanut sähköposti ja maili osoitetta..
Nykyisin http://www.gentle-eye.fi ja mailiosoite on gentle.eye@phpoint.fi.....
JOS olen väärässä niin korjailkaahan....

 

Joanna
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 11.16:   
Jape: totta, on näemmä tullut muutos noin kk sitten. Sekaannusta aiheuttaa se että vanhassa osoitteessa on sivusto myös edelleen olemassa.

Pitänee jonkun mainita Booielle että laittaa vanhaan osoitteeseen tiedon uudesta ja Redirectin ettei kukaan vahingossa lue päivittämättömiä sivuja.

 

Jape
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 11.22:   
HEH, sähköposti ja maili osoite????????
urgh, lukihäiriö :D

 

C=
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 12.32:   
Joanna: No hui hirveetä, jhos jotain sivua ei ole päivitetty sitten toukokuun, Jos et ole huomannut, niin nyt on kesä, ja monet pitää lomia näihin aikoihin. Eli niitä sivuja ei välttämättä olla kokoajan päivittämässä keskikesällä. Sitäpaitsi toukokuusta ei nyt niin pitkä aika ole. Taityaa sua vain nypiä' se, kun sun väitteesi taas kumottiin.

 

C=
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 12.42:   
Sitäpaitsi miksi sivuja pitäs päivittää vain sen takia että joku muuten ruikuttaa miten jopa muutama viikko on menny ilman sivujen päivittämistä? Jos mikään ei ole muuttunut, miksi päivittää vaan päivittämisen vuoksi. Muistuttasin vaan, että Broadline roikotti netissä vuosia samoja sivuja jo ennenkun liike oli lopettelemassa. Sivuilla oli kauan ikuisuuden vanhat hinnat ja muuta vastaavaa.

 

Jupp3
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 14.52:   
C=:

>miksi sivuja pitäs päivittää vain sen takia että joku muuten ruikuttaa miten jopa muutama viikko on menny ilman sivujen päivittämistä?

No miksi niitä EI pitäisi päivittää?

Mielestäni tässä ei "maalailla piruja seinille" vaan kohteliaasti todettiin, että "pitäisi ehkä mainita, että kannattaisi tehdä näin"

Mielestäni sivun osoitteen vaihtuminen ylittää kevyesti "uutiskynnyksen" ja siitä kannattaa mainita (vanhoilla sivuilla) vaikkei muuta sanottavaa olisikaan.

 

C=
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 17.15:   
Jupp3: En minä puhunut mitään GentleEyestä vaan tuosta ranskalaisesta firmasta.

"No miksi niitä EI pitäisi päivittää? "

Kyse oli siitä, että jos sivulle ei ole mitään lisättävää tai muutettavaa, niin miksi sitä pitäs muokkailla vaan sen takia, että viimenen muutospäivämäärä muuttus sivulla.

 

rrebel
Torstaina, 30. kesäkuuta, 2005 - klo 17.26:   
Itse asiassa olen moista päivitystä monesti toivonut monien firmojen, ja muiden tahojen, vakiotoimenpiteeksi. Syy: tietäisi että firma ylläpitää sivujaan jos edes jokin muutos tahi pvm kertoisi että ollaan tässä päivässä menossa.

 

C=
Perjantaina, 1. heinäkuuta, 2005 - klo 10.03:   
Se siitä, että Rose muka ei ehkä enää olis kuvioissa mukana jälleen myyjänä jne:

http://amigaworld.net/modules/news/article.php?storyid=2390%3Ca%20class=

 

Boogie
Perjantaina, 1. heinäkuuta, 2005 - klo 11.34:   
Jupp3: Jep ja tottakai! Siis jos meidän sivuista puhutaan. Yllättäen se oli 21.3. kun sivuja viimeisen kerran pääsi muuttamaan ja kun ei ole ennustajaeukko, niin eipä arvannut ei. Vanhat sivut ovat jossain Limbossa, uusi osoite on infottu sinnetänne. Sekä tietenkin: Asiakkaat ovat muutoksesta tiedoitteen saaneet :)

Rose jätti AW:n moderaattorinhommat, that was It.

 

TSK
Lauantaina, 2. heinäkuuta, 2005 - klo 4.17:   
Offtopic: Noista sivujen päivityksistä. Älkää laittako päivämäärää sivustoille. Pelkkä vuosi niin ei tartte päivittää kuin kerran vuodessa ;) Ja immeiset on peijakkaan tyytyväisiä että ajantasalla on.

 

Thematic
Lauantaina, 2. heinäkuuta, 2005 - klo 4.27:   
Näyttäisi olevan Amont Informatiquen sivuilla kuusi kohtaa 23.6. -päiväyksellä.

TSK: Olisikin noin helppoa.

 

Janne
Tiistaina, 5. heinäkuuta, 2005 - klo 9.52:   
"@MikeB

Quote:
Apparently Rose of Amont Informatique still has A1s in stock.


Err, no mate. That is Rose's own personal machine (uA1), which
she has reserved for me, to get my Engineering projects on the
way!

I do believe she does however have one XE system left over. You
could ask her about that."

"@MikeB

Quote:
Apparently Rose of Amont Informatique still has A1s in stock.


Just checked with Amont Informatique and they're now out of stock of A1s and are "shut for the summer in any case" Huh?

Anyway, bottom line, no more A1's anywhere. EDIT: for the time being at least.

Last edited by Slash on 04-Jul-2005 at 04:01 PM."

http://amigaworld.net/modules/newbb/...

 

Janne
Tiistaina, 5. heinäkuuta, 2005 - klo 10.33:   
Näemmä ne jotka epäilivät saitin olleen ei-ajantasalla olivat
oikeassa koska sivuilla sanotaan edelleen että on varastossa...

 

densho
Tiistaina, 5. heinäkuuta, 2005 - klo 12.01:   
Harmi. Toivottavasti Eyetech saa piakkoin kasaan uusen satsin mA1-koneita, noille kun tuntuu olevan mukavasti kysyntää.

Amont Informatiquen Rosellahan oli jotain tekemistä niiden uusien 1.3GHz prosessorimoduulien kanssa. Ehkäpä kiirettä pitää niiden kanssa sen verran ettei ole aikaa putiikkkia pitää auki.

"Designing a CPU module takes a bit of time (no we can't reuse the existing G4 module design as unlike the G3 modules it's a fraction too big for the µA1-C). It's fiddly work."

 

Joanna
Tiistaina, 5. heinäkuuta, 2005 - klo 21.02:   
Densho: Niin paljon kuin pidän oman ammattialani romantisoimisesta :) pitää kumminkin senverran kommentoida että ei semmoiseen CPU-korttin paljon aikaa kulu osaavalta suunnittelijalta.

Uskoisin että sulkemisessa kyse on oikeammin siitä ettei Amont:illa ole muuta liiketoimintaa kuin A1:set joten sen voi tuotteiden saapumista odotellessa hyvin laittaa syrjään ja nauttia kesästä.

Tosin.. olisi kai sen kesäksi sulkemisen voinut ilmoittaa selvemmin esim niillä webbisivuilla.. Tai sitten se on sanottu jossain Franskaksi jota en osaa sen enempää lukea kuin kirjoittaakkaan :)

 

Päätä seinään
Keskiviikkona, 6. heinäkuuta, 2005 - klo 21.08:   
Erittäin hienoa, että Amiga-jälleenmyyjiä löytyy myös täältä koto-Suomestakin!!! (suhtaudun aina hieman epäillen noihin laitetilauksiin ulkomailta) Kun nyt vain nuo työkiireet vain antaa tarpeeksi myötä täytyy ruveta oikein kunnolla hankkimaan sitä A1.stä.

 

hooligan/dcs
Torstaina, 7. heinäkuuta, 2005 - klo 6.30:   
@Päätä seinään

Eihän siinä ole kummostakaan epäilyksenaihetta tilata masiinaa ulkomailta, itse sain ekan Pegasoksen saksasta ja toisen ruotsista.
Kunhan ei lähdetä mihinkään pre-payment hässäköihin .. ne on vihoviimeisiä.

 

Joanna
Tiistaina, 26. heinäkuuta, 2005 - klo 1.38:   
Boogie: Aiheeseen liittyen... En tiedä oletkos maininnut jo heille, mutta Eyetech:in jälleenmyyjäsivuilla on linkki vanhoille Gentle-Eye:n kotisivuille. En usko että sitä kautta paljoa liikennettä tulee, mutta olisi se silti hyvä päivittää kaikeltavaralta.

Toinen havainto.. Amont-informatiquen pääsivu on uusiutunut tässä kesän aikana parempaan suuntaan. Nyt siellä sanotaan jopa ihan engelskalla että liike aukeaa uudelleen syyskuun alussa.

 

Boogie
Tiistaina, 26. heinäkuuta, 2005 - klo 11.38:   
Joanna: Kiitos, laitan infoa tuonnekin. Sen verran laimeat on ET:n sivut, että unohdin :)

 

KimmoK
Torstaina, 28. heinäkuuta, 2005 - klo 13.08:   
Näkyy muuten jostain valuvan A1 koneita joillekin...

(esim. captainmoomoo @ AW)

Tiedä sitten ovatko joitain varastojen rippeitä jostain takamailta vaiko mitä, mutta saatavuutta näyttäisi olevan. Ainakin satunnaisesti.

 

Janne
Tiistaina, 9. elokuuta, 2005 - klo 16.23:   
Whoppedoo, Friedenitkin haluaisivat luopua nykyisestä AmigaOne-lisenssisysteemistä. :)

amigaworld.net...at&pid=204165&forum=3#204165

Oli uusi tieto minulle...

 

C=
Tiistaina, 9. elokuuta, 2005 - klo 17.21:   
No eikö se nyt ole jo moneen kertaan sanottu, että AmigaInc kontrolloi noita lisenssijuttuja. Hyperion vain noudattaa voimassa olevia sopimus- ja lisenssiehtoja eikä voi niitä omin päin mennä muuttamaan. Pitäshän sen nyt olla päivän selvää, että Hyperion toivoisi AmigaOS4:n pyörivän mahdollisimman monella alustalla. AmigaOS4 on alun alkaen suunniteltu niin, että se on helppo saada toimimaan eri alustoilla, sitä ei siis ole mitenkään sidottu nykyisiin AmigaOne koneisiin. Hyperion ei vain voi sille asialle ominpäin tehdä mitään, miksi tota on niin vaikea käsittää?

 

Joanna
Tiistaina, 9. elokuuta, 2005 - klo 18.32:   
C= -.. kaivappas se pää puskasta ja kuuntele..

Se että OS4/A1 lisenssi on (joillekkin) jälkijättöisesti osoittautunut tyhmäksi sopimukseksi EI ole jannen pointti.. Vaan se että nyt Friendenit sanovat sen suoraan ääneen.

Olen ihan varma että Friendenit ovat aikaa sitten tajunneet että heidän OS4 projektinsa on sopimussotkujen vuoksi huonossa välikädessä, mutta tähän saakka he ovat olleet *hyvin* varovaisia siitä miten asiaa on kommentoitu.

 

C=
Tiistaina, 9. elokuuta, 2005 - klo 18.44:   
Joanna: Sinä se sitten aina osaat valita sanasi mahdollisimman töykeästi. :P

 

Janne
Tiistaina, 9. elokuuta, 2005 - klo 22.42:   
Joanna: Niinpä. Hyperionilta pitkään puollustettiin Amiga Inc.:in
lisenssipolitiikkaa ainoana oikeana. Ja tässä ollaan.

No tuli sentään pistettyä nimi Seehundin petitioniin aikoinaan. Voi
kunpa olisi Amiga Inc. kuunnellut...

 

Joanna
Tiistaina, 9. elokuuta, 2005 - klo 22.48:   
KimmoK: Jossain (aw:tä selatessani?) näin ohimennen maininnan että joku olisi löytänyt pari (aikaista sarjaa olevaa?) XE-konetta entisen aussimaahantuojan nurkista. Tiedä sitten onko kyse samasta tapauksesta?

 

Janne
Tiistaina, 9. elokuuta, 2005 - klo 22.59:   
Joanna ja KimmoK:

Captain Moomoon kone oli Amontin Rosen oma uA1
("näytekappale") ilmeisesti. Sitähän hän oli pantannut Moomoolle.
Tuosta australialaisesta XE-jutusta en ollut kuullut.

Uskoisin kyllä että se Eyetechin uA1-erä, ainakin siis yksi erä, tulee jossain vaiheessa myyntiin sekin.

 

KimmoK
Tiistaina, 9. elokuuta, 2005 - klo 23.24:   
Netistä:

August 1 Update - We have received word from Eyetech that the next batch of Micro A1-C boards will be shipped the first week of September. We are taking pre-orders on this batch and highly recommend a pre-order if you want one as they will most likely be completely sold by the time they arrive. We do not bill your credit card until the units are in route from Eyetech and you can cancel at anytime and this will allow us to hold one for you.

Many customers have asked about the Micro A1-I boards, currently these boards are not scheduled for production. If this changes we will post a message. We have also been asked about full sized A1 boards. There may be a new model by early next year. More details as they become available.

linkki

 

MarkoS
Tiistaina, 9. elokuuta, 2005 - klo 23.36:   
Janne: "Niinpä. Hyperionilta pitkään puollustettiin Amiga Inc.:in lisenssipolitiikkaa ainoana oikeana. Ja tässä ollaan."

Öh, missä Hyperion sanoo, ettei Amigan lisenssipolitiikalla ole enää väliä? Ja mikä ihmeen puolusteltiin?

"No tuli sentään pistettyä nimi Seehundin petitioniin aikoinaan."

Nooh, jokainen tekee joskus jotain hölmöä. ;-)

 

Janne
Keskiviikkona, 10. elokuuta, 2005 - klo 7.09:   
MarkoS:

>>Janne: "Niinpä. Hyperionilta pitkään puollustettiin Amiga
Inc.:in
>>lisenssipolitiikkaa ainoana oikeana. Ja tässä ollaan."
>Öh, missä Hyperion sanoo, ettei Amigan lisenssipolitiikalla ole
>enää väliä? Ja mikä ihmeen puolusteltiin?

Ei missään varmastikaan. Sen sijaan Hyperion myös pitkään
sanoi - ainakin siis julkisuudessa - että lisenssipolitiikka on
HYVÄ asia. Nyt Friedenit ovat (mielestäni viimeinkin) eri mieltä.
Mielestäni tämä oli linjan muutos ja uutinen. Hyvä uutinen.

>>"No tuli sentään pistettyä nimi Seehundin petitioniin
aikoinaan."
>Nooh, jokainen tekee joskus jotain hölmöä. ;-)

Kuten jättää laittamatta nimensä...? :)

Jos Amiga Inc. olisi kuunnellut tuolloin pari vuotta sitten, ehkäpä OS4
pyörisi nyt muillakin hardiksilla kuin AmigaOnella.

Nojuu, myönnetään, oli naiivia kuvitella että Amiga Inc. kuuntelisi. :)



 

Boogie
Keskiviikkona, 10. elokuuta, 2005 - klo 10.43:   
Kaikkien kannattaa itse lukea nuo "lausumat" :)
Niitä kun luetaan "piru raamattua" -stylellä, niin sanoma muuttuu toiseen sukupolveen oleellisesti. Siis lukekaa ja päätelkää, käyttäkää aivoJanne :)

Pyörisi muullakin hardwarella kuin AmigaOne:lla, tarkoittaa että toimii myös BlizzardPPC ja CyberStormPPC -korteilla ja ettei ole vielä valmis edes AmigaOnelle, vain ennakkojulkaisu Developer Pre-release saatavana AmigaOne -emojen ja koneiden mukaan. Oheissoftat julkaisusta puuttuvat, mutta mukana on kehitysympäristö AOS4:lle.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 10. elokuuta, 2005 - klo 10.56:   
Nyt kun AOS4.0 lähestyy julkaisua on alkanut kuulostamaan siltä että joitakin muitakin AOS4 yhteensopivia vaihtoehtoja on tulossa.

Hulluhan se olisi sellainen yritys joka alkaa tehdä rautaa jonkun muun käyttikselle joka ei ole edes valmis.

Ehkäpä sen paremmin ei olisi mennyt millään diilillä (sen jälkeen kun Genesi ja AInc suuttuivat toisilleen).

Toki on harmillista että raudan saatavuus on ollut huono ja että laatukaan ei ehkä ollut sitä mitä toivottiin.

Mutta hengissä ollaan kuten ennenkin, tai jopa paremmin kuin ennen.

 

Janne
Keskiviikkona, 10. elokuuta, 2005 - klo 13.37:   
Boogie:

Ei tässä piruja eikä raamattuja tarvita. No, Pirua kyllä aina tarvitaan mutta se on tarina erikseen. :) Amigan lisenssipolitiikkaa rummutettiin hyvänä juttuna all around ja kuinkas kävikään. Vähän kuin Articia S:n kanssa.

Aivoja saa käyttää. Totta.

 

Ibe U
Keskiviikkona, 10. elokuuta, 2005 - klo 13.41:   
Lisenssi suhtautumisen muuttuminen / tai paineet siihen oli aika selvästi ennakoitavissa.

Uskon että Hyperion piti nykyistä lisenssi politiikkaa hyvänä aikanaan, sille oli paljon perusteita mm. lienee aika paljon helpompi kehitellä OS:ää "rajatussa ympäristössä" vaikka raudassa ongelmia olisikin, enkä usko että asiakkaita olisi riitänyt kilpaileville raudoille kun OS:kin on vielä kesken.

Tilanne muuttuu kun Amiga OS:ssä alkaa olla potenttiaalia ja kehityskin alkaa olemaan viimeistelyä vaille.

Tämä siis omaa spekulaatiota.

 

Joanna
Keskiviikkona, 10. elokuuta, 2005 - klo 18.21:   
Saatavuuteen palataksemme.. Näyttää siltä että A1:sten huolto/saatavuusongelmat ovat joillekkin liiaksi..

http://www.the-snakepit.co.uk/epistula/
http://amigaworld.net/...topic_id=14386&forum=16

En tiedä minkälainen (arvoinen) mainittu Epistula Instant Messenger on (oli) mutta aina kun koodaustaitoinen/intoinen ihminen joutuu olemaan kuukausia ilman konetta tilanne on ikävä.

 

Joanna
Keskiviikkona, 10. elokuuta, 2005 - klo 18.39:   
Enemmän tietoa löytyy epistulan poistetulta sivulta (google cache)...
http://216.239.63.104/search?q=cache:www.the-snakepit.co.uk/epistula/

 

Janne
Keskiviikkona, 10. elokuuta, 2005 - klo 22.28:   
Joanna: Aika rankkaa tekstiä AW.netiksi tuolla ketjussa. :)

Onneksi Troika tulee ja pelastaa (tm). :)

Miksei vain porttausta Pegasokselle? Miksi helpoin ratkaisu tuntuu
niin vaikealta... Ai niin, lisenssi.

 

Janne
Keskiviikkona, 10. elokuuta, 2005 - klo 22.31:   
Onneksi on AmigaOne(tm)-lisenssi. McEwen-klassikko tällä
kertaa suoraan AW.netistä... :)

"From the top of the company to the bottom, we are committed
to championing the cause of quality for the consumer and will
ensure that substandard products do not make it into the Amiga
market where they can do irreparable damage to the reputation
of the platform. Licencees will have to develop and resource a
full customer solution, with guarantees on product quality,
delivery, and most important of all post sales support, with firm
commitments to repair, replacement and turnaround, elements
that have blighted the platform over the last five years."

 

Joanna
Keskiviikkona, 10. elokuuta, 2005 - klo 23.38:   
Janne: Minä näen tuon ketjun (joka on, yllättävää kyllä, edelleen sensuroimaton vaikka se on ollut kaikkien nähtävänä jo 6 tuntia) merkkinä mahdollisuudesta parempaan AW.netin suhteen..

Jos tuon sävyinen (asiallisen kriittinen) kirjoittelu sallitaan, ja sitä tuetaan (Wegster on moderaattori vaikkakin hänen mielipiteensä Eyetechin 'takuusta' on varmaankin kirjoitettu yksityishenkilönä) niin paikalla on mahdollisuuksia kehittyä siihen mitä sen pitikin olla..

Tuosta lainaamastasi McEwenin tekstistä tulee väkisinkin mieleen kysymys että kuinka hyvin tuossa mainittujen lisenssiehtojen täyttymistä oikein on valvottu viimeiset vuodet?

 

Janne
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 0.18:   
Joanna:

Niinpä.

Toisaalta täytyy varmaan tässä yhteydessä pahoitella vanhojen
asioiden kaivelemista taas kerran, tiedän etteivät kaikki siitä pidä.

Mutta kun ampuu lapaan niin... :)

 

Janne
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 14.31:   
Joanna:

Alan Redhouse vastasi niihin Slashin väitteisiin:

amigaworld.net

 

C=
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 15.29:   
AW.net:;ssa on kyllä aina sallittu asiallinen kritiikki, siitä on esimerkkejä vaikka kuinka. Mutta kun joillain tuntuu olevan aika kieroutunut käsitys siitä mikä on asiallista ja mikä ei, niin on vaan hyvä että moderattorit on hereillä.

 

itix
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 19.24:   
> > If you really want to continue developing then buy a new board
> > when the next batch comes out and let the Dealer/Eyetech deal with
> > the warrenty of your first board.
>
>
> That's the stupidest thing I've heard all year. Think about that...
>
> 1) When the new batch comes out, I'll get a replacement for my old
> board.
>
> 2) I don't have enough spare cash to spend on 'spare' hardware
> incase my main hardware breaks down. Do you have a spare car too
> incase of a breakdown, hell, I bet you even have a spare house in
> case yours unfortunately burns down.
>
> Born with a silver spoon in your mouth were you?

Heh... ihan mielenkiintoista keskustelua.

Miten tuo homma muuten on EU:ssa. Jos ostan tietokoneen kaupasta ja se
ei toimi niin onko myyntiliikkeen maksettava korjaus vai voiko liike
vedota siihen että se on valmistajan/maahantuojan kontolla?

Toi tyyppihan osti koneen Saksasta muistaakseni.

 

Ibe U
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 19.52:   
Hmm. Hp kuluttaja takuu toimii niin että asaikas toimittaa itse laitteen HP:lle ( joka ei todellakaan tarkoita hp:tä ;) )

Asiaks toimittaa laitteen valmistajan osoittamaan paikkaan.

Rahat voi vaatia tietysti takaisin.

 

Joanna
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 20.46:   
Ah.. No tulihan se moderointi paikalle .. Bouma päätti korjata toisten tekstejä mieleisikseen.

Olisi muuten kiva tietää mikä oikeus on asiaan kuulumattomalla ja tilannetta tietämättömällä ihmisellä (kuten Bouma tässä tapauksessa) mennä muuttelemaan toisten viestejä joissa kerrotaan tilanne kuten se on.

 

C=
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 21.18:   
Niinku mitä viestiä se MikeB nyt muka muutti tossa ketjussa, jos nyt tosta epistulaketjusta on kyse? Piti oikeen käydä koko ketju läpi ja ainoat viestit joiden alareunassa lukee "Last eited by mikeB" on MikeB:n omia viestejä. Siellä viestin alareunassa lukee kuka sitä on viimeeksi muokannut.

 

itix
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 21.30:   
Sitä kaikkein ensimmäistä.

 

C=
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 23.24:   
itix: Eli isäs siihen linkin Eyetechin vastaukseen? Sitäkö ei ois saanu tehdä? Ei siihen mun käsittääkseni paljon muuta muutoksia tullu.

 

C=
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 23.25:   
lisäs

 

Joanna
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 0.18:   
Onneksi tuolla sotkulla on hyvätkin puolensa.. Daniel on ilmeisesti suhteelisen pian saamassa sekä A1:n että Pegasos 1:sen itselleen ja ilmoittaa jatkavansa Epstula:n kehittämistä.

Oleellisin muutos aiempaan on että uusi versio tulee myös MorphOS:lle.

Asiasta tarkemmin http://www.the-snakepit.co.uk/epistula/

 

itix
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 0.18:   
Ei tietenkään olisi saanut. Saanko minä tulla lisäämään jotain gaylinkkejä sinun viesteihisi jos olisin moderaattori?

 

C=
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 0.25:   
itix: No se nyt on aikalailla eri juttu kun toi. Eyetechin vastaus oli vastaus siihen ensimmäiseen viestiin, ne kuuluu siis yhteen. Se linkki sitäpaitsi helpottaa sen Eyetechin vastauksen löytämistä siitä ketjusta.

Sitäpaitsi toi linkki on tavallaan MikeB:n "allekirjottama" eli siitä näkee heti ettei se olu osa sitä alkuperästä viestiä. Se on enemmänkin kommentti ja täydennys siihen.

Menee kyllä aika naurettavaksi jos tommosesta asiasta aletaan valittaa, jos toi on niitä hirveitä AW.net:n natsimoderointeja, niin ei ihme etten ole puoliakaan huomannut.

 

Ibe U
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 0.39:   
Joanna & Itix: ONkohan tuo teidän valitus modreoinnista ja Mike B:n editoinnista varsin liioiteltu.... Itix gay linkkejä...???

 

itix
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 0.46:   
Eyetechin viesti laittaa Slashin huonoon valoon eikä Slash pahemmin imarrellut Boumaa threadissa. Kiva että muutkin ovat huomanneet tekohymyn.

(Eyetech: "...it is no reason to publish untrue and potentially libellous information about us...")

 

itix
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 1.00:   
Ibe U: Niin, gaylinkkejä. Linkki jota alkuperäinen kirjoittaja ei lisännyt eikä välttämättä halunnut. Ja nimenomaan Boumalla on taipumus mielistellä kaikkia ja selitellä asiat aina itselle ja omille intresseilleen edullisella tavalla. Boumalla yrittää aina päästä kontrolliin.

Jos linkin olisi lisännyt DaveP tai Wegster niin se olisi näyttänyt ihan erilaiselta (btw).

Mutta juttu ratkesi. Slash saa uuden mA1:n (http://www.the-snakepit.co.uk/epistula/). Ja ihan kiva MorphOS-uutinenkin, pakko myöntää :)

 

Ibe U
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 1.03:   
Tilanne on ikävä, perus kysymys on ... tekekö se ranskalainen firma eyetechin takuuhuoltoja vai ei... treadissa ei siihen ole vastausta.

Jos firma tekee nitä niin moka on koneen myyjän jos ei niin eyetechin.

Vaihtoehdot
1 Korjaus
2 uusi kone
3 rahat takaisin

Asiasta voi saivarrella mutta... Korjaus on vaihtoehtona lähinnä koska uusia koneita ei ole saatavilla, rahat takaisin taas on koneen myyjän ja Slashin välinen asia jossa myyjä hoitaa oman osuutensa Eyetechin kanssa Slashiä vaivaamatta.

Toisekseen en katso että MikeB muutti slashin viestiä hän lisäsi siihen informaatiota joka kiinnostaa monia.

 

C=
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 1.11:   
itix: Osottaa sulta kyllä aika erikoista ajattelutapaa noi sun kommenttisi.. Miten se linkki siinä ekassa viestissä nyt muka asettaa Slash:n sen enemmän huonoon valoon? Onhan se Eyetechin vastaus jokatapauksessa siellä ketjussa. Sitäpaitsi Slash:n ensimmäinen postaus asettaa Eyetechin huonoon valoon, ja vaikka siihen oliskin syytä niin silti on vaan kohtuullista, että Eyetechin vastaus esitetään tasapuolisesti, ja senhän toi linkki tekee.

On kyllä aika omituista toi sun logiikkasi. Tulee kyllä vähän kuva, että sä et vaan halua nähdä Eyetechin vastausta tasavertasesti esillä. Pelkkiä tekosyitä noi sun kommenttis.

 

C=
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 1.13:   
Joillain on ihan selvästi joku pakkomielle MikeB:n ja muiden moderoinnista. ihan kun täällä ei olis koskaan moderoitaessa lisätty viesteihin mitään kommentteja tai yhdistetty yhtään viestiä.

 

Joanna
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 1.14:   
Ibe-U & C= : siinä vaiheessa kun kirjoitin tuon viestin Bouma oli juuri aloittanut historian uudelleenkirjoituksen muuttamalla yhtä postausta ketjussa.. Normaali oletus sillähetkellä oli että hän jatkaa suorittamalla täyden Valco-pesun ja lukituksen koko viestiketjulle.. Se ettei näin tapahtunut jäi minulta jälkikäteen mainitsematta.

Itix: Eyetechin pelasti Guru Meditationin väliintulo.. Tuollainen AlanR:n asenne (aiheeton uhkailu, vaikkakin mahdolisesti väärinkäsityksen vuoksi) asiakaspalvelussa maksavia (ja jo maksaneita) asiakkaita kohtaan johtaa hyvin äkkiä entiseen asiakassuhteeseen.

 

itix
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 1.37:   
C=: "Tulee kyllä vähän kuva, että sä et vaan halua nähdä Eyetechin vastausta tasavertasesti esillä."

Miksi pitäisi? Se on keskustelufoorumi. EyeTech voi aloittaa oman threadin jos haluaa viestinsä ensimmäiseksi. Voit tehdä siitä vaikka uutisen.

Slashin viestissä ei muuten edes viitata EyeTechiin. Viittaus selviää vasta lukemalla kotisivuilta joka sekin katosi nyt...

"Pelkkiä tekosyitä noi sun kommenttis."

Ehkä.

 

Ibe U
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 2.05:   
EDELLEEN KUKA ON KÄYTTÄYTYNYT HUONOSTI ON EPÄSELVÄÄ...

Eyetech, Firma joka myi koneen Slashille vai ranskalainen firma jonka pitäisi tehdä takuu huollot?????

C= On sikäli oikeassa että asenteellisuutta on, Eyetechiä saatetaan nyt haukkua/vahingoittaa turhaan, senkin pitäisi olla paheksunnan arvoista.

Pitäisi pidättäytyä tietyn tason kommenteista JOS ei oikeasti tiedä mitä on tapahtunut.

JOS haluaa tietää voi, ottaa yhteyttä
http://www.amont-info.com ja kysyä "teettekö Eyetechille takuu huoltoja?" ja sen jälkeen aloittaa tuomitsemisen.

Jos Alan Redhousen vastaus on 100% totta on vika firman josta Slash osti koneen jos ei niin...

The instructions in our 9th June reply were clear: you were to return the board to the main dealer you purchased it from for initial checking (as is part of their main dealer obligations) and if they could not get it going they were to send it to our European repair centre.

Oli totuus mikä hyvänsä niin näillä tiedoilla mitä täällä on esitetty on taas kertynyt "valtavan hienoja" ylilyöntejä puolin ja toisin.

 

Piru
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 2.39:   
Riippumatta siitä oliko kyseessä väärinkäsitys vai ei (Alan Redhouse ei tajunnut lukemaansa vaan väitti että vika on Daniel Allsoppin joka mukamas ei lähettänyt konettaan huoltoon), tuollaisen vasteen kirjoittaminen yrityksen nimissä on täysin käsittämätöntä toimintaa.

Jos jollekulle oli epäselvää mikä Eyetechin asenne on takuukorjauksiin ja vikoihin laitteissa, tuo vastaus viimeistään selvensi asian.

 

Janne
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 8.05:   
Jos ei näe mitä MikeB tekee väärin niin sitten vaan ei näe. :) Ei voi
pakottaa.

Tämä ketju nyt onneksi oli vielä lievää MikeB:tä.

Hyvä silti että julkisuus toi positiivisen ratkaisun.

 

MarkoS
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 9.48:   
Piru: "(Alan Redhouse ei tajunnut lukemaansa vaan väitti että vika on Daniel Allsoppin joka mukamas ei lähettänyt konettaan huoltoon)"

Lievästi koomista kettuilla toisen luetunymmärtämisestä, kun itselläkin on parantamisen varaa (main dealer != huolto). ;-)


Janne: "Hyvä silti että julkisuus toi positiivisen ratkaisun."

Enpä nyt tiedä. Porukka oppii huonoille tavoille. Mitäs näitä lööpeissä itkijöitä on tässä tän vuoden aikana ollut... Töölön matkatoimiston yhteydessä jollekin jalkapallojoukkueelle matka saksaan, ...diilissä kilpailleelle työpaikka. Talokilpailun voiton veroista itkeminen ei kaiketi onnistunut.

 

itix
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 10.42:   
Ibe U: "JOS haluaa tietää voi, ottaa yhteyttä http://www.amont-info.com ja kysyä "teettekö Eyetechille takuu huoltoja?" ja sen jälkeen aloittaa tuomitsemisen."

umisef (#136)

@Wiffy

> 1/ The dealer, who according to the reply from Eyetech, should have
> done 'initial checking' and then sent it to the repair center.

I strongly suspect that the dealer, who did not, after all, buy the board from the "repair center", but from Eyetech, does not feel an overwhelming urge to pay the repair center for their services.

On the other hand, the repair center apparently is not willing to do a warranty repair for Eyetech, i.e. accept the board from the dealer, return it repaired and without charge, and bill Eyetech.

Eyetech, in turn, would appear to be completely uninvolved in the procedure that they suggest; Seeing as they are ultimately the supplier of the faulty goods, and thus would expected to be ultimately responsible for the cost of repairing/replacing them, seems rather odd.

Here is a hypothetical scenario (aka "wild arse guess"), which however seems to fit all the observed statements:

Slash to Eyetech: My uA1 is dead, what do I do?

Eyetech to Slash: Send it to your dealer, they are responsible, and should send it to our repair center.

Slash to dealer: My uA1 is dead, please get it fixed. Eyetech says you should send it to the repair center.

Dealer to repair center: I have a warranty repair here on a uA1, what is the procedure?

Repair center to dealer: We don't do warranty repairs. Our rates are X, please send the board to Y if you want us to look at it.

Dealer to Eyetech: Hey, I bought a uA1 from you, now the customer has returned it. It's dead. How do I get it fixed under warranty?

Eyetech: *Silence*

Dealer to Eyetech: Hey! I asked you a question!

Eyetech to dealer: We don't have any replacement boards, or replacement parts. Please send it to the repair center to have its repairability assessed.

Dealer to Eyetech: I talked to them, they don't do warranty repairs. If this thing must be repaired, it shouldn't be on my dollar/euro/pound! Please advise procedure.

Eyetech: *Silence*

Dealer to Eyetech: GUYS! What's up? My customer has been waiting quite some time!

Eyetech to dealer: Normally, we would simply replace such a board new-for-old, but there are no replacement boards available. Please send the board to the repair center.

Dealer to himself: WTF?

Dealer to slash: Sorry, Slash, I can't get anything useful out of Eyetech, but it looks like there are no replacement boards anywhere. Do you want me to refund your money (and I then get my refund from Eyetech when dumping the board on their doorstep)? Or do you want me to continue trying to get it repaired under warranty?

Slash to dealer: I can't keep on developing Epistula on banknotes; So please, if you could get my board fixed, that would be great!

Dealer to repair center: Eyetech tells me to send my warranty repair to you. Please advise procedure.

Repair center to dealer: We don't do warranty repairs for Eyetech.

Dealer to Eyetech: The repair center doesn't do warranty repairs; How do I get this board fixed under warranty?

Eyetech: *Silence*

Dealer to Eyetech: Hey?

Eyetech: *Silence*

Dealer to Slash: Not looking good. Here are the quotes from the repair center. Sorry, mate!

Slash: *beep* that!


Mielestäni tuo on aika hyvin kirjoitettu...

"Jos Alan Redhousen vastaus on 100% totta on vika firman josta Slash osti koneen jos ei niin..."

Ainakin minun kohdallani ongelma on etten osaa luottaa Redhouseen. Voihan olla että Slash on itse hajottanut emolevynsä ja yrittää saada korjauksen takuun piikkiin.

(aikaisemmasta viestistä)
"Toisekseen en katso että MikeB muutti slashin viestiä hän lisäsi siihen informaatiota joka kiinnostaa monia."

Ok.

 

Janne
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 10.46:   
MarkoS:

>Enpä nyt tiedä. Porukka oppii huonoille
>tavoille.

Toisaalta Amiga-yhteisössä myös firmat ovat oppineet huonoille tavoille... julkisuus pitää hommaa edes vähän kurissa. En toki kiistä etteikö julkisuus loisi, isommassa mittakaavassa (oikeassa maailmassa), myös paljon ongelmia - epäreilujakin.

 

Piru
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 10.46:   
MarkoS:

No kylläpäs on vaikeaa taas. Otetaanpas sitten uusiksi ja väännetään rautalangasta, vaikka trollaus tässä näkyy olevankin kyseessä:

'dealer' on se ensimmäinen etappi johon kone nimenomaan pitää lähettää. Huoltoon lähetys alkaa lähettämällä kone jälleenmyyjälle, jota jämy voi tutkia laitteen ja estää mm. softaongelmien tjsp käyttäjien virheiden pääsemisen seulan läpi. Mikään ei ole niin typerää kuin joutua laskuttamaan loppuasiakasta aiheettomasta huollosta. Huollon aika ei todellakaan ole ilmaista (tuntitaksa lähtee yleensä jostain 80 eur/h tasolta, aiheettomista huolloista joutuu yleisesti myös maksamaan rahdit).

Joten: Huoltoon lähetys alkaa nimenomaan lähettämällä se laite jälleenmyyjälle. Harmi vaan että tässä tapauksessa myyjällä ei sitten ole mitään mahdollisuutta saada laitetta varsinaiseen huoltoon.

PS. Yleisesti jälleenmyyjä joutuu ottamaan vastuun takuusta ja kantamaan tappiot jos laitteen valmistaja lopettaa. Jälleenmyyjä joutuu siis joko toimittamaan vastaavan muun laitteen tai korvaamaan takuuaikana rikkoutuneen laitteen muuten. Tässä tapauksessa Eyetech ei kuitenkaan ole lopettanut tai konkurssissa?

Sitten vielä siitä mitä Eyetech eli Alan Redhouse teki:

Mies ei viitsinyt ottaa yhteyttä Danieliin tai edes jälleenmyyjään, ja selvittää mistä ongelmassa on oikein kyse. Sen sijaan hän kävi syyttämään loppuasiakasta siitä ettei hän ole tehnyt vaadittavia toimia laitteen saamiseksi takuuhuoltoon. Lisäksi mr Redhouse syyttää Danielia valehtelusta (you have been rather economical with the truth), väärän tiedon levittämisestä (posting misleading information) ja herjauksesta (publish untrue and potentially libellous information about us).

Vielä kerran: Tämä ei ole oikea tapa hoitaa asiakassuhteita.

 

hooligan/dcs
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 11.11:   
Hyvinhän tuo loppujen lopuksi päättyi. Epistula jatkuu ja vielä saadaan lisäkäyttäjiä MOS-puoleltakin. Guru Mediationille kaikki kunnia.

off topiccina...
Tuo otsikon muuttaminen ketjuun moderaattorin taholta on käsittämätöntä toimintaa. Tähän mennessä olen MorphZonen otsikot saanut muutettua privamessuamalla ketjun aloittajaa joka on muuttanut topicin niiltä osin kun se ei ole minua miellyttänyt. Tosin tämä nyt on tapahtunut vain kolme kertaa mutta kuitenkin. Pahat ja harhaanjohtavat kirjoitusvirheet ja selvät trollaus-topicit ovat sitten oma lukunsa jotka pitääkin korjata ASAP.

 

Ibe U
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 11.31:   
Itix: Ei kiinnosta kenenkään mielikuvitus skenariot, haluan tietää tekeekö tuo firma Eyetechille takuu huoltoja vai.

Toistaiseksi asioista ei ole fakta tietoa, jos ei tee niin Alan Redhousen vastaus ei ole millään tavalla ymmärrettävissä, jos taas tekee on Slashin kirjoitukset perustuneet väärään tietoon.

Piru: Alla oleva lainaus on juuri se mihin haluaisin selvyyden 100% onko mahdollista saada laite takuu huoltoon. Näissä mittakaavoissa se luultavasti toimii niin että huolto laskuttaa myyjää ja myyjä eyetechiä.

Joten: Huoltoon lähetys alkaa nimenomaan lähettämällä se laite jälleenmyyjälle. Harmi vaan että tässä tapauksessa myyjällä ei sitten ole mitään mahdollisuutta saada laitetta varsinaiseen huoltoon.

PS. Onko niin että Amiga One laitteiden valmistajan takuu on rauennut koska koneisiin on laitettu UBoot?????

 

Jupp3
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 13.41:   
C=:
>Sitäpaitsi Slash:n ensimmäinen postaus asettaa Eyetechin huonoon valoon, ja vaikka siihen oliskin syytä niin silti on vaan kohtuullista, että Eyetechin vastaus esitetään tasapuolisesti, ja senhän toi linkki tekee.

No toisaalta Eyetechin vastaus taas asetti Slashin huonoon valoon, ja myöhemmin ketjussa Slash korjasi nämä väärinkäsitykset (mm. että emolevyä ei olisi toimitettu eteenpäin) mahdollisesti laittaen Eyetechin huonompaan valoon. Kuitenkaan Eyetechin postauksen loppuun ei ole lisätty "Slash responds" -linkkiä. Miksi näin?

 

Ibe U
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 14.23:   
Höpötystä! Slashin suurin syytös oli että Eyetechillä EI ole takuu huoltoa ja tähän pitäisi saada vastaus.! Kiinnostaisi varmaan yhteistyökumppaneitakin, koska eiköhän lisenssi sopimuksessa ole reuna ehtoja.

Lillukan varsia muut, pettyneen asiakkaan jorinoita tms.. ymmärrettävää, mutta kuitenkin, enemmänkin kyseessä oli neuvo/ kehoitus joka perustui väärin käsitykseen.

 

MarkoS
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 14.31:   
Piru: "No kylläpäs on vaikeaa taas."

Niimpä näkyy olevan. Kyse oli pelkästään pilkunstrmffauksesta, ja sen verran huonosta, etten ala sitä rautalangasta vääntämään.

Jupp3: "...Kuitenkaan Eyetechin postauksen loppuun ei ole lisätty "Slash responds" -linkkiä. Miksi näin?"

Hmmm... Entä miksi Janne postasi tänne oikein linkin kera, että Eyetech on vastannut, mutta Slashin vastineesta ei postannut?

 

Janne
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 14.38:   
MarkoS:

>Hmmm... Entä miksi Janne postasi tänne oikein
>linkin kera, että Eyetech on vastannut, mutta
>Slashin vastineesta ei postannut?

En jaksanut.

Sen sijaan kysyin MikeB:ltä AW.netissä tuota samaa ja vastaus (jonka moderaattorit poistivat) oli jotakuinkin että kysymykseni on lapsellinen ja syynä vastausten etäisyydet. MikeB:n syy ei siis ollut ainakaan minun kaltainen laiskuus. :)

 

Ibe U
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 15.17:   
Piru: Kuullostaako tutulta?

Mies ei ottanut yhteyttä Danieliin tai jälleenmyyjään, ja selvittänyt mistä ongelmassa on oikein kyse. Sen sijaan hän luuli että asiakas ei ole tehnyt vaadittavia toimia laitteen saamiseksi takuuhuoltoon.

Lisäksi mr Redhouse syyttää Danielia valehtelusta (you have been rather economical with the truth (en ota kantaa)), väärän tiedon levittämisestä (posting misleading information(totta jos takuuhuolto on olemassa)) ja herjauksesta (publish untrue and potentially libellous information about us(totta tuokin jos takuuhuolto on olemassa)).

 

Piru
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 15.55:   
Ibe U:

Maksavaa/maksanutta asiakasta ei koskaan pidä kohdella noin. Jos takuu ei ole voimassa, ja tai asiakas on väärässä se ilmoitetaan asiallisesti, ilman uhkailua ja väitteitä herjauksesta. Yritys ottaa haukut vastaan siitä sen enempää julkisesti tappelematta.

Jos asiakas ei ole samaa mieltä hän voi ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Mikäli asiat on hoidettu takuuehtojen ja lakien mukaisesti, asiamies kyllä saa tämän selville ja kertoo sen asiakkaalle.

En edelleenkään ota kantaa siihen onko takuuhuolto todella olemassa vai ei. Kuitenkin kaikki signaalit mitkä ovat päätyneet asiakkaalle asti kertovat ettei takuuhuolto ole onnistunut. Jälleenmyyjä ei tiedä kuka takuuhuollot tekee ja missä.

Asia on nyt hoidettu, mutta tästä ei ole kiittäminen Eyetechiä.

 

Boogie
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 18.30:   
Asiaa ei ole hoidettu. Danielilla on nyt kone, mutta takuuvaihdon hän saanee vasta uudesta erästä emoja.

Alan käsitti luultavasti väärin sen, että Danielin µA1:nen on vielä autotallissa, siitä sitten tuo... Kärpäsistä saa härkäsiä, näköelimitten etiä.
Bernien lyhennelmä on hauska, lisää tällaista.

 

itix
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 19.09:   
"Tilanne on ikävä, perus kysymys on ... tekekö se ranskalainen firma eyetechin takuuhuoltoja vai ei... treadissa ei siihen ole vastausta."

Hmm... oikeastaan... jos EyeTech myöntää tuotteelle takuun niin se on EyeTechin vastuulla hoitaa kone kuntoon. Eli käytännössä myyjä palauttaa emolevyn EyeTechille ja EyeTech itse tekee emolevylle mitä tekee. Jälleenmyyjän vastuulla ei ole hoitaa valmistajan myöntämää takuuta ellei asiasta ole tehty erillistä sopimusta. Joten Slash olisi aivan hyvin voinut lähettää emolevyn suoraan EyeTechille Englantiin.

Virhevastuu sen sijaan ainakin Suomessa kuuluu myyjälle.

 

Ibe U
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 20.01:   
Itix: Sori jyrkkyys mutta ei se aivan noin ole, esim mä teen yhden ison firman serveri takuuhuollot vaikka mulla ei mitään tekemistä sen firman kanssa olekkaan.

Asiakas palauttaa koneen sinne minne se on määrätytty palautettavaksi huoltoa varten. Vertaa hp:n tuki / huolto Isoworks:hän ne taitaa tehdä Suomessa tai Samsungin monitorien takuu huollot tms.

 

Piru
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 21.50:   
Ibe U:

Joskus noin. Mutta maahantuojalla on tällöin huoltosopimus huoltoyrityksen kanssa, eli siis huoltoyritys lähettää laskut suoraan maahantuojalle (jos kyseessä takuuhuolto). Toki yksittäinen huoltoyrityskin (tai huoltohenkilö) voi tehdä huoltotöitä, mutta tällöinkin tarkkojen sopimusten mukaan ja lasku menee maahantuojalle. Sopimukset ovat erityisesti tarpeen vastuukysymysten takia.

Jokin pistää epäilemään ettei tälläistä sopimusta tuon ranskalaisen huoltofirman ja Eyetechin välillä ole.

 

Ibe U
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 22.12:   
Piru: Jep, eli se onkin tärkein pointti, asia on "virallisesti" ilmoitettu, eli Ranskalainen firma tekee huollot.

Ennen asian varmistamista ei asiasta kannata pauhata, ts. lynkkaus mieliaalaa ;)

 

Ibe U
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 22.30:   
Toinen iso kysymys on MIKSI amigan lankuilla EI ole valmistajan takuuta????

Muistelen että se johtuu Ubootista???? rikkoo sopimus ehtoja tai jotain????

Jos näin on niin asia olisi luultavasti korjattavissa oikeudenkäynnillä jos amiga firmoilla olisi rahaa :(

 

Joanna
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 22.32:   
Ibe_U takuun puute on vain valmistajan/myyjän haluttomuutta hoitaa osuutensa.. Ja asiakkaiden lammasmaista käytöstä.

 

Seppo
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 23.36:   
Ibe U: Saatampa olla väärässäkin, mutta veikkaisin että jos päivität U-Bootin itse takuuehdot rikkoutuvat, ja takuu raukeaa. Takuuhan myönnetään yleensä tuotteelle sellaisenaan kuin se lähtee valmistajan/myyjän käsistä, eikä valmistaja voi ottaa vastuuta siitä vahingosta mitä käyttäjä omilla toimillaan ostamalleen laitteelleen aiheuttaa.

Joanna: Bä-ä-ä-ä-äääh! :)

 

itix
Perjantaina, 12. elokuuta, 2005 - klo 23.53:   
Seppo: "Saatampa olla väärässäkin, mutta veikkaisin että jos päivität U-Bootin itse takuuehdot rikkoutuvat, ja takuu raukeaa."

Mut alkuperäisiin lautoihin ei voinut edes asentaa OS4:sta jos ei päivittänyt U-Boottia/vaihtanut BIOS-piiriä. Jos valmistaja kehottaa tekemään sen itse niin vastuu ei ole käyttäjän - hän ainoastaan seuraa valmistajan antamia ohjeita. Jos sitä ei tee itse niin silloin se menee myyjän tai valmistajan piikkiin koska tuote ei toimi odotetulla tavalla.

"Takuuhan myönnetään yleensä tuotteelle sellaisenaan kuin se lähtee valmistajan/myyjän käsistä, eikä valmistaja voi ottaa vastuuta siitä vahingosta mitä käyttäjä omilla toimillaan ostamalleen laitteelleen aiheuttaa."

Jos tuotteessa on virhe jo ostohetkellä (esim. U-Boot jolla ei saa OS4:sta toimimaan) ja vaikka se ilmenisi vasta pitkän ajan kuluttua niin virhevastuu on tuotteen myyjällä. Suomessa takuu on vapaaehtoinen myyjän tai valmistajan myöntämä bonus. Turha kai mainitakaan että mitkään englanninkieliset disclaimerit eivät päde. Jos käyttäjä noudattaa tuotteen myyjän antamia ohjeita ja tuote rikkoutuu sen seurauksena vastuu on myyjän.

 

Ibe U
Lauantaina, 13. elokuuta, 2005 - klo 0.04:   
Joanna: Eyetech on "ottanut" vastuun emoita, se on epätavallista, vastuu on valimistajan....

riippumatta siitä kuka työn tilaa, kenen nimissä mydään tms.

 

Ibe U
Lauantaina, 13. elokuuta, 2005 - klo 0.05:   
Itix: Valmistajan takuun rikkoo varmaankin sitten se bioksen vaihto.

 

itix
Lauantaina, 13. elokuuta, 2005 - klo 1.02:   
"Valmistajan takuun rikkoo varmaankin sitten se bioksen vaihto."

Ei riko. Valmistaja vastaa tietysti vain omista BIOS-päivityksistään.

 

Joanna
Lauantaina, 13. elokuuta, 2005 - klo 2.03:   
Ibe_U: Jos joskus nyt viimeinkin päättäisitte mikä se Eyetech tässä A1:n tapauksessa oikein on..

Aikoinaan kun sanottiin ettei Eyetech ollut tehnyt/suunnitellut niitä laitteita niin nousi hirmounen äläkkä siitä kuinka Eyetech heroistisesti oli kaiken takana ja AlanR todellinen Guru kun sai laitteen aikaan..

Nyt sitten kun pitäisi löytää vastuullista maksajaa takuu-korjauksille ja vaihdoille niin Eyetechillä ei ole enää mitään tekemistä asian kanssa?

Ok.. ylläoleva on kärjistetysti sanottu.. Mutta sanokaas se Ibe_U ja C= : mikä on oikeasti Eyetechin asema, vastuu ja kunnia tässä sopassa?

 

Janne
Lauantaina, 13. elokuuta, 2005 - klo 8.38:   
Eyetech on laitteiden valmistuttaja (eli tilasi ne tehtaalta), vaikkei
niitä ole suunnitellut (vaan MAI/Teronin suunnittelija) eikä
toisaalta valmistanutkaan (vaan valmistus tilattiin erilliseltä
tehdasfirmalta). En tiedä onko valmistajatehtaan ja Eyetechin
välillä sitten takuuta.

Eyetech myönsi laitteille takuun ja aikoinaan teki jopa suuren
numeron siitä, että EU:hun myytävät AmigaOnet ovat muuta
maailmaa kalliimpia koska EU:ssa heidän pitää myöntää 24 kk
takuu... En edes usko että Alan kiistää tätä.

Lähinnä kai nyt kyse on siitä, että Eyetech on monesti, kuten
nytkin, lähinnä vältellyt takuukysymystä ja pyrkinyt ostamaan
aikaa erinäisillä puutteellisilla ja sinne-päin lausunnoilla. Tosin
pahinta tämä on ollut AmigaOne-bugien kanssa.

Veikkaisin että Slashin tapauksessa Eyetechin kyllä voisi saada
vaihtamaan emolevyn kun niitä taas on... Olisi aika yllätys jos
takuu Eyetechin kanssa ei KOSKAAN olisi toiminut. Ei Eyetech nyt
kai sentään niin suoraan huijarilafka voi olla. Vaikea uskoa.

 

Ibe U
Lauantaina, 13. elokuuta, 2005 - klo 13.52:   
Joanna: Enpä ole koskaan ajatellut että Eyetech olisi niitä valmistanut / suunnitellut. Tilanne on mikä on mutta uteliaisuudesta haluaisin tietää miten nämää jutut oikeasti menee. Ei voi/pitäisi sekoittaa samaan asiaan Eyetech takuuta ja valmistajan takuuta, haluaisin vain tietää mihin valmistajan takuu on hävinnyt.

Pähkinän kuoressa siis, aika sekava tilanne.

 

C=
Lauantaina, 13. elokuuta, 2005 - klo 13.59:   
Joanna: Kukaan ei ole väittänyt että Eyetech olisi ne emolevyt suunnitellut. Kyllä jokaikinen tietää että ne on alunperin MAI:n suunnittelemia. Sä todellaki tunnut vääristelevän ihan tahallasi kaikkien sellasten puheita, jotka ei ajattele samoin kuin sinä. Ilman Eyetechiä niitä emolevyjä ei vaan olisi koskaan tullut Amiga markkinoille, ja sitten ei olisi ollut mitään rautaa OS4:n ajoon. Ai!!, mutta sinähän Genesi fanaatikkona olisit tietenkin tunkemassa sitä pegasosta siihen.

Olisko korkea aika sunkin hankkia elämä? Niin ei kaikki aika kuluisi muiden haukkumiseen, syyttelyyn ja mielipiteiden vähättelyyn?

 

Jon
Lauantaina, 13. elokuuta, 2005 - klo 14.09:   
C=, get a clue.

Joanna ei taida olla Genesi-fanaatikko.

 

Moderaattori
Sunnuntaina, 4. syyskuuta, 2005 - klo 20.53:   
Keskustelu jatkuu uudessa ketjussa.